Hyundai Sonata

Kuulopuheitako ?

Kertokaahan rehellinen mielipiteenne kyseisestä automerkista !

Itse olen harkinnut vaihtaa v. 2001 Pösö 406 2-litrasen - Sonata GLS 2,4 automaattiin
(kolme viikkoa sitten en kuvitellutkaan vaihtavani johonkin Etelä-Korealaiseen merkkiin)

No - ensiksi viehätti ulkonäkö sitten hinta, sitten hinta laatusuhde varustelu ja sitten vasta se takuu, josta olen kuullut sitä sun tätä.

Koeajo tuntui mukavalta - auto tuntui isolta autolta niinkuin pitääkin.

Ajo oli kaikin puolin johdonmukaista:
- aika hiljaista
- puhtia löytyi
- hallinta helppoa (viiskymppisen vähimmäis vaatimus)
- no joo se kuskin penkin säätö on ala-arvoinen, mutta ala-asennossa sopi mulle ja radio vanhanaikainen vaikka onkin MP3

Joten n. 8 vuoden kokemuksella Peugeotista (mullon ollut niitä kaks - yks parhaimmin ja mukavammin ajettavista) - sanokaa miksi Hyundai ?

Niin ja siitä takuusta:

"Sua on kusetettu - lue ne ehdot"
"takuun hinta on sisällytetty huollon korkeisiin hintoihin"
"takuun hinta on jo auton hinnassa"
jne.. jne..

Toivoisin vain asiallisia vastauksia...... tai jos oikein tuntuu siltä niin voi myös vastata asiattomastikin tietenkin säädyllisyyden rajoissa.

t. Raikka

65

25281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tarvi takuuta

      ainakin on ilman vikoja ajeltu yli vuosi. Mutta siitä juuri kertoo pitkä takuu, ei sitä kannattaisi romuille myöntää. Osta vain ihmeessä mikäli mieli tekee. En tosin osaa verrata Pösöön jota en ole omistanut. No, mutta Hyundaihin palatakseni, se ei ehkä kovin arvostettu merkki, mutta toimii h*lvetin hyvin jopa Suomen talvessa. Rohkea rokan syö.

    • Jartsa

      että kilometrien karttuessa tuntuu tyytyväisyys ainakin vielä kasvavan Tuska Hunda CDRiA:lla kurvaillessa, vaikka kulutus saisi olla pienempi ja puhtia enempi.

      Aiempia autoja perheessä on ollut (ykkösenä tai kakkosena) esim Toyota Camry 2.0 farkku, Renault 21 TXI, Peugeot 205 gti, 505 familiae, 2x 306 diesel, 406 farkku hdi, mondeo 2.0 tdci farkku, BMW 520i farkku jne.

      Aiempi mielipide oli, etten korealaiseen sotkeudu, mutta ajattelin sitten koikata, kun kaipa niilläkin joku jossain päin maailmaa kuskailee kakaroitaan ja on aika tyytyväinen elämäänsä. Kun ominaisuudet, varusteet (lisänä automaattivaihteet, ESP ja autom. ilm.) ja hinta olivat kohdillaan, niin nyt ajellaan sitten Hyundailla :-)

    • Pauli

      Ajan jo toista Sonataani ja melkeinpä veikkaan, että seuraavakin tulee olemaan Sonata. Auto on jämerää tekoa vertaa sitä mihin tahansa. Tärkeintä kuitenkin täällä Suomessa on toimivuus ja ajettavuus talvioloissa. Sonata lämpiää nopeasti ja lämpöä riittää hyvin.
      Eivätkä ne huollot ole yhtään kalliimpia kuin kilpailijoillakaan; ns. välihuollot luokkaa 150e ja isommat luokkaa 300e. Eikä se pitkä takuu autosta huonoa tee - päin vastoin.

    • Peräprutku

      sen verran paljon oli pajalla.Sekä 92 että 2001 mallit olivat muuten mukavia eivätkä jättäneet kertaakaan tielle jos se nyt on mikään kriteeri nykyautoille.Bensaa menee vähän yli 9,3 litraa satasella ( 2 litran kone) ja maantiellä pääsee n 7:llä oli sitten kuormaa tai ei.Renkaat lainattu rengasliikkeen mukaan pakusta ja rengasmelultaan 92 oli hiljaisempi kuin 2001.Uudesta en tiedä kun nykyiseen huihaihin tulee vasta 80t km täyteen eli siisäänajo alkaa olla lopussa joten en ole vielä harkinnut vaihtoa uuteen

    • JJJ

      Omat kokemukseni Sonatasta ovat tuosta edellisestä mallista, joka ainakin on osoittautunut luotettavaksi ja mukavaksi matka-autoksi. Uusi mallikin on koeajettu, ja hyvältähän se tuntui. Yleisilme on jotenkin modernimpi, mutta tuo kuljettajan penkin säätö oli melko puutteellinen. Ihme juttu, koska edellisessä korimallissa penkin säädöt ovat tosi monipuoliset.

      Varsinaisesti halusin kommentoida tuota takuuasiaa. Kritiikki, jota olen kuullut noista takuuehdoista, on kaikki ollut tyyliä: "Normaalista kulumisesta johtuvia vikoja ei korvata." Tämän tapainen ehto löytynee jokaisen auton ja muunkin laitteen takuuehdoista. Huollot ovat minunkin kokemukseni mukaan linjassa muiden merkkihuoltojen hintojen kanssa. Ja miten se takuun hinta sitten näkyy auton hinnassa, kun Sonata nimenomaan on vastaavan kokoisia kilpailijoitaan huomattavasti edullisempi? Eli summa summarum, minä olen siinä käsityksessä, että valmistaja todella uskoo tuotteensa laatuun niin, että uskaltaa antaa sille kilpailijoita pidemmän takuun. (Tietysti takuun pituus on myös markkinointikikka.)

      Lopuksi vielä kommentti kulutuksesta, kun tällä palstalla kaikki Hyundait tuntuvat kuluttavan reilusti valmistajan ilmoitettamaa enemmän. Minulla Sonata on tähän mennessä vienyt polttoainetta lähes litran ilmoitettua vähemmän. Ja pääasiallinen ajo on kuitenkin työmatka-ajoa pääkaupunkiseudulla.

      • tyytyväinen

        takanapäin, ostin auton (Sonata 2.7 V6, manuaali) tämän vuoden alussa ja pidän matkantekoa sillä jopa parempana/lupsakkaampana kuin nykyisellä 2.4:lla, jonka olen myös koeajanut. Mittarissa on siis tällä hetkellä 24000 km ja kilometreistä riippumatonta takuuta aina tammikuun alkuun 2010 !!! Onhan selvää, että ns. eurooppalaisille autoille ei uskalleta antaa takuuta kuin enintään se, mitä EU vaatii eli 2 vuotta. Siirtotyöläisten työtaitoon ja-motivaatioon ei luoteta. Bensan kulutuksessa olen päässyt alle ilmoitetun (9.7 ltr/100 km, EU-yhdistetty) ja menovettä tammikuun alusta lähtien on kulunut n. 2200 ltr eli 9,17 ltr/100 km. Talvirenkaat oli alla ensimmäiset 15000 km ja kesäaikaan ilmastointi päällä. 2.7 V6-moottorille pidän kulutusta hyvin kohtuullisena. kun ottaa huomioon, että tienpäällä nopeus tahtoo olla väkisinkin rajoitus 10 %, joskus vähän enemmänkin. Matka-ajon ja kaupunkiajon suhde lienee n. 75/25 %. Moottorin ominaisuuksiin nähden kulutus on todella kohtuullinen. Kun sitten joskus tästä Sonatasta luovun, niin seuraava auto on Sonata 3.3 V6. Uusi korimalli taitaa istua siihen moottoriin kuin nyrkki silmään.


    • Kuulopuheitako ?

      Kiitos asiallisista vastauksista !

      Tein tossa kaupat - parin viikon päästä pääsen ajamaan uudella Sonatalla.

      Aika huvittava juttu:
      Kävin n. 2 vko sitten katsomassa ja koeajamassa myös erästä merkkiä (viittaa 4 vuoden välein käytäviin kisoihin).
      Myyjä lupasi lähettää tarjouksen sähköpostiini heti samana päivänä tai seuraavana.
      Tänään pe 16.9 tuli tarjoukset, jotka oli lähetetty klo 15:59.
      Samaan hommaan meni Hyundailla n. 40 min - eli
      sillä aikaa kun olin tekemässä koeajolenkkiä he arvioivat nykyisen autoni - ja tarjous oli odottamassa kun tulin.
      Vähän aikaa kädenvääntöä ja homma oli selvä !

      t. Raikka

    • Kuulopuheitako ?

      No kumma että tämä ketju tyssäsi tähän !

      Kaipaan edelleen kehuja / moitteita - ja kaikkihan tajusivat tietenkin että viittaus oli olympialaisten neljään renkaaseen.

      No tässä odotellaan .... Liikenteessä on jo näkynyt muutamia uusia Sonatoja - ei ainakaan voi sekottaa muihin autoihin.

      Lisää ens viikolla !

      • Getsikkä

        Onneksi olkoon uuden laatuvaunun johdosta! Itsellä tosin n. 2v-ikäinen Getz, ja hyvin menee! Onneksi valitsit Hyundain sen olympia-auton sijaan. Uskon, että olet tyytyväinen! Mulla on piiitkä kokemus monen maalaisista ja mallisista kulkupeleistä ja väitän, että tiedän mistä puhun! Vielä kerran Onnea!


      • Peräprutku

        Että erottuu Accordista ja Mondeosta ulkonäöltään?
        Toisaalta piti tänään hieraista silmiä kun luulin näkeväni uuden Magentiksen ajavan vastaan Hesassa vaikka auto esiteltiin vasta Frankfurtin auto näyttelyssä...sitten huomasin sen olevan Camryn?Ei mene Kiallakaan hyvin.Ja lisää kommentteja :2001 mallinen Sonatani alkaa ilmeisesti tulla tiensä päähän kun sunnuntaina Lahden moottoristadionilla heittelehti aika pahasti aina kun siirtyi ohituskaistalle.Aikasemmin en ole ko ilmiötä huomannut ja toinen ongelma taitaa olla kytkin joka on alkanut ottamaan epätasaiseti kiinni jo tässä 80000:ssa.Pitänee vaihtaa 1 autoon (206) kun lähtee taajamaan asioille ja säästää tätä hainkeulaa maantielle.Ei muuta kuin onneksi olkoon uudelle Huihaille.


      • Vielä hakusessa..
        Peräprutku kirjoitti:

        Että erottuu Accordista ja Mondeosta ulkonäöltään?
        Toisaalta piti tänään hieraista silmiä kun luulin näkeväni uuden Magentiksen ajavan vastaan Hesassa vaikka auto esiteltiin vasta Frankfurtin auto näyttelyssä...sitten huomasin sen olevan Camryn?Ei mene Kiallakaan hyvin.Ja lisää kommentteja :2001 mallinen Sonatani alkaa ilmeisesti tulla tiensä päähän kun sunnuntaina Lahden moottoristadionilla heittelehti aika pahasti aina kun siirtyi ohituskaistalle.Aikasemmin en ole ko ilmiötä huomannut ja toinen ongelma taitaa olla kytkin joka on alkanut ottamaan epätasaiseti kiinni jo tässä 80000:ssa.Pitänee vaihtaa 1 autoon (206) kun lähtee taajamaan asioille ja säästää tätä hainkeulaa maantielle.Ei muuta kuin onneksi olkoon uudelle Huihaille.

        Missä on Lahden moottoristadioni???


    • kokemuksia Hyundaista

      Perheessämme on kaksi Hyundaita, Sonata 2.7 GLS/AT vm. 2003/11 ja Getz GLS 1.3 vm. 2003/9.
      Sonatalla on mittarissa 72 tkm eikä vikoja ole ollut. Getzillä on mittarissa 27 tkm eikä siinäkään ole mitään ongelmia esiintynyt.
      Autot ovat hinta/laatusuhteeltaan oivallisia, hyviä ajaa ja lämpimiä talvella.
      Häiritseviä tai huonoja piirteitä tai yksityiskohtia ei ole sen enempää kuin missä tahansa autossa, sillä jokaisessa niitä on.
      Vaimo sai juuri kirjeen ME-autosta jossa väitettiin olevan pula hyvistä vaihtoautoista ja että lupaavat hyvää hintaa vaihdossa. Tästä enemmän lähipäivinä, mikäli johtaa toimenpiteisiin.
      Sonata menee vaihtoon 11/2006 ja vahva seuraajaehdokas on Sonata 3.3.
      Vertailupohjani on mielestäni leveä, näet kun ajan lähes viikoittain vuokra-autoilla ympäri Eurooppa ja maailmaa.
      En tunne olevani mitään vailla ajaessani Sonatalla verrattuna noihin Eurooppalaisiin valtamerkkeihin, päinvastoin Sonata on mukava ja hiljainen auto pitkille matkoille. Hyvin varusteltukin. En ole tosin vielä koeajanut tuota uutta mallia. Sen penkin säätövaraa on moitittu. Kun olen suhteellisen mittava, lähes 2m, niin penkin säädöillä on merkitystä. Nykyisessä Sonatassa saan istuma-asennon säädettyä mieleisekseni.

    • Juhani Aho

      Reilut 2000 km mittarissa uudella Sonata 3.3:lla. Olen kovin tyytyväinen autooni, kaikin puolin. Skrubut auto ottaa kovemmin kuin edellinen auto Mondeo -03. Siinä ainut epämukavuustekijä autosta toistaiseksi. Keskikulutus arkiajossa, kaupunkia ja kehiä, on liikkunut 12-12,5 tietämillä. Lahdentiellä maltilla ajettuna 7-8 litraa. Se, että reservissä löytyy on mukava tunne. Ohituksissa myös turvallisuustekijä. Huollot ovat edullisempia, mikäli valitset valtuutetun korjaamon, etkä vie esim. Suomenojalle. Siellä hinnat ovat melko kovat.

      • Jukka

        Itsellänkin 3.3:nen ja muuten tyytyväinen, mutta koriin välittyy lievää värinää tasaisella vauhdilla 70-80 km/h välillä ajettaessa. En ole asiaa tarkemmin tutkinut ja ajattelin koeajaa jonkun toisen yksilön todetakseni että johtuuko tärinä esimerkiksi momentinmuuntimen ja moottorin välisestä pyörintänopeudesta ko. alueella joka aiheuttaisi massavoimien kautta mainittua, toki melko lievää vavahtelua.

        Onko muilla vastaavia havaintoja?

        Jukka


      • Juhani Aho
        Jukka kirjoitti:

        Itsellänkin 3.3:nen ja muuten tyytyväinen, mutta koriin välittyy lievää värinää tasaisella vauhdilla 70-80 km/h välillä ajettaessa. En ole asiaa tarkemmin tutkinut ja ajattelin koeajaa jonkun toisen yksilön todetakseni että johtuuko tärinä esimerkiksi momentinmuuntimen ja moottorin välisestä pyörintänopeudesta ko. alueella joka aiheuttaisi massavoimien kautta mainittua, toki melko lievää vavahtelua.

        Onko muilla vastaavia havaintoja?

        Jukka

        Itse en ole havainnut vastaavaa omassa autossani.


      • Jukka
        Juhani Aho kirjoitti:

        Itse en ole havainnut vastaavaa omassa autossani.

        ...kommentista. Täytyy käydä jollakin koeajoautolla ajamassa lenkki niin saa varmistettua onko omassa jotain vialla.

        Jukka


      • DII
        Jukka kirjoitti:

        ...kommentista. Täytyy käydä jollakin koeajoautolla ajamassa lenkki niin saa varmistettua onko omassa jotain vialla.

        Jukka

        6000 Km mittarissa, havaittu sama.


      • Jukka
        DII kirjoitti:

        6000 Km mittarissa, havaittu sama.

        ... samaa mieltä että se johtuu mottorin ja vaihteiston kierroslukujen sattumisesta sellaiselle alueelle että se aiheuttaa tuon lievän värinän. Näin siksi että nopeudesta sinällään ( esim. renkaiden tasapainottomudesta) se ei johdu koska värinää ei ilmene jos käyttää vaihdelaatikkoa samalla ajonopeudella manuaalisesti nelosella tai kolmosella. Onko näin myös omassa autossasi?

        Jos näin on niin kyseessä on sitten vain ominaisuus joka täytyy hyväksyä. Onneksi tuo ilmenee sellaisella nopeudella jota hyvin harvoin tulee käytettyä pidempiä matkoja.

        Jukka


    • Kuulopuheitako ?

      No niin nyt on vajaa viikko ajeltu uudella Sonatalla n. peräti 400 km ja olen edelleen vakuuttunut autosta.
      Mitään huonoja yllätyksiä ei ole tullut - ehkä päin vastoin.

      Jos haluaa hakea niin kolme asiaa vähän häiritsee (niinkuin häiritsi jo koeajo tilanteessa).
      Tai itseasiassa kaksi koska se penkki sopii mulle ilman säätöja - olen 182 cm /91 Kg.

      Eli jousitus on kovempi kuin Peugeotissa eli ottaa terävät pomput kovemmin.

      Ja vaikka on nahkaratti niin ei tahdo saada otetta (varmasti korjattavissa myös kotikonstein - ehdotuksia !).

      Rengasmelu on vähän kakspiipunen juttu - johtuukohan Kumhon kumeista - ei kuitenkaan häiritsevä.

      Automaatti toimii kuin unelma (on Japsi).

      Tässä vaiheessa olen erittäin tyytyväinen.

      Lisäbonus liikenteessä: näkee jo katseista "mikä toi on - aivan outo peli"

      Kavereiden kommentit - on Bemarin, Saabin, Volvon ym. blaa blaa blaa näköinen, mutta ovat kehuneet että on auton näköinen verrattuna nyky kattiloihin !

      jatkuu................

      • Röyhti

        sen verran, että ajele vaan sinnikkäästi, niin liukkaus häipyy. Nahka on ilmeisesti käsitelty jollain aineella mikä tekee siitä uutena liukkaan.

        Itsellä on uudella Sonatalla takana reilu 10000km, eikä ratti ole enää ollenkaan liukas. Ajattelin aluksi itsekin koittaa käsitellä ratin jollain aineella, mutta sitten homma alkoi korjaantumaan itsekseen.

        Tähän mennessä ei ole minullakaan ollut mitään murheita kärryni kanssa.

        Olisikin muuten mielenkiintoista kuulla että onko yleensä kenelläkään uuden mallisen Sonatan omistajalla ollut jotain vikaa kärryssään? Myös sellaisten kommentteja olisi hyvä saada joilla on jo enemmän kilometreja kelattuna mittariin.

        Itselleni tulee n. 35000km/vuosi ajoa, joten kyllä tämän Korean ihmeen metkut aika nopeasti alkavat selviämään, jos niitä on tulossa. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen.


      • Hans Standart
        Röyhti kirjoitti:

        sen verran, että ajele vaan sinnikkäästi, niin liukkaus häipyy. Nahka on ilmeisesti käsitelty jollain aineella mikä tekee siitä uutena liukkaan.

        Itsellä on uudella Sonatalla takana reilu 10000km, eikä ratti ole enää ollenkaan liukas. Ajattelin aluksi itsekin koittaa käsitellä ratin jollain aineella, mutta sitten homma alkoi korjaantumaan itsekseen.

        Tähän mennessä ei ole minullakaan ollut mitään murheita kärryni kanssa.

        Olisikin muuten mielenkiintoista kuulla että onko yleensä kenelläkään uuden mallisen Sonatan omistajalla ollut jotain vikaa kärryssään? Myös sellaisten kommentteja olisi hyvä saada joilla on jo enemmän kilometreja kelattuna mittariin.

        Itselleni tulee n. 35000km/vuosi ajoa, joten kyllä tämän Korean ihmeen metkut aika nopeasti alkavat selviämään, jos niitä on tulossa. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen.

        Tervehdys kaikki Sonatalla ajavat,mulla menossa jo toinen peli ja ekalla tuli ajettua 115 tuhatta ilman murheita.Auto on halpa huollattaa Virossa ja huolto toimii hyvin.Mun 3.3 keskikulutus seka ajossa on ollut 10 litran molemmin puolin.


      • venus 22
        Hans Standart kirjoitti:

        Tervehdys kaikki Sonatalla ajavat,mulla menossa jo toinen peli ja ekalla tuli ajettua 115 tuhatta ilman murheita.Auto on halpa huollattaa Virossa ja huolto toimii hyvin.Mun 3.3 keskikulutus seka ajossa on ollut 10 litran molemmin puolin.

        Hei Hans,

        Voisitko kertoa tarkemmin, missä voi huoltaa Hyundain Virossa? Minäkin haluaisin tehdä sen.
        Minulla on vuoden 1997 Mallinen Hyundai Sonata V6. Se on Usa:sta ostettu. Alkaa olla paljon remonttia autossa. Mutta en haluaisi luopua autosta vielä.

        Olen niasautoilija ja auton korjaus tuottaa aina päänvaivaa.

        Olisin kiitollinen vastauksestasi.


    • Kuulopuheitako ?

      Kyllä on kumma juttu että 51 vee jaksaa vielä innostua autosta.

      Mulla on sentään ollut n. 9 eri työsuhdeautoa tässä urani aikana - japseista eurooppalaisiin.

      Kaikki tietenkin 3 v. leasiag sopimuksilla - eli kolmen vuoden välein aina uusi auto !

      Asiaan: Kyllä tuntuu hienolta ajella Sonatalla - kaikki pelaa ja kauppareissutkin pitää ajaa pitkän mutkan kautta, että sais ajaa !!

      Ei! en ole Hyundailla töissä mutta saisivat antaa mulle mainostuksesta vähän komissiota !

      T. C - - - 5- 9

      • Peräprutku

        Ei tänne pidä tulla kehuskelemaan.
        Kohta kaikki tietää kuinka mukavaa ja luotettavaa kyytiä huihailla saa.Lisäksi se aiheuttaa käytetyjen hinnan nousua ja huonoja hyvityksiä vanhoista kun uudet menee mainostamattakin kaupaksi.


      • Merkinvaihtaja
        Peräprutku kirjoitti:

        Ei tänne pidä tulla kehuskelemaan.
        Kohta kaikki tietää kuinka mukavaa ja luotettavaa kyytiä huihailla saa.Lisäksi se aiheuttaa käytetyjen hinnan nousua ja huonoja hyvityksiä vanhoista kun uudet menee mainostamattakin kaupaksi.

        Olisikos kellään tietoa että mikkoinka olisi tulossa ensivuoden malli myyntiin/ tai paljonko olisi käytössä 2,4 koneen kulutus tavallisessa käytössä???


      • mmm.
        Merkinvaihtaja kirjoitti:

        Olisikos kellään tietoa että mikkoinka olisi tulossa ensivuoden malli myyntiin/ tai paljonko olisi käytössä 2,4 koneen kulutus tavallisessa käytössä???

        Tuossa kuva:
        http://www.themotorreport.com.au/23104/guesswork-2010-hyundai-yf-sonata-illustration/
        Tänne tuloon menee varmasti ainakin kaksi-kolme vuotta.
        Ajoin 2,4L automaatilla noin 100.000km, hieno ja luotettava peli. Kulutus kesällä maantieajossa 7-7,5L /100km, kaupungissa luokkaa 9-10 litraa.


    • G.C.

      Itselläni takana 30 tkm vuosimallin 2007 Sonatalla, jonka ostin uutena. Kommentteja:

      Penkki: Usein moititaan, mutta minulle sopii erittäin hyvin. Leveäselkäisenä en pidä monien autojen voimakkaasti muotoillusta penkistä. Esim. uuden Octavian penkki oli sietämätön.

      Kaasupoljin: On liian herkkä. Jalka puutui pitkillä matkoilla, kunnes asiaan tottui. Vakionopeussäädin tietysti hoitaa ongelman jos sellainen on.

      Laatu: Ei mitään vikoja kahden vuoden aikana. Olen kuullut että ajovalonpesimet ovat Sonatan heikko kohta ja joillakin on suojaläpät lentäneet taivaan tuuliin.

      Jousitus: Hieman pintakova nykyisillä taajamien ala-arvoisilla routavaurioteillä. Toisaalta kovemmassa vauhdissa yllättävän hyvät ajo-ominaisuudet, jonka huomaa varsinkin talvella liukkailla ja mutkikkailla teillä. Ei moni pysy perässä.

      Mukavuus: Erittäin hyvä matka-auto, hiljainen ja vakaa.

      Maavara: Nykyautojen suurimpia. Oli itselleni tärkeä kriteeri.

      Talviominaisuudet: Huippuluokkaa niin ajettavuus, lämpivyys kuin kaikki toiminnotkin.

      Lisävarusteet: Edullisia, itselläni mm. Hyundain vanteet ja kattotelineet.

      Huollot: Edullisia.

      Kulutus: Lupausten mukainen. Ei pihi muttei juoppokaan.

      Voin suositella kenelle tahansa. Luultavasti seuraava autoni on edelleen Sonata.

      • Sonata 2,0

        Olen myös vanhempikoppaseen Sonataani ollut erittäin tyytyväinen.
        Hyvä ajaa ja luotettava auto.


      • Sonata=laatua
        Sonata 2,0 kirjoitti:

        Olen myös vanhempikoppaseen Sonataani ollut erittäin tyytyväinen.
        Hyvä ajaa ja luotettava auto.

        Kokemus sonata 2.4:sta. Hiljaista mukavaa kyytiä. Tilaa on reilusti ja samalla rahalla ei olis saanu edes saman vuosikerran honda civikkiä.. Bensaa menny sekalaisessa ajossa n8,4 l/100km.

        Vaikuttaa erittäin laadukkaalta ja toimivalta. Kerrassaan hieno hinta/laatusuhde ainakin käytettynä koska ison sonatan saa halvemmalla kun jonkun perupena astran---


      • Sonata=laatua
        Sonata=laatua kirjoitti:

        Kokemus sonata 2.4:sta. Hiljaista mukavaa kyytiä. Tilaa on reilusti ja samalla rahalla ei olis saanu edes saman vuosikerran honda civikkiä.. Bensaa menny sekalaisessa ajossa n8,4 l/100km.

        Vaikuttaa erittäin laadukkaalta ja toimivalta. Kerrassaan hieno hinta/laatusuhde ainakin käytettynä koska ison sonatan saa halvemmalla kun jonkun perupena astran---

        Tänään tankkailin taas. Nyt oli hieman enemmän maantieajoa, rajoitusten mukaan mentiin. Kulutus 7,47l/100km ei paha tuon kokoluokan autolle. Kyseessä siis 2.4 GLS


      • 2007 diesel automaatti

        Nyt on pari viikkoa ollut alla 2007 vuoden diesel automaatti. Maantiellä olen auton kulutusmittarin mukaan päässyt 5,7l:n kulutukseen, mutta kyllä se yleensä on aika tasan 6,5 litraa satasella.


      • Sonata=laatua
        2007 diesel automaatti kirjoitti:

        Nyt on pari viikkoa ollut alla 2007 vuoden diesel automaatti. Maantiellä olen auton kulutusmittarin mukaan päässyt 5,7l:n kulutukseen, mutta kyllä se yleensä on aika tasan 6,5 litraa satasella.

        Jahas kylmenee, nyt pääsee nauttimaan sonatan erinomaisesta lämppäristä... Edelleen mennään
        varmasti ja viattomasti etiäpäin.


    • Korree

      Minulla on Sonata 3.3 V6 2006. Takakonttin on tullut kostetta ja takapenkin selkänojissa pinta ruostetta.
      Auton huolto on Käyttöautossa ja takuu on aito ilman takuu hintalisää. Moottorit kestäviä. Koreasta tulee myös Samsung eli laatu on ihan kohdallaan Japani on salmen toisella puolella, joten ei Japanilainen ole sen laadukkaampi kuin Korealainen. Auto ei sovellu kaahailuun (hyvä) , vaan on kuin 1970 luvun Cadillac. Jos tykkää jenkkki autoista niin kannattaa ostaa. Aliarvostettu ja edullinen auto.

      • Sonata=laatua

        Ei kaahailuun. Paremminkin sellaisen hillityn arvokkaaseen etenemiseen hiljaisesti ja mukavasti.
        Hiljaisuudella tarkoitan sitä että kori ja moottoriäänet ei vaivaa. Olispa tuo oma ollut automaatilla
        .....


      • jo vain
        Sonata=laatua kirjoitti:

        Ei kaahailuun. Paremminkin sellaisen hillityn arvokkaaseen etenemiseen hiljaisesti ja mukavasti.
        Hiljaisuudella tarkoitan sitä että kori ja moottoriäänet ei vaivaa. Olispa tuo oma ollut automaatilla
        .....

        Itselläni -06 diesel versio ja olen erittäin tyytyväinen.Auto todella hiljainen,ei kuulu rengasäänet kajuuttaan.Kaverit ihmettelee ,että onko todella diisseli edessä ku on niin hiljainen.Automaatti on todella kehittynyt,ei nyji vaihtaessa.Mittarissa nyt 127 th km.ilman vikoja.Jakohihnan vaihto osineen merkkihuoltamolla maksoi 357 €,ei paha hinta.Kulutus alhainen,olen jopa hiippaillut 100 km 3,5 litrallaki. Mutta normaalisti 4,5-6,5 litraa. Seuraavaki biili on SONATA CRDI.


      • 200000 km/2vuotta
        jo vain kirjoitti:

        Itselläni -06 diesel versio ja olen erittäin tyytyväinen.Auto todella hiljainen,ei kuulu rengasäänet kajuuttaan.Kaverit ihmettelee ,että onko todella diisseli edessä ku on niin hiljainen.Automaatti on todella kehittynyt,ei nyji vaihtaessa.Mittarissa nyt 127 th km.ilman vikoja.Jakohihnan vaihto osineen merkkihuoltamolla maksoi 357 €,ei paha hinta.Kulutus alhainen,olen jopa hiippaillut 100 km 3,5 litrallaki. Mutta normaalisti 4,5-6,5 litraa. Seuraavaki biili on SONATA CRDI.

        Hiljane o . MUT. Automaatti on todella surkea , tekniikka on -60 luvulta. EI todellakaan tältä vuosituhannelta . Kone on sentään -80 luvulta , noilla litroilla ei sonataa liikutella . Uskoo ken haluaa kun totuus on kaupungissa 10/litran molemmin puolin maantiellä tasaisella 80 km/h on hyvä jos alle 6 litran menee . On meinatan kokemusta myös vaihtoarvosta , osa autonmyyjistä ei suostunut antamaan edes arviota välirahasta eivät huolineet on kuulemma vaikea myytävä.


      • Lq'
        200000 km/2vuotta kirjoitti:

        Hiljane o . MUT. Automaatti on todella surkea , tekniikka on -60 luvulta. EI todellakaan tältä vuosituhannelta . Kone on sentään -80 luvulta , noilla litroilla ei sonataa liikutella . Uskoo ken haluaa kun totuus on kaupungissa 10/litran molemmin puolin maantiellä tasaisella 80 km/h on hyvä jos alle 6 litran menee . On meinatan kokemusta myös vaihtoarvosta , osa autonmyyjistä ei suostunut antamaan edes arviota välirahasta eivät huolineet on kuulemma vaikea myytävä.

        Hyundain Sonatan automaatti vaihtaa todella tasaisesti.Ei nytkähtele yhtään.Paljon parempi kuin esim.mersun.
        Toistan että erittäin hyvä on mielestäni Sonatan automaatti.


      • hyhysonata
        jo vain kirjoitti:

        Itselläni -06 diesel versio ja olen erittäin tyytyväinen.Auto todella hiljainen,ei kuulu rengasäänet kajuuttaan.Kaverit ihmettelee ,että onko todella diisseli edessä ku on niin hiljainen.Automaatti on todella kehittynyt,ei nyji vaihtaessa.Mittarissa nyt 127 th km.ilman vikoja.Jakohihnan vaihto osineen merkkihuoltamolla maksoi 357 €,ei paha hinta.Kulutus alhainen,olen jopa hiippaillut 100 km 3,5 litrallaki. Mutta normaalisti 4,5-6,5 litraa. Seuraavaki biili on SONATA CRDI.

        Tollasia kulutuslukemia ei usko kukaan. Omani ei päässyt likimainkaan samaan oli 2008 mallin manuaali. Manuaaliahan syö oikeasti vähemmän kuin tomaatti. Toki alle 6 voit päästä jos ajat 60 kmh/h. Olihan minulla myös 2006 3.3 koneella oleva sonata. Itseasiassa se vei sen n.10 satkulla. Mielestäni se meni vähällä koneen tehoihin nähden. Matkassa meni alle 9. Varsinaista kaupunki pyöritystä ei tullut juurikaan ajettua siksi keskikulutus oli noinkin pieni. Tollasen fl 3.3 vois vaikka nyt ostaa jos jostain sellasen sais uutena.


      • spade11
        hyhysonata kirjoitti:

        Tollasia kulutuslukemia ei usko kukaan. Omani ei päässyt likimainkaan samaan oli 2008 mallin manuaali. Manuaaliahan syö oikeasti vähemmän kuin tomaatti. Toki alle 6 voit päästä jos ajat 60 kmh/h. Olihan minulla myös 2006 3.3 koneella oleva sonata. Itseasiassa se vei sen n.10 satkulla. Mielestäni se meni vähällä koneen tehoihin nähden. Matkassa meni alle 9. Varsinaista kaupunki pyöritystä ei tullut juurikaan ajettua siksi keskikulutus oli noinkin pieni. Tollasen fl 3.3 vois vaikka nyt ostaa jos jostain sellasen sais uutena.

        mutta hörppää kyllä gasoa aika lailla. Mutta onhan se iso auto ja tehoakin mukavasti.


      • ------
        hyhysonata kirjoitti:

        Tollasia kulutuslukemia ei usko kukaan. Omani ei päässyt likimainkaan samaan oli 2008 mallin manuaali. Manuaaliahan syö oikeasti vähemmän kuin tomaatti. Toki alle 6 voit päästä jos ajat 60 kmh/h. Olihan minulla myös 2006 3.3 koneella oleva sonata. Itseasiassa se vei sen n.10 satkulla. Mielestäni se meni vähällä koneen tehoihin nähden. Matkassa meni alle 9. Varsinaista kaupunki pyöritystä ei tullut juurikaan ajettua siksi keskikulutus oli noinkin pieni. Tollasen fl 3.3 vois vaikka nyt ostaa jos jostain sellasen sais uutena.

        Kaikilla moottoreilla. Kun se Katainen joskus armahtaisi meitä hallintoalamaisia, niin saisi ostaa sellaisen auton kun haluaa. Nykyiselläänein uskalla kun hattuvakiolla määrättävä autovero on maksuhetkeen saakka täysi arvoitus.

        http://www.hyundai.de/pages/index.html


      • Vee6

        Itselläni V6 GLS vm 2006 ostettu 2011 syyskuussa, ajettu nyt 77tkm.
        Huomasin vasta että tyyppiviat eli istuinlämmitin ja valojen pesurit ei toimi. Täytyy laittaa kuntoon, en tosin ole vielä asiaa tarkemmin tukinut.
        En ole merkkifanaatikko, kaikki käy jos siltä tuntuu.


    • K.pellinen

      Oli mullakin 406 vm 97 srtd diisseli, parisen vuotta joo. Se on muuten maailman paskin auto mitä olen omistanut. Ei viikkoa ilman pajalla käyntiä, Kattoa, takalasia, peltejä ja moottoria ei vaihdettu. Alusta tehtiin kolmasti, sähköt viikottain...Sitten tuli volvoa, mersuja, jaggekin volkkari, nissutin ja kas nyt menin vuosi sitten huihai miinaan, yksi paha vika autossa on sitä vaihtoaikeissa oleva ei saa kaupaksi, lahjoittaa pitäisi. Se on paree kuin mese, etuvetoinen, kivasti automaatti pelaa ja pirteä diisseli olen ajanut kohta 60000 ja koko autolla on aj 240000 km, Ei kalliita jakohihnoja ja huolto on edullinen. kaikki mausteet vakiona, vain vw yltää samalle laadulle. lahopaskat mersut voi unohtaa, eikä mulla ollut mitään ikäloppuja.
      S80 on myös kiva käteen, mutta huihai on vähän jenkkimäinen Volvo kuluttaa vähiten vaikka 2.5 kone onkin.
      Mutta ehkä odotan uuden I 40 mallin jos se on vielä noin 3-kympin auto, voi tulla kaupat, takuu 5 vuotta
      vanhalla kaverilla vaihdettiin 340 tkm kohdalla kytkin takuuseen hyundain merkkihuollossa, tuleekohan sillekin uusi huihai. Nämä sanat ovat reppurin sanoja joilla autot liikkuvat lähes sata tonnia vuodessa, 2,5 miljoonaa on jo menty. Ja mistä tietää vaikka sonata oliskin tehty jenkeissä, sielläkin on tehtaita, Golffissa oli konehuoneessa kovasti kiinan tekstiä, ja kas sielläkin tehdas on. tojoa tehdään turkissa, nissuttimissa rellun koneet, pakumersuja espanjasta, Nissan Xtrail2,2d made in espanja.
      Rankanpullat on kait sentään rehellisesti huolimattomien fransujen tekosia, muista kiertää punaviinipäissään koheloidut vehkeet kaukaa....

    • ostapois

      Menossa ja olen erittäin tyytyväinen,kilometrejä noin 300000 km kahdella sonatalla,ensimmäinen oli vanhakoppainen,vikoja ei ole ollut,takuusta en tiedä koska kummatkin on toiminut ilman ongelmia.

      • arraku

        Mullaki Sonatan crd aut -07, mittarissa 280 000. Laatuun tosi tyytyväinen, varsinkin kun ottaa huomioon halvan hankintahinnan käytettynä. Automaatti tosi miellyttävä neljästä pykälästä huolimatta, sehän toki tarkoittaa kylläkin että keskikulutus 10 000 km:n seurannalla 7,0l/100km (en usko minäkään alle kuuden litran menoja). Äänettömyys on ed. Passattiini verrattaessa huima. Auton lämpeneminen pakkasella tuntui uskomattomalta VW:n jälkeen ja lämpöä riittää. Jarrupalat ovat hupasia ja lampun vaihdossa joutuu toiselta puolen irroittamaan umpion. "Aasiastahan ne luotettavimmat vaimotkin haetaan" ;)


    • Dunkkusami

      Lieköhän uskaltaa ostaa vm.2007 2,0 crdi automaatti Hyundai Sonatan, jolla ajettu noin 350 tkm? Hintaa olisi noin 6000 euroa. Vieläköhän kestäisi ajoa vai kannattaako unohtaa? Asiallisia vastauksia odotellessa.

      • 212<

        Hyvin pellittää Sonata paljon ajettunakin.Kokemusta on.


      • Kale112222

    • ajomies

      2006 mallin Hyuadai sonata.ajettu nyt n.130 000 km Ei mitään vikoja.
      Ostaessani pissapojan letku pumpusta irti vaihdettiin koko pumppu ta
      kuuseen vaikka tuskin olisi ollut tarvetta Ei jakopään hihnaa on ketjulla.
      Siinäkin huollonhinta alenee jo vähintäin 350-720 euroon.Tämä on minulla 34:s auto eläissäni.Sanoisin parhaita jos ei vallan paras.En osaa
      moittia siinä mitään.Takuu 5v.ja ainakin minulla vastasi aivan loppuun
      asti.Mikäli näiden kokemusten perusteella ostan auton se on Hyuadai.
      Niin kulutus.N. 7-9,5 l ajotavasta riippuen.Ei paljon 2,4 moottorille ja minä ajan aina sakkorajoilla ja on niitä ylinopeussakkoja tullutkin.

      • Kulkeva kyyti

        Jos autosta muuten tykkää, niin ei ainakaan ole Sonatalla kestävyys esteenä. Ja ajettavuuskin on vähintään OK.


      • Korean Tero
        Kulkeva kyyti kirjoitti:

        Jos autosta muuten tykkää, niin ei ainakaan ole Sonatalla kestävyys esteenä. Ja ajettavuuskin on vähintään OK.

        Aasian tuotteista onkin tähän asti puuttunut ajettavuus. Korealaiset ovat laittamassa sitä asiaa viimeinkin kuntoon. Taitaa olla Koreassa sen verran huono reuna-alueiden tieverkosto, että pakko suunnitella alustat kunnolla. Japanissa viritetään autot lipumaan jossakin ihme Tokion iltapäiväruuhkassa, hyvällä asfaltilla. Ei siinä suuntavakavuuksia paljon tarvita. Eikä mukavuutta.


      • Näkemys...

        Sonata on ajolleen aika tavalla mukavuuspainotteinen. Ison auton tuntu on vahvasti läsnä. Huonoissa talvikeleissä auto käyttäytyy johdonmukaisesti ja rauhallisesti.

        Pienemmissä autoissa saattaa ajettavuusero hyvän ja huonon kelin välillä on valtava, Sonatassa ei näin ole.

        Itse halusin nimenomaan auton ison auton tuntumalla. Tuota tuntumaa en Avensis / Golf kokoluokasta löytänyt. V70, Maxima, jotkut jenkkit omasivat ajotuntuman, mitä etsin. Loppupeleissä valinta tapahtui V70 ja sonatan välillä. Tuntematon korealainen arvelutti aluksi, mutta vielä enemmän ärsytti V70 koeajoissa huomaamani pikkuviat.

        Nyt on tilanne se, että melkoinen ihme saa auto olla, että korealaisesta pois vaihtaisin :)

        Jos on mieltynyt pieniin kauppakasseihin ja kenties kivirekimäisiin alustoihin, Sonata ei ehkä miellytä.


    • monni

      Osaako joku vastata kysymykseeni.Mikä on Hyundai FL 2 l. vm.2009 bensakoneen vääntö ja kiihtyvyys (automaatti).
      Mieleni tekevi.

    • sds,,

      Hyvä auto on Sonata.

    • autoautoatuo

      Mitä mieltä olette sonatasta vm. 2002 ja ajettu 152000 2 litran bensakoneella. Kannattaako ostaa ihan käyttöautoksi?Onko huollot/osat kalliita kun auto näyttää jo jonkun verran isolta?

      • autojobbari

        Älä vaan erehdy.


    • sepa1

      mikä vikana.....3 l v6 ei lähde kylmänä käyntiin....20min lämpöpuhallin konehuoneeseen ja toimii

      • selkeeSignaali

        Moottorin ohjausboxi osin sökönä. Vaihda tilalle käytetty tai uusi. Ovat pitkäikäisiä, eli jos löydät käytetynkin, niin ookoo.

        Eli koneesi siis lähtee käyntiin ilman puhallintakin, kunhan annat sen jäähtyä. Kun koneen lämpö nousee, se sammuu, koska osa ohjauslogiikasta ei toimi.

        Oletko ottanut tai antanut apuvirtaa joskus??? Joku vaikutus on pöhäyttänyt sen boxin?!!


    • Tyytyväinemm

      Ostin pari päivää sitten Hyundai Sonatan 2 litraisen ja nyt on pienimuotoinen ongelma et mitenkään saa turva lukituksen kokonaan pois päältä se kun lyö kokoajan päälle ajon aikana vuosimallia 2010.

      • selväksi

        Mistä turvalukituksesta on kyse?


    • soo-soo-nata

      Varmaan ovien lukitus kyseessä? Sen saa pois korjaamolla OBD scannerilla. Esim. Hi-Scan Pro luultavasti pystyy muuttamaan lukituksien asetuksia.

    • autojobbari

      Älä vaan erehdy ostamaan.Nämä ovat ihan romuja Korealaiset "autot".
      Romun saat jos vaan menet ostamaan.Hukkaan menee rahat.
      Osta kunnon auto Peugeot-Citroen-Renault.Ranskalaiset parhaita autoja.Japanilaiset kannattaa myös unohtaa.Kiinalainen Volvokin ihan täysi romu.
      Saksalaiset eivät ikinä ole hyviä autoja tehneet.Italialaista auto ei myöskää kannata ikinä ostaa jos ei ole varaa Ferrariin.

      • kfåpqdww

        No jopas oli kommetti. Parhaat ranskalaiset saa grilliltä. Viimeisenä tulisi mieleen ostaa Ranskalainen auto.


    • Uupsis
    • rrweee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe