ABS -valo palaa

taas se valo palaa... eli voiko vastus mittarilla mitata pyörän antureiden johtoja? Liitimet olisi kohtuullisessa paikassa. Ajokki on volvo fh vm.-97. Millainen vastus arvo sieltä pitäisi löytyä? Pakko kai se on viedä pajalle...
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta



PÄIVÄN VINKKI. Kuorma-autossa on ainakin 4 anturia, joten on aika helppo päätellä niitä vertailemalla mitä luokkaa vastus pitää olla. (eri aikakaudelta ja eri valmistajilla on tullut hieman eri vastuksella olevia antureita joten oikea suuruusluokka on tärkeintä)
TOINEN VINKKI. ABS-yksikkö mittaa anturilta tulevan vaihtovirran taajuutta.
JA VIELÄ KOLMAS VINKKI. ABS-venttiileitä on myös yleensä neljä joten niitäkin on helppo vertailla keskenään.
PS. En muute ole koskaan etsinyt edes FH Volvosta Abs-vikaa, mutta kovinpa vaan neuvoilen. Eiks se täydellinen tietämättömyys anna parhaan itsevarmuuden.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.
Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
Mutta joskus hakenut vikaa antureista. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla, ohmiasteikolla 2k. Lukeman pitäisi olla jotain 1.17. Jos näyttää lukemaa niin pyörää pyörittämällä lukeman pitää muuttua huomattavasti. Jos ei muutu niin anturi on liian kaukana kehästä. Jos kaikissa antureissa lukema muuttuu pyörää pyörittämällä, siirrytään tarkastamaan boksiin tulevat kaapelit, ovatko ehjät. Jos johdot on ehjät, silloin menee multa peukalo suuhun, boksia en avaa. On eri miehet kun tekee ruumiit ja eri miehet pesee ruumit.
tuohon mittaukseen minunkin mielenkiinto riittää, ja boksin sielun elämästä en ymmärrä mitään muuta kun että pidän näppini erossa siitä. Itseasiassa aamulla mittailin takapyörien anturien johdot ja lukema asettui nuihin arvoihin, katson vielä etupään jos sattuis jotain löytymään ja sitten nostan kädet pystyyn tutkikoon viisaammat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Diesel-fani kirjoitti:
Mitäs varten se vastusmittaus menee sekaisin, kun pyörää pyörittää?
Vinkki: Eihän pistorasiastakaan mitata vastusta, jos halutaan mitata tuleeko rasiaan virta.
sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
Talosähkö on eri homma.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
sitä että lukema muuttuu, ei mene sekaisin, eli anturi toimii. Anturi tuottaa myöskin sähköä jos toimii. Pienellä volttiskaalalla huomaa että mitä kovemmin pyörittää pyörää, sitä enemmän tulee voltteja.Puhutaan 1.5 - 4 volttia.
Talosähkö on eri homma.
Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Diesel-fani kirjoitti:
Eiks ne molemmat oo vaihtovirtaa?
...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
230 volttia kirjoitti:
...tasaisella 50 hertsin taajuudella olevaa siniaaltomuotoista vaihtojännitettä.

Tuollaisesta anturista tulevan vaihtojännitteen taajuus riippuu renkaan pyörimisnopeudesta ja tuskin oskilloskooppiinkaan siniaaltoa piirtyisi. Jännitelukemakin on melkoisesti pienempi. Oikeastaan kyseessä ei edes ole vaihtojännite vaan sykkivä tasajännite.
Minusta sykkivän tasajännitteen kuvaan ei sovi, jos ja - vaihtuu vuorotellen. Vaihtojännitettä voi olla hyvä ja huonolaatuista. Vaihtojännitteen määritelmään ei liity 50 hertsin taajuus mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei toi anturien mittaus on helppo homma .Ensin pitää selvittää onko anturit induktio anturit vai hall anturi tyyppiset ratkaisee mittaus tavan.Jos anturi on induktio tyyppinen niin voit mitata vastuksen siitä. jos mittaat vastus asenossa hall anturin niin se voi rikkoutua. Hall anturi mitataan voltti asenossa eli renkaat ilmaan ja pyörität rengasta jännitte muutttuu mittarissa .Katso ohjearvot mittaus arvoille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.
Saattaa olla anturi vika aktiivinen,mutta kilometrit vaikuttaa.Kannattaa tsekata pyöränlaakerit,ettei tienpäällä pala.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
Amatöörin kysymys sulle. Eikö raskaassakalustossa yleinen anturi ole induktiivinen? Sekä vetureissa että trailereissa. Hall anturi on tietojeni mukaan yleinen autoissa missä on luistonesto. Olen tähän päivään saakka onnistunut paikallistamaan raskaankaluston anturiviat vastusmittauksella.
Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rk varaosamyyjä kirjoitti:
Induktiivisia antureita olen vain nähnyt raskaassa kalustossa. Eli voi mitata vastusmittarilla kun piiri jännitteetön= pyörä ei pyöri
Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
reimars kirjoitti:
Vajaa kuusi vuotta sitten tehty avaus, ja nyt kaivettu esille. Tässä ajassa on jo päästy eläkkeelle, ja kaikki tieto pyyhitty muistista pois.
Ei kai tässä ny kukaan jäniksen selässä, kiirehtimällä tule ku sutta ja sekundaa. Ota ja viskaa se abs valo vittuun. Ja sitten voi lähtee hyvillämielin kalaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

ABS -valo palaa

taas se valo palaa... eli voiko vastus mittarilla mitata pyörän antureiden johtoja? Liitimet olisi kohtuullisessa paikassa. Ajokki on volvo fh vm.-97. Millainen vastus arvo sieltä pitäisi löytyä? Pakko kai se on viedä pajalle...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta