ELÄKE RUOTSISTA

Paluumuuttaja

Kukapa osaisi sanoa miten/mistä saan selville eläkkeeni suurudeen Ruotsissa asumieni vuosilta. Töitä tein lähes 20 vuotta.
Väheneekö Suomesta saatava eläke, jos sitä saa myös Ruotsista? Sori, nämä ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta eivät ole olleet ajankohtaisia vielä, eivätkä olekaan vielä useaan vuoteen. Haluaisin kuitenkin tietää mistä voin näitä hommia kysellä.

27

17282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr Pension

      yhteyttä Gotlantiin Visbyhyn ja sieltä Försäkringskassa-nimiseen paikkaan. Siellä hoidetaan ulkomaalaisten eläke-asioita.

      Tuolta pääset alkuun:
      http://www.gotland.forsakringskassan.se/Publik/MainFrame.jsp

      En osaa sanoa väheneekö Suomen eläke, mutta Suomessa ainakin verottaja vaikuttaa Ruotsista saatavaan eläkkeeseen.

      • ja saan eläkettä

        hieman Suomestakin.
        Ruotsi ei verotaa Suomesta tulevasta eläkkeestä mutta jos muuttaisin Suomeen niin Suomessa verotettaisiin minun ruotsalaista eläkettä ja näin ollen saisin vähemmän rahaa mitä nyt saan kun asun Ruotsissa. Muutenin on halvenpaa asua Ruotsissa. Minun ruotsalainen eläkkeeni onkin paljon suurempi kuin se Suomesta tuleva.


      • hjklö
        ja saan eläkettä kirjoitti:

        hieman Suomestakin.
        Ruotsi ei verotaa Suomesta tulevasta eläkkeestä mutta jos muuttaisin Suomeen niin Suomessa verotettaisiin minun ruotsalaista eläkettä ja näin ollen saisin vähemmän rahaa mitä nyt saan kun asun Ruotsissa. Muutenin on halvenpaa asua Ruotsissa. Minun ruotsalainen eläkkeeni onkin paljon suurempi kuin se Suomesta tuleva.

        Nyt jo 10v eläkkeellä ollut äitini työskenteli Ruotsissa 50-luvulla 1.5 vuotta.

        Onkohan oikeutettu tuon pätkän osalta eläkkeeseen - ei ole ainakaan missään vaiheessa hakenut eläkettä tuosta pätkästä?


      • oikeus eläkkeeseen
        hjklö kirjoitti:

        Nyt jo 10v eläkkeellä ollut äitini työskenteli Ruotsissa 50-luvulla 1.5 vuotta.

        Onkohan oikeutettu tuon pätkän osalta eläkkeeseen - ei ole ainakaan missään vaiheessa hakenut eläkettä tuosta pätkästä?

        Pitää kelalle täyttää se U-lomake helpottaa jos on tiedossa ajat ja missä ollut töissä.Luulisin että näin asiat menevät näissä kaikissa eläke asioissa. Itse saan leskeneläkettä ruotsista ja piti täyttää se u-lomake.


      • exsiirtolainen
        oikeus eläkkeeseen kirjoitti:

        Pitää kelalle täyttää se U-lomake helpottaa jos on tiedossa ajat ja missä ollut töissä.Luulisin että näin asiat menevät näissä kaikissa eläke asioissa. Itse saan leskeneläkettä ruotsista ja piti täyttää se u-lomake.

        Ruotsista saatavaa eläkettä voi joutua odottamaan pisimmillään 2,5 vuotta. Olin 14 vuotta Ruotsissa ja nyt olen ollut osatyökyvyttömyys eläkkeellä vuosi ja 8 kk. Kahdeksan kuukautta sitten sain tulevan eläkkeeni veroprosentin että käsittelyssä ollaan. Tulevaa eläkkeen määrää en tosin tiedä. Aikaisemmin sai tilata tiedon Ruotsin eläkkeen määrästä, en tosin muista mistä(v.85). Siellä oli täyden eläkkeen määräsi pisteet. Täydet pisteet oli 30 pistettä. Niinkuin kerrot, U-lomake täytetään Kelalla. Visbyn kassalla on myös suomenkielinen palvelu.


      • euroland 2000
        exsiirtolainen kirjoitti:

        Ruotsista saatavaa eläkettä voi joutua odottamaan pisimmillään 2,5 vuotta. Olin 14 vuotta Ruotsissa ja nyt olen ollut osatyökyvyttömyys eläkkeellä vuosi ja 8 kk. Kahdeksan kuukautta sitten sain tulevan eläkkeeni veroprosentin että käsittelyssä ollaan. Tulevaa eläkkeen määrää en tosin tiedä. Aikaisemmin sai tilata tiedon Ruotsin eläkkeen määrästä, en tosin muista mistä(v.85). Siellä oli täyden eläkkeen määräsi pisteet. Täydet pisteet oli 30 pistettä. Niinkuin kerrot, U-lomake täytetään Kelalla. Visbyn kassalla on myös suomenkielinen palvelu.

        ruotsin suomen eläke lasketaan yhteen jos saa suomesta eläkettä .niin siihen suomen eläkeeseen tulee sitten se vero % mulla sama kun 6000 tienaava vaikka on pieni suomen eläke .......! sanoin kerran verotoimistossa on se niin väärin kun kova vero..... vastapuoli vaan sano veroja pitää maksaa...! ruotsin vero on se pink vero 25% kun verotoimitossa täyttää paperit muutto suomeen...! jonkka me ilmoitaa visbyyn...!


      • Seppä 7
        euroland 2000 kirjoitti:

        ruotsin suomen eläke lasketaan yhteen jos saa suomesta eläkettä .niin siihen suomen eläkeeseen tulee sitten se vero % mulla sama kun 6000 tienaava vaikka on pieni suomen eläke .......! sanoin kerran verotoimistossa on se niin väärin kun kova vero..... vastapuoli vaan sano veroja pitää maksaa...! ruotsin vero on se pink vero 25% kun verotoimitossa täyttää paperit muutto suomeen...! jonkka me ilmoitaa visbyyn...!

        Jäin 62v. eläkkeelle 17 kk. sitten ja sain nyt pienen eläkkeeni ruotsista.

        Pitääkö minun tehdä uusi eläke-anomus täyttäessäni 65v. vai jatkuuko entisellään


      • pitää hakea
        Seppä 7 kirjoitti:

        Jäin 62v. eläkkeelle 17 kk. sitten ja sain nyt pienen eläkkeeni ruotsista.

        Pitääkö minun tehdä uusi eläke-anomus täyttäessäni 65v. vai jatkuuko entisellään

        ruotsista tuleva vanhuuseläke pitää anoa erikseen. Suomen eläke tulee automaattisesti.


    • Svenska pension

      Netistä löytyy Ruotsin eläkekassojen osotteet.Voit asioida heidän kanssa kun muista Ruotsin henkilö tunnarin.SE on TÄRKEE!Jos olit LO:n jäsen,kysy myös AMF:tä paljonko olet säästänyt vuosien varrella.

    • Ota ihmeessä

      yhteys Suomen Eläketurvakeskukseen, siitä voi lähteä liikkeelle

      • omavarmistus

        Eläketurvakeskuksessa häviää osa sinne toimitetuista papruista joten kannattaa aina ottaa jokaisesta sinne toimitetusta paperista vastaanottokuittaus.


    • Ota ihmeessä

      Viimeisessä, eilen tulleessa Kelan lehdessä, oli tietoa Ruotsin eläkkeistä mm. hakemisesta. Lehti jaetaan tietääkseni joka talouteen.

    • erkki

      voisko joku neuvoo muutin suomeen ja olen noin 1 kk asunut vuokra kämppässä ja nyt kela tarvitse ruotsin eläkeestä tiedot kuinka toimia kun en ole kyvyliäs terveyteni puolesta mennä ruotsii selvittämää

    • Samma på svenska
      • myös ruotsista eläke

        Kiitos tästä vinkistä. Lähetin viime sunnuntaina (3.2.2013) viestin ko. paikkaan. Maanantaina tuli vastaus ja kysymys mitä haluaiisin tietää. Samalla kysyttiin uutta osoitettani.

        Vastasin maanantaina (4,2,2013) että haluasin tietää eläkearvioni, jos nostan eläkkeeni 61-vuotiaana tai 63-vuotiaan. .Samalla ilmoitin Suomen osoitteeni.

        Torstaina (7.2.2013) sain kirjeen kotiini jossa oli laskelmat eläkkeestä juuri niin kuin halusin.

        Joten kaikki te, joita Ruotista tuleva eläke herättää kysymyksiä, kysely Samma på svenska antamaan linkkiin.


    • K.W

      Hei.Osaisko joku neuvoa minua eläkeasioissa.Olen 43 v. mies jolla on mielenterveys ongelmia joiden takia olen tyäkyvyttömyys eläkkeellä täällä suomessa.Olen hakenut Ruotsin försäkringskassanilta sjukpenning nimityksellä työkyvyttömyseläkettä 4v. ja saan aina vastaukseksi että minun on mentävä suojatyöpaikkaan töihin sekä saatava lääkäri allekirjoittamaan todistus etten enää koskaan tule kykenemään mihinkään työhön!Hoitoni lopetettiin koska lääkärit ,psykologit ja psykiatrit olivat sitä mieltä ettei hoidot tehonneet minuun,sillä sairastan mm.hoitoresistenttiä vaikeaa masennusta,ahdistuneisuushäiriötä sekä olen myös psykoottinen.Asiaani käsiteltiin ensimmäiset 2v.Visbyssä,jonka päätteeksi todettiin ettei heillä ole oikeutta käsitellä asiaani koska asun Suomessa.Asia siirrettiin siis Tukholmaan,josta sain juuri 1v,käsittelyn jälkeen saman vastauksen kuin muualtakin.Ei siis ole näyttöä ettenkö vielä joskus saattaisi olla kykenevä tekemään mitä töitä tahansa.

    • TinTTiFranTTi
    • syksynsato12

      asuimme ruotsissa yli kolme vuotta -77-81 v.sain silloin suomesta työkyvyttömyys eläkettä ruotsiin!Onko mahdollista että saisin ruotsista vanhuustläkettä vuosimallia 50 ja jos saan niin miten se vaikutaa suomalaiseen eläkkeeseen?Ei työeläkettä!Saisinko vastauksia kuka tietää asiasta!

    • faen-heller

      Minulla tilanne: tein töitä Suomessa jonkun 20 vuotta. Sitten muutin Norjaan missä olin töissä kunnes sairastuin niin että nyt on myönnetty 100% sairauseläke täällä. Olen 63-vuotias. Ovat lähettäneet paperit Suomeen jotta saataisiin Suomen eläke mukaan.
      Suomesta sanottiin että vuosi menee ennen kuin mitään selviää! Nyt ihmetyttää voiko ne Suomessa kieltäytyä maksamasta sairauseläkettä joka Norjassa on siis myönnetty, mutta en vielä saa maksuun kun odotetaan Suomen tietoja. Odottelin Norjan päätöstä 8 kk, nyt sitten pitäis vielä toinen mokoma odottaa Suomesta! Täysin käsittämätöntä kun eläke on täällä myönnetty, täällä olen kirjoilla ja täällä vakituisesti asun. Olen ollut vajaat 20 vuotta täällä, enkä Suomeen aio koskaan muuttaa.
      Muuta vastausta en saa, kuin että pitää nyt odotella päätöstä. Kiinnostaa kuitenkin voiko Suomi evätä omalta puoleltaan eläkkeen joka täällä on jo päätetty?
      Jos joku viisaampi tietäisi, olen niin v-tuuntunut tähän byrokratiaan!

      • kyrpiintyny

        Kyllä tämä pyrokratia niin vituttaa. olen ollut työelämässä 43 v. asunut Ruotsissa 20 v ja ollut töissä komennus hommissa hitsarina Norjassa Ruotsissa Suomessa ja vähin Tanskassaki nykyisin asun Suomessa kun sairastuin aloin hakemaan sairas eläkettä, Suomesta se myönnettiinkin kun oli epikriisit sun muut lääkärin lausunnot ettei tämä enään pysty jatkamaan työelämässä .No niin voi vittu eipäs tullut sairaseläkettä Ruotsista eikä Norjasta kävin niiden kanssa kirjekurssia monta vuotta aivan turhaan väittivät vain että kyllä sie jotaki pystyt tekemään ihmettelen vaan että miten voidaan/ kehtaavat rehelliselle työtätehneelle ihmiselle näin tehdä. Jos saisin kynsiini nämä jotka minun asioista on tämmöisiä päätöksiä tehneet ei olis kuulkaa hyvä olla.


    • Herttakaisa

      En ole ollut ruotsissa koskaan työelämäs,enkä kirjoilla,kun hain eläkettä eläketoimisto virkailija kysyi olenko ollut ruotsissa,vastasin että kyllä olen,enkä huomannut en ymmärtänyt kysymystä,hän kysyi missäpäin vastasin Burosissa,sielähän olen kyläillyt sisareni luona usein.kas kummaa jonkun ajan kuluttua alkoi tulla sveamamman maasta eläkettä,kiitos siitä,320€ kuukaudessa.mieheni kertoi että minulla on sitä Höttörön tuuria,Lapissa sanotaan moukantuuria.nyt ymmärrän termien merkityksen.

      • Jigikuru

        Tietääkö joku maksetaanko Suomeen Työeläkettä Ruotsista; jos on työskennellyt Ruotsissa alle vuoden. Onko niin, että täytyy olla Ruotsissa vähintään vuosi töissä, että eläkettä maksetaan?


      • Käveli
        Jigikuru kirjoitti:

        Tietääkö joku maksetaanko Suomeen Työeläkettä Ruotsista; jos on työskennellyt Ruotsissa alle vuoden. Onko niin, että täytyy olla Ruotsissa vähintään vuosi töissä, että eläkettä maksetaan?

        Ruotsin lyhyt työeläke vähentää Suomessa maksettavaa eläkettä. En tiedä minne katoaa Ruotsin eläke, kun olen ollut viisi vuotta Ruotsissa. Työhistoriaa on kaiken kaikkiaan 41,5 vuotta, mutta Ruotsissa tehty työeläke ei näy parempana eläkkeen, vaan jopa pienentää Suomen eläkettä.


    • Anonyymi

      Ruotsin eläkkeen saa kelan u hakemuksella eikä vähennä suomen eläkettä..premiun eläkkeen saa ulos jo 55v voi valita 5v 10v 15v 20v
      Kuinka otat rahat ulos

    • Anonyymi

      vähenee suomemen eläke riippuu työeläkeekeen määräsrä keva voi auttaa ruotsin asioissa

      • Anonyymi

        Samoin eläketurvakeskus voi auttaa.


      • Anonyymi

        Eni v. alusta Ruotsin takuueläke loppuu, jos asut nyt suomessa.
        Minulla on pieni eläke ja ruotsista saan 270e. kk. lisää, joka loppuu nyt 2023.
        3v. Työskentely antaa nyt 16e. Eläkkeen.
        Suomessa työeläkekertymä olisi n. 140e.
        Kyllä nyt harmittaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe