4-tahti koneen viritys

Minua kiinnostaa miten saa piikki skootterin, missä on 4-tahti kone kulkemaan paremmin. Tehoja ei vaan tunnu olevan mitään ja saisi lisätä 4 kW lainkin mukaan.
Ilmianna
Jaa

30 Vastausta


"Mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään!"
Tuo ikiaikainen totuus pitäis olla etsattuna jokaisen moottorinvirittäjän huoneentauluun.

Toisin kuin Uaz-maastokuorma-autoissa, skooterien moottorien ahdas kotelointi ei suo mahdollisuuksia iskutilavuuden merkitävään kasvattamiseen tai kaasunvaihdon pakko-ohjaukseen. Niinpä käytännössä ainoaksi keinoksi jää moottorin termisen hyötysuhteen parantaminen. Helpoiten se käy vuoraamalla kone ensin ekovillalla ja täyttämällä katteen sisäpuolinen tila lopuksi uretaanivaahdolla.

Taisteltaessa kanaalin ilmaherruudesta Spitfire-hävittäjien Merlin-syöksymoottorit tervattiin. Mattamusta 18 ltr V12 tuotti NTP:ssä lahes 2300 hp.Laskeneen emissiokertomen tuomaa termistä etua pidetään merkittävimpänä syynä RAF:n (Royal Air Force) sankarimaisiin taisteluvoitoihin LuftWaffesta, joka lenteli mosat paljaana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
haloo kirjoitti:
Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.
Tai sitten joku on nauttinut vääränlaisia sieniä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
haloo kirjoitti:
Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.
Militaari-ilmailun moottoritekniikka on dokumentoitu 'Siivet'-lehdissä (ja osittain 'Ilmojen korkejännityksessä') josta se on tuleva hallitsemaan niin skoottereita kuin maamoottoreita.

Aamen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yksi eniten käytetyistä ja edullisimmista konsteista on lyhentää tulpan johtoa. Kipinällä lyhyempi matka joten kulkee nopeammin puolalta tulpalle, joten kierrosherkkyys kasvaa selvästi!!! Tuli poikasena käytettyä paljon tuota konstia eikä muuten lyhennä moottorin ikää!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
neuvoja ennenkin, kun joku tuli kyselemään miten mopoo viritetään. Kampikammion kattolampun vaihto, männänpalatusjousi kireemmäksi, irtokipinöitä tulpanreijästä sisään ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä neuvottiin hakkaammaan kirvellä pakoputkeen muutama anti-tehoaukko... :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
noita kirjoitti:
neuvoja ennenkin, kun joku tuli kyselemään miten mopoo viritetään. Kampikammion kattolampun vaihto, männänpalatusjousi kireemmäksi, irtokipinöitä tulpanreijästä sisään ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä neuvottiin hakkaammaan kirvellä pakoputkeen muutama anti-tehoaukko... :D
Tee itse suoraputki. Äänenvaimentimen hommaat sitten jostain tai voit senkin ite tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onko kukaan virittänyt john deere gatoria, kun se vehje kulkee säälittävät 40km/h. vitiys ohjeita kyselisin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kuvailen sulle vähän variaattorin rakennetta poju. Elikkäs variaatorin prikka rajoittaa sillein ettei ensiöhihnapyörän "levyt" pääse yhteen eli hihna ei nouse ylös saakka sitten kun olet ottanut prikan pois niin sama nopeus saavutetaan 1000rmp pienemillä kieroksilla. Se säästää konetta ja muutenki on kivempi ajella kun saa nopeutta lisää n. 15-20 km/h. Mutta kiihtyvyys voi hieman kärsiä tässä. John deere gatoria viritys käy näin otat variaattori kopan irti ja irroitat kyseisen prikan jotta ensiöpyörän levyt pääsevät yhteen "tavallaan tämä on kuin vaihtais välejä".Ja jos vielä haluat lisätä jotain niin vaihtamalla isomman kaasarin koneeseen mutta kanattaa katsoa onko koneessa rajoitin pakoputken alkukäyrässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nelari mopoo jos halutaan virittää nii ekaks otat kurit pois sit alat miettii muuta. ittelläni on 70cc pytty kiina ihmeessäni ja isompi kaasari niillä kulkee jo ihan liikaakin. Ennemmin suosittelen kaasarin avartamista jos vaan mahollista ja putkella on oma merkityksensä kans. mut jos tehokkaan mopon haluu kannattaa vaa ostaa 2-tahti se on paljon halvempi virittää ja siitä saa paljon enemmän irti.
Ilmianna
Jaa
nonii (TODELLISIA OHJEITA EIKÄ JONNINJOUTAVAA JAUHAMISTA)

-isompi kaasutin (WWW.motorpower.FI verkkokaupasta)
-Vastapaine jousen vaihto kireempään
-rullien vaihto
-pakoputkiston vaihto vapaasti virtaavaan 18cm jälkeen oltava muhvi koska nelarissakin -0vastapaine täytyy muistaa (ettei nakuta)
-kannen koneistus lähimmässä koneistamossa
-etuvariaattorin vaihto
-tulppa 1:den lämpöarvon isompi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Suosittelen ilokaasuvehkeitä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
katso virijarasta osia http://www.virijavara.fi/shop/?etusivu,1
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
Oisko jotain neuvoja?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laimea kevari kirjoitti:
Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
Oisko jotain neuvoja?
jos husses oikeesti menee ton reilut 110 tasasella niin aika tappiin on kone jo duunattu noin A1 luvalla..

muuten taas lisäviritys menee niinku 4T koneissa yleensäkin - rahalla (mm. nokat vaihtoon)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laimea kevari kirjoitti:
Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
Oisko jotain neuvoja?
Kiihtyvyys se enemmän merkitsee piikeissä kuin huippunopeus, suomessa kuitenki saa ajaa vain 120km/h... Oon kuullu et nelari kevarit kiihtyy ku lahna, ootko samaa mieltä ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pahis69<3 kirjoitti:
Kiihtyvyys se enemmän merkitsee piikeissä kuin huippunopeus, suomessa kuitenki saa ajaa vain 120km/h... Oon kuullu et nelari kevarit kiihtyy ku lahna, ootko samaa mieltä ?
mulla menöö ku siika..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laimea kevari kirjoitti:
Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
Oisko jotain neuvoja?
Noin pienen koneen viritykseen kuluneella rahamäärällä et varmasti saa haluamaasi lopputulosta. Pieni kone on jo valmiiksi suhteellisen korkeaviritteinen joten suurta tehonlisäystä et siihen voi saada. Tai se ei ainakaan kannata jos rahan päälle mitään ymmärrät. Nopeaa ja tehokasta ei nelari-piikkisestä saa millään tai ehkä turbolla mutta mutta se on sitten taas eri juttu ja pirun vaikea rakentaa. Eiköhän kannata ostaa jo valmiiksi tehokkaampi ja isompi pyörä. Jos ikä ei vielä riitä kannattaa vaan kärsivällisesti odottaa sitä isompaa korttia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
laitat imuun jonkunlaisen puhaltimen ja lisäät bensan saantia

kyllä kulkee
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eiköhän ketjunaloittaja ajele jo autolla kun mopoonsa neuvoja kyseli yli viisi vuotta sitten?!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
niin onko täällä kellään kokemusta 4.tahti hussen virityksestä. joo kaikki tietää että ne on luumuja,ja kannattaa ostaa 2-tahti jos halua tehoa. tarkotus olis vaan saada tuoho pari heppaa lisää. kuulemma kaasarilla voisi saada vähän tehoo? antakaaahan neuvoja hyvät ihmiset jos on kokemusta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
no kaverilla on 4t husse mikä meni 120 kiihtyvyydessä ei kunnolla pärjänny mun derbille no änkästä löyty sellanen siitä päästä oleva rauta putki mis on 4 pientä reikää no otettii pois ja porattii änkän reikää isommaks tuli vääntöö hyvin lisää mut nyt noin 10000rpm ottaa kierrostenrajoitin vastaan et mitenköhä ohitetaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kireämpi nokka-akseli ja isommat suuttimet kaasariin niin telee tehoa. Katso pakoputkiston koko sieltä mistä se lähtee koneesta ja avarra sitä niin näillä keivoilla kulkee. Jos on elektroninen polttoainen syööt niin nosta bensan syöttöpainetta niin sekin tuo tehoa ja tietenkin koneen ohjausohjekman muuttaminen mutta sitä ei voi tehdä kuin korjaamot jos itse et ole perehtynyt asiaan.
Ilmianna
Jaa
Mistähän se moottorin teho tulee? No polttoaineesta tietenkin.
Eli lisäämällä polttoaineen määrää sylinterissä, tulee lisää tehoa.

Tuo vain periaatteesta.

Eteen tulee muutama käytännön asia:
- oikea seos sylisterissä
- miten sylinteriin saa enemmän seosta
- venttiilien aukioloaika
- riittävä imu- ja pakoaukko
- riittävän kokoinen palotila
- koneen hengitys
- riittävä jäähdytys
- riittävä voitelu
- koneen mekaaninen kestävyys

Tässä vain joitain pikkujuttuja, jotka on otettava huomioon...

Mutta jos joku 14v lapsi osaa avata ja kasata koneen, niin sittenhän kaikki on ihan ok. Vai mitä?
Ilmianna
Jaa
miten saa lisää vääntöä 4t apollo orioniin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
et mitenkään koska ei ole mitään kuristuksia mitä poistaa, tough luck.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos on ahdasta, voi turbon laittaa vaikka sinne pakoputken päähän. Sieltä ilma ehtii jäähtymään ennen moottoria eli mitään intercooleriakaan ei tarvita.
Ilmianna
Jaa
vääntöö saa ku ostaa taakse isomman rattaan mutta sitten nopeus taas laskee
Ilmianna
Jaa
Miten saa nopeuden- ja sontapuheiden välisen kertoimen kuntoon Suomen lainsäädännön puitteissa - linja-autoissa?
Ilmianna
Jaa
ahtakaa ne skootterinne jos ette muuta keksi. googlaatte: skootterin nimi ja tuning parts niin löytyy kaikkee kivaa jolla kulkee.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

4-tahti koneen viritys

Minua kiinnostaa miten saa piikki skootterin, missä on 4-tahti kone kulkemaan paremmin. Tehoja ei vaan tunnu olevan mitään ja saisi lisätä 4 kW lainkin mukaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta