Kuinka ketjut kiristetään?

Toivottavasti tyhmäänkin kysymykseen saa asiallisen vastauksen.

Kuinka moottoripyörän ketjujen välys tarkistetaan ja ketjut kiristetään sopivaan kireyteen tarvittaessa? Löytyisikö asiasta oikein kaavakuvaa tai animaatiota jostain netin kolkasta, tai edes rautalangasta vääntävää ohjetta?

Oma pyöräni on 90-luvun Triumph Trident.

Nimim. "Ei mulla kavereita oo"
Ilmianna
Jaa

5 Vastausta


Kiristetetään siten ,että rattaiden puolessa välissä
ketju pääsee liikkumaan vapaasti ylös alas n.20-30 mm.
Jos kiristys tarvetta alkaa ilmentyä kovin tiuhaan on se sen merkki ,että ketjut ja rattaat täytyy uusia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
että tarkista se ketjujen vapaavälys kiristyksen jälkeen siten, että istut sen istuimella.

Ainakin omassa mopossa nimittäin takasen jousitus tekee sen, että keskiseisontatuella ollessaan on ketju löysin ja kiristyy jousituksen painuessa.

Tämä on tärkeää siksi, että liian tiukka ketju pilaa todella nopeasti paitsi ketjut ja rattaat, niin myös takapyörän laakerit sekä pahimmillaan sen vetoakselin laakeroinnin, jossa eturatas on kiinni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vielä lisäisi kirjoitti:
että tarkista se ketjujen vapaavälys kiristyksen jälkeen siten, että istut sen istuimella.

Ainakin omassa mopossa nimittäin takasen jousitus tekee sen, että keskiseisontatuella ollessaan on ketju löysin ja kiristyy jousituksen painuessa.

Tämä on tärkeää siksi, että liian tiukka ketju pilaa todella nopeasti paitsi ketjut ja rattaat, niin myös takapyörän laakerit sekä pahimmillaan sen vetoakselin laakeroinnin, jossa eturatas on kiinni.
Monissa ketjuvetoisissa pyörissä pitää takapyörän suuntaus varmistaa aina erikseen, muuten etu- ja takapyörä kulkevat erijälkiä ajaessa. Elikkä pyörä etenee kuin "ajokoira" toinen kyki edellä. Asian voi tarkistaa monellakin eri tavalla, mutta oma silmä (säätömerkkien lisäksi)on ihan riittävä kunhan ensin opiskelet, että mitä/miten pitää katsoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vielä lisäisi kirjoitti:
että tarkista se ketjujen vapaavälys kiristyksen jälkeen siten, että istut sen istuimella.

Ainakin omassa mopossa nimittäin takasen jousitus tekee sen, että keskiseisontatuella ollessaan on ketju löysin ja kiristyy jousituksen painuessa.

Tämä on tärkeää siksi, että liian tiukka ketju pilaa todella nopeasti paitsi ketjut ja rattaat, niin myös takapyörän laakerit sekä pahimmillaan sen vetoakselin laakeroinnin, jossa eturatas on kiinni.
Mun pyörän manuaalissa lukee, että pyörän päällä ei saa olla kuormaa, kun ketjun löysyyttä mitataan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kuinka ketjut kiristetään?

Toivottavasti tyhmäänkin kysymykseen saa asiallisen vastauksen.

Kuinka moottoripyörän ketjujen välys tarkistetaan ja ketjut kiristetään sopivaan kireyteen tarvittaessa? Löytyisikö asiasta oikein kaavakuvaa tai animaatiota jostain netin kolkasta, tai edes rautalangasta vääntävää ohjetta?

Oma pyöräni on 90-luvun Triumph Trident.

Nimim. "Ei mulla kavereita oo"

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta