RUOKATORVEN TULEHDUS

MIKÄ AUTTAA?

Minulla on (lääkäri arvelee) arvelee ruokatorven tulehdus. Olen menossa tähystykseen kun mikään lääke ei tunnu auttavan. Olen syönyt nexiumia, zolttia, antepsinia ja silti polttelee. Onko kenelläkään tietoa että mikä pahentaa vaivaa? Kauanko meni että parani? Mitä oireita liittyy tautiin? Onko kenelläkään ollu huimausta tai muuta vastaavaa?

33

69356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • metsäsusi

        Niin ja sitä voita kannattaa laittaa ainakin 6kiloa 100 grammaa kohti,jos ei vielä auta kannattaa juoda vedestä hiivasta ja sokerista tehtyä erittäin herkullista luomu ööliä.Isänikin sai aikoinaan sydänoireita.. rupesi syömään luomulihaa 67 kiloa päivässä rasvassa paistettua tietenkin,kaikki oireet hävisi samantien.Nykyään rasvaprosenttio alle 100.Luomuliha on veri gut.EIKÄ MAKSA PALJON MITÄÄN.AMMUU.,


    • Gonmk

      Mulla aiheuttaa ruokatorven tulehdus/löysä läppä pahoinvointia aamuisin, mutta sain sen pois ottamalla iltaisin nexium tabletin, röyhtäilyä ja ruokailun jälkeistä ruan tuloa suuhun on myös.Nyt olen kärsinyt tästä 3kk joten suhteellisen pitkään eikä vieläkään ole parantunut. Olen joutunut jättämään limpparin ja suklaan pois ja iltasyömisen ja muuttamaan unirytmiä. Paino tippunut tämän johdosta 2-3kg.

      • minulla

        kävin leikkauksilla tiistaina ja nyt huomaan jo että on vaivat poissa..vatsaportti kiristettiin eli tehtiin ns:muhvi siihen..kärsin tästä vaivasta 20 vuotta..
        älä viivytä vaan vaadi hoitoa. nexsiumia meni 3 päivässä ei auttannut enään kun teho häipyi pitkän lääkityksen johdostä.


      • Leikkauksella
        minulla kirjoitti:

        kävin leikkauksilla tiistaina ja nyt huomaan jo että on vaivat poissa..vatsaportti kiristettiin eli tehtiin ns:muhvi siihen..kärsin tästä vaivasta 20 vuotta..
        älä viivytä vaan vaadi hoitoa. nexsiumia meni 3 päivässä ei auttannut enään kun teho häipyi pitkän lääkityksen johdostä.

        Jos sellainen on?


    • sitkeä tauti

      Minulla todettiin maaliskuussa mahalakun tähystyksen yhteydessä ko.tauti. Sain lääkkeeksi nexiumia. Vaiva on välillä helpottanut , mutta liika syöminen, kahvi, alkoholi ja varsinkin stressi pahentaa oireita. Kauan istuminen ja kyykyssä oleminen myös pahentavat oireita. Myöskään vyötä en voi käyttää.Eli kaikki mikä aiheuttaa painetta vatsaan pahentaa tilannetta. Tauti paranee kait vain elintapoja muuttamalla.Nyt kolmisen kuukautta myöhemmin vaiva on helpottanut, mutta "kytee" pinnan
      alla.

      • olet...

        Tapoja pitää muuttaa.Kaikki mahdollinen pois,noista luettelemistasi vaivoja aiheuttavista tavoista. Juotko todella vielä kahviakin? Ja syöt liian suuria annoksia? Väkevät alkoholijuomat (vaikka laimennettunakin) pois ja valkoviini. Sitrushedelmät ja tuotteet,joissa niitä on. Pitkään istuessa pitää usein kohentaa ryhtiä ja oikaista ruokatorvi/mahansuu-kohta. Siinä ei ole läppää, niinkuin usein sanotaan, vaan mahansuu on tiukka tai se löystyy,jos siitä seilaavat vatsahapot ja muut kielletyt aineet. Rasvaiset ja voimakkaasti maustetut ruuat...suklaat.

        Kyllä kaikkea hyvää löytyy muistakin tuotteista,joten kannattaa skarpata,jotta ensin tapahtuu paranemista. Kestää kauan mutta kannattaa yrittää!


    • auttaa???

      Olet menossa tähystykseen. Siinähän on tarkoitus selvittää tarkasti missä kohdassa tulehdus onja todennäköisesti otetaan koepaloja ym. Erikoislääkäri tekee ja tulosten perusteella suunnittelee hoidon ja määrää lääkkeet sekä mahdollisen ruokavalion ja muut omahoidot.

      Näiden toimenpiteiden pitäisi auttaa, ei sitä ennen tutkimusta tiedä.

      Varmaan suoritetaan myöhemmin tarkistustähystys,jossa nähdään,onko tulehdus tai mitänyt olikaan, parantunut. Sen mukaan sitten jatkohoito tai mahdolliset toimenpiteet.

    • Maxxie

      Joillekin auttaa yksi lääke ja joillekin toinen. Reseptivapaat lääkkeet ei auta juuri ketään. Minulle auttaa Zolt (väsyttää aluksi aivan vietävästi) ja Somac (kallis nappi). Nexium ei auta. Ruokavaliota on pakko säätää. Mausteet on pahasta ja alkoholi ja ne yhdessä ovat oikea pommi. Juon kahvia kupin päivässä ja sillä ei ole merkitystä.

      Tärkein ohje: Jos sinulla on makkara vyötäröllä niin hävitä se. Vaikka söisit lääkkeitä ja pelkkää kaurapuuroa niin sinulla voi olla refluksi läskin takia.

    • auttakkaaaaa

      Minullakin on ruokatorven tulehdus, olen syönyt samat lääkeet, mutta silti kivut jatkuvat,ne herättää mua yöllä.En jaksaa enää....????

    • ei auta

      Olen nuoresta saakka kärsinyt pahasta närästyksestä, mulla on leikattu palleatyrä jo kolme kertaa. Nyt taas ikäviä kipuja vähän väliä. Ääni on palanut käheäksi hapon vaikutuksesta ja "kramppaamisen" tunne ruokatorvessa on kamalaa. Yöllä luulee joskus että sydän reistailee, kun kivut on aikamoiset, eikä osaa oikein sanoa/luottaa, mistä aiheutuu (toi sydänkin kun reistailee kans). Nyt on taas paha vaihe,mutta vähän on sellainen tunne, ettei enää yhtään leikkausta, kun eivät ole pikkujuttuja. Vaikka kai on pakko, jos taas menee olo aivan sietämättömäksi..

    • Heliko -77

      Minulla ollut jo yli 15 vuotta ajoittain pistosvaivoja vasemmalla rintakehän alla... Minulla on todettu kaksi kertaa tähystämällä ruokatorven tulehdus, happosalpaajat tehonneet. Mutta vaiva aika ajoin uusinu ja olen omatoimisesti ottanut taas somacia tai nexiumia,menemättä lääkäriin. Olen sellaiset ohjeet saanu että kun oireita tulee ota lääkkeitä kun ne kerta helpottaa. Viime elokuussa (2007) pyysin lääkäriltä että eikö voitaisi ottaa helikonäyte ja pienen pohdinnan jälkeen hän suostui ja helikobakteeri infektiohan minulta löytyi. Söin viikon kestävän ankaran antibiootti kuurin ja vaivat hävisi ja myös heliko. Nyt ovat oireet taasen uusineet ja helikokokeen tulosta nexium-tabletteja popsiessa odotellaan. Aiemmat helikobabteeri kokeet ovat olleet negatiiviset eli olen saanut sen aikuis iällä, vaikka se saadaan kuulemma varhaislapsuudessa.

    • Aukaukon

      Olin juuri sairaalassa verioksentelun takia,mulle tehtiin tähystys jossa ilmeni haavauma ruokatorvessa-ja palleatyrä.Lääkehoidoksi Nexium ja rukavaliohoito,ts ei raskaita rasv.ruokia,suklaata,sitr.hedelmiä,kahvia,sipulia eikä huonosti sulavia omena,kaali.alkoholi-ja tupakka pahentavat myös oireilua,,neuvottiin myös syömään pieniä aterioita useasti.Viikon ajan olen ohjeiden mukaan toiminut ja olo tuntuu jo nyt hyvältä

      • Warro

        Tähystykseen menossa minäkin ja kaksi vuotta sitten tähystettiin myös, mutta silloin löydöksenä vain keliakia ja muu oli sillä kertaa siistiä, vaikka ruokatorvioireita on ollut aika ajoin 20 vuotta.
        kahvi, tee, suklaa , hiilihappojuomat, happamat marjat ja mehut ja muukin hapan on pois ruokavaliosta ollut jo pitkään. Alkoholia ja tupakkaa en käytä lainkaan. Nukun kohotetussa pääasennossa, enkä syö muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa mitään. Silti velloo ruokatorvessa.

        Tälläkin hetkellä sellainen tilanne, että lähes kaikki syöminen alkaa työntää massaa takaisin päin, vaikka ei söisi suurta määrääkään. Kurkku on kipeä ja rintalastan taakse vihloi varsinkin syömisen jälkeen istuessa vielä pari päivääkin sitten, mutta nyt se on loppunut. Välillä sylki värjääntyy vähän punertavaksi. Varsinaista närästystä on harvoin, kun Nexium ollut jo vuosikausia vakituisessa käytössä, mutta välillä saattaa tulla joku jo syöty kappale vauhdilla suuhun takaisin.

        Syönköhän kohta pelkkää vaniljajäätelöä, joka ei tee mitään ruokatorvioiretta..????


      • ,,,,,,,,,
        Warro kirjoitti:

        Tähystykseen menossa minäkin ja kaksi vuotta sitten tähystettiin myös, mutta silloin löydöksenä vain keliakia ja muu oli sillä kertaa siistiä, vaikka ruokatorvioireita on ollut aika ajoin 20 vuotta.
        kahvi, tee, suklaa , hiilihappojuomat, happamat marjat ja mehut ja muukin hapan on pois ruokavaliosta ollut jo pitkään. Alkoholia ja tupakkaa en käytä lainkaan. Nukun kohotetussa pääasennossa, enkä syö muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa mitään. Silti velloo ruokatorvessa.

        Tälläkin hetkellä sellainen tilanne, että lähes kaikki syöminen alkaa työntää massaa takaisin päin, vaikka ei söisi suurta määrääkään. Kurkku on kipeä ja rintalastan taakse vihloi varsinkin syömisen jälkeen istuessa vielä pari päivääkin sitten, mutta nyt se on loppunut. Välillä sylki värjääntyy vähän punertavaksi. Varsinaista närästystä on harvoin, kun Nexium ollut jo vuosikausia vakituisessa käytössä, mutta välillä saattaa tulla joku jo syöty kappale vauhdilla suuhun takaisin.

        Syönköhän kohta pelkkää vaniljajäätelöä, joka ei tee mitään ruokatorvioiretta..????

        sama vaiva myös että ruoka tulee suuhun takaisin, lisäksi kurkku on niin kipeä että nieleminen sattuu, viikon kuluttua on tähystys , odotan sitä todella siksi koska kuvittelen jo itselläni olevan syöpä vatsassa tai ruokatorvessa. Tavalllaan koko ajan rintakehällä sellainen tunne kuin pitäisi röyhtäistä, lisäksi myös röyhtäilen :)) jolloin polttavaa tulee suuhun. Happolääkkeet ei tahdo auttaa, ainakaan vielä, olen syönyt 1kk ja lisäksi otan yöksi Gaviscon, se on aika hyvä lääke. vaikeaa on, koko ajan saa kurkkuaan selvittää, syljeskellä noussevaa limaa, jotenkin on kamalan väsynyt jo tähän...Kiisseleltä syön paljon, ne ei ärsytä, jugurttia, keittoja.


    • jimi334

      jep kaks kertaa tähystetty ja toisella kerralla ruokatorven tulehdus todettu ja lääkkeeksi söin aluksi somacia mut nyt korvaavaa -pantoprazol ratiopharm 40mg-jos jätän viikon väliin niin närästys on tosi paha ja älytön kipu,minulla on kanssa löysä ruokatorven läppä ja pitää nukkua 1/2 istuvassa asennossa jos illalla on syönyt koska muuten ruoka tulee takas kurkkuun ja olen heränny usein kun ei saa henkeä ,lääkäri ehdottanut läpän kiristystä ??Välillä on aamuisin huimausta ja outo olo muutenkin jos syö jotain ja nyt sit tuli vielä nielemisvaikeudet ,ja taas lääkäriin

      • Anonyymi

        Gastro ok
        Oireet ei helpota
        Somac 2x pv

        Omeorazol ei auta
        Fb ryhmää??


    • kipuSaanutPelkäämään

      kuullostaa niin tutulta.. ennen lapsia en tienny mitä närästys on mutta nyt kahden raskauen jälkeen se on osa munki elämää. Kait ne vauvat tuola mahasa paino sisuskalut vähä huonoiksi.. nyt on ollu noin 6 vuotta vaivana. Tähystykseen menin kun en enää saanu syötyä ku nestemmäisiä, jugurtteja, keittoja, jäätelöä tms.. mistä ei tullu oireita. muut ruuat jäi jumiin ruokatorven alaosaan, kolme kertaa meinasin tukehtua.. Tähystyksessä oli kuulemma löysä läppä ja tulehtunu ruokatorven alaosa, lääkkeeksi sain omeprazol kapseleita aluksi isolla määrällä (40mg 2xpäivässä viikonajan, sen jälkeen 40mg 1x viikko ja sitte 20mg kerran päivässä) gavisconia
      ja ruokavaliohoidolla on aina parantunu, eli ei suklaata, karkkia, rasvaista/mausteista ruokaa, ei sipulia,ei paljo leipääkään kärsiny syyä, kirpeät marjat on aiheuttanu kivun ei alkoholia, tupakkia en polta ja olen normaalipainoinen. Ei saisi syödä 2 h ennen nukkumaan menoa, pienet annoskoot tiheäämin eli noin 3h välein, nukun pystymmässä (sänkyn päätyä on kohotettu kirjoilla ja tyynyjä on enemmän, välillä nukun istuvassa asennossa jos kipuja) pelkät lääkkeet ei kuitenkaan riittäny, kun aloin syömään taas huonommin, oireet ja kivut palasivat, menin lääkäriin ja lääkkeet vaihdettiin somacciin taas isompi aloitus annos ja norm.20mg päivässä. sekään ei pelkästään auta. Syötyäni huonosti ruoka alkaa taas tuntumaan että jää jumiin, eräänä yönä heräsin kipuun ruokatorvessa.. välillä pelkään syödä.. terveellinen ruokavalio auttaisi, täytyy ottaa itseä niskasta kiinni.. pelottaa onko minussa jokin muukin vialla.. allergia? syöpä? jokin sairaus? mitä tämä on? pitäiskö mennä lääkäriin vai koittaa selvitä yksin..

    • torvitöröllää

      Myös mulla todettu tähystyksessä ruokatorven alaosan ja mahalaukun tulehdus... Aikaan saatu särkylääkkeillä. Ja löysä mahaportti myös, kuulemma "täysin auki". Lääkitys Nexium 40 mg kerran päivässä 6-7 vkoa. Oireina ruuan jumituksen tunne ruokatorvessa ja jatkuva röyhtäily. Kaks viikkoa syöny lääkkeitä, ei juuri apua. Ehkä nieleminen vähän helpottunut. Kuuluuko tähän vaivaan kovat rintakivut? Mulla on välillä ihan järkyttävät kivut vasemman rinnan yläpuolella, henkeä joutuu melkein haukkomaan kun niin kovin sattuu. Tosin lihaksetkin on siellä ihan jumissa. Sydän on tutkittu siellä ei pitäs vikaa olla, joten joko refluksi tai lihasjumi se on oltava.

    • phutto

      Kyllä kuuluu.mulla parhaillaan karmeet rintakivut.syöny somakkia 2 päivässä jo pari kuukautta.ei hellitä millään.tätä ennen 1 somakki päivässä jo vuosia.sai kokeeks Pariet pillereitä.ei vaikutusta slläkään.taitaa olla täysin se portti auki.jotain apua täytyy tähän löytyä. hullukshan tää kipu tekee.

    • bhutto 1

      Ynnä gaviskoolia pullotolkulla.ei tuolta tv-keskuksesta apua löydy.täytyy varmaa lähtee jonkun ASIANTUNTIJAN juttusille.

    • ruokatorvi1

      Tää kipu mikä tulee ruokatorventulehduksesta niin se on ihan kauheeta :/ tuntuu et henki lähtee just :/

    • Terveys28

      Jos syö pitkän aikaa happosalpaajia pelkästää rintakipuihin, nii kanttisko ottaa joku muuki mahdollinen kivun ym. aiheuttaja huomioon jos ei tosiaankaan auta?
      Esim. keuhkoperäiset jutut aiheuttavat rintakipua, levossa ainakin. rasituksessa jos on rintakipua niin sepelvaltimotautia voipi epäillä..

    • jutta1

      vanha kirjotus mutta vastaan silti.
      pahentaa limu , suklaa,sipsit ja ylipäätään rasvanen ruoka.
      särkylääkkeet pitkäaikaisesti syötynä pahentaa kanssa

    • Somac

      tääkin on vuoden paininut ruokatorventulehdus-ongelmien kanssa. Vuosi sitten tähystettiin, tulehduslöydös sekä jo aiempaa arpeumaa, diagnoosina lievä krooninen ruokatorventulehdus.
      Helposti se tulee ja aiheuttaa minulla sydänoireita, rytmihäiriöitä. Sydän on tutkittu ja kunnossa (ikinähän ei sepelvatimotaudeista voi tietää, mutta 3kymppinen naismihminen niin tod.näk. aika pieni), rytmihäiriölääkkeet saatu.
      Hurjinta on se, myös lääkärin mukaan, että mahaportti oli minulla TIUKKA! Niin tiukka ettei letku meinannut tähystyksessä mennä läpi.
      Epäilenkin siis, että stressi sen minulle laukaisee.
      Tällä hetkellä päällä taas, lääkkeenä Somac40mg sekä Zantac pore. Yöksi ja päivälläkin ruokailun jälkeen Gaviscon.
      Itse asiassa tuo Somac on mulle auttanut kun otan sen aamulla tyhjään mahaan 1h ennen aamupalaa.
      Ruokavalio ja iltasyömiset on ne, mitä tarkkailee eniten.

      Jokseenkin lohdullista kuulla, etten paini yksin tämän ongelman kanssa.
      Huomannut myös, että juotavat jogurtit (joista en normisti tykkää yhtään) ovat todella oivallisia tähän tilanteeseen.
      Vaniljajätski oli hyvä vinkki, kiitti siitä :)

      Vanha kirjoitus, mutta kohtalotovereita varmasti löytyy koko ajan!

    • kokeilkaa

      Foolihapon puute aiheuttaa ruokatorventulehdusta

    • mark78

      Ota sit puudutus muuten on tuskaa.ite käynyt ja piimä auttanut pahempii polttoihin

    • Paskavaiva

      Kui monel on sydämessä lisälyöntejä tän paskan vaivan takia?

      • TheMake

        Ainaki mulla. Ja nyt 3 viikon aikana ollu tosi paljon. Todella rasittavia!


      • Paskavaiva

        Menny ohi ruokavaliolla. Suosittelen syömään muutama kk kevyttä rasvatonta hapotonta mausteetonta ja neutraalia ruokaa.


      • Anonyymi

        Mulla on.


      • Anonyymi

        Täälläkin kärsitty jo 3kk ruokatorven tulehduksesti, jonka aiheuttajana jo vuosia kestänyt hiljainen(ei polttava) refluksi. Sivuoireina huonossa asennossa istuessa ja maatessa(varsinkin jos juuri syönyt) näitä aivan vtun ihania sydämen lisälyöntejä. Välillä tuntuu kuin tulehdus olisi paranemassa, kun ei mitään kipuja, mutta sitten taas kuitenkin palaavat. Ruokavaliolla ja gavisconilla hieman hellittänyt, painokin tippunut jo melkin normaaliksi. Mutta kyllä tamä saisi jo stana riittää. Röökin jouduin myös luonnollisesti lopettamaan kun pahensi oireita. Melkoinen kesä ollut.


    • Anonyymi

      Hei kaikki te, jotka kärsitte närästys/ refluksi oireista.

      Tässä kerta kaikkiaan hyvä tuote pääsemään eroon noista oireista. Jos epäilet, kannattaa lukea käyttäjien palautteet!

      Linkki alennettuun hintaan, hinnan näet kassalla.

      https://sinkkikarnosiini.com/discount/elataysilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe