Yläpohjan villat kastui

Onko iso ongelma??

Kattorempassa yläpohjan villat kastui parista kohtaa (siis vain kerran). Ovat kuivanneet sen jälkeen mutta syntyikö siinä samassa isompikin homeongelma vai vaatiko homeen muodostus useamman kastumisen???

23

15688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko iso ongelma??

      Miten on kastuneiden villojen lämmöneristyksen suhteen? Onko OK kun ovat kuivanneet vai menettääkö osan lämmöneristyksestä?

      • että villat

        ovat todellakin kuivuneet?
        Yleensä niiden kuivuminen on erittäin heikko ja hidas prosessi. Umpinaisessa tilassa ne eivät todellakaan tarvitse pitkäaikaista kastumista kun niihin muodostuu jo homekasvustoa.
        Märillä villoilla ei ole lämmöneristyskykyä.


    • verttinen

      Jos yläpohjassa on hyvä tuuletus, niin eiköhän villa kuivu siellä vaikka itsestäänkin. Tilanne on eri umpitilassa, yläpohjassa on kuitenkin niin tehokas tuuletus, että en usko isompaa vaaraa.

      • usein

        olematon tuuletus ja vaikea niiden on kuivua jos läpi kastuu.


    • ei niin

      paha homeongelman kannalta kuin kauan jatkunut pieni vuoto.

      • vielä....

        yläpohjassa on höyrysulku, jonka pitäisi estää ilmavirtaukset sisätilaan ja samalla sieltä ei pääse muitakaan pölyjä ja itiöitä. Pienet kastumiset ovat hyvin yleisiä rakennustyömailla ja remonteissa, eikä niistä yleensä tule haittaa myöhemmin, kun kuivatus hoituu onnistuneesti. Jos pikku kastumiset pilaisi aina rakenteen, pitäisi puolet Suomen rakennuskannasta purkaa välittömästi.


      • tulossa...
        vielä.... kirjoitti:

        yläpohjassa on höyrysulku, jonka pitäisi estää ilmavirtaukset sisätilaan ja samalla sieltä ei pääse muitakaan pölyjä ja itiöitä. Pienet kastumiset ovat hyvin yleisiä rakennustyömailla ja remonteissa, eikä niistä yleensä tule haittaa myöhemmin, kun kuivatus hoituu onnistuneesti. Jos pikku kastumiset pilaisi aina rakenteen, pitäisi puolet Suomen rakennuskannasta purkaa välittömästi.

        " Jos pikku kastumiset pilaisi aina rakenteen, pitäisi puolet Suomen rakennuskannasta purkaa välittömästi. "

        Tämähän on jo totta. Tällaisen vähättelyn vuoksi Suomessa onkin jo aika kattavat homeongelmat kiinteistöissä ihan tutkimustenkin mukaan.
        Tulevaisuudessa yhä useampi rakennus vaatiikin runsaat korjaukset sen vuoksi että kastumisia on vähätelty ja oletettu että ihan itsekseen jossakin höyrysulkujen takana oleva kosteus muka kuivuu itsekseen huonossa ilmastoinnissa.


      • eihän tuo
        tulossa... kirjoitti:

        " Jos pikku kastumiset pilaisi aina rakenteen, pitäisi puolet Suomen rakennuskannasta purkaa välittömästi. "

        Tämähän on jo totta. Tällaisen vähättelyn vuoksi Suomessa onkin jo aika kattavat homeongelmat kiinteistöissä ihan tutkimustenkin mukaan.
        Tulevaisuudessa yhä useampi rakennus vaatiikin runsaat korjaukset sen vuoksi että kastumisia on vähätelty ja oletettu että ihan itsekseen jossakin höyrysulkujen takana oleva kosteus muka kuivuu itsekseen huonossa ilmastoinnissa.

        ole mikään maailmanloppu rakennuksessa. Pitää vain nostaa villoja niin, että pääsevät kuivumaan ja huolehtia tuuletuksesta.

        Pitää kuivattaa pitkiä aikoja, jos villaan on päässyt vettä. Täysin vettynyt villa ei kuiva kunnolla vaan on ne kohdat syytä vaihtaa.


      • mietihän sanojasi
        eihän tuo kirjoitti:

        ole mikään maailmanloppu rakennuksessa. Pitää vain nostaa villoja niin, että pääsevät kuivumaan ja huolehtia tuuletuksesta.

        Pitää kuivattaa pitkiä aikoja, jos villaan on päässyt vettä. Täysin vettynyt villa ei kuiva kunnolla vaan on ne kohdat syytä vaihtaa.

        Vaikka villat ois kastunut vähän, siis mikä on kenellekin vähän, niin huonosti tuulettuvassa tilassa ne eivät kuivu. Kivivilla tai lasivilla, molemmista on VTT tehnyt tutkimuksia myös niiden kastumisen suhteen.


      • Villa on
        mietihän sanojasi kirjoitti:

        Vaikka villat ois kastunut vähän, siis mikä on kenellekin vähän, niin huonosti tuulettuvassa tilassa ne eivät kuivu. Kivivilla tai lasivilla, molemmista on VTT tehnyt tutkimuksia myös niiden kastumisen suhteen.

        semmoista ainetta ettei se itsestään kuivu!

        Huolta sinulla ei kuitenkaan ole, jos kastumisella tarkoitat lähinnä pinnan kastumista, tässä konvektio kyllä hoitaa työn. Jos kastuminen ylsi syvemmälle, niin aijai... mut ei se mikään katastrofi ole...

        Muista ny ett villa menettää lämmöneristyskykynsä lopullisesti kastuessaan...


    • verttinen

      Jos siellä on tuuletus väli esim. jotain 5-10 cm. mikäli kyseessä on lappeen myötäinen tuuletus? Vai onko tavallinen tasayläpohja? Molemmissa tapauksissa, tiedät varmaan kesä-kuumalla että siellä on kuuma ja virtaus hyvä. Tällöin varmasti kuivaa, eli ei syytä huoleen. Vai miten on se yläpohjarakenne?

      • huono ilmanvaihto

        niin jippii!!! hienosti kasvaa ja sikiää homekasvusto valmiiksi kosteassa villassa. Ihan ihanne olosuhteet.
        Joo - ei hätää. Helppo sanoa kun et itse ole vastuussa seurauksista.


      • olettamuksia
        huono ilmanvaihto kirjoitti:

        niin jippii!!! hienosti kasvaa ja sikiää homekasvusto valmiiksi kosteassa villassa. Ihan ihanne olosuhteet.
        Joo - ei hätää. Helppo sanoa kun et itse ole vastuussa seurauksista.

        Kysymyshän tuo oli eikä olettamus kuten sinulla, vedin johtopäätöksen sen perusteella miten yleensä asiat ovat. Tuo huono ilmanvaihto teoria on sinulle vain olettamus -- ei faktaa.


      • mikä ero?
        olettamuksia kirjoitti:

        Kysymyshän tuo oli eikä olettamus kuten sinulla, vedin johtopäätöksen sen perusteella miten yleensä asiat ovat. Tuo huono ilmanvaihto teoria on sinulle vain olettamus -- ei faktaa.

        " vedin johtopäätöksen sen perusteella miten yleensä asiat ovat. Tuo huono ilmanvaihto teoria on sinulle vain olettamus -- ei faktaa. "

        VEDIT JOHTOPÄÄTÖKSEN--YLEENSÄ ASIAT ON!!!

        Minun viestini oli vain olettamus!!!!

        Faktaa ei ole kumpikaan, vaan olettamuksia!!!


      • aina oikeassa
        olettamuksia kirjoitti:

        Kysymyshän tuo oli eikä olettamus kuten sinulla, vedin johtopäätöksen sen perusteella miten yleensä asiat ovat. Tuo huono ilmanvaihto teoria on sinulle vain olettamus -- ei faktaa.

        Taidat olla sellainen peiliin tuijottaja, minä olen..minä olen..minä tiedän...vain minä tiedän.
        Hoet niitä kuin mantraa.
        "miten yleensä ...." Hirveä sanoa tuo yleensä ja
        mitä se lopulta rajaa sisälleen tai pois.

        Tällaista kuulee:
        - kaikki miehet ovat yleensä....
        - naiset sanovat aina...
        - kaikki on yleensä kallista..
        - yleensä mennään nukkumaan klo 22.00
        - yleensä rakastellaan lauantaina ja saunan jälkeen
        Yleensä-sana taitaakin olla pintynyt tapa tai oletus. Käyttäjästään se kuvastaa tapojensa orjaa joka ei hevin vaihda tuttua ja turvallista uuteen ja kiinnostavaan.

        Yleensä....


      • miten käy
        aina oikeassa kirjoitti:

        Taidat olla sellainen peiliin tuijottaja, minä olen..minä olen..minä tiedän...vain minä tiedän.
        Hoet niitä kuin mantraa.
        "miten yleensä ...." Hirveä sanoa tuo yleensä ja
        mitä se lopulta rajaa sisälleen tai pois.

        Tällaista kuulee:
        - kaikki miehet ovat yleensä....
        - naiset sanovat aina...
        - kaikki on yleensä kallista..
        - yleensä mennään nukkumaan klo 22.00
        - yleensä rakastellaan lauantaina ja saunan jälkeen
        Yleensä-sana taitaakin olla pintynyt tapa tai oletus. Käyttäjästään se kuvastaa tapojensa orjaa joka ei hevin vaihda tuttua ja turvallista uuteen ja kiinnostavaan.

        Yleensä....

        Kivivilla tai lasivilla TAITAA olla sellaista, että siihen ei voi sitoutua isoa vesimäärää vaan vesi valuu villan läpi ja sitten jää lätäkkö kosteussulkumuovin päälle (mikäli tasainen alue) ja siitä paikasta veden "kuivuminen" ei onnistu kunnolla ilman kunnon tuuletusta ja villan poistoa. Eli kostean villan alle jää kosteuslähde muhimaan.

        "Hyvässä" lykyssä sattuu olemaan paneli liian pitkällä naulalla muovin läpi tai muovi on aikanaan kiinnitetty sieltä täältä "nitojalla" ja pienestä rakosesta tulee vettä kattoon ja sitten huomaa vuotokohdan.

        Kastuminen on haitallista, koska kuivuminen on hidasta . Jos haluatte testata, niin antakaa laudan kastua, (punnitkaa lauta kuivana) pihalla sateessa muutama päivä ja viekää se märkänä huonosti tuulettuvaan yläpohjaan kuivumaan kesähelteellä 30cm kostean villakasan alle. Punnitukset laudalle viikon välein niin tietää kuinka kauan kuivuminen vie ja seuratkaa mitä kostean puun pinnalle ilmestyy.

        Testi 2: lämpöiseen tilaan lautasen päälle villaa ja villan läpi kaadetaan 1dl vettä. Jäikö vesi villaan vai ilmestyikö se lautaselle. Odotetaan ja tutkitaan kauanko meni aikaa, että vesi haihtui villan alta lautaselta. Vertailun vuoksi lautanen viereen ilman villaa samalla vesimäärällä.

        En ole itse testannut.


      • täydeltä
        miten käy kirjoitti:

        Kivivilla tai lasivilla TAITAA olla sellaista, että siihen ei voi sitoutua isoa vesimäärää vaan vesi valuu villan läpi ja sitten jää lätäkkö kosteussulkumuovin päälle (mikäli tasainen alue) ja siitä paikasta veden "kuivuminen" ei onnistu kunnolla ilman kunnon tuuletusta ja villan poistoa. Eli kostean villan alle jää kosteuslähde muhimaan.

        "Hyvässä" lykyssä sattuu olemaan paneli liian pitkällä naulalla muovin läpi tai muovi on aikanaan kiinnitetty sieltä täältä "nitojalla" ja pienestä rakosesta tulee vettä kattoon ja sitten huomaa vuotokohdan.

        Kastuminen on haitallista, koska kuivuminen on hidasta . Jos haluatte testata, niin antakaa laudan kastua, (punnitkaa lauta kuivana) pihalla sateessa muutama päivä ja viekää se märkänä huonosti tuulettuvaan yläpohjaan kuivumaan kesähelteellä 30cm kostean villakasan alle. Punnitukset laudalle viikon välein niin tietää kuinka kauan kuivuminen vie ja seuratkaa mitä kostean puun pinnalle ilmestyy.

        Testi 2: lämpöiseen tilaan lautasen päälle villaa ja villan läpi kaadetaan 1dl vettä. Jäikö vesi villaan vai ilmestyikö se lautaselle. Odotetaan ja tutkitaan kauanko meni aikaa, että vesi haihtui villan alta lautaselta. Vertailun vuoksi lautanen viereen ilman villaa samalla vesimäärällä.

        En ole itse testannut.

        villaan sitoutuu pienelle alueelle monta litraa vettä. Kokeile upottaa vesiastiaan villaa ja nosta päivän päästä se ylös.


      • Onko iso ongelma

        kyseessa on harjakatto eli noin metrin verran harjan kohdilta tyhjaa tilaa. Ilma paasee vapaasti virtaamaan valikatossa. en tieda auttoiko tama...

        ps.
        pc:n aakkoset kadoksissa


      • ja kun
        Onko iso ongelma kirjoitti:

        kyseessa on harjakatto eli noin metrin verran harjan kohdilta tyhjaa tilaa. Ilma paasee vapaasti virtaamaan valikatossa. en tieda auttoiko tama...

        ps.
        pc:n aakkoset kadoksissa

        jos ilmavälit ovat enemmän kuin 5 cm räystäiltä tuuletusvälein auki, niin kuivaa varmasti. Olen käynyt kesäkuumalla välikatolla ja siellä voi olla lämpöasteita jopa 40 astetta, että jos vielä tuuletus pelaa niin kuivaa.

        Rakennusfysiikan mukaan kosteus haihtuu kuivempaan suuntaan eli jos pinta on kuivaa, kosteus etenee siihen suuntaan - eli tässä tapauksessa tuuletusvälin suuntaan.


      • käydä siellä
        ja kun kirjoitti:

        jos ilmavälit ovat enemmän kuin 5 cm räystäiltä tuuletusvälein auki, niin kuivaa varmasti. Olen käynyt kesäkuumalla välikatolla ja siellä voi olla lämpöasteita jopa 40 astetta, että jos vielä tuuletus pelaa niin kuivaa.

        Rakennusfysiikan mukaan kosteus haihtuu kuivempaan suuntaan eli jos pinta on kuivaa, kosteus etenee siihen suuntaan - eli tässä tapauksessa tuuletusvälin suuntaan.

        yläpohjassa missä ne villat kastu ja nostappa kokeeks niitä ylös tai vaikka lapioi jos on puhallusvilla. kyllä siit saat varmaan parhaan käsityksen kuivumisesta. Ja välikaton kuumuudesta, ne villat kyl eristää sen kuumuuden sinne pintaan. Muutenhan sul ois sisällä yhtä kuuma.


    • Karhunvilla

      Ei ole mitään merkitystä, kuivuu siellä. Hae kaupasta pala 0.5x0.5 villaa, kastele se ja laita välikatolle. Huomaat miten se kuivuu siellä ilman ongelmia.

      • eivarmastikuivu

        Jos eristepaksuus on paksu ja tuuletus huono !


      • pussit_silmille

        Niin, villa ei ime vettä, mutta mahd. ongelma onkin siinä, että höyrysulkumuovi voi jossain paikkaa olla iloisella pussilla ja tässä pussissa ämpärillinen vettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe