4-tahti koneen viritys

xXx

Minua kiinnostaa miten saa piikki skootterin, missä on 4-tahti kone kulkemaan paremmin. Tehoja ei vaan tunnu olevan mitään ja saisi lisätä 4 kW lainkin mukaan.

30

21795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otto Mootori

      "Mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään!"
      Tuo ikiaikainen totuus pitäis olla etsattuna jokaisen moottorinvirittäjän huoneentauluun.

      Toisin kuin Uaz-maastokuorma-autoissa, skooterien moottorien ahdas kotelointi ei suo mahdollisuuksia iskutilavuuden merkitävään kasvattamiseen tai kaasunvaihdon pakko-ohjaukseen. Niinpä käytännössä ainoaksi keinoksi jää moottorin termisen hyötysuhteen parantaminen. Helpoiten se käy vuoraamalla kone ensin ekovillalla ja täyttämällä katteen sisäpuolinen tila lopuksi uretaanivaahdolla.

      Taisteltaessa kanaalin ilmaherruudesta Spitfire-hävittäjien Merlin-syöksymoottorit tervattiin. Mattamusta 18 ltr V12 tuotti NTP:ssä lahes 2300 hp.Laskeneen emissiokertomen tuomaa termistä etua pidetään merkittävimpänä syynä RAF:n (Royal Air Force) sankarimaisiin taisteluvoitoihin LuftWaffesta, joka lenteli mosat paljaana.

      • haloo

        Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.


      • Joopa
        haloo kirjoitti:

        Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.

        Tai sitten joku on nauttinut vääränlaisia sieniä.


      • Otto Moottori
        haloo kirjoitti:

        Onko joku lukenut pikkasen liikaa "airforce" lehtiä.

        Militaari-ilmailun moottoritekniikka on dokumentoitu 'Siivet'-lehdissä (ja osittain 'Ilmojen korkejännityksessä') josta se on tuleva hallitsemaan niin skoottereita kuin maamoottoreita.

        Aamen.


    • ja toimii!!!

      Yksi eniten käytetyistä ja edullisimmista konsteista on lyhentää tulpan johtoa. Kipinällä lyhyempi matka joten kulkee nopeammin puolalta tulpalle, joten kierrosherkkyys kasvaa selvästi!!! Tuli poikasena käytettyä paljon tuota konstia eikä muuten lyhennä moottorin ikää!

      • noita

        neuvoja ennenkin, kun joku tuli kyselemään miten mopoo viritetään. Kampikammion kattolampun vaihto, männänpalatusjousi kireemmäksi, irtokipinöitä tulpanreijästä sisään ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä neuvottiin hakkaammaan kirvellä pakoputkeen muutama anti-tehoaukko... :D


      • nautilus
        noita kirjoitti:

        neuvoja ennenkin, kun joku tuli kyselemään miten mopoo viritetään. Kampikammion kattolampun vaihto, männänpalatusjousi kireemmäksi, irtokipinöitä tulpanreijästä sisään ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä neuvottiin hakkaammaan kirvellä pakoputkeen muutama anti-tehoaukko... :D

        Tee itse suoraputki. Äänenvaimentimen hommaat sitten jostain tai voit senkin ite tehdä.


    • henri lll

      Onko kukaan virittänyt john deere gatoria, kun se vehje kulkee säälittävät 40km/h. vitiys ohjeita kyselisin

      • timppa A

        Kuvailen sulle vähän variaattorin rakennetta poju. Elikkäs variaatorin prikka rajoittaa sillein ettei ensiöhihnapyörän "levyt" pääse yhteen eli hihna ei nouse ylös saakka sitten kun olet ottanut prikan pois niin sama nopeus saavutetaan 1000rmp pienemillä kieroksilla. Se säästää konetta ja muutenki on kivempi ajella kun saa nopeutta lisää n. 15-20 km/h. Mutta kiihtyvyys voi hieman kärsiä tässä. John deere gatoria viritys käy näin otat variaattori kopan irti ja irroitat kyseisen prikan jotta ensiöpyörän levyt pääsevät yhteen "tavallaan tämä on kuin vaihtais välejä".Ja jos vielä haluat lisätä jotain niin vaihtamalla isomman kaasarin koneeseen mutta kanattaa katsoa onko koneessa rajoitin pakoputken alkukäyrässä.


    • rndm. heppu

      Nelari mopoo jos halutaan virittää nii ekaks otat kurit pois sit alat miettii muuta. ittelläni on 70cc pytty kiina ihmeessäni ja isompi kaasari niillä kulkee jo ihan liikaakin. Ennemmin suosittelen kaasarin avartamista jos vaan mahollista ja putkella on oma merkityksensä kans. mut jos tehokkaan mopon haluu kannattaa vaa ostaa 2-tahti se on paljon halvempi virittää ja siitä saa paljon enemmän irti.

    • MIKKO.S.S.

      nonii (TODELLISIA OHJEITA EIKÄ JONNINJOUTAVAA JAUHAMISTA)

      -isompi kaasutin (WWW.motorpower.FI verkkokaupasta)
      -Vastapaine jousen vaihto kireempään
      -rullien vaihto
      -pakoputkiston vaihto vapaasti virtaavaan 18cm jälkeen oltava muhvi koska nelarissakin -0vastapaine täytyy muistaa (ettei nakuta)
      -kannen koneistus lähimmässä koneistamossa
      -etuvariaattorin vaihto
      -tulppa 1:den lämpöarvon isompi

      • prrr........

        Suosittelen ilokaasuvehkeitä!


    • VIRVIRI
      • Laimea kevari

        Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
        Oisko jotain neuvoja?


      • hussesbusse
        Laimea kevari kirjoitti:

        Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
        Oisko jotain neuvoja?

        jos husses oikeesti menee ton reilut 110 tasasella niin aika tappiin on kone jo duunattu noin A1 luvalla..

        muuten taas lisäviritys menee niinku 4T koneissa yleensäkin - rahalla (mm. nokat vaihtoon)


      • pahis69<3
        Laimea kevari kirjoitti:

        Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
        Oisko jotain neuvoja?

        Kiihtyvyys se enemmän merkitsee piikeissä kuin huippunopeus, suomessa kuitenki saa ajaa vain 120km/h... Oon kuullu et nelari kevarit kiihtyy ku lahna, ootko samaa mieltä ?


      • geuliii...
        pahis69<3 kirjoitti:

        Kiihtyvyys se enemmän merkitsee piikeissä kuin huippunopeus, suomessa kuitenki saa ajaa vain 120km/h... Oon kuullu et nelari kevarit kiihtyy ku lahna, ootko samaa mieltä ?

        mulla menöö ku siika..


      • PRÖ PRÖÖÖTT.........
        Laimea kevari kirjoitti:

        Ois 4-tahti husse itellä ja on vähän laimea, varsinkin 2-tahtikoneisiin verrattuna. Huiput 110-120 km/h. Pitäis saada vääntöä, kiihtyvyyttä ja huippunopeutta lisää. Enempää kuutioita en halua, 125 saa riittää.
        Oisko jotain neuvoja?

        Noin pienen koneen viritykseen kuluneella rahamäärällä et varmasti saa haluamaasi lopputulosta. Pieni kone on jo valmiiksi suhteellisen korkeaviritteinen joten suurta tehonlisäystä et siihen voi saada. Tai se ei ainakaan kannata jos rahan päälle mitään ymmärrät. Nopeaa ja tehokasta ei nelari-piikkisestä saa millään tai ehkä turbolla mutta mutta se on sitten taas eri juttu ja pirun vaikea rakentaa. Eiköhän kannata ostaa jo valmiiksi tehokkaampi ja isompi pyörä. Jos ikä ei vielä riitä kannattaa vaan kärsivällisesti odottaa sitä isompaa korttia!


    • kunhan säädän

      laitat imuun jonkunlaisen puhaltimen ja lisäät bensan saantia

      kyllä kulkee

      • Vanhoja Viestejä

        Eiköhän ketjunaloittaja ajele jo autolla kun mopoonsa neuvoja kyseli yli viisi vuotta sitten?!!!


    • ololololol

      niin onko täällä kellään kokemusta 4.tahti hussen virityksestä. joo kaikki tietää että ne on luumuja,ja kannattaa ostaa 2-tahti jos halua tehoa. tarkotus olis vaan saada tuoho pari heppaa lisää. kuulemma kaasarilla voisi saada vähän tehoo? antakaaahan neuvoja hyvät ihmiset jos on kokemusta

      • derbi giannelli 70cc

        no kaverilla on 4t husse mikä meni 120 kiihtyvyydessä ei kunnolla pärjänny mun derbille no änkästä löyty sellanen siitä päästä oleva rauta putki mis on 4 pientä reikää no otettii pois ja porattii änkän reikää isommaks tuli vääntöö hyvin lisää mut nyt noin 10000rpm ottaa kierrostenrajoitin vastaan et mitenköhä ohitetaan?


    • mk

      Kireämpi nokka-akseli ja isommat suuttimet kaasariin niin telee tehoa. Katso pakoputkiston koko sieltä mistä se lähtee koneesta ja avarra sitä niin näillä keivoilla kulkee. Jos on elektroninen polttoainen syööt niin nosta bensan syöttöpainetta niin sekin tuo tehoa ja tietenkin koneen ohjausohjekman muuttaminen mutta sitä ei voi tehdä kuin korjaamot jos itse et ole perehtynyt asiaan.

    • Mekatsu

      Mistähän se moottorin teho tulee? No polttoaineesta tietenkin.
      Eli lisäämällä polttoaineen määrää sylinterissä, tulee lisää tehoa.

      Tuo vain periaatteesta.

      Eteen tulee muutama käytännön asia:
      - oikea seos sylisterissä
      - miten sylinteriin saa enemmän seosta
      - venttiilien aukioloaika
      - riittävä imu- ja pakoaukko
      - riittävän kokoinen palotila
      - koneen hengitys
      - riittävä jäähdytys
      - riittävä voitelu
      - koneen mekaaninen kestävyys

      Tässä vain joitain pikkujuttuja, jotka on otettava huomioon...

      Mutta jos joku 14v lapsi osaa avata ja kasata koneen, niin sittenhän kaikki on ihan ok. Vai mitä?

    • entiedä2

      miten saa lisää vääntöä 4t apollo orioniin?

      • et tosiaan tiedä

        et mitenkään koska ei ole mitään kuristuksia mitä poistaa, tough luck.


    • turbo peliin

      Jos on ahdasta, voi turbon laittaa vaikka sinne pakoputken päähän. Sieltä ilma ehtii jäähtymään ennen moottoria eli mitään intercooleriakaan ei tarvita.

    • 22niilo

      vääntöö saa ku ostaa taakse isomman rattaan mutta sitten nopeus taas laskee

    • Pysäkillä

      Miten saa nopeuden- ja sontapuheiden välisen kertoimen kuntoon Suomen lainsäädännön puitteissa - linja-autoissa?

    • google on ystävä

      ahtakaa ne skootterinne jos ette muuta keksi. googlaatte: skootterin nimi ja tuning parts niin löytyy kaikkee kivaa jolla kulkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1217
    Aihe