Lasten alapään tulehdus

Tiinu

Hei!
Mistä johtuvat 2-5 ja 6-10 vuotiaiden tyttöjen
alapään tulehdukset ? Olisin kiinnostunut tästä asiasta. Voitte laittaa myös kokemuksianne omista lapsistanne , ja kothoito - ohjeita alapään oireisiin . Laittakaa myös onko vakavaa.

Ja pyydän ASIALLISIA vastauksia! :)

13

16982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelee

      Eikös tossa olisi erittäin aiheellista mennä lääkäriin kun noita on ilmeisesti useammalla ja/tai useammin kuin kerran. Et edes määrittele missä ja millainen tulehdus on, eihän tohon voi antaa ohjeita. Tottakai se voi olla vakavaa, muttei täällä sitä voi tietää kukaan. Lääkäriin siitä ja heti!

      • cat70

        ehkä tämä kyseinen henkilö haluaa esim. tehdä jotain tutkimusta tai ihan omasta mielenkiinnostaan asiaa kohtaan kyselee. Hän ei missään vaiheessa ole maininnut että hänellä oliis lapsia ollenkaan.


    • oili

      kuulostaa oudolta kun puhut tulehduksesta niitähän on hirveän monenlaisia miksi asia no noin kiinnostava kun et itse poe ongelmaa?

    • Lääkäri äiti

      Tulehdukset voi johtua melkein mistä tahansa, mutta pääsyitä lienee kaksi - hormonitoiminta ja tytön sukupuolielinten limakalvojen avoimuus.

      Ennen murrosikää tytön hormonitoiminta on vielä vähäistä ja siksi limakalvot ovat huomattavan herkkiä tulehduksille. Murrosiän myötä tilanne helpottuu ja ainakin omilla lapsilla tulehdukset jos niitä ylipäänsä on ollut on aina ollut alle 10 vuoden iässä. Murrosiässä voi sitten olla muita vaivoja mutta tavallisten tulehdusten määrä pitäisi vähentyä.

      Toinen perussyy tyttöjen tulehduksiin on varmasti se, että pimpissä limakalvot ovat näkyvillä ja paljon alttiimpana ulkoiselle ärsytykselle kuin poikien pippeli. Jälleen kerran ongelmat kertyvät nuorelle iälle, koska silloin pimpin suojana ei ole vielä karvoitusta eikä tyttö usein osaa vielä huolehtia alapään hygieniasta säännöllisesti. Monessa perheessä tytöt totutetaan alapesuun vasta sitten kun murrosikä on jo alkanut vaikka aivan yhtä tärkeää olisi huolehtia hygieniasta jo paljon ennen sitä.

      Lisäksi ainakin pikkutyttöjen (2-5v) tapauksessa ongelma on erilaisten vierasesineiden joutuminen pimppiin. Esimurrosikäisten (8-10v) tyttöjen kohdalla taas ensimmäiset itsetyydytyskokeilut voivat altistaa tulehduksille kun pimppiä aletaan kosketella käsin eikä käsihygieniasta välttämättä osata pitää huolta. Lisäksi ainakin liian tiukat ja hankaavat housut ja pikkuhousujen vaihtaminen liian harvoin voi edesauttaa tulehdusten syntyä.

      Kotihoitona paras on ennaltaehkäisy, josta pitää huolehtia jo ihan pientenkin tyttöjen kanssa. Meillä lapsille on jo pienenä opetettu että pimppi pestään aina suihkussa ja kakalla käynnin jälkeen peppu pyyhitään edestä taakse. Pikkarit vaihdetaan päivittäin ja liian tiukkoja farkkuja ei osteta kaupasta mukaan. Lisäksi olen sanonut että jos haluaa omaan pimppiin tutustua tai muuten koskea niin käden pitää muistaa pestä. Eli ihan perusjutuilla tässä yleensä pärjää. Jos tulehdus kuitenkin tulee, parasta hoitoa on ilma ja istumakylvyt, eli ammeessa kuumassa vedessä istuminen, ja yöllä ja mahdollisuuksien mukaan päivälläkin käytetään väljiä housuja eikä niiden alla pikkareita ollenkaan. Lääkäriä tai lääkkeitä ei yleensä tarvita. Jos tulehduksia on kuitenkin todella usein tai epäillään hiivasienitulehdusta, on hyvä käydä neuvolassa tai koululääkärillä asiaa kysymässä.

      Toivottavasti vastasi kysymyksiin, kysele jos jäi jotain epäselväksi.

      • Memmu

        Kyllähän noita tulehduksia tuppaa tytöille aina jossain välissä tulemaan eikä siitä taida oikein mihinkään päästä. Siitä olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa eri mieltä että tulehduksista pääsisi murrosiän myötä eroon. Ainakin meillä on tilanne oikeastaan ihan päinvastainen. Nuorempi tyttö täytti nyt syksyllä 12 ja murrosikä alkaa olla käynnissä ja melkein täsmälleen yhtä aikaa murrosiän kanssa alkoi tulehduskierre. Muutaman kerran oli tulehduksia joskus pienempänäkin mutta nyt pitkän tauon jälkeen on tänä syksynä ollut tulehduksia vähän väliä. Oikeastaan tilanne on nyt paljon hankalampi kuin nuoremmilla koska tyttö on todella arka itsestään eikä halua asiasta puhua ja lääkäriin menosta ei suostu edes keskustelemaan. Tammikuussa on tulossa 6-luokan lääkärintarkastus eli koululääkäri toivottavasti huomaa sitten asian ja saa asian tutkittua.


      • yksi äiti
        Memmu kirjoitti:

        Kyllähän noita tulehduksia tuppaa tytöille aina jossain välissä tulemaan eikä siitä taida oikein mihinkään päästä. Siitä olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa eri mieltä että tulehduksista pääsisi murrosiän myötä eroon. Ainakin meillä on tilanne oikeastaan ihan päinvastainen. Nuorempi tyttö täytti nyt syksyllä 12 ja murrosikä alkaa olla käynnissä ja melkein täsmälleen yhtä aikaa murrosiän kanssa alkoi tulehduskierre. Muutaman kerran oli tulehduksia joskus pienempänäkin mutta nyt pitkän tauon jälkeen on tänä syksynä ollut tulehduksia vähän väliä. Oikeastaan tilanne on nyt paljon hankalampi kuin nuoremmilla koska tyttö on todella arka itsestään eikä halua asiasta puhua ja lääkäriin menosta ei suostu edes keskustelemaan. Tammikuussa on tulossa 6-luokan lääkärintarkastus eli koululääkäri toivottavasti huomaa sitten asian ja saa asian tutkittua.

        Eipä taideta tytöillä 6 luokan tarkastuksessa juuri noihin asioihin kiinnittää huomiota (ainakaan meidän tyttöjen ei kuulemma tarvinnut edes pikkuhousuja riisua koko aikana), eli ei kyllä kannata sen varaan hommaa jättää. Parempi varmaan että viet vaan tytön erikseen lääkäriin tai sitten ainakin soitat koululääkärille ennen koulutarkastusta ja kerrot asiasta ja pyydät että katsoo samalla senkin puolen.


      • olento96
        Memmu kirjoitti:

        Kyllähän noita tulehduksia tuppaa tytöille aina jossain välissä tulemaan eikä siitä taida oikein mihinkään päästä. Siitä olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa eri mieltä että tulehduksista pääsisi murrosiän myötä eroon. Ainakin meillä on tilanne oikeastaan ihan päinvastainen. Nuorempi tyttö täytti nyt syksyllä 12 ja murrosikä alkaa olla käynnissä ja melkein täsmälleen yhtä aikaa murrosiän kanssa alkoi tulehduskierre. Muutaman kerran oli tulehduksia joskus pienempänäkin mutta nyt pitkän tauon jälkeen on tänä syksynä ollut tulehduksia vähän väliä. Oikeastaan tilanne on nyt paljon hankalampi kuin nuoremmilla koska tyttö on todella arka itsestään eikä halua asiasta puhua ja lääkäriin menosta ei suostu edes keskustelemaan. Tammikuussa on tulossa 6-luokan lääkärintarkastus eli koululääkäri toivottavasti huomaa sitten asian ja saa asian tutkittua.

        Hei!

        Olen 13-vuotias tyttö, ja haluaisin hieman infoa ongelmastani. En ole kertonut tästä äidilleni, sillä haluan ensin hieman itsekkin tietää mitä tämä voisi olla. Eli sisemmät häpyhuuleni ovat todella isot, ryppyiset ja roikkuvat. En tiedä johtuuko tämä tulehduksesta, mutta sisemmät häpyhuuleni ovat sini-lilat, minulla on ollut puolisenvuotta sitten kutinaa, mutta nyt se on ajansaatossa kadonnut, onneksi. Minulla on myös alkanut kuukautiset, mutta ne ovat olleet vain 2 kertaa, ja vuotoa on tullut vähän. Ja ensimmäisestä kerrasta on jo yli puolivuotta! Joten, johtuisiko sinertävät häpyhuulet ja kuukautisten vähäiset elonmerkit tulehduksesta? Ja miksi häpyhuuleni ovat rumat ja valtavat?

        Haluaisin ASIALLISIA vastauksia pikimmiten, sillä nämä asiat vaivaavat minua :DD Kiitos jo kaikkille etukäteen... :)


      • peltirumpu96
        olento96 kirjoitti:

        Hei!

        Olen 13-vuotias tyttö, ja haluaisin hieman infoa ongelmastani. En ole kertonut tästä äidilleni, sillä haluan ensin hieman itsekkin tietää mitä tämä voisi olla. Eli sisemmät häpyhuuleni ovat todella isot, ryppyiset ja roikkuvat. En tiedä johtuuko tämä tulehduksesta, mutta sisemmät häpyhuuleni ovat sini-lilat, minulla on ollut puolisenvuotta sitten kutinaa, mutta nyt se on ajansaatossa kadonnut, onneksi. Minulla on myös alkanut kuukautiset, mutta ne ovat olleet vain 2 kertaa, ja vuotoa on tullut vähän. Ja ensimmäisestä kerrasta on jo yli puolivuotta! Joten, johtuisiko sinertävät häpyhuulet ja kuukautisten vähäiset elonmerkit tulehduksesta? Ja miksi häpyhuuleni ovat rumat ja valtavat?

        Haluaisin ASIALLISIA vastauksia pikimmiten, sillä nämä asiat vaivaavat minua :DD Kiitos jo kaikkille etukäteen... :)

        olento96 minulla on täysin sama ongelma mutten tiedä mitä tää merkitsee.
        Ja oon 14 vuotta :D


      • Yritän.auttaa
        olento96 kirjoitti:

        Hei!

        Olen 13-vuotias tyttö, ja haluaisin hieman infoa ongelmastani. En ole kertonut tästä äidilleni, sillä haluan ensin hieman itsekkin tietää mitä tämä voisi olla. Eli sisemmät häpyhuuleni ovat todella isot, ryppyiset ja roikkuvat. En tiedä johtuuko tämä tulehduksesta, mutta sisemmät häpyhuuleni ovat sini-lilat, minulla on ollut puolisenvuotta sitten kutinaa, mutta nyt se on ajansaatossa kadonnut, onneksi. Minulla on myös alkanut kuukautiset, mutta ne ovat olleet vain 2 kertaa, ja vuotoa on tullut vähän. Ja ensimmäisestä kerrasta on jo yli puolivuotta! Joten, johtuisiko sinertävät häpyhuulet ja kuukautisten vähäiset elonmerkit tulehduksesta? Ja miksi häpyhuuleni ovat rumat ja valtavat?

        Haluaisin ASIALLISIA vastauksia pikimmiten, sillä nämä asiat vaivaavat minua :DD Kiitos jo kaikkille etukäteen... :)

        Olen 12v vasta mutta luen netistä paljon tietoa joten suosittelisin äidillesi kertomista ja tarkistuttamista lääkärillä


      • Lilla_Flickan
        olento96 kirjoitti:

        Hei!

        Olen 13-vuotias tyttö, ja haluaisin hieman infoa ongelmastani. En ole kertonut tästä äidilleni, sillä haluan ensin hieman itsekkin tietää mitä tämä voisi olla. Eli sisemmät häpyhuuleni ovat todella isot, ryppyiset ja roikkuvat. En tiedä johtuuko tämä tulehduksesta, mutta sisemmät häpyhuuleni ovat sini-lilat, minulla on ollut puolisenvuotta sitten kutinaa, mutta nyt se on ajansaatossa kadonnut, onneksi. Minulla on myös alkanut kuukautiset, mutta ne ovat olleet vain 2 kertaa, ja vuotoa on tullut vähän. Ja ensimmäisestä kerrasta on jo yli puolivuotta! Joten, johtuisiko sinertävät häpyhuulet ja kuukautisten vähäiset elonmerkit tulehduksesta? Ja miksi häpyhuuleni ovat rumat ja valtavat?

        Haluaisin ASIALLISIA vastauksia pikimmiten, sillä nämä asiat vaivaavat minua :DD Kiitos jo kaikkille etukäteen... :)

        Joillakin tytöillä on roikkuvat häpyhuulet ja isot tai pienet noin ne on sulla ei oo mitää vaarallista ei yhtään, ja paljon muutoksia tapahtuu nyt teiniiässä ehkä sun häpuhuulet muuttuu nopeammin kun sun ulkoiset häpyhuulet ja emättimen alue muuttuu paljon teiniässä emätin tulee isommaksi ja häpyhuulet myös.

        Ja myös ne kuukautiset ihan normaalia alku teiniiässä kuukautiset ne on toooooosi epämääräiset alku teiniiässä


      • Mulla_ei_oo_pippeliä
        yksi äiti kirjoitti:

        Eipä taideta tytöillä 6 luokan tarkastuksessa juuri noihin asioihin kiinnittää huomiota (ainakaan meidän tyttöjen ei kuulemma tarvinnut edes pikkuhousuja riisua koko aikana), eli ei kyllä kannata sen varaan hommaa jättää. Parempi varmaan että viet vaan tytön erikseen lääkäriin tai sitten ainakin soitat koululääkärille ennen koulutarkastusta ja kerrot asiasta ja pyydät että katsoo samalla senkin puolen.

        Voi v**** tuo oli noloa kun oli terveyden tarkastuksessa niin noin hyvä ja huh luuli että oli valmis, voisitko vielä riisua pikkuhousut niin tarkistan sun emättimen voi ei mutta aattele jos ois poika mitä jos sais erektion teeveustatkastuksessa voi saaatana


    • Herkkäpippeli

      ei oo vakavaa olkaa harvemmin suihkussa koska vesi kuivattaa ihoa myös pimpin ihoa ja pippeliä myös ja sen seurauksena on tulehtunut ja ärtynyt mä hinkkasin pippeliä eilen vedellä minutin, seruaavana päivällä oli haava pippelin päällä tai peräti kaks haavaa tai niinkuin "rakkohaava" ja erityisesti pimpit siis tytöt tarkoitan niitten pimpit ovat herkät ne pitää olla kosteitaettä ne ei tulehdu ja pippi tuottaa itse "voitelu ainetta" joka pitää pimpin kosteana jos pesee pois nesteen kokoajan vettä vettä vettä niin milloin pimppi ehtisi tuottaa onaa voiteluainetta ei ehdi joten pimppi kuivuu ja tulehtuu

    • Anonyymi

      Oon koht 12 ja mä en tiiä onko mulla haava alapäässä kun siihen sattuu vai alkoks mun kuukaitiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe