Kipupoliklinikka

TYKS

Onko teillä kokemuksia kipupoliklinikalla käynneistä? Ja missä olette käyneet?Oletteko saaneet apua?
Kiitos

114

25626

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynnä on...

      Kuopiossa kysissä kipuklinilalla, viitisen kerttoo kävin, jona aikana harjotelttiin renttoutummaan, mittää muuta ei tapahtunna, siis yhtä tyhjän kansa koko kipuklinikka, eipä minulle aenakkaa ollu mittää hyötyä.

      • Minä 88899

        Aikoinani 2008 kävin kipupolilla. Anestasialääkäri sanoi, että ainoa mikä auttaa on morfiini eikä hän mielellään myönnä sitä näin nuorelle ikää 30v silloin. Sanoin, että ei kai sillekään sitten mitään voi ja lääkäri vastasi, että OK. Eikä antanut reseptiä, kun en osannut vaatia. Elikkä se siitä. No ei se mitään. Toivottavasti sinä saat avun.


      • lisää
        Minä 88899 kirjoitti:

        Aikoinani 2008 kävin kipupolilla. Anestasialääkäri sanoi, että ainoa mikä auttaa on morfiini eikä hän mielellään myönnä sitä näin nuorelle ikää 30v silloin. Sanoin, että ei kai sillekään sitten mitään voi ja lääkäri vastasi, että OK. Eikä antanut reseptiä, kun en osannut vaatia. Elikkä se siitä. No ei se mitään. Toivottavasti sinä saat avun.

        Kyllä siellä pillereitä, uusimpia ja kalleimpia määrättiin.

        Kuviteltu kivun ja sen syiden selvittäminen ei taas tuntunut paljonkaan kiinnostavan.


      • Minä 88899
        lisää kirjoitti:

        Kyllä siellä pillereitä, uusimpia ja kalleimpia määrättiin.

        Kuviteltu kivun ja sen syiden selvittäminen ei taas tuntunut paljonkaan kiinnostavan.

        Ilmeisesti on aika erillaiset käytännöt ja varmasti onkin. Minut on neurokirurgi 2006 vuoden jälkeen leikannut 3 kertaa. Viimeinen leikkaus oli kaikista isoin ja vei ajallisesti 14tuntia. Monet kuntoutuslaitokset ortonista lähtien on jo lisännyt sairaustaustaa, mutta minä en saanut edes niitä uusimpia pillereitä kipupolilta. Sitä samaa lyrica, triptyl ja tradolan linjaa mikä on jo monta kertaa todettu riittämättömäksi. Minä en ainakaan mene uudestaan kipupolille, olkoot. Mutta kyllä kannattaa käydä katsomassa, jos saat avun.


      • kipupolilla
        Minä 88899 kirjoitti:

        Ilmeisesti on aika erillaiset käytännöt ja varmasti onkin. Minut on neurokirurgi 2006 vuoden jälkeen leikannut 3 kertaa. Viimeinen leikkaus oli kaikista isoin ja vei ajallisesti 14tuntia. Monet kuntoutuslaitokset ortonista lähtien on jo lisännyt sairaustaustaa, mutta minä en saanut edes niitä uusimpia pillereitä kipupolilta. Sitä samaa lyrica, triptyl ja tradolan linjaa mikä on jo monta kertaa todettu riittämättömäksi. Minä en ainakaan mene uudestaan kipupolille, olkoot. Mutta kyllä kannattaa käydä katsomassa, jos saat avun.

        Missä kipupolilla kävit,siis paikkakunnalla?


      • kävit
        lisää kirjoitti:

        Kyllä siellä pillereitä, uusimpia ja kalleimpia määrättiin.

        Kuviteltu kivun ja sen syiden selvittäminen ei taas tuntunut paljonkaan kiinnostavan.

        Minkä paikkakunnan kipupolilla kävit?


      • isto1

        Kuopiosta oli minua vastaan hoitovirheoikeuden käynnissä potilasvahinkokeskuksen puolella todistamassa sellainen herra kuin Airaksinen.Niin että taitaa olla vakuutus yhtiön miehiä,siis töihin vaan kipuinenne jos kyseessä ainakin hoitovirhe.


      • 870864

        Apua saakkaan kipu-polilta,sen johtava lääkäri nimittäin juoksee ympäri suomea todistamassa hoitovirhe asioissa potilasta vastaan potilasvahinkovakuutuksen todistajana.


      • korvamerkitty

        Hämeenlinnasa on asiallinen kipulääkäri. Antti Mali ei tiennyt kaikkea niin vei tilanteeni muiden arvioitavaksi jolloin minulle löytyi apua kiputiloihini. Hämeenlinnassa ei mielestäni ole varsinaista kipupolia vaan se on käytännössä kipuhoitaja sihteeri ja Tohtori itse. Asiani on aina pyritty hoitamaan nopeasti ja ovat hoitaneet sellaisiakin asioita jotka ei varsinaisesti heille olisi kuuluneetkaan kuten jonnin joutavat todistukset ja liput ja laput. Yleensä on niin että minun asiani on kiireisempi kuin muiden koska olen Omasta mielestäni kipeämpi kuin muut. Saamani tuki ja lääkitys on ollut asiallista koska olen omankehoni asiantuntija ja lääkityksen kohdistaminen vaivaan on yhteispeliä. Lääkäri on kuunnellut minun mielipiteitäni ja vasta sitten suunnitellut lääkitystä. Useasti kipuun joutuu syömään miedompia lääkkeitä kunnes ne ei vaikuta jolloin joudutaan siirtymään vahvempiin. Jos loikataan suoraan vahvoihin lääkkeisiin ei ole enään pelivaraa jolloin ollaan tultu tienpäähän. vieläkin olen kipeä ja vieläkin toivon että löytyisi lääke joka veisi kivut ja joka auttaisi aina ilman että toleranssi kasvaisi. On vieläkin asioita jotka voisivat olla toisin mutta minäkin voisin olla kuormittamatta lääkäreitä niillä turhilla löpinöillä jotka vievät vain aikaa muilta potilailta.


      • Kroonikko
        korvamerkitty kirjoitti:

        Hämeenlinnasa on asiallinen kipulääkäri. Antti Mali ei tiennyt kaikkea niin vei tilanteeni muiden arvioitavaksi jolloin minulle löytyi apua kiputiloihini. Hämeenlinnassa ei mielestäni ole varsinaista kipupolia vaan se on käytännössä kipuhoitaja sihteeri ja Tohtori itse. Asiani on aina pyritty hoitamaan nopeasti ja ovat hoitaneet sellaisiakin asioita jotka ei varsinaisesti heille olisi kuuluneetkaan kuten jonnin joutavat todistukset ja liput ja laput. Yleensä on niin että minun asiani on kiireisempi kuin muiden koska olen Omasta mielestäni kipeämpi kuin muut. Saamani tuki ja lääkitys on ollut asiallista koska olen omankehoni asiantuntija ja lääkityksen kohdistaminen vaivaan on yhteispeliä. Lääkäri on kuunnellut minun mielipiteitäni ja vasta sitten suunnitellut lääkitystä. Useasti kipuun joutuu syömään miedompia lääkkeitä kunnes ne ei vaikuta jolloin joudutaan siirtymään vahvempiin. Jos loikataan suoraan vahvoihin lääkkeisiin ei ole enään pelivaraa jolloin ollaan tultu tienpäähän. vieläkin olen kipeä ja vieläkin toivon että löytyisi lääke joka veisi kivut ja joka auttaisi aina ilman että toleranssi kasvaisi. On vieläkin asioita jotka voisivat olla toisin mutta minäkin voisin olla kuormittamatta lääkäreitä niillä turhilla löpinöillä jotka vievät vain aikaa muilta potilailta.

        Hei. Olen useiden neurokirurgisten leikkausten jäljiltä, jäänyt pysyvästi erilaisten hermokipujen ja -vauriouden kantajaksi. Oxykodonilla voin elää tehdä hieman töitä ja harrastaa vesiliikuntaa. Ilman niitä olen vuodepotilaana mieheni autettavana. Ikää on 50v. Joka kerta kun reseptit uusitaan, niin puhutaan niiden lopettamisesta , koska vuosien kuluttua tilanne on hankala. Olen tosin joutunut käyttämään niitä jo nelisen vuotta ja tosiaan saanut elää sen ajan suhteellisen ihmisarvoisen elämää. Tiedän riskit, en mielellään niitä käyttäisi, mutta ilman niitä on vuodelepo ainoa vaihtoehto joskin kivut ovat myös sillon päällä. Vammat ovat kuvannuksella todettavissa, joten siitä ei ole kyse ettäkö minun epäiltäisi nämä vaivat keksineet. Lääkäri puhuu mielekkäästä tekemisestä, älä ajattele kipua jne. En vaan enään jaksaisi istua "syytettyjen" lenkillä itseni asianajajan, tämä on tarpeeksi rankkaa muutenkin. Lääkärin tavoite on saada nämä lääkkeet pois käytöstä, ilmeisesti hänelle on aivan yksi ja sama päättyykö elämäni vai jaksanko odottaa sängyn pohjalla kunnes noutaja tulee.

        Olisiko kenelläkään vinkata yksityislääkäri, joka ei aja pelkästään omia tavoitteita vaan lääkärin valan mukaisesti vähentää potilaan kärsimystä. En voi millään hyväksyä liikuntakyvyn menetystä, lääkärin joka on myös ihminen, omine periaatteineen, hänen päätöksestä, ennen kun se on ainoa vaihtoehto. Sen vuoksi kysyn täältä suosituksia lääkäristä, joka ymmärtää että joskus riippuvuuden riski on pienempi paha kun elämän loppuminen tässä ja nyt. Olisin erittäin kiitollinen teidän kipupotilaiden kokemuksista hyvästä ja inhimillisestä hoidosta. Minulle voi kirjoittaa [email protected]


      • Kroonikko

        Kipuklinikka konsultaatiot ovat olleet yhtä tyhjän kanssa sekä kipulääkärin tapaaminen.


      • Työtapaturma

        Viisi jäykistysleikkausta takana ja kuudes nikama nyt hermojuuripuristuksessa ENMG mukaan jo vaurio syntynyt. Silti edelleen jonotetaan erilääkäreille pääsyä mielivaltaisesti, joista kukaan ei ota vastuuta, ei lääkityksestä eikä muustakaan hoidosta. Minkäänlaita fysikaalista en ole saannut tämän kohta 2vuoden pomputtamisen aikana. Kipuklinikka jo toistamiseen kieltäytyi antamasta mitään hoitoa (Tays). Vuosien takaisen virheen takia nyt diakonisoidaan luulotaudiksi, jonka professori Juha Hernesniemi leikkasi 4v sitten, joten voidaankin kysyä mikä on Tays:n erikoislääkäreiden tieto/taito. Päällekkäiskuvauksia ym kylläkin otettu, kun maksajamaa ollut Ruotsi, joten sitä ovat kylläkin käyttäneet hyväksi rahallisesti, joten lopetin sen mahdollisuuden. Tämä maa on kivunhoidossa takapajulassa, jossa vaan pompotellaan potilasta psyykisen kestävyyden alarajalle. Ei muuta kuin hakemaan apua sieltä missä sitä osataan/halutaan antaa ihmisarvoisesti.


      • swadesfrgthjku
        Työtapaturma kirjoitti:

        Viisi jäykistysleikkausta takana ja kuudes nikama nyt hermojuuripuristuksessa ENMG mukaan jo vaurio syntynyt. Silti edelleen jonotetaan erilääkäreille pääsyä mielivaltaisesti, joista kukaan ei ota vastuuta, ei lääkityksestä eikä muustakaan hoidosta. Minkäänlaita fysikaalista en ole saannut tämän kohta 2vuoden pomputtamisen aikana. Kipuklinikka jo toistamiseen kieltäytyi antamasta mitään hoitoa (Tays). Vuosien takaisen virheen takia nyt diakonisoidaan luulotaudiksi, jonka professori Juha Hernesniemi leikkasi 4v sitten, joten voidaankin kysyä mikä on Tays:n erikoislääkäreiden tieto/taito. Päällekkäiskuvauksia ym kylläkin otettu, kun maksajamaa ollut Ruotsi, joten sitä ovat kylläkin käyttäneet hyväksi rahallisesti, joten lopetin sen mahdollisuuden. Tämä maa on kivunhoidossa takapajulassa, jossa vaan pompotellaan potilasta psyykisen kestävyyden alarajalle. Ei muuta kuin hakemaan apua sieltä missä sitä osataan/halutaan antaa ihmisarvoisesti.

        Luulotautiin auttaa psyykelääkkeet, luultavasti ovat jo reseptin kirjoittaneet ja homma on sillä hoidettu. Näinhän se Suomessa menee. Miksi muuten yrität saada huotoa Suomessa, jos kerran maksajana on Ruotsi?


      • Työtapaturma

        Asun nyk. Suomessa ja olen suomenkansalainen ollut aina. Ei ne psyykelääkeitä kirjoita ja kuten aiemmassa viestissä mainitsin niin ei kukaan ota vastuuta kun on jo ehtinyt hermojuurivaurio tulla. Joka paikassa vaan sanotaan, että pitäisi saada monitahoinen kuntoutus, mutta jää vain aikomukseksi. Toistaiseksi en ole saannut edes sitä yksinkertaistakaan hoitoa. Jonotetaan vaan paikasta A paikaan B tai C ja sitten laitetaan taas alkuun jonotukset. Ottaisin kyllä mieluummin sen luulotaudin kun kolmen hermojuurenvauriot ja useat leikkaukset, jotka aina jäänneet lopulta ainoaksi hoidoksi.


      • dystonia

        On kokemusta Meilahden kipuklinikalta, nyt 2 kk. Ei mitään hyvää sanottavaa. Tosi iso pettymys, kun vihdoin sinne pääsin pitkän odottelun jälkeen. Potilasta ei kuunnella yhtään, määrätään vaan lääkkeitä, joita on jo kokeiltu ja todettu huonoiksi. Suomessa ei osata hoitaa servikaalista dystoniaa.


      • Anonyymi
        Minä 88899 kirjoitti:

        Ilmeisesti on aika erillaiset käytännöt ja varmasti onkin. Minut on neurokirurgi 2006 vuoden jälkeen leikannut 3 kertaa. Viimeinen leikkaus oli kaikista isoin ja vei ajallisesti 14tuntia. Monet kuntoutuslaitokset ortonista lähtien on jo lisännyt sairaustaustaa, mutta minä en saanut edes niitä uusimpia pillereitä kipupolilta. Sitä samaa lyrica, triptyl ja tradolan linjaa mikä on jo monta kertaa todettu riittämättömäksi. Minä en ainakaan mene uudestaan kipupolille, olkoot. Mutta kyllä kannattaa käydä katsomassa, jos saat avun.

        Olen käyttänyt päihteitä viimeksi 2016 eli kohta 5v kuivilla. Minulla on erittäin vakan onnettomuuden jälkeen 70%käden hermoista Paskana ja aivan sairaat hermo kivut 100%invaliiditeetti. Historia vaikuttaa niin paljon että joskus olen mokannut niin saan kärsiä ilman lääkitystä kovista kivuista loppu elämän. Olen jopa miettinyt satuttavan jo itseä tai lääkäriä koska hermotkin ovat loppu jatkuvan kivun takia. Tays kipupolilla sanottiin suoraan että si un historiallasi ei tule missään nimessä minkään näköinen lääke hoito kysymykseenkään. Gababentin on ainut lääke. Sanovat että esim panacodia tai tramalia ei voida edes harkita vaikka kädestä puuttuu puolet. Sanovat että mene metadon korvaushoitoon kipujen vuoksi😠. Ei voi edes kokeilla jotain mietoa lääkettä vaan tarjotaan synteettistä heroiinia tai ei mitään. ko 4vuotta syötetty Buranaa ja erilaisia ssr, ja ssri lääkkeitä ilman vastetta kipuun. Sairas paikka ja epikriiseihin lääkäri kirjoitti että olin kysynyt lyrickkaa vaikka en ollut. En edes uskaltanut itse pyytää lääkkeitä ko vastaan otto on tyyliin painu narkkari kotiis vinkumaan. Jopa itsemurha on käynyt mielessä kun ei saa apua. Nykyään elän normaalia perhe elämää ja elän terveellisesti en juo edes alkoholia. Uskomatonta toimintaa. Myös Maunun Petteri kipupolin ylilääkäri meinas käydä kimppuun ko tyttö ystävä sanoi että panacod on merkittävästi parantanut elämän laatua. Sanoi ettei määrää panacodeja kellekään edes syöpä potilaille.. 😠


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt päihteitä viimeksi 2016 eli kohta 5v kuivilla. Minulla on erittäin vakan onnettomuuden jälkeen 70%käden hermoista Paskana ja aivan sairaat hermo kivut 100%invaliiditeetti. Historia vaikuttaa niin paljon että joskus olen mokannut niin saan kärsiä ilman lääkitystä kovista kivuista loppu elämän. Olen jopa miettinyt satuttavan jo itseä tai lääkäriä koska hermotkin ovat loppu jatkuvan kivun takia. Tays kipupolilla sanottiin suoraan että si un historiallasi ei tule missään nimessä minkään näköinen lääke hoito kysymykseenkään. Gababentin on ainut lääke. Sanovat että esim panacodia tai tramalia ei voida edes harkita vaikka kädestä puuttuu puolet. Sanovat että mene metadon korvaushoitoon kipujen vuoksi😠. Ei voi edes kokeilla jotain mietoa lääkettä vaan tarjotaan synteettistä heroiinia tai ei mitään. ko 4vuotta syötetty Buranaa ja erilaisia ssr, ja ssri lääkkeitä ilman vastetta kipuun. Sairas paikka ja epikriiseihin lääkäri kirjoitti että olin kysynyt lyrickkaa vaikka en ollut. En edes uskaltanut itse pyytää lääkkeitä ko vastaan otto on tyyliin painu narkkari kotiis vinkumaan. Jopa itsemurha on käynyt mielessä kun ei saa apua. Nykyään elän normaalia perhe elämää ja elän terveellisesti en juo edes alkoholia. Uskomatonta toimintaa. Myös Maunun Petteri kipupolin ylilääkäri meinas käydä kimppuun ko tyttö ystävä sanoi että panacod on merkittävästi parantanut elämän laatua. Sanoi ettei määrää panacodeja kellekään edes syöpä potilaille.. 😠

        Voi vittu mitä kusipäitä.


    • monisairas yksilö

      On kokemusta 2008-2009 aikana sen verran, että lääkäri oli aina eri (4krt) ja aina Lyrican määrää lisättiin. Oli puudutuksia, ensimmäinen onnistui toinen taas.. ei. Ei kohdallani mitään hyötyä. Ainoastaan se, että sain opiaattipohjaisen lääkelaastarin, josta tulee melkoisia sivuvaikutuksia. Lääkekannabista haluaisin kokeilla. Sitä on joillakin käytössä, mutta kiven alla tuntuu olevan.

      • Lääkelaastari.

        Kertoisitko Ystävä, millaisia oireita se laastari aiheutti?

        Minun sukulaiselle määrättiin särkylääkkeiden sijaan jokin kipulaastari koska ollaan huolissaan liiasta kipulääkkeiden syönnistä.

        Hän ei voinut sitä käyttää. Kertomansa mukaan hänelle tuli siitä kamala olo. Miehensä kertoi, että tuli pelkotiloja ja paniikkikohtaus.

        Oli pakko lopettaa se laastari ja särkylääkkeet takaisin vain.


      • kipupolilla minä
        Lääkelaastari. kirjoitti:

        Kertoisitko Ystävä, millaisia oireita se laastari aiheutti?

        Minun sukulaiselle määrättiin särkylääkkeiden sijaan jokin kipulaastari koska ollaan huolissaan liiasta kipulääkkeiden syönnistä.

        Hän ei voinut sitä käyttää. Kertomansa mukaan hänelle tuli siitä kamala olo. Miehensä kertoi, että tuli pelkotiloja ja paniikkikohtaus.

        Oli pakko lopettaa se laastari ja särkylääkkeet takaisin vain.

        käynyt. ei apua, päinvastoin haluavat kipulääkkeet pois käytöstä. lääkärit haukkuu ja alentaa. kaksi eri lääkäriä, vuoden käynyt. tai käynyt ja käynyt, puhelimitse hommat hoituu, kaksi kertaa olen polille päässyt. kipukynnyslääkkeitä testaillaan ja eivät ole uskoa todeksi, kun sivuoireet kerron, enkä niitä kestä.


      • kipupolilla minä
        Lääkelaastari. kirjoitti:

        Kertoisitko Ystävä, millaisia oireita se laastari aiheutti?

        Minun sukulaiselle määrättiin särkylääkkeiden sijaan jokin kipulaastari koska ollaan huolissaan liiasta kipulääkkeiden syönnistä.

        Hän ei voinut sitä käyttää. Kertomansa mukaan hänelle tuli siitä kamala olo. Miehensä kertoi, että tuli pelkotiloja ja paniikkikohtaus.

        Oli pakko lopettaa se laastari ja särkylääkkeet takaisin vain.

        käynyt. ei apua, päinvastoin haluavat kipulääkkeet pois käytöstä. lääkärit haukkuu ja alentaa. kaksi eri lääkäriä, vuoden käynyt. tai käynyt ja käynyt, puhelimitse hommat hoituu, kaksi kertaa olen polille päässyt. kipukynnyslääkkeitä testaillaan ja eivät ole uskoa todeksi, kun sivuoireet kerron, enkä niitä kestä.


      • Kivuttaa
        kipupolilla minä kirjoitti:

        käynyt. ei apua, päinvastoin haluavat kipulääkkeet pois käytöstä. lääkärit haukkuu ja alentaa. kaksi eri lääkäriä, vuoden käynyt. tai käynyt ja käynyt, puhelimitse hommat hoituu, kaksi kertaa olen polille päässyt. kipukynnyslääkkeitä testaillaan ja eivät ole uskoa todeksi, kun sivuoireet kerron, enkä niitä kestä.

        Sama juttu eli Taysissa. Lääkäri suhtautui nuivasti. Mulla on yksityislääkäri määrännyt kannabispohjaista lääkettä. Tästä syystä mua ei kipupolilla sitten hoidetakaan, totesi lääkäri. Sitä ennen on kokeiltu kipulaastaria (ei apua), opiaatit (sivuoireita), nyt menee kahta epilepsialääkettä, pari eri mieliailalääkettä. Niistä ei huimaa apua ole ollut. Jotkut lääkkeet ovat jopa pahentaneet henkistä vointia.
        Paha pettymys tuo Tays. Olisin halunnut purkaa epilepsialääkkeen sekä jonkun masennuslääkkeistä pois kun väsyttää niin pirusti. Lääkkeitä venkslattu ja tuntuu, että kannabispohjainen on auttanut. Lähipiiri on sanonut, että voin selvästi paremmin tuon lääkkeen aloittamisen jälkeen. Nyt voisin purkaa epilepsialääkityksen, sillä siitä ei ole ollut merkittävää apua, lähinnä olin ihan pihalla ko. lääkkeestä. En vaan saa nukuttua kun olen yrittänyt kotona purkaa lääkitystä. En ominpäin vaan omalääkärin luvalla. Olisi mukava, että lääkkeet voisi purkaa, mutta olisi mahdollisuus soittaa hoitajalle jos olo menee tukalaksi. Acuta on sen verran kaamea paikka, ettei nappaa jättää sen kortin varaan. Hoitosuhde ei ole mihinkään suuntaan hyvä kun ei ole rahaa yksityisellä ravata :/
        Lähinnä tuli Taysin kipupolista sellainen olo myös kuin olisin teeskentelijä tai ihan omaksi ilokseni lääkkeitä käytän. Hoitaja oli kiva, mutta ei sillä ole sanavaltaa. Eli se siitä hoidosta.


      • apua kipuun
        Kivuttaa kirjoitti:

        Sama juttu eli Taysissa. Lääkäri suhtautui nuivasti. Mulla on yksityislääkäri määrännyt kannabispohjaista lääkettä. Tästä syystä mua ei kipupolilla sitten hoidetakaan, totesi lääkäri. Sitä ennen on kokeiltu kipulaastaria (ei apua), opiaatit (sivuoireita), nyt menee kahta epilepsialääkettä, pari eri mieliailalääkettä. Niistä ei huimaa apua ole ollut. Jotkut lääkkeet ovat jopa pahentaneet henkistä vointia.
        Paha pettymys tuo Tays. Olisin halunnut purkaa epilepsialääkkeen sekä jonkun masennuslääkkeistä pois kun väsyttää niin pirusti. Lääkkeitä venkslattu ja tuntuu, että kannabispohjainen on auttanut. Lähipiiri on sanonut, että voin selvästi paremmin tuon lääkkeen aloittamisen jälkeen. Nyt voisin purkaa epilepsialääkityksen, sillä siitä ei ole ollut merkittävää apua, lähinnä olin ihan pihalla ko. lääkkeestä. En vaan saa nukuttua kun olen yrittänyt kotona purkaa lääkitystä. En ominpäin vaan omalääkärin luvalla. Olisi mukava, että lääkkeet voisi purkaa, mutta olisi mahdollisuus soittaa hoitajalle jos olo menee tukalaksi. Acuta on sen verran kaamea paikka, ettei nappaa jättää sen kortin varaan. Hoitosuhde ei ole mihinkään suuntaan hyvä kun ei ole rahaa yksityisellä ravata :/
        Lähinnä tuli Taysin kipupolista sellainen olo myös kuin olisin teeskentelijä tai ihan omaksi ilokseni lääkkeitä käytän. Hoitaja oli kiva, mutta ei sillä ole sanavaltaa. Eli se siitä hoidosta.

        Hei.
        Kirjoituksesi kolahti. Miesystävälläni samanlaisia kokemuksia kipupolklinikalta (Tays). Sanottiin,että ei enää mitään tehtävissä. Nyt kiinnostaisikin tietää,mistäpäin olet apua saanut..?
        olisitko ystävällinen ja vastaisit minulle vaikka sähköpostilla-
        Terveisin
        satu.kaipiowippies.fi


      • Tulppula
        kipupolilla minä kirjoitti:

        käynyt. ei apua, päinvastoin haluavat kipulääkkeet pois käytöstä. lääkärit haukkuu ja alentaa. kaksi eri lääkäriä, vuoden käynyt. tai käynyt ja käynyt, puhelimitse hommat hoituu, kaksi kertaa olen polille päässyt. kipukynnyslääkkeitä testaillaan ja eivät ole uskoa todeksi, kun sivuoireet kerron, enkä niitä kestä.

        Juuri näin minulle kävi!!!


    • tulehdus???

      Ymmärrän sen, että kipupolilla on pyrkimys hoitaa kipua, eikä aiheuttajaa mutta...itse olen tilanteessa jossa kipujeni alkuperä jätettiin muiden lukuisien poliklinikoiden toimesta loppuun selvittämättä. Epämääräiset kivut jatkuivat ja kipupolin lääkärin asenne viimeisimmällä vastaanottokäynnillä oli mielestäni hyvinkin siihen viittaava, että kivut neuropaattisia. Käsittääkseni neuropaattinen kipu ei nosta tulehdusarvoja ja kuumetta??? Elimistössäni on siis joku bakteeri, jonka alkuperäistä sijaintia ei ole löydetty, hoidetaan nyt sitten tilanteittain joko sairaalassa tai avopuolella. Antibioottikuurin loputtua oireet palaavat aina. Vaikka kipupoli on ns. erillinen hoitoyksikkö tulisi siellä mielestäni kiinnittää huomiota myös potiaan kokonaistilanteeseen. Varsinkin jos häntä on pompoteltu jo polilta toiselle asian tiimoilta, eikä diagnoosia ole saatu tehtyä.

      • neuropaattisen kivun hoi

        Ortonin kipu-poli on minua ainakin hoitanut jo kahdeksatta vuotta todella hyvin,on tutkittu ja hoidettu sen mukaan mitkä lääkkeet aiheuttavat vähiten haitta vaikutuksia.Muualla luokitellaan melkein narkkariksi.


      • isto1
        neuropaattisen kivun hoi kirjoitti:

        Ortonin kipu-poli on minua ainakin hoitanut jo kahdeksatta vuotta todella hyvin,on tutkittu ja hoidettu sen mukaan mitkä lääkkeet aiheuttavat vähiten haitta vaikutuksia.Muualla luokitellaan melkein narkkariksi.

        Voin suositella todella lämpimästi Ortonia ja heidän kipu poliaan,on aikaa potilaalle ja kärsivällisyyttä etsiä sopivat lääkkeet.


      • pipukka

        Ellet sustu syömään masennus ja epilepsia lääkkeitä, vaikkei epilepsiaa olisikaan. TK lääkärini sitten konultoi kipuklinikalle ja määräsivät sellaiset epilepsia ja mieliala lääkkeet että, taju meni, pissasin sänkyyni, josta mies minut löysi, ja ambulanssilla sairaalaan. Kaksi päivää elämästäni täysin pimennossa. Sit kokeiltiin Norspan laastaria, mutta kurkunpää turposi lähes kiinni, ja tuli paha hengenahdistus. Nyt olen tyhjän päällä, eivät ota edes jonoon, eivät taida osata enää hoitaa, tai eivät jaksa nähdä vaivaa. On ollut tramalit, panacoodit, lyricat, en edes muista mutta kymmeniä eri lääkkeitä, ja rahaa palanut tuhansia euroja turhiin lääkkeisiin, kaikista niin pahat sivuoireet, että lääkkeet on ollut pakko hävittää, aivan sama jos olisin nuotiolla polttanut rahani. Paljonkos se ortonin lääkärit maksaa, varmaan tulisi halvemmaksi, kerta rysäys, kuin turhien lääkkeitten ostaminen. Olen täysin menettänyt uskoni, että Suomessa kukaan edes osaa hoitaa kovaa kipua. Olen itse pari kertaa soittanut kipuklinikalle ja raivonnut, että minullekkin kuuluu lain mukaan, kivun asiallinen hoito. Nyt olen niin kyllästynyt TK lääkäriini, luulen että on hänen saamattomuuttaan etten ole päässyt asialliseen hoitoon. Hän vain itse haluaa konultoida sinne päin, miksi ei laita kunnon lähetettä. Mielialalääkkeitä vaan pitäisi vetää vissiin viittä yhtäaikaa, että kipukynnys nousisi. Kuinka korkeelle niillä pitäisi päästä, pilviin vissiin. Minä masennuin niistä vain enemmän, ja alkoi jo päässä pyöriä ihan sairaita ajatuksia. Joskus olenjopa ajatellut, että kait ne kivut loppuu kun kuolema tulee. Niskassa ja selässä sellaiset kulumat että suoraan pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle, ja nikamien välissä luupiikkejä sekä kystia. Oikea reisi niin tunnoton, että vaikka naulan iskisi, ei paljon tuntuisi. Mulla alkaa meneen hermot.


      • en
        pipukka kirjoitti:

        Ellet sustu syömään masennus ja epilepsia lääkkeitä, vaikkei epilepsiaa olisikaan. TK lääkärini sitten konultoi kipuklinikalle ja määräsivät sellaiset epilepsia ja mieliala lääkkeet että, taju meni, pissasin sänkyyni, josta mies minut löysi, ja ambulanssilla sairaalaan. Kaksi päivää elämästäni täysin pimennossa. Sit kokeiltiin Norspan laastaria, mutta kurkunpää turposi lähes kiinni, ja tuli paha hengenahdistus. Nyt olen tyhjän päällä, eivät ota edes jonoon, eivät taida osata enää hoitaa, tai eivät jaksa nähdä vaivaa. On ollut tramalit, panacoodit, lyricat, en edes muista mutta kymmeniä eri lääkkeitä, ja rahaa palanut tuhansia euroja turhiin lääkkeisiin, kaikista niin pahat sivuoireet, että lääkkeet on ollut pakko hävittää, aivan sama jos olisin nuotiolla polttanut rahani. Paljonkos se ortonin lääkärit maksaa, varmaan tulisi halvemmaksi, kerta rysäys, kuin turhien lääkkeitten ostaminen. Olen täysin menettänyt uskoni, että Suomessa kukaan edes osaa hoitaa kovaa kipua. Olen itse pari kertaa soittanut kipuklinikalle ja raivonnut, että minullekkin kuuluu lain mukaan, kivun asiallinen hoito. Nyt olen niin kyllästynyt TK lääkäriini, luulen että on hänen saamattomuuttaan etten ole päässyt asialliseen hoitoon. Hän vain itse haluaa konultoida sinne päin, miksi ei laita kunnon lähetettä. Mielialalääkkeitä vaan pitäisi vetää vissiin viittä yhtäaikaa, että kipukynnys nousisi. Kuinka korkeelle niillä pitäisi päästä, pilviin vissiin. Minä masennuin niistä vain enemmän, ja alkoi jo päässä pyöriä ihan sairaita ajatuksia. Joskus olenjopa ajatellut, että kait ne kivut loppuu kun kuolema tulee. Niskassa ja selässä sellaiset kulumat että suoraan pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle, ja nikamien välissä luupiikkejä sekä kystia. Oikea reisi niin tunnoton, että vaikka naulan iskisi, ei paljon tuntuisi. Mulla alkaa meneen hermot.

        voi käsittää sitä masennuslääkkeitten ja lyrican syöttämistä.
        Ne molemmat vaikuttaa lamaannuttavasti mieleen ja jo parin kuukauden käytön jälkeen olin sängyn pohjalla masentuneena kaikkine kipuineni.
        Luulisi niinkin korkeasti koulutetun, kuin lääkärin käsittävän, että ne ei yksinkertaisesti sovi kaikille.
        Minun oli pakko ajaa lääkitys alas ominpäin, sillä alkoi ajatukset pyörimään sellaisella alueella, että ihan pelotti.
        Särkylääke ei sentään vaikuta psyykkeeseen ja elämänlaatukin on ihan toinen.


      • kirjoitellaanko
        pipukka kirjoitti:

        Ellet sustu syömään masennus ja epilepsia lääkkeitä, vaikkei epilepsiaa olisikaan. TK lääkärini sitten konultoi kipuklinikalle ja määräsivät sellaiset epilepsia ja mieliala lääkkeet että, taju meni, pissasin sänkyyni, josta mies minut löysi, ja ambulanssilla sairaalaan. Kaksi päivää elämästäni täysin pimennossa. Sit kokeiltiin Norspan laastaria, mutta kurkunpää turposi lähes kiinni, ja tuli paha hengenahdistus. Nyt olen tyhjän päällä, eivät ota edes jonoon, eivät taida osata enää hoitaa, tai eivät jaksa nähdä vaivaa. On ollut tramalit, panacoodit, lyricat, en edes muista mutta kymmeniä eri lääkkeitä, ja rahaa palanut tuhansia euroja turhiin lääkkeisiin, kaikista niin pahat sivuoireet, että lääkkeet on ollut pakko hävittää, aivan sama jos olisin nuotiolla polttanut rahani. Paljonkos se ortonin lääkärit maksaa, varmaan tulisi halvemmaksi, kerta rysäys, kuin turhien lääkkeitten ostaminen. Olen täysin menettänyt uskoni, että Suomessa kukaan edes osaa hoitaa kovaa kipua. Olen itse pari kertaa soittanut kipuklinikalle ja raivonnut, että minullekkin kuuluu lain mukaan, kivun asiallinen hoito. Nyt olen niin kyllästynyt TK lääkäriini, luulen että on hänen saamattomuuttaan etten ole päässyt asialliseen hoitoon. Hän vain itse haluaa konultoida sinne päin, miksi ei laita kunnon lähetettä. Mielialalääkkeitä vaan pitäisi vetää vissiin viittä yhtäaikaa, että kipukynnys nousisi. Kuinka korkeelle niillä pitäisi päästä, pilviin vissiin. Minä masennuin niistä vain enemmän, ja alkoi jo päässä pyöriä ihan sairaita ajatuksia. Joskus olenjopa ajatellut, että kait ne kivut loppuu kun kuolema tulee. Niskassa ja selässä sellaiset kulumat että suoraan pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle, ja nikamien välissä luupiikkejä sekä kystia. Oikea reisi niin tunnoton, että vaikka naulan iskisi, ei paljon tuntuisi. Mulla alkaa meneen hermot.

        Olen itse kärsinyt kovista kivuista ja haluaisin vertaistukea.Minulle voisi kirjoiteella sähköpostiini [email protected].
        Kaikki muutkin kivusta kärsivät.Olisi kiva kuulla teidänkin kokemuksia.
        Kiitos


      • Syntynyt selkävikaisena
        isto1 kirjoitti:

        Voin suositella todella lämpimästi Ortonia ja heidän kipu poliaan,on aikaa potilaalle ja kärsivällisyyttä etsiä sopivat lääkkeet.

        Mä olin kans kipupolin asiakas ja kokeilin masennuslääkettäki, auttoihan nekin. Niiden kans parhaan avun sain kipuun erikoistuneelta fysioterapeutilta, lämpöhoitoa, ultraääntä ja käsittelyjä kaikkee, en ees tiedä kaikka hoitoja, mut kivunhoitoon erikoistunut terapeutti tietää, heitä luulis löytyvän, ku se on yks erikoistumissuunta. Kannattaa olla monta kertaa vastaan otolla, yks kerta ei riitä ku perus asioiden selvittämiseen ja lähetteen kirjottaa joku sun asioihin tutustunu lääkäri. Maksaahan hoito, mikäpä ei, todella toivon jaksamista ja hyvää syksyä! T. Syntynyt selkävikaisena


      • Pyrrhia
        isto1 kirjoitti:

        Voin suositella todella lämpimästi Ortonia ja heidän kipu poliaan,on aikaa potilaalle ja kärsivällisyyttä etsiä sopivat lääkkeet.

        Kävin minäkin Ortonilla. Väsyin Taysin kieputukseen, jossa minusta tehtiin lääkkeiden väärinkäyttäjä ja teeskentelijä. Ortonin professori kuunteli ja väänteli. Olkapää hajalla edellisen leikkauksen jälkeen, selässä nikamavaurio, polvet lonksuvat. Hänellä heräsi ajatus, että kyseessä on tosi harvinainen perinnöllinen sidekudossairaus. Asiaa tutkistelivat Hals-puolella fysiatri, fysioterapeutti ja toimintaterapeutti, jotka vahvistivat diagnoosin. Diagnoosin kumosi sitten perinnöllisyyslääkäri. Kipuasia kuin myös ortopediongelmat palautettiin Taysiin. Maksoin muutaman tonnin. Ei tule kalua, ampua minut kaiketi pitää.


      • Ei orttoniin enään
        isto1 kirjoitti:

        Voin suositella todella lämpimästi Ortonia ja heidän kipu poliaan,on aikaa potilaalle ja kärsivällisyyttä etsiä sopivat lääkkeet.

        Hmm...Kärsivällisyyttä kylläkin, mutta kun se kipu ei odota. Olin itse hyvässä kipulääkityksessä ja pystyin elämään täysin normaalia elämää. Menin kuitenkin Ortoniin kipu potilaaksi, koska tiesin, että leikkaus olisi joka tapauksessa edessä. Minulle sanottiin ennen ortoniin menoa, että yritä kestää vielä vuosia, ennenkuin leikataan, saadaan proteesit paremmiksi. Lääkityksenä minulla oli oxynorm 20mg x 3. Toimi hyvin ja oli koko kesän täysin kivuton ja ilman mitään sivuvaikutuksia tai käytös muutoksia.

        Ortonissa heti onxynormit pois lyrika tilalle, josta luovuin kun keräsi nestettä rajusti kehoon, oxycontin 30mg vuorokaudessa aamulla 20mg ja illalla 10mg ja 60mg x 1 Arcoxia. Paino nousi .....kipu palasi. Yritin sinnitellä monta viikkoa, tuloksena. 10kg painon nousi, kun ei pysty harrastamaan enään liikutaa. Totesin, että kyseinen lääkäri oli täysin hukassa hoitolinjassaan. Jo ollessani kivyton ja muutenkin oloni oli hyvä, lähdettiin muuttamaan kipulääkitystä ja rajusti, koska hänen mielestä saatan tulla riippuvaiseksi lääkkeisiin.

        Lääkäri taisi hoitaa psyykettään, ei potilasta joka oli kipeä. Tuntui turhalta sanoa, että vittu mua sattuu, kun hän totesi, että ei se voi olla niin. Mua niin vitutti, että oli pakko laittaa hoitosuhde poikki 4kk jälkeen ja hakeutua muualle, jossa toi kivunhoito on ensisijainen asia ja sen balanssiin saanti, eikä suinkaan lääkärin kirjasta lukenien määrien tasoittaminen mielensä mukaiseksi.

        Opin sen, että jos ja kun annetaan lääkäreiden päättää potilaiden (omista) kivunhoidosta, kannattaa hakeutua paikkaan jossa potilas on se jota hoidetaan. Jos tuntuu, että alusta asti menee metsään, etkä saa oikeaa hoitoa, vaihda heti lääkäriä.

        Vituttaa olla koekaniini johon kokeillaan mikä toimii ja mikä ei, jos kerran pohjalla oli jo toimiva yhdistelmä.

        Nyt lääkitys taas kunnossa ja olen täysin kivuton, sekä pystyn jatkamaan harrastuksia, suurin urakkani on tuo 10kg ylimääräisen painon pudottaminen vyötäröltä. Olin niin kipeä olkapäistä molemmat (leikattu 4 kertaa), että en voinut ajaa autoa saati pestä hiuksiani, tai edes laittaa T-paitaa päälle ilman vaimoni auttamista.

        Edes näillä kriteereillä, ei ollut merkitystä lääkityksen suhteen. Käyn säännollisesti töissä tuolloin ruesi jo olemaan mielessä sairasloma, kipujen takia. Lääkäri olisi voinut hiukan katsoa peiliin ja miettiä uudelleen meneeköhän nyt kirjaoppi pieleen.

        Hävetti käydä apteekissa, joka toinen viikko hakemassa lääkkeitä, kun henkilökunta katsoo alta kulmien ( ainakin tuntui siltä). En todellakaan ole sen näköinen, että söisin jotain lääkeitä. Nyt saan lääkkeet kerralla kotiin 3kk kerralla, paljon parempi vaihto ehto, kuin tuo edellinen jatkuva ravaaminen ( tuntui siltä) apteekissa.

        Siis harkitkaa tarkoin kun hakeudutte kipupolille ja varsinkin katsokaa mikä on se vastaanotto kyseisessä paikassa.

        Sillä ei ole mitään merkitytä kuinka yksilöllistä palvelua saa ja kuinka kauan istuu lääkärin kanssa napit vastakkain, jos lääkärin intressit ei riitä hoitamaan sinun kipuasi kunnolla. Tokihan kuka vain jaksaa kuunnella sinua tunnin, kun lähdet saat lapun hymyn kera, mukaan missä lukee 160 euroa, kiitos........Herää kysymys, nyt jälkikäteen mistä????Siitäkö, että opin, ettei tänne kannata tulla enään juttelemaan kivuista.

        Pitäisi olla joku takuu tuossakin, jos hoito ei toimi lääkäri maksaa palkkionsa takaisin, saahan kaupasta pilaantuneesta leivästäkin rahansa pois.


      • kandipaatti
        en kirjoitti:

        voi käsittää sitä masennuslääkkeitten ja lyrican syöttämistä.
        Ne molemmat vaikuttaa lamaannuttavasti mieleen ja jo parin kuukauden käytön jälkeen olin sängyn pohjalla masentuneena kaikkine kipuineni.
        Luulisi niinkin korkeasti koulutetun, kuin lääkärin käsittävän, että ne ei yksinkertaisesti sovi kaikille.
        Minun oli pakko ajaa lääkitys alas ominpäin, sillä alkoi ajatukset pyörimään sellaisella alueella, että ihan pelotti.
        Särkylääke ei sentään vaikuta psyykkeeseen ja elämänlaatukin on ihan toinen.

        Kun ei meillä ole mitään muitakaan vaihtoehtoja hoitaa vaikeita, kroonisia kiputiloja! Olisikin jokin sivuvaikutukseton, supertehokas, ei-riippuvuutta aiheuttava kipulääke muttakun ei ole!

        Epilepsiaan ja mielialahäiriöihin kehitellyistä lääkkeistä jotkin todistetusti vaikentavat kroonisissa kivuissa yliaktiivisia kipujärjestelmän osia. Ja niillä on toki sivuvaikutuksia. Opioidit auttavat huonosti neuropaattiseen kipuun ja ne aiheuttavat riippuvuutta ja niille kehittyy toleranssi. Tulehduskipulääkkeillä on niilläkin paljon haittoja ja ne samoin kuin parasetamoli ovat varsin heikkotehoisia.

        Erilaisilla rentoutusmenetelmillä, psykoterapiamuodoilla ja liikunnalla on todettu varsin hyviä vaikutuksia kroonisten kipupotilaiden elämänlaatuun. Mutta kun ne eivät potilaille kelpaa, kun halutaan vain maata sohvalla ja heittää jotakin taikatablettia naamaan. Puudutusten ja kaikenlaisten anestesiologian vippaskonstien ongelma taas on usein lyhyt teho ja huono saatavuus sekä se, että ne vaativat usein sairaalassaoloa.

        Syy, miksi kroonisten kipupotilaiden hoitojen teho jää usein vajavaiseksi on suurimmaksi osaksi se, ettei lääketiede tunne kovinkaan tehokkaita keinoja näiden ongelmien hoitamiseen. Taikapilleria ei ole. Tämän tunnustaminen romauttaa myös terveydenhuoltohenkilökunnan motivaation asiaa kohtaan.


      • Kipuilija
        Ei orttoniin enään kirjoitti:

        Hmm...Kärsivällisyyttä kylläkin, mutta kun se kipu ei odota. Olin itse hyvässä kipulääkityksessä ja pystyin elämään täysin normaalia elämää. Menin kuitenkin Ortoniin kipu potilaaksi, koska tiesin, että leikkaus olisi joka tapauksessa edessä. Minulle sanottiin ennen ortoniin menoa, että yritä kestää vielä vuosia, ennenkuin leikataan, saadaan proteesit paremmiksi. Lääkityksenä minulla oli oxynorm 20mg x 3. Toimi hyvin ja oli koko kesän täysin kivuton ja ilman mitään sivuvaikutuksia tai käytös muutoksia.

        Ortonissa heti onxynormit pois lyrika tilalle, josta luovuin kun keräsi nestettä rajusti kehoon, oxycontin 30mg vuorokaudessa aamulla 20mg ja illalla 10mg ja 60mg x 1 Arcoxia. Paino nousi .....kipu palasi. Yritin sinnitellä monta viikkoa, tuloksena. 10kg painon nousi, kun ei pysty harrastamaan enään liikutaa. Totesin, että kyseinen lääkäri oli täysin hukassa hoitolinjassaan. Jo ollessani kivyton ja muutenkin oloni oli hyvä, lähdettiin muuttamaan kipulääkitystä ja rajusti, koska hänen mielestä saatan tulla riippuvaiseksi lääkkeisiin.

        Lääkäri taisi hoitaa psyykettään, ei potilasta joka oli kipeä. Tuntui turhalta sanoa, että vittu mua sattuu, kun hän totesi, että ei se voi olla niin. Mua niin vitutti, että oli pakko laittaa hoitosuhde poikki 4kk jälkeen ja hakeutua muualle, jossa toi kivunhoito on ensisijainen asia ja sen balanssiin saanti, eikä suinkaan lääkärin kirjasta lukenien määrien tasoittaminen mielensä mukaiseksi.

        Opin sen, että jos ja kun annetaan lääkäreiden päättää potilaiden (omista) kivunhoidosta, kannattaa hakeutua paikkaan jossa potilas on se jota hoidetaan. Jos tuntuu, että alusta asti menee metsään, etkä saa oikeaa hoitoa, vaihda heti lääkäriä.

        Vituttaa olla koekaniini johon kokeillaan mikä toimii ja mikä ei, jos kerran pohjalla oli jo toimiva yhdistelmä.

        Nyt lääkitys taas kunnossa ja olen täysin kivuton, sekä pystyn jatkamaan harrastuksia, suurin urakkani on tuo 10kg ylimääräisen painon pudottaminen vyötäröltä. Olin niin kipeä olkapäistä molemmat (leikattu 4 kertaa), että en voinut ajaa autoa saati pestä hiuksiani, tai edes laittaa T-paitaa päälle ilman vaimoni auttamista.

        Edes näillä kriteereillä, ei ollut merkitystä lääkityksen suhteen. Käyn säännollisesti töissä tuolloin ruesi jo olemaan mielessä sairasloma, kipujen takia. Lääkäri olisi voinut hiukan katsoa peiliin ja miettiä uudelleen meneeköhän nyt kirjaoppi pieleen.

        Hävetti käydä apteekissa, joka toinen viikko hakemassa lääkkeitä, kun henkilökunta katsoo alta kulmien ( ainakin tuntui siltä). En todellakaan ole sen näköinen, että söisin jotain lääkeitä. Nyt saan lääkkeet kerralla kotiin 3kk kerralla, paljon parempi vaihto ehto, kuin tuo edellinen jatkuva ravaaminen ( tuntui siltä) apteekissa.

        Siis harkitkaa tarkoin kun hakeudutte kipupolille ja varsinkin katsokaa mikä on se vastaanotto kyseisessä paikassa.

        Sillä ei ole mitään merkitytä kuinka yksilöllistä palvelua saa ja kuinka kauan istuu lääkärin kanssa napit vastakkain, jos lääkärin intressit ei riitä hoitamaan sinun kipuasi kunnolla. Tokihan kuka vain jaksaa kuunnella sinua tunnin, kun lähdet saat lapun hymyn kera, mukaan missä lukee 160 euroa, kiitos........Herää kysymys, nyt jälkikäteen mistä????Siitäkö, että opin, ettei tänne kannata tulla enään juttelemaan kivuista.

        Pitäisi olla joku takuu tuossakin, jos hoito ei toimi lääkäri maksaa palkkionsa takaisin, saahan kaupasta pilaantuneesta leivästäkin rahansa pois.

        Hei. Voisitko vinkata missä sinun kipuja hoidettiin asiallisesti? Olen saanut tk:sta ja julkisen puolen neurokirurgeilta suhteellisen hyvää hoitoa, mutta nyt "pakotetaan" kipupolille, jonka lääkäreitä on konsultoitu vuosien varrella usean kerran ja kaikki heidän ehdottamat lääkeyhdustelmät on kokeiltu ja tehottomaksi todettu. Kipupolin jälkeen muut lääkärit toteuttavat vain erikoislääkärin suunnitelmaa. Jään vuodepotilaaksi ja mieheni autettavaksi, mikäli nykyinen suhteellisen toimiva lääkitys puretaan, kuten kipupolin tavoite on. Pelkään sitä että minut ajetaan aivan nurkkaan ja joudun tekemään omat viimeiset päätökseni sen jälkeen. Tuntuu että lääkäreitä ei haittaa ollenkaan vaikka toimintakykyyn loppuu kuin seinään ja kivut ovat sietämättömän. Omaa harkintaa ei käytetä vaan tehdään kuten oppikirjoissa sanotaan ja sitten voi kokea olevansa hyvä lääkäri. Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vinkkejä mistä voisin saada apua ja potilaan etua ajattelevan lääkärin? S-postia voi laittaa [email protected] Asun pääkaupunkiseudulla mutta olen valmis hakemaan apua kauempaakin.


      • Pysähtyneisyys
        kandipaatti kirjoitti:

        Kun ei meillä ole mitään muitakaan vaihtoehtoja hoitaa vaikeita, kroonisia kiputiloja! Olisikin jokin sivuvaikutukseton, supertehokas, ei-riippuvuutta aiheuttava kipulääke muttakun ei ole!

        Epilepsiaan ja mielialahäiriöihin kehitellyistä lääkkeistä jotkin todistetusti vaikentavat kroonisissa kivuissa yliaktiivisia kipujärjestelmän osia. Ja niillä on toki sivuvaikutuksia. Opioidit auttavat huonosti neuropaattiseen kipuun ja ne aiheuttavat riippuvuutta ja niille kehittyy toleranssi. Tulehduskipulääkkeillä on niilläkin paljon haittoja ja ne samoin kuin parasetamoli ovat varsin heikkotehoisia.

        Erilaisilla rentoutusmenetelmillä, psykoterapiamuodoilla ja liikunnalla on todettu varsin hyviä vaikutuksia kroonisten kipupotilaiden elämänlaatuun. Mutta kun ne eivät potilaille kelpaa, kun halutaan vain maata sohvalla ja heittää jotakin taikatablettia naamaan. Puudutusten ja kaikenlaisten anestesiologian vippaskonstien ongelma taas on usein lyhyt teho ja huono saatavuus sekä se, että ne vaativat usein sairaalassaoloa.

        Syy, miksi kroonisten kipupotilaiden hoitojen teho jää usein vajavaiseksi on suurimmaksi osaksi se, ettei lääketiede tunne kovinkaan tehokkaita keinoja näiden ongelmien hoitamiseen. Taikapilleria ei ole. Tämän tunnustaminen romauttaa myös terveydenhuoltohenkilökunnan motivaation asiaa kohtaan.

        Kandipaatilla ei taida koskaan ollut kynsivallintulehduskipua pahempaa kun tuollaisia kirjoittaa. Rentoutuksessakin maataan usein sohvalla. Sovellettu rentoutuskaan ei ole kohdallani auttanut neuropaattiseen kipuun. Miksi pitää aina vaahdota riippuvuudesta. Mitä sitten vaikka tulisikin koska kipulääkitystä joutuu usein käyttämään loppuikänsä. Haittavaikutukset olivat Lyrican kohdallakin huomattavia eikä apua kippun tullut. Professori Kalsokin ilmaisee asiansa tarkoituksellisesti harhaanjohtavasti kun kertoo, ettei esim. Lääkekannabis ole ENSISIJAINEN vaihtoehto mihinkään vaivaan. Tuolla logiikalla hyvin monen muunkin lääkeen voisi teilata. Sitten tuo huumekortti mikä aina vedetään esiin: halvemmalla saa kadulta jos päihtymistarkoituksiin kannabista hakee.


      • Anonyymi
        kandipaatti kirjoitti:

        Kun ei meillä ole mitään muitakaan vaihtoehtoja hoitaa vaikeita, kroonisia kiputiloja! Olisikin jokin sivuvaikutukseton, supertehokas, ei-riippuvuutta aiheuttava kipulääke muttakun ei ole!

        Epilepsiaan ja mielialahäiriöihin kehitellyistä lääkkeistä jotkin todistetusti vaikentavat kroonisissa kivuissa yliaktiivisia kipujärjestelmän osia. Ja niillä on toki sivuvaikutuksia. Opioidit auttavat huonosti neuropaattiseen kipuun ja ne aiheuttavat riippuvuutta ja niille kehittyy toleranssi. Tulehduskipulääkkeillä on niilläkin paljon haittoja ja ne samoin kuin parasetamoli ovat varsin heikkotehoisia.

        Erilaisilla rentoutusmenetelmillä, psykoterapiamuodoilla ja liikunnalla on todettu varsin hyviä vaikutuksia kroonisten kipupotilaiden elämänlaatuun. Mutta kun ne eivät potilaille kelpaa, kun halutaan vain maata sohvalla ja heittää jotakin taikatablettia naamaan. Puudutusten ja kaikenlaisten anestesiologian vippaskonstien ongelma taas on usein lyhyt teho ja huono saatavuus sekä se, että ne vaativat usein sairaalassaoloa.

        Syy, miksi kroonisten kipupotilaiden hoitojen teho jää usein vajavaiseksi on suurimmaksi osaksi se, ettei lääketiede tunne kovinkaan tehokkaita keinoja näiden ongelmien hoitamiseen. Taikapilleria ei ole. Tämän tunnustaminen romauttaa myös terveydenhuoltohenkilökunnan motivaation asiaa kohtaan.

        "kun halutaan vain maata sohvalla ja heittää taikatablettia naamaan" Tässä kohtaa näen punaista. Kun juuri se, että pystyisi liikkumaan, on se suurin halu ja tavoite. Miten voi joku ilm. lääkäri kirjoittaa noin. Minunkin kohdallani tämä osittainen halvaus ja jatkuva kipu johtuu täysin lääkärien virheestä selkäleikkauksessa. Ei ihme, että moni kipupotilas päättää päivänsä itse.


      • Anonyymi
        kandipaatti kirjoitti:

        Kun ei meillä ole mitään muitakaan vaihtoehtoja hoitaa vaikeita, kroonisia kiputiloja! Olisikin jokin sivuvaikutukseton, supertehokas, ei-riippuvuutta aiheuttava kipulääke muttakun ei ole!

        Epilepsiaan ja mielialahäiriöihin kehitellyistä lääkkeistä jotkin todistetusti vaikentavat kroonisissa kivuissa yliaktiivisia kipujärjestelmän osia. Ja niillä on toki sivuvaikutuksia. Opioidit auttavat huonosti neuropaattiseen kipuun ja ne aiheuttavat riippuvuutta ja niille kehittyy toleranssi. Tulehduskipulääkkeillä on niilläkin paljon haittoja ja ne samoin kuin parasetamoli ovat varsin heikkotehoisia.

        Erilaisilla rentoutusmenetelmillä, psykoterapiamuodoilla ja liikunnalla on todettu varsin hyviä vaikutuksia kroonisten kipupotilaiden elämänlaatuun. Mutta kun ne eivät potilaille kelpaa, kun halutaan vain maata sohvalla ja heittää jotakin taikatablettia naamaan. Puudutusten ja kaikenlaisten anestesiologian vippaskonstien ongelma taas on usein lyhyt teho ja huono saatavuus sekä se, että ne vaativat usein sairaalassaoloa.

        Syy, miksi kroonisten kipupotilaiden hoitojen teho jää usein vajavaiseksi on suurimmaksi osaksi se, ettei lääketiede tunne kovinkaan tehokkaita keinoja näiden ongelmien hoitamiseen. Taikapilleria ei ole. Tämän tunnustaminen romauttaa myös terveydenhuoltohenkilökunnan motivaation asiaa kohtaan.

        No kuka ne köyhille ihmisille ne myut hoidot kustantaa kun niitä eivät julkisrlla tarjoa eikä kela eikä sossu köyhälle maksa.


    • hellureit

      On kokemusta. Puudutuksia oikeilla aineilla ja lumelääkitykselle. Eivät muuta kun Lyricaa ja opiaatteja
      kirjoittivat, joista ei pidemmällä juoksulla ole muuta kuin haittaa. Ei tarvii mennä sinne enää.
      Ei apua.

    • kata_k

      kävin 8.11 mikkelin kipupolilla.heti kättelyn jälkeen suoneen lääkkeitä ja sit kysymyksiä....kirjoitti lääkeresptejä ja kehotti liikkumaan..mulla on selkä niin kipeä etten pysty..kivut lamauttaa...kipujen syytä ei kerrottu,vain et ei oo leikattavaa...kävin vain sen yhhden kerran...mielestäni oli aivan tyhjän kanssa se käynti...epikriisikin joka sieltä tuli oli täynnä p.....a:ta....

      • 18v kroonista kipua

        lähe vesijuoksee minäkään en meinannu wc-päästä nyt pystyn vaikka kipua on mutta paremaan menee mitä enmän makaat sitä kipeemksi tuut


    • kannattaa käydä

      Kipupoli ja lääkkeet vaihtu buranasta morfiiniin eli kannatti.

    • *tyttönen*

      Kurja kuulla ettei muut oo saaneet apua TYKS:sin kipupolilta. Itse olen käynyt siellä kohta 2-vuotta ja olen sieltä saanut apua. Ja aina kun on ollut tarvetta niin lääkäri ajan hyvin nopeasti. Olen oikein tyytyväinen heidän toimintaansa.

      Itsellä operoitiin jalka ortonissa ja siellä rutiini leikkauksen yhteydessä vaurioitettiin hermoa, että näin. Tekeene sielläkin virheitä.

    • helou1

      Joko sitä lääkannabista saa helpommin vai pitääkö tukea itä-mafiaa?
      Tämä Suomessa toimiva "kivunhoito" on lähinnä helvetin huono vitsi!
      T. Entinen tuottava

      • vittuuntunutsyöpäpot

        No eipä sitä tunnu saavan ku eivät vittu myönnä enää edes oxynorm 5mg. Alavatsalla oli kunnon kasvain ja ihanat kivut jääny ja tohtorit ympäri kuopion tuputtaa vaan "miedompaa" kipulääkettä kuten panacod ja lyrica, jotka ei vittu auta! "sinulla ei enää ole kipua aiheuttavaa tautia" no ei ehkä ole, mutta joku siellä sitä kipua aiheuttaa. Lähen tuonne kipupolille pilvessä ja kysyn saako täältä nyt sitä auttavaa lääkettä, joka on halpaa, auttavaa ja yksi pilleri riittää (ei 2x lyrica ja 6x panacod), jos ei heru niin sanon suoraan, että oon nyki pilvessä kun se auttaa ja vittu tulen aina ostamaan kadulta lääkkeeni kun alamaailmasta sitä sentään saa niin samakai rikollisia sitten tukea.


      • Autswits

        Lääkekannabista saa nihkeästi. Kivun hoitoon etenkin. MS-tautia sairastavat saavat lihasjäykkyyteen Sativexia. Muille ei helpolla myönnetä. Ainakaan kipupolilta tuskin saa. Hinta sitten onkin yli 600e (omavastuu, Kela ei korvaa), eli kadunkulmasta saisi halvemmalla. Jostain syystä tuo kannabis on melkoinen mörkö. Opiaatteja kyllä saa ja muita pään sekoittavia. Ihan Kelakorvauksen kanssa. Kipupolilta sitten yleispsykiatriselle lääkkeenpurkuun kun on käyttänyt Lyricaaa (epilepsialääke josta unohdettu kolmiomerkintä) tai kasa muita vastaavia. "Vuonna 2012 Lyrican vaikuttavasta aineesta pregabaliinista tehtiin neljänneksi eniten haittavaikutusilmoituksia. Pregabaliiniin liittyvien tapausten määrä kasvaa myös myrkytyskuolematilastoissa. Lyricaa valuu katukauppaan, ja se kasvattaa suosiotaan päihdekäytössä." vilkaise vaikka tuota MOT:in juttua http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/ihmelaakkeen-vaietut-vaikutukset


      • p.s. vielä
        Autswits kirjoitti:

        Lääkekannabista saa nihkeästi. Kivun hoitoon etenkin. MS-tautia sairastavat saavat lihasjäykkyyteen Sativexia. Muille ei helpolla myönnetä. Ainakaan kipupolilta tuskin saa. Hinta sitten onkin yli 600e (omavastuu, Kela ei korvaa), eli kadunkulmasta saisi halvemmalla. Jostain syystä tuo kannabis on melkoinen mörkö. Opiaatteja kyllä saa ja muita pään sekoittavia. Ihan Kelakorvauksen kanssa. Kipupolilta sitten yleispsykiatriselle lääkkeenpurkuun kun on käyttänyt Lyricaaa (epilepsialääke josta unohdettu kolmiomerkintä) tai kasa muita vastaavia. "Vuonna 2012 Lyrican vaikuttavasta aineesta pregabaliinista tehtiin neljänneksi eniten haittavaikutusilmoituksia. Pregabaliiniin liittyvien tapausten määrä kasvaa myös myrkytyskuolematilastoissa. Lyricaa valuu katukauppaan, ja se kasvattaa suosiotaan päihdekäytössä." vilkaise vaikka tuota MOT:in juttua http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/ihmelaakkeen-vaietut-vaikutukset

        Tuolla on juttua kannabisksesta kivunhoidossa http://mspotilas.blogspot.fi/2013/10/kustannusvertailu-sativex-on-kallista.html


    • nemrod2709

      Heips!

      Tämä kivunhoito Suomessa on syvältä,ihan hanurista ja eilen kävin HYKS:in kipuklinikalla ja kyllä kaikkea muuta tuli hoidettua kun kipua,epilepsialääkkeitä taas tarjottiin ja kun minulla ei ole epilepsiaa nvaan vaikeat kivut niin eihän näillä helvetin kalleilla lääkkeillä ole edes kamiinan lämmittäjäksi,ei myötätuntoa ja lääkitykseni jolla olen juuri hammasta purren ovat olleet Oxynorm 5mg 1-3 vrk ja oxycodon 20 mg 2 1 2 ja nythän tämä lääkärinkuvatus otti Oxynormin pois ja halusi vaihtaa unettomuuteeni määrätyt Doxalit ja Levozinin pois jotka myös korottavat kipukynnystä ja vieläpä lähete psykiatrian poliklinikalle jossa "hienosäädetään" tuo psyykelääkitys,tämä lääkäri kuuluisi sinne enemmän kuin minä ja saisi kärsiä viikon kivuistani niin näkisi onko suu näkkärillä?

      • 18v kroonista kipua

        ihan oikeaan suuntaan on lääkäri menossa, kyllä epilepsia lääkkeitä käytetään myös kivunhoidossa niinkuin syöpälääkkeitäkin,usko vaan kyllä sullekin löytyy apu josta saat pienen hyödyn olin 9v helsingin kipupolin asiakas nyt hoito jatkuu kuopiossa
        ei ole lääkitystä joka kerralla vie kipua pois mutta vähentää.t.vaan helsinkiin ja kuopioon hyväätyötä teette


    • Kipupoliklinikka

      Miksi pitää olla erikseen kipupoliklinikan nimeä kantava erillinen pillerien määräyspaikka? Eikö ne samat pillerit voida määrätä jo sieltä terveys, arvauskeskuksessakin? Aikoinaan kun minutkin sinne kipupolille lähetettiin, niin kuvittelin että siellä ainakin yritettäisin selvittää myös kivun SYYKIN, mutta se osoittaui kuitenkin vain omaksi kuvitelmaksi. Sama oli käytäntö mistä ketjussakin kerrotaan. Niitä pillereitä, pillereitä vain määrättiin kipuihin.

    • kokemusta omaava

      Nykyisin pitää olla joka vaivaan jonku erikoislääkäri. Ennen kunnanlääkärit hoisivat vaivat kuin vaivat alapäästä yläpäähän asti. Nyt jos menee terveyskeskuslääkärille niin laittaa jonoon jollekkin lääkärille joka laittaa sitten taas jonoon toiselle. Voi mennä vuosiakin ennenkuin diagnoosi selviää ja selviääkö sittenkään. Radiologin lausunto voi taas olla ortopedin tai neurokirurgin arvioimana erilainen. Eli radiologin mielestä esim. hermo on pinteessä selässä magneettitutkimuksessa, mutta ortopedin mukaan ei ole hermopinnettä. Kyllähän tässä potilas on melkoisessa ristitulessa kipujensa ja toimintakykynsä puolesta.

    • Bisnestä?

      Jonoihin vaan, ja kun kukaan lääkäri ei "tiedä" sen spesialiteettinsä ulkopuolelta mitään, niin kyllä jonoja riittää. Onkohan se sitä hyvin suunniteltua bisnestä?

      • Kausalgia8080

        kokemuksia kuopion ortonista ? Voimat ei enää tahdo riittää. Kauhea kipuhelvetti kestänyt toistakymmentä vuotta. Lisäks 2011 sain pahan sääriluun murska ( pirstalemurtuman ja lihasaitiopaineoireyhtynän ) täällä kokkolassa on sählätty ja koen olevani heitteillä. Ortonista vastasivat , että ketamiini - infuusio vois auttaa ... Tosin maksaa 445 e ..Omalääkäri vaihtui ja uusi hoitava nääräsi huom . Enemmän lyricaa , ja ainut lääke kombinastio oxynorm - oxycontin alasajettavana. Oxynormin tk - lääkäri otti kokonaan pois !!! Lyrican noston jälkeen paino noussu parissa kk - ssa 12 kiloa !!! Eikä apua. Käytännössä kaikki mahd. Kipu kynnyslääkkeet kokeiltu. Ja näin 32 - vuotiaana olen aivan loppu kipuun ja unettomuuteen :(


      • 18vkroonista kipua
        Kausalgia8080 kirjoitti:

        kokemuksia kuopion ortonista ? Voimat ei enää tahdo riittää. Kauhea kipuhelvetti kestänyt toistakymmentä vuotta. Lisäks 2011 sain pahan sääriluun murska ( pirstalemurtuman ja lihasaitiopaineoireyhtynän ) täällä kokkolassa on sählätty ja koen olevani heitteillä. Ortonista vastasivat , että ketamiini - infuusio vois auttaa ... Tosin maksaa 445 e ..Omalääkäri vaihtui ja uusi hoitava nääräsi huom . Enemmän lyricaa , ja ainut lääke kombinastio oxynorm - oxycontin alasajettavana. Oxynormin tk - lääkäri otti kokonaan pois !!! Lyrican noston jälkeen paino noussu parissa kk - ssa 12 kiloa !!! Eikä apua. Käytännössä kaikki mahd. Kipu kynnyslääkkeet kokeiltu. Ja näin 32 - vuotiaana olen aivan loppu kipuun ja unettomuuteen :(

        tuskin kaikkia mullakin kokeiltiin varmaan sataa erilaista jotta löytyi sellainen yhdistelämä että kipujana putosi 10-2 ja se on jo jotai positiivista ei tarvii kivun takia oksentaa.eikä ole vaatteet jatkuvasti märkänä kun tuskan hiki oli päällä koko ajan, nyt käyn vesijuksemassa vaikka sattuu mut samalla tekee hyvää .tuijottelin ennen omaanapaani ka jäin koukuun kuuntelemaan kipua.
        voi olla ettei koskaan löydy sellaista lääkitystä joka kivun vie kokonaan pois mutta se täytyy ottaa sellaisena kuin se on siedettävin


      • Anonyymi
        Kausalgia8080 kirjoitti:

        kokemuksia kuopion ortonista ? Voimat ei enää tahdo riittää. Kauhea kipuhelvetti kestänyt toistakymmentä vuotta. Lisäks 2011 sain pahan sääriluun murska ( pirstalemurtuman ja lihasaitiopaineoireyhtynän ) täällä kokkolassa on sählätty ja koen olevani heitteillä. Ortonista vastasivat , että ketamiini - infuusio vois auttaa ... Tosin maksaa 445 e ..Omalääkäri vaihtui ja uusi hoitava nääräsi huom . Enemmän lyricaa , ja ainut lääke kombinastio oxynorm - oxycontin alasajettavana. Oxynormin tk - lääkäri otti kokonaan pois !!! Lyrican noston jälkeen paino noussu parissa kk - ssa 12 kiloa !!! Eikä apua. Käytännössä kaikki mahd. Kipu kynnyslääkkeet kokeiltu. Ja näin 32 - vuotiaana olen aivan loppu kipuun ja unettomuuteen :(

        Tosiaan haulikko laukes kainaloon 2015 ja oli repiä koko käden irti. Ja koska olen ollut 5vuotta sitten päihde riippuvainen niin minulla ei ole koskaan oikeutta kivunhoitoon. Itsemurhaa miettinyt usein ja myös että ammun lääkäriä haulikolla ja nakkaan pari Buranaa pöydälle että imeskele niitä.!! 😡 Kivut ovat sietämättömiä ja koko ajan olen hermot kireällä. En halua mitään metadonia joka on ainut lääke minkä voin saada korvaushoidon kautta. Miksi ei voi edes kokeilla esim tramalia tai panacodia No lääkäri perustelee että sitten sinusta tulee riippuvainen. No niin kyllä tulee ja se on pienempi paha kun elämä menee pilalle hermosärkyjen takia mielestäni, ja jäähän kaikki muutkin niihin lääkkeisiin koukkuun samanlailla tietysti Olen kuunnellut valaan lauluja, tunkenut kättä riisikuppiin, yms kaikki huuhaa jutut, 4vuotta ollut pakko syödä varmaan yhteensä 15 eri ssr, ssri, ssre lääkkeitä ja en ole saanut yhdestäkään mitään apua. Herätys lääkärit asiat vaaka kuppiin ja ota metadonia kipuun korvaushoidon kautta mutta haluaisin jotain miedompaa kokeilla enkä saattohoitoa jossa 7vuotta keskimääräinen elin ikä. Apsolutistin perhe elämää vietän 5vuotta kuivilla mutta kun oon mokannut joskus niin saan kärsiä loppu elämäni. Sairasta vaikka olisin torso ilman rajoja niin en saisi mitään kipulääkettä. Miettinyt myös ulkomaille muuttamista koska tämä on niin sairasta ihmis arvoa alentavaa toimintaa. Onko parempi miettiä tappavansa itsensä kun kivut ovat niin kovat ja jatkuvat. Olen 32v ja tiedän että olisi keinot lievittää kipua, mutta lääkärit ei mieti potilaita vaan omaa persettään. Saisin vanhasta elämästä katu kauppa lääkkeitä mutta en halua alkaa siihenkään että kohta joudun myymään huumeita että saan maksettua katu kauppa lääkkeet. B luokan kansalainen aina vaikka 5vuotta selvinpäin. Ja kun huomaa että lääkäri sanoo jo ovelta kipupolilla ennenkö edes itse puhun lääkityksestä että sinun historiallasi ei tule minkään näköinen lääkehoito kysymykseenkään ja vääristelee epikriisejä että olisin kysynyt lyrickkaa, no sillähän pedattiin heti ettei tarvi määrätä mitään. Auttakaa joku mitä voin tehdä voimat on loppu tähän taisteluun. Yksityiselle ei ole varaa koska elän muutamalla satasella per kuukausi. Satutanko itseä ja syön 100buranaa vastaanotolla ja vatsahuuhteluun. Vai ammun ko haulikolla lääkäriä ja sanon että ei kipulääkkeistä ole sinulle hyötyä, vaikka tiedän että auttaa. Kipupoli on vitsi koko paikka, eivät kuulemma ota vastaan jos on joku kipulääkitys ja sitten kipupolin pitäisi hoitaa kipupotilaita eikä sanoa että tramaliakaan täältä ei anneta edes syöpäpotilaalle. Jos olisin joku perus ritva 45v ni olisi todella rankka kipulääkitys. Kaikki perhe tuttavat jolle itkenyt ko särkee kokoajan niin paljon ovat myös olleen aivan ihmeissään miksi en saa apua vai onko tarkoitus että kuormita turhaa terveydenhuoltoa koko loppu elämän. Moni lääkäri on sanonut että haluaisi auttaa mutta ei voi... Koska 5vuotta sitten on joku päihde merkintä. Sairasta touhua, Yksi elämäni vaikeimmista asioista koska jatkuva kova hermosärky vie elämältä elämisen ilon. Mielummin koukussa joihinkin mietoihin lääkkeisiin ko itsarin partaalla oleva nuori mies.


    • Kipuaaa

      Eikö ole löytynyt mitään selitystä eikä syytä kivulle, vai onko etsittykään? Mistä kivusta on kysymys?

    • iinuska82

      Hei,

      on kokemusta Kuopion kipupolista. Ei ole ollut hyötyä muutakuin, että on nyt yksi hoitava lääkäri, jolla vahvan kipulääkitykseni venkslaus harteillaan. Lääkityksenä mulla koviin kroonisiin lantionalueen kipuihin oxycontin, panacod ja lyrica. Muualla pidetään lääkenarkkarina, joten sinänsä hyvä että on yksi lääkäri, jolla tieto minun oikeasta tilasta etten huvikseni näitä pillereitä vetele. Terveyskeskuslääkäreillä ei ole ammattitaitoa näin kovien lääkkeiden kanssa ja liekö edes lupa määrätäkään.

      Sellaista uutta on kahden vuoden käyntien jälkeen tulossa, että ehdotti kipuhoitajan luona käymistä. Jutustelua kivuista ja sen seuraamuksista.

      Odotin kyllä kipupolilta paljon enemmän. Naurettavaa on se, että Kuopiossa on vain yksi lääkäri ja hoitaja. Siinä on kipupoli! mielestäni kivun hoidossa tarvitaan moniammatillista työryhmää!!

      -iines82-

      • 18v kroonista kipua

        iines 83 kuopion lääkäri ja hoitaja ovat hyviä kaikkensa yrittävät ,mutta jos ei itse mitään tee ei mitään myöskään tapahdu.
        löydä yksi positiivinen asia päivässä siitä se alkaa.olen itse rämpiny tuolla alamaissa mutta hoito on loppuelämä asia ,ja lääkkeet jota määrätään on yksilöllisiä yhdistelmiä opettele rentoutumaan


    • Lantionalueen kivut

      Siis mitään apua et ole saanut lantionalueen kipuihisi. Oletko koskaan "eksynyt" noille selkäsivuille? Jos et ole vielä nähnyt niin tutkipa tuosta:

      http://www.selkasivut.fi/selka/ongelmat.html

      Ps. Ehtiihän yksi lääkäri ja hoitaja kirjoittaa monta kipupillerireseptiä päivittäin!

    • kokemusta omaava

      Luulisi että lääkärit röntgenkuvista ja oireista ymmärtäväisivät potilaan diagnoosin. Ettei potilaan tarvitsisi itse "eksyä" diagnoosia tekemään. On kyllä touhua.

    • Henna

      Kuopiossa auttaa sellainen yritys kuin Thermo-Rex Oy. Auttaa erityisesti nishahartiaseudun kiputiloihin. Oikeastaan ainoa este hoidon tekemiselle ja onnistumiselle on, jos et siedä lämpöä, koska hoito aloitetaan lämpötyynyllä.

      Ohessa mainos:

      PÄÄNSÄRKYÄ? MIGREENIÄ? HARTIASÄRKYÄ?
      Varaa nyt aikasi tutkitusti tehokkaaseen Take a brake -niskahartiaseudun hoitoon!
      Mielesi ja kehosi virkistyy välittömästi! Hoidon pystyy tekemään myös aktiivivaiheessa. Hoidossa yhdistetään lämpöhoito ja triggerpistepainanta.
      Lue lisää www.thermo-rex.fi
      Tykkää Facebookissa Thermo-Rex Oy
      Ajanvaraus 040 0671418.

    • tuntematon spotilas

      Mitä ihmettä! Luen ketjua monttu auki; olen nyt käynyt OYSin kipipolilla 6-7 krt 4kk:n sisällä. Sama lekuri soittaa ja vastaa meileihinkin (ei tietenkään sellaisiin, joista hakkerit voisivat hyötyä tai potilaan henk.tietoja vuotaa maailmalle).
      Lääkitystä kokeiltu monenmoista ja lekuri ottaa huomioon taloudellisen tilanteeni määrätessään lääkkeitä sekä kuuntelee yliherkkyydet yms.

      Olen kärsinyt jalan synnynnäisestä rakenneviasta ja v.-07 ja -11 leikkausten yhteydessä syntyneistä hermovaurioista, enkä koskaan, missään, ole saanut näin kokonaisvaltaista hoitoa! Lekurin kanssa viitsin jutella paljon asioista, joista en ole kehdannut avautua kenellekään muulle aikaisemmin.
      Vihdoinkin kivun kanssa (kipuasteikolla nyt 3-4, aiemmin 8-10) voisi jopa elää, jos ei ulkopuoliset asiat olisi niin huonosti.

      Sama kiitollisuudentunne kohdistuu myös osastosihteereihin ja sos.työntekijään; arvontakone työpaikkoja täytettäessä on rykäissyt ulos epätavallisen hienoja ja empaattisia ihmisiä.

      • potilas kys

        millaisia kokemuksia on nykyään kuopiosta?


    • särkylääkeet eiauta

      jos on monia sairauksia jotka yhteis summana tuottaa ankaraa kipua,
      mitä lääkkeitä on kivunhoitoon saatavana.

      • DEKriminalisointi.fi

        Lääkannabiksen kasvatus lailliseksi kaikille joilla on jo todettuja terveysongelmia.
        Paras hermokipulääke vailla minkäänlaisia sivuvaikutuksia!


      • karavaanari ilman ja
        DEKriminalisointi.fi kirjoitti:

        Lääkannabiksen kasvatus lailliseksi kaikille joilla on jo todettuja terveysongelmia.
        Paras hermokipulääke vailla minkäänlaisia sivuvaikutuksia!

        Taidat kirjoittaa vailla parempaa tietoa. Kaikella on sivuvaikutuksensa. On vain yksi hoitomuoto jossa potilas ei kärsi mutta lähimmäisten tuska on rajaton. Ei pitäisi puhua vakavasta asiasta antaen toivoa laittomuuksiin ryhtymisestä. Itse olen kokeillut lääkkeet a-ö ja vielä viinan kanssa. kaikella on hintansa. Jos kannapista olisi käytössä siihenkin tulee toleranssi ennemmin tai myöhemmin. Tulee hetkiä että ei vaan jaksa ja silloin tulee viihdekäyttö mukaan lähes jokaisella. Kipu on asia joka täytyy ottaa aina tosissaan.


      • Pysähtyneisyys
        karavaanari ilman ja kirjoitti:

        Taidat kirjoittaa vailla parempaa tietoa. Kaikella on sivuvaikutuksensa. On vain yksi hoitomuoto jossa potilas ei kärsi mutta lähimmäisten tuska on rajaton. Ei pitäisi puhua vakavasta asiasta antaen toivoa laittomuuksiin ryhtymisestä. Itse olen kokeillut lääkkeet a-ö ja vielä viinan kanssa. kaikella on hintansa. Jos kannapista olisi käytössä siihenkin tulee toleranssi ennemmin tai myöhemmin. Tulee hetkiä että ei vaan jaksa ja silloin tulee viihdekäyttö mukaan lähes jokaisella. Kipu on asia joka täytyy ottaa aina tosissaan.

        Ei sivuvaikutukset tule kaikille ja kaikesta, se on niin yksilöllistä. Toiset sietävät Lyricaa hyvin ja toisille se ei käy lainkaan. Lääkekannabiksessa lienee sama. Tärkeää on erottaa lääkekannabis kadullamyytävästä. Tämä tärkeä seikka unohtuu monasti kun vastustajat ja kauhistelijat pääsevät vauhtiin.


    • hätähuuto

      Ei mitään apua siellä käymisestä. Oli lekuri saanut jotain"taustatietoa" eli pelkän fipromyalgian takia sinne en mennyt. lääkkeeksi sain pöntöksi tekevän masennuslääkkeen, miedon ja jonka pitäis auttaa fibrokipuihin..hö hö. vaikeista hermoahtautumista kipuni johtuvat ja sitä ei se lekuri noteerannut. Suu virneesssä ja kova naurunremakka päälle sieltä lähin pois. Olen pelkkä kipua sairastava priorisoitu ihminen, joka haluaa parantua edes ilman apua pärjääväksi immeiseksi. Hoidoilla. Akupunktiohoidot, ehkä parhaimmai ilman leikkaushoitoja kaihtavalle. Sydämen syke jatkuvasti n.120 ja ollut nuoresta lähtien näin. Tod.näk. en leikkauspotilaaksi kelpaisikaan. Luupiikkejä myös ylä kehossana ja jumppaliikkeeksi käy hartioiden pyöritys "pitkää niskaa pitkällläni", tosin selkäni takia en muuta ole, kuin pitkälläni tv:n edesssä aamusta aamuun. Istuminen vaikeaa. Entisenä himoliikkujana vaikeaa maata vain. Jalat ja koko kroppa ei kestä kävelyä. Jatkuvat kivut seuranani aina.

      • 18v kroonistakipua

        läheppäs sieltä sängyn pohjalta liikkeelle vesijuoksemaan ,mitä enemmän makaat sitä kipeemmäksi tuut ,lakaa tuijottamasta omaanapaa,( minä ja minun kipu )
        kukaan muu ei sua voi auttaa jos et itse itsellesi tee mitään.ketä eniten rakastat maailmassa rakasta kahta verroin itseäsi


      • Anonyymi
        18v kroonistakipua kirjoitti:

        läheppäs sieltä sängyn pohjalta liikkeelle vesijuoksemaan ,mitä enemmän makaat sitä kipeemmäksi tuut ,lakaa tuijottamasta omaanapaa,( minä ja minun kipu )
        kukaan muu ei sua voi auttaa jos et itse itsellesi tee mitään.ketä eniten rakastat maailmassa rakasta kahta verroin itseäsi

        Käyn itse salilla 4-5 kertaa viikkoon vaikka kivut ovat niin kovat että ase ollut jo suussa kun ei saa mistään apua. Kukaan ei voi sanoa toisten kivuista että lähe vesijuoksemaan. Särkyjä on erilaisia ja ihmiset yksilöitä. Suomessa on maailman huonoimpia kipu hoito pajuloita. Pelätään määrätä muuta ko jotain kipukynnys lääkkeitä ja varsinkaan jos olet suhteellisen nuori ja päihde tausta 5vuoden takaa ni vaikka kaikki raajat puuttuisi niin Buranaa vaikka siitäkin sanottu että ei siitä ole tuollaiseen vammaan Apua. Kipua ei kokonaan saa pois minun tapauksessa mutta jo miedolla kipulääkkeillä esim tramal ja panacod on niin suuri apu että pystyisin elämään suhteellisen normaalisti ja nauttimaan elämästä. Nyt menee jo mielenterveys 4vuotta ravannu ja neuvotellut julkisilla. Ni joko et saa mitään kipuihin tai mene korvaushoitoon ottamaan synteettistä heroiinia joka aamu. Ne toivoo että hoidan itseni pois päiviltä ni ei tarvi ottaa kantaa. Olen 32v ja 7vuotta on keskimääräinen elinaika ennuste siinä. Ja tramalia tai panacodia ei tule kysymykseenkään kokeilla koska sitte jäisin koukkuun, no pienempi paha se ko metadon ja siihenkö sitte ei jää koukkuun...?? Ei sitte mitään logiikkaa.. Puoli kättä puuttuu ja sanoo että voi olla että joskus se kipu helpottaa itsestään.. No ei ainakaan 5vuoteen ollut mitään viittaavaa siihen. Alkaa jo psyyke kärsimään kesällä kun lämpö tekee vielä kipeämmäksi niin sain sitte lopullisen burn outin... Itken viikoittain koska ei voi elää näin sairaiden kipujen kanssa. Yksityiseen ei ole varaa ja menneisyys ei saa määrittää minun nykyistä statusta. Mutta mitä helvettiä lääkärit odottaa!!! Että alan hankkimaan kadulta ja joudun tekemään rikoksia että saan kipulääkkeitä kun on just 5vuotta ollut siitä elämästä pois. Vai tapan itseni tai jonkun muun?? Paljohan on yhteiskunnalle maksanut jatkuvat lääkäri käynnit viimeiseltä 4-5vuodelta. En luovuta koskaan koska minulla on oikeus kivun hoitoon kuten ns, normaalillakin ihmisellä. Vaikka olen mokaillut joskus 2016 viimeksi. Haluan vaan pystyä elämään edes jotenkin, kipuja tulee aina olemaan mutta että ne olisi jollain lailla siedettävät. Parantaisi elämän laatua ja toimintakykyä, ei voi jättää ihmistä täysin heitteille ja ilman hoitoa vaikka joskus on mokannut. Nykysin Apsolutistin perhe elämää. Kivut on asia joka on pilannut elämäni täysin, ja kun niitä ei edes yritetä hoitaa. Kipupolin ylilääkäri Petteri Maunu sanoi että ei kipulääkkeistä ole minulle hyötyä, vaikka oikeasti on huomattava vaste miedoillakin kipulääkkeillä. ja korkeintaan syöpäpotilaat saavat jotain kipulääkettä täältä, eli kipupoli on mutta oli vaiva siis mikä vaan kenellä vaan niin siihen ei kipupolilta määrätä lääkkeitä. Näin pähkinänkuoressa. Onko ketään joka on saanut Tampereen kipupolilta kipulääkettä?? Kuulemma panacodiakin voi vaan leikkauksen jälkeen max 2viikkoa antaa. Jos tuo lääkäri eläis edes päivän näiden kipujen kanssa niin kyyneleet poskella olis ensimmäisen 2h aikana kollegalta hakemassa.!!


    • 18vkroonista kipua

      kyllä on 18v kokemus ja voin sanoa että hyvää työtä tekevät kroonisenkivun hoitoon saattaa tarvita 10-30 eri käyntiä ennenkuin löytyy lääkitys joka auttaa. mitään simsabim konstia ei ole siis todellisen kroonisen kivun hoidossa,olem ollut hoidossa 9v helsingissä ja nyt 9v kuopiossa ja saanut kummastakin asianmukaista hoitoa.ei pidä mennä sellaisella asenteella hakemaan hoitoa että kerta käynti riittaa minullakin on kokeiltu varmaan sata eri yhdistelmää jotta oikea ja tehokkain lääkitys löytyy,ja sekään ei täysin kipua vie pois mutta muuttaa sitä siedettäväksi.toivon tsemppiä niin potilaille kuin lääkärille ja hoitajille

    • makke2

      Turun kipupoliklinikka on maailman turhin laitos. jojottavat 5 vuoden ajan edestakaisin kunnalliselle. eivät osaa hoitaa kipua lainkaan. määrävät buranaa ja paskatabsia vaikka tk määrää kipulaastareita.
      Suosittelen unohtamaan koko yksikön olemassa olon täysin tarpeettomana.
      Hoidan itse kipuni ja kärsimykseni, ilman avopuolison jatkuvaa tukea ja edunajamista, olisin jo junaradalla useampana osana ja vihdoin kivuton.
      Suosittelen sulkemaan tämän lääkeyhtiöiden saunailtalaitoksen tuhlaamasta verorahojamme

      • Anonyymi

        Komppaan. Oon kuullut siellä työskentelevältä työntekijältä, että narkkarit vaan hakee huumeitaan. Et näin symppiksiä ihmisiä siellä on ja empatiataso 0. Hyvän palkan kuulemma sieltä saa, ja se on päämotivaattori siellä.


    • Tuskix

      Sain lähetteen pään epämääräisten hampaissa ja korvissa olevan pitkään jatkuneen kivun vuoksi HUSin vai onko se HYKSin kipupolille. Onko sieltä kertoa kellään kokemuksia, vai kannattaako vatmuuden vuoksi hakeutua jo sinne Ortoniin?

    • Idioottipuoskarit

      Kipupoliklinikalla pelkkiä ammattitaidottomia puoskareita.

      Mistään eivät mitään tiedä, kivusta kaikkein vähiten.

      Kun kivulle ei löytynyt mitään syytä, niin kipupolin puoskarit "löysivät" magneettikuvista "hermopuristuksen" joka oli kivun syynä.

      Myöhemmin on selvinnyt ettei mitään hermopuristusta ole ollut ja se on pääteltävissä jo liikeradoista jotka olisivat mahdottomia jos hermo olisi puristuksessa.

      Siinä sitä ammattitaitoa....

    • Käynytjapettynyt

      Mistähän tuo nimitys ,kipupoliklinikka, sille on tullut? Kipu ja sen selvitys tuntui siellä kiinnostavan kovin vähän. Pillereitä sen sijaan mielellään määrättiin.
      Olisikohan pilleripoiliklinikka, kuvaavampi nimitys?

    • NäinKuopiossa

      Kuopion kipupolilla määrätään erittäin useasti pelkkä lääkkeiden (kipulaastari muut kipulääkkeet) astettainen alasajo, koska ne naislääkärin mielestä ovat menettäneet tehonsa. Jos selviät hengissä lääkkeiden alasajosta ja sinnittelet kuukauden ilman kunnon kipulääkitystä saat sen jälkeen käyttöösi entiset kipulääkkeet, mutta vain 1-3 kk kuureina. Mielestäni kivun lievitys on krooniselle kipupotilaalle ihmisoikeus. Itse ollut jo kohta 20 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä alaraajakipujen takia tapaturman vuoksi ja kärsinyt kovista kivuista yli 30 vuotta. Jos käytät mielialalääkkeitä, niin helposti fyysisetkin kivut jäävät Kuopiossa erittäin huonolle hoidolle.

      • Kausalgia8080

        Ja krooninen kipu tulee hoitaa SÄÄNNÖLLISELLÄ ja YKSILÖLLISELLÄ lääkityksellä kuin mikä tahansa sairaus , kuten vaikka insuliini DM. Nyt on joku kurssi vissiin lääkäreillä käyty , kun ovat sitä mieltä ettei krooniseen neuropaattiseen kipuun tule antaa opiaateista kuin depot valmisteet , kuten oxyycontin / palladon depot / kipulaastari jne. Vaikka näiden pakkausselosteissa lukee että mahdollisiin läpilyöntikipuihin tulee olla joku lyhytvaikutteinen.
        Panadolia kyllä syötetään niin että maksa ja munuaiset on kovilla. Lisäks tulee mahahaava ja muuta " mukavaa " ...
        Mullon CRPS II, kausalgia, neuropaattinen graavi lantion vatsakalvon alueen endometrioosi ja kaula- ja rintarangan alueella kipuepiduraalista johtuva hermovaurio selkärangassa ja skolioosia ja degeneratiota ja oikoryhti ja pullistumia niskassa ja osteofyyttejä ja sääriluun varren kierteinen murska pirstale murtuma ja sen jälkitila, migreeni, bruksauksesta purentalihaksiin pistetään botox 3 kuukauden välein.
        Jossain vaiheessa oli Lyrica , Ketipinor , seromex sekä fentanyylilaastari ja tarvittaessa Oxynormia ja Oxycontinia. VAS tuolloin 1-3 ... laastari ja pregabaliini auttoi luusto - ja rankahermovauriokipuun kun taas oxycodoni puri hyvin viskeraaliseen neuropaattiseen endometrioosi tuskaan. Eli sisäelinten hermovaurio kipuihin.

        Mutta kappas. Oxynorm pois kun ei kerran " auta " !?!?! Ja ei laastaria. Nyt menee Oxycodone ja Lyrica ja Panadol ja Ketorin. TULEHDUSKIPULÄÄKETTÄ HERMOVAURIOKIPUKOHTAUKSIIN JA PANADOL ?!?!?

        Oyssissa sanottiin ettei lyhytvaikutteisia oxynormeja eikä infektioita joita sai aikaisemmin pahimmissa tilanteissa kun laatta lensi eikä voinut kun vaikeroida.

        Kipukohtauksen sai poikki jo kotona. Nykyään lähtee taju kivun iskiessä ja pitää soittaa 112 😢 , tulee ambulanssilla meno sairaalaan ja heitetään jollekin osastolle.

        " KIVUNHOITOON " , mikä tarkoittaa että saa Perfalganin iv , Ketorinit iv ja muuten SAMA lääkitys kun KOTONA !!! Tästä seuraa mulle parisadan laskun lisäksi kauheaa kärsimystä. Saati mitä maksaa yhteiskunnalle makuuttaa osastoilla kun kivun olis saanut kotona ko poikki Oxynormilla Primperanilla Ketorinilla ja Panadol 1g : llä lämpopussin ollessa lisänä. Tai korkeintaan päivystykseen Primperan ampullalla ja Oxanest 10mg injektiolla. Ne oli valmiina ohjeena mulla pitkään ja ehkä 2-4 × / 3 kk aikana joutui käydä.

        Nyt on keksitty että lyhytvaikutteinen akuuttiin kipuun ja pitkävaikutteinen krooniseen ...
        Tässä unohtuu yks tärkeä asia. Nimittäin YKSILÖLLISYYS , kun tuijottavat johinki ****** KÄYPÄHOITOSUOSITUKSIIN !!!
        Teoriassa sama asia kuin että diabeetikon sama ns. PIKAINSULIINI kiellettäis koska DM on PITKÄAIKAINEN SAIRAUS joka tulee hoitaa vain PITKÄVAIKUTTEISELLA INSULIINILLA ... sehän on henkeä uhkaavaa. Mutta niin on KIPUKIN. Nimittäin kivusta voi mennä sokkiin , kaatuessa halkaista kallonsa tai sitten joku kuka ei enää kestä ;
        " lopettaa " itsensä.

        Aijon kirjoittaa aiheesta kirjan. Ja ajaa meidän kaikkien asiaa.
        Voimia ja Halauksia kaikille tasapuolisesti.


    • kipulainen

      minulla on kokemusta hyksin, hyvinkään, jyväskylässä fysiatrin ja kuopion kipupolista. Ortonista myös-. Kipuihmstä ei ymmärrä kukaan muu kuin toinen kipuihminen. Krooninen KIPU vie mielialan, työkyvyn ja elämänlaadun tosi alas; ja nämä tseppaajat, ÄLKÄÄ VIITTIKÖ PUHUA, ETT'Ä YLÖS ULOS JA LENKILLE!! Silloin kun kova kipu jyllää kroonisena, ei pysty liikkumaan, istumaan tms. järkeänsä menettämättä. Olen myös kokeillut kaikki mahdolliset "kipukynnystä nostavat" lääkkeet joita en pysty sivuvaikutusten vuoksi kyttämään eikä niistä mitään hyötyä ollutkaan. Olen aloittanut panadol_buranalinjalla ja edennyt oxycodoni- panacod linjaan jota yritän pitää mahdollisimman matalana. Mutta toleranssi ja riippuvuus ovat todellisia, sille ei voi mitään. Sitä en käsitä, että kipulääkkeitä tarvitsevia syyllistetään, mutta esim. diabeetikot ja sydänsairaat jne. ovat jotenkin oikeammin sairaita ja tarvtsevat lääkkeitä ja lääkkeitten titrausta. Se on ihan sattumaa, saatko kipupolilta hoitoa vai ei, yksityislääkäritkin pitää tietää. Muista googlata lääkkeet, sivarit etc. ennekun pistät suuhusi ja tutki laajasti anatomiaa, lääkärikirjoja ja kartoita itse, mistä kipusi tulee, mikä pahentaa tai helpottaa etc. Tervarissakin voi saada apua, jos sattuu tuuri.

    • kivullinen

      minulla on kokemusta hyksin, hyvinkään, jyväskylässä fysiatrin ja kuopion kipupolista. Ortonista myös-. Kipuihmstä ei ymmärrä kukaan muu kuin toinen kipuihminen. Krooninen KIPU vie mielialan, työkyvyn ja elämänlaadun tosi alas; ja nämä tseppaajat, ÄLKÄÄ VIITTIKÖ PUHUA, ETT'Ä YLÖS ULOS JA LENKILLE!! Silloin kun kova kipu jyllää kroonisena, ei pysty liikkumaan, istumaan tms. järkeänsä menettämättä. Olen myös kokeillut kaikki mahdolliset "kipukynnystä nostavat" lääkkeet joita en pysty sivuvaikutusten vuoksi kyttämään eikä niistä mitään hyötyä ollutkaan. Olen aloittanut panadol_buranalinjalla ja edennyt oxycodoni- panacod linjaan jota yritän pitää mahdollisimman matalana. Mutta toleranssi ja riippuvuus ovat todellisia, sille ei voi mitään. Sitä en käsitä, että kipulääkkeitä tarvitsevia syyllistetään, mutta esim. diabeetikot ja sydänsairaat jne. ovat jotenkin oikeammin sairaita ja tarvtsevat lääkkeitä ja lääkkeitten titrausta. Se on ihan sattumaa, saatko kipupolilta hoitoa vai ei, yksityislääkäritkin pitää tietää. Muista googlata lääkkeet, sivarit etc. ennekun pistät suuhusi ja tutki laajasti anatomiaa, lääkärikirjoja ja kartoita itse, mistä kipusi tulee, mikä pahentaa tai helpottaa etc. Tervarissakin voi saada apua, jos sattuu tuuri.

      • Ilkkali

        Niin. Kipupotilaalle kyllä määrätään lääkkeitä mutta kukaan ei kontrolloi niiden käyttöä. Mulla kipu on vienyt kaiken elämästä. Kuinka helppoa on vetää yliannostus opiaatteja. Ei ketään tunnu kiinnostavan mitä potilaalle kuuluu. Pitäis muistaa että kovat kivut voi laukaista itsetunto vietin.


    • LOKA-16

      v.2015 podin puolivuotta hermosärystä. MONIEN KIPULÄÄKEKOKEILUJEN JÄLKEEN SAIN AJAN kAJAANIIN KIPUPOLILLE JA SIELLÄ LÄÄKÄRI KIRJOITTI CABRION-NIMISEN HERMOSÄRKYLÄÄKKEEN JOLLOIN HERMOSÄRKYNI LOPPUI.KITOS HÄNELLE.

    • tkha

      Nyt löysinkin sopivan sivun lukeakseni ja kirjoittamiseen. Jos nyt sitten vasemmalla kädellä mitään pystyn. Oikeassa kädessä ollut pahenevaa kipua vuoden ajan. Vuosi sitten joulukuussa en vielä arvannut miten pahaksi käynyt.
      Aika hyvä TK-lääkäri, kun laittoi aina tutkimuksiin. 2016-vuoden alussa röntgen, maalisk. ENMG-tutkimus. Siinä huomattu C9 kaularangassa vikaa. Eipä käsiä kunnolla sen jälkeen edes katsottu, vaikka juuri etusormea olen valittanut.
      Mangeettikuvaus sitten kesäkuun lopulla. Ortopedille jossain vaiheessa kerroin voivani jo valittaa niskaanikin. Keväästä saakka pitänyt käsineitä, kun sormi ollut kosketusarka. Allodynia, kuten oma diagnoosikin ollut. Koko ajan vaan pahentunut vaiva, ei siinä paljoa oikakätisenä pystynyt mitään tekemään.
      Loppukesästä lähete TAYSiin Neurokirurgille. Syyskuun lopulla pääsin pertusajalla (meni sekaisin) peruutusajalla leikkaukseen. Selkäydintä leikattiin kaularangasta, niskan puolelta. Yleisanestesia meni hyvin, enkä halunnut mitään esilääkitystä, on noita nukutuksia ollut ennenkin. Herääminenkin vielä meni hyvin, mutta osastolla jo koko käsi kyynärpäätä myöten oli kuin tulessa.
      Viikon verran meni sairaalassa, loppu siitä lähisairaalassa. Oli kamalat kivut, syöminen isoilla ruokailuvälineillä hankalaa, kun jouduin edelleen pitämään käsineitä. (olin ostanut uudet Alpakkavillaiset). Sitten vasemmalta puolelta leikkaushaava kivulias. Ei sitten auttanut käteen, 12 lääkettä päivittäin, auttoi kai niskaan ja käsivarteen. Ohjeiden mukaan pääsin kotona parin viikon jälkeen osasta lääkkeistä.
      Potilasasiakirjassa mainittiin kipupoliklinikka, joten pyysin lähetettä, kun kipuja (nyt vielä muutkin oikea käden sormissa) edelleen. -- eipä mitään, pitikin syödä aamuin, illoin kaksi Lyricaa. Nyt sitten lääkäri (vallan taas eri) soittaa maanantaina. Ei oikein tietoa, mitä kipupolilla tutkitaan. Siis ne mitkään lääkkeet ei hetkeksikään auttaneet allodyniaan. Taitaa olla liian suuret odotukset ja milloin edes pääsee?

    • Hälytysmerkki

      Kipuhan on hälytys-, varoitusmerkki, että nyt on jotain vialla, ja täytyy kiinnittä huomiota kipuun, etenkin kivun aiheuttajaan!
      Miksi tämä hälytys-, varoitusmerkki pitää lääkityksellä vaimentaa?

      Jos esim. palovaroitin rupeaa hälyttämään, katkaisetko vain sen virtajohdon, tai poistat paristot, saadaksesi sen hiljaiseksi, ennen kuin selvität SYYN miksi se teki hälytyksen?

      • ihmepuupäitänetissäki

        kunnon puupää. jos ihmisen toimintakyky menee kivun takia niin pitäisikö sinunmielestä olla vaimemtamatta kipua mikä vie ihmisen sängyn pohjalle miettimään palovaroitinta vai ottaa lääke mikä vaimentaa kivun että pääsee esim töissä käymään jos ei ole muita vaihtoehtoja liikkumiseeen.


    • tkha

      Minulla ei leikkaus auttanut Allodyniaan. Nikamasairauden aiheuttama selkäytimen puristuminen, sieltä hermo ei palautunut, joten kipua edelleen. Leikkaus, jos mikä olisi pitänyt parantaa, mutta ei!
      Lyrica määrättiin 2x aamuin, illoin. Ei auttanut. Nyt vaihdettiin Duloxetine, lopetettava jos ei auta kahdessa kuukaudessa. Lähetteen kaiketi laittoi kipupoliklinikalle, saattaa mennä pitkään, kun kutsu tulee. Pakkohan oli kokeilla jotain tässä välissä.
      Mihin tulokseen siellä tulevat, johan TAYSissa hoitajalta kysyin, jos leikataan koko etusormi pois. Kuulemma tulisi haamusärkyä. Isommastakaan leikkauksesta ollut mitään hyötyä, eikä siitä valtavast määrästä lääkkeitä.

    • tkha

      Tulikin tieto, että lähete laitettu. Maaliskuun loppupuoleen mennessä tulee kutsu Neurologian poliklinikalle. Siis loputonta odottamista. Miten tässä jaksaa edes siihen saakka, tietäen, ettei silloinkaan vielä mitään apua. Onneksi kotona miehestä vähän apua. Minulta ei onnistu edes perunoiden kuoriminen, ei keitettynä, eikä raakana.
      Oikea käsi, kun tavallaan pois pelistä ja vasen on kömpelö, niin vaikeata on. Ovea en saa auki, kun tiivisteet vaihdettu, pitäisi sillä oikealla kädellä kiskoa, että lukko aukeaisi. Nämä vain mainitakseni. Yksin en pärjäisi, apua sentään toisesta puolikuntoisesta, onneksi selvinnyt syöpäleikkauksesta.
      Mitään apua ei ole ollut tuostakaan lääkkeestä. ehkä väsyneempi ja nukkunut katkonaisesti. Leikkauksen jälkeen vielä huonommin, kun kaularanka leikattu. Kättä vaikea pitää mitenkään päin, tuon kosketusarkuuden (Allodynia) takia.
      Ei paljoa naurata!

    • tkha

      Ensi viikolla vasta pääsen TAYS;in Kipupoliklinikalle. Odotukset vähän toisenlaiset, kuin odottaessani leikkaukseen. Silloin vielä toiveikas, että tulee apu.
      Nyt taas tietää, ettei tulevalla käynnillä parane. Nyt vielä ajatuksena, ettei olisi kannattanut koko leikkaukseen meno.
      Sen olen tiennyt, ettei valtava määrä lääkkeitä ole auttanut ja uusi leikkauskin vaikea. Katsotaan nyt onko keinot kuinka vähissä.

    • Kokemuksiaa

      Kun määrättiin kipuklinikalle, niin siellä määrättiin vain kipulääkkeitä!

    • kipuiita

      olen menossa tayssin kipuklinikalle ensi kuussa.Pahaa pelkään,että sieltä en saa taaskaan mitään apua.Lääkäri vaan hymyilee,ja tuntuu että ei ota tosissaan kun kertoo kivuistaan.Myöskään opiaattipohjaisia lääkkeitä en ole saanut,vaikka on kokeiltu lyricat,triptylit,mielialalääkkeet ym.Eivät määrää opiaattipohjaisia lääkkeitä,kun nehän voisi jopa auttaa...Kivun hoito on täysin peestä suomen maassa.Onko kenelläkään ollut neuropaattista kipua hampaiden ja nielun alueella?jos on,niin onko jokin lääkitys auttanut siihen?

    • kisumimmi

      Mikkelissä oli joskus 2008 tosi hyvä lekuri kipupolilla. Taisi olla joku Jari Halme tai jotain.

    • nyhtänköljä

      Luin eri kipupolien nettisivuja. Aika samanlaisia keskenään. "Haastetaan potilas vastaamaan itsestään" oli pahin. Arvelen kipupolien olevan vain itseään varten, ei potilaita varten. Ehkä perun ajan, ei kannata tuhlata vähiä rahojaan. Tyhjän saa pyytämättäkin. Tämä keskusteluketju vahvisti käsityksiäni sen jälkeen,kun olin lukenut Akuuttti-ohjelman haastatteleman lääkärin mielipiteet.

    • karsiva2017

      kyllähän se on suojatyöpaikka sairaalahenkilökunnan sukulaisille ja tuttaville. lukittujen ovien takana on hyvä olla "kiire" ja mitään apuja sieltä et sinä potilas tule saamaan. Vai lähteekö krooninen kipu lääkärin ja hoitajien lässyttämisellä?
      terveyskeskuslääkärikin on hyödyllisempi kuin kipupolin tollot. Olen erittäin pettynyt näihin suojateihin!

    • Anonyymi

      Parin siellä työskenteeltäni kaverilta kuullut ettei ne siellä pysty ketään auttamaan. Toinen kärsi sen verran kun ei pystynyt ihmisten tuskaa katselee, että vaihtoi työpaikkaa. Ei siellä ole mitään keinoja joilla ihmisiä auttaa. Samoja epilepsialääkkeitä ja masennuslääkkeitä kun muutkin tk lääkärit, mut paremmalla liksalla. Hermokivut liian vaikeita.

    • Anonyymi

      Hus kipupoliklinikka, siinäpä vasta vitsi, länkytetään joka kerta samat asiat, kipujen syytä ei kiinnosta tutkia, lääkkeitä kyllä määrätään vaikka niistä mitään hyötyä koskaan ole ollut. 3 kertaa kun päässyt lääkärin tapaamiseen, joka kerta eri lääkäri, ja taas lähdetään alusta asti selittämään joka asia ja taas määrätään uudet lääkkeet. Jos haluatte apua oikeasti. Jos ongelmasi ei poistu buranalla ja levolla niin menee lääkäreillä sormi suuhun, kyllä on suomen lääkäreiden taso todella alhaalla

    • Anonyymi

      Nasuttaavat kipupotilaita kipuklinikoilla, jo pelkästään sen takia ettei saa lääkekannabista, vaan annetaan kitua. Nasusetiä ja nasutätejä.

    • Anonyymi

      Huh kuullostaapa masentavalta... Onko meno samanlaista vieläkin vai uusia lääkkeitä jo kipupoleilla käytössä?
      💊💊💊
      Miten happihoito tai kapsaisiini on toiminut ja saako reseptiä kipupolilta?
      Pitääkö lähteä Thaimaaseen kun sieltä saa lääkkeitä vain apteekkiin menemällä.
      Magneettipulssilaitteita ei taida olla julkisella?

      Itse en jaksaisi kuunnella yhdenkään lääkärin valehtelua tai koekaniineiksi joutumista.

    • Anonyymi

      En tajua miksi Kuopiossa ollaan agressiivisesti poistamassa kroonisen kivun lääkitystä. Jos kun ihmisellä voi olla monta eri kipusairautta päällekkäin niin ei kysellä tarkasti diagnooseista.
      Ei potilas jaksa tunnin aikana kertoa monien vuosien sairashistoriaa ja lääkityksiä. Miksi ei kuunnella tarkasti tai ole kyselyä aikaisemmista muista diagnooseista.
      Olipa pettymys kipupoli. Nimi kyllä kertoo potilaista he ovat kipeitä siellä.
      Ja jos heiltä ei saa apua niin voisivat kertoa paikan jossa sitä saa vaikka oma kustanteisesti.🙁👎

    • Anonyymi

      Lääkärit toistavat toisien kirjoituksia. Potilasta ei kuunnella. Tulehdusta ja rakenteelista vikaa hoidetaan hermokipuna psykoosilääkkeillä!
      Todella hidasta toimintaa ja monesti soittoajan tullessa hoitaja soittaa lääkärin olevan lomalla. Otetaan ns vääriä testejä ettei kivun oikea syy löydy vaikka näkyisi sokeallekkin kuvista. Lopetetaan vanha kipulääkitys kuin seinään. Sitten kysellään tuliko jotain oireita?! Huh huh en voi muuta sanoa.

    • Anonyymi

      Oli kyllä suuri pettymys että kipupolilla jatkuvasti vaihtuva lääkäri kopioi toisen kirjoitukset ja diagnoosit papereihin.
      Sitten fysioterapiaa sain lähetteen pakottamalla ja osteopaattti näki heti että on hermojuuriaukon tulehdus päässä!

      Olin käynyt monia kertoja näillä eksperteillä ja kukaan ei mitään hermotulehduksesta sanonut. Nämä on kyllä taitavia ettei tarvitse hoitaa tai mitään tehdä!

    • Anonyymi

      Kokemuksia on kahdesta kipuklinikasta, eli Lahden ja Turun. Lahdessa olen ollut asiakkaana vuodesta 2017 alkaen ja olen saanut äärettömän hyvää hoitoa ja apua. Ensin kokeiltiin lääkehoidoilla, mutta kun kipupiste on haimassa (kasvain siellä), aiheuttaa se lisäkipuja kaikki, mikä menee pohjukaissuolen läpi, myös lääkkeet.

      Pari vuotta mentiin lääkkeillä ja omalääkärini Lahdessa Matti Posa ehdotti, että turussa hänen kolleegansa Pirkka Rautakovella olisi hullu idea kyseisiin kipuihin. Pääsin 2020 alkuvuodesta käymään Turussa ja keskustelin Pirkan kanssa ko asiasta ja hän suositteli kokeilemaan sähköistä kipustimulaattoria, joka asennettaisiin kiinteästi selkäpuolelle niin, että anturit menevät selkäydinkanavaan ja itse laite akkuineen lantion yläpuolelle oikealle puolelle selkään. Toki ennen kun tehdään leikkaus on minun käytävä muutaman kerran psykologin luona ja kipuhoitajien luona, että ymmärtäisin mihin olen sitoutumassa.

      Yksitoista kertaa kävin taksilla Turussa sinä keväänä ja toukokuussa asennettiin itse laite minulle. Olihan se kuin taivaassa kun laite käynnistettiin, kivut hävis ja mieli nousi kattoon.

      Toki tuota autuutta ei kestänyt kuin vuoden, kun alkoi kivut uudestaan, mutta ne johtuivat sapesta, joka olisi pitänyt jo aikaa päivää sitten poistaa. Sappioireiden takia kerkesi pohjukassuoli tuhoutumaan pitkälti kokonaan ja maksaan tuli porttilaskimotukos, mutta silti kipuklinikoista on vain ja ainoastaan hyviä mielessä.

      Ja kuinka tarina jatkui tästä, niin se onkin toinen juttu...

    • Anonyymi

      Kannattaa varoa Kuopion kipupolia määräävät mielialalääkkeitä kivun hoitoon niin etteivät tutki aikaisempaa lääkitystä ja voit saada serotoniinisyndrooman!

    • Anonyymi

      Onko missään kipupolilla annettu lainaan laserhoitolaitetta kivun hoitoon?
      Onko ainoa keino ostaa kallis laite?🤔

    • Anonyymi

      Kuopion kipupolilla ei kuunneltu ollenkaan. Kerroin että tulehdusarvot koholla. Kivun syytä ei mitenkään tutkittu veriarvoista. Paljastui yksityisellä tulehdus syyksi! Älkää uskoko jos tuolla ei löydy mitään syytä!!! Älkää luovuttako jos lääkäri sanoo mikset hyväksy tiettyä diagnoosia! Menkää muualle hoitoon!😡

    • Anonyymi

      Olen HUS:in 6kk kahta leikkausta odottava potilas. Ortopedit toteavat että ehdottomasti pitää kuntoutua leikkausta varten ja sen jälkeen. Kun ei jalat toimi ilman ravakoita tuskia niin yritin saada apua kipuklikalta. Tk lääkäri teki lähetteen . Vastaus oli avun kielto ja ehdotus syödä Pregabaliineja. Että tämmöista ao potilasta tapaamatta. Aivan varmaa on ettei pregabliinin pitkäaikainen käyttö lainkaan sovi vanhuksille.

    • Anonyymi

      Miksi emme pääse Taysiin kipupoliklinikalle, on lähete, ohjataan Fysiatriseen, olemme 83 ja 86v. TARVITSEMME vain kipua lievittävää rohtoa, haluamme asua kodissamme. Miksi tämä on niin vaikeeta, on lähetteessä kaikki tiedot, emme tarvitse kuntoutusta vaan tässä ja nyt HELPOTTAVAA lääkettä, ei kuukausien kuluttua, vai onko tämä tietoinen järjestely? H. N.

      • Anonyymi

        Niistä voi tulla vaikka riippuvaiseksi! Eihän niitä silloin voi saada!


    • Anonyymi

      Kipupolilla tarjottiin tulehduskipulääkettä, psykologia ja fyssaria. Suuttuivat kun kerroin jo käyneeni tämän karusellin tuloksetta läpi. Tutkimatta enempiä totesivat, että minussa ei ole mitään vikaa ja pitäisi vaan oppia elämään kipujen kanssa. Jotta sain lähetteet kuvantamiseen minun piti kuitenkin tanssia heidän pillinsä mukaan. Sieltähän sitä selitystä löytyikin radiologin lausunnon mukaan, mutta lääkäri vain totesi että saattaa ehkä selittää kivut, mutta koska ei voi olla 100% varma niin annetaan olla.

      Lääkäri oli erittäin lääkevastainen, joten jouduin jäämään sairauslomalle koska ilman toimivaa kipulääkitystä pystyin hädin tuskin suihkussa käymään saati sitten töissä. Psykologi ei uskonut kipuun vaan ainoastaan "kivun yksilölliseen kokemiseen" ja ehdotti, että ajattelisin vaan kivoja juttuja ja unohtaisin kipuni. Fysioterapeutti oli kiinnostuneempi elämäni ihmissuhteista kuin liikunnallisesta arjestani ennen kipuja tai tekemistäni harjoitteista.

      Eli apua en saanut. Jotenkin kieroutunutta, että KIPUpoliklinikalla ei ymmärretä kipua, siihen ei uskota eikä asiaa yritetä edes tutkia. Enemmänkin tavoitteena tuntui olevan lisätä sitä kipua... Sama kuin menisi keuhkotautien erikoislääkärin vastaanotolle tutkituttamaan kärsiikö astmasta ja lääkäri jättäisi tutkimatta, mutta ehdottaisi kokeilemaan asbestissa pyörimistä, ketjupolttamista ja hukkumista.

    • Anonyymi

      Joensuun kipupoliklinikalla ainakaan ei saa apua. Lääkäri uskoo kaiken muun olevan avainsana kivuttomuuteen kuin lääketieteen. On lääkärillä hienoa titteliä tittelin perään mutta kutsumusammatti on enemmänkin näihin reikihoitoihin, tarot-arvontoihin ja ties mihin hihhulointiin painottuvaa.

      Ei kannata jäädä odottamaan tuonne pompoteltavaksi joutumista vaan mieluummin jättää parit terveyskeskuskäynnit väliin ja niillä euroilla mennä yksityiselle.

      • Anonyymi

        Kuka siellä muka on kivunhoitoon erikoistunut ja miten?
        Tietääkseni ei ole edes niitä titteliherroja olus edes jotain toivoa taitavat olla jokainen sieltä tänneppäin jostain sinne haalittuja tee se itse asiantuntijoita.

        Ja ei ollut aiemminkaan mitenkään suosittunpoli ainakaan potilaiden mielestä.

        Kipupoleja perustetaan että voidaan sanoa sellaisen olevan palveluvalikossa ilman että niissä on mitään osaamista.

        Ja se niuden lomake kivuista on täysin onbeton tekele.
        Taitavat vain keskittyä julkisella nostamaan palkkojaan työntekemisen sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka siellä muka on kivunhoitoon erikoistunut ja miten?
        Tietääkseni ei ole edes niitä titteliherroja olus edes jotain toivoa taitavat olla jokainen sieltä tänneppäin jostain sinne haalittuja tee se itse asiantuntijoita.

        Ja ei ollut aiemminkaan mitenkään suosittunpoli ainakaan potilaiden mielestä.

        Kipupoleja perustetaan että voidaan sanoa sellaisen olevan palveluvalikossa ilman että niissä on mitään osaamista.

        Ja se niuden lomake kivuista on täysin onbeton tekele.
        Taitavat vain keskittyä julkisella nostamaan palkkojaan työntekemisen sijaan.

        Ja en hoida kipuani lääkkeillä kun kivun ja ongelmien syytä ei ole edes selvitetty.


    • Anonyymi

      Hei!
      Täällä yksi Kuopion kipupolin asiakas. Talvella tk-lääkäri ilahdutti ilmoittamalla, että hän ei enää uusi kipulääkereseptejä paitsi Lyrica, koska sitä on hengenvaarallista lopettaa ku seinään. Mulla oli käytössä oxynorm 3x10mg/ vrk ja oxycontin 3x10mg/ vrk + Lyrica 225mg aamuin ja illoin. Olin myös kipupolin asiakas ja sieltä lääkäri oli yhteyksissä tk:een et kyllä täytyy reseptit uusia .. No ei tämä tk-lääkäri edelleenkään suostunut, vaan sai myös kipupolin lääkärin uskomaan, että olisi ollut paljon ongelmia kipulääkkeiden suhteen. Ja nyt minulla lukeekin omakannassa että " Ei tiedetä, mitä kaikkea potilas käyttää" ja " Ei tiedetä, mistä potilas hankkii lääkkeitä".

      Tämä lääkäri päätti siis tehdä minusta narkkarin paperilla. Todisteita hänellä ei ole, päinvastoin viimeisen vuoden aikana olen käynyt joka kk huumeseulassa eikä koskaan ole ollut mitään ylimääräistä. Enkä tähän ikään mennessä ole mitään edes kokeillut. Ikävä kyllä nekin ajat on tällä menolla edessä..

      Hän antoi minulle käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi siirtyä päihdepolin asiakkaaksi, jossa heti alkuun lääkitys oli 40mg ocycontinia, oxynormia ei ollenkaan, pregabaliini pysyi ennallaan. Näin meni pari viikkoa kunnes ei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin suostua kokeilemaan kipuun suboxonea. Oxyt oli laskettu jo 30mg:aan enkä sillä enää pärjännyt mitenkään. Menin siis ekalle jaksolle Julkulaan, missä aloitettiin suboxone ja samalla laskettiin pregabaliinia. Heti alkoi jalat turvota, en tosin tajunnut sen johtuvan suboxonesta ennenkuin luin haittavaikutuksista. Samalla jalat oli tosi voimattomat, tuli kramppeja, suu kipeä filmien takia, kauhea väsymys eikä kivut juurikaan helpottanu.

      Lopulta olo oli jo niin vaikea että lopetin suboxonen ku seinään ja koitin päästä muuanne hoitoon. Eipä onnistunut ja jouduinkin menemään taas tk:lle ja TAAS sama homma: uusi lähete päihdepolille. Siellä en enää saanut ollenkaan Lyricaa ja oxycontia 20mg/vrk. Pian tulikin sitten eteen taas käytännössä ainut vaihtoehto: Julkulaan Metadonin aloitukseen.. Alkuun tuntui ihan hyvältä, annos oli 20mg. Sitä on nostettu 3 viikossa 70 mg:aan ja tällä hetkellä olen jo taas niin huonovointinen että huomenna ilmoitan etten pysty tuotakaan enää jatkamaan. En siis pysty tekemään juuri mitään voimattomuuden ja kipujen takia. Mielessä pyörii jo jälleen lopullinen ratkaisu kun ei vaan jaksaisi enää tapella lääkityksestä. Rinnalla on siis ollut kokoajan kipupoli myös, lääkäreiden kanssa on ollut kaksi yhteispalaveria jossa kipupolin lääkäri on todennut sopiviksi keinoiksi nuo korvaushoitolääkkeet. Hienoa, kun he tietävät! Turhaanhan minä mitään valitan!

      Ai niin, selkäkivut minulla oahimapana ongelmana.. Täytynee alkaa suunnitella muuttoa Hollantiin!

      • Anonyymi

        Selän kivun hoito on Suomessa alkeellisella tasolla. Itse jo kolmatta vuotta kärsin selän kivuista. Syyt ovat selvitetty, vaatisi kirurgista hoitoa. En tiedä eikö rahaa löydy, vai mitä? Vähätellään, mutta kuntoutuksesta ei apua. Näin täällä Kanta-Hämeessä, Hämeenlinnassa! Lääkkeistä ei apua. Toivoisin ihan kansallista liikettä apua tarvitsevien hoidon tukemiseksi!
        KHKS fysiatrianplk ihan perseestä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selän kivun hoito on Suomessa alkeellisella tasolla. Itse jo kolmatta vuotta kärsin selän kivuista. Syyt ovat selvitetty, vaatisi kirurgista hoitoa. En tiedä eikö rahaa löydy, vai mitä? Vähätellään, mutta kuntoutuksesta ei apua. Näin täällä Kanta-Hämeessä, Hämeenlinnassa! Lääkkeistä ei apua. Toivoisin ihan kansallista liikettä apua tarvitsevien hoidon tukemiseksi!
        KHKS fysiatrianplk ihan perseestä!

        Itse kärsin selkäkivusta 7 vuotta, ennen kuin lopulta leikattiin.
        7 vuoden ajan puhuttiin vain iskiaksesta, käskettiin syödä kipulääkkeitä, muutama käynti fysioterapeutilla.
        Lopulta otettiin magneettikuvat ja fysiatrin kautta leikkausjonoon.
        Leikkaava lääkäri sanoi ennen leikkausta, että selkä vaatisi luudutusleikkauksen, mutta siitä ei ole hyötyä, kun vaiva on ollut jo niin kauan.

        Leikattiinhan selkä sitten, jotain nikamia pätkittiin, hermoille tehtiin tilaa.
        Heti leikkauspäivän iltana tuli kovat kivut, magneettikuviin taas, ja siellä oli joku hematooma ( ilmeisesti jotain muutakin, en ymmärtänyt ).
        Muutamaa päivää myöhemmin alkoi haavasta vuotaa verensekaista kudosnestettä, ja selkään laitettiin joku alipaineimuhoito-systeemi. Se oli joitain päiviä, kunnes haava ei enää erittänyt.
        Sen jälkeen ei enää uusia kuvia, sitä vähän ihmeteltiinkin, miksei. Auttoiko se hoito mahdolliseen aiheuttajaan, oliko nesteet lähteneet, jäikö mahdollisesti jotain vikaa.

        Auttoi se leikkaus sentään siihen 7 vuotta kestäneeseen oireiluun. Puolisen vuotta oli tilanne kaiken kaikkiaan hyvä. Sitten tuli kivut toiselle puolelle, sinne, missä kohtaa oli se hematooma ollut.
        Taas sairaalakäynti, magneettikuvat ( jotain niissäkin näkyi ), ja toinen lääkäri selitti, että jos ei helpota, niin täytyy miettiä luudutusleikkausta.
        En ole miettinyt koko leikkausta, en edes lääkäriä, selän takia. Kivut ovat ajoittain todella kovat, onneksi ei jatkuvasti.
        Katselen nyt ajan kanssa ( kenties taas 7 vuotta ? ), jos ei mene jalat alta ennen sitä.
        On niin tajuttoman turhauttavaa...

        Kipupolit on aivan turhia, yrittävät vain syöttää hermokipulääkkeitä, jotka laittavat pään sekaisin, ei kiitos.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe