käsittelykoe

Elina

Haluaisin kysellä naismotoristeilta miten käsittelykoe on onnistunut? Itse olen ajamassa korttia ja pujottelu tuntuu "hiukan" vaikealta. Varsinkin kun ajettava pyörä jo vaihtunut kerran...

37

19518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope

      Se pujottelu aloitetaan sen viivan vierestä. Yritä tehdä siitä pujottelu ympyrästä mahdollisimman soikio, jolloin on helpompi mennä ne käännökset eli laajoina kaarina aina viivoille asti. Vaikeeksi menee, jos heti alusta yrittää kääntyä jyrkästi. Muista myös katsoa käännöksen suuntaan, äläkä yritä mennä vauhdilla.
      Kytkimellä ryömittäen ja takajarrulla voit hakea tasapainoa. Polvet ois hyvä pitää tankin kyljessä kiinni ettei ne ala vatkaa !

    • mp-pimu

      Mulle moiset käsittelyharjoitukset oli ainakin hankalia, mutta kärsivällisen opettajan avustuksella ja kannustuksella selvisin! Kuuntele opea tarkasti ja harjoittele sillä pyörällä riittävän monta kertaa jolla tulet suorittamaan sen varsinaisen käsittelykokeen! Koska varsinaisessa kokeessa sulla on todennäköisesti kaupan päällisenä hillitön tärinä kun tiukka katsastusmies tuijottaa sua herkeämättä!
      Sori... :) ei mitään paineita!
      Varmasti selviät siitä hyvin ja kohta jo moikkaillaan!
      Pidän sulle peukkuja!

      • vie...

        metsään... toivottavasti... tumpelot. Toivottavasti ette selviä tuonne normaalien joukkoon häiriköimään vaan tumppaatte riittävän ajoissa.


      • mp-pimu
        vie... kirjoitti:

        metsään... toivottavasti... tumpelot. Toivottavasti ette selviä tuonne normaalien joukkoon häiriköimään vaan tumppaatte riittävän ajoissa.

        ...mut mä oon viihtynyt siellä "normaalien" joukossa jo muutaman vuoden ja aion olla vastasuudessakin!

        Sua taitaa ahdistaa kun naiskuskit pärjää sellaisessa josta sinä vaan haaveilet ratin takana! Toisilla on kanttia, toisilla ei!

        Aurinkoista kesää sulle! Toivottavasti lomaan ei ole pitkä aika koska sen tarpeessa tunnut olevan!


      • löpön
        mp-pimu kirjoitti:

        ...mut mä oon viihtynyt siellä "normaalien" joukossa jo muutaman vuoden ja aion olla vastasuudessakin!

        Sua taitaa ahdistaa kun naiskuskit pärjää sellaisessa josta sinä vaan haaveilet ratin takana! Toisilla on kanttia, toisilla ei!

        Aurinkoista kesää sulle! Toivottavasti lomaan ei ole pitkä aika koska sen tarpeessa tunnut olevan!

        haaveilija. Ei tämä rätkäily mitään kanttia vaadi... Voihan se siltä tosin tuntua jos päivittäiset ympyrät ovat muuten kovin suppeat.


      • 1200cc
        vie... kirjoitti:

        metsään... toivottavasti... tumpelot. Toivottavasti ette selviä tuonne normaalien joukkoon häiriköimään vaan tumppaatte riittävän ajoissa.

        ...naisvihaa ilmenee tällä palstalla.Vaan,antakaas ku vanha kapakkafilosofi vähän analysoi:

        Tälle palstalle voimatonta vihaansa purkavien kotilokuskien määrä on aivan JÄRJETÖN.Ja se,että otetaan hampaisiin naismotoristit,tai muuten vain prätkistä pitävät naiset,viittaa vanhaan kunnon kateuteen,pohjalta "Perkele noita hulikaaneja ihailevat ja minä en naista saa vaikka oon kunnon mies"...

        Sitten,viimeisenä keinona,kun se Saksasta tuotettu "herrojen autokaan" (jonka joku perkeleen rätkähulikaani kehtas ohittaa pikatiellä) ei parantanutkaan omaa haluttavuuskerrointa,tartutaan siihen treffipalstojen koluamista varten hankittuun tietokoneeseen,ja aletaan kiukuttelemaan tänne.Ja auta armias,jos tähtäinristikkoon osuu sellainen helmi,kuin moottoripyöritsä kiinnostunut NAINEN,no perkele,siinähän on KAIKKI samassa paketissa,mikä tätä "kunnon miestämme" kirvelee...

        Että sitä lajia...Ja oli muuten AIKA läpinäkyvä heitto se "ei tämä rätkäily mitään kanttia vaadi".Mutta hyvä yritys.


      • nyt..
        1200cc kirjoitti:

        ...naisvihaa ilmenee tällä palstalla.Vaan,antakaas ku vanha kapakkafilosofi vähän analysoi:

        Tälle palstalle voimatonta vihaansa purkavien kotilokuskien määrä on aivan JÄRJETÖN.Ja se,että otetaan hampaisiin naismotoristit,tai muuten vain prätkistä pitävät naiset,viittaa vanhaan kunnon kateuteen,pohjalta "Perkele noita hulikaaneja ihailevat ja minä en naista saa vaikka oon kunnon mies"...

        Sitten,viimeisenä keinona,kun se Saksasta tuotettu "herrojen autokaan" (jonka joku perkeleen rätkähulikaani kehtas ohittaa pikatiellä) ei parantanutkaan omaa haluttavuuskerrointa,tartutaan siihen treffipalstojen koluamista varten hankittuun tietokoneeseen,ja aletaan kiukuttelemaan tänne.Ja auta armias,jos tähtäinristikkoon osuu sellainen helmi,kuin moottoripyöritsä kiinnostunut NAINEN,no perkele,siinähän on KAIKKI samassa paketissa,mikä tätä "kunnon miestämme" kirvelee...

        Että sitä lajia...Ja oli muuten AIKA läpinäkyvä heitto se "ei tämä rätkäily mitään kanttia vaadi".Mutta hyvä yritys.

        poju pysyä housuissasi... Oletko ensitalvena motoristi vai takinkääntäjä kotilokuski?


      • 1200cc
        nyt.. kirjoitti:

        poju pysyä housuissasi... Oletko ensitalvena motoristi vai takinkääntäjä kotilokuski?

        ...työni puolesta kyllä,vaan muuten en.Eli en omista kotiloa,en tarvitse sellaista "siviilissä".


    • peukkuja

      Sain itse kortin tuossa kuukausi sitten. Pujottelu tuntui tosi vaikeelta, mut niinkuin tuossa muutkin on jo maininnut niin kuuntele opettajaa ja keskity siihen mitä teet. Kyllä se hyvin menee!

      • muodollinen..

        pujottelukoe tuntuu niin vaikealta niin... Mitä mieltä olette, oletteko sen läpäistyänne valmiita lähtemään liikenteeseen?


      • mp-pimu
        muodollinen.. kirjoitti:

        pujottelukoe tuntuu niin vaikealta niin... Mitä mieltä olette, oletteko sen läpäistyänne valmiita lähtemään liikenteeseen?

        Et taida itse ajaa ollenkaan, koska jos niin tekisit tietäisit että hidasajo ja pujottelu on paljon vaikeampaa kun suoraa tietä 80km/h ajaminen!
        Sitäpaitsi olen kuullut monen motoristimiehenkin sanovan että koskaan ei tässä harrastuksessa ole valmis ja kehittymistä tapahtuu koko ajan... siinähän se osa viehätystä onkin.
        Kukaan ei ole seppä syntyessään ja annetaan siis kaikkien kukkien kukkia!
        Aurinkoista kesää sullekin!


    • Hondatar

      Harjoitus tekee mestarin ja mestarit harjoittelee AINA. Näillä palstoilla on joitakin syntymäfiksuja jotka ajoivat mopoa jo kohdussa. He eivät siis tarvitse minkäänlaista treeniä. He hallitsevat moponsa joka tilanteesta olosuhteista ja muista tiellä liikkujista huolimatta. Heille ei koskaan satu mitään yllättävää ja vaikka sattuisikin he osaavat siihen varautua jo edellisenä päivänä. Näiden ylivertaisten motoristien mielipiteet voi jättää omaan arvottomuuteensa ja toivoa heillekin turvallista kesää kaikesta huolimatta.

      Treenataan me kuolevaiset vaan niin paljon kuin haluamme.

    • Ketjuvaseliini

      Juu tänään käsittelykoe oli ja siitä pirun pujottelusta jäi hannaamaan. Viimeisen käännöksen otin liian tiukasti ja jalka meni maahan :(

      Kaiken huippu että katsamies antoi vielä sivurajoissa liikkumavaraa customilleni ja minähän SILTIKIN otin liian tiukasti.

      Yksi pointti että sivurajan ylitykset voi vielä mennä läpi (jos pyörä on kankeampi kääntymään) mutta koipikosketus maahan on hylsy.
      Älä anna pasmojen mennä sekaisin vaikka et ihan pysyisikään "valkoisten viivojen sisällä".

      Niin ja naisvihaajat voi hypätä järveen. Missä motoristien solidaarisuus ja yhteishenki? Tämmöinen upea harrastus suotakoon molemmille sukupuolille vailla napinaa.
      Kyllä ne liikenteenvaarantavat täystörpöt karsiutuu viimeistään näissä uusissa kokeissa, niin miehet kuin naisetkin *punastelee ja päättää läpäistä pujottelun ens kerralla* :))

      • välitä

        olet valmis tienpäälle. Ei niitä pujotteluja tuolla liikenteessä tarvita. Mun ei ole vielä kertaakaan tarvinut käänttää siellä.


      • Ketjuvaseliini

        Tuon pujottelutehtävän hyödystä voi olla montaa mieltä.

        Käytännössähän pienessä tilassa voit vaikka nousta pyörän rinnalle ja vekslailla ympäri. Viidessä muussa tehtävässähän jo näkee kuinka mopo on hanskassa :)
        .... mut mitä tästä napisemaan kun laki on mikä on :I

        Sitten hiukan kriteeraisin tuota naisen yläkropan voimaa, kyllä jonkin verran käsivoimia tarvitaan käännöksissä hitaissa nopeuksissa. Siinä mies on vahvemmalla.

        But no excuses. Rundia vaan vetämään, kyllä se siitä!
        Pirun tyytyväinen saa jo olla jos 5/6 menee virheettömästi vailla muuta ajokokemusta kuin koulupyörällä.


      • Siis menikö se molemmilla kerroilla pieleen? Meinaa tiesithän, että käsittelykokeessa saa yrittää kaksi kertaa ja jos molemmat menee pieleen niin tulee hylsy.


      • hämillään...
        Ketjuvaseliini kirjoitti:

        Tuon pujottelutehtävän hyödystä voi olla montaa mieltä.

        Käytännössähän pienessä tilassa voit vaikka nousta pyörän rinnalle ja vekslailla ympäri. Viidessä muussa tehtävässähän jo näkee kuinka mopo on hanskassa :)
        .... mut mitä tästä napisemaan kun laki on mikä on :I

        Sitten hiukan kriteeraisin tuota naisen yläkropan voimaa, kyllä jonkin verran käsivoimia tarvitaan käännöksissä hitaissa nopeuksissa. Siinä mies on vahvemmalla.

        But no excuses. Rundia vaan vetämään, kyllä se siitä!
        Pirun tyytyväinen saa jo olla jos 5/6 menee virheettömästi vailla muuta ajokokemusta kuin koulupyörällä.

        Mihin käännöksessä tarvitaan voimaa? Selittäisitkö hönölle...


    • Elina

      Kiitos asiallisista viesteistä! "Kiva" että tasa-arvo pelaa tässäkin asiassa. Se on kyllä ihme että miehet kokee että naiset hyppii varpaille jos tulevat samoihin ympyröihin. Eiköhän naiskuskeja ole ollu ennenkin?! Täytyis vissiin olla kotona hellan edessä?!!
      Mulla lähinnä ongelmana pujottelussa oikealle kääntyminen. Ja sori nyt naismotoristivihaajat, aikaisemmat kokemukset monttupyörällä hiukan ehkä auttavat asiaa, mutta ohjaaminen hieman toisenlaista ja vaatii totuttelua. Muut tehtävät osasin jo ensimmäisellä ajokerralla, kiitos aikaisemman ajokokemuksen. Mutta nouseppa katupyörän päälle ja ala pujotella niin siinä hieman ongelmaa, ainakin minulla. Ja sitten kun ei saa pidettyä katsetta pois keiloista!! Ja senhän tietää kyllä miten sitten käy..
      Kaupungilla ajossa ei ole mitään ongelmia, inssiin voisin mennä vaikka huomenna. Mutta tuo käsittelykoe, saas nähdä miten käy? Onneks ajokertoja vielä jäljellä joten ei vielä mitään hätää... kait...

      • mp-pimu

        Tosi hienoa saada lisää pimatsuja tän harrastuksen pariin! Se on kumma juttu toi aikealle kääntyminen..nyt kun puhuitte siitä muistin et se oli myös mulla ongelma! Ja voi luoja et sitä harjoiteltiin! Ei muuta kun älyttömästi tsemppiä..se menee läpi kyllä!

        Muista muuten hymyillä nätisti katsastusmiehelle ja sanot sille vaik ihan suoraan et sua jännittää... mulla ainakin moinen auttaa..sit ei enää jännitä kun tietää et toinen "tietää" sen! Älytön teoria mutta toimii!:)

        Ps.kannattaa unohtaa kaikki typerät kommentit..kyllä näillä palstoilla tunnistaa kuka ajaa ja kuka ei. Motoristimiehet on ok!


      • pois!
        mp-pimu kirjoitti:

        Tosi hienoa saada lisää pimatsuja tän harrastuksen pariin! Se on kumma juttu toi aikealle kääntyminen..nyt kun puhuitte siitä muistin et se oli myös mulla ongelma! Ja voi luoja et sitä harjoiteltiin! Ei muuta kun älyttömästi tsemppiä..se menee läpi kyllä!

        Muista muuten hymyillä nätisti katsastusmiehelle ja sanot sille vaik ihan suoraan et sua jännittää... mulla ainakin moinen auttaa..sit ei enää jännitä kun tietää et toinen "tietää" sen! Älytön teoria mutta toimii!:)

        Ps.kannattaa unohtaa kaikki typerät kommentit..kyllä näillä palstoilla tunnistaa kuka ajaa ja kuka ei. Motoristimiehet on ok!

        'Kiva' kuulla, että ne pujottelut on ollu muillekin kompastuskivi.. Menihän siinä tosiaan ittelläkin tovi, että alkoi se homma luonnistumaan varsinkin kun ei ole koskaan aiemmin ajanut muulla kaksipyöräisellä kuin polkupyörällä. Sitten kun sen tekniikan hoksasi niin sehän alkoi sujua kuin vettä vaan. Mut arvaapa sitten kun katsastusukkeli tuli viereen kattoon, voi jumankekka sitä jännitystä. Tärisin vaan pyörän päällä ja eihän siitä mitään tullu kun tuntui, ettei edes liikkeelle pääse... Niin, eipä menny ekalla läpi käsittelyt. Pari lisäkertaa piti siinä reenailla ja sitten uudestaan ja tein vielä just ennen koetta parit pujottelut ja rinkulat täysin virheettömästi. mutta sitten kun se katsastusmies tuli paikalle niin voi luoja... Se oli taas jotain aivan kauheeta. Mut oli kyllä niin reilu katsamies, että ruusukimppu pitäis laittaa. Sanoin sille siinä sitten ihan reilusti, että nyt se on kuule semmonen homma, että jännittää niin paljon, ettei kannata edes yrittää.. Se antoi mun sitten käydä "laukaisemassa" jännityksen pois ajelemalla siinä pihassa pitkin poikin, eikä tarvinnu pysähtyä ennen pujottelun alkamista. Muutenkin se yritti höpötellä mulle niitä näitä etten alkais liikaa pähkäilemään. Ja niinhän se pujottelu sitten meni läpi, että pätkähti! Loput menikin sitten tosi hyvin kun ei jännittäny enää yhtään! Jännitys on tosi paha, toimintakyky häviää tykkänään, ainakin jos on yhtä kova jännitäjä kuin meikäläinen... Ja tosiaan kannattaa sanoo sille katsamiekkoselle jos jännittää, kyllähän niiden pitäis se ymmärtää. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille käsittelyihin!


      • mp-pimu
        pois! kirjoitti:

        'Kiva' kuulla, että ne pujottelut on ollu muillekin kompastuskivi.. Menihän siinä tosiaan ittelläkin tovi, että alkoi se homma luonnistumaan varsinkin kun ei ole koskaan aiemmin ajanut muulla kaksipyöräisellä kuin polkupyörällä. Sitten kun sen tekniikan hoksasi niin sehän alkoi sujua kuin vettä vaan. Mut arvaapa sitten kun katsastusukkeli tuli viereen kattoon, voi jumankekka sitä jännitystä. Tärisin vaan pyörän päällä ja eihän siitä mitään tullu kun tuntui, ettei edes liikkeelle pääse... Niin, eipä menny ekalla läpi käsittelyt. Pari lisäkertaa piti siinä reenailla ja sitten uudestaan ja tein vielä just ennen koetta parit pujottelut ja rinkulat täysin virheettömästi. mutta sitten kun se katsastusmies tuli paikalle niin voi luoja... Se oli taas jotain aivan kauheeta. Mut oli kyllä niin reilu katsamies, että ruusukimppu pitäis laittaa. Sanoin sille siinä sitten ihan reilusti, että nyt se on kuule semmonen homma, että jännittää niin paljon, ettei kannata edes yrittää.. Se antoi mun sitten käydä "laukaisemassa" jännityksen pois ajelemalla siinä pihassa pitkin poikin, eikä tarvinnu pysähtyä ennen pujottelun alkamista. Muutenkin se yritti höpötellä mulle niitä näitä etten alkais liikaa pähkäilemään. Ja niinhän se pujottelu sitten meni läpi, että pätkähti! Loput menikin sitten tosi hyvin kun ei jännittäny enää yhtään! Jännitys on tosi paha, toimintakyky häviää tykkänään, ainakin jos on yhtä kova jännitäjä kuin meikäläinen... Ja tosiaan kannattaa sanoo sille katsamiekkoselle jos jännittää, kyllähän niiden pitäis se ymmärtää. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille käsittelyihin!

        ...muistelin tässä lisää omaa käsittelykoettani ja tuli mieleen että sanoin tosiaan katsastusmiehelle ja opelle et jännittää pirusti. Ope siihen et harjottele tossa nyt pari kertaa..no minä tyttö tein työtä käskettyä ja pujottelin. Harjotuksen piikkiin meni jarrutusosiokin. Koko sen ajan ope ja katsastusmies jutteli keskenään ja kai ne oli munkin tekemisiä katellu, kun sit mä sain kuulla että läpi meni...lähdetään ajokoetta suorittaa!
        Opettaja oli oppinu tuntee mut ja hoiti tilanteen hienosti...en tajunnut jännittää niin paljon kun luulin vain harjoittelevani!


    • Usko tai älä mulle tuotti se pujottelu harmaita hiuksia. Ympyrän ajaminen myötäpäivään (kellotaulun mukaan) tuotti vaikeuksia, en vaan saanut katsetta pidettyä siellä missä olisi pitänyt ja auttamattomasti jalka oli aina maassa tai meni muuten pieleen. Vastapäivään ei ollut mitään ongelmia. Monet monet tunnit tuota harjoiteltiin ja opettaja alkoi sitä jo kutsua minun lempiosuudeksi :D Mutta kappas vaan, yhtä äkkiä se vaan loksahti päänuppiin ja alkoi sujua. Lisäyksenä vielä, että harjoittelin sellasella pikku customilla ja opettajaki sano, ett jos tuolla onnistuu nii onnistuu muillakin, koska se on kaneka pyörä eli vaatii enempi tilaa. Jos hyvä tuuri käy niin pääsen jo ensi viikolla inssiin ja sitten olis kortti taskussa. Sen näkee perjantaina, koska katsastin oman pyörän kouluajoneuvoksi ja nyt sillä pari kertaa harjoitellaan. Olen joutunut ottamaan tunteja yli 20 (eli yhessä ajokerrassahan on 2 x 25min)ja noista tunneista kolme ajokertaa ollaan oltu liikenteessä (tai no 2 ja puoli), siinä ei kuulemma mulla mitään ongelmia ole. Osaan ne jos vaan vielä oppii hallitsemaan pyörän. Mutta päättänyt olen, että kortti on juhannukseen mennessä ja aion sen pujottelun läpäistä, oli mikä oli. Päättäväisyyttä pitää olla ja kun keskittyy vain tehtävään ja sulkee muun ulkopuolelle. Siihen aion pyrkiä :)

      Tsemppiä muilleki naiskuskeille tähän pujotteluun ja inssiin muutenkin...kohta päästään baanalle :)

      • meitsä

        joutuis tommosiin "kokeisiin" ni en pääsis ikänä cruisaileen.oon sen ikäne että sain ABCe kortin 70 luvun lopulla ostin mopo ja eiku baanalle.vilauttakaa siskot sille inssille tussua ni eiköhä körkortti irtoo...


      • Ketjuvaseliini
        meitsä kirjoitti:

        joutuis tommosiin "kokeisiin" ni en pääsis ikänä cruisaileen.oon sen ikäne että sain ABCe kortin 70 luvun lopulla ostin mopo ja eiku baanalle.vilauttakaa siskot sille inssille tussua ni eiköhä körkortti irtoo...

        .. Joo ei taida ***ssun vilauttaminen auttaa. Ei sitä lahjonnalla ole ennenkään läpi päästy eikä pidäkkään. Sitä paitsi vilauttaminen on pirun vaikeeta kireissä nahkahousuissa (vaseliinin kanssa jalkaa vedetty :D


      • Kra
        meitsä kirjoitti:

        joutuis tommosiin "kokeisiin" ni en pääsis ikänä cruisaileen.oon sen ikäne että sain ABCe kortin 70 luvun lopulla ostin mopo ja eiku baanalle.vilauttakaa siskot sille inssille tussua ni eiköhä körkortti irtoo...

        ......Antaa niin isosta "rahasta" takaisin, niin menee hukkaa hyvä yritys.


    • awen

      Kaikki meni 1.kerralla läpi hyvin.

      Minäkin pelkäsin käsittelyä, mutta hyvin se meni. Älä suotta tuijota pujottelussa niitä viivoja, keskity suoritukseen ja tasapainoon enemmän.

      • Punaverikkö

        Hitsi, kun minullakin on tehnyt tiukkaa nimenomaan toi pujottelu..Itse pujottelu on sujunut eka kerroista, mutta ne p..n ympyrät. Ajotunteja takana jo reilusti 2o kertaa ja inssi häämöttää ens viikolla.
        Käsittelytehtävät tuntuivat aluksi "tyhmiltä", mutta valmentavat meitä tulevia motoristeja paremmin, kuin aiemmat tutkintovaatimukset. Mielestäni heiveröisen ja pienikokoisen naiskuskin oma etu on, että hallitsee hidasajon ja pienessä tilassa pyörän kääntämisen, varsinkaan, jos jalat eivät yllä kunnolla maahan. Tekniikka se on joka jyllää, eikä voima. Kaikille käsittelytehtävien kanssa painiville tsemppiä, kyllä se tatsi sieltä löytyy, kun muistaa katseen ja rennot kädet- Sinä itse päätät, mihin pyörä menee, eikä toisinpäin!


      • jos$u
        Punaverikkö kirjoitti:

        Hitsi, kun minullakin on tehnyt tiukkaa nimenomaan toi pujottelu..Itse pujottelu on sujunut eka kerroista, mutta ne p..n ympyrät. Ajotunteja takana jo reilusti 2o kertaa ja inssi häämöttää ens viikolla.
        Käsittelytehtävät tuntuivat aluksi "tyhmiltä", mutta valmentavat meitä tulevia motoristeja paremmin, kuin aiemmat tutkintovaatimukset. Mielestäni heiveröisen ja pienikokoisen naiskuskin oma etu on, että hallitsee hidasajon ja pienessä tilassa pyörän kääntämisen, varsinkaan, jos jalat eivät yllä kunnolla maahan. Tekniikka se on joka jyllää, eikä voima. Kaikille käsittelytehtävien kanssa painiville tsemppiä, kyllä se tatsi sieltä löytyy, kun muistaa katseen ja rennot kädet- Sinä itse päätät, mihin pyörä menee, eikä toisinpäin!

        ihan sama mikä harjotus, yritä rentoutua ensin. Hartiat rentoina, selkä suorana kädet vähän koukussa ja reisillä ja polvillä napakka ote tankista.Pujottelusaa jännittyneet hartiat aiheuttaa teräviä käännöksiä, jotka hitaassa vaudissa tuntuu melko ilkeiltä.(vaikkei ne välttämättä suoritukseen vaikuta muuten,kuin että ajosta tulee kulmikasta)

        Kaikissa kässäriharkoissa katse on se tärkein juttu. Ympyrässä ajaessa pyri kattomaan sinne ympyrän toiselle puolelle, eli halkasijan etäisyydelle itsestäsi. Pujottelussa pidä katse keilarivin puolessa välissä ja kun tuut vikoille keiloille siirrä katse horisonttiin,ikään kuin keilarivi vielä jatkuisi. Muista käyttää sopivan isoa vaihdetta ja tarpeeksi kierroksia jotta pyörä vetää tasaisesti. Liian hitaalla vaihdilla homma vain vaikeutuu,joten koeta löyää sellanen sopiva tempo jolla pyrit ajamaan läpi koko radan. Ja muista hengittää!!


      • Ketjuvaseliini
        jos$u kirjoitti:

        ihan sama mikä harjotus, yritä rentoutua ensin. Hartiat rentoina, selkä suorana kädet vähän koukussa ja reisillä ja polvillä napakka ote tankista.Pujottelusaa jännittyneet hartiat aiheuttaa teräviä käännöksiä, jotka hitaassa vaudissa tuntuu melko ilkeiltä.(vaikkei ne välttämättä suoritukseen vaikuta muuten,kuin että ajosta tulee kulmikasta)

        Kaikissa kässäriharkoissa katse on se tärkein juttu. Ympyrässä ajaessa pyri kattomaan sinne ympyrän toiselle puolelle, eli halkasijan etäisyydelle itsestäsi. Pujottelussa pidä katse keilarivin puolessa välissä ja kun tuut vikoille keiloille siirrä katse horisonttiin,ikään kuin keilarivi vielä jatkuisi. Muista käyttää sopivan isoa vaihdetta ja tarpeeksi kierroksia jotta pyörä vetää tasaisesti. Liian hitaalla vaihdilla homma vain vaikeutuu,joten koeta löyää sellanen sopiva tempo jolla pyrit ajamaan läpi koko radan. Ja muista hengittää!!

        Jepulis, meni tänään käsittelykoe läpi. Voittajafiilis, ihan kun olis jo kortti plakkarissa.

        Yleisöäkin oli mukavasti :) Kolme oppilasta pyörillään odottamassa vuoroaan, heidän opettajansa, oma openi ja katsamies sekä liuta katsastusvuoroa odottavia ihmisiä.
        Juu paremmin vaan meni kun oli katsojia :D

        Vedon pitäminen päällä on kaiken a ja o. Jos käännöksessä kytkin painuu liikaa pohjaan ja veto katkeaa niin alas menee.
        Tasainen kaasu, ja nopeuden säätö jalkajarrulla ja pitää myös ajon tasaisena kun ketjut kiristyy.


      • Ketjuvaseliini
        Ketjuvaseliini kirjoitti:

        Jepulis, meni tänään käsittelykoe läpi. Voittajafiilis, ihan kun olis jo kortti plakkarissa.

        Yleisöäkin oli mukavasti :) Kolme oppilasta pyörillään odottamassa vuoroaan, heidän opettajansa, oma openi ja katsamies sekä liuta katsastusvuoroa odottavia ihmisiä.
        Juu paremmin vaan meni kun oli katsojia :D

        Vedon pitäminen päällä on kaiken a ja o. Jos käännöksessä kytkin painuu liikaa pohjaan ja veto katkeaa niin alas menee.
        Tasainen kaasu, ja nopeuden säätö jalkajarrulla ja pitää myös ajon tasaisena kun ketjut kiristyy.

        Kertoja jouduin ottamaan pakolliset 12 6 ylimääräistä, näistä 2 liikenteessä.


      • kun ajan
        Ketjuvaseliini kirjoitti:

        Jepulis, meni tänään käsittelykoe läpi. Voittajafiilis, ihan kun olis jo kortti plakkarissa.

        Yleisöäkin oli mukavasti :) Kolme oppilasta pyörillään odottamassa vuoroaan, heidän opettajansa, oma openi ja katsamies sekä liuta katsastusvuoroa odottavia ihmisiä.
        Juu paremmin vaan meni kun oli katsojia :D

        Vedon pitäminen päällä on kaiken a ja o. Jos käännöksessä kytkin painuu liikaa pohjaan ja veto katkeaa niin alas menee.
        Tasainen kaasu, ja nopeuden säätö jalkajarrulla ja pitää myös ajon tasaisena kun ketjut kiristyy.

        pistän kotoa lähteissäni kaasun pohjaan ja säädän nopeuteni jarrulla. Onko teillä mitään konstia tuohon kun vaihtaa niin tahtoo kierrokset rynnätä tappiin saakka. Se on hieman epämukavaa.


      • hämillään....
        kun ajan kirjoitti:

        pistän kotoa lähteissäni kaasun pohjaan ja säädän nopeuteni jarrulla. Onko teillä mitään konstia tuohon kun vaihtaa niin tahtoo kierrokset rynnätä tappiin saakka. Se on hieman epämukavaa.

        Se on hyvin tyypillinen vika. Ne kierrokset eivät kuulu sinun pyörästäsi vaan siitä takanasi ajavasta. Löysäät vaan jarrua ja sen pitäisi lakata kuulumasta noin viiden minuutin sisällä. Onnea yritykselle.
        Mikäli edellinen ohje ei tepsi ja vika löytyykin pyörästäsi, niin kannattaa hommata se rajoitin. Olen kuullut niitä olevan markkinoilla.
        Minulla on sama ongelma ja siitä ei mainittu sanallakaan missään koulutuksessa. Väliin pyörä keulii täysin itsestään ja kuin ihmeen kaupalla olen pysynyt hengissä. Kiinnostaisi tietää, karkaileeko sinullakin jopo väliin käsistä, ja liittyykö se mahdollisesti tähän yhteiseen ongelmaan.
        Katseen kohdistamisessa ei vika voi olla, sillä katson aina horisonttiin. Sumussa on kyllä vittumaista suunnistaa. (voisiko pakoputken asentaminen eteenpäin hälventää sumua paremmin...liekkö insinöörit miettineet ilman esilämmityksen etuosasta pakoputken avulla mahdollisesti parantavan liikenneturvallisuutta?)

        No tämmöistä tällä kertaa...


      • Piikkille
        jos$u kirjoitti:

        ihan sama mikä harjotus, yritä rentoutua ensin. Hartiat rentoina, selkä suorana kädet vähän koukussa ja reisillä ja polvillä napakka ote tankista.Pujottelusaa jännittyneet hartiat aiheuttaa teräviä käännöksiä, jotka hitaassa vaudissa tuntuu melko ilkeiltä.(vaikkei ne välttämättä suoritukseen vaikuta muuten,kuin että ajosta tulee kulmikasta)

        Kaikissa kässäriharkoissa katse on se tärkein juttu. Ympyrässä ajaessa pyri kattomaan sinne ympyrän toiselle puolelle, eli halkasijan etäisyydelle itsestäsi. Pujottelussa pidä katse keilarivin puolessa välissä ja kun tuut vikoille keiloille siirrä katse horisonttiin,ikään kuin keilarivi vielä jatkuisi. Muista käyttää sopivan isoa vaihdetta ja tarpeeksi kierroksia jotta pyörä vetää tasaisesti. Liian hitaalla vaihdilla homma vain vaikeutuu,joten koeta löyää sellanen sopiva tempo jolla pyrit ajamaan läpi koko radan. Ja muista hengittää!!

        Itellä unohtui toi hengittäminen, kaksisuuntaisesta radiopuhelimesta opettaja kuuli että en hengittäny ku olin niin keskittyny ja muistutti siitä. En ois kyllä muuten ite hoksannu :D


    • ntää on taas tätä

      Mä en oo tyttö mut mä en pääse sitä pujottelua mitenkään läpi.Ohkohan siin joku tekniikaa et sen si pääsis läpi?onneks en oo ainu jolla se pujottelu tuntuu vaikealta...mut pojista mä oon varmaa ainu joka ei pääsesitä läpi :(

      • lrftfhtgtrfgtrf

        mä en kans pääse pujotteluu kovan paineen alla läpi... tää on nii tätä


      • 125cc
        lrftfhtgtrfgtrf kirjoitti:

        mä en kans pääse pujotteluu kovan paineen alla läpi... tää on nii tätä

        joo... jarrutus ei vaan suju, siis se että 40km tuntinopeudella ajetaan ja sitten vaihe ykköselle, pysähytään ja jatketaan matkaa, aina sammuu se paska kun ton teen, en vaan osaa käyttää vaihteita opettaja sanoo etten anna tarpeeksi kierroksia, kyllä pujottelut yms menee läpi muutenkin vituttaa se kun sain 1-2h harjotella siihen käsittelyyn ja opettaja näki ihan selvästi että ei mee vielä hyvin ja silti pitää laittaa käsittelykokeeseen mut, siis ei paskan marjat että vituttaa ja uus käsittelykoe aika ja ajotunti summaks 130e, terveisiä perseestä ei taida olla musta motoristiks.... :(


    • kokeisiin

      Tämän on varmaan kouluttaja monelle sanonutkin, mutta niille jotka eivät ole kuullut: Jos jännität käsiä ja hartioita, ajaminen on hyvin epävarmaa. Purista jaloilla tankkia -> käsien jännitys poistuu. käsien ja hartioiden jännitys siirtyy käsistä jalkoihin. Auttaa varsinkin hitaasti ajettavissa tehtävissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe