naisen huono itsetunto

ritari

Mun ja kaverien kokemuksein perusteella ei kannata seurustella semmosen naisen kanssa, jolla on ollut hirveesti irtosuhteita. Usein näiden kanssa on niin, että niillä on olematon itsetunto. Kun semmosen kanssa sit seurustelee, ne vatii sen huonon itsetunnon takia niin paljon huomioita, että kukaan mies ei oikein pysty antamaan tarpeeksi huomiota. jonkin ajan jälkeen tämä nainen on sit sitä mieltä, että mies ei arvosta sitä, ei rakasta sitä jne... sit hän rupee käymään baarissa joka viikonloppu saadakseen tarpeeksi "huomiota"... ja yhtäkkiä hän haluaa taas olla sinkku, ku hän on ehtinyt luoda verkoston "panokavereista", jotka muka arvostavat häntä.

Ei kannata sanoa, että kaikkien kanssa on näin, mutta usein näin on käynyt. elämä naisen kanssa, jolla on huono itsetunto on erittäin hankalaa, vaikka kuinka sä yrität. tietysti naisella, jolla on ollut vain muutamia partnerieta, voi myöskin olla huono itsetunto, mutta kokemuksien perusteella ne "panopatjat" ovat aika mahdottomia.

18

7362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

      Väittäisin että tuo huomionkipeys ei ole verrannollinen panokavereiden lukumäärään.
      Tiedän tapauksia ettei voi sietää muuten lähelläoloa, ainoastaan tykkää paneskella kaikkien kanssa.

      Olen huomannut, että toiset naiset vaan ovat luonteeltansa lutkia. Sellaisen kanssa on turha rakentaa mitään vakavampaa.

      Meitä on moneen junaan..

      • Jurpukka0007

        Omalla vaimollani oli ollut satoja miehiä ennen kuin mentiin naimisiin ja todella hieman arvelutti hänen menneisyytensä. Hän oli omien sanojen mukaan hakenut kehuja miehiltä itsetuntonsa kohottamiseksi ja oli tullut riippuvaiseksi niistä. Hän oli lähtenyt suhteista, ennenkuin itse oli tullut jätetyksi, koska ei ollut kestänyt jättämistä. Hiukan pelottaa mitä hän vielä kesksii liittomme aikana, mutta aika näyttää. Kertomansa mukaan hänellä oli ollut jopa useita eri miestä yhden päivän aikana ja kukaan miehistä ei ollut sitä tiennyt, vaan hän oli pystynyt toimimaan niin salassa. Todennäköisesti ne seksisuhteet eivät olleet antaneet hänelle mitään, mutta hän oli tullut riippuvaiseksi miesten kehuista ja nimenomaan rumien miesten kehuista, koska hän oli saanut rumilta miehiltä enemmän kehuja kuin komeilta.


      • Aarne Tenkainen
        Jurpukka0007 kirjoitti:

        Omalla vaimollani oli ollut satoja miehiä ennen kuin mentiin naimisiin ja todella hieman arvelutti hänen menneisyytensä. Hän oli omien sanojen mukaan hakenut kehuja miehiltä itsetuntonsa kohottamiseksi ja oli tullut riippuvaiseksi niistä. Hän oli lähtenyt suhteista, ennenkuin itse oli tullut jätetyksi, koska ei ollut kestänyt jättämistä. Hiukan pelottaa mitä hän vielä kesksii liittomme aikana, mutta aika näyttää. Kertomansa mukaan hänellä oli ollut jopa useita eri miestä yhden päivän aikana ja kukaan miehistä ei ollut sitä tiennyt, vaan hän oli pystynyt toimimaan niin salassa. Todennäköisesti ne seksisuhteet eivät olleet antaneet hänelle mitään, mutta hän oli tullut riippuvaiseksi miesten kehuista ja nimenomaan rumien miesten kehuista, koska hän oli saanut rumilta miehiltä enemmän kehuja kuin komeilta.

        Hyi vittu. En voisi ottaa tuollaista naista ikinä vaimokseni. Siis jos itsetunto on siitä kiinni että rumat hemmot kehuvat tyhjillä sanoilla saadakseen piparia.

        Voipi tulla vaikea liitto. Entä jos hän jossain kohtaa kokee etteivät sinun kehusi enää riitä? Ihminen on pääasiassa tuomittu toimimaan totuttujen käyttäytymismallien mukaan.


      • repikääpä siitä

        Haluaisin kertoa teille tarinan: täytin juuri kolmetoista, synttäreilläni oli paljon porukkaa ja olin iloinen koko päivän. Illan tullen nukkumaan mennessä isäni tuli huoneeseeni, silitteli minua ensin hiuksista ja sanoi että olen sievä, sen jälkeen hän laittoi kätensä housuihini, sanoin että "mitä nää teet"! mutta isä vain jatkoi. Silittelyn jälkeen, hän repi vaatteeni pois ja raiskasi minut kahdesti. Sitten jäin huoneeseen yksin itkemään. Tätä jatkui seuraavat kolme vuotta, kunnes koulun terkkari kiinnitti huomiota käytökseeni, äiti ja isä erosivat ja minä pääsin pois tästä järkyttävästä painajaisesta.

        Nämä tytöt/naiset joita nimitätte lutkiksi ovat mitä todennäköisemmin kärsineet lapsina raiskauksista (oikea nimitys lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) ja ovat menettäneet itsensä tuollaisten elukoiden tekojen seurauksena, he useimmiten jatkavat samaa käytösmallia nuorena, aikuisena, vanhempana aikuisena.. koska heidät on traumatisoitu, seksualisoitu liian aikaisin. kunnes he saavat kunnollista apua (pitkäaikainen terapia, usein koko elämän kestävä)

        minusta on käsittämätöntä että ihmiset eivät näe yliseksuaalisen ihmisen takana mitään (lutka vain, panopatja ym ym.) ajattelevat vain ERITTÄIN mustavalkoisesti, putkinäköisesti että he vain haluavat niin paljon seksiä.. huono itsetunto yleensä johtuu sanoinkuvaamattomasta häpeästä mtä nuori tuntee tällaisen kauheuden koettuaan, hän syyttää itseään ja hän tuntuu menneen rikki sisältä.
        Tuo kertomus ei kerro minusta, mutta tämä on parikymmentä vuotta sitten tapahtunut oikea asia.


      • Brutukseni
        repikääpä siitä kirjoitti:

        Haluaisin kertoa teille tarinan: täytin juuri kolmetoista, synttäreilläni oli paljon porukkaa ja olin iloinen koko päivän. Illan tullen nukkumaan mennessä isäni tuli huoneeseeni, silitteli minua ensin hiuksista ja sanoi että olen sievä, sen jälkeen hän laittoi kätensä housuihini, sanoin että "mitä nää teet"! mutta isä vain jatkoi. Silittelyn jälkeen, hän repi vaatteeni pois ja raiskasi minut kahdesti. Sitten jäin huoneeseen yksin itkemään. Tätä jatkui seuraavat kolme vuotta, kunnes koulun terkkari kiinnitti huomiota käytökseeni, äiti ja isä erosivat ja minä pääsin pois tästä järkyttävästä painajaisesta.

        Nämä tytöt/naiset joita nimitätte lutkiksi ovat mitä todennäköisemmin kärsineet lapsina raiskauksista (oikea nimitys lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) ja ovat menettäneet itsensä tuollaisten elukoiden tekojen seurauksena, he useimmiten jatkavat samaa käytösmallia nuorena, aikuisena, vanhempana aikuisena.. koska heidät on traumatisoitu, seksualisoitu liian aikaisin. kunnes he saavat kunnollista apua (pitkäaikainen terapia, usein koko elämän kestävä)

        minusta on käsittämätöntä että ihmiset eivät näe yliseksuaalisen ihmisen takana mitään (lutka vain, panopatja ym ym.) ajattelevat vain ERITTÄIN mustavalkoisesti, putkinäköisesti että he vain haluavat niin paljon seksiä.. huono itsetunto yleensä johtuu sanoinkuvaamattomasta häpeästä mtä nuori tuntee tällaisen kauheuden koettuaan, hän syyttää itseään ja hän tuntuu menneen rikki sisältä.
        Tuo kertomus ei kerro minusta, mutta tämä on parikymmentä vuotta sitten tapahtunut oikea asia.

        No kuule HÖPÖ HÖPÖ. Jos luulet, että 20% naisista on pedofiilien/insestien uhreja niin ei sinulla hyvin mene. Tässä taas erinomainen kommentti siirtämään vastuu itse naiselta miehelle. Miesten vikaahan kaikki on, naisten ongelmatkin. Vieläkö saataisiin naisten lihavuus jotenkin miesten viaksi, hmm...


      • Brutukseni
        Brutukseni kirjoitti:

        No kuule HÖPÖ HÖPÖ. Jos luulet, että 20% naisista on pedofiilien/insestien uhreja niin ei sinulla hyvin mene. Tässä taas erinomainen kommentti siirtämään vastuu itse naiselta miehelle. Miesten vikaahan kaikki on, naisten ongelmatkin. Vieläkö saataisiin naisten lihavuus jotenkin miesten viaksi, hmm...

        Ja kaiken lisäksi serkkuni käytti minua hyväkseen, kun olin 14 vuotias poika, hän jo täysi ikäinen. Että omakohtaista kokemustakin löytyy.

        Vituttaa nämä hyväksikäytöllä pointtinsa tekevät, jotka jotenkin yrittävät "ratsastaa" sen kuvottavuudella oman pointtinsa selväksi. Hyi helvetti mitä ihmisiä.


      • lutkia.everywhere
        repikääpä siitä kirjoitti:

        Haluaisin kertoa teille tarinan: täytin juuri kolmetoista, synttäreilläni oli paljon porukkaa ja olin iloinen koko päivän. Illan tullen nukkumaan mennessä isäni tuli huoneeseeni, silitteli minua ensin hiuksista ja sanoi että olen sievä, sen jälkeen hän laittoi kätensä housuihini, sanoin että "mitä nää teet"! mutta isä vain jatkoi. Silittelyn jälkeen, hän repi vaatteeni pois ja raiskasi minut kahdesti. Sitten jäin huoneeseen yksin itkemään. Tätä jatkui seuraavat kolme vuotta, kunnes koulun terkkari kiinnitti huomiota käytökseeni, äiti ja isä erosivat ja minä pääsin pois tästä järkyttävästä painajaisesta.

        Nämä tytöt/naiset joita nimitätte lutkiksi ovat mitä todennäköisemmin kärsineet lapsina raiskauksista (oikea nimitys lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) ja ovat menettäneet itsensä tuollaisten elukoiden tekojen seurauksena, he useimmiten jatkavat samaa käytösmallia nuorena, aikuisena, vanhempana aikuisena.. koska heidät on traumatisoitu, seksualisoitu liian aikaisin. kunnes he saavat kunnollista apua (pitkäaikainen terapia, usein koko elämän kestävä)

        minusta on käsittämätöntä että ihmiset eivät näe yliseksuaalisen ihmisen takana mitään (lutka vain, panopatja ym ym.) ajattelevat vain ERITTÄIN mustavalkoisesti, putkinäköisesti että he vain haluavat niin paljon seksiä.. huono itsetunto yleensä johtuu sanoinkuvaamattomasta häpeästä mtä nuori tuntee tällaisen kauheuden koettuaan, hän syyttää itseään ja hän tuntuu menneen rikki sisältä.
        Tuo kertomus ei kerro minusta, mutta tämä on parikymmentä vuotta sitten tapahtunut oikea asia.

        Eikös tämä oo kornia et ne haluu vaan kauheesti seksiä vierailta jos ne on raiskattu usein vois luulla s.olevan vaikea asia ainakin tunteettomana.


    • Coffeegal

      Uskokaa pois miehilläkin voi olla ihan sama... ongelma.

    • totta toi huomio

      joo puhut asiaa. Oon kyllä ite huomannut että huonon itsetunnon kanssa ei voi todellakaan elää parisuhteessa...

      joskus jotkut kaverit sanoneet, että kyllä se itsetunto paranee kun löytää jonkun kivan tyypin ja seurustelee..kundit sanoo sitten kaikkee kivaa niin siitä tulee hyvä mieli... Juu, niinhän sen luulis olevan, mutta mulla tällanen ei toimi. Ja oon huomannut etten pysty kuin vain yhden yön juttuihin ja lyhyisiin suhteisiin just ton paskan itsetunnon takia...

      vaikka kumppanit sanoneet mitä kivaa, niin oon silti niin epävarma itestäni että pakenen aina ja varmaan ikuisesti....huoh :(

      en vaan kertakaikkiaan voi tai uskalla päästää ketään lähelleni, koska pelkään sitä kipua, minkä joutuisin kokemaan sitten kun kumppani kyllästyy muhun.. Parempi siis itse lähteä pois ennen kuin kumppani huomaa kuinka paska oot ja hylkää sut..

      tä pakeneminen on mulla ainakin sellainen itseni suojelemiskeino

      • Vort Ivan

        Sun itsetunto kehittyy sillä, että kaikessa rauhassa tutustut itseesi, ja mietit mitä haluat elämältä, ja parisuhteelta. Kun tunnet itsesi paremmin, osaat pitää huolta itsestäsi ja myös antaa enemmän. Silloin et myöskään ole riippuvainen toisesta, eikä suhteiden päättyminen tarkoita maailmanloppua. Kun arvostat itseäsi, löydät myös sellaisia kumppaneita, joiden kanssa tulet toimeen ja jotka osaavat arvostaa sinua. Se on tosiaan aika paljon kiinni itsetunnosta.


      • Ime sitruunaa

        Itsesuojelua? Pelkuruutta se on. Pakenetko kaikkea muutakin vaikeaa? Onko sulla maksuvaikeuksea ja tungetko pääsi pensaaseen kaikissa muissakin ongelmissa?

        Tuollaiset heikot ihmiset sanalla sanoen vituttavat mua suunnattomasti. Onko tullut mieleen että satutat toiminnallasi mahdollisesti muitakin ihmisiä? Hyvää loppuelämää vaan...

        Paetkaa vaan kaikki paskahousut, ehkä se elämä ei sitten saa teitä kiinni!


    • meppuFIU

      Taitaa olla miehillä toi "pehmeän" petin hakeminen
      eli monet "kaadot" kanssa itsetunnon kohottaja ja siit saa tittelin miesten mies? Siinä ei taas kehuja haeta kun vaan suoritus! Nainen on enemmän tunne ihminen eli haluaa kuulla lempeitä sanoja. Itsetunto kasvaa jo lapsesta asti ..jos ei ole ollut turvallista "MAAPERÄÄ" niin koko ikä sitä hakee ja tarvitsee yltymätöntä huomiota joka tosiaan voi olla raskasta pitkänpäälle!

      • Vort Ivan

        Jos miehet ovat mielestäsi vain "pehmeän" petin perään ja miehet eivät ole tunneihmisiä, niin se kertoo sinusta aika paljon.

        Luultavasti kiinnostut suorittavista panomiehistä, koska sinussa ei ole aineksia tulla toimeen uskollisten miesten tai tuntevien miesten kanssa, saati tavallisten kunnon miesten kanssa.


      • Vort Ivan
        Vort Ivan kirjoitti:

        Jos miehet ovat mielestäsi vain "pehmeän" petin perään ja miehet eivät ole tunneihmisiä, niin se kertoo sinusta aika paljon.

        Luultavasti kiinnostut suorittavista panomiehistä, koska sinussa ei ole aineksia tulla toimeen uskollisten miesten tai tuntevien miesten kanssa, saati tavallisten kunnon miesten kanssa.

        Vastasin 6 vuotta vanhaan postiin. No, asia on aina pätevä.


    • 3

      Mielenkiintoista, mutta MIKÄ on huono itsetunto? Mistä sen näkee/tuntee/tietää. Mieheni vaan tykkää sanoa, että mulla on huono itsetunto. En kyllä itse koe niin. En ainakaan hae muiden miesten huomioo tms. Tosin ei mieheni jatkuva negatiivinen arvostelu ja kriittisyys ainakaan nosta itsetuntoani. Varmaan on itsetuntoni tämän suhteen vuoksi huonontunutkin. Ja sitten vaan sanotaan etten kestä arvostelua, koska mulla on se huono itsetunto.. Kuka jaksaa ottaa pelkkää paskaa koko ajan vastaan. Kyllähän ne kehut nostaa itsetuntoa, mutta eivät ne kovin pitkälle kanna. Vaikka olisi kaunis ei automaattisesti tunne itseään kauniiksi, ja vaikka tuntisikin, niin ei silti se riitä pitämään itseään riittävänä. Ehkä se hyvä itsetunto on se, että tuntee olevansa riittävä ja hyvä tässä hetkessä. Toisten seurassa helpompaa kuin toisten.

      • khjhkl

        Mutta siis onko se sitten huonoa itsetuntoa, jos kaipaisi joskus, edes kerran 2 kuukaudessa kumppanilta jotain kehua tai positiivista kommenttia itsestään? Tai kun miehelläkin on näitä kaikenmaailman menoja, että joskus vaan skippaisi ne ihan vain sen tyttöystävän ja sen suhteen takia ja ehdottais jotain mukavaa tekemistä, tai että ajattelisi joskus omia ryyppyreissujaan pidemmälle ja ottaisi myös kumppanin toivomukset ja ehdotukset huomioon?
        Nimittäi mun mielestä oli sitten kuinka hyvä itsetunto tahansa, niin nainen suhteessa ei oo mikään päivänselvyys että teki mies mitä tahansa ja asettaa sen naisen mille tärkeystasolle vaan, että se nainen tässä tapauksessa jaksais olla siinä suhteessa ilman mitään aikasemmin mainittuja mitä tuossa alussa nyt kirjoitin.. Ainakin itselläni hiljattain tullu semmonen olo, että ois ees joskus kiva, että poikaystävä tekis jotain tavallisesta poikkeavaa, niin hassulta ku se kuulostaaki niin vaan mun, tai meidän takia ja laittas sen puhelimen kiinni ees yhdeksi illaksi..
        Oiskohan moinen sitten jotenki hirveen paljon vaadittu, vai kuulostaako tää just siltä et ois huono itsetunto?

        Hmm, olis kiva kyllä tietää et mikä se huono itsetunto sitten loppupeleissä on ja mitä se kattaa... :)


    • Taschen

      Mulla on ollut tosi huono itsetunto aika lailla lapsesta/ nuoresta asti. En ollut lapsena lihava, mutta olin pidempi ja harteikkaampi kuin muut ikäiseni, joten minua sanottiin yläasteella ja vielä lukiossakin läskiksi. Lukion jälkeenkin terveydenhoitaja/ lääkäri käskivät tarkkailla painoani (170cm pitkä ja paino 60 kg tuolloin), koska olin ylipainoinen. Tiedän tietenkin nyt, ettei se pidä paikkaansa, mutta se lannisti aika lailla. Koin pitkään olevani ruma ja lihava.

      Jossain vaiheessa aloin seurustella ja itsetuntoni parani. Iän myötä myös oppi ajattelemaan itseään jotenkin eri tavalla. Ajoittain oli pahempia ja ajoittain parempia hetkiä. Silti itsetunto on niin heikolla pohjalla, ettei paljon tarvitse, että mieli musertuu ja alkaa ahdistaa. Sitä seuraa painon heilahtelu (=hyvinä hetkinä hoikempi, huonoina lihavampi). Seurustelusuhteita tuli ja meni pari kolme.

      Runsas vuosi sitten tapasin uskomattoman ihanan miehen. Ensimmäistä kertaa tuntui, että olen kaunis ja haluttava. Hän jaksoi kertoa, kuinka kaunis olen, kehui silmiäni, nauruani ja ties mitä. Se oli uskomattoman hieno fiilis. Tuntui, että kaikki aikaisemmat surut laimenivat, koska nyt oli niin hyvä olla.

      Olemme siis seurustelleen runsaan vuoden. Mutta enää en kuule kehuja ulkonäöstäni. Painoni on taas noussut (n. 8 kiloa normaalipainosta), ja itsetunto siinä samassa laskenut. Mieheni paino on noussut samaa tahtia kuin minulla, mutta hän on edelleen mielestäni maailman komein ja seksikkäin mies. Itseni tunnen taas jälleen kerran rumaksi ja vastenmieliseksi ja lihavaksi.

      Huomautin hänelle pari kuukautta sitten, että siitä on 5 kuukautta, kun hän on viimeksi sanonut minua kauniiksi tai muuta vastaavaa. Hän sanoi, että pitää sitä itsestäänselvänä, eikä siksi ymmärrä sanoa. Yritin selittää hänelle tilannetta ja historiaani, ja tuloksena oli, että sain taas kuulla olevani kaunis. Sen jälkeen en sitten kaunis ole ollutkaan :/

      Tunnen itseni todella mitättömäksi ja vastenmieliseksi. Olen jatkuvasti ahdistunut tämän vuoksi, vaikka yritän olla näyttämättä sitä miehelleni tai muille. Itken usein, en halua katsoa peiliin enkä juurikaan liikkua julkisilla paikoilla. Välttelen ihmisiä, jopa kavereitani, koska en halua ihmisten katseiden kohdistuvan itseeni.

      Välillä on parempiakin päiviä, jolloin tunnen itseni lähes siedettävän näköiseksi.

      Huono itsetunto, joka on rakentunut vuosien saatossa on todella hankala asia, josta on vaikea päästä eroon. Taitaapa olla tämä parisuhdekin sen takia tuhoon tuomittu.

      Yrittäkää ihmiset sanoa puolisollenne edes joskus jotakin kivaa ulkonäköön liittyvää. Se ei ole iso vaiva eikä iso asia sanojalle, mutta se tekee kehumisen kohteelle uskomattoman hyvää. Vaikka sen sanominen kuinka tuntuisi itsestäänselvältä.

    • ilmaisia neuvoja

      Ensimmäiseksi lakkaa hokemasta tuota "Minulla on huono itsetunto"-mantraa.

      Korvaa se "Olen hyvä tällaisenaan".

      Seuraavaksi jätä herkut. Päätä, että yhtenä päivänä viikossa saat syödä jotain herkkua. Yhden jutun, esim. leivoksen tai sipsipussin. Jos syöt arkena jotain, niin ei enää viikonloppuna. Syö enemmän hedelmiä.

      Sitten lisää liikuntaa. Yksi kerta viikossa enemmän, tai tee päivittäin jotain enemmän vaikka 10-15 min enemmän. Voit viettää yhden laiskottelupäivän viikossa. Yhden.

      Jos miehesi ei huomioi sinua ollenkaan, sano se sille niin että uskoo. Sano riittävän usein äläkä kuukausien välein.

      Ole luja. Huomaat, kuinka pelkästään näillä itsetuntosi ja sisusi kasvaa. Olet terveempi fyysisesti ja voit paremmin. Eikä maksa mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe