Topimax

Eppu

Onko kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä? Itselläni se on vaikuttanut mm siten, että olen laihtunut runsaan neljän kuukauden aikana 20 kiloa! Ruokahaluttomuus mainitaan lääkkeen sivuoireeksi. Se ei itselläni ainakaan vielä ole ongelma, koska olen roisisti ylipainoinen, mutta kiinnostaisi tietää onko muilla samoja kokemuksia?!

56

41599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandra

      Kyselinkin Topimaxista tuossa muutama keskustelu alaspäin.
      Minulla annostus nyt vielä pieni 25mgx2,tarkoitus nostaa pikkuhiljaa 100mg x2.
      Onko ollut muita sivuvaikutuksia? muuta sanottavaa lääkkeestä (posit/negat.)?!?

      Olisi todella kiva kuulla kokemuksianne,tuntuu että tietoa on todella vaikea saada,vaikka tässähän sen kokeilemalla näkee ;)

      • ja on

        todella sekava! Kysyinkin häneltä ennen kuin tiesin lääkkeestä, että oletko ottanut jotan (rauhoittavaa tms.)! Ihan kuin jossain pillerimömmöissä olisi koko ajan. Ei muista sanoja, joutuu hakemaan kauan puhuessaan, ei muista asioita jne. Puhekin on mielestäni toisinaan hiukan sammaltavaa?!


      • Sandra
        ja on kirjoitti:

        todella sekava! Kysyinkin häneltä ennen kuin tiesin lääkkeestä, että oletko ottanut jotan (rauhoittavaa tms.)! Ihan kuin jossain pillerimömmöissä olisi koko ajan. Ei muista sanoja, joutuu hakemaan kauan puhuessaan, ei muista asioita jne. Puhekin on mielestäni toisinaan hiukan sammaltavaa?!

        odotellaan mitä tuleman pitää...
        Olenhan minä jo luonnostani vähän "sekopää" :)
        Olisihan se kiva pysyä ihan suht tasapainoisena ja työkykyisenä...


      • Never-ever

        Itselleni Topimax aiheutti jo 200 mg annostuksella puhevaikeuksia, sanoin mitä sattui ja olin kuin puhetta opettelemassa oleva lapsi. Ajatus ei kulkenut ollenkaan, olo oli kuin täillä tervassa. Järki ja muisti tosin pysyivät ennallaan. Nämä asiat ovat varmaan kyllä jo tulleet esille teidän keskustelussa.

        Tiedän, että on niitä joille lääke sopii erittäin hyvin - minä en vain ole niiden joukossa. Toivottavasti saatte hyviä kokemuksia mukaan :)

        Netistä kannattaa etsiä tietoa vaikuttavan aineen, topimaraatin, mukaan mikäli ette sitä ole jo tehneet. Sillä tavalla löytyy paljon asiaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Hei. Tuomax lääkke laihduttaa mutta pikaisesti yhteys hoitavaan lääkäriisi.


    • PISK

      SAIN MUUTAMA VUOSI SITTEN KUN TOPIMAX TULI SUOMEEN PSYKOOSIN KUN . DEBRAKINE LÄÄKITYS LOPETETIIN JA SAIN TOPIMAKSIN JA LAMICTALIN
      TILALLE, KESTI VÄHÄN YLI KUUKAUDEN KUN PAINO TIPPUI NOIN 13 KG, JOUDUIN SPYKOOSIIIN OLIN,
      JOKUSIN VIIKON HOIDOSSA JA LÄÄKITYS PURETTIIN JA TOIVUIN SIITÄ HYVIN NOPEASTI .
      t:K.

      • OrH+

        Paino putosi rajusti ja muutaman kuukauden päästä kolme isoa kohtausta perä perään päivällä ja viikoksi sairaalaan.Ennen kohtaukset tulivat yöllä nukkuessa noin 1-2 kohtausta kuukaudessa. Nyt Hydantiini ja Keppra ja ei mitään kohtausta kahdeksaan kuukauteen


      • Sandra

        Pelottavia tarinoita teillä :(
        Toivottavasti itselläni (ja tietysti muilla käyttäjillä) topimax auttaa,nuo psykoosit ja isot kohtaukset ja sairaalareissut kuulostaa aika pelottavilta...


    • Tiina
      • Tiina

        Topimax on hiilihappoanhydraasin estäjä (samoin kuin silmälääke Ödemin, jota myös joskus käytetään epilepsiaan) mikä tarkoittaa sitä, että se muuttaa veren happamuutta. Siitä tulevat nämä haittavaikutukset: raajojen pistely, suolisto-oireet (pahoinvointi ), väsymys, munuaiskivet ja osteoporoosiriski kasvaa myös ajan mittaa pitkän ajan kuluessa. Munuaiskivet on harvinainen haittavaikutus ja sitä voi estää juomalla paljon vettä kun käyttää Topimaxia.


      • Tiina
        Tiina kirjoitti:

        Topimax on hiilihappoanhydraasin estäjä (samoin kuin silmälääke Ödemin, jota myös joskus käytetään epilepsiaan) mikä tarkoittaa sitä, että se muuttaa veren happamuutta. Siitä tulevat nämä haittavaikutukset: raajojen pistely, suolisto-oireet (pahoinvointi ), väsymys, munuaiskivet ja osteoporoosiriski kasvaa myös ajan mittaa pitkän ajan kuluessa. Munuaiskivet on harvinainen haittavaikutus ja sitä voi estää juomalla paljon vettä kun käyttää Topimaxia.

        Sitä en tiedä, miksi Topimax pudottaa painoa, mutta jotkut ovat kuvanneet sitä Topimaxin aiheuttamaa pahoinvointia samanlaiseksi etovaksi oloksi kuin naisilla alkuraskaudessa ja alkuraskaudessahan monen naisen paino ensin hiukan putoaa, mutta voi olla, että se johtuu ihan eri syistä. Tämä nyt oli ehkä vähän kaukaa haettua.


    • ninni

      Olen nyt reilun vuoden käyttänyt Lamictal topimax yhdistelmää,joista jälkimmäistä 100mg päivässä. Aluksi oli inhottavia masennuskohtauksia, asioiden käsittämishäiriöitä, puheen takeltamista (tosin sitä on ollut aina ujohkon luonteeni takia), ruokahaluttomuutta-en kuitenkaan paljoa laihtunut, olen normaalipainoinen.Ja sitten huomasin myös sen, että seksi ei tunnu samalta kuin ennen. Olen nainen, ja orgasmit ikäänkuin menettivät "parhaimman teränsä". Muutama kuukausi sitten aloin käyttää semmoisia luontaistuotteita kuin Bio-Carnosin (200mg) ja E-Epa O-Omega (500Mg) kun luin jostain, että tuo yhdistelmä on hyväksi epileptikoille, ja huomasin oireiden lieventyvän. Ruokahalu parani, orgasmit tuntuvat paremmilta =) ja ajatus juoksee kirkkaammin. Kohta silloin ostamani satsi loppuu, ja ajattelin etten ihan heti osta uusia, että huomaan palaavatko sivuvaikutukset...

      • tyttö 21 v.

        Mulle on määrätty topimax migreenin estolääkkeeksi.onko kellään kokemuksia tästä asiasta?mulla on migreeni mennyt aika pahaksi,viime kuussakin oli 15 kohtausta.olisi kiva kuulla jos joku on saanut migreenikohtauksiin apua tästä lääkkeestä.


      • tyttö_22
        tyttö 21 v. kirjoitti:

        Mulle on määrätty topimax migreenin estolääkkeeksi.onko kellään kokemuksia tästä asiasta?mulla on migreeni mennyt aika pahaksi,viime kuussakin oli 15 kohtausta.olisi kiva kuulla jos joku on saanut migreenikohtauksiin apua tästä lääkkeestä.

        mulla myös määrätty Topimax migreenin estolääkkeeksi, aluksi annostus 25mg iltaisin ja kahden viikon välein nostetaan, tavoitteena 100mg/vrk.


      • Jaskka
        tyttö_22 kirjoitti:

        mulla myös määrätty Topimax migreenin estolääkkeeksi, aluksi annostus 25mg iltaisin ja kahden viikon välein nostetaan, tavoitteena 100mg/vrk.

        Päätinpä nyt vastata tähän vaikka vanha viestiketju onkin, josko joku Googlettaa jotain Topimaxista, niinkuin minä tein aiemmin. Topimax teki olostani HELVETTIÄ kuukaudeksi.

        Sairastan Hortonin Neuralgiaa (sarjoittainen päänsärky), Topimax määrättiin estolääkkeeksi kun juuri mikään muu lääkitys ei enää tepsi, happea hengitän pahimpiin kohtauksiin ja annostus Topimaxissa 100mg/pvä johon annostus on pikkuhiljaa nostettu. Oloni on ollut sellainen etten yksinkertaisesti voinut hyväksyä kaiken johtuvan jostain lääkkeestä. Lihaskivut (niskat,selkä ihan jumissa), pahoinvoinnit, masennus, juuri nuo puhe- ymmärrysvaikeudet, ihoa "pistelee" kun vaikkapa auringonpaiste osuu iholle ja kymmeniä mitä mystisempiä kamalia tuntoja mitä en ole eläissäni tuntenut. Olin varma että se on menoa nyt, kävin hiv-testeissä, epäilin syöpää, kaikissa mahdollisissa verikokeissa, kaikki johtuikin Topimaxista. Uskomatonta että tälläistä saa luvan kanssa ihmisille syöttää. Niin no, minä siis söin sitä "väärään sairauteen" eli en epilepsiaan.


      • Mielialapotilas vai migreen...
        Jaskka kirjoitti:

        Päätinpä nyt vastata tähän vaikka vanha viestiketju onkin, josko joku Googlettaa jotain Topimaxista, niinkuin minä tein aiemmin. Topimax teki olostani HELVETTIÄ kuukaudeksi.

        Sairastan Hortonin Neuralgiaa (sarjoittainen päänsärky), Topimax määrättiin estolääkkeeksi kun juuri mikään muu lääkitys ei enää tepsi, happea hengitän pahimpiin kohtauksiin ja annostus Topimaxissa 100mg/pvä johon annostus on pikkuhiljaa nostettu. Oloni on ollut sellainen etten yksinkertaisesti voinut hyväksyä kaiken johtuvan jostain lääkkeestä. Lihaskivut (niskat,selkä ihan jumissa), pahoinvoinnit, masennus, juuri nuo puhe- ymmärrysvaikeudet, ihoa "pistelee" kun vaikkapa auringonpaiste osuu iholle ja kymmeniä mitä mystisempiä kamalia tuntoja mitä en ole eläissäni tuntenut. Olin varma että se on menoa nyt, kävin hiv-testeissä, epäilin syöpää, kaikissa mahdollisissa verikokeissa, kaikki johtuikin Topimaxista. Uskomatonta että tälläistä saa luvan kanssa ihmisille syöttää. Niin no, minä siis söin sitä "väärään sairauteen" eli en epilepsiaan.

        Olen nyt syönyt Topimax kolmatta viikkoa eli pitäis nyt nostaa annostus 75 mg, ja sitten loppullisesti 100mg. Ei ole ollut päänsärköa kertaakaan, ja tilanteet missä normaalisti olisi tullut(eli kirkassa valossa, viininjuonnin yhteydessä es. )ei ole ollut merkkiäkän että olisi ollut tulossa. Ihmellistä.
        Sivuoireita on ollut vähän, varsinkin alussa kuin aloitin ja annostus nostettiin. Sekava olo. En löytänyt sanoja, menetti niinkuin puhetaidon vähän, mutta se oli ohimenevä, yhden päivän ehkä.
        Ei tee mieli syödä niin kuin ennen. Eli ei tee mieli nameja, ja ei myöskän koskaan ole koskaan kunnon nälkää. Kyllä se rukaa kuitenkiin sitten maistuu kuin minä syön, että en ole huolissaan.
        Sitten on ihmellinen juttu. Minä kuvittelen että MAKUaisti on muuttunut. Jotkut maut eivät maistu niinkuin ennen, mut en tiedä jos minä kuvittelen.
        Seksihalu on ehkä vähempi kuin ennen, mutta ihan ok, ja seksi toimi ihan ok kuitenkin. Muuten olo on ollut ihaan erinomainen. Olen ollut energinen ja hyväntuulinen. Käytetäks tämä Topimax myös mielialavaihtelulääkeksi joillekiin potilaille?? Se hän vois selittä se mukava sivuoire...


      • kissapolkka
        Mielialapotilas vai migreen... kirjoitti:

        Olen nyt syönyt Topimax kolmatta viikkoa eli pitäis nyt nostaa annostus 75 mg, ja sitten loppullisesti 100mg. Ei ole ollut päänsärköa kertaakaan, ja tilanteet missä normaalisti olisi tullut(eli kirkassa valossa, viininjuonnin yhteydessä es. )ei ole ollut merkkiäkän että olisi ollut tulossa. Ihmellistä.
        Sivuoireita on ollut vähän, varsinkin alussa kuin aloitin ja annostus nostettiin. Sekava olo. En löytänyt sanoja, menetti niinkuin puhetaidon vähän, mutta se oli ohimenevä, yhden päivän ehkä.
        Ei tee mieli syödä niin kuin ennen. Eli ei tee mieli nameja, ja ei myöskän koskaan ole koskaan kunnon nälkää. Kyllä se rukaa kuitenkiin sitten maistuu kuin minä syön, että en ole huolissaan.
        Sitten on ihmellinen juttu. Minä kuvittelen että MAKUaisti on muuttunut. Jotkut maut eivät maistu niinkuin ennen, mut en tiedä jos minä kuvittelen.
        Seksihalu on ehkä vähempi kuin ennen, mutta ihan ok, ja seksi toimi ihan ok kuitenkin. Muuten olo on ollut ihaan erinomainen. Olen ollut energinen ja hyväntuulinen. Käytetäks tämä Topimax myös mielialavaihtelulääkeksi joillekiin potilaille?? Se hän vois selittä se mukava sivuoire...

        Olen syönyt topimamaxia pientä annosta 15-25mg 3viikon aikana ja nyt olo on kuin pienessä humalassa olisi ..verenpaineet on romahtaneet ja muisti on mennyt mutta kivut ovat onneneksi vähentyneet mutta olo on huonompi joten otan ennemmin kivut kuin tämåm sekavan tilan!!!!!!!!!!!! onko kellään muilla?????
        83/64 pulssi70


      • Rohkea kokeilija
        kissapolkka kirjoitti:

        Olen syönyt topimamaxia pientä annosta 15-25mg 3viikon aikana ja nyt olo on kuin pienessä humalassa olisi ..verenpaineet on romahtaneet ja muisti on mennyt mutta kivut ovat onneneksi vähentyneet mutta olo on huonompi joten otan ennemmin kivut kuin tämåm sekavan tilan!!!!!!!!!!!! onko kellään muilla?????
        83/64 pulssi70

        Joo, sekava olo kuulu ikävä kyllä sivuvaikutuksin.Mutta, kuin olet ottanut pari viikkoa sama määrä siihin tottu pikku hilja, kunnes on aika nosta annostus...Eli kannatta antaa aikaa.Aina pari viikko per nosto, että tottu. Ja ota aamulla JA illalla, ei kaikki kerralla!! (se vahinko mä tein alussa)
        Olen nyt käyttänyt n. 4 kk, migreenit ovat melkein poissa. Pientä päänsärkyä tulee kuukautisten tienoilla (ennen oli hirvet migreenit silloin), mitä saan hoidettu tavallisella särkylääkeillä. Otan nyt 100 mg p päivä, niin kuin kuulukin. Mutta tie siihin ollikin aika rankka!! Sivuvaikutukset tarkoitan!
        Nyt niitä ei ole enää sen kummemin, paitsi että olen aina väsynyt. Onhan niissä kuitenkin se varoituskolmio, eli ne väsyttä. Ja ehkä mä on myös vähän hajamielinen, ja muistan huonommin. Mä on vaan niin tottunut jo nihin oireisin. Paino on vähän laskenut. Vähän masentunut olo, sekin voi olla yksi sivuvaikutus. Saa katto miten kauan niitä viiti syödä. Nyt on tottunut että ei oo pääsärkö enää, ei enää muista millaista se oli. Ja, menehän niihin 40 euro kuukaudessa.


      • neitonen-pienoinen
        Rohkea kokeilija kirjoitti:

        Joo, sekava olo kuulu ikävä kyllä sivuvaikutuksin.Mutta, kuin olet ottanut pari viikkoa sama määrä siihin tottu pikku hilja, kunnes on aika nosta annostus...Eli kannatta antaa aikaa.Aina pari viikko per nosto, että tottu. Ja ota aamulla JA illalla, ei kaikki kerralla!! (se vahinko mä tein alussa)
        Olen nyt käyttänyt n. 4 kk, migreenit ovat melkein poissa. Pientä päänsärkyä tulee kuukautisten tienoilla (ennen oli hirvet migreenit silloin), mitä saan hoidettu tavallisella särkylääkeillä. Otan nyt 100 mg p päivä, niin kuin kuulukin. Mutta tie siihin ollikin aika rankka!! Sivuvaikutukset tarkoitan!
        Nyt niitä ei ole enää sen kummemin, paitsi että olen aina väsynyt. Onhan niissä kuitenkin se varoituskolmio, eli ne väsyttä. Ja ehkä mä on myös vähän hajamielinen, ja muistan huonommin. Mä on vaan niin tottunut jo nihin oireisin. Paino on vähän laskenut. Vähän masentunut olo, sekin voi olla yksi sivuvaikutus. Saa katto miten kauan niitä viiti syödä. Nyt on tottunut että ei oo pääsärkö enää, ei enää muista millaista se oli. Ja, menehän niihin 40 euro kuukaudessa.

        Mitä maksatte topistanne. Olen tulossa Suomeen vaihtovuodeksi ja katsoin hintoja. Katsoin juuri että:
        50mg 60fol tabl   (Reseptilääke)    67.48    Ei vaihdettava
        Eli siitä -50% kelan korvaus eikö vain? = 33,74 euroa kuussa
        Hirveän hintainen. Onko hinta tosiaan näin?

        Pitää yrittää saada täällä neurologini kirjoittamaan itselleni vuoden lääkkeet mukaan jolloin saisin ne koko vuodeksi parillakymmenellä eurolla. Hmmh.


      • Entinen migreenipotilas
        neitonen-pienoinen kirjoitti:

        Mitä maksatte topistanne. Olen tulossa Suomeen vaihtovuodeksi ja katsoin hintoja. Katsoin juuri että:
        50mg 60fol tabl   (Reseptilääke)    67.48    Ei vaihdettava
        Eli siitä -50% kelan korvaus eikö vain? = 33,74 euroa kuussa
        Hirveän hintainen. Onko hinta tosiaan näin?

        Pitää yrittää saada täällä neurologini kirjoittamaan itselleni vuoden lääkkeet mukaan jolloin saisin ne koko vuodeksi parillakymmenellä eurolla. Hmmh.

        Sain yllätyksen kuin piti uusia Topmaxreceptin pari päivä sitten. Lääkäri kertoi että on tullut uusi rinnakkaislääke TOPIRAMAT (ratiopharm)
        Hinta oli paljon vähemmän, eli 50 mg purkki 44,29 euro, tuli maksaman jotain 26 euro KELA korvauksen jälkeen!! Melkein puolet!!


      • topimX
        Entinen migreenipotilas kirjoitti:

        Sain yllätyksen kuin piti uusia Topmaxreceptin pari päivä sitten. Lääkäri kertoi että on tullut uusi rinnakkaislääke TOPIRAMAT (ratiopharm)
        Hinta oli paljon vähemmän, eli 50 mg purkki 44,29 euro, tuli maksaman jotain 26 euro KELA korvauksen jälkeen!! Melkein puolet!!

        Mä olen Topimaxia nyt syöny usean vuoden ajan epilepian ehkäisyyn. Nyt 2*50mg. Lääke on toiminut todella hyvin ainakin epilepsiakohtauksia ehkäisevänä lääkityksenä. Niistä olen päässyt eroon. Sivuoireista. En voi suoraan yhdistää lääkkeeseen 30 kilon painon putoamista, koska elämäni on myös muuttunut ja liikun paljo. Jonkinlainen hyppy kohti uutta elämää tuo painon tippuminen kuitenkin kai oli?Ruokahalun kanssa joudun kuitenkin tappelemaan toisinaan. Puhevaikeuksia on ollut ja varmaan tulee olemaan aina. Ei vaan saa sanaa suustaan ja unohtaa sen sanan jota on hakemassa.


      • myös sanatoin
        topimX kirjoitti:

        Mä olen Topimaxia nyt syöny usean vuoden ajan epilepian ehkäisyyn. Nyt 2*50mg. Lääke on toiminut todella hyvin ainakin epilepsiakohtauksia ehkäisevänä lääkityksenä. Niistä olen päässyt eroon. Sivuoireista. En voi suoraan yhdistää lääkkeeseen 30 kilon painon putoamista, koska elämäni on myös muuttunut ja liikun paljo. Jonkinlainen hyppy kohti uutta elämää tuo painon tippuminen kuitenkin kai oli?Ruokahalun kanssa joudun kuitenkin tappelemaan toisinaan. Puhevaikeuksia on ollut ja varmaan tulee olemaan aina. Ei vaan saa sanaa suustaan ja unohtaa sen sanan jota on hakemassa.

        olen myös kärsinyt niitä puhevaikeuksista, eli sanat ei löydy. Kuitenkin tilanne on helppottunut ajan myötä, alku oli pahin.
        Yritän nyt lopetta Topimaxin syönti. Onks joku lopettanut, ja tuleeko jotain oireita kuin lopettaa? Tietysti pitä myös vähittellen lopetta.Käytän sitä migreenin eston, mutta tilanne on muuttunut.


      • nappulaa naamaan
        myös sanatoin kirjoitti:

        olen myös kärsinyt niitä puhevaikeuksista, eli sanat ei löydy. Kuitenkin tilanne on helppottunut ajan myötä, alku oli pahin.
        Yritän nyt lopetta Topimaxin syönti. Onks joku lopettanut, ja tuleeko jotain oireita kuin lopettaa? Tietysti pitä myös vähittellen lopetta.Käytän sitä migreenin eston, mutta tilanne on muuttunut.

        Olen 14-vuotta kokeillu kaikenlaisia Epilepsia lääkkeitä saamatta niistä yhdestäkään täydellistä vastetta. Topimax osoittautui parhaaksi josta ei tullut sietämättömiä sivuvaikutuksia ja kohtaukset heikkenivät. Tosiaan annostukseni Topimaxilla on alusta asti ollut korkein mahdollinen! Ja sivuvaikutuksia oli painonlasku(13kg),hikoilemattomuus ja nyt myöhemmin alkanut tulemaan niitä puhe/muistivaikeuksia jotka toki ovat häiritseviä... Ja seksuaaliviettini on laskenut myös,olen nainen ja huomaan enää harvoin tekeväni aloitetta,mutta tunto ei ole hävinnyt! Ja silloin kun Topimax aloitettiin minulla olivat veren punasolut alhaiset...niitä ei tosin olla seurattu aikoihin.


      • migreenipotilas
        nappulaa naamaan kirjoitti:

        Olen 14-vuotta kokeillu kaikenlaisia Epilepsia lääkkeitä saamatta niistä yhdestäkään täydellistä vastetta. Topimax osoittautui parhaaksi josta ei tullut sietämättömiä sivuvaikutuksia ja kohtaukset heikkenivät. Tosiaan annostukseni Topimaxilla on alusta asti ollut korkein mahdollinen! Ja sivuvaikutuksia oli painonlasku(13kg),hikoilemattomuus ja nyt myöhemmin alkanut tulemaan niitä puhe/muistivaikeuksia jotka toki ovat häiritseviä... Ja seksuaaliviettini on laskenut myös,olen nainen ja huomaan enää harvoin tekeväni aloitetta,mutta tunto ei ole hävinnyt! Ja silloin kun Topimax aloitettiin minulla olivat veren punasolut alhaiset...niitä ei tosin olla seurattu aikoihin.

        joo, toi painonlasku on mukava sivuvaikutus. Voi syödä mitä vain, ilman että paino nouse. Olen lopettamassa Topin syönti, ja paino on ruvennut nousta.... ikävä, mut ei nyt viitti sen takia syödä lääkkettä, kuin ne muut sivuoiret (es. muistivaikeudet) on niin vaikeita.


      • Penny1
        migreenipotilas kirjoitti:

        joo, toi painonlasku on mukava sivuvaikutus. Voi syödä mitä vain, ilman että paino nouse. Olen lopettamassa Topin syönti, ja paino on ruvennut nousta.... ikävä, mut ei nyt viitti sen takia syödä lääkkettä, kuin ne muut sivuoiret (es. muistivaikeudet) on niin vaikeita.

        Kuulin tästä lääkkeestä vasta vähän aikaa sitten ja kuulisin mielelläni lisää kokemuksia migreenin estossa käytettynä. Useampaa estolääkettä olen käyttänyt viimeisimpänä Triptyl 50 mg iltaisin. Yksikään lääke ei ole hyvän alun (1-2kk) jälkeen auttanut kauheasti. Ilman estolääkkeitä saatan olla huonoina aikoina migreenissä jopa 2/3 kk, joskus jopa 26 päivää kuukaudessa. Nyt triptylin kanssa migreeniä on 2-4 päivänä viikossa. Joskus on hyvä viikko eikä tule yhtään migreeni kohtausta, mutta toisaalta näitä hyviä viikkoja on myös ilman lääkitystä. Puhe- ja keskittymisvaikeudet ovat aina osana migreeni kohtauksiani, joten jos puhekyky ei kokonaan häviä, niin kyseinen sivuvaikutus tuskin tuottaa ongelmaa. Enemmän epäilyttää tuo muutamien mainitsema masentuminen. Takana on ero, josta selviäminen jo muutenkin tuskaista. Uskaltaako tähän nyt vielä aloittaa uuden lääkityksen, jolla masentava sivuvaikutus? Entäs nuo lihassäryt yms. Ajoittain joudun syömään lihasrelaksantteja kuurina, sillä riesanani on myös pahemman laatuiset lihasjumit, jotka aiheuttavat migreeniä, joka puolestaan aiheuttaa lihasten jumitusta. Varsinainen noidankehä. Kerran on kaikki pään lihakset menneet niin jumiin etten kyennyt puhumaan muutamaa sanaa enempää ilman, että taju meinasi lähteä. Ja lihakset jumittivat todellakin ihan päälakea myöten.


      • epilepsiapotilas minä myös.
        myös sanatoin kirjoitti:

        olen myös kärsinyt niitä puhevaikeuksista, eli sanat ei löydy. Kuitenkin tilanne on helppottunut ajan myötä, alku oli pahin.
        Yritän nyt lopetta Topimaxin syönti. Onks joku lopettanut, ja tuleeko jotain oireita kuin lopettaa? Tietysti pitä myös vähittellen lopetta.Käytän sitä migreenin eston, mutta tilanne on muuttunut.

        Minulla on puhevaikeuksia Topimax-lääkityksestä. Käytän sitä 25 mg 1 tabl. iltaisin. Olen käyttänyt kesästä 2007 alkaen. En muista jokapäiväisten esineitten nimiä. En osaa sanoa jokapäiväisiä sanoa, en löydä niitä.Tulee hankalia tilanteita töissäkin. Minä pelkään, että Topimax vaurioittaa aivoja. Lisäksi minulla on kovia silmäkipuja, onko kellään muulla. Silmänpaine ei ole noussut, mutta silmäkivuille ei ole löytynyt mitään muuta syytä kuin Topimax. Aion pyytää lääkäriä lopettamaan lääkkeen. Ellei hän lopeta, lopetan itse. Mihinkään ei ole pakko kuin kuolemaan, sanotaan. Onhan minulla vielä käytössä muitakin epilepsialääkkeitä.
        Kertokaa muutkin näistä puhevaikeuksista ja silmäkivuista.

        Syysterveisin.


      • migreenipotilas
        epilepsiapotilas minä myös. kirjoitti:

        Minulla on puhevaikeuksia Topimax-lääkityksestä. Käytän sitä 25 mg 1 tabl. iltaisin. Olen käyttänyt kesästä 2007 alkaen. En muista jokapäiväisten esineitten nimiä. En osaa sanoa jokapäiväisiä sanoa, en löydä niitä.Tulee hankalia tilanteita töissäkin. Minä pelkään, että Topimax vaurioittaa aivoja. Lisäksi minulla on kovia silmäkipuja, onko kellään muulla. Silmänpaine ei ole noussut, mutta silmäkivuille ei ole löytynyt mitään muuta syytä kuin Topimax. Aion pyytää lääkäriä lopettamaan lääkkeen. Ellei hän lopeta, lopetan itse. Mihinkään ei ole pakko kuin kuolemaan, sanotaan. Onhan minulla vielä käytössä muitakin epilepsialääkkeitä.
        Kertokaa muutkin näistä puhevaikeuksista ja silmäkivuista.

        Syysterveisin.

        Minullakin oli puhevaikeuksia, tosi ärsyttävä. En löytänyt sanoja. Mutta, joko minä totuin, tai sitten se oli ohimenevä.
        Lopetin koko lääkitys kuin vaihdon työpaikka joka oli vaativampi kuin edellinen. En voinut enä olla hajamielinen, väsynyt, ja hitaasti ajatteleva kuten olin lääkityksen aikana. Minulla muuttui myös makuaisti. Silmissä ei ollut mitään. Söin 100 mg per päivä. 25mg on aika vähän? Mutta olet syönyt jo yli vuoden ja oiret on lisäntynyt tai ei mennyt ohi? Ehkä sun pitäisi vaihta lääkke sit kuitenkin.


      • migreenipotilas
        epilepsiapotilas minä myös. kirjoitti:

        Minulla on puhevaikeuksia Topimax-lääkityksestä. Käytän sitä 25 mg 1 tabl. iltaisin. Olen käyttänyt kesästä 2007 alkaen. En muista jokapäiväisten esineitten nimiä. En osaa sanoa jokapäiväisiä sanoa, en löydä niitä.Tulee hankalia tilanteita töissäkin. Minä pelkään, että Topimax vaurioittaa aivoja. Lisäksi minulla on kovia silmäkipuja, onko kellään muulla. Silmänpaine ei ole noussut, mutta silmäkivuille ei ole löytynyt mitään muuta syytä kuin Topimax. Aion pyytää lääkäriä lopettamaan lääkkeen. Ellei hän lopeta, lopetan itse. Mihinkään ei ole pakko kuin kuolemaan, sanotaan. Onhan minulla vielä käytössä muitakin epilepsialääkkeitä.
        Kertokaa muutkin näistä puhevaikeuksista ja silmäkivuista.

        Syysterveisin.

        Minullakin oli puhevaikeuksia, tosi ärsyttävä. En löytänyt sanoja. Mutta, joko minä totuin, tai sitten se oli ohimenevä.
        Lopetin koko lääkitys kuin vaihdon työpaikka joka oli vaativampi kuin edellinen. En voinut enä olla hajamielinen, väsynyt, ja hitaasti ajatteleva kuten olin lääkityksen aikana. Minulla muuttui myös makuaisti. Silmissä ei ollut mitään. Söin 100 mg per päivä. 25mg on aika vähän? Mutta olet syönyt jo yli vuoden ja oiret on lisäntynyt tai ei mennyt ohi? Ehkä sun pitäisi vaihta lääkke sit kuitenkin.
        Kuin minä lopetin, kaikki palattui normaalisti. En usko että se vaurioitta aivot. (olen melko varmaa!)


      • Lähes oireeton
        migreenipotilas kirjoitti:

        Minullakin oli puhevaikeuksia, tosi ärsyttävä. En löytänyt sanoja. Mutta, joko minä totuin, tai sitten se oli ohimenevä.
        Lopetin koko lääkitys kuin vaihdon työpaikka joka oli vaativampi kuin edellinen. En voinut enä olla hajamielinen, väsynyt, ja hitaasti ajatteleva kuten olin lääkityksen aikana. Minulla muuttui myös makuaisti. Silmissä ei ollut mitään. Söin 100 mg per päivä. 25mg on aika vähän? Mutta olet syönyt jo yli vuoden ja oiret on lisäntynyt tai ei mennyt ohi? Ehkä sun pitäisi vaihta lääkke sit kuitenkin.
        Kuin minä lopetin, kaikki palattui normaalisti. En usko että se vaurioitta aivot. (olen melko varmaa!)

        Päänsäryt ovat poissa! Kiitos lääkkeen! Mutta en ole huomannut niin rajuja haittavaikutuksia, kuin muilla lääkettä käyttäneillä. Aluksi söin 15mg/pv ja nyt 100mg/pv. Öisin saatan herätä siihen, että kantapääni ovat puutuneet, mutta tämä johtunee nyt sitten tästä lääkkeestä. Joskus sanoja hukassa, mistä monet muutkin huomauttaneet omalla kohdallaan, mutta ei se ongelmia ole aiheuttanut :) Eiköhän jokainen ole oma yksilönsä ja jokaiseen lääke vaikuttaa eri tavoin. Tosin siitä yllätyin, kun niin monella täällä oli kirjoitusvirheitä, tai kirjoitusasu vaikutti siltä, että tekstin takana voisi olla ulkomaalainen...? Voisiko johtua lääkkeestä? eniwei, kannattaa kokeilla, jos ei lääke sovi, niin ehdottomasti sillon kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.


      • Ent. migreenipotilas
        Lähes oireeton kirjoitti:

        Päänsäryt ovat poissa! Kiitos lääkkeen! Mutta en ole huomannut niin rajuja haittavaikutuksia, kuin muilla lääkettä käyttäneillä. Aluksi söin 15mg/pv ja nyt 100mg/pv. Öisin saatan herätä siihen, että kantapääni ovat puutuneet, mutta tämä johtunee nyt sitten tästä lääkkeestä. Joskus sanoja hukassa, mistä monet muutkin huomauttaneet omalla kohdallaan, mutta ei se ongelmia ole aiheuttanut :) Eiköhän jokainen ole oma yksilönsä ja jokaiseen lääke vaikuttaa eri tavoin. Tosin siitä yllätyin, kun niin monella täällä oli kirjoitusvirheitä, tai kirjoitusasu vaikutti siltä, että tekstin takana voisi olla ulkomaalainen...? Voisiko johtua lääkkeestä? eniwei, kannattaa kokeilla, jos ei lääke sovi, niin ehdottomasti sillon kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

        Hei, olen vastannut monen viestiin, ja olen ruotsinkielinen, eli kirjoittan aika huonosti suomeksi.
        Mutta asiaan... kantapääitä jotka puuttuu (siis pistele) kuulu kyllä asian. Oli minullakin! Kirjoitusvirhet ei johdu lääkkeistä :-)
        Minulla loppui muuten migreenit melkein kokonaan kuin vaihdoin e-pillerit minipillereihin!


      • Lähes oireeton
        Ent. migreenipotilas kirjoitti:

        Hei, olen vastannut monen viestiin, ja olen ruotsinkielinen, eli kirjoittan aika huonosti suomeksi.
        Mutta asiaan... kantapääitä jotka puuttuu (siis pistele) kuulu kyllä asian. Oli minullakin! Kirjoitusvirhet ei johdu lääkkeistä :-)
        Minulla loppui muuten migreenit melkein kokonaan kuin vaihdoin e-pillerit minipillereihin!

        Pitääkin seuraavalla kerralla äitiyspolilla sanoa päänsäryistä ja jos ne vaihtais mullaki toisiin. Tosin mulla on ollu päänsärkyä ja migreeniä jo ala-aste/ylä-aste ajoilta asti, jolloin en käyttänyt mitään pillereitä :D mutta voihan niissä minipillereissä olla jotain taikaa... ken tietää... mutta topimaxista olen ollut kyllä niin iloinen, tavalliset päänsärytkin on lähtenyt, eli niistäkään ei tarvitse enää kärsiä. Nekin olivat jo liian rajuja verrattuna niihin, mitä ne joskus kouluaikoina oli.


      • ent.migreenipotilas
        Lähes oireeton kirjoitti:

        Pitääkin seuraavalla kerralla äitiyspolilla sanoa päänsäryistä ja jos ne vaihtais mullaki toisiin. Tosin mulla on ollu päänsärkyä ja migreeniä jo ala-aste/ylä-aste ajoilta asti, jolloin en käyttänyt mitään pillereitä :D mutta voihan niissä minipillereissä olla jotain taikaa... ken tietää... mutta topimaxista olen ollut kyllä niin iloinen, tavalliset päänsärytkin on lähtenyt, eli niistäkään ei tarvitse enää kärsiä. Nekin olivat jo liian rajuja verrattuna niihin, mitä ne joskus kouluaikoina oli.

        Joo, minä muistan miltä se tuntui silloin kuin niittä aloitin. Ennen, alkoi päänsäryt jos olikin joku kirkas valo (lampuista tai auringosta) Mutta, kuin otin Topimaxit, ei mitään tapahtunut. Ja perjantai-illat oli usein päänsäryn merkkeissä, loppui nekin. :-)


      • dfg
        nappulaa naamaan kirjoitti:

        Olen 14-vuotta kokeillu kaikenlaisia Epilepsia lääkkeitä saamatta niistä yhdestäkään täydellistä vastetta. Topimax osoittautui parhaaksi josta ei tullut sietämättömiä sivuvaikutuksia ja kohtaukset heikkenivät. Tosiaan annostukseni Topimaxilla on alusta asti ollut korkein mahdollinen! Ja sivuvaikutuksia oli painonlasku(13kg),hikoilemattomuus ja nyt myöhemmin alkanut tulemaan niitä puhe/muistivaikeuksia jotka toki ovat häiritseviä... Ja seksuaaliviettini on laskenut myös,olen nainen ja huomaan enää harvoin tekeväni aloitetta,mutta tunto ei ole hävinnyt! Ja silloin kun Topimax aloitettiin minulla olivat veren punasolut alhaiset...niitä ei tosin olla seurattu aikoihin.

        Oli pakko vastata tähän viestiin, kun itselläni oli jossain vaiheessa Topimaxin annostus jopa 400mg x 3 (yht. 1200mg/vrk). Eli vielä korkeampiakin annostuksia on ihmisille määrätty, kun niin on vaan nähty tarpeelliseksi.


    • huomennaaaa

      Mä olen 13-vuotias tyttö ja aloitan topimaxin, mulla epäillään joko migreeniä tai epilepsiaa. Olen kokeillut trileptalia, neurotolia, absenoria,ja lamictania, kaikista allerginen reaktio. Painoindeksini on jo kohta alipainon puolella, laihdunko vielä lisää kun aloitan topimaxin?

    • mira.l

      Mulla alotettiin topimax aaltoilevan masennuksen hoitoon muutama päivä sit ja huomasin eilen muutamat sivuoireet... Puhe sammaltaa ja sanat hukassa, ruokahaluakin saa hakea, sormia pisteli ja olokin on melko tööt.
      Kuinkahan monelle muulle määrätty masennuksen hoitoon tätä? Ennen oli Lamictal, mulla ku ei toimi noi tavalliset masennuslääkkeet. :/

      • pintupi

        heippa! huomasin, että sun viestis oli uudempi tässä ketjussa. mä sain tänään psykan polilta topiramat-reseptin masennus-ahdistus-epävakaus ongelmiini. Aiemmin efexor lamictal. Nyt yritän tiputtaa noi pois ja aloittaa topit. Pelottaa kyllä kovasti noi haittavaikutukset. Kaikissa lääkkeissähän niitä on, mutta tuntuu, että oon tosi herkkä kaikille lääkkeille :( Kerrohan miten sulla on lähtenyt menemään kyseisen lääkkeen kanssa


    • mömmömummo

      Heips! Oon syöny topimaxia jo kymmenen vuotta, vissiin siitä asti kun se tuli markkinoille. Ensin laihduin parikyt kiloa joka oli aivan ihanaa koska olin tosi ylipainoinen. Lisänä on Lamictal. Kokeiltu on myös Deprakineä ,Sabrilexia, Neurotolia ja ties mitä mut kun ei auta. Oikee ohimo vaan kiukuttelee. Aluksi topi auttoi oikein hyvin, kohtaukset pysyi poissa monta vuotta mut on nyttemmin tullu takasin, onneks ei ole isoja enää. Ensin olin hirveen maaninen, silloin laihduinkin kun koko ajan hääräsin ja tein jotain.(Valitettavasti se laihtumistaipumus menee ohi kun lääkkeeseen tottuu) Väsyttää se tietty, mikäs epilääke ei sitä tekis. Ikävä kyllä, muisti on tullu kehnommaks eikä sormetkaan toimi enää niin hyvin, mutta onhan tota ikääkin tullu. Samoin masennus iski ja siihen on sitte syötävä lääkitystä. Sellanen hassu sivuvaikutus on jääny et silmään tai siis luomeen on tullu silmävärvettä eli tavallisemmin elohiiri. se on joskus aika häiritsevä, ihan kun iskis silmää jollekulle! Kaiken kaikkiaan, sivuvaikutuksista huomasin et ne kyllä vuosien mittaan lieveni aika äkkiä. Siin lääkepaketis on niin valtava lista niit sivuvaikutuksia et sanoin miehellenikin et tällä voi sitte selittää kaikki perheriidan syytkin, en se minä ole, syy on lääkkeessä!

    • pintupi

      Heippa!
      Mulla nyt 1,5viikkoa topia takana mielialanvaihteluihin. Niihin ei ole ollut mitään apua, päin vastoin raivareita senkun tulee sillon kun niitä huvittaa. Haittavaikutuksina "sumu", väsymys, epämääräinen huimaus, ajatuskatkot/blackoutit, sanat katoaa, kirjoittaminen tuottaa välillä vaikeuksia (jotakin tavallista sanaa en yhtäkkiä osaakaan kirjoittaa), sanoja jää välistä. Toki masennuksen piikkiin menee myös osa oireista, mitään masennuslääkettä mulla ei ole tällä hetkellä, mutta tänään aamulla jätin pillerin ottamatta ja ajatus toimi huomattavasti paljon paremmin. Nyt kuitenkin katsotaan vielä viikon ajan, jospa tästä lääkkeestä olisi kuitenkin jotain hyötyä. Aikamoista kärsimysnäytelmää..

      Mitä painoon ja nälkään tulee. Ruokahalun vähentymistä mulla ei ainakaan ole ollut tämän lääkkeen myötä. Nälkä on koko ajan :( Ylipainoa mulla ei oikeastaan ole, mutta muutaman kilon voisin silti tiputtaa.

    • jukKK

      Topimaxia käytetään myös paitsi ruokahalua vähentämään, niin alkoholinhimoa.
      Onko kellään kokemusta alkoholinhimon vähenemisestä?
      Eli onko siihen määrätty tätä lääkettä, tai vaikka olisi määrätty epilepsiaan tai muuhun, niin onko huomannut, että olisi alkoholia tehnyt vähemmän mieli?

    • ToPiMaX

      Topimaxin aikaan en pannut merkille mitään muutosta alkoholin käytön suhteen (harvoin sitä muutenkaan nautin ja määrä jää pariin siideriin tai pariin lasiin viiniä). Läskit kyllä lähti totaalisesti -vähän liiankin tarkasti.

    • PeacockButterfly25

      Topimaxista ei ole kuin pahaa sanottavaa! Migreenin kyllä vei, mutta aiheutti itsetuhoisia ajatuksia, olin riitaisaa seuraa ja parisuhteenikin päättyi eroon. Puheeseen tuli hirveitä black outeja, en saanut sanottua edes pirtelöä, vaikka päässäni sen selvästi tavasin. Tyydyin sanomaan baarimikolle milkshake, kun se tuli terävästi ulos. Topimaxin käytön lopettamisesta on viitisen vuotta, silti EDELLEEN saan puheeseen black outeja, kiitos lääkkeen!

    • ÄLKÄÄ SYÖKÖ

      Käykääpäs tuolla sivulla http://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia ja tutkikaa sen yleisempiä oireita, ovatko tuttuja? Niitä ei enää huomaa, jos on jo pitkään syönyt, mutta jos muistelee aikoja, kun lääkityksen aloitti, niin aika usea saattaa täsmätä. Ne huomaa myös kun lääkityksen lopettaa.

      • senat sakaisin

        Juuri aloitin parin vuoden tauon jälkeen uudestaan topimaxin ja taas nautin migreenittömyydestä ja mietin miten jaksoin sinnitellä ilman topimaxia! Onhan topsulla sivuvaikutuksesa mutta minä ainakin jouduin puntaroimaan plussat ja miinukset ja niin oli aloitettava taas lääkitys.. Sanat hukkuvat välillä, pääkipua en kuitenkaan jaksaisi! Energisempikin olen kun kipu ei invalidisoi


      • Kysyn vaan

        Missä viitattiin topimaxsiin linkissäsi.


    • Inkaliina75

      mulla on kuutisen viikkoa sitten aloitettu topimax migreeniin estolääkkeenä, nyt menee 3x25mg päivässä, tavoitteena tuo 100mg päivässä. Olen laihtunut 6 kg. Ruoka ei maistu, mitään makeaa ei tee yhtään mieli. Ainoa mitä tekee mieli on vesi, vichy, tee, kahvi ja kaikenlaiset salaatit ja vihannekset. Lämmin ruoka yököttää. Sivuoireita on "miljoona". Sanat hukkuu, sekoilen, olen ihan kuin unessa ja huumeissa. Ei mulla alkoholia tee kyllä mieli yhtään, ei ole tehnyt kyllä ennenkään. Sitäpaitsi ohjeessa sanotaan että alkoholin käyttöä tulisi välttää tämän lääkkeen kanssa!! Autolla ajo pelottaa koska en selvästi pysy skarppina. Mulla ei hirveästi olisi varaa laihtua enempää, en haluaisi olla luuranko. Mutta, migreenit on vähentyneet niin paljon etten haluais luopua lääkkeestä. Olen kyllä hieman masentunut ja selvästi maaninen, käyttäydyn oudosti ja sekoilen kummia juttuja joista pitäis olla huolissaan.. mutta elämä migreenin kanssa on niin helvettiä että jos nyt tällä lääkkeellä saisin elää lähestulkoon migreenitöntä elämää edes jonkin aikaa niin aion vielä kokeilla.

    • Sairaslomalla

      Piti lopettaa lääkkeen syönti. Tuli näköhäiriöitä, käsien puutumista, erittäin voimakasta väsymystä, huimausta, pöllö olo...Nyt sitten jäi lääkkeestä paha anemia. En suosittele.

    • Anonyymi

      Kirjoittaakin lääkäri Topimaxia olantzapiinin aiheuttamaan painonnousuun?puolessa vuodessa tuli 30kg.

      • Anonyymi

        Mulle kirjoitettiin ahmimishäiriöön. Kaikkeen muuhun ollut vaste jo pienellä annoksella, lopetin tupakanpolton ja alkoholinkäytön kokonaan 4kk sitten.
        Nyt nostettiin jo 200mg muttei mitään vastetta syömiseen vaikka lääkäri siihen sitä määrää ja yrittää nostaa että tulisi vaste.


    • Anonyymi

      Hirvein lääke mitä olen ikinä syönyt. Tuhosi suurelta osin minun elämän. Ainakin suuren osan siitä. Lopetin 7 vuotta sitten sen syömisen enkä ole vieläkään täysin toipunut sen vaikutuksista. Tämä lääke voi tehdä teistä nuken, ettekä huomaa sitä vasta kuin lopetatte

    • Anonyymi

      Siitä kun söin topimaxsia on jo vuosia, mutta koitan vastata sen mitä muistan:

      Hirvein syömäni lääke koskaan, haittavaikutukset AIVAN kauheat!

      - Lääkkeen aloituksen jälkeen meni ruokahalu = söin noin kerran vuorokaudessa. Siis oikeasti ja silloinkin piti pakottaa itsensä syömään..

      - Koko ajan jatkuva vessahätä (pissalle) varsinkin makuulteen ollessa = lopputuloksena se, että ennen nukahtamista ravasin vessassa...

      - Aloin laihtua, aluksi oli ihan kiva laihtua muutama ylimääräinen kilo. Kuitenkin näytin lopulta anorektikolta...

      -Psyykkiset haittavaikutukset aivan KÄSITTÄMÄTTÖMIÄ!!!! Syödessäni topimaxsia jouduin hävittämään KAIKKI sakset sekä (poislukukien ne tylsät voiveitset) veitset kodistani.. Kynnet leikkasin aina lapsuudenkodissa/kavereilla/sukulaisilla/milloin kenelläkin..
      Kuulostaako viimeinen oudolta? No, voin kertoa että topimaxs sai minut pelkäämään niin paljon, etten uskaltanut pitää saksia/veitsiä kotonani kun aloin sitä syödessä saamaan hyvin vakavia itsetuhoisia ajatuksia.

      Lopulta lopetin lääkkeen itse seinään (neuro ei siihen aikaan halunnut vaihtaa) ilmoittaen, että lopetin enkä syö enää ikinä topimaxsia.

      Lääkkeen lopetuksen jälkeen virtsavaivat hävisivät hiljakseen, paino normalisoitui hiljakseen ja psyykkiset vaivat hävisivät heti kun en syönyt enää kyseistä lääkettä = nykyään menee oikein hyvin, mutta vieläkin pelottaa ajatella mitä topimaxs teki minulle:(

      Hyi, en voi omien kokemusten pohjalta suositella kenellekään kyseistä lääkettä!!!!

    • Anonyymi

      Topamax omalla kohdallani oli aivan kauhea. Itsetuhoisia ajatuksia tuli siitä, eikä se muutenkaan hirveästi auttanut omalle kohdalle, joten lääke purettiin pois.

    • Anonyymi

      Ihan hirveä myrkky!! Kestin 75mg asti, kunnes alko kovat ahdistuskohtaukset ja itsetuhoiset ajatukset. En uskaltanut olla yksikseni hetkeäkään, koska pelkäsin tekeväni itselleni jotain ahdistuskohtauksen aikana. Sydämentykytykset olivat niin rajut että yläkroppa oli niin kipeä kuin olisi jyrän alle jäänyt.
      Opamoxilla nyt rajumpien ahdistuskohtausten ohite, tuo myrkkyhän lähtee todella hitaasti elimistöstä.
      Mulla määrättiin se migreenin estolääkkeeksi, siihen se toimikin, mutta haittavaikutukset olivat kyllä liikaa...

    • Anonyymi

      En suosittele kenellekään, en ikinä. Itse koitin tappaa itseni tuon lääkkeen aikana, siihen loppui topimaxsin syönti ja kas olo parantui heti. Ts psyykkiset vaivat hävisivät heti, kun tuon lääkkeen syönti loppui. Ennen topimaxsia eikä sen jälkeen ei psyykkeessä ole ollut vikaa, on nyt estolistalla minun lääkkeistäni.

      Pelottava lääke, saa oikeasti ihmisen menemään pikkuhiljaa sekaisin päästään:( Ja kyllä, epiin olen syönyt ja syön nytkin vaikka mitä lääkkeitä, melkein kaikki kokeiltu. Topimax on ainoa, jonka sivuvaikutuksista jäi tuollaiset traumat:(

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta jaetaan nyt kokemus. 6 viikkoa söin tätä 100mg annostuksella. Kun annos nostettiin 50->100mg alkoi unettomuus. Nukuin nelisen viikkoa 2-3h päivässä, ei päiväunia. Jatkuva merisairas olo, varsinkin seisaallaan ollessa. Toki unettomuuden takia olo oli jatkuvasti kuin olisi valvonut viikon putkeen ja juonut 10 pannullista kahvia. Rytmihäiriöitä. Kun aloin näkemään harhoja, tajusin lopettaa lääkkeen. Lääkäri sanoi että harhat johtuivat varmaan unettomuudesta, minkä lääke teki, mutta mistä sitä tietää. Luulin muuttuvani liskoksi. Puhe sammalsi, krapulainen olo. Onko kellään muulla aiheuttanut unettomuutta, kun kuulemma aika harvinainen haittavaikutus?

      T.Satu

    • Anonyymi

      Topiramat määrättiin hemiplegisen migreenin estolääkkeeksi, 25mg->100mg. Migreeniin lääke auttoi fantastisesti, ja olo kohentui muutoinkin, olin energinen, ajatus koostui, laihduin. Mitä mainioin olo. Kunnes pam! Vapinaa, unettomuutta, suu kuivui, levottomuutta, jatkuva sirinän tunne yläkehossa, tinnitusta, elohiiri silmässä, makuaistin muutokset, silmät kuivuivat, muistiongelmia, puheongelmia, keskittymisongelmia, väsymistä, lihaskipua, vatsakipua, selkäkipua, lihasheikkoutta, ärtyneisyyttä, ja todella inhottavaa: tosi synkeitä ajatuksia. En ensin ymmärtänyt, mitä on meneillään. Oli vaikea hyväksyä, että lääke oli laukaissut hypomanian ja unihäiriön sekä muita hankalia psyykkisiä, hermostollisia ja psykomotorisia oireita, koska olin ollut niin helpottunut siitä, että migreeni oli poissa ja kivahan se oli alkuun hypossa heilua, kun kaikki on ihanaa, ajatus lentää ja energiaa riittää. Mutta nyt ei lennä eikä liidä mikään. Lopetin lääkkeen kuin seinään, ja toivon hartaasti, ettei lääke jätä mitään pysyvää vauriota. Kun olen 40 vuotta migreenini kanssa sinnitellyt, mieluummin elän sen kanssa kuin tämän topiramat-myrkytyksen kanssa. Kiitos kaikille jotka olette jakaneet kokemuksenne <3 siitä oli myös apua minulle nyt päätökseni kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe