Tipit suomessa

mitä mieltä?

Mitä mieltä olette tipin jättämisestä ravintolassa? Itse jätän mielelläni tippiä saadessani mielestäni hyvää ruokaa ja palvelua. En pidä sitä itsestään selvyytenä, mutta mielestäni ajatus siitä, että tarjoilija saa jo palkan on väärä.
Itse syön ravintolassa noin 3 kertaa viikossa ja olen nähnyt erinlaisia tapoja palvella ja olen muistanut henkilökuntaa pienellä summalla tai jättänyt tipin antamatta.

Olen myös huomannut, että monesti nuoriso -25 ei edes tiedä mikä tippi on. Olenko väärässä?
Itselleni on käynyt muutaman kerran niin, että viereisessä pöydässä on ollut 20-25 v nuoripari ja tarjoilijan tuodessa laskun ja nykyään yleistyneen pankkikorttikoneen pöytään niin kävi seuraavaa:

Tarjoilija antoi koneen asiakkaalle ensin näpyteltyään summan koneeseen. Tarjoilija pyysi, että tarkista onko summa koneessa oikein ja paina enter ja seuraa koneen antamia ohjeita.
Mies teki työtä käskettyä ja seuraavaksi kone kysyi extraa. Sivusta seuranneena tilanne oli vaivautunut molemmilta puolilta katsottuna, ainakin mielestäni. Tarjoilija joutui nimittäin kertomaan asiakkaalle, että mitä sana extra tarkoitti. Asiakas sai laskun maksettua ja poistui ravintolasta.

Toisella kerralla samassa ravintolassa kävi niin, että asiakas oli maksanut 30 € laskun ja jättänyt 5 € extraa. Kuulin tarjoilijoiden keskustelun jossa puhuttiin, että ilmeisesti asiakas ei osannut käyttää konetta ja jätti siksi tarjoilijankin mielestä liikaa. (oli kuulemma kysynyt, että tarvitseeko asiakas apua)

Mikä on "oikea" määrä jättää tippiä? Pyöristää seuraavaan tasasummaan vai ulkomailla useasti käytetty 10%?

Miten tippaaminen muualla, esim taksi?

Olen todennut monesti, että pieni tippi tarjoilijalle saa hänen avaamaan ulko-oven tai auttamaan takkia naisille.
Onko kenelläkään tälläisiä kokemuksia?
Minulle ei ole ainakaan kertaakaan avattu ovea jos en ole jättänyt tippiä, muuten on avattu muutamia kertoja.

20

3977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekstraa

      olisi tiennyt ( siis vastaavassa korttitilanteessa ). Maksankin kotimaassa kyllä useimmiten rahalla. Ulkomailla "tipit" kuuluu asiaan.
      Kotimaassa jätän tippiä, jos ruoka on ollut hyvää ja palvelu tipin arvoista.

    • jos saan hyvää palvelua

      Peruspalvelusta en "maksa" mitään, mutta jos tarjoilijaksi osuu iloinen höpöttäjä, joka on kanssani edes suht samalla aaltopituudella, jätän lounaspaikassa 2€. Kuulun tuohon parjattuun ikähaarukkaan alle 25-vuotiaat enkä tunne muita jotka jättäisivät tippiä ollenkaan.

      • se ei ole...

        ...yleisesti ottaen tapana, eikä sitä kukaan odota, ja joten en koe sitä mitenkään pahana, jos en jätä tippiä. Ja mielestäni hyvän palvelun ja tarjoilun pitäisi jo joka tapauksessa sisältyä hintoihin, ellei kyseessä ole itsepalvelu/buffet-ravintola.


      • hyvä
        se ei ole... kirjoitti:

        ...yleisesti ottaen tapana, eikä sitä kukaan odota, ja joten en koe sitä mitenkään pahana, jos en jätä tippiä. Ja mielestäni hyvän palvelun ja tarjoilun pitäisi jo joka tapauksessa sisältyä hintoihin, ellei kyseessä ole itsepalvelu/buffet-ravintola.

        palvelu, ruoka ja tarjoilu kuuluvat automaattisesti ruokaravintolan työtapoihin.
        Tippiä on hyvä jättää mikäli palvelu, ruoka yms. ovat olleet sen arvoisia.
        Tipin määrän jokainen voi määritellä itse. Ulkomailla tapana on jättää 10% laskun loppusummasta maasta riippumatta.

        Ajattelutapa, että työnantaja maksaa ravintolan henkilökunnalle jotain extraa, palkan muodossa hyvästä palvelusta, on väärä. Tippi on aina henkilökohtainen kiitos työntekijälle.


    • asiakas ..

      Suomessa on niin korkeat hinnat ravintolassa, ettei tipin jättö ole tarpeen. Joskus harvoin ehkä kerran 4 vuodessa, jätän jotain, mutta silloin on kyllä ollut kyseessä todella erinomainen kokemus. Perushyvästä ravintolaruoasta ja palvelusta en maksa ylimääräistä, sen verran on suolaa jo hinnoissa.

      • ei ole tarjoilijasta kiinni

        ainoastaan palvelu on kiinni tarjoilijasta. En nyt oikein ymmärrä miksi ajatusmaailma on tuollainen. Viime talvena ulkomailla työskennelleenä törmäsin kyseiseen tilanteeseen useamman kerran. Tässä yksi tapahtunut juttu.
        On varmaan sanomattakin selvää, että kyseessä oli suomalaisturistit.

        Kaksi asiakasta tulee ravintolaan sisään ja katsoo listaa ja päättää tilata ruuat ja juomat. Kaikki menee hyvin ja asiakkaat kiittelee ruokaa ja palvelua.

        Laskun maksun yhteydessä nainen sanoo miehelleen suomeksi, että tippiä ei jätetä, koska hinnat ovat niin kovat ja hyvä palvelu kuuluu asiaan josta he myös kiittivät vuolaasti tarjoilijaansa.
        Kyllä tarjoilijat pärjää ja saavat omansa jo palkkana sanoi myös näin. (Kaikki palvelu tapahtui englanniksi, koska tarjoilija ei puhunut suomea ja minä en kerinnyt ottamaan heitä palveltavaksi).
        Kuinkas kävikin.
        Asiakas sanoi ulko-ovella, että voitteko soittaa taksin ja kirjoittaa visalla rahaa, koska käteiset olivat loppumassa ja ulkomailla ei osattu käyttää pankkiautomaattia. Tarjoilija katsoi pöytää ja sanoi hieman "vittuillen", että teidän antamilla tipeillä saatte varmaan itsekin taksin ja oven auki.
        Tämän jälkeen palvelu olikin huonoa, miksi näin?
        Sinulla oli samanlainen ajatus.

        Kuten sanoin, palvelu oli erinomaista ja ruoka hyvää, mutta kun haluttiin ekstraa ja sitä ei annettu niin palvelu huononi.
        Jos tarjoilija ei saa ekstraa miksi asiakas saisi? Molemman hoitivat kuitenkin velvoitteensa hyvin, vai olenko väärässä?

        Tämän ketjun aloittanut mainitsi saaneensa ylimääräistä palvelua tippaamalla. (ovea auki tai takkia päälle yms. Onko suomessakin nykyään näin...


      • mitään takseja
        ei ole tarjoilijasta kiinni kirjoitti:

        ainoastaan palvelu on kiinni tarjoilijasta. En nyt oikein ymmärrä miksi ajatusmaailma on tuollainen. Viime talvena ulkomailla työskennelleenä törmäsin kyseiseen tilanteeseen useamman kerran. Tässä yksi tapahtunut juttu.
        On varmaan sanomattakin selvää, että kyseessä oli suomalaisturistit.

        Kaksi asiakasta tulee ravintolaan sisään ja katsoo listaa ja päättää tilata ruuat ja juomat. Kaikki menee hyvin ja asiakkaat kiittelee ruokaa ja palvelua.

        Laskun maksun yhteydessä nainen sanoo miehelleen suomeksi, että tippiä ei jätetä, koska hinnat ovat niin kovat ja hyvä palvelu kuuluu asiaan josta he myös kiittivät vuolaasti tarjoilijaansa.
        Kyllä tarjoilijat pärjää ja saavat omansa jo palkkana sanoi myös näin. (Kaikki palvelu tapahtui englanniksi, koska tarjoilija ei puhunut suomea ja minä en kerinnyt ottamaan heitä palveltavaksi).
        Kuinkas kävikin.
        Asiakas sanoi ulko-ovella, että voitteko soittaa taksin ja kirjoittaa visalla rahaa, koska käteiset olivat loppumassa ja ulkomailla ei osattu käyttää pankkiautomaattia. Tarjoilija katsoi pöytää ja sanoi hieman "vittuillen", että teidän antamilla tipeillä saatte varmaan itsekin taksin ja oven auki.
        Tämän jälkeen palvelu olikin huonoa, miksi näin?
        Sinulla oli samanlainen ajatus.

        Kuten sanoin, palvelu oli erinomaista ja ruoka hyvää, mutta kun haluttiin ekstraa ja sitä ei annettu niin palvelu huononi.
        Jos tarjoilija ei saa ekstraa miksi asiakas saisi? Molemman hoitivat kuitenkin velvoitteensa hyvin, vai olenko väärässä?

        Tämän ketjun aloittanut mainitsi saaneensa ylimääräistä palvelua tippaamalla. (ovea auki tai takkia päälle yms. Onko suomessakin nykyään näin...

        ja visaongelmia ala setvimään siellä ravintolassa, pystyn hoitamaan itsekin asiani.


      • tätä
        mitään takseja kirjoitti:

        ja visaongelmia ala setvimään siellä ravintolassa, pystyn hoitamaan itsekin asiani.

        Lähtökohta viestiini oli, että edellinen henkilö ei jätä tippiä, koska ruoka ja juoma on niin kallista ja tarjoilija saa palkkaa. Hän oletti, että palvelun pitää olla noilla hinnoilla hyvää.

        Jos ravintolassa on halvat hinnat niin voiko olettaa, että siellä on sitten huononpi palvelu kuin kalliissa?

        Asiakas saa ruokaa ja juomaa ja on tyytyväinen se on kuitenkin tärkein lähtökohta.

        Muistakaa nyt hyvät asiakkaat se, että
        henkilökunta ei hinnoittele ravintoloissa eikä missään muuallakaan tuotteitaan, joten ei se ole myöskään heidän vika jos hinnat ovat asiakkaalle liian kalliit.

        Ei tippiä henkilökunnalle ei tippiä asiakkaalle.

        "Asiakas: Näillä hinnoilla luulisi olevan hyvää palvelua?
        Tarjoilija: Hinnoilla kyllä, palkoilla ei"


      • asiakas XXX
        tätä kirjoitti:

        Lähtökohta viestiini oli, että edellinen henkilö ei jätä tippiä, koska ruoka ja juoma on niin kallista ja tarjoilija saa palkkaa. Hän oletti, että palvelun pitää olla noilla hinnoilla hyvää.

        Jos ravintolassa on halvat hinnat niin voiko olettaa, että siellä on sitten huononpi palvelu kuin kalliissa?

        Asiakas saa ruokaa ja juomaa ja on tyytyväinen se on kuitenkin tärkein lähtökohta.

        Muistakaa nyt hyvät asiakkaat se, että
        henkilökunta ei hinnoittele ravintoloissa eikä missään muuallakaan tuotteitaan, joten ei se ole myöskään heidän vika jos hinnat ovat asiakkaalle liian kalliit.

        Ei tippiä henkilökunnalle ei tippiä asiakkaalle.

        "Asiakas: Näillä hinnoilla luulisi olevan hyvää palvelua?
        Tarjoilija: Hinnoilla kyllä, palkoilla ei"

        Minä haluan hyvää, korkeatasoista ja näin, ruokaa ja juomaa. Se on ihan sama miten tarjoilia hymyilee tai on hymyilemättä! En jätä siis tippiä.


    • Hovmästare

      Niin kuin alempana on sanottu: tippiä tarjoilijalle, jotain ekstraa asiakkaalle.

      Mitä hyötyä? Seuraavassa esimerkkejä.

      1) Olet täydessä yökerhossa jonottamassa baaritiskillä ja saat juomasi tilattua sekä annat tippiä pari euroa. Seuraavalla kerralla saat juomasi varmasti nopeammin ja jonon ohi.

      2) Olet syömässä ulkona ja ruoka on hyvää ja tarjoilu moitteetonta. Jätät laskun loppusummasta 5-10% tippiä. Ja vot tarjoilija auliisti soittaa taksin ja toivottaa hauskaa iltaa jne... Jos et jätä, et varmasti saa kiitosta kummempaa vastausta.

      Ravintolan hinnat ei tosiaankaan ole tarjoilijoiden määrittelemiä, eikä yleensä myös palkatkaan. Tipittäessäsi sinut muistetaan jatkossakin ja voit saada esimerkiksi paremman pöydän, jos asioit tietyssä ravintolassa usein.

      Tipittämällä jäät tarjoilijoiden muistiin ja saat varmasti parempaa palvelua. Ainakin siinä ravintolassa, jossa työskentelen hovimestarina, asia on näin!

    • tarjoilumaksu sisältyy laskuun

      Lopettakaa jo!

      Suomessa on tarjoilijan aliarvioimista tipin maksaminen!

      • sairautta

        ja sinä olet säälittävä

        Herra/rouva Juntti käy ravintolassa varmaan vain silloin kun joku muu maksaa. Jos nyt käy niin onnellisesti, että mennään omalla rahalla niin vaihtoehtoja on kaksi Rax jossa seisova pöytä kinkkupizzaa niin paljon kuin jaksaa syödä tai jos on juhla niin eikun Rossoon jossa asiakkaita palvellaan juuri niin kuin tällaisiä kuuluukin.

        Veikkaan, että tilaat yleensä pippuripihvin kypsänä ranskalaisilla ja juomaksi iso kola tai kalja (niin kuin teilläpäin sanotaan). Tiedoksi vaan, että sivistyneet ihmiset puhuvat oluesta.

        Laitoit sitten varmuuden vuoksi mielipiteesi kaikkiin asiaa koskeviin keskusteluihin, joten teen samoin.
        Terveisin ahne tarjoilija


      • :D :D :D
        sairautta kirjoitti:

        ja sinä olet säälittävä

        Herra/rouva Juntti käy ravintolassa varmaan vain silloin kun joku muu maksaa. Jos nyt käy niin onnellisesti, että mennään omalla rahalla niin vaihtoehtoja on kaksi Rax jossa seisova pöytä kinkkupizzaa niin paljon kuin jaksaa syödä tai jos on juhla niin eikun Rossoon jossa asiakkaita palvellaan juuri niin kuin tällaisiä kuuluukin.

        Veikkaan, että tilaat yleensä pippuripihvin kypsänä ranskalaisilla ja juomaksi iso kola tai kalja (niin kuin teilläpäin sanotaan). Tiedoksi vaan, että sivistyneet ihmiset puhuvat oluesta.

        Laitoit sitten varmuuden vuoksi mielipiteesi kaikkiin asiaa koskeviin keskusteluihin, joten teen samoin.
        Terveisin ahne tarjoilija

        ...erittäin hyvin sanottu! Nostit hymyn huulillemme nasevalla tekstilläsi.

        terveisin toinen ahne tarjoilija


      • eikä kuulu asiaan Suomessa
        sairautta kirjoitti:

        ja sinä olet säälittävä

        Herra/rouva Juntti käy ravintolassa varmaan vain silloin kun joku muu maksaa. Jos nyt käy niin onnellisesti, että mennään omalla rahalla niin vaihtoehtoja on kaksi Rax jossa seisova pöytä kinkkupizzaa niin paljon kuin jaksaa syödä tai jos on juhla niin eikun Rossoon jossa asiakkaita palvellaan juuri niin kuin tällaisiä kuuluukin.

        Veikkaan, että tilaat yleensä pippuripihvin kypsänä ranskalaisilla ja juomaksi iso kola tai kalja (niin kuin teilläpäin sanotaan). Tiedoksi vaan, että sivistyneet ihmiset puhuvat oluesta.

        Laitoit sitten varmuuden vuoksi mielipiteesi kaikkiin asiaa koskeviin keskusteluihin, joten teen samoin.
        Terveisin ahne tarjoilija

        Tämän tippikeskustelun ovat täällä aloittaneet kesäksi terasseille palkatut röyhkeät minä-minä teinit, jotka juuri ovat juomakortinsa saaneet suoritettua.

        Rahan himossaan yrittävät vilauttaa reittä ja tissiä saadakseen tippiä, kalja kun on samaa kuraa joka muovimukissa.

        Tipin maksaminen on todellakin tyylitöntä!


      • Jopas nyt....
        eikä kuulu asiaan Suomessa kirjoitti:

        Tämän tippikeskustelun ovat täällä aloittaneet kesäksi terasseille palkatut röyhkeät minä-minä teinit, jotka juuri ovat juomakortinsa saaneet suoritettua.

        Rahan himossaan yrittävät vilauttaa reittä ja tissiä saadakseen tippiä, kalja kun on samaa kuraa joka muovimukissa.

        Tipin maksaminen on todellakin tyylitöntä!

        Hah. Minulla on ikää 27, työskentelen à la cartessa, ravintola-alaa kaikkinensa takana vuodesta 2000 asti. Koskaan en ole 'ollut terassilla kaljaa kantamassa ja tissiä ja reittä vilauttamassa' - tyylitöntä itseltäsi leimata muita kirjoittajia tuolla tavalla. Osoittaa vaan sen, kuinka vähän itse arvostat nuoria, alalla aloittelevia työntekijöitä. Puistattaa ajatella, millaisia kommentteja meidänkin ravintolassamme nuo parikymppiset reippaat, asialliset terassitytöt saavat känniääliöiden suusta kuunnella yömyöhällä. Oletko sinäkin yksi niistä kommentoijista?


      • käyt?
        eikä kuulu asiaan Suomessa kirjoitti:

        Tämän tippikeskustelun ovat täällä aloittaneet kesäksi terasseille palkatut röyhkeät minä-minä teinit, jotka juuri ovat juomakortinsa saaneet suoritettua.

        Rahan himossaan yrittävät vilauttaa reittä ja tissiä saadakseen tippiä, kalja kun on samaa kuraa joka muovimukissa.

        Tipin maksaminen on todellakin tyylitöntä!

        Voisitko kertoa, kommenttisi kun näyttää herättävän keskustelua oikein kunnolla.
        Olisi kiva kuulla millä seudulla yleensä pyörit?
        Eipä ole tullut mieleenkään tissin vilauttelut ja muut asiat mitä mainitsit.

        Jos tipin antaminen on tarjoilijan aliarvioimista niin voitko kertoa meille kaikille MIKÄ OLISI OIKEA TAPA KIITTÄÄ TARJOILIJAA.(siis sinun mielestäsi)
        Ai niin, mikä on juomakortti?

        Mainitsit muuten sanan kalja, katsopa pari viestiä ylenpää...


      • en ole asiakkaasi
        Jopas nyt.... kirjoitti:

        Hah. Minulla on ikää 27, työskentelen à la cartessa, ravintola-alaa kaikkinensa takana vuodesta 2000 asti. Koskaan en ole 'ollut terassilla kaljaa kantamassa ja tissiä ja reittä vilauttamassa' - tyylitöntä itseltäsi leimata muita kirjoittajia tuolla tavalla. Osoittaa vaan sen, kuinka vähän itse arvostat nuoria, alalla aloittelevia työntekijöitä. Puistattaa ajatella, millaisia kommentteja meidänkin ravintolassamme nuo parikymppiset reippaat, asialliset terassitytöt saavat känniääliöiden suusta kuunnella yömyöhällä. Oletko sinäkin yksi niistä kommentoijista?

        Se on ammatinvalinta kysymys.

        Syytä on vaihtaa alaa, jos ystävällinen palvelu ei miellytä.


      • väljähtynyttä ainakin
        käyt? kirjoitti:

        Voisitko kertoa, kommenttisi kun näyttää herättävän keskustelua oikein kunnolla.
        Olisi kiva kuulla millä seudulla yleensä pyörit?
        Eipä ole tullut mieleenkään tissin vilauttelut ja muut asiat mitä mainitsit.

        Jos tipin antaminen on tarjoilijan aliarvioimista niin voitko kertoa meille kaikille MIKÄ OLISI OIKEA TAPA KIITTÄÄ TARJOILIJAA.(siis sinun mielestäsi)
        Ai niin, mikä on juomakortti?

        Mainitsit muuten sanan kalja, katsopa pari viestiä ylenpää...

        Ei sitä muovitötsästä tarjottua väljättynyttä lientä oikein tee mieli olueksi kusua..


      • no niin
        väljähtynyttä ainakin kirjoitti:

        Ei sitä muovitötsästä tarjottua väljättynyttä lientä oikein tee mieli olueksi kusua..

        Sieltä se vastuas tulikin kysymykseen missä tämä henkilö käy. Jossain missä terassilla on muovituopit. Se siitä. selittääkin sitten monta muuta asiaa.


    • tipitön

      Voisin ottaa puolet palkasta tippinä jos ei veroja tartte maksaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe