Kaavoja

Iso-Iita

Mistä saisi Iso-Iita hyviä kaavoja? Mallilehdissä tuppaa olemaan vain kokoon 46 saakka (max), ja nekin ovat sitten viel niin nafteja malleja.

10

1326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaatesuunnittelija

      Minun silmiini ei ole vuosien varrella osunut yhtään lehteä/kirjaa missä olisi isojen naisten vaatteiden kaavoja.Mutta ongelmaan on ratkaisu joka vaatii vähän tietämystä ja kärsivällisyyttä.

      Esimerkiksi jos paidan kaava on kokoa 46 ja sen pitäisi olla vaikka koko 48 sitä voi suurentaa Itse. Leikkaamalla kaavat kahtia ja laittamalla väliin lisää varaa.Tai sitten sarjomalla suuremmaksi. Sarjoa voit vaikka siten että katsot mitat kuin paljon kokojen välissä on varaa ja lisäät sen kaavan reunoille samalla tavalla.

      Olemassa on myös ammattilaiskäyttöön tarkoitettu kirja minkä hankkimista voisit harkita jos ompelet paljon siinä on tietoa kaavojen suurentamisesta.

      • Iso-Iita

        Paidan vielä tekeenkin, ellei ihan tyköistuvaa halua, mutta todellinen ongelma on pitkät housut, sillä minulla ei niinkään ole tuota peppua, mutta sitten vatsa tahtoo "hieman" pömpöttää. Isoissa koissa on NIIN hirveästi tilaa juuri peffalle, että pitäsi ruveta peffan rakentajaksi. Ja sitten jos tekee mielestään hyvät pöksyt, ne kiristää juuri vatsan kohdalta ja taskut pullistelee. En haluaisi aina käyttää kuminauhahousuja.


      • vaatesuunnittelija
        Iso-Iita kirjoitti:

        Paidan vielä tekeenkin, ellei ihan tyköistuvaa halua, mutta todellinen ongelma on pitkät housut, sillä minulla ei niinkään ole tuota peppua, mutta sitten vatsa tahtoo "hieman" pömpöttää. Isoissa koissa on NIIN hirveästi tilaa juuri peffalle, että pitäsi ruveta peffan rakentajaksi. Ja sitten jos tekee mielestään hyvät pöksyt, ne kiristää juuri vatsan kohdalta ja taskut pullistelee. En haluaisi aina käyttää kuminauhahousuja.

        housuja voit muuttaa siten että et muuta taakse tilaa ollenkaan.

        Lisää etukappaleen haarakoukkuun tilaa vatsan kohdalle avaamalla kaava vatsan kohdalta josta leikkaat sitten kaavan poikki sivusaumaan.Lisäät tarvittavasti (noin 3-5 cm)väliin tilaa etuhaarakoukkuun ja pistät sivun leikkuu kohdat tasan ettei tule väliä.Tulee kiilamainen lisäpala väliin. Takakappallelta voit poistaa peffan päältä väljyyttä leikkaamma auki vyötäröltä lahkeensuuhun asti auki.Laita kaavat päällekkäin niin paljon kuin tarvitsee,siten takapuolelta kaava pienenee.

        toivottvasti ymmärsit.Näitä asioista on vaikea selittää näin ilman havannointikuvia.


    • mymmeli

      Suuremmin mainostamatta ainakin Suuri käsityölehti julkaisee erityistä XL-lehteä, en tiedä kuinka usein. Koot mainoksen mukaan 44-56. Jokaisessa käsityölehdessä on lisäksi XL-malli. Koot vähän vaihdellen 46-56. Kyselepä ensiksi vaikka kirjastoista!

    • ---

      Uhkeille naisille kokoon 52 asti. Muitakin vanhoja kaavalehtiä löytyi siivotessa. Tarvittaessa lähetän.

    • Burda Plus

      Burda Plus ilmestyy kaksi kertaa vuodessa, ja syyskuussa ilmestynyttä numeroa näkyy vielä markettien lehtihyllyissä. Tuosta löytyy myös perusvaatteita joskus jopa kuuteenkymppiin asti.

      Jos irtonumeroita ei enää löydy, voit pyytää esimerkiksi Stockmannilla tilaamaan itsellesi jostain päin yli jääneen. Ja kangaskauppojen Burda-mallikirjoista löytyy sitten ostamalla aika monta noissa lehdissä ollutta mallia ja muutamia muitakin.

      • Taukoa käsitöistä

        myös isoissa kooissa koot 1-4X. Bongasin juuri itse kyseisen, etsin vaihtelua Burdan kaavoille. Kaavoja voi tilata netistä www.kangas-malla.fi


    • koneen kimppuun

      Taitaa ainakin Akateemisesta löytyä useampiakin lehtiä - ainakin aiemmin löytyi. Eivät kyllä kaikki ole välttämättä samaan aikaan myynnissä. Burda Plus ja Moda (für grosse Grösse) taidettiinkin jo mainita. Nämä taitavat löytyä usealta R-kioskiltakin. Voin laittaa listaa, jos haluat, miulta löytyy kaapista muitakin, joiden nimiä en juuri nyt muista. Ai, tämä vielä: Stocccalta on aiemmin saanut myös espanjalaista lehteä nimeltään Patrones, jolla on pari kertaa vuodessa isojen kokojen julkaisu. Patronesista ja sen malleista pidän itse eniten. :)

      • atlatl

        Minusta ainakin nuo yksittäiset xl-kaavat ainakin Suuressa käsityö-lehdessä on toivottoman rumia.
        Burdaa en ole käyttänyt aikoihin kun lehti muuttui ruotsinkieliseksi,vai on sitä taas saatavilla suomenkielisin ohjein?
        Burdan kaavoissa myös törmäsin aikanaan isoon ongelmaan; Varsinkin yläosien ohjeissa kaavat oli leikattu niin,että valmiissa vaatteessa vähäkään käsiä nostellessa nousee koko vaate kainaloihin ja ranteet on kyynärpäissä.....

        Itse haluaisin kans niitä samoja kauniita vaatteita kuin 44 päättyvätkin koot,mutta tietenkin itseni kokoisena.

        Tahtoisin sellaisia enepi etno-vaikutteisia...
        Esim salsahameita ja Intianbasar-tyyliä...

        Mut tosiaan ompeluohjeet sais olla suomeksi,muuten ei ainakaan itselläni tule hommasta mitään.


      • Kaavoja on mulla
        atlatl kirjoitti:

        Minusta ainakin nuo yksittäiset xl-kaavat ainakin Suuressa käsityö-lehdessä on toivottoman rumia.
        Burdaa en ole käyttänyt aikoihin kun lehti muuttui ruotsinkieliseksi,vai on sitä taas saatavilla suomenkielisin ohjein?
        Burdan kaavoissa myös törmäsin aikanaan isoon ongelmaan; Varsinkin yläosien ohjeissa kaavat oli leikattu niin,että valmiissa vaatteessa vähäkään käsiä nostellessa nousee koko vaate kainaloihin ja ranteet on kyynärpäissä.....

        Itse haluaisin kans niitä samoja kauniita vaatteita kuin 44 päättyvätkin koot,mutta tietenkin itseni kokoisena.

        Tahtoisin sellaisia enepi etno-vaikutteisia...
        Esim salsahameita ja Intianbasar-tyyliä...

        Mut tosiaan ompeluohjeet sais olla suomeksi,muuten ei ainakaan itselläni tule hommasta mitään.

        laittaa tonne vinkkiä ja linkkiä. Mulla olis isoja kaavoja turhan panttina notkumassa ja lehtiäkin isoille.
        ja voisin laittaa rontti hintaa kun tietäisi mihin ja kenellä esim. sähköpostilla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe