Kipeä rinta

Hulluuden partaalla

Kerrompas nyt aivan alusta alkaen kaikki..

Viime jouluna hoksasin, että kuukautiseni ovat viikon myöhässä. No, tein raskaustestin, mutta oli negatiivinen. Samoihin aikoihin rintani olivat todella kipeät. Vasemman puoleisen rinnan nänni oli vetäytyneenä sisään, ja kun nännin "pulautti" ulos, niin nänninpäässä oli tahmaista kirkasta nestettä. Varasin tammikuun alussa ajan lääkärille (tässä vaiheessa kuukautiseni olivat sitten lopultakin alkaneet, kaksi viikkoa olivat myöhässä). Lääkäri tutki rintani ja huomasi myöskin tämän tahmean nesteen nännin päässä. Kerroin myöhästyneistä kuukautisista, joten hän passitti minut raskaustestiin (vaikka olin kolme raskaustestiä kerennyt tehdä!). Noh, negatiivinenhan se labrankin tulos oli. Lääkäri ei ollut tuntenut kuulemma mitään patteja/muhkuroita rinnassani, vaan ainoa poikkeus oli tämä kirkas neste nännistä. Lääkäri kun soitti tuloksista, kertoi, että luultavasti tässä on ollut kyse raskaudesta, joka on sitten mennyt jostain syystä kesken. Mutta elimistöni ei ole vielä palautunut, vaan valmistautuu raskauteen (maidontuottamista?, näin käsitin). Lääkäri sanoi, että se menee ajan kanssa ohi.

Niin vaiva menikin ohi (tai sitten en vain kiinnittänyt enää huomiota siihen). Sisäänpäin vetäytynyt nänni oli ja pysyi, ja muutama kuukausi lääkärissä käynnin jälkeen nesteen tuleminen jatkui, mutta mielestäni vähäisempänä. Sen vain huomasi hyvässä valaistuksessa pienenä määränä nännin päässä. En kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota.

2-3 kuukauden ajan vasen rintani on ollut kipeänä. ja kipu vaan pahenee. Ainahan rintani ovat olleet arkana ennen kuukautisia, mutta vasen rinta on kipeänä jatkuvasti. Kipu tuntuu koskettaessa rintaa sekä jos käännyn vatsalleni nukkumaan. Välillä tuntuu pientä vihlontaa rinnassa. Rinta on eniten kipeänä alavasemmalta ja vasemmalta sivulta.

Kuukausi sitten huomasin muutakin. Tutkin rintojani, ja tunsin kovan muhkuran. ensin ajattelin, että kylkiluu sieltä töröttää, mutta empä ole enää tuota mieltä. Aivan kuin tämä patti olisi jotain turvonnutta rintarauhasta, tms. Sillä se ei ole mikään pieni patti vaan isommalta alueelta. Tähän "pattiin" käy kipeää kun koskee, ja olen varmasti siihen itse osasyyllinen koska olen kauhuissani sitä painellut ja tunnustellut.

olen vasta täyttänyt 20-vuotta, joten voisiko olla rintasyöpää? Kirjoitan tälle palstalle, koska moni rinnastaan patin löytänyt varmasti on rintasyöpää ajatellut ja sen takia näillä sivuilla käynyt. jospa täältä löytyisi joku samaa kokenut? Entä mitenkä on kystien ja rasvapattien laita? Voiko olla vaikka joku tulehdus rinnassa, jne?

Ja mikä tärkeintä, voiko rintasyöpä kehittyä näin lyhyessä ajassa? Tammikuussa lääkäri tutki rintani eikä löytänyt yhtään muhkuraa, ja viime kuukausien aikana tuo muhkura on yhtäkkiä tuonne rintaan ilmestynyt?

Lääkäriaikaa olen pitkin aamua koittanut soittaa, mutta en ole saanut yhteyttä. Ajattelin vain kirjoittaa lieventääkseni hieman omaa pelokkuuttani.

Kiitos teille jotka jaksoitte lukea tämän, ja teille jotka mahdollisesti vastaatte minulle.

19

14427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      katsottiinko se mahdollinen raskaus virtsa- vai verikokeella (verikokeessa kun pystytään määrittämään tarkalleen istukkahormonin määrä).
      Otettiinko sinulta prolaktiiniarvo?

      Pyydä ehdottomasti päästä mammografiaan ultraan, tod.näköisesti sinut laitetaan ikäsi vuoksi ensin ultraan.
      Ja palpoiden ei voida missään tapauksessa olla varmoja onko rinnassa joku minimaalisen pieni tuumori/kysta tms., ei, vaan sen kertoo vasta mammo ultra.

      Kaikkein nopeimmin pääset kun menet yksityiselle lääkäriasemalle, pääset samantien ja saat tietää tuloksetkin saman tien (et toki biopsia-tulosta jos sellainen otetaan).
      Rinnassa voi olla tulehdus, siellä voi olla kysta tai tuumori.

      Ihmettelen vain että jos aiemmin nännisi oli ollut normaali, niin miksi sinua ei lähetetty tutkimuksiin kun se oli sisäänpäin vetäytynyt?"

      Itselläni on lipooma, sellainen viinirypäleen kokoinen, se aiheuttaa joskus kipua, pistelyä ym.

      Toivon mukaan sinulla on jokin vaaraton juttu!

      • Hulluuden partaalla

        Mahdollinen raskaus katsottiin virtsakokeella. Mitään muuta arvoja/kokeita ei otettu eikä tehty. Sitä minäkin ihmettelen miksi lääkäri suhtautui niin "kevytkenkäisesti" koko juttuun, vaikka varmasti huomasi kuinka hätääntynyt koko asian suhteen oli. Kyselin moneen kertaan, että eihän ole mitään vakavaa, jne., lääkäri vaan naureskeli että ei ole.


      • hulluuden partaalla..

        Meinaa mennä yksinkeskusteluksi, mutta en viitsi aloittaa tälle asialle uutta keskustelua. :)

        Eli minun nyt kannattaa sitten vaatia lähetettä ultraan ja mammografiaan lääkäriltä? Miten maksun kanssa? Kuinka paljon maksaa? Suoraan sanottuna minulla ei ole vara kalliisiin toimenpiteisiin.. Kuukausi sitten kävin ultrassa (kaulan suurentuneen imusolmukkeen vuoksi, mutta kuulemma ei ole mitään hätää). Mutta täältä ultrasta ei ole tullut mitään laskua vielä tähän päivään mennessä.
        Ilmaista siis?

        Miten jos minulla ei ole oikeasti vara näihin tutkimuksiin? Jätetäänkö asia tuohon ja annetaan vaivan pahentua, vaikka kuinka epäiltäisiin vaikka syöpää?


      • syöpätäti
        hulluuden partaalla.. kirjoitti:

        Meinaa mennä yksinkeskusteluksi, mutta en viitsi aloittaa tälle asialle uutta keskustelua. :)

        Eli minun nyt kannattaa sitten vaatia lähetettä ultraan ja mammografiaan lääkäriltä? Miten maksun kanssa? Kuinka paljon maksaa? Suoraan sanottuna minulla ei ole vara kalliisiin toimenpiteisiin.. Kuukausi sitten kävin ultrassa (kaulan suurentuneen imusolmukkeen vuoksi, mutta kuulemma ei ole mitään hätää). Mutta täältä ultrasta ei ole tullut mitään laskua vielä tähän päivään mennessä.
        Ilmaista siis?

        Miten jos minulla ei ole oikeasti vara näihin tutkimuksiin? Jätetäänkö asia tuohon ja annetaan vaivan pahentua, vaikka kuinka epäiltäisiin vaikka syöpää?

        taida terv.keskuksessa "mitään" maksaa. Yksityisellä puolella saa pulittaa tosi paljon.

        Ilman muuta voit vaatia ultran. Selitä lääkärille että asia vaivaa sinua todella paljon.


    • syöpätäti

      mutta varaa se lääkäriaika! Ikä on puolellasi, ikäisilläsi rintasyöpä on harvinaisempi kuin kaksi kertaa vanhemmilla.
      Toisaalta sisäänpäinvetäytynyt nänni, vuoto ja kipu ovat sellaisia oireita, joita ei voi ohittaa.
      Toivottavasti kyse on jotain vaarattomammasta kuin syöpä, mutta sitäkin hoidetaan tänäpäivänä hyvin tuloksin!

      • hulluuden partaalla..

        se on olla ajattelematta tätä asiaa. Illalla on viimeisenä mielessä ja aamulla ensimmäisenä. Tiedän kyllä, että rintasyöpä on varmasti todella harvinainen ikäisilläni.. Ja varmaan jos syöpää on, niin ihan hyvät mahdollisuudet parantua. Mutta kuitenkaan ei halua noin pitkälle ajatella.. Pitkä elämä olis edessä.

        Ja kun ei löydy yksittäistä pattia, vaan ikäänkuin suurentunut tuolta rinnasta rauhaset (vai mitkä nyt olikaan..). Ja sellaista koppuraa tuntuu nänninkin alapuolella. Rinta itsessään ei kuitenkaan näytä paljon suuremmalta, vaikka sisusta onkin puolillaan muhkuroita.

        Voisiko olla kysta? Tai tulehtunut rauhanen tai jotain? Tuntuu vaan niin epätodellista että syöpä olisi.


      • syöpätäti
        hulluuden partaalla.. kirjoitti:

        se on olla ajattelematta tätä asiaa. Illalla on viimeisenä mielessä ja aamulla ensimmäisenä. Tiedän kyllä, että rintasyöpä on varmasti todella harvinainen ikäisilläni.. Ja varmaan jos syöpää on, niin ihan hyvät mahdollisuudet parantua. Mutta kuitenkaan ei halua noin pitkälle ajatella.. Pitkä elämä olis edessä.

        Ja kun ei löydy yksittäistä pattia, vaan ikäänkuin suurentunut tuolta rinnasta rauhaset (vai mitkä nyt olikaan..). Ja sellaista koppuraa tuntuu nänninkin alapuolella. Rinta itsessään ei kuitenkaan näytä paljon suuremmalta, vaikka sisusta onkin puolillaan muhkuroita.

        Voisiko olla kysta? Tai tulehtunut rauhanen tai jotain? Tuntuu vaan niin epätodellista että syöpä olisi.

        kyse on varmaan jostain muusta kuin syövästä. Useinhan syöpäkasvain on niin "salakavalasti" ettei sitä edes huomata.
        Ymmärrän, että asia painaa mieltäsi. Se on ihan normaali reaktio.


    • varattu..

      Huomiseksi sain lääkäriajan varattua. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. :)

      • syöpätäti

        Kerrothan sitten kuulumisia.....


    • hulluuden partaalla..

      Eilen kävin sitten siellä lääkärillä. Hän tutki rintani ja totesi, että kaikki ei ole kohdallaan. Meidän kaupungissamme ovat röntgenhoitajat lomalla, joten määräsi ultraan 70km päähän. Olisin voinut odottaa elokuun puoleen väliin, mutta kehoitti menemään ultraan heti ensi viikolla.

      Lääkäri ei edes arvaillut mitään mitä voisi olla vikana. Kyseli kyllä tupakoinko ja onko suvussa syöpää, jne. Ensin kuulemma otetaan ultra, jonka jälkeen alan asiantuntija päättää menenkö mahdollisesti vielä jatkotutkimuksiin, eli mammografiaan ja varjoainekuvaukseen.

      Yoivotaan nyt, että kaikki on ok. Mutta huolettaa kun ei lääkäri sanonut mitään rauhoittavia sanoja. Eniten kaipasin sitä, että ei ole ainakaan syöpää. Mutta ilmeisesti lääkärillä siihenkin on epäilys.

      Mummuni on muutamia vuosia sitten kuollut syöpään. Kasvain suolessa oli 10cm läpimitaltaan. Ja kuulin eilen äidiltäni, että 15 vuotta sitten mummulta on molemmat rinnat poistettu syövän takia. itse en ole tätä edes tiennyt. Äidilläni on myös epäilty syöpää, lääkäri vahvasti epäili, kunnes näyte tutkittiin, eikä onneksi ollut syöpää. mutta pahanlaatuisia solumuutoksia oli tapahtunut kuulemma, joten äitini on tarkassa seurannassa asian vuoksi.

      Toivotaan, että minulla olisi iloisempia uutisia kerrottavanani viikon kuluttua. :)

      • syöpätäti

        se että olet nyt tutkimuksissa. Eikä syöpäkään enää nykyään sellainen mörkö ole kuin ennen. Suurimmalla osalla hoidettavissa oleva sairaus.
        Yritähän jaksaa, vaikka odottelu onkin raskasta!
        Kokemuksesta tiedän...


      • rintasyöpäpotilas

        Kuvasit todella hyvin kaikki oireesi.Ne olivat kuin omani 2003.Minulta leikattiin todella pitkälle päässyt paha rintasyöpä.Sytostaatit ja sädehoito ja jatkuva lääkitys ja kontollista toiseen elän.Olen yli 2 kertaa vanhempi kuin sinä,joten sinulla on varmaan parempi ennustekin.Minulla oli kaikki imusolmukkeetkin syöpäisiä.Poistettu on ja rinta myös.Täällä sitä vielä keikutaan.Pahinta on tuo epätietoisuus.Sitten jos syöpää on,niin pääset siitä kyllä pian eroon.Täällä löytyy sitten kanssasisaria vaikka kuinka ja ohjeita ja neuvoja.Älä pelkää enää!


    • p

      ollut vasemman rinnan nänni sisäänpäin kääntynyt useita vuosia. Ja kipeä, ja erittää. Kaksi mammoa käynyt, eikä mitään löydy.

      • Kysta-76

        Minulla myös samat oireet puhkesi jo n kaksikymppisenä, nyt olen viittä vaille 34. Vasemmassa rinnassa kysta / kystia, jotka tuolloin ohutneulaamalla tyhjennettiin ja hyvänlaatuisiksi todettiin. Nänni ollut siitä asti sisäänvetäytynyt. Kysta tuli melkein heti takaisin, on ollut ja pysynyt. Ultrattiin silloin pariin kertaan uudelleen parin vuoden sisään. Aina vastaus sama, hyvältä näyttää, unohda koko juttu, ei tarvita kontrolleja tms. Ja uusia ohutneulanäytteitäkään ei suositella, koska turha ronkkiminenkin voi aiheuttaa pahanlaatuista kasvua, sanoi tohtori. Silti, päivääkään ei mennyt, ettei asia mieltä vaivaisi, varsinkin, kun asioista tänäpäivänä niin paljon tietoa ja siitä paasataan paljon. Nyt olen kuitenkin ajatellut mennä tutkituttamaan uudestaan, toivotaan parasta. Yleensä kuitenkin nuorilla naisilla hyvänlaatuisia, joten tapauksessasi ja vastaavissa ei ehkä syytä huoleen, mutta tarkistaa kannattaa aina! Hyvää terveyttä ja vointia kaikille toivotellen!!!


      • Taas jotain
        Kysta-76 kirjoitti:

        Minulla myös samat oireet puhkesi jo n kaksikymppisenä, nyt olen viittä vaille 34. Vasemmassa rinnassa kysta / kystia, jotka tuolloin ohutneulaamalla tyhjennettiin ja hyvänlaatuisiksi todettiin. Nänni ollut siitä asti sisäänvetäytynyt. Kysta tuli melkein heti takaisin, on ollut ja pysynyt. Ultrattiin silloin pariin kertaan uudelleen parin vuoden sisään. Aina vastaus sama, hyvältä näyttää, unohda koko juttu, ei tarvita kontrolleja tms. Ja uusia ohutneulanäytteitäkään ei suositella, koska turha ronkkiminenkin voi aiheuttaa pahanlaatuista kasvua, sanoi tohtori. Silti, päivääkään ei mennyt, ettei asia mieltä vaivaisi, varsinkin, kun asioista tänäpäivänä niin paljon tietoa ja siitä paasataan paljon. Nyt olen kuitenkin ajatellut mennä tutkituttamaan uudestaan, toivotaan parasta. Yleensä kuitenkin nuorilla naisilla hyvänlaatuisia, joten tapauksessasi ja vastaavissa ei ehkä syytä huoleen, mutta tarkistaa kannattaa aina! Hyvää terveyttä ja vointia kaikille toivotellen!!!

        Olen myös käynyt lääkärissä,todettiin kysta EI KUULEMA TARVITSE TUTKIA?olen jo päälle neljäkymmentä.Ajattelin sanoa et pitää tutkia se kysta.suvussa on rintasyöpää.mitä kuuluu sulle joka olet vasta kakskymppinen ,onko tullu lääkäristä jo tietoa mikä sulla on?


      • rtg-h
        Taas jotain kirjoitti:

        Olen myös käynyt lääkärissä,todettiin kysta EI KUULEMA TARVITSE TUTKIA?olen jo päälle neljäkymmentä.Ajattelin sanoa et pitää tutkia se kysta.suvussa on rintasyöpää.mitä kuuluu sulle joka olet vasta kakskymppinen ,onko tullu lääkäristä jo tietoa mikä sulla on?

        aloitus on 3 vuoden takainen....
        Jos ultralla on todettu kysta niin se on kysta, eli nesteen täyttämä rakkula. Jos se vaivaa niin se tyhjennetään.

        Siis miten se tutkittiin, mammolla ja ultrallako?


    • HuolestaSoikea

      Miten aloittajalle kävi? :o

      • Anonyymi

        Samaa minäkin mietin. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa minäkin mietin. 😊

        Kurja kun ei tulla kertomaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe