Kysytäänpäs asiaa täältä sisarmerkinkin puolelta.
Xantia HDi 110 hv vm. -00 oireilee seuraavasti:
Vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä ja moottori tyhjäkäynnillä vaihteistosta kuuluu häiritsevän kovaa "raplatusta". Ääni loppuu, kun kytkimen painaa alas. Lämpimäksi ajettuna ääni on olemassa mutta huomattavasti vaimeampana. Ääni on tullut autoon varmaan pikkuhiljaa, koska olen kiinnittänyt huomiota siihen vasta noin viimeisen puoli vuotta! Kilometrit tällä hetkellä 190 tuhatta.
Olisiko äänen aiheuttaja kytkimen painalaakeri?
Minkälaisilla kilometreillä olette tehneet HDi Peugeotteihin kytkinremppoja? Tuntuu hiukan aikaiselta tehdä kytkinremppa jo noin 200 tuhannen kohdalla!
HDI 80 kw kytkimen painelaakeri
12
2101
Vastaukset
- se ei ole
painelaakeri, koska hiljenee kytkinpohjassa. Onko autoon vaihdettu laatikkoöljyt milloin, jos ei niin se voi hiljentyä sillä, koska sinnekin kondensoituu vettä, joka sekoittuu öljyyn heikentäen öljynvoiteluominaisuuksia. Raplatus on aikas yleinen etuvetoisen auton laatikossa, koska siellä on ns.välipyörästö joihin tulee välystä, mutta ei tarkoita kuitenkaan remontintarvetta.
Pitääkö se ääntä, jos painat vain vähän poljinta "sen verran,että painelaakeri pyörii varmasti asetelman mukana", jos ei niin sitten se on painelaakeri- Xanhdi
Kiitoksia vastauksesta!
Ääni lakkaa vasta reilummin kytkintä painettaessa. Tosin hiukan hankala sanoa, missä kohtaa se raja menee!
Mutta nuo laatikon öljyt voisi kyllä vaihtaa ja katsoa, onko sillä vaikutusta asiaan. Raplatus on tosiaan tullut "uutena ominaisuutena" viimeisen muutaman kymmenen tuhannen matkalla. Olisko käytöllä vaikutusta tuohon välipyörästön kulumiseen? HDi vääntää alhaalta ja autoa tulee ajettua aika pineillä kierroksilla (=yleensä n. 1300 - 2500 rpm alueella). - on merkitystä
Xanhdi kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta!
Ääni lakkaa vasta reilummin kytkintä painettaessa. Tosin hiukan hankala sanoa, missä kohtaa se raja menee!
Mutta nuo laatikon öljyt voisi kyllä vaihtaa ja katsoa, onko sillä vaikutusta asiaan. Raplatus on tosiaan tullut "uutena ominaisuutena" viimeisen muutaman kymmenen tuhannen matkalla. Olisko käytöllä vaikutusta tuohon välipyörästön kulumiseen? HDi vääntää alhaalta ja autoa tulee ajettua aika pineillä kierroksilla (=yleensä n. 1300 - 2500 rpm alueella).varsinkin jos väännättää kaupunkiajossa viitosella, jota ei pitäisi nykyautoissa käyttää kaupunkiajossa, mutta harvassa ovat ne autoilijat kuitenkin. toki voihan suoralla tiellä ajaa 50km/h vitosella, mutta silloin tulee se justiinsa kun ei tarvi vaihtaa väännöntakia. esim.automaattikaan ei pidä vaihteita juuri alle 2000rpm:n, kun vaihtaa pienemmälle ja nykyautomaatti toimii periaatteessa mahdollisimman paljon säästäen sitä moottorin polttoainekulutusta ja voimansiirtoa. varmaan semmoinen 1700rpm on lähellä sitä mikä olisi minimi mistä lähtee vedättään
- Xanhdi
on merkitystä kirjoitti:
varsinkin jos väännättää kaupunkiajossa viitosella, jota ei pitäisi nykyautoissa käyttää kaupunkiajossa, mutta harvassa ovat ne autoilijat kuitenkin. toki voihan suoralla tiellä ajaa 50km/h vitosella, mutta silloin tulee se justiinsa kun ei tarvi vaihtaa väännöntakia. esim.automaattikaan ei pidä vaihteita juuri alle 2000rpm:n, kun vaihtaa pienemmälle ja nykyautomaatti toimii periaatteessa mahdollisimman paljon säästäen sitä moottorin polttoainekulutusta ja voimansiirtoa. varmaan semmoinen 1700rpm on lähellä sitä mikä olisi minimi mistä lähtee vedättään
Itse pidän vitosta, jos rajoitus 80 tai suurempi.
Väli 60 - 80 menee nelosella ja alle 60 on sitten
vielä pienemmät vaihteet. Vaimolla tosin saattaa joskus unohtua vähän väärä vaihde päälle ;)
Mutta esim. vitosella 80 vauhdissa moottori kiertää vain noin 1700 rpm. Toisaalta 1750 on paras vääntö eli siitä päätellen vitonen olisi
noissa nopeuksissa jo ihan käypäinen vaihde ja kyllähän auto sillä nikottelematta tuossa vauhdissa kulkee.
Mutta jotain on varmaan jossain vaiheessa tapahtunut joko väärän käytön tai jonkun muun jutun seurauksena. - raplatusta
Xanhdi kirjoitti:
Itse pidän vitosta, jos rajoitus 80 tai suurempi.
Väli 60 - 80 menee nelosella ja alle 60 on sitten
vielä pienemmät vaihteet. Vaimolla tosin saattaa joskus unohtua vähän väärä vaihde päälle ;)
Mutta esim. vitosella 80 vauhdissa moottori kiertää vain noin 1700 rpm. Toisaalta 1750 on paras vääntö eli siitä päätellen vitonen olisi
noissa nopeuksissa jo ihan käypäinen vaihde ja kyllähän auto sillä nikottelematta tuossa vauhdissa kulkee.
Mutta jotain on varmaan jossain vaiheessa tapahtunut joko väärän käytön tai jonkun muun jutun seurauksena.ja se kuuluu ilmeisestikin vain silloin kuin veto ei ole päällä eli se voi hyvinkin mennä silti samat kilometri mitä on ajettu eikä siitä juuri muuksi muutu. mutta vaihda siihen laatikkoon ne öljyt se varmastikin siitä ainakin vähän hiljennee ja muistaakseni tuolla pösön maahantuojan sivuila käydessäni huomasin maininnan noista öljyistä, että siellä oli muutettu niitä suosituksia ja oli joku huoltotiedotekin laatikkoöljyyn liityen jossain vaiheessa, "en viitsi sinne nyt kirjautua, kun se maksaa aina sen 10e minimissään"
Elikkä suosittelen, jos muualla vaihdat ne öljyt niin varmista merkiltä se mitä ne sinne suosittelevat.
ps.itse en olisi huolissani juuri siitä raplatuksesta koska se melkoisella varmuudella johtuu juuri hammaspyörävälyksestä ja sitä alkaa tulemaan jokaiseen autoon heti kun kilometrejäkin onhan siellä uudessakin valmiiksi välys, mutta silloin on vielä nuo laakeritkin käyntilämpöisenä välyksettomiä ja jos se laatikko on ajossa kuitenkin äänetön "ei ulise" ole huoleti - Xanhdi
raplatusta kirjoitti:
ja se kuuluu ilmeisestikin vain silloin kuin veto ei ole päällä eli se voi hyvinkin mennä silti samat kilometri mitä on ajettu eikä siitä juuri muuksi muutu. mutta vaihda siihen laatikkoon ne öljyt se varmastikin siitä ainakin vähän hiljennee ja muistaakseni tuolla pösön maahantuojan sivuila käydessäni huomasin maininnan noista öljyistä, että siellä oli muutettu niitä suosituksia ja oli joku huoltotiedotekin laatikkoöljyyn liityen jossain vaiheessa, "en viitsi sinne nyt kirjautua, kun se maksaa aina sen 10e minimissään"
Elikkä suosittelen, jos muualla vaihdat ne öljyt niin varmista merkiltä se mitä ne sinne suosittelevat.
ps.itse en olisi huolissani juuri siitä raplatuksesta koska se melkoisella varmuudella johtuu juuri hammaspyörävälyksestä ja sitä alkaa tulemaan jokaiseen autoon heti kun kilometrejäkin onhan siellä uudessakin valmiiksi välys, mutta silloin on vielä nuo laakeritkin käyntilämpöisenä välyksettomiä ja jos se laatikko on ajossa kuitenkin äänetön "ei ulise" ole huoletiJuuh, pitää selvittää maahantuojalta sopiva voiteluaine ja vaihdattaa laatikkoon öljyt. Jos ei auta niin eipähän ole ainakaan haittaakaan!
Ajossa ei tosiaan kuulu mitään joten täytyy yrittää rauhoitella nyt mieltä. Ääni vaan vähän ärsyttää muuten niin mukavassa autossa!
Kiitos taas asiallisesta vastauksesta.
- tehty
Itellä vm-00 406 HDi 80kW, kytkin vaihdettiin tasan 200tkm:n kohdalla. Kytkin alkoi oireilla jo 180tkm:n paikkeilla luistaen hieman ohituksissa.
Samallla laitettiin uus asetelma ja vauhtipyörä vaihettiin jousitetusta kiinteään, on kuulemma parempi. Tietenkin myös painelaakeri uusittiin tuossa rempassa...
Pösön kytkin kai kestää hyvin maantieajoa, mutta kaupunkiajossa sen voi saada loppuun jo noillakin kilometreillä. Ratin ja penkin välissä on usein suurin syy kytkimen kulumiseen.
Nyt täytyy sitten sen verran puolustella itseään, että ostin auton 180tkm ajettuna, joten voin hyvillä mielin syyttää kytkimen kulumisesta entistä omistajaa...- Åbo
???
- kostade
Åbo kirjoitti:
???
1600 euroo... meni onneks auton mulle myyneen liikkeen piikkiin...
- 406
No kerroppa miten vois välttää kytkimen kulumista?
Tiedän miten nuo "puusilimä papparaise kuten muös turhanmoni mummeleistaki, jotka ei myöskään kuule mitää saati nää" niin huudatetaan koneenkierrokset niinkorkealle että kuullaan koneen ääni ja sitte ruvetaan pikkuhiljaa nostamaan kytkintä mutta koskaan eivät saa nostettua sitä ylösasti.
Tarkotitko tätä vai onko sulla jokin muunlaineen tieto tiedossa????
- Pösöripa
Aika lailla kaikista 407pösöistä menee painelaakeri 200thkm kohalla
- atbtatjqtjq
Mikä on thkm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän412164Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p491707Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,331528- 421508
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71450Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21446Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis31417Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21351Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä41275Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta71243