Nuorten joukkoitsemurha oulaisissa

dani

Oletteko tietoisia mitä tapahtui Oulaisissa useampi vuosi sitten, kun 3-4 nuorta vuorotellen hyppäsi junan alle?
Ilmeisesti nuorilla oli lista, jossa oli päivämäärät milloin kukakin teki itsemurhan, ja lista päätyi poliisin käsiin.
Muutama nuori saatiin käsittääkseni pelastettua, kun lista saatiin ajoissa.

Onko siis tietoa mitä tapahtui, minkälainen lista nuorilla oli, oliko tälle kaikelle jokin tietty syy ja millon tuo kauheus edes tapahtui?

Ystäväni sisko teki itsemurhan tuolloin, mutta en ole kovinkaan tietoinen tapahtumasta...

Asia on kiinnostanut minua monta vuotta, mutta paljoa en ole saanut siitä tietää.
Kiitos kaikille, toivon asiallista keskustelua.

66

18013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marina

      tapahtumasta on noin nelisen vuotta aikaa, jos en väärin muista.
      Asun paikakunnalla, mutta en itsekään ole niin perillä tapahtumista. Huhuja listasta kyllä oli ja jotain perääkin siinä on, koska ainakin yhden pojan tiedän joka saatiin pelastettua. Joo eipä nämä ole kovin iloisia asioita muistella :(

    • Tomoko~

      isoserkkuni teki itsemurhan juuri tuolloin.
      Heilla oli ongelmia huumeiden kanssa.
      Heillä oli lista ja se kiersi.
      Listalla olevat tekivat itsemurhan hyppaamalla junan alle. Eivatko he juuri hypanneet siita vanhan esson sillalta. (^o^)

      Olisinpa paassyt mukaan. (V^V)

      • dani

        olivatko kaikki listalla olijat nuoria, vai oliko mukana vanhempaakin porukkaa, onko tietoa?
        tiedättekö kuolleiden iät, muistaakseni kaverini sisko oli n.15v. silloin, tehdessään itsemurhan.
        missä lista siis kiersi, kun päätyi poliisin käsiin? kuulin joskus että jossakin bussipysäkillä oli lista, mutta tarkemmin en tiedä...

        oli kyllä kamala tapahtuma.
        olisipa voitu pelastaa jokainen heistä...


      • niiin
        dani kirjoitti:

        olivatko kaikki listalla olijat nuoria, vai oliko mukana vanhempaakin porukkaa, onko tietoa?
        tiedättekö kuolleiden iät, muistaakseni kaverini sisko oli n.15v. silloin, tehdessään itsemurhan.
        missä lista siis kiersi, kun päätyi poliisin käsiin? kuulin joskus että jossakin bussipysäkillä oli lista, mutta tarkemmin en tiedä...

        oli kyllä kamala tapahtuma.
        olisipa voitu pelastaa jokainen heistä...

        Ainakin kaikki kuolleet olivat nuoria, en tosin henkilökohtaisesti heitä tuntenut.(mutta pienellä paikkakunnallahan kaikki tietävät toisensa). Nuorin oli toista vuotta lukiossa. Listasta en tiedä muuta kuin huhupuheita, yksi tai kaksi kerettiin tosiaan pelastaa, mutta toinen käsittääkseni itsemurhaviestin takia jonka oli jättänyt kotiin...tosiaan huumeet olivat mukana kuvioissa. Mutta en tarkemmin asioiden kulkua tiedä.


      • Tomoko
        dani kirjoitti:

        olivatko kaikki listalla olijat nuoria, vai oliko mukana vanhempaakin porukkaa, onko tietoa?
        tiedättekö kuolleiden iät, muistaakseni kaverini sisko oli n.15v. silloin, tehdessään itsemurhan.
        missä lista siis kiersi, kun päätyi poliisin käsiin? kuulin joskus että jossakin bussipysäkillä oli lista, mutta tarkemmin en tiedä...

        oli kyllä kamala tapahtuma.
        olisipa voitu pelastaa jokainen heistä...

        Kyllä, nuoria kaikki 8< Ja isoserkkuni tyttökaveri oli saanut vauvankin juuri. Seiskassahan siita kerrottiinkin.
        Listasta en oikein tieda rakemmin mutta poliisillehan se paattyi loppujenlpuksi


      • Oulaistelainen
        dani kirjoitti:

        olivatko kaikki listalla olijat nuoria, vai oliko mukana vanhempaakin porukkaa, onko tietoa?
        tiedättekö kuolleiden iät, muistaakseni kaverini sisko oli n.15v. silloin, tehdessään itsemurhan.
        missä lista siis kiersi, kun päätyi poliisin käsiin? kuulin joskus että jossakin bussipysäkillä oli lista, mutta tarkemmin en tiedä...

        oli kyllä kamala tapahtuma.
        olisipa voitu pelastaa jokainen heistä...

        Muistan tapahtuman hämärästi.. Mistään listasta en ole kuullut, mutta yhteisestä sopimuksesta hypätä junan alle. Suurin osa nuorista taisi olla perhekodista. Tunsinkin yhden hyppääjän. Näin häntä vielä edellisenä päivänä ennenkuin hyppäsi. Hän oli ihan normaali.


      • Oulaistelainen

        He hyppäsivät siitä rautaruukin kohdalta. Siellä alhaalla on laatoin tehty heidän nimikirjaimensa maahan, muistoksi.


    • peto_90

      onko suomessa muita samanlaisia itsemurhia tapahtunu?.. kuulin vähän aikaan sit et jossai etelä suomessa päin pari tyttöä oli kävellyt junaa päin yhdessä.. :// .. kyll mä sen tajuan et ei ihminen yksin ehkä uskalla kuolla..tottakai se on paljon helpompaa kun kaverikin tappaa itsensä siinä samalla.. mut kuitenki.. aika järkyttävää ://..vaikka mä itekki olen itsemurhaa suunnitellut, niin en mä kuitenkaan sitä varmaankaan tee yhdessä muiden kaa samaan aikaan:/.. :// .. no joo..

      • Surullista

        On niin järkyttävää kun nykyään niin monet nuoret päättävät päivänsä. Voi kunpa tajuaisivat, että se on niin peruuttamatonta ja että sieltä ei tulla enää mitään asioita korjaamaan.
        Miten näitä meidän nuoria vois auttaa.. ?? Ettei tälläisiä kauheuksia tapahtuisi. :(
        Peto mikä sut on saanut niin suureen epätoivoon, että mietit niin lopullista asiaa?


      • peto_90
        Surullista kirjoitti:

        On niin järkyttävää kun nykyään niin monet nuoret päättävät päivänsä. Voi kunpa tajuaisivat, että se on niin peruuttamatonta ja että sieltä ei tulla enää mitään asioita korjaamaan.
        Miten näitä meidän nuoria vois auttaa.. ?? Ettei tälläisiä kauheuksia tapahtuisi. :(
        Peto mikä sut on saanut niin suureen epätoivoon, että mietit niin lopullista asiaa?

        en osaa sanoa.. ehkä tää kaikki.. mitä olen kokenut viimeisten 3 vuoden aikana..oon kokenu niin paljon pahaa ja kamalaa, mitä moni ei tule koskaan kokemaan.. ei tätä taivallusta kauaan jaksa, vaikka on niitä hyviäkin päiviä niin niitä pahempia on aina tusina enemmän..


      • miri
        peto_90 kirjoitti:

        en osaa sanoa.. ehkä tää kaikki.. mitä olen kokenut viimeisten 3 vuoden aikana..oon kokenu niin paljon pahaa ja kamalaa, mitä moni ei tule koskaan kokemaan.. ei tätä taivallusta kauaan jaksa, vaikka on niitä hyviäkin päiviä niin niitä pahempia on aina tusina enemmän..

        Järkytyin kun luin viestisi..Mitä sellaista olet joutunut kokemaan että olet kokenut itsemurhan olevan siihen parhain ratkaisu?Oletko yhtään tullut ajatelleeksi miten muut siihen suhtautuisivat?Tarkoitan vanhempiasi,sukulaisiasi,ystäviäsi..


      • ketään
        peto_90 kirjoitti:

        en osaa sanoa.. ehkä tää kaikki.. mitä olen kokenut viimeisten 3 vuoden aikana..oon kokenu niin paljon pahaa ja kamalaa, mitä moni ei tule koskaan kokemaan.. ei tätä taivallusta kauaan jaksa, vaikka on niitä hyviäkin päiviä niin niitä pahempia on aina tusina enemmän..

        kenelle voisit puhua noista kokemuksista .. vanhemmet, ystävät tai joku ammattiauttaja koulussa tai terveysasemalla tai jossain.. vaikka kuinka olisi vaikea asia niin kannattaa puhua jollekin siitä mieluummin kuin pohtia kaiken päättämistä. oletan että tuo 90 on syntymävuotesi mutta sovitaanko että se on ikäsi vanhuksena( itsehän sitä ei voi sinänsä päättää) joka on elänyt suht hyvän eläman koko kirjoneen hyvien ja ehkä huonojenkin aikojen välillä. itse voi siihen omilla valinnoillaan vaikuttaa miksi se muodostuu ja loput on vain hyväksyttävä sellaisenaan


      • Hälyttävää

        Esim. Hämeenlinnassa hyppäsi tässä syksyllä kaksi tyttöä junan alle. Toinen pe-iltana ja toinen la-iltana. Hämeenlinnassa on kyllä muutenkin ollut jonkinlainen "villitys" tuonne junan alle hyppäämisessä; viimeisen kolmen vuoden aikana sinne on mennyt toistakymmentä nuorta...


      • suuri..
        Hälyttävää kirjoitti:

        Esim. Hämeenlinnassa hyppäsi tässä syksyllä kaksi tyttöä junan alle. Toinen pe-iltana ja toinen la-iltana. Hämeenlinnassa on kyllä muutenkin ollut jonkinlainen "villitys" tuonne junan alle hyppäämisessä; viimeisen kolmen vuoden aikana sinne on mennyt toistakymmentä nuorta...

        määrä..jos yli kymmennen on kuollu tuolla tavalla..Onkohan huumeet pääsyy vai mikä..?


      • ?

        Kusaamon alapuolella oli kunta jossa oli yhtä äkkisesti noin 20 nuoren itsemurha aalto.


      • minä.
        peto_90 kirjoitti:

        en osaa sanoa.. ehkä tää kaikki.. mitä olen kokenut viimeisten 3 vuoden aikana..oon kokenu niin paljon pahaa ja kamalaa, mitä moni ei tule koskaan kokemaan.. ei tätä taivallusta kauaan jaksa, vaikka on niitä hyviäkin päiviä niin niitä pahempia on aina tusina enemmän..

        mä haluan tietää että sä olet kunnossa.


    • Neeka

      Toivottavasti muistan oikein...

      Vuonna 2001 Enopuoleni ja hänen tyttöystävänsä tekivät itsemurhan, hyppäämällä junan alle. Heidän motiiveistaan en tiedä, mutta täällä Oulaisissa luulisi että huhu jostain listasta olisi kiertänyt, mutta itse en ole ainakaan kuullut, eikä ystävänikään. Sillä jos he olisivat kuulleet, he olisivat kyllä kertoneet siitä minulle.

      enopuoleni teki itsemurhan joskus vuoden 2001 Lokakuussa, mikäli oikein muistan. Tyttöystävänsä muutaman kuukauden myöhemmin.

      Jo ennen enoani ja hänen tyttöystäväänsä (joka luultavasti on ystäväsi sisko), enoni ystävä teki itsemurhan jo muutama vuosi aiemmin.

      n. 2 vuotta sitten joku nainen teki itsemurhan hyppäämällä sillalta junan alle. en muista mihin aikaan vuodesta.

      Voi olla että nuo nuoret, jotka saatiin pelastettua ovat samasta koulusta kuin minä. He olivat heidän omia sanoja lainatakseen "ihan vaan vitsillä" ja vähän päissään menneet makaamaan raiteille, mutta poliisit olivat tulleet paikalle ja porukka oli juossut pois paikalta.

    • merja63

      oisi niin ihana kuulla teistä ,joTKA TODELLA olitte tuttuja.

      • LouLou_

        Mut olisi tosiaan kiinnostavaa, jos jonkun tuttu oli siellä? Voitteko kertoa vähän tarkemmin? ):
        Harmi että tällaista tapahtuu, maailma on mitä on :/ itsemurha on itsekkäintä mitä voi tehdä, vaikka on han se ymmärrettävä ratkaisu, eikö niin?


      • -94
        LouLou_ kirjoitti:

        Mut olisi tosiaan kiinnostavaa, jos jonkun tuttu oli siellä? Voitteko kertoa vähän tarkemmin? ):
        Harmi että tällaista tapahtuu, maailma on mitä on :/ itsemurha on itsekkäintä mitä voi tehdä, vaikka on han se ymmärrettävä ratkaisu, eikö niin?

        todella surullista tommonen mitä nuoret menevät tekemään, olisipa joku hoito millä saisi nuoret miettimästä tai tekemästä itsemurhaa, itselläkin on tapahtunut kaiken moista täs lähiaikoina,täti ja setä kuolivat noin vuosi sitten sydänkohtaukseen 48 vuotiaita. oma isä kuoli kolme kuukautta sitten sydänkohtaukseen 48w, kaveri teki itsemurhan katolta hyppäämällä kuukausi ettenpäin 20w, ja sitten kihlattu ja sen serkku päättivät päivänsä kokemäellä hirttämällä ittensä 19 vuotiaita molemmat ja siitäkin tapahtuneesta on vasta kuukausi. :(

        muistoa kunnioittaen


    • ?

      Ne nuoret jotka ovat tunteneet heidät paremmin. Ovat paljon kertoneet siittä että he olivat kivoja mukavia sekä autoivat aina, mm. rahallisesti että materiaalisesti. Mitä tämmönen porukka oilein on ollut? Sekä miksi se ilmapiiri sielä Oulaisissa oli niin pimittävä vaitonainen.
      Myös olisi kiva tietää mitä muuta mualla on tapahtunut.

    • gloomy sunday
    • toni......

      Onhan myös oulaisissa tapahtunut itsemurha koulukiusaamiseen liityen. Kertoo paikasta paljon.

      • Koulutusta_lisää

        Ei siellä ketään kiusattu kun asuin normaalia elämää. No minä olin kahden akateemisen tytär. Paljon siellä on kouluttamattomia eivät siis jotenki edes koulussa opiskelleet. Itse sain keskiarvon 9.7 ja lähdin urheilulukioon muualle suomeen.


    • tessa...

      muistan kyllä tuon antin ja hänen tyttöystävän tapauksen ku itse samassa koulussa olin silloin... ja silloinen koulukaverini oli tämän tyttöystävän kaveri. Olihan se meillekin koululla aikamoinen järkytys

      • Noitanokinenäkkö

        Se muuten tiedetään missä se yksi oli ennen itsemurhaa edeltävänä päivänä. Oli muuten ollut ihan pilvessä


    • j k

      vai niin

      • pööööö

        Niin ?


      • j k
        pööööö kirjoitti:

        Niin ?

        niinpä niin


      • jou
        j k kirjoitti:

        niinpä niin

        no niin


    • Toinenkin tapaus

      Pikkiössä vuonna 2008 käveli junan alle missikandidaatti tms. Saara Viljanen. Kuukautta aiemmin oli samalla paikalla jättäytynyt junan alle Saaran paras kaveri Emmi. Sitten kuukuaden-parin päästä Saaran kuolemasta hänen veljensä sai surmansa niin ikään junan alle.

      • äiti <3

        Surullista :(


      • kolmen kimppa

        Oliko junakuski joka kerta sama?


    • S

      Voin sanoa, että mitään listaa ei ole kiertänyt. Kyse on ihan muusta.

    • miksi

      ei kai taas... tälle vuodelle 2012 jo kaksi minulle tuttua nuorta miehen alkua ;(

      • T

        Törkeyden huippu nähtiin kun nuorille suunnattu kriisipalaveri oli Nuopparilla niin herrat juhli toisella puolella jokea Niinistön voittoa.
        About 10v sitten ollut buumi näyttää todellakin tulleen takaisin,valitettavasti. Siitä listasta. Mitään sellaista ei koskaan ole ollut. Huhuja oli. Toivotaan et päättäjien silmät aukenee ja nuorten asioihin panostetaan täällä oikeasti.


    • ...

      oulaisissa tulee tekemään vielä moni itsemurhan..

    • paramama

      Aika hävytöntä tappaa itsensä jos on terve.

    • merja633

      olen Antin äiti ,jos jollain on epäselvää,ja eivät net nuoret olleet perhekoidassa. Antti ois nyt 30v. Ja ikävä..

    • Hesekiel1

      Voimia sinulle

    • jotainontehtävä

      Viikko sitten oli taas joku hypännyt junan alle oulaisissa, tietääkö kukaan oliko sama paikka taas? :(

    • Valaistusta

      Ehdotan valoisampia ajatuksia itsarikandeille.

    • ikävä
      • sadone

        Tietääkö kukaan kuka on päätynyt tähän ratkaisuun?


    • jatkumo 2001

      toivottavasti ei täällä kerrota.

      oulaisten itsemurhille pitäisi saada loppu

    • vaikeat muistot

      Voi kuimpa nuoret uskaltautuisivat puhua ongelmistaan jollekkin aikuiselle.Minä tiedän mitä on kun joutuu koulussa kiusatuksi.Itse läpi käyneenä syvän masennuksen olen oivaltanut monia asioita.On vaikea unohtaa tai antaa anteeksi.

    • MSM83

      junanalle menneen perhe pitäisi maksaa veturinkuljettajalle korvaukset henkisestä kärsimyksestä ja tulon menetyksestä. Vittuako menevät päättämään päivänsä veturinkuljettajan työmaalle, keskimäärin jokaisen veturinkuljettajan kohdalle sattuu allejäänti.

      • makkaraoke

        Haista sinä vittu


      • ....................

        ai perheen maksaa? Noin tyhmää kommenttia en ole vielä kuullut.

        Kuka perheelle maksaa korvauksia henkisestä kärsimyksestä, ansionmenetyksestä, menetetystä elämänhalusta hautajaiskukuista ym?

        Annatko neuvon kuten eräs aiemminkin, että hyppää itsekin junan alle? Jos et sitten ole sama tyyppi.


      • jaappani
        .................... kirjoitti:

        ai perheen maksaa? Noin tyhmää kommenttia en ole vielä kuullut.

        Kuka perheelle maksaa korvauksia henkisestä kärsimyksestä, ansionmenetyksestä, menetetystä elämänhalusta hautajaiskukuista ym?

        Annatko neuvon kuten eräs aiemminkin, että hyppää itsekin junan alle? Jos et sitten ole sama tyyppi.

        Itseasiassa Japanissa junan alle hypänneen omaiset joutuvat maksamaan "siivouskuluja" rautatieyhtiölle. Japanissa tapahtuu ihan älytön määrä itsemurhia ja suuri osa menee junan alle.


      • ....................
        jaappani kirjoitti:

        Itseasiassa Japanissa junan alle hypänneen omaiset joutuvat maksamaan "siivouskuluja" rautatieyhtiölle. Japanissa tapahtuu ihan älytön määrä itsemurhia ja suuri osa menee junan alle.

        noh, me ei asuta Japanissa.

        Joka tapauksessa kommentti oli todella typerä.


      • TapoinSieluni

        Olet turha ihminen, kun tuollaisia päästelet suustasi. Sinun vuorosi.


    • pela2

      Kävin oulusta koulua oulaisissa. Oli järkytys millainen se paikka oikeestiloli. Kaikki huonosti:5

    • ....................

      Mielenkiintoista olisi tietää mitä todella 90 luvulla tapahtui. Näiden nuorten ystävät ovat kuitenkin ertittäin tietoisia siittä että heillä oli velkaa huumepprukoille.

      • 90-lama_karmivaa

        Oli 90 luku semmoista aikaa ettet ehkä halua tietää. Mutta pieni avaus ota selvää mikä on roskapankki arsenal,markankellunta, aktiv Hansa ja youtubesta löytyy suomeksi "sinivalkoinen kavallus" näistä asioita vaietaan kun ne on todellakin vaikeita asioita. Koko 90 luvun konkurssi velat tulisi tutkia mitkä ollu oikeaa velkaa mikä ollu kavallus?


    • eikö vaan

      Aatelkaa jos kaikki paljastuu niin kyllä koulujen maine on koetuksella

    • kesä kaikilla

      http://yle.fi/uutiset/pikkukaupungin_itsemurhakierre_yritetaan_katkaista/6723690#

      "- Meidän tulisi kaikkien osoittaa ystävällisyyttä toisiamme kohtaan. Puututtaisiin asiaan, jos nähdään hätää tai ahdistusta."

      Niinpä niin. Tässä se ongelman ydin voi ollakin. Suomalaiset ovat yleisesti ottaen aika välinpitämättömiä, epäsosiaalisia ja ilkeitä ihmisiä. Ei täällä välitetä toisten hädästä. Naapuritkaan ei välttämättä tunne toisiaan! Ainakaan täällä pk-seudulla.
      Tarvitsemme suuren asennemuutoksen, että pystyisimme ja rohkaistuisimme puhumaan ongelmistamme muille ihmisille.
      Ja alkoholin käyttöä pitäisi saada vähennettyä tässä maassa.

    • Jani auttaa vähän

      Ainakin sen oli aiheuttanut sosiaalityöntekijä.
      - Hän pyrki täysin tajuttomana, tiedottomana toimimalla, mm. kaikkien syntyneiden poikavauvojen tappamiseen, esim. sukupuolenvaihdoksella.
      Yksityis-elämän ja turvallisen miljöön takia, on säädetty laissa siten, ettei ole oikeutusta seksuaalisen alistamisen oikeutuksen pyytämiseksi, ja jättää osallistumatta demokratiaan mm. sukupuolenmääräytymisen tekemättä jättämiseksi toiselle ihmiselle, ja näin välttäen laajaa, ja hyvin suureellista, psyykkisen kivun tuoton oikeutusta, tai sen tekemistä, pyytämsieksi, väestöön.

      Tämä kyseinen sosiaali-työntekijä oli maaseudulta.
      - Hän oli pakkomielteisesti kasvattamassa omaa perhettään.
      Hän oli syrjinnästä jäänyt autistiseksi, ja vähän hitaaksi. Ja hän yritti yli-ihmisen luomisena kytkeä refleksiin, oman autistisen tyttärensä, isäni otsalohkolle. Näin he muuttivat asumaan, jopa ympäristöömme.
      - Kenenkään lapsen ei tarvitse katsella tällaista seurailua, palvoen.
      Häntä ei saa siten eristää syrjinnällä, tutkiakseen.
      - Kenenkään lapsen ei tarvitse kokea tällaista.
      Kuolema oli kai alkanut. Mua paleli, ja ihoni oli nahkean, kalmaan kylmä.
      Kts. ulkoisen avioliiton-tilat, esim. ikätehtävät
      Maaseudulta lähtisit siten seurailemaan, ja riistämään, esim. erityisesti miehiä tukien, ja näin luomaan turvallisuutta, itsellesi, seuraillen.
      - Tuhoten näin tulevaisuuden, absurditta, koko väestöltä, kansalta.
      "Kun juoppo, deeku tai alkoholisti joi viinaa kadulla, ja sitämukaa, kun hän sammui, sikiö pysyi ja oli hereillä kohdussa."
      - Kenenkään lapsen ei tarvitse kokea tällaisesta, seurailemisesta.
      Sosiaalityöntekijä jatkois syrjäseudun luomistaan.....
      Päiväkirjasta Itsenäisyyspäivältä, eräänä vuonna 2000-luvulla:
      "Toivoin niin, että se onnistuisi, ja olin niin onnellinen hänen hyvinvoimisensa puolesta ja sen mukanaan tuomasta ilahduttavasta hetkestä. Epätodellisuuden loppuminen oli vallan ihanaa."
      Kirkon väärää toimintaa ei voi olla välttämättä, sen perustuen atomiin "juppi", ilman atomikehiä. Ja näin vain arkeen turvautuen, voittaaksensa, saadaksensa olla psykoosissa, osoittellan pakkomielteenänsä pelkkä, sukupuolen halventaminen, empatiattomana.
      Kts. täysin ilman yleis-sivistystä

      P. S. Ulkoisen avioliiton tiloja tuetaan V****n paljon.
      - Se käsittää, ettet saa seurailla.
      Valtilla matkalle maailmalle....
      "Seurakunta on kyllä luonut ydinperhe-käsitteen minulle, aivan sitä en kyllä saanut pitää."


      Monis vertis (suisaidaalisuus, osoittamisen ja ohjaamisen kehitysva)
      Projekti (painostamisen yhteydessä käytetty)
      Yhteistoiminta (esim. armeija)
      = Psykologiliiton pyytämä lapsenkasvatus (väkivalta, seksuaalisuus, n-)

    • nainen 45

      Oulainen on kuppikunta jossa tehdään asioita toisille mitä ei voi hyvittää. Näyttävästi Oulaisissa on ihmisen suurin hupi on ihmisten pienentäminen ja kiusaaminen. Tuskin eivät koskaan ole onnellisia. Sieläpä nussivat toisia.

    • +++

      R.I.P "velipuoli"

    • Oulaisten poika

      Se ei oo mikää pikkukaupunki voi sinneki eksyä

    • eroakirkosta.fi

      Näillä seurakunnilla tai millä lahkoilla on iso merkitys ollut vainoamisessa koska. Tiedän eriittäin hyvin esimerkiksi papin sanoneen että samakun tapaisivat itsensä. myös kouluissa on pahoja ongelmia ei paelkästään oppilaissa vaan opettajissakin. Oulaisten itsemurhat ovat vain kokonaisuudessa ihan jäävuorenhuippu. Se mitä on tapahtunut raahessa. sekä sen ympäristössä.


      Vaikka näiden itsemurhien takana on huume ongelma ja niistä aiheutetuneet velat. Silti on raadollista katsoa miten ihmeessä jokin syylinen löytyy. Monesti voisi ajatella mitä muita rikkomuksia sielä on.


      Ihmettelen kouluja ja heidän henkilökuntaa jos on pyytänyt siirtoa toiseen kouluun niin on kieletty. Siiron saa vain kun erotetaan. Itsemurhat voi esimerkiksi johtua siitä että nuorilla ei ole mitään. Jos on niin sehän on synti.

      Synkkä kunta kun kieletään yhteyden pito erottamisen uhalla tämä on perustuslain mukaan laitonta.

      • Lahko

        Ei nuista paikan säädöistä tai muista ota koskaan mitään selvää. Sääli että pitää elää rikoksilla.


      • Anonyymi

        Monesti olen miettinyt Oulaisten nuoria, että miten voivat. Joitain todella mukavia ihmisiä, olen tavannut

        Tuollainen moralismi perustuu omien lasten avittamiseen elämässä. Ja sen eteen on kaikki keinot käytössä. Useimmat tyytyvät juoruilemalla kiusaamaan.

        Pienen yhteiskunnan haitta on, ettei nuori rajoja koeteltuaan pysty palaamaan täysvaltaiseksi jäseneksi. Mikähän tähän näköalattomuuteen auttaisi? Olisikos aikuisten avoimuus omista töppäilyistä ja ymmärrys, että jopa huumeista ja hyväksikäytöstä voi toipua. Ja jälkimmäinen on aina tekijän vika.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe