Millaisia ihmisiä kiusataan?

tietoa vailla

Minun käsittääkseni kiusatuksi joutuvat yleensä sellaiset ihmiset joita jostakin syystä kadehtitaan ja heidät tunnetaan uhkaksi. Ei tarvitse edes olla mikään pyrkyri, kun joutuu jo kiusaajien ja nälvinnän kohteeksi jos hiemankin aihetta ilmenee. Ei tarvitse kuin olla kaunis,komea, pitkä, roteva, jämerä, oman elämän omaava jne, kun se alkaa aiheuttaa kateutta ja työpaikkakiusaamista.

57

8934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k.i.p.u.p.i.s.t.e

      Kiusatuksi voi joutua kuka tahansa. Syyksi voi riittää esimerkiksi se jos on uhrilla vakituinen työpaikka jota kiusaajalla ei vielä ole. Kiusaaja haluaa vakituisen työn ja on valmis savustamaan jonkun ulos tehdäkseen tilaa itselleen.

      Toinen yleinen syy on erilaisuus. Positiivisessakin mielessä esim. ammattitaidon kautta. Jos esimerkiksi vähemmän koulutettu sattuu olemaan aikaansaavampi kuin joku kiusaajista. Sellainen koetaan uhaksi ja pyritään savustamaan ulos firmasta; jälleen vain siksi että tehdään tilaa itselle. Terve ihminen pyrkisi yhteistyöhön tällaisen erilaisuuden kanssa ja siten vahvistamaan ryhmän voimavaroja. Mutta kiusaaja ei; hän haluaa erilaisuuden pois.

      Kaikista huvittavin syy miksi itse jouduin uhriksi oli se, että minulla on vaimo ja lapsia. Kiusaajakin halusi kuulemma samaa, joten siinähän sitä sitten olikin motiivia alkaa mustamaalata.

    • KIUSATTU,

      joo, siis olen kolmekymppinen, lapseton, nätti, koulutettu, vahvaluonteinen ;), reipas, suhteellisen hyvitä oloista (omaisuutta yms..) Hyvä avioliitto ja ihana aviomises :)

      Siinpähän on aihetta rumille, vähän koulutettuille, epävarmoille, läskeille viiskymppisille ämmille aloittaa vaikka kiusaaminen työpaikalla!

      • unohtui

        älykkyys. Tai sitten ei tullut peiliin katsoessa mieleen..hehhehheh...


      • joka tulee mieleen

        varsinkin kun sanoo muita ämmiksi, läskeiksi tms. Se, että pitää itseään muita parempana, herättää myös inhoa muissa, vaikka eivät ulkoisesti olisikaan "menestyviä".


      • SAIRAUS :)
        unohtui kirjoitti:

        älykkyys. Tai sitten ei tullut peiliin katsoessa mieleen..hehhehheh...

        joten koita elää sen kanssa!


    • aliisa

      Ihmisiä jotka ovat tunnollisia ja ahkeria, eivät juoruile eivätkä lähde mukaan juorukeskusteluihin. Siis olen huomannut että olen ärsyttävä kun en lähde mukaan puhumaan paskaa toisista.

      • sisu142312345

        Tää on tosi hyvä .Meillä pomo pitää muutamaa työtävieroksujaa vain sen takia töissä,että kuulisi ketkä työntekijät ovat hänen toimintatapojaan vastaan.esim.teettää ylitöitä ilmoittamatta siitä työntekijöille ennakkoon.ei maksa palkkoja ajallaan,käyttää tekstiviestejä kommunikoimiseen,ei anna arvoa omatoimisuudelle vain sen takia ettet käy hänen anu..sellaan 'Käyttää aikansa muiden virheiden etsimiseen ei korjaamiseen ja kannustamiseen.Ai niin 50v. ja blondi


    • sivusta seurannut

      Kiusatuksi voi joutua ihan kuka tahansa.
      (Usein kuitenkin hiljainen, tunnollinen, herkkä, kiltti, tai muuten työyhteisön raameista liikaa poikkeava yksilö)
      Sairas työyhteisö, jossa on totuttu savustukseen, jatkaa toimintaansa niin kauan kuin siihen peliin annetaan lupa.

      Osa työkavereista ei hyväksy asiaa muttei uskalla puuttua siihen, koska sitten on itse vaarassa.
      Kun on vieressä katsellut ja kuunnellut kostotoimenpiteitä, ei tee mieli seuraavaksi uhriksi.

      Heikot,liikaa muutamien työkavereidensa kanssa kaveeraavat johtajat, ovat loistavia mahdollistajia.

      • Kaiken kokenut

        Siitä on kyllä aikaa jo kymmeniä vuosia. Olin eräässä työpaikassa Savossa.
        Ette voi uskoa todeksi, miten miestyöpaikassa oli äärimmäisen typerää kiusaamista.
        Yksi työkaveri lähti kiusaamisen takia ja kuinka ollakaan minusta tehtiin seuraava silmätikku. Miten samat kiusaajakaverit olisivat muuttuneet. Näiden sairaiden narsistisien psykopaattien on vaikea muuttua.
        Kun taannoin menin pakon sanelemana uudelleen samaan työapaikkaan niin kas kas?
        Samat kiusaajakaverit kävivät kimppuuni, yksi heistä oli peräti osaston luottamusmies.
        Onko luottamusmiehellä joku oikeus nimitellä panetella alistaa vähätellä jne ?
        Toiset levittelivät perättömiä valheita, siis he joita en edes oppinut kunnolla tuntemaan.
        Olen sitä mieltä että koko talo tarvitsee täydellisen puhdistuksen ja organisaatiomuutoksen.


      • NIINJUURI
        Kaiken kokenut kirjoitti:

        Siitä on kyllä aikaa jo kymmeniä vuosia. Olin eräässä työpaikassa Savossa.
        Ette voi uskoa todeksi, miten miestyöpaikassa oli äärimmäisen typerää kiusaamista.
        Yksi työkaveri lähti kiusaamisen takia ja kuinka ollakaan minusta tehtiin seuraava silmätikku. Miten samat kiusaajakaverit olisivat muuttuneet. Näiden sairaiden narsistisien psykopaattien on vaikea muuttua.
        Kun taannoin menin pakon sanelemana uudelleen samaan työapaikkaan niin kas kas?
        Samat kiusaajakaverit kävivät kimppuuni, yksi heistä oli peräti osaston luottamusmies.
        Onko luottamusmiehellä joku oikeus nimitellä panetella alistaa vähätellä jne ?
        Toiset levittelivät perättömiä valheita, siis he joita en edes oppinut kunnolla tuntemaan.
        Olen sitä mieltä että koko talo tarvitsee täydellisen puhdistuksen ja organisaatiomuutoksen.

        siinä seuraava syy kiusaamineen: LUVATTOMAT POISSAOLOT!!!


      • Kaiken kokenut
        NIINJUURI kirjoitti:

        siinä seuraava syy kiusaamineen: LUVATTOMAT POISSAOLOT!!!

        Eräs entinen ja liitolta ylennyksen saanut pääluottamusmies ehdotti kiusatuille sairaslomaa.
        Kuinka sitä uskaltaa jäädä sairaslomalle, koska silloin kiusaaminen olisi vain yltynyt. Sairaslomalta tultua meno olisi ollut entistä kauheampaa.
        Sittenhän sitä olisi saanut vaikka minkä?- maineen ja monta muuta nimitystä.
        Toiseksi miten voi ja uskaltaa jäädä sairaslomalla kun ei tunne olevansa sairas?


      • menee,
        Kaiken kokenut kirjoitti:

        Eräs entinen ja liitolta ylennyksen saanut pääluottamusmies ehdotti kiusatuille sairaslomaa.
        Kuinka sitä uskaltaa jäädä sairaslomalle, koska silloin kiusaaminen olisi vain yltynyt. Sairaslomalta tultua meno olisi ollut entistä kauheampaa.
        Sittenhän sitä olisi saanut vaikka minkä?- maineen ja monta muuta nimitystä.
        Toiseksi miten voi ja uskaltaa jäädä sairaslomalla kun ei tunne olevansa sairas?

        kun palaa sairaslomalta töihin, niin kaikki katselevat ja kuiskuttelevat, että kyllähän me se tiedettiin et siin on jotain vikaa, nyt se tarttee jo sairaslomaakin. Vaikka itse olivat siihen pyrkineet ja sen aiheuttaneet.


      • k.i.p.u.p.i.s.t.e
        menee, kirjoitti:

        kun palaa sairaslomalta töihin, niin kaikki katselevat ja kuiskuttelevat, että kyllähän me se tiedettiin et siin on jotain vikaa, nyt se tarttee jo sairaslomaakin. Vaikka itse olivat siihen pyrkineet ja sen aiheuttaneet.

        Minun tapauksessani kun olin 7 viikon sairauslomalla työuupumuksen/unirytmin korjaamisen takia, lanseerasi yksi kiusaajista kokonaan uuden termin: "itseaiheutettu sairausloma". Tällaisia käsityksiä sitten levitteli muuhun työyhteisöön ja oli tuumaillut, että kuka maksaa sairausloman ajan palkan jne - asioita jotka eivät määräaikaiselle harjoittelijalle edes kuuluneet millään muotoa.

        Eli korttia sai pelata työajalla mutta sairausloma työpaikkakiusaamisen tuloksena oli "itse aiheutettua". Jännää muuten, miten lestadiolainen (siis uskovainen) esimies voi sallia kortinpeluun. Sehän on pakanallista.


      • tee yhtään mitään
        Kaiken kokenut kirjoitti:

        Siitä on kyllä aikaa jo kymmeniä vuosia. Olin eräässä työpaikassa Savossa.
        Ette voi uskoa todeksi, miten miestyöpaikassa oli äärimmäisen typerää kiusaamista.
        Yksi työkaveri lähti kiusaamisen takia ja kuinka ollakaan minusta tehtiin seuraava silmätikku. Miten samat kiusaajakaverit olisivat muuttuneet. Näiden sairaiden narsistisien psykopaattien on vaikea muuttua.
        Kun taannoin menin pakon sanelemana uudelleen samaan työapaikkaan niin kas kas?
        Samat kiusaajakaverit kävivät kimppuuni, yksi heistä oli peräti osaston luottamusmies.
        Onko luottamusmiehellä joku oikeus nimitellä panetella alistaa vähätellä jne ?
        Toiset levittelivät perättömiä valheita, siis he joita en edes oppinut kunnolla tuntemaan.
        Olen sitä mieltä että koko talo tarvitsee täydellisen puhdistuksen ja organisaatiomuutoksen.

        vaan hyväksyy koko homman. Tyypillistä.

        Aina syytetään muita, itse ei tehdä mitään.


      • oravanpyörä
        menee, kirjoitti:

        kun palaa sairaslomalta töihin, niin kaikki katselevat ja kuiskuttelevat, että kyllähän me se tiedettiin et siin on jotain vikaa, nyt se tarttee jo sairaslomaakin. Vaikka itse olivat siihen pyrkineet ja sen aiheuttaneet.

        Oikein kunnon mulkkujen työpaikoissa ollaan katellisia sairaslomistakin, koska joku saa rahaa ollessaan kotonaan:) Eli jos kiusaajat saavat kiusatun niin alistettua, että tämä jää sairaslomalle sen takia, niin ollaan nyt sitten kateellisia sairaslomista:))

        On ne pimeitä!!


      • ei kiusaaja
        k.i.p.u.p.i.s.t.e kirjoitti:

        Minun tapauksessani kun olin 7 viikon sairauslomalla työuupumuksen/unirytmin korjaamisen takia, lanseerasi yksi kiusaajista kokonaan uuden termin: "itseaiheutettu sairausloma". Tällaisia käsityksiä sitten levitteli muuhun työyhteisöön ja oli tuumaillut, että kuka maksaa sairausloman ajan palkan jne - asioita jotka eivät määräaikaiselle harjoittelijalle edes kuuluneet millään muotoa.

        Eli korttia sai pelata työajalla mutta sairausloma työpaikkakiusaamisen tuloksena oli "itse aiheutettua". Jännää muuten, miten lestadiolainen (siis uskovainen) esimies voi sallia kortinpeluun. Sehän on pakanallista.

        todellisuudessa lopeta käytöstään, vaikka uhri tekisi mitä. Kiusaaja jatkaa vääjäämättä heti kun saa tilaisuuden. Jos ei kiusaajalla tätä tarvetta olisi, ei hän olisi kiusaamista aloittanutkaan. Kiusaaja on parantumaton, jos on kiusaamisnautinto sisällään päässyt kasvamaan aikuiseksi asti. Ehkä jotkut ovat kiusaajia jo syntyessään, vaikka toivoisi, ettei kukaan lapsi olisi syntyessään paha.

        Olen työpaikallani todennut, että vaikka koko työyhteisö on yritetty saada mukaan kiusaamisen poissapitämiseen ja konsultteja on juoksutettu ryhmätilaisuuksia pitämässä, ei mikään ole muuttunut. Uhrit kärsii edelleen uhreina ja kiusaajat kyttäävät tilaisuuksia aiheuttaa heille kärsimystä, häpeää, huonoa oloa ja sosiaalista vahinkoa.

        Meidän työpaikassamme oli sellainen piirre, että kiusaaminen oli seksuaalisuuteen liittyvää, työntekijät olivat naisia, he kyttäsivät mitä seksuaalista erikoisuutta löytäisivät uhrien henkilökohtaisesta elämästä, juoruilivat kaikesta uhrien seksiin tai perheasioihin liittyvästä, kuuntelivat uhreille tulevat puhelut ja tarkkailivat ja arvailivat kuka uhrille soitti, oliko soittaja mies, kuka mies, mitä ilkeää voitaisiin siitä keksiä, keksivät seksuaalisiin ja perheasioihin liittyviä perättömyyksiä ja kertoivat niitä tosina kaikkialla. Käyttivät aikaansa työtoveriensa seksuaalisten tekemisten fantasiointiin porukalla, minulle sanoivat mm. että en kuulemma "anna miesystävälleni hänen halutessaan", olemukseni viestitti sellaista heille, kukaan ei tietänyt kuka miesystäväni on tai onko sellaista. Ovat myös sanoneet, että tarvitsen rintojen kohotuksen, ja että käytän tenaa, koska olen synnyttänyt useamman lapsen, ym., seksuaalisuuteen puuttumista tällainenkin.Olin täysin ulkopuolinen, en koskaan itse puhunut tällaisista asioista, niinkuin ei muutkaan uhreiksi joutuneet.


        Nykyään, kun seksuaalisuutta tulee esiin kaikkialla muutenkin, on ilkeys painottunut työn siirtämiseen uhreille, virheiden jatkuvaan etsimiseen, koska virheitä ei löydy, niitä keksitään ja kuvitellaan, palkankorotusten, aseman ja maineen paranemisen estämiseen, hienovarainen mollaaminen palkankorotuksesta päättävälle, vanhojen suhtautumistapojen siirtämiseen edelleen uusille työntekijöille. Ja tietysti ne tavalliset: mulkaisut, halveksivat ilmeet, huvittuneet ilmeet, kuiskailut, välttelyt, vilkuilut, kurkkimiset, hymähtelyt, salakuuntelu, työpöydän tutkiminen salaa ym., millä uhria pidetään tieten jatkuvassa rasituksessa, mutta mihin uhri ei voi helposti puuttua.


      • sehän
        oravanpyörä kirjoitti:

        Oikein kunnon mulkkujen työpaikoissa ollaan katellisia sairaslomistakin, koska joku saa rahaa ollessaan kotonaan:) Eli jos kiusaajat saavat kiusatun niin alistettua, että tämä jää sairaslomalle sen takia, niin ollaan nyt sitten kateellisia sairaslomista:))

        On ne pimeitä!!

        ei riitä, että sulle kettuillaan siitä, että olet syystä tai toisesta hieman pidemmällä sairaslomalla, vaan, kun työantaja kieltäytyy maksamasta sairausajalta palkkaa. On melkoisen kiva mennä takaisin töihin ammattiliiton terveisten kera...


      • työniloa

        Ensinnäkin lääkäri määrittelee työkyvyn ja esimies antaa luvan sairauspoissaoloon, ei työyhteisö. Ja ihminen ei ole kone. Spekulointi sairauspoissaoloista täyttää jo kiusaamisen merkit.

        Olen nuorempana sivusta nähnyt tilanteen, jossa häikäilemättä juoruttiin jos mitä vaikeata fyysistä sairautta sairastavaa vanhemmasta työntekijästä, hänelle huudettiin pää punaisena vaikka hän teki hyvin työnsä, oli aina hyvän tuulinen muiden käytöksestä huolimatta. Oli hänellä varmasti taakkaa jo valmiiksi kantaakseen ja huolta terveydestään ja tulevasta. Mutta, hän olikin varsinainen sisupussi ja vei asian oikeuteen työsuojelupiirin avustamana. Haasteen sinne saivat moni jopa esimiehestä lähtien. Hän itseasiassa voitti jutun ja sai korvauksia.

        Joskus kiusattukin voi saada kiusaajat lopettamaan kiusaamisen, vaatii vaan paljon työtä.


    • vahvempaansa ei

      uskalla. Näin pääsääntöisesti.

      • kiusaaminen

        on samansukuinen tai ehkä ihan samakin asia kuin eläinten (ja siis myös ihmisten)kiduttajien kiduttamisesta saama nautinto, joka tuntuu seksuaaliselta nautinnolta ja ehkä juuri sitä onkin.
        Uskon, että myös metsästyksestä pitävät kokevat tätä samaa nautintoa päättäessään toisen olennon elämästä, jahdatessaan sitä paha mielessä ja saa kliimaksin tappamishetkellä.
        Kun lapsiperheet lähtevät kesälomalla kesälaitumilleen, alkaa aikamoinen kiduttamisen aika luonnoneläimille ja ötököille, kun lapset tutkivat muita elollisia, repivät siipiä ja katsovat kuinka hyönteinen kituu, liiskaavat muurahaisia ja saavat mielihyvää, rikkovat pesiä ja lintuperheitä, ottavat kiinni minkä saavat, ym ym., on paljon aikuisia, jotka antavat tämän tapahtua, eivätkä selitä miten toinen elävä olento kärsii heidän teoistaan. Eivät auta lasta ymmärtämään, että ei lapsi itsekään haluaisi, että jättiläinen tulee, repii kädet ja liiskaa lapsen. Ainakin nämä lapset, joita ei ole neuvottu oikeana henkisen oppimisherkkyyden aikana, jäävät alkeelliselle ymmärrys- ja käytöstasolle, kiusaavat tulevaisuudessa ympärilleen joutuvia muita ihmisiä.


    • joutua

      sellainen henkilö, joka ei sulaudu joukkoon.

      Kiusaamisen voi laukaista väärä puhetapa, erilaiset käytöstavat, muista poikkeava koulutus, muista poikkeava ulkonäkö, jne.

      Joskus kiusaamisen voi laukaista kiusatun oma ylimieliseksi katsottu käyttäytyminen tai mielipide. Ei tarvita kuin yksi huonosti arvioitu tilanne ja kiusattu on pysyvästi toisten hampaissa.

      Usein joku omasta asemastaan epävarma kokee jonkun henkilön uhkaksi ja sen seurauksena alkaa kiusaaminen.

      Sen lisäksi löytyy sairaita ihmisiä, jotka tekevät aina jostakin ihmisestä kiusauskohteen saadakseen itselleen jonkinmoisen tyydytyksen tai mielihyvän.

      Ainoa keino välttyä kiusaamiselta on antaa heti takaisin, mutta sekin pitää osata tehdä samassa mittakaavassa ja todistajien läsnäollessa.

      • kuten...

        Lapsillakin kiusaaminen johtuu näistä syistä. Ei lapsetkaan kiusaa komeaa ja porukassa toimeen tulevaa, aina se on se porukkaan sopeutumaton, hiljainen jne.

        Olisi ikävästi sanottu että kasvatus on periaatteessa mennyt pieleen jos lapsesta tulee hiljainen ja on sitä aikuisenakin vielä? Sieltä se kuitenkin lähtee vanhemmista, vaikka ei kyse välttämättä ole kasvatuksesta vaan sitä mitä vanhemmat on lapsikin sitä noin kärjistetysti.

        Auttaisiko asiaan jo vähän sekin että tehdään ainakin kaksi lasta jotta lapsi ei ole ns yksin?

        Ihmisiä onneksi on erilaisia, eikä niin luojan kiitos :)


    • vastoin..

      Eli hiljaista ja sopeutumatonta kiusataan, jos on sitten kauniskin niin olkoot sitten.

    • Sivusta seurannut

      Hei!
      Voin todistaa väittämän oikeaksi,kateutta.
      Työpaikallani on eräs kaunis työntekijä ja hän on mm.muodikkaan pukeutumisen vuoksi kiusattu ihminen,on jopa kumallisia pilkkanimiä hänestä keksitty.

    • päätetty juttu

      Mun kiusaamis juttuni oli päätetty ennen kuin tulin edes töihin. Tulin ns hyvistä töistä paskatöihin. Ainakin yks kaveri oli ennalta päättänyt, että kunnossapitäjiä ei tarvita urakkahommissa.
      Ikä, auto, ammattitaito, koulutus, aikaansaava, kaikki tämä oli UHKA uusille työkavereille, joten minusta oli päästävä eroon.
      Kun hain töitä yks työnantaja sanoi mulle, kun katsoo sun papereita ja työkokemusta, sulla ei pitäisi olla mitään ongelmia saada uutta työpaikkaa. Ja hän oli oikeassa 4kk riitti.

    • Dille

      ..sellainen henkilö, joka hysteerisesti parkuen lähtee kiitämään huoneesta ja jää kolmeksi kuukaudeksi sairaslomalle kuultuaan hieman tulkinnanvaraisen kommentin.

    • kalle-ja-ystävät

      Pieni esimerkki kateudesta:
      Olipa kerran 40-vuotias työläinen nimeltään Kalle.
      Eräänä aurinkoisena aamupäivänä Kalle saapui pankista sievoinen summa rahaa takataskussaan, vuosien säästäminen oli tuottanut tulosta ja pitkään mielessä kytenyt haave saattoi jopa toteutua.
      Kalle käveli reippain mielin autokauppaan ja suoraan ikkunassa jo kauan kiillelleen avo-Ferrarin luo.
      Eipä aikaakaan kun Kalle jo hurautti uudella autollaan pitkin kirkonkylän raittia. Kalle huomasi ystävänsä Villen tienposkessa Tunturinsa selässä.
      Kalle päätti käydä tervehtimässä hyvää ystäväänsä ja kysellä lauantaisesta kalareissusta.
      Ville huomaa punaisen auton, joka ajaa suoraan häntä kohden ja ajattelee oitis, että kuski on jokin upporikas kaupunkilainen, joka on tullut maalle leuhottamaan hienolla ajopelillään.
      Kun Ville huomasi Kallen ajavan hienolla Ferrarillaan vanhan vihreän Ladansa sijaan, hänet valtasi suuri kateuden tunne.
      Kallen kurvatessa Villen viereen, Ville oli kuin mitään uutta autoa ei olisi ollutkaan. Kalle kyseli kuulumiset ja lähti hyvästit sanottuaan ajelemaan kotia kohti.
      Ville taas starttasi Tunturinsa ja paineli suoraan kohti Esson baaria, jossa yleensä uusimmat jutut kuullaan.
      "Ootteko nähny kun Kalle on laittanut uuden auton? Millähän se sekin laittaa? Paljonkohan lie tuosta maksanut?"
      Ville pohti "muutaman" ystävänsä voimin.
      Pari päivää myöhemmin Kalle tulee tankkaamaan uutta autoaan ja huomaa ikkunassa monta vihoittelevaa katsetta.
      Asiasta hämmentyneenä Kalle menee sisälle ja huomaa, että entiset ystävät eivät tahdo olla enää hänen seurassaan.
      Kallen poistuesa baarista hän kuulee muutaman vihaisen kommentin hänen uudesta autostaan.
      Näin Kalle menetti ystävänsä kateuden tähden.
      Kaikki olivat kateellisia, kun Kalle laittoi uuden auton ja he luulivat Kallen muutuneen automerkkinsä mukana.

      Kateushan on yleensä juuri tälläista.
      Se jolla menee paremmin, sille ollaan kateellisia ja se yritetään poistaa joukosta.
      Emme arvosta itseämme emmekä lahjojamme.
      Sen vuoksi emme ole tyytyväisiä siihen, mitä olemme ja mitä meillä on.
      Ja kun emme ole tyytyväisiä, näemme toisten ominaisuukisissa ja omaisuudessa sellaista, mikä itseltämme puuttuu.
      (Salme Blomster: Tunteista voimaa)

    • Mielenkiintoinen aihe. Lyhyesti sanoen. Kiusaaja ja kiusatuksi tullut, niin molemmista persoonista löytyy poikkeavuus,- joka ilmenee käyttäytymisessä ja sanattomassa viestinnässä. Yhteistä heissä on myös ylireagointi. Siis ylireagoiminen asiaan / tilanteeseen ja takertuminen siihen.

      Valitettava todellisuus on,miten kiusaamisesta voi päästä eroon / etääntyä vain ja ainoastaan kasvun kautta eli alentaa tietoisesti ympäristöön reagoimista ja mielikuvat totuuden mukaisia. Tärkeintä on,- ettei odota ystävystämisiä /toiveajattelua tms tai tilanteen muuttumista.

      Niin, tietoinen etääntyminen "porukasta",- määrätyistä persoonista estää ahdistumisen. Monasti ihmisen mielen ahdistaa ristiriitaisuus mielikuvissa. Reagoiminen toisen ihmisen käyttäytymiseen.

      Niin, ihmisen on hyvä muistaa ja tiedostaa,- ettei rantauduta laivaansa joka satamaan.

    • Näinsemenee---

      Kateus, kateus ja vielä kerran kateus. Kauniita, älykkäitä, koulutettuja, erilaisia, rohkeita, vahvan itsetunnon omaavia, lahjakkaita, muodikkaita, varakkaita ihmisiä kiusataan. Kiusaajalla itsellään huono itsetunto ja paha olla.

      Erikseen myös sitten nämä propaganda&poliittiset kiusaamiset.

      • markku.lievonen

        Punainen lanka onkin löytää se tekijä, joka aktivoi kiusaamisen tai kiusatuksi tulemisen.
        Niin, eihän kaikkia älykkäitä, kauniita, koulutettuja, lahjakkaita jne.... ihmisiä kiusata,- vaan persoonaan liittyvän tekijän saattamana.
        Karkeasti ajatellen. Kiusatuksi tulemiseen liittyy monasti ihmisen geneettisyyteen liittyviä tekijöitä ja taas kiusaajaan enemmän kasvamattomuus sisäisesti.Omien ongelmien / mielikuvien käsittelemisen vaikeus.

        Terve ihminen ei kiusaa toista ihmistä, vaan omaa tavan/reagoimisen vetäytyä,- vastapuolen tuntien käyttäytymisensä kiusaamisena. Terve ihminen ei nauti toisen kiusaamisesta. Taas kiusaaja nauttii kiusatun reagoimisesta.


    • kaikkikelpoo

      Meillä riittää se, että tekee hommansa tehokkaasti, elää jopa vapaa-ajallaan ns . elämää ja sattuu ajamaan komeammalla autolla kuin pomomies ja hänen hännystelijänsä. Nämä siis riittävät kuiskinnan, nälvimisen ja lisätöiden syyksi.

    • kiusaamisen_profiili

      Työpaikkakiusaaminen on varmaan yhtä yleistä kuin koulukiusaaminen.
      Kiusattava valikoituu vain eri tavoin. Se iso ero on siinä, että koulussa yleisemmin kiusataan sitä heikompaa (ruma ulkonäkö,vaivat, tyhmä,sosiaalinen asema jne). Työpaikoilla kiusataan yleisemmin sitä vahvempaa (osaaminen,komea,yritteliäs jne). Ihan näin pelkistettynä ajatellen menee.

      • Nisäkkäät1312

        Olipa viisaasti sanottu! Mutta koulussa kiusaamisen kohteeksi voi valikoitua täysin sattuman kauttakin, kuten eräälle ihmiselle oli käynyt joka ekaluokalla oli istunut avoimen ikkunan vieressä mistä tuli pelloilta kakan hajua. Siitä lähti kiusaamisen kierre joka kesti aikuisuuteen asti ja aiheutti monenlaista psyykkeen vammaa ja kärsimystä.

        Mielestäni lapsille pitäisi opettaa että miten taistellaan takaisin...

        Kiusaaminen johtuu pohjimmiltaan pelosta.


    • Syitäentiedä

      En tiedä miksi. Mutta aikuinen ihminen joka on sinut itsensä kanssa ei kiusaa muita.

      En muuta tiedä, kun en ole ketään kiusannut.

    • kiusattunakerron

      kuuntele, kuuntele kuinka ne haukuvat ja supisevat muista, jos ei jää haukunta ja supina yhteen tai kahteen henkilöön niin ovat kiusaajia ja siitä sitten ottamaan selvää haukunnan kohteiden persoonat. Usein ovat kiusaajan kohteena sellaiset, jotka uskaltavat keksiä jotain uutta ja rikkoa rajoja ja toteuttaa omaa elämäänsä niinkuin itse haluavat.

      ehkä noin. Itse mietin ketä kiusaajani haukkuu ja arvostelee ja mistä asioista. Mitä itsestään kertoo, kertoo se siitä miksi kiusaa. Hänellä on itsellään jotenkin pahaolla.

      • näkökulmat

        Kannattaa miettiä millainen työura on kiusaajilla takana. Varmasti työttöminä alaa vaihtaneista suurin osa sopeutuu tosi hyvin. Entä jos ei sopeudu. Toimii aina toisen kanssa, vaikka välillä on tosi kiva. Kuunteluttaa paljon omia asioitaan ja saa raivarin kuullessaan ettei toinen hetkuta samaa aatetta. Ei muuta vaietkoon ja kuunnelkoot. Ehkä ei aivan tarkoitettua. Pahinta on ,jos esimielle annetaan lausunnot periaatteena aikaisemmat vääryydet oikaistaan tässä paikassa. Ennen eläköitymistä seurasin muutamia tapauksia, jotka kaikki olivat työkavereita niin kuin kaikki muutkin. Vaikka en kokenut työpaikkakiusaamista, en enää jaksaisi kuunnella. En ehkä toisi omia näkökantoja, sillä suojelisin niitä. Laajentamalla rauhassa näkökulmaa, huomaa enemmän motiiveja tekoihin.


      • pohdintaa
        näkökulmat kirjoitti:

        Kannattaa miettiä millainen työura on kiusaajilla takana. Varmasti työttöminä alaa vaihtaneista suurin osa sopeutuu tosi hyvin. Entä jos ei sopeudu. Toimii aina toisen kanssa, vaikka välillä on tosi kiva. Kuunteluttaa paljon omia asioitaan ja saa raivarin kuullessaan ettei toinen hetkuta samaa aatetta. Ei muuta vaietkoon ja kuunnelkoot. Ehkä ei aivan tarkoitettua. Pahinta on ,jos esimielle annetaan lausunnot periaatteena aikaisemmat vääryydet oikaistaan tässä paikassa. Ennen eläköitymistä seurasin muutamia tapauksia, jotka kaikki olivat työkavereita niin kuin kaikki muutkin. Vaikka en kokenut työpaikkakiusaamista, en enää jaksaisi kuunnella. En ehkä toisi omia näkökantoja, sillä suojelisin niitä. Laajentamalla rauhassa näkökulmaa, huomaa enemmän motiiveja tekoihin.

        Jos työpaikalla ei esitetä näkökantoja, ei työ kehity mihinkään, jos aina poljetaan paikallaan eikä yritetä luoda mitään uutta ja tuottavaa. Kiusaaminen ei ole työstä puhumista, näkökulmien esiin tuomista ja työn kehittämistä, vaan sitä, että puututaan työkaverin persoonallisuuteen ja mennään henkilökohtaisuuksiin.

        samaa mieltähän ei työasioissa tarvitse olla, mutta...saako kaikki työyhteisössä äänensä kuuluviin vai onko se aina niin, että tietyt henkilöt päättää? Jokaiselle pitää kuitenkin antaa tilaa.

        jokainen on kuitenkin vastuussa siitä, että työrauha säilyy.


      • Näkökulmat
        pohdintaa kirjoitti:

        Jos työpaikalla ei esitetä näkökantoja, ei työ kehity mihinkään, jos aina poljetaan paikallaan eikä yritetä luoda mitään uutta ja tuottavaa. Kiusaaminen ei ole työstä puhumista, näkökulmien esiin tuomista ja työn kehittämistä, vaan sitä, että puututaan työkaverin persoonallisuuteen ja mennään henkilökohtaisuuksiin.

        samaa mieltähän ei työasioissa tarvitse olla, mutta...saako kaikki työyhteisössä äänensä kuuluviin vai onko se aina niin, että tietyt henkilöt päättää? Jokaiselle pitää kuitenkin antaa tilaa.

        jokainen on kuitenkin vastuussa siitä, että työrauha säilyy.

        Kyllä työpaikoilla tehdään ja tehtiin paljon hyvää kehittämistä ja useimmin uusi asia virkistää oikein suhteutettuna. Mielestäni rakentavaan keskusteluun pääseminen vaatii paitsi oikeudenmukaisuutta myös aikaa. Vaieta ei kannata tosiasioista, että toisten motiivi on paitsi hyvä niin suuresti voimakastahtoinen. Siinä jyrätään toisia, vaikka syyt ovat aivan muualla. Ongelmana voi olla omien asioiden" kuunteluttaminen". Ei tietysti esimiehen aikana. Siitä sitten johtopäätökset ja oikeus käytökseen. Työpaikkakiusaamiselta voidaan joskus välttyä ja sitä vähentää, jotta kenenkään ei tarvitsisi olla kohteena. Pohdintaa kommentista kiitos.


    • PaskaSakkiaOvat

      Kiusaajat ovat kaikki mielisairaita avohoitopotilaita jotka eivät itse asiaa edes ymmärrä, mutta se kuuluukin taudin kuvaan ettei ymmärrä mitä tekee.

      Kiusaajilla on itsellä niin paljon ongelmia etteivät kestä niitä vaan hakevat sijaiskärsijän mihin voi purkaa omaa pahaa oloaan ,tällaisia reppanoita ne ovat.

      Parasta olisi että kiusaajat saisivat maistaa omaa lääkettään porukan voimalla.

      Selkärankaista työelämän porukkaa ei enää ole vaan hissukoita jotka pelkäävät omia pierujaankin.

      Tuollaiset tyypit saisi helposti kuriin jos olisi hitusenkin yhteisöllisyyttä,mutta sitä kun ei enää löydy mistään.

      • Hiljaisuuttaenihmettele

        Varmasti on hissukoita, kun eivät jaksa sitä epäasiallista ja jyräävää käytöstä. Suurin osa kiusaajista ei kuuntele muita ja sallivat itselleen oikeuden arvostella ja sanella miten työpisteessä pitää toimia. Ja kuka alkaa ärisemään takaisin, kun työkaveri ärisee silmille? Varmasti on hiljaista. Ellei jopa poistuta paikalta. Suurimmalla osalla terveys ei kestä sellaista. Ihmisiä kun ollaan.


      • Kokonaisuudessaan
        Hiljaisuuttaenihmettele kirjoitti:

        Varmasti on hissukoita, kun eivät jaksa sitä epäasiallista ja jyräävää käytöstä. Suurin osa kiusaajista ei kuuntele muita ja sallivat itselleen oikeuden arvostella ja sanella miten työpisteessä pitää toimia. Ja kuka alkaa ärisemään takaisin, kun työkaveri ärisee silmille? Varmasti on hiljaista. Ellei jopa poistuta paikalta. Suurimmalla osalla terveys ei kestä sellaista. Ihmisiä kun ollaan.

        Varmasti sairauspoissaoloja tulee lisää. Vielä enemmän, jos on jokin sairaus jo valmiiksi olemassa pahentaa kiusaaminen varmasti sairauden tilannetta .


      • kaikkiovatarvokkaita
        Kokonaisuudessaan kirjoitti:

        Varmasti sairauspoissaoloja tulee lisää. Vielä enemmän, jos on jokin sairaus jo valmiiksi olemassa pahentaa kiusaaminen varmasti sairauden tilannetta .

        Sellaisessa tilanteessa täytyy saada kiusaaminen loppumaan. Kenenkään ei tarvitse terveyttään menettää työpaikkakiusaajien takia.

        Jos lähin esimies ei puutu tilanteeseen tai on se kiusaaja, yhteys hänen esimieheensä ja apua saa liitosta, työsuojelusta, työterveydestä.


      • Paljonnähneenä
        kaikkiovatarvokkaita kirjoitti:

        Sellaisessa tilanteessa täytyy saada kiusaaminen loppumaan. Kenenkään ei tarvitse terveyttään menettää työpaikkakiusaajien takia.

        Jos lähin esimies ei puutu tilanteeseen tai on se kiusaaja, yhteys hänen esimieheensä ja apua saa liitosta, työsuojelusta, työterveydestä.

        Teoria juttuu tämä Teoria ja Todellisuus on kaksi eri Asiaa


    • Auttaminenolivirhe

      Ainakin mulla alkoi siitä, että erehdyin auttamaan pulassa olevaa työkaveria. Eli oli omalta pisteeltä hetken pois missä ei ollut mitään kiirettä saati hätää.

      Jatkui siitä piikittelyllä, kun sairastuin.

      Tauoille pääsen usein viimeisenä ja on aina niin kiire ettei taukoja voisi pitää.

      Työtäni en pysty suunnittelemaan hyvin usein kuin 15 minuuttia hätäisesti.
      Haluaisin tehdä työni hyvin.

      Lähimmät työkaverit auttavat työtehtävissä toisiaan, mutta mä saan selviytyä useimmiten niistä tehtävistä yksin.

      Hankalimmat asiakkaiden kanssa keskustelut saan hoitaa mä, mutta parin työkavereiden mukaisesti. Mitä puhun.

      Selän takana haukutaan muita työntekijöitä, mutta kun olisi mahdollista sanoa ne kasvokkain onkin huppista sentään kaikki niin hyvin ja halaillaan ja on niin ihanaa nähdä .

      Multa kysytään miten pitäisi missäkin tilanteessa toimia, jos sanon mielipiteeni niin siitä sainkin negatiivista palautetta mä. Olen oppinut sanomaan "en tiedä " , koska en ole vastuussa oleva työntekijä.

      Listaa voisin jatkaa kilometrin mittaiseksi........

      • Auttaminenolivirhe

        Olen ajatellut, että on ohi menevää mutta nyt osui kohdalla sellainen tilanne, että sitä en voi vaan kintaalla viitata. Periaatteesta.


      • Auttaminenolivirhe

        Yksi lähin työkaveri onneksi on reilu ja ihana. Sellaisien ihmisten voimalla jaksaa.


      • ajattelen_näin

        Parempi, että haukkuvat minua selän takana, kuin kasvotusten.
        Itselleni se sopii ehdottomasti paremmin näin.


      • Auttaminenolivirhe
        ajattelen_näin kirjoitti:

        Parempi, että haukkuvat minua selän takana, kuin kasvotusten.
        Itselleni se sopii ehdottomasti paremmin näin.

        no meille tekee kiusaaja sekä että selän takana että naamatusten.

        Huomaa jo ilmeestä milloin saumat hiertää. Äänen sävy on käskevä ja ilme/katse halveksuva.

        Tylsää vain on se,että itse toivoisin työrauhan säilyvän.


    • OmassaRauhassaMukava

      Totta. Kateus se on mikä aiheutta. Tyhmimmät ei vaan tajua että juuri se että ne yrittää kiusata, kielii niiden mieliharmista ja huonommuuden tunteesta.

    • esimtällainen

      Jos ei osallistu tupakkarinkiin, pahan puhumiseen ja juoruiluun, ylenmääräiseen sosialisointiin ja velttoiluun jää ulkopuolelle. Jos töissä tekee tehtäviä, mitä ei varsinaisesti ole pakko, mutta saa siitä asiakkaalle ja itselle hyvän mielen, tuijotellaan silmät pyöreinä. Kun ei jaksa juoruilla ja kuunnella sitä muiden haukkumista, vaan on hiljaa, vihjataan ja piikitellään hiljaisuudesta ikävään sävyyn. Kun ei jaksa sijaisena mielistellä ja hymistellä aina vaan, vaan omaa omiakin mielipiteitä. Nämä kaikki voivat johtaa työntekijää erilleen muusta ryhmästä ja auttaa syrjityksi tulemista.

      Osalla noista syrjijistä ei taida olla muuta elämää kuin työ ja mahdollinen perhe. Ovat ehkä turhautuneita työhönsä, mutta eivät jaksa opiskella uutta alaa.

      • Työhyvinvointi

        Komppaan täysin! 3 kuukautta isossa ketjufirmassa työskennelleenä osasta työkavereista oikein huokui jonkun sortin kateus ja se, että pitivät minua uhkana. Olen luonteeltani vähän hiljainen, mutta en kuitenkaan huumorintajuton. Olin myös todella tunnollinen, auttavainen ja ystävällinen kaikkia kohtaan.
        Kuulin monesti kuinka työkaverit puhuivat pahaa toisten työnjäljestä tai ihmisestä itsestään, mutta sitten kun kyseinen kaveri sattui ilmaantumaan paikalle, jatkettiin pahan puhumista jostakin toisesta ja mielisteltiin. Monesti huomasin, että minustakin puhuttiin, koska kerran jäin kuuntelemaan oven ulkopuolelle ja kun menin sisään porukka hiljeni kokonaan.
        Näiden syiden takia töissä oli hirveää käydä ja itku kurkussa joka aamu nousin ja lähdin. Viimeisen työpäivän jälkeen olin onnellisempi kuin koskaan ennen.


      • karkkipalkkiokoluvassa
        Työhyvinvointi kirjoitti:

        Komppaan täysin! 3 kuukautta isossa ketjufirmassa työskennelleenä osasta työkavereista oikein huokui jonkun sortin kateus ja se, että pitivät minua uhkana. Olen luonteeltani vähän hiljainen, mutta en kuitenkaan huumorintajuton. Olin myös todella tunnollinen, auttavainen ja ystävällinen kaikkia kohtaan.
        Kuulin monesti kuinka työkaverit puhuivat pahaa toisten työnjäljestä tai ihmisestä itsestään, mutta sitten kun kyseinen kaveri sattui ilmaantumaan paikalle, jatkettiin pahan puhumista jostakin toisesta ja mielisteltiin. Monesti huomasin, että minustakin puhuttiin, koska kerran jäin kuuntelemaan oven ulkopuolelle ja kun menin sisään porukka hiljeni kokonaan.
        Näiden syiden takia töissä oli hirveää käydä ja itku kurkussa joka aamu nousin ja lähdin. Viimeisen työpäivän jälkeen olin onnellisempi kuin koskaan ennen.

        niin kaiken huippu on se, että nämä seläntakana jauhajat eivät tajua, että joku huomaa ja kuulee sekä saa tietoonsa kaiken sen.

        Ja he puhuvat kaikista pahaa usein.


    • persoonallisuudet

      PERSOONALLISUUS on Professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan nykyään nostettu asemaan, jolla ei ole tieteellistä pohjaa.
      – Kun mennään työelämässä taaksepäin, ei ihmisen persoonaa tarkasteltu, vaan silloin oli tärkeää, kuinka hän suoriutui työstään ja käyttäytyi työpaikalla.
      Meidän pitäisi nyt kääntää katse persoonallisuudesta ihmisen toimintaan ja käyttäytymiseen työpaikalla.
      Suoriutumisen ja osaamisen lisäksi kaikkien pitää käyttäytyä kunnolla, oli persoona millainen tahansa.

      • kulttuuriin-puututtava

        Työpaikkakiusaamista tutkinut prof. Keltikangas-Järvinen toteaa:
        ”Ennen kuin kiusaaminen voi tapahtua, pitää olla se suuri joukko, joka taputtaa käsiään tai vähintään kääntää päänsä ja antaa kiusaamisen tapahtua.”
        Meidän suomalaisten pitäisi kollektiivisesti tuomita kiusaaminen ja puuttua siihen herkästi. Kiusaamisen kulttuuri pitäisi saada muutettua kannustamisen kulttuuriksi.


    • Lyttyyn.lyödyt

      Niin samaa mieltä blogisti Heikki Soinin kanssa.
      -
      Tätäkö me vanhemmat oikeasti haluamme lapsillemme?
      Turha sitä on kaunistella.
      Suomi on kiusaajien maa.
      Täällä haukutaan lyttyyn kaikki, jotka uskaltavat yrittää jotain tai julkeavat mitenkään erottautua massasta.

      Siksi nauroimme ja ironisesti jaoimme somessa Maria Monden Maailma-videota.

      Siksi myös entisessä Kalannin kunnassa paikkakuntalaiset kiusasivat yhtä Suomen kaikkien aikojen kestävyysjuoksijaa ja hänen perhettään niin pahasti, että olympialaisiin valmistautunut urheilija joutui lopen uupuneena lopettamaan uransa jo ennen kisoja.
      Siksi myös Cheekin menestystä kadehtivat jakoivat netissä riemukkaasti pilkaten pätkää toisesta keskusteluohjelmasta, jossa Jarelle ei tullut mitään mieleen sanasta Aleppo.

      Vähän falskiltahan se tuntuu, kun aikuiset kauhistelevat koulukiusaamista, vaikka samaan aikaan he itse kiusaavat työpaikoillaan omia työkavereitaan enemmän kuin mikään muu kansa missään muualla maailmassa.

      Miten lapseni oppisikaan olemaan kiusaamatta, jos hänen silmiensä edessä haukun ensin työkaverini, nauran kaikille telkkarin kykyohjelmien osanottajille ja perään haukun linnanjuhlien vieraiden puvut ja ulkonäön?

      • surullista

        Nämä paskanjauhajakiusaajat kasvattavat lapsensa kaltaisikseen, koska he jos ketkä tietävät, että paskanjauhanta on ainoa keino välttää kiusatuksi joutuminen.


    • PitäkääPerkeleSutinanne

      Sekin tuntuu riittävän, että pitää työ- ja yksityiselämänsä erillään.
      Pidän itse ainakin ihan selvän rajan näiden kahden välillä olematta kuitenkaan koppava tai tyly muille ja mitään muuta tästä ei ole seurannut, paitsi paska niskaan jo 9v ajan.
      Toki itsekin muuttunut kyynisemmäksi jne tämän takia ja koen työyhteisöni aika vastenmielisenä nykyään. En nyt tee numeroa siitä ja kyllä mä mukavia juttelen ja yritän nyt ainakin pitää edes jonkinmoista jees-meininkiä töissä hyväntahtoisella huumorilla jne, mutta eipä tuo tunnu heidän silmissään painavan mitään.
      Tässä meni pari kuukautta ihan ok, mutta nyt tässä tammikuun puolella taas täyttä paskaa ja ihan turhasta, niin turhasta kuin olla voi. Ja todella paskat on ne fiiliksetkin taasen. Nyt en puhu enkä pukahda töissä mitään muuten, kuin mitä itse työ vaatii ja siinäkin vaan just ja just sen, mitä välttämättä tarvii. Ja siitäkin yritän vielä riipiä edes osan pois, jos pystyy ilman, että työt siitä kärsii.
      Eräs työkaveri tuli mun silmille aiheettomasti mustasukkaisuuttaan kuun alussa, kun on erään toisen naistyökaverin perään ja tämä naistyökaveri väitti mun reilu viikko sitten satuttaneen fyysisesti erästä toista meidän firman työntekijää. heillä keskenään on ainakin jonkinmoinen suhde meneillään, joten tuo satuttamisväite taitaa olla peittelyä tai jotain ihme vittuilua muuten asian tiimoilta. Aika sekopäistä.
      Huvittavinta tuossa on se, että tuo mustis puhui jo aikaa sitten näistä tunteistaan ko naista kohtaan ja sanoin kyllä silloin selvästi ja suoraan, että mun puolestani ihan vapaasti vaan, tehkää mitä lystäätte. Mä en ainakaan laita hanttiin enkä ole kenenkään tiellä tuossa asiassa, mitä 2 aikuista keskenään tekee. Silti piti vielä mun oleminen pilata tuollaisilla sairailla paska-asioilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe