ELOHOPEA

minninen

Hei!
Osaako kukaan kertoa mitä tapahtuu, kun elohopeakuumemittari hajoaa ja elohopea karkaa pöydälle? Mitä aiheuttaa, jos esim. lapsi koskee siihen??

79

54749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kationi
      • got2b

        Apua! mulla tippus vanha elohopea kuumemittari lattialle!!! Mitä teen, voinko vielä nukkua samassa huoneessa, vai voiko siitä seurata jotai tosi vaarallista? Pliis auttakaa mua!


      • H3mmo
        got2b kirjoitti:

        Apua! mulla tippus vanha elohopea kuumemittari lattialle!!! Mitä teen, voinko vielä nukkua samassa huoneessa, vai voiko siitä seurata jotai tosi vaarallista? Pliis auttakaa mua!

        Eihän elohopea mikään supermyrkky ole, eli ole huoleti. Ei noin pienestä määrästä ole haittaa jos et syö sitä kaikkea.

        Elohopea kannattaa kerätä johonkin pieneen ja tiiviiseen muovipurkkiin vaikka lusikalla, tai millä sen nyt parhaiten saa kiinni. Elohopean voi viedä apteekkiin tai ongelmajätteenkeräyspisteeseen.

        Jos et enää löydä elohopeaa huoneesta, niin lattia kannattaa ainakin pestä kunnolla, niin kuin mahdollisesti mattokin, jos elohopeaa on matolle mennyt. Sinne ei myöskään kannattaisi päästää pieniä lapsia vähään aikaan, koska he voivat löytää elohopeaa lattialta ja vaikka syödä sitä.

        Tosin vaikka et edes pesisi lattiaa niin vaaraa tuskin olisi vaikka elohopea pyörisikin lattialla, koska määrä on niin pieni, että höyrystyneellä elohopealla ei ole vaikutusta.

        Huoneessa, jossa mittari hajosi, voi ihan hyvin oleskella.


      • kokemusta on
        H3mmo kirjoitti:

        Eihän elohopea mikään supermyrkky ole, eli ole huoleti. Ei noin pienestä määrästä ole haittaa jos et syö sitä kaikkea.

        Elohopea kannattaa kerätä johonkin pieneen ja tiiviiseen muovipurkkiin vaikka lusikalla, tai millä sen nyt parhaiten saa kiinni. Elohopean voi viedä apteekkiin tai ongelmajätteenkeräyspisteeseen.

        Jos et enää löydä elohopeaa huoneesta, niin lattia kannattaa ainakin pestä kunnolla, niin kuin mahdollisesti mattokin, jos elohopeaa on matolle mennyt. Sinne ei myöskään kannattaisi päästää pieniä lapsia vähään aikaan, koska he voivat löytää elohopeaa lattialta ja vaikka syödä sitä.

        Tosin vaikka et edes pesisi lattiaa niin vaaraa tuskin olisi vaikka elohopea pyörisikin lattialla, koska määrä on niin pieni, että höyrystyneellä elohopealla ei ole vaikutusta.

        Huoneessa, jossa mittari hajosi, voi ihan hyvin oleskella.

        pyyhi elohopea vaikka paperilla, ja vedä wc.n pöntöstä niin pääset siitä eroon.


      • yilgy
        kokemusta on kirjoitti:

        pyyhi elohopea vaikka paperilla, ja vedä wc.n pöntöstä niin pääset siitä eroon.

        Silloin se menee jonkun kasvimaalle tai nurmikolle lietteestä tehtävän mullan mukana. Ei ole kovin hyvä juttu.


      • huoh teidän kanssa
        kokemusta on kirjoitti:

        pyyhi elohopea vaikka paperilla, ja vedä wc.n pöntöstä niin pääset siitä eroon.

        Joo siis ei näin... Vedätkö tamponitkin yms pöntöstä alas, ja paristot heität varmaan roskikseen?


      • äaösldkfjgh
        huoh teidän kanssa kirjoitti:

        Joo siis ei näin... Vedätkö tamponitkin yms pöntöstä alas, ja paristot heität varmaan roskikseen?

        Mihin muualle ne paristot heittäis ku roskikseen? Kuka pähkähullu lähtis parin pariston takia lähimmälle keräyspisteelle?


      • Derp
        äaösldkfjgh kirjoitti:

        Mihin muualle ne paristot heittäis ku roskikseen? Kuka pähkähullu lähtis parin pariston takia lähimmälle keräyspisteelle?

        Urpo. Kerää patterit vaikka kippoon ja vie ne kierrätykseen, kun on tarpeeksi pattereita säästössä.

        Patterit eivät tee hyvää ympäristölle.


      • en käytä tamponeita
        huoh teidän kanssa kirjoitti:

        Joo siis ei näin... Vedätkö tamponitkin yms pöntöstä alas, ja paristot heität varmaan roskikseen?

        yleensä joo laitan paristot aina seka tai polttokelpoiseen jäte astiaan


      • Ariahonkanta
        äaösldkfjgh kirjoitti:

        Mihin muualle ne paristot heittäis ku roskikseen? Kuka pähkähullu lähtis parin pariston takia lähimmälle keräyspisteelle?

        Hei! Pattereit jotka laitetaan sekajätteeseen alkaa erittymään akotiikka-aineita! Se on yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen. Tiedän tämän kaiken koska olen itse tutkija (kemikaali-tutkija )vaikka wikipedia ei kaikkea kerrokkaan.


      • Mulonmuna
        Ariahonkanta kirjoitti:

        Hei! Pattereit jotka laitetaan sekajätteeseen alkaa erittymään akotiikka-aineita! Se on yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen. Tiedän tämän kaiken koska olen itse tutkija (kemikaali-tutkija )vaikka wikipedia ei kaikkea kerrokkaan.

        Aivan juuri näin!!


      • Jääkausi
        Ariahonkanta kirjoitti:

        Hei! Pattereit jotka laitetaan sekajätteeseen alkaa erittymään akotiikka-aineita! Se on yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen. Tiedän tämän kaiken koska olen itse tutkija (kemikaali-tutkija )vaikka wikipedia ei kaikkea kerrokkaan.

        Ilmastonmuutos??? Se on keksitty juttu, eikä pidä kaikkea ottaa tosissaan. Ilmasto on historiassa aina muuttunut ja tulee muuttumaan, siihen ei ihminen pysty vaikuttamaan pahemmin. Tutkijoitakin on monenlaisia ;)


    • Harjaa lattiat ja pöydät hyvin. Elohopea on hyvinkin pieninä palloina lattialla ja pöydällä eisiitä ole vaaraa, paitsi lasinsiruista.

      • labrafriikki

        elohopean voi ''vangita'' laittamalla esim öljyä/vettä sen päälle. Hyvä ilmanvaihto onnettomuuden jälkeen on tärkeää.


    • joku muu kysyy

      Tuli tuosta muuten mieleeni, että mitä terveyshaittoja elohopeasta voi tulla? Eikös se ole kuitenkin raskasmetalli, vai? Saako siitä syövän, meneekö näkö vai kenties taju?

      • Fileas

        Elohopeamyrkytys aiheuttaa käytösmuutoksia, varsinkin agressiivista käytöstä, suurina pitoisuuksina tajuttomuuden ja kuoleman.

        Mielenkiintoisena yksityiskohtana, se on eräs pääsyistä, miksi Kiinan Ensimmäisen Keisarin hautaa (sitä jonka ympäriltä on löydetty ne terrakotta soturit) ei ole vielä avattu. Keisari kun keksi pistämättömän argeologinkarkoittimen, joka olisi saanut egyptiläiset virkaveljet kateudesta vihreiksi: Haudassa on nimittäin järvi elohopeaa arkun ympärillä.

        Eivät ole vielä keksineet, miten haudan saisi auki ilman vakavia vaaroja ympäristölle ja argeologeille.


    • Timo

      Rohkenisin väittää, että ei mitään vaaraa. Harjaa elohopea palloset purkkiin ja vie ongelmajätekeräykseen.

      Lapsena minulla ja kavereillani oli isohkot pullot elohopeaa josta sitä kaadeltiin paljaalla kädellä pyöriteltävksi lukemattomat kerrat. Tehtiin tinapaperista onttoja "sikareita", joiden sisässä oli pisara elohopeaa. Sikari liikkui elävän oloisesti kädessä kun elohopea siirtyili sen sisässä.

      Aika huolettomasti elohopeaa sai käsitellä myös muinaisen keskikoulun kemian labrassa, mitä nyt ope varotteli vetämästä höyryä henkeen ja syömästä syntynyttä jauhoa kun sitä kuumentelimme koeputkessa saadaksemme aikaan hapettumis ja pelkistymis reaktioita. Koulun labrasta useamman litran pullosta sitä pöllittiin rikotuista lämpömittareista saadun elohopean lisäksi.

      Ei seurannut välittömiä vaikutuksia eikä kovin pahoja ilmeisesti myöhemminkään kun koko "kemisti porukka" ollaan jo melko hyväkuntoisina eläkeiän kynnyksellä.

      Minusta metallisen elohopean osalta on jo jonkin asteista hysteriaa. Tokihan se ympäristömyrkky on ja ansaitsee sen mukaisen jälkikäsittelyn ja keräilyn, mutta ei se kyllä heti tapa jos pisara tipahtaa sisätiloihin.

      • @pc

        Jatkossa hanki sähköisiä kuumemittareita.


    • Kaifas

      Metallinen elohopea on suht vaaraton aine. Elohopean orgaaniset ja epäorgaaniset suolat ja yhdisteet taas ovat hyvin myrkyllisiä ja imeytyvät elimistöön aiheuttaen haittoja. Metallisen elohopean voi vangita vaikka sinkkijauheella. Tällöin elohopea muodostaa amalgaaman sinkin kanssa ja muodostuu kiinteätä ainetta. Hyvä tuuletus on paikallaan elohopeahöyryjen poistamiseksi.
      --Kaifas

      • sipe 2

        kerronpa taas oman mielipiteeni kun tämä poistetaan täältä kuitenkin!!!!
        olen allerginen elohopealle, joka on todettu allergia testeissä ja minut on hoidettu yliopistosairaalassa. olin hengen vaarallisesti allerginen paikoissani olevalle elohopealle, jota on muuten joissain rokotteissakin flunssa rokote, jäykkäkouristus... minun pelättiin saavan anaflanttinen shokki kyseisen myrkyn takia ja paikkoja poistettaessa minut peitettiin ihoa myöten koska ihokosketuskin olisi voinut olla hengen vaarallinen. itse en ymmärtänyt ollenkaan tästä syntynyttä haloota jonka koululääketiede kehitteli, olin ymmälläni kun kaksi lääkäriäkin kieltäyty poistamasta paikkojani , koska ne ovat vaarallisia heille ja minulle. tästä ei vaan saa puhua ääneen ja minun viestini tältä palstalta poistetaan pika pikaa.
        menkää allergia testeihin, jos epäilette allergiaa!


    • Tietämätön.

      Muutin uuteen kämppään ja huomasin eräänä päivänä seinillä pieniä elohopea pisaroita.Miten ne olis parasta poistaa?Pyyhkimällä ne muuttuu mustiksi tahroiksi tapettiin yms.Tuli toussa mieleen että oon ollut jonkinlaisessa kuumeettomassa flunssassa vähän väliä tänne muuton jälkeen,voiskohan asioilla olla mitään yhteyttä?

      • juha

        Sinäänsähän elohopea on aika huono reagoimaan mihinkään. Halogeenit ovat yksi harvoista aineista joiden kanssa muodostuu sinäänsä ei niin vaarallisia elohopean yhdisteitä. Joten jos vaikka johdat pisaroihin klooria (sinäänsä todella vaarallinen kaasu joten aukaise ikkunat ja tuuleta kunnolla käsittelyn jälkeen) jolloin muodostuu elohopeakloridia joka on sitten vaarattomampi, kiteinen yhdiste jonka voi rapsuttaa irti ja viedä mihin nyt ikinä haluatkin sen viedä. Tämä on hieman vaarallisempi tapa jonka toiminnasta en mene takuuseen. Toinen tapa on sitten hommata pipetti tai ruisku ja imaista elohopea sen sisään ja viedä se ongelmajätteisiin.


      • hhh
        juha kirjoitti:

        Sinäänsähän elohopea on aika huono reagoimaan mihinkään. Halogeenit ovat yksi harvoista aineista joiden kanssa muodostuu sinäänsä ei niin vaarallisia elohopean yhdisteitä. Joten jos vaikka johdat pisaroihin klooria (sinäänsä todella vaarallinen kaasu joten aukaise ikkunat ja tuuleta kunnolla käsittelyn jälkeen) jolloin muodostuu elohopeakloridia joka on sitten vaarattomampi, kiteinen yhdiste jonka voi rapsuttaa irti ja viedä mihin nyt ikinä haluatkin sen viedä. Tämä on hieman vaarallisempi tapa jonka toiminnasta en mene takuuseen. Toinen tapa on sitten hommata pipetti tai ruisku ja imaista elohopea sen sisään ja viedä se ongelmajätteisiin.

        Yritin imeä niitä jo pölyimurillä.Varmaan helpoin vaihtoehto on vaihtaa ne 2 "saastunutta" tapetti suikaletta koska niitä pieniä pisaroita on vähän joka puolella.Oon ollut vähän väliä kipeenä täällä asuessani ja aion näin sulkea elohopeamyrkytyksen pois.Vai onko se millään lailla yleensä mahdollista tälläisessä tapauksessa?


      • jos vain
        hhh kirjoitti:

        Yritin imeä niitä jo pölyimurillä.Varmaan helpoin vaihtoehto on vaihtaa ne 2 "saastunutta" tapetti suikaletta koska niitä pieniä pisaroita on vähän joka puolella.Oon ollut vähän väliä kipeenä täällä asuessani ja aion näin sulkea elohopeamyrkytyksen pois.Vai onko se millään lailla yleensä mahdollista tälläisessä tapauksessa?

        hätistelisit ne elohopeanruiskuttajat pois sieltä
        punkkasi alta, ja sitten palaisit tavanomaiseen
        lääkitykseen.


      • Kationi
        juha kirjoitti:

        Sinäänsähän elohopea on aika huono reagoimaan mihinkään. Halogeenit ovat yksi harvoista aineista joiden kanssa muodostuu sinäänsä ei niin vaarallisia elohopean yhdisteitä. Joten jos vaikka johdat pisaroihin klooria (sinäänsä todella vaarallinen kaasu joten aukaise ikkunat ja tuuleta kunnolla käsittelyn jälkeen) jolloin muodostuu elohopeakloridia joka on sitten vaarattomampi, kiteinen yhdiste jonka voi rapsuttaa irti ja viedä mihin nyt ikinä haluatkin sen viedä. Tämä on hieman vaarallisempi tapa jonka toiminnasta en mene takuuseen. Toinen tapa on sitten hommata pipetti tai ruisku ja imaista elohopea sen sisään ja viedä se ongelmajätteisiin.

        Liian villiä ruveta kloorikaasun kanssa tappamaan itseänsä :D Eikä kyllä just myydä ihan vapailla markkinoilla. Sinkkipulveri on paljon harmittomampaa ja vähemmän Pelle Pelottomampaa ;D Elohopeasta muodostuu amalgaamia. Mutta kaikkein helpoin tapa olis varmaan imuroida moskat pois. Jos tykkää, ja elohopeaa on paljon mihin en millään jaksa uskoa, sinkkipulveria pölypussiin ja pussi roskiin. En jaksa kyllä ymärtää miten elohopeaa joutuu tapetille ja pysyy siinä ?????


      • niinpä123
        Kationi kirjoitti:

        Liian villiä ruveta kloorikaasun kanssa tappamaan itseänsä :D Eikä kyllä just myydä ihan vapailla markkinoilla. Sinkkipulveri on paljon harmittomampaa ja vähemmän Pelle Pelottomampaa ;D Elohopeasta muodostuu amalgaamia. Mutta kaikkein helpoin tapa olis varmaan imuroida moskat pois. Jos tykkää, ja elohopeaa on paljon mihin en millään jaksa uskoa, sinkkipulveria pölypussiin ja pussi roskiin. En jaksa kyllä ymärtää miten elohopeaa joutuu tapetille ja pysyy siinä ?????

        varmaan edellisellä asukkaalla poksahtanut kuume mittari yms...


      • Laborantti
        Kationi kirjoitti:

        Liian villiä ruveta kloorikaasun kanssa tappamaan itseänsä :D Eikä kyllä just myydä ihan vapailla markkinoilla. Sinkkipulveri on paljon harmittomampaa ja vähemmän Pelle Pelottomampaa ;D Elohopeasta muodostuu amalgaamia. Mutta kaikkein helpoin tapa olis varmaan imuroida moskat pois. Jos tykkää, ja elohopeaa on paljon mihin en millään jaksa uskoa, sinkkipulveria pölypussiin ja pussi roskiin. En jaksa kyllä ymärtää miten elohopeaa joutuu tapetille ja pysyy siinä ?????

        Laboratorioissa käytetään elohopean keräämiseen sinkkipulveria. Sinkki muodostaa elohopena kanssa amalgaamin, jolloin se on helppo kerätä pois.

        Kerronpa anekdootin:
        Työskentelin eräässä keskisuuressa tutkimuslaitoksessa 70-luvulla. Siellä kehiteltiin ultravakuumipumppua joka toimi elohopean avulla. Pumppu toimi elohopean virtauksella jota tavallinen mäntätoiminen vakuumipumppu käytti.

        Kerran eräs insinööri, joka ei edes kuulunut tiimiin, päätti kokeilla ko. pumppua. Hän kytki mäntäpumpun ultravakuumipumppuun. Mutta... väärin päin. OUT ja IN oli kytketty väärin päin. Kesti muutaman minuutin ja koneesta kuului helvetillinen korina. Sitten räjähti! Kaikki pumpun noin viisi kiloa elohopeaa suihkusi ympäri huonetta.

        Menossa oli juuri kahvitauko ja kahvimukiini tippui elohopeaa. Vielä viikko tapauksen jälkeen hiuksistani varisi elohopeapisaroita.

        No... olen vielä hengissä, vaan en tiedä onko elohopea tuhonnut aivosolujani. Ehkä....niinpä...?


      • Kotikemisti
        Laborantti kirjoitti:

        Laboratorioissa käytetään elohopean keräämiseen sinkkipulveria. Sinkki muodostaa elohopena kanssa amalgaamin, jolloin se on helppo kerätä pois.

        Kerronpa anekdootin:
        Työskentelin eräässä keskisuuressa tutkimuslaitoksessa 70-luvulla. Siellä kehiteltiin ultravakuumipumppua joka toimi elohopean avulla. Pumppu toimi elohopean virtauksella jota tavallinen mäntätoiminen vakuumipumppu käytti.

        Kerran eräs insinööri, joka ei edes kuulunut tiimiin, päätti kokeilla ko. pumppua. Hän kytki mäntäpumpun ultravakuumipumppuun. Mutta... väärin päin. OUT ja IN oli kytketty väärin päin. Kesti muutaman minuutin ja koneesta kuului helvetillinen korina. Sitten räjähti! Kaikki pumpun noin viisi kiloa elohopeaa suihkusi ympäri huonetta.

        Menossa oli juuri kahvitauko ja kahvimukiini tippui elohopeaa. Vielä viikko tapauksen jälkeen hiuksistani varisi elohopeapisaroita.

        No... olen vielä hengissä, vaan en tiedä onko elohopea tuhonnut aivosolujani. Ehkä....niinpä...?

        Ehdottomasti Sinkkipulveria, niihin elohopea pisaroihin, ei mielellään pölynimuria, koska se levittää tehokkaammin sen elohopean huoneilmaan.

        Elohopea myrkytysoireet ovat: käsien vapina, hermostolliset krampit.

        Myrkytyksen saa yleisimmin kun hammaspaikoista irronnut amalgaami jauho päätyy hammaslääkäri käynnin yhteydessä potilaan nieluun.

        Jos nielaiset irronneen amalgaami hammaspaikan, et yleensä ehdi altistua elohopea myrkytykselle, ennenkuin suolen normaalin toimintarytmin (24 h) aikana se paikka poistuu elimistöstäsi, paitsi siinä tapauksessa että amalgaamipaikka päätyy UMPISUOLEESI.


      • Kotikemisti
        Laborantti kirjoitti:

        Laboratorioissa käytetään elohopean keräämiseen sinkkipulveria. Sinkki muodostaa elohopena kanssa amalgaamin, jolloin se on helppo kerätä pois.

        Kerronpa anekdootin:
        Työskentelin eräässä keskisuuressa tutkimuslaitoksessa 70-luvulla. Siellä kehiteltiin ultravakuumipumppua joka toimi elohopean avulla. Pumppu toimi elohopean virtauksella jota tavallinen mäntätoiminen vakuumipumppu käytti.

        Kerran eräs insinööri, joka ei edes kuulunut tiimiin, päätti kokeilla ko. pumppua. Hän kytki mäntäpumpun ultravakuumipumppuun. Mutta... väärin päin. OUT ja IN oli kytketty väärin päin. Kesti muutaman minuutin ja koneesta kuului helvetillinen korina. Sitten räjähti! Kaikki pumpun noin viisi kiloa elohopeaa suihkusi ympäri huonetta.

        Menossa oli juuri kahvitauko ja kahvimukiini tippui elohopeaa. Vielä viikko tapauksen jälkeen hiuksistani varisi elohopeapisaroita.

        No... olen vielä hengissä, vaan en tiedä onko elohopea tuhonnut aivosolujani. Ehkä....niinpä...?

        Eikö laborantti tiennyt sitä julkista tietoa että: Eväitten syönti on Labrassa ehdottomasti kielletty???
        Kahvin hörpinnät myös.


      • kemisteille:
        Kotikemisti kirjoitti:

        Eikö laborantti tiennyt sitä julkista tietoa että: Eväitten syönti on Labrassa ehdottomasti kielletty???
        Kahvin hörpinnät myös.

        voiko ihminen saada haitallisen määrän elohopeaa,vaikkapa kalastaja jonka päivittäinen ruoka enimmäkseen kala voittoinen vielä amalgaani paikkoja hampaissaan?


      • Labratakinkääntäjä
        Kotikemisti kirjoitti:

        Eikö laborantti tiennyt sitä julkista tietoa että: Eväitten syönti on Labrassa ehdottomasti kielletty???
        Kahvin hörpinnät myös.

        Luuletkos että 70-lla oli mitään väliä missä söi? Ultratyhjiöpumppu viittaa jo sinänsä fysiikan labraan, joissa ei ollut mitään biomössöä elämässä petrimaljoissa.


      • lab rat
        kemisteille: kirjoitti:

        voiko ihminen saada haitallisen määrän elohopeaa,vaikkapa kalastaja jonka päivittäinen ruoka enimmäkseen kala voittoinen vielä amalgaani paikkoja hampaissaan?

        "voiko ihminen saada haitallisen määrän elohopeaa,vaikkapa kalastaja jonka päivittäinen ruoka enimmäkseen kala voittoinen vielä amalgaani paikkoja hampaissaan?"

        Riippuu minkä veden kaloja syö. Ekoajattelija Pentti Linkola kertoi tv:ssä että häneltä mitattiin huomattavan/erittäin korkeita elohopeapitoisuuksia elimistöstään. Linkola söi päivittäin pyytämäänsä kalaa. Tuolloin pisti silmiin Linkolan vapina ja neurologiset oireet, jotka toivat mieleen jonkin asteisen elohopea-altistuksen. Itse en söisi suomalaista kalaa montaa kertaa viikossa.

        Labrassa on muutaman kerran päässyt vetokaapissa elohopeaa karkuun. Sinkkijauheella olen yrittänyt sitoa sitä, mutta huonolla menestyksellä. Tuntuu että Zn Hg pitäisi huhmareessa hieroa ennen kuin almalgaami muodostuu. Vai onko sinkkijauhe tehotonta, oksidoitunut tms.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Elohopea


      • Amal Gaami
        lab rat kirjoitti:

        "voiko ihminen saada haitallisen määrän elohopeaa,vaikkapa kalastaja jonka päivittäinen ruoka enimmäkseen kala voittoinen vielä amalgaani paikkoja hampaissaan?"

        Riippuu minkä veden kaloja syö. Ekoajattelija Pentti Linkola kertoi tv:ssä että häneltä mitattiin huomattavan/erittäin korkeita elohopeapitoisuuksia elimistöstään. Linkola söi päivittäin pyytämäänsä kalaa. Tuolloin pisti silmiin Linkolan vapina ja neurologiset oireet, jotka toivat mieleen jonkin asteisen elohopea-altistuksen. Itse en söisi suomalaista kalaa montaa kertaa viikossa.

        Labrassa on muutaman kerran päässyt vetokaapissa elohopeaa karkuun. Sinkkijauheella olen yrittänyt sitoa sitä, mutta huonolla menestyksellä. Tuntuu että Zn Hg pitäisi huhmareessa hieroa ennen kuin almalgaami muodostuu. Vai onko sinkkijauhe tehotonta, oksidoitunut tms.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Elohopea

        Periaatteesa tuntuisi että metallijauheeseen sitomisen pitäisi kyllä toimia. Mutta olisiko joku muu metalli (kupari, tina...?) sinkkiä parempi.

        Muistuu mieleen ikävähkö elohopeaonnettomuus, josta ei nyt terveydelle ollut vaaraa mutta harmillinen juttu muuten:

        Kemian opettajamme, nuori neitonen, oli juuri mennyt naimisiin ja esitteli meille elohopeaa kaatamalla sitä pienen määrän kämmenelleen. Unohti kumminkin ottaa sormuksensa pois ja se hieno kultasormus meni suunnilleen silmänräpäyksessä aivan harmaaksi.


      • Anonyymi
        hhh kirjoitti:

        Yritin imeä niitä jo pölyimurillä.Varmaan helpoin vaihtoehto on vaihtaa ne 2 "saastunutta" tapetti suikaletta koska niitä pieniä pisaroita on vähän joka puolella.Oon ollut vähän väliä kipeenä täällä asuessani ja aion näin sulkea elohopeamyrkytyksen pois.Vai onko se millään lailla yleensä mahdollista tälläisessä tapauksessa?

        Lue David Hammondin kirja: Mercury poisoning- the undiagnosed epidemic. Itse hajotin lapsena kuumemittarin sänkyyni. Nyt minulla on todella outoja vaivoja ympäri kehoa. Mm paha ihottuma. Aion aloittaa kirjassa kuvatun kelaation Cutlerin tekniikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue David Hammondin kirja: Mercury poisoning- the undiagnosed epidemic. Itse hajotin lapsena kuumemittarin sänkyyni. Nyt minulla on todella outoja vaivoja ympäri kehoa. Mm paha ihottuma. Aion aloittaa kirjassa kuvatun kelaation Cutlerin tekniikalla.

        Elohopea sidotaan seleeniin.


    • eppus

      ... on korvattu vaarattomalla metalliseoksella. Vain vanhoissa kuumemittareissa on elohopeaa.

      Kuumemittarin elohopea on metallista elohopeaa, joka ei juurikaan imeydy nieltynä eikä iholta. Hoitotoimenpiteitä ei tarvita. Kuumemittarin elohopea höyrystyy muutaman vuorokauden kuluessa huoneilmaan, jolloin se voi hengitettynä imeytyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei myrkytysvaaraa yleensä ole.

      Toimita rikkoutuneen kuumemittarin elohopea tiiviissä astiassa apteekkiin ongelmajätteenä. Siivouksessa voi käyttää esim. harjaa ja rikkalapiota (imurointia ei suositella, koska se voi lisätä elohopean höyrystymistä.

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,4535#kuumemittari

      • ...

        tietääkö kukaan käytetäänkö ulkolömpämittareissa elohopeaa ja jos mittari rikkoontuu mistä tietää onko sisällä elohopeaa?


      • ...
        ... kirjoitti:

        tietääkö kukaan käytetäänkö ulkolömpämittareissa elohopeaa ja jos mittari rikkoontuu mistä tietää onko sisällä elohopeaa?

        Ne ovat ns. alkoholilämpömittareita. Ei elohopea muutenkaan sovi ulkolämpötiloihin käytettäväksi.

        Jos elohopeamittari rikkoutuu, sisältö tulee ulos pallomaisina metallikasoina.


    • tsättis

      Jos elohopeaa ei poista neljässä minuutissa lattialta sinkkijauheen avulla, voi jähmettyä suolapatsaaksi...

      • Nopeaa on!

        "Onpa nopea tuo elohopea"

        Sehän onkin englanniksi "quicksilver".


    • Dragenoid

      Metallimuotoinen elohopea ei ole vaarallista. Ongelma on jos se höyrystyy, minkä se tekee nopeastikkin huoneenlämmössä ja on siksi kerättävä pois. Elohopea kerätään imeyttämällä yleensä rikkiin mutta tärkkelys tai jauhokin voisi toimia.

      Elohopeapallot vyörii pitkälle ja menee pienimpiinkin rakoihin, josta ne voi höyrystä (todella vaarallista)
      Vielä vaarallisempi ongelma tässä on se, että jotkut bakteerit pystyvät tekemään elohopeasta sen hengenvaarallisia orgaanisia yhdisteitä. Siksi on tärkeää yrittää poistaa mahdollisimman paljon elohopeaa.

      Viimeiseksi. Elohopeaa EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA IMUROIDA!!! Se kulkeutuu hienoina hiukkasina pölypussin ja suodattimen läpi hienona sprayna joka VARMASTI HÖYRYSTYY MOOTTORIN KUUMUUDESTA JA KULKEUTUU JOKAPUOLELLE HENGITYSILMAAN.

      • Neuvoa tarvitseva

        Meillä meni kuumemittari rikki. On aika uusi kuumemittari. Lattialle jäi pyyhittäessä ruma jälki, mitä ei ole saatu pois. Osaako kukaan neuvoa, millä jäljen saa näin jälkeenpäin pois. En tiedä, oliko elohopeamittari vai muuta ainetta silsältävä? Mittari näytti samanlaiselta kuin vanhanajan elohopeamittarit.


      • bushmanni
        Neuvoa tarvitseva kirjoitti:

        Meillä meni kuumemittari rikki. On aika uusi kuumemittari. Lattialle jäi pyyhittäessä ruma jälki, mitä ei ole saatu pois. Osaako kukaan neuvoa, millä jäljen saa näin jälkeenpäin pois. En tiedä, oliko elohopeamittari vai muuta ainetta silsältävä? Mittari näytti samanlaiselta kuin vanhanajan elohopeamittarit.

        Nykyisissä mittareissa käytetään usein muuta kuin elohopeaa. Vain lähinnä labra- eli erikoismittareissa on elohopeaa.

        Elohopea höyrystyy kyllä mutta määrät ovat todella vähäisiä. Gramman höyrystämiseen huoneenlämmössä menee jopa vuosituhansia.


      • Galinstan

      • ...
        Galinstan kirjoitti:

        http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=990...

        Hyvin toimii tuo linkkisi:) Mutta arvaan, että halusit kertoa jotain gallium-pohjaisesta kuumemittarista?

        En ole itseasiassa ajatellut asiaa lainkaan, kiitos linkkauksesta! Olen aina vain ajatellut, että Ga sulaa liian alhaalla kuumeenmittaamistarkoitukseen ja yleensä epäpuhtauksien pitäisi tietty laskea sitä lisää. Mutta nuo lejeeringit ovatkin kettuja. Oma mittarini on ihan samanlaisessa boksissa alle kymmenen vuoden takaa mutta vielä elohopeaa kuitenkin. Wikin viitteiden perusteella kohtuullisen uusi juttu?


      • tosi viksu linkitys

      • tietysti
        Neuvoa tarvitseva kirjoitti:

        Meillä meni kuumemittari rikki. On aika uusi kuumemittari. Lattialle jäi pyyhittäessä ruma jälki, mitä ei ole saatu pois. Osaako kukaan neuvoa, millä jäljen saa näin jälkeenpäin pois. En tiedä, oliko elohopeamittari vai muuta ainetta silsältävä? Mittari näytti samanlaiselta kuin vanhanajan elohopeamittarit.

        meilläkin meni kuume mittari rikki mutta pesuaine on hyvä jos elohopea pääsee karkuun.


    • Siivoilija

      Mulla hajosi juuri mittari lattialle. Meillä on keskustpölynimuri, joten ajattelin imuroida hopeat pois. Elohopeaa tarttui imurin suulakkeen harjaksiin ja harjakset levittivät rumaa tummanharmaata tahraa ympäri lattiaa jos imurin suulaketta liikutti lattialla. Jos tahraa yritti pyyhkiä talouspaperilla, se painui syvemmälle laattaan. Kun lattialla käveli jäi pienenpieniä elohopeapalleroita siellä täällä jalan alle ja seurauksena oli todella rumia tahraläikkiä siellä täällä. Pesin lattian mopilla, tahrat lähtivät. Kun lattia kuivui ja sillä taas käveltiin, seurauksena oli elohopeatahroja siellä täällä. Toinen pesukerta hävitti osan elohopeasta mutta senkin jälkeen jostakin laattojen huokosista elohopeaa tarttui jalkapohjiin ja tahraa tuli.

      En keksi asiaan muuta ratkaisua, kuin mopata lattia useaan kertaan. Missään nimessä elohopeaa ei kannata yrittää harjata pois, se tarttuu harjaan ja leviää joka paikkaan mihin harjalla koskettaa. Näin kävi imurimme suulakkeen harjaksille.

      • ...

        Vaikuttaisi ehkä hiukan siltä, että kyseessä ei olisi elohopea vaan tuo yllämainittu galinstan (mikä on hyvä..). Kemistinä en ole kovin "herkkä" monille mediassa lietsotuille muka-myrkyille mutta elohopeaa vältän kuin ruttoa..! Elohopea tyypillisesti vetäytyy karkaaviksi pisaroiksi, joita pitäisi ohjata muovilusikkaan tms. ja kasata ongelmajätteeksi kun taas tuo toinen, uudempi metalliseos on tyypillisesti pintoja tahraava mutta vaaraton. Ei liukene mihinkään peruskodista löytyvään aineeseen ja se mihin liukenee, saattaapi tehdä ikävää jälkeä lattiaan. Mekaaninen kulutus toivottavasti vie sen ajan kanssa.


      • En usko että kaikki
        ... kirjoitti:

        Vaikuttaisi ehkä hiukan siltä, että kyseessä ei olisi elohopea vaan tuo yllämainittu galinstan (mikä on hyvä..). Kemistinä en ole kovin "herkkä" monille mediassa lietsotuille muka-myrkyille mutta elohopeaa vältän kuin ruttoa..! Elohopea tyypillisesti vetäytyy karkaaviksi pisaroiksi, joita pitäisi ohjata muovilusikkaan tms. ja kasata ongelmajätteeksi kun taas tuo toinen, uudempi metalliseos on tyypillisesti pintoja tahraava mutta vaaraton. Ei liukene mihinkään peruskodista löytyvään aineeseen ja se mihin liukenee, saattaapi tehdä ikävää jälkeä lattiaan. Mekaaninen kulutus toivottavasti vie sen ajan kanssa.

        Hei, tietäisikö joku tarkan vastauksen otsikon kysymykseen?


      • Millalindman
        En usko että kaikki kirjoitti:

        Hei, tietäisikö joku tarkan vastauksen otsikon kysymykseen?

        Kuumemittareissa on kyllä edelleen elohopeaa. Meillä hajosi kuumemittari ja ihan elohopeaa oli vaikka uusi. Apteekkiin vein keräämäni pallon maasta ja totesivat elohopeaksi.

        Tuota galinstania on vaan tietyn merkin mittareissa.

        Eli jos kuumemittari hajosi, on se elohopeaa todennäköisesti vaikka kuinka olisi uusi. Galinstanin tunnistaa kyllä.


    • höyrylamppupää

      Energiansäästölamppu hajosi lattialle, wikipedian mukaan imurointi ei auta vaan pahentaa. Oisko se aiheuttanu mun terveysongelmat? Oon nykyään työkyvytön hieman alle 30v.

    • Kotikemisti

      Elohopea on lähinnä neurotoksiinista mutta ei se työkyvyttämäksi saa, en usko onko imurointi kovinkaan pahaksi. Elohopean käyttö kuumemittareissa lopetettiin kai 1957.

      • Millalindman

        Pah. Apteekeista voi edelleen ostaa elohopeaa sisältäviä mittareita näin vuonna 2012.


      • jaahas

        mitä sivu vaikutuksia elo hopea aiheuttaa?


      • äidinope
        jaahas kirjoitti:

        mitä sivu vaikutuksia elo hopea aiheuttaa?

        Ainakin yhdys sanojen kirjoitus vaikeuksia, muistavaikutuksista enole tietoinen.


    • miro e

      Mulla meni elohopeaa silmään onko siitä jotain haittaa?

    • Kotikemisti

      Jos sait Elohopeaa silmään niin mene lääkäriin niin pian kuin mahdollista, saat vakavan myrkytyksen jos sitä pääsee aivoihin tai sydämmeen.

    • lab-huolto

      Jos elohopeaa hävittää vessanpöntöstä alas, käy niin, että se elohopea jää mahdollisesti johonkin metallisen viemäriputken rakoon ja vähitellen syövyttää siihen reiän. (kokemusta on)

      • Anonyymi

        Voi apua. Hajos vanha elohopeamittari, kun putosi kainalosta vessanpönttöön. :O


    • Kotikemisti

      En tiennytkään että elohopea syovyttää metallisia esineitä mutta on se uskottava jos jollakulla tästä kokemusta on.

      • Kotikemisti

        Onko kenelläkään muuten tietoa Kaliumamalgamaaniksi kutsutun aineen myrkyllisyydestä. Olen sitä hieman valmistanut mutta en ole käyttöä sille keksinyt. säilytän sitä teräskaapissa, onko tämä turvallista ja onko jotain parempaa säilytyspaikkaa?


    • huolestunut

      Minulla on lasinen lämpömittari 26 cm pitkä ja 7 mm paksu näyttö -20c - 110c mittari on toiminut miltei 40 vuotta moittettomasti mutta nyt sinisen lämpöä näyttävä aine katkeaa 60c aineiden väliin jää 7 mm katkos onko mittari luotettava.
      Kokeilin pakasteessa mittaria jos se tiivistäis ainetta mutta ei se auttanut katkos tulee samaan kohtaan.

    • Huolissaan

      Isosiskoni huoneessa oli joku laittanut elohopea kuumemittarin sängyn peiton alle ja kuumemittari meni rikki haittaako se paljonkin?

    • Huolissaan

      Ja haittaako muuten jos sitä imuroi?

      • dhjdjdsert

        Mulla kavi taa sama juttu...


    • hupsista000

      Täälläkin hajosi kuumemittari. Ei tullut nätisti pallomaisena jota olisi voinut kerätä pois vaan kun paperilla yritti pyyhkiä parketilta niin levisi isoksi mustaksi tahraksi. Päätin kokeilla kotoa löytyviä pesuaineita ja ainakin sisustustekstiileille tarkoitettu textile cleaner toimi, vaikka vaati kyllä paljon hankausta. Ehkä pelkkä vesikin olisi toiminut, mutta kokeilinpa tätä. Näköjään kuumemittarin valmistajan sivuilta löytyy tieto että lähtee lämpimällä saippuavedellä.

      Tämä taisi siis olla galistan kuumemittari, vaikka kyljessä lukeekin quicksilver (tai tarkemmin katsottuna quecksilber). Niinpä, jos olisin tiennyt mitä googlettaa niin siivousohjeetkin olisi varmasti löytyneet paremmin!!!

    • milluskaGreen

      mulla just hajos kuumemittari, jossa oli siis elohopeaa. Pyyhin sitä kädellä mutta sitten muistin että niin ei saa tehdä! Voiko olla vaarallista että koskin siihen kädellä?!

    • dumb1

      HUPS!!

      mulla hajos elohopea mittari akvaarioon kuoleeks kalat siitä vai mitä

    • hehehehehe

      no kai kuolee. mun mieles mut en oo varma

      • heheheh1

        ja on toi ny aika tyhmä kysymys ja aiki tyhmäää kirjottaa tähä ku istut täs mun vieres


    • miga stolen my bike

      oliko elohopea myrkyllistä jos sitä syö, mun lapsi katkas elohopeamittarin ja söi ne pallurat

      • keges bike is mine

        sun lapses on isäänsä tullut, joten se on ihan ok!


    • mietok1

      Minulla putosi kuumemittari (galinstan) kylppärin laattialle. Kun siivosin jäljen
      aamulla oli musta iso tahra. Myöhemmin se levisi muihinkin huoneisiin. Pesin taas, mutta sama uusitui. Mikä avuksi? Jokin pesuaine?

    • elohopeerunq

      työsin elohopea mittarin anukseeni ja se hajosi, kivasti polttelee peräsuolta, SUOSITTELEN!

    • Mökkeilijä87

      Eilen kävi niin, että olin mökillä ja vedessä oli mittari vedessä, semmoisessa läpinäkyvässä putkilossa, joka oli narulla kiinni laiturissa. Rupesin sitten aikani kuluksi heittelemään mittaria veteen, mutta niinhän siinä kävi, että mittari osuikin laituriin ja meni rikki. En tiedä onko mittarin värillä väliä, se oli sininen ja liukeni tietenkin veteen... Nyt vähän jälkeenpäin tajusin että laitoin sen mittarin sitten laiturille, voi olla että jotain tarttui käsiinikin. Pitäiskö olla huolissaan? Toisaalta nyt rupesin miettimään, että olisko se varsinaisesti elohopeaa, koska se neste oli sinistä? Vai mahdollisesti jotain muuta? Aika uus se mittari kyllä on (tai oli).

      • Lämpömittareissa käytetään jotain vaaratonta orgaanista liuotinta kuten etanolia, joka näkyvyyden parantamiseksi värjätään. Missään tapauksessa elohopeaa tuo ei ole voinut olla. Ole huoleti.


    • homoot

      homooot

    • kemian opiskelija

      Lyhytaikaisen altistumisen vaikutukset
      Aine ärsyttää ihoa. Höyryjen hengittäminen voi aiheuttaa keuhkotulehduksen. Aineelle altistumisesta voi seurata vaikutuksia keskushermostossa ja munuaisissa. Vaikutukset voivat ilmetä viivästyneinä. Lääkärin tarkkailu on tarpeen!

      Pitkäaikaisen tai toistuvan altistumisen vaikutukset
      Aineelle altistumisesta voi seurata vaikutuksia keskushermostossa ja munuaisissa, johtaen ärtyneisyyteen, tunneperäiseen epävarmuuteen, vapinaan, puhevaikeuksiin, psyykkiseen epävarmuuteen ja muistihäiriöihin. Voi aiheuttaa tulehduksen ja värinmuutoksia ikenissä. Kumulatiivisen vaikutuksen vaara. Eläinkokeiden perusteella tämä aine saattaa vahingoittaa ihmisen lisääntymistä tai kehitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe