Pef-mittaus

_Nipaaa_

Mikä olisi hyvä puhallusarvo 16vuotiaalle, 156cm pitkälle ja 49kg painavalle tytölle? Puhaltelen enimmillään n. 350 mutta onko se liian vähän vai normaali? Pef-mittaus alkoi tänään ja oon vielä aika ulapalla noista arvoista. Eli mikä on sellanen normaali puhalluarvo mun ikäisellä ja kokoisella tytöllä?

11

7594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 400----
      • _Nipaaa_

        Tänään aamun parhain puhallustulos oli 320 ja senkin eteen sai jo sitten ihan kunnolla puhaltaa. Itselläni kaikki astmaepäily lähti siitä, että kun olen muuten hyväkuntoinen, mutta nyt 1,5 vuoden aikana yhtäkkiä rasituksensietokyky on lähteny rajusti laskuun. Pyöräillessäni ylämäkiä alkaa erittymään kamalasti limaa, on vaikea hengittää ja hengitys on toisinaan rahissu, muttei vinkunut. Muutenkin hengittäminen on tosi raskasta ihan yleisestikin. Äidilläni on astma ja isän puolelta mummollani oli astma. Kuitenkaan minkäänlaisia yskäkohtauksia en oo saanu. Muutama kuukaus sitten sain elämäni ensimmäisen hyperventilaatiokohtauksen itkemisen yhteydessä, mutta en tiedä että voiko se sitten tulla ihan "terveelle" ja ei-astmaatikollekin.


      • _Nipaaa_
        _Nipaaa_ kirjoitti:

        Tänään aamun parhain puhallustulos oli 320 ja senkin eteen sai jo sitten ihan kunnolla puhaltaa. Itselläni kaikki astmaepäily lähti siitä, että kun olen muuten hyväkuntoinen, mutta nyt 1,5 vuoden aikana yhtäkkiä rasituksensietokyky on lähteny rajusti laskuun. Pyöräillessäni ylämäkiä alkaa erittymään kamalasti limaa, on vaikea hengittää ja hengitys on toisinaan rahissu, muttei vinkunut. Muutenkin hengittäminen on tosi raskasta ihan yleisestikin. Äidilläni on astma ja isän puolelta mummollani oli astma. Kuitenkaan minkäänlaisia yskäkohtauksia en oo saanu. Muutama kuukaus sitten sain elämäni ensimmäisen hyperventilaatiokohtauksen itkemisen yhteydessä, mutta en tiedä että voiko se sitten tulla ihan "terveelle" ja ei-astmaatikollekin.

        Kuulostaa hassulta, mutta siis jos vaikkapa tanssin ja liikutan yläkroppaa oikealle ja alakroppaa vasemmalle edes takas (tanssiessa?) niin silloin mun keuhkoista kuuluu aika hyvin rahinaa. Normaalia?


      • itsekin astmaa epäilen
        _Nipaaa_ kirjoitti:

        Kuulostaa hassulta, mutta siis jos vaikkapa tanssin ja liikutan yläkroppaa oikealle ja alakroppaa vasemmalle edes takas (tanssiessa?) niin silloin mun keuhkoista kuuluu aika hyvin rahinaa. Normaalia?

        kuulostaa jollain tavoil rasitusastmalta noi sun oireet, mut varmaahan en voi sanoo. mut se keuhkojen "rahina" on normaalia ku tekee sitä liikettä ku sanoit. Mulla on ollu sitä aina jo sillon ku ei ollu mitään astmaepäilyjä. ite oon 25 ja epäilen kissoista puhjennutta allergia-astmaa. Ne Pef viitearvot näkee varmaan netistä, mutta vielä 80 yksikköä perusviitearvoa huonompi tulos on "normaali". Itse sain aluksi jotain 400 joka on mun alarajoilla, mutta nyt ku oppinu puhaltamaan, saan 450-470. Keuhkohoitaja sanoi että ei tulokset astmalta vaikuta, mutta koska mulla on yskäoiretta ja muita kummia oireita, mulle tehdään vielä spirometria.


      • tässä arvot
        itsekin astmaa epäilen kirjoitti:

        kuulostaa jollain tavoil rasitusastmalta noi sun oireet, mut varmaahan en voi sanoo. mut se keuhkojen "rahina" on normaalia ku tekee sitä liikettä ku sanoit. Mulla on ollu sitä aina jo sillon ku ei ollu mitään astmaepäilyjä. ite oon 25 ja epäilen kissoista puhjennutta allergia-astmaa. Ne Pef viitearvot näkee varmaan netistä, mutta vielä 80 yksikköä perusviitearvoa huonompi tulos on "normaali". Itse sain aluksi jotain 400 joka on mun alarajoilla, mutta nyt ku oppinu puhaltamaan, saan 450-470. Keuhkohoitaja sanoi että ei tulokset astmalta vaikuta, mutta koska mulla on yskäoiretta ja muita kummia oireita, mulle tehdään vielä spirometria.

        16 vuotiaan 160 cm pitkän tytön/naisen viite arvo on n.450 ja normaali on vielä noin 370
        hyperventilaatio voi tulla kyllä ihan "normaalilleki"


      • _Nipaaa_
        tässä arvot kirjoitti:

        16 vuotiaan 160 cm pitkän tytön/naisen viite arvo on n.450 ja normaali on vielä noin 370
        hyperventilaatio voi tulla kyllä ihan "normaalilleki"

        Kiitos vastauksistasi. :) Puhallustekniikan pitäisi kyllä olla ihan oikea. Keuhkoista ei vaan lähde enempää. Ja rasitusastmaa epäilen itsekin paljon. Tänään taas kun poljettiin pyörällä ylämäki niin sai taas sylkeä limaa pois. Sitä vaan eritty ja eritty. Samalla tietysti juttelin kaverilleni joten olo oli tosi tukala. Mutta ihmeen hyvin kaveri pystyi kuitenkin mulle juttelemaan ilman että haukkoi happea samanlailla kun mä. Kauanko muuten kestää, että saadaan lopulliset tulokset? Siis jos vien maanantaina terveyskeskusteen vaikkapa tuon taulukon , niin miten nopeasti lääkäri toteaa, että ei ole astmaa tai vastaavasti lähettää jatkotutkimuksiin?


      • huh mitä taulukkoja oot lukenu
        _Nipaaa_ kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi. :) Puhallustekniikan pitäisi kyllä olla ihan oikea. Keuhkoista ei vaan lähde enempää. Ja rasitusastmaa epäilen itsekin paljon. Tänään taas kun poljettiin pyörällä ylämäki niin sai taas sylkeä limaa pois. Sitä vaan eritty ja eritty. Samalla tietysti juttelin kaverilleni joten olo oli tosi tukala. Mutta ihmeen hyvin kaveri pystyi kuitenkin mulle juttelemaan ilman että haukkoi happea samanlailla kun mä. Kauanko muuten kestää, että saadaan lopulliset tulokset? Siis jos vien maanantaina terveyskeskusteen vaikkapa tuon taulukon , niin miten nopeasti lääkäri toteaa, että ei ole astmaa tai vastaavasti lähettää jatkotutkimuksiin?

        aika nopeesti sinne spirometriaan yms lähetetään, sen pef mittauksen perusteella ei diagnoosia tehdä. ite keuhkohoitaja mut lähetti sinne spirometriaan joka on 12.päivä vaikka pef mittausten perusteel mullei ehkä astmaa ois


      • astman
        huh mitä taulukkoja oot lukenu kirjoitti:

        aika nopeesti sinne spirometriaan yms lähetetään, sen pef mittauksen perusteella ei diagnoosia tehdä. ite keuhkohoitaja mut lähetti sinne spirometriaan joka on 12.päivä vaikka pef mittausten perusteel mullei ehkä astmaa ois

        diagnosointiin, kun vaan tietyt parametrit täyttyvät (eli vuorokausivaihtelua ja huomattavaa vastetta lääkkeellä).

        Itselläni astman on juuri todettu pelkän peffin perusteella. Lääkäri totesi vain ykskantaan, että tämä on niin selvä tapaus, ettei kannata haaskata aikaa ja rahaa lisätutkimuksiin. KELA saattaa kuitenkin vaatia spirometria tutkimusta erityiskorvattavuutta haettaessa, jos kyseessä on heidän mielestään 'rajatapaus'.


    • sarrutar

      minulla on astma, todettu jo 15v sitten. pef pitäis olla parempi kuin 350, jos käytät avaavaa piippua.

    • sarru1

      niin piti sanoa, että lukeman sulla pitäs olla yli 500 normisti. jos noin vähän puhallat, ei hyvä. mut lohdutuksesi, astmapiiput jeesaa todella hyvin! joten voit jatkaa normaali elämää, kun lääkkeet on on löydetty.

      • _Nipaaa_

        Oikeastaan toivon, että mulla todettaisiin astma. Tai että saisin lääkkeet, koska se helpottais mun elämää ihan hirveästi. Liikunnan kannalta lähinnä, kun pyöräilen paljon mutta ylämäet on yhtä tuskaa?
        Ja harrastan säännöllistä liikuntaa ja kuntokin on hyvä että siksi vähän ihmettelen.. Nyt on pef-mittaukset ohi. Mutta kun tosiaan hönkäsen ulos niin mun hengitys vinkuu, normaalia? Entä kauanko suurin piirtein menee, että nuo tulokset saadaan? Tai siis että saa tiedon, että onko sitä astmaa vai ei?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe