Sinuhe egyptiläinen

Tika

onko kenelläkään sattumoisin kyseistä kirjaa? Mitä mieltä olit kirjasta? oliko hyvä vai huono? miksi? Täytyy kattoo jos itte vaikka ostaisin :)

15

4280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VilleV

      Parhaita lukemiani kirjoja - ja olen lukenut niitä kohtalaisen määrän. Aika kevytlukuista tekstiä (positiivisessa mielessä), juoni tempaa pian mukaansa ja kestää loppuun asti. Ainoita teoksia jonka aion nyt vuosien kuluttua lukea uudelleen.
      Vaikka tarina on fiktiota, ovat tapahtumat, paikat, ihmiset, tavat, ympäristö, niin, kaikki, totuudenmukaisia, niin että kaikki olisi voinut olla tottakin. Opus siis käy pienestä egyptologian kurssikkeesta muun ohessa. MW kun oli melkoinen asiantuntija sillä alalla vaikka ei koskaan tietääkseni jalallaan Egyptin kamaralle astunut.
      Kyseessä on mestariteos, klassikko jo syntyessään.

    • @:)

      Kirja on todella loistava historiallinen romaani, multa saisit lukukappaleen parilla jöröllä, (päädystä puuttuu siipale n.10cm)

      • Tika

        lukukappaleen?


      • @:)
        Tika kirjoitti:

        lukukappaleen?

        niin kirja on päädystä ruman näköinen kun siitä puuttuu pala, eli luettavaksi ok kun kaikki sivut tallella ja kunnossa mutta näyttää hyllyssä rumalta, Tampereen sunnassa ollaan


    • Niilo Novelli

      ...on ihan kelpo romaani, vaikka Mika Waltaria eivät kaikki kriitikot rakasta. On jopa kioskikirjallisuudeksi sanottu. Jos haluat ensin tietää millainen Sinuhe, egyptiläinen ei ole, katso amerikkalaisten tekemä elokuvaversio ja pöyristy.

      • dznm4pb5

        Olet oikeassa, se leffa on ihan paska!


      • juho
        dznm4pb5 kirjoitti:

        Olet oikeassa, se leffa on ihan paska!

        ihan paska oo, mut kieltämättä ohut ja spektaakkelimainen kuvaus Sinuhen kirjan mielenkiintoisesta maailmasta...Kirja on erinomainen..en voi ymmärtää jos joku luokittelee sen kioskikirjallisuudeksi


      • Niilo Novelli
        juho kirjoitti:

        ihan paska oo, mut kieltämättä ohut ja spektaakkelimainen kuvaus Sinuhen kirjan mielenkiintoisesta maailmasta...Kirja on erinomainen..en voi ymmärtää jos joku luokittelee sen kioskikirjallisuudeksi

        ...kuin kirkonrotta! Tiedän ainakin yhden kirjallisuuskriitikon, joka ei pitänyt Sinuhea kuin hyvin kirjoitettuna viihteenä. Siis viihderomaanina. Mutta näitähän riittää, kriitikoita, jotka iskevät kirjojen kylkiin nimilappuja, kuten "laatukirjallisuutta" tai "joutavanpäiväistä paskaa".


    • Kaptah

      Luin kirjan 1. kerran 14 vuotta sitten.
      Se oli fantastinen. Sitä se edelleen on. Ei pelkästään ajatellen: Oo, suomalainen on kirjoittanut tämän.

      Ja paras toteamus kirjasta (silloin kun on tarve): sanasi ovat kuin kärpäsenpaskaa korvissani...

      • Nefernefernefer

        Eikös se ollut kärpäsen surinaa... :)

        On loistava kirja! Mutta varaa aikaa sen lukemiseen! Itse aloitin kirjan lukemisen sellaisessa vaiheessa, että se jäi vähän väliä kesken eli oli siis pitkiäkin taukoja välillä (typerää siis alkaa tenttiruuhkan aikaan lukemaan yhtä maailman parhaista kirjoista...). Aion kyllä lukea sen vielä uudestaan ja uppoutua siihen oikein antaumuksella!

        Suosittelen!

        ps. Elokuva olis ihan mielenkiintoista nähdä... Mistähän sen löytäis?


    • mira

      Olen lukenut kyseisen kirjan monta kertaa eri ikäisenä ja eri elämänvaiheissa ja joka kerta kirja on avautunut eri lailla.Hyvä, ei ehkä ole paras sana kuvaamaan kirjaa.. Tästä tulikin mieleen että vois taas lukea sen.

    • Joku11sinuhe

      Itse lainasin kirjan mummita ja luin kirjan kahteen viikkoon ja olen vasta 11-vuotias. Kirja oli aivan loistva

    • A-Celle

      Suurteos, jossa on monta kerrosta. On historiallisen seikkailuromaanin taso ja siihen liittyy kirjoitushetken historiallinen taso. Esimerkiksi Waltari kirjoitti ruumisröykkiöistä Theban kadulla samalla kun Helsinkiä pommitettiin. Tuskan ja epätoivon tunteet ovat suoraan kirjoittajan omasta elämästä. Samoin kuin Waltarin vaikea suhde naisiin heijastuu laskelmoivan julman Nefer-Neferin kuvauksessa.

      Waltari itsekin tajusi, että Sinuhe oli hänen paras teoksensa, jota hän ei pystyisi koskaan ylittämään. Se on aika julma havainto kirjailijalle, jolla oli kuitenkin vielä vuosikymmenien ura edessään.

      Hieno teos. Suosittelen.

    • entinenlapsi

      Minäkin luin sen 11-vuotiaana, kun opettaja suositteli. Pidin kirjasta ja muistan vielä suurin piirtein mitä siinä tapahtui, vaikka olen nyt paljon vanhempi. Paljon olen varmasti unohtanutkin. Ei se ainakaan ollut niin vaikeatajuinen, ettei lapsi olisi sitä ymmärtänyt.

    • Seedie_Twinscum

      Paras suomalainen romaani jonka olen lukenut. Waltarin vaikeimmin luettavissa ollut teos oli Mikael karvasjalka ja sen jatko Mikael Hakim.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe