Kotkan kyläkolut!

Paras_Fiilari

http://www.kotkankoulut.fi/J%E4ppil%E4n_koulu

Jäppilän kyläkoulu!

Tasapainoisena yksilönä yhteisössä
Tervetuloa Kotkan kaupungin perinteitä vaalivaan, mutta aikaansa seuraavaan kyläkouluun.
Astu peremmälle ja tutustu meihin paremmin.

Koulusta hieman tarkemmin

Jäppilä sijaitsee Sutelan ja Kyminlinnan pohjoispuolella, Kymijoen rajatessa sen idässä ja Pyhtään kunta toisaalta lännessä. Koulu sijaitsee Alakyläntien pohjoisessa päässä. Koulun pihapiiriin kuuluu kaksi rakennusta; yläkoulu ja alakoulu. Yläkoulu rakennettiin ensin; vuonna 1896. Sen jykevät hirsiseinät antavat suojan kahdelle luokkahuoneelle, liikuntasalille, ryhmätyötilalle kahdelle pukuhuoneelle sekä opettajanhuoneelle. Vuonna 1956 rakennetun alakoulun rakennuksesta puolestaan löytyvät yksi luokkahuone, kirjasto, keittiö, ruokasali sekä teknisen työn luokka. Talon eteläpäädyssä, vanhassa opettajien asuinsiivessä toimii Jäppilän päiväkoti.

Jäppilän koulun sijainti keskellä kylää on aina luonut koululle luonnonläheisen ja turvallisen ilmapiirin. Oppilaat tuntevat sen rakennuksena hyvin jo ennen kouluikää. Jäppilän koulu rakennettiin aikoinaan pitkälti talkoovoimin. Kyläläiset kokivat lasten pitkän koulumatkan liian suureksi rasitteeksi erityisesti nuorimmille oppilaille. Lapset ovat aina kokeneet, että koulu on todellakin olemassa juuri heitä varten.

http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/Yleist%C3%A4/Historia

12

2290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paras_Fiilari

      http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/

      Tavastilan koulu sijaitsee noin 20 kilometriä Kotkansaarelta koilliseen.Se tarjoaa 150 oppilaalleen monipuolista perusopetusta luonnonläheisessä ympäristössä metsien ja peltojen keskellä.

      Tavastilan koulun historia

      Koulun perustaminen

      Lasten opettaminen maassamme ennen kansakoulujen syntyä oli varsin sattumanvaraista, ja opetuksen taso vaihteli suuresti. Vanhinta opetusmuotoa edusti kotona tapahtuva kotiopetus, joka liittyi vähitellen yhä kiinteämmäksi muotoutuneeseen kirkon antamaan opetukseen. Tämä tapahtui kinkereillä ja ns. pitäjänkouluissa. Näin oli laita Kymissäkin, jonka kansanopetuksen tilasta kertova vanhin tieto on vuonna 1725 pidetystä piispantarkastuksesta. Tuolloin suurehko osa seurakuntalaisista osasi lukea sisältä ja taisi ulkoa useita katkismuksen kappaleita selityksineen. Tämän jälkeen kului kuitenkin puolitoista vuosisataa ennen kuin ensimmäinen kansakoulu syntyi pitäjään. Vuonna 1875 aloitti näet toimintansa Helilän kansakoulu. Koko kunta oli tuolloin yhtenä koulupiirinä, ja koulun johtokuntaan kuului jäseniä kaikilta pitäjän kulmilta, myös Ylänummelta.

      Koko Kymin pitäjä oli tuolloin alueeltaan suhteellisen suppea ja asutus oli koko maankin huomioon ottaen poikkeuksellisen tiheä.Ylänummen, Saksalan, Kaarniemen, Marinkylän, Salmen ja Neuvottoman kylät muodostivat kiinteän yhteisön, jossa välimatkat kaukaisempienkaan talojen välillä eivät olleet juuri 5-6 kilometriä pitemmät. Luonnollisen keskuksen pitäjään muodosti Suur-Tavastilan kartano, jonka osti vuonna 1880 ministerivaltiosihteeri, vapaaherra Theodor Bruun. Ennen hänen paikkakunnalle tuloaan olivat em. kylien lapset saaneet nauttia vain perinteisten pitäjän-, pyhä- ja kiertokoulujen sekä kinkereiden tarjoamaa opetusta lukuunottamatta niitä muutamia lapsia, jotka kävivät Helilän koulua. Siellä käyminen oli kuitenkin kotoa käsin mahdotonta pitkän matkan vuoksi, eikä sopivan koulukortteerin hankkiminen ollut kuin erittäin harvojen taloudellisten mahdollisuuksien rajoissa.

      Vuonna 1881 tarjoutui Ylänummen ja lähikylien lapsille mahdollisuus saada vakiintuneempaa opetusta, kun vapaaherra Bruun puolisonsa Maria Bruunin kanssa järjesti alustalaisten ja lähikylien talollisten lapsille kiinteän alemman kansakoulun Suur-Tavastilan kartanon saliin. Tätä koulua alettiin kutsua sen ensimmäisen opettajan, majurinrouva Anna Metherin mukaan ”Majurskan kouluksi”. Se toimi kevätlukukauden 1892 loppuun saakka, eli 10 vuotta. Koulua pidettiin 4-5 tuntia päivässä, ja siellä annettiin alkeisopetusta lähes kaikissa kansakoulun aineissa. Opettaja asui kartanossa, ja hänen palkkansa, kuten koulun muutkin menot suoritti vapaaherra Bruun omista varoistaan.

      ”Majurskan koulu” ei voinut vastaanottaa ajan oloon kaikkia halukkaita, eikä muutoinkaan yksityisen luonteensa vuoksi voinut tulla kyläläisten yhteiseksi kouluksi. Tämän vuoksi kutsui vapaaherra Bruun 27.8.1882 em. kylien talolliset koolle päättämään yhteisen koulupiirin järjestämisestä ja kansakoulun perustamisesta Tavastilaan. Kokous päätti perustaa kansakoulun Tavastilaan, ja vaikka Kymin kuntakokous vastustikin jyrkästi koulun perustamista, lupa perustamiselle saatiin. Luvan saamista edesauttoivat vapaaherra Bruunin lupaus, että koulu rakennettaisiin hänen maalleen hänen omalla kustannuksellaan. Ehdoksi asetettiin vielä se, että koulun perustamisen täytyi muutoinkin tapahtua kuntaa rasittamatta.

      Vapaaherra rakennuttikin sitten opettajan asunnon ja yhden luokkahuoneen käsittävän kaksikerroksisen koulutalon nykyisen ns. Tavastilan vanhan koulun paikalle kartanon maalle. Koulupiiriläisten vallanneen epäröinnin takia rakennus sai vielä odottaa käyttäjiään muutaman vuoden.

      Saadakseen asian päätökseen kutsui vapaaherra Bruun sitten tammikuun 11 päivänä 1886 talolliset uudelleen kokoukseen. Maksujen pelosta jäivät nyt muut paitsi Ylänummen ja Saksalan talolliset saapumatta. Hän lupasi rakennuksen 25 vuodeksi vapaasti koulun käyttöön, sekä ladon, aitan, laitumen yhdelle lehmälle ja 9 aaria potaattimaata. Talollisten piti puolestaan hankkia opettajan palkaksi 100 leiviskää heiniä, 30 syltä halkoja ja 400 mk rahaa vuodessa. Kokoukseen osallistuneet suostuivat ehdotukseen, ja myöhemmin ilmoittivat myös Marinkylän ja Kaarniemen talolliset tulevansa näillä ehdoilla mukaan. Kokouksen päätös koki jälleen vastustusta kuntakokouksessa, joka pelätessään menettävänsä näiden kylien koulumaksut vastusti asiaa. Piiriläiset saivat riidellä asiasta kauan, ja he valittivat lopulta Viipurin läänin kuvernöörille, joka ratkaisi asian heidän edukseen, ja näin Tavastilan koulusta tuli lopulta piiriläisten oma koulu.

      Koulun ensimmäinen johtokunta, johon kuuluivat esimiehenä pastori F.J Masalin ja jäseninä agronomi E.Th.Hilden, sekä talolliset Jeremias Knuuttila, Juho Orava, Simo Saksa ja Simo Jaanu, ryhtyi nyt ripeästi työhön

      • Paras_Fiilari

        http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/Yleistä/Historia

        Opettajat

        Suur-Tavastilan kansakoulun ensimmäiseksi opettajaksi valittiin opettaja Johannes Valve. Hän sai kokea 1880-luvulla käytetyn nimityksen ”taisteleva kansakoulu” pitävän paikkansa, sillä sekä useiden oppilaiden, että kyläläisten suhtautuminen tähän silloin staattista maalaisyhteisöä niin suuresti järkyttäneeseen tulokkaaseen oli varsin kriittistä. Ensimmäisistä oppilaista olivat muutamat iältään jo varttuneita ja monet lienevät tulleet kouluun lähinnä uteliaisuuttaan. Näissä oloissa sekä kurin, että järjestyksen pito aiheuttivat vaikeuksia ja erimielisyyksiä opettajan ja kyläläisten välille. Erimielisyydet huipentuivat opettaja Valveen eroon kevätlukukauden alkupuolella 1889.

        Väliaikaiseksi opettajaksi kesken jääneen lukukauden loppuun viemiseksi saatiin Jyväskylän seminaarin 2.luokan oppilas G.F.Hämäläinen, joka puolestaan aiheutti johtokunnalle lisäharmeja mm. karkaamalla välillä koululta. Tarkastajankin kanssa oltiin asiasta kirjeenvaihdossa, ja loppujen lopuksi näyttää lukuvuosi sentään tulleen hoidetuksi kunnialla loppuun.

        Huhtikuun 1. päivänä samana vuonna johtokunta valitsi koulun opettajaksi 30 hakijasta opettaja Matti Moision, jolla oli jo takanaan muutaman vuoden opettajakokemus Raudussa. Häntä voidaan täydellä syyllä pitää Tavastilan kansakoulun uranuurtajana. Hänen aikanaan koulu laajeni ja kehittyi hakien toiminnalleen omat vakiintuneet uomansa. Matti Moisio todisti oikeaksi sanonnan ”opettaja tekee koulun” viimeistä piirtoa myöten, tekemällä itse jopa huomattavan osan koulukalustoakin. Koulun kainkinpuolisen kehittämisen ohella hän uurasti koulupiiriläistenkin hyväksi muutoinkin perustaen raittiusseuran ja nuorisoseuran, joiden toimintaa hän innokkaasti johti.

        Vuonna 1899 oli oppilasluvun lisääntymisen vuoksi pakko ottaa kouluun toinenkin opettaja. Tätä virkaa olisi ilmeisesti ollut sopivin hoitamaan rouva Moisio, joka jo oli 4 vuotta ilman palkkaa ja toiset 4 vuotta minimaalisella 150 mk:n palkalla hoitanut tyttöjen käsityön opetusta. Johtokunta ei kuitenkaan jostain syystä häntä valinnut, vaikka hän oli ainut virkakelpoinen hakija. Tällöin kouluylihallitus määräsi hänet virkaan kahdeksi koevuodeksi. Mutta kun kaksi vuotta oli kulunut, julisti johtokunta erinäisillä verukkeilla viran uudestaan haettavaksi. Syrjäyttäen rouva Moision johtokunta valitsi virkaan neiti Edith Vinbladin, joka kuitenkin erosi parin vuoden kuluttua. Avoimeksi tulleeseen virkaan määrättiin taas kouluylihallituksen toimesta rouva Moisio, mutta kun johtokunta itsepäisesti julisti viran jälleen haettavaksi, katsoivat Moisiot parhaaksi muuttaa pois.

        Opettajiksi valittiin nyt opettajat Väinö Honkanen ja Fanny Heiskala, jotka ottivat viranhoidon vastaan elokuussa 1904. Molemmat toimivat tarmokkaasti sekä hyvällä menestyksellä koulun ja koulupiiriläisten vapaiden harrastusten hyväksi. Esim. opettaja Honkanen kuului Tavastilan Osuuskaupan perustajiin.

        Honkasen ja Heiskalan muutettua pois, valittiin avoimeksi tulleeseen miesopettajan virkaan opettaja Ferdinand Kontio Ristiinan Juurisalmen kansakoulusta. Osuvampaa valintaa johtokunta olisi tuskin voinutkaan tehdä, sillä opettaja Kontio teki mittavan elämäntehtävän Tavastilassa. Hän osallistui erittäin aktiivisesti koulupiiriläisten vapaisiin harrastuksiin musiikkirientojen johdossa, nuorisoseuratyössä, urheiluseurassa, suojeluskunnassa ja osuuskaupan hallintoelimissä sekä lukuisissa kunnallisissa luottamustoimissa. Hänen kätevyytensä ja teknillinen lahjakkuutensa oli myös yleisesti tunnettu. Hän on tälläkin hetkellä Tavastilan koulun pitkäaikaisin opettaja, joka jäädessään vuoden 1950 lopussa eläkkeelle, tuli toimineeksi tämän koulun opettajana 41 ja puoli vuotta.

        Vuonna 1911 tuli kouluun kaksi uutta naisopettajaa oppilasmäärän kohottua jo tuolloin yli sadan. Opettaja Hilja Pastinen (myöh. Jutila) toimi koululla vain yhden lukukauden. Toinen vuonna 1911 tulleista naisopettajista oli opettaja Ilta Kaisla (myöh. Kontio), joka toimi koulun opettajana vuoteen 1951 saakka.

        Lukuvuonna 1912-13 hoiti toisen naisopettajan virkaa opettaja Veera Ruokosalmi, joka koulupiirin tultua 1913 jaetuksi kahtia, siirtyi vastaperustetun Kaarniemen koulun opettajaksi.

        Tavastilan koulu pysyikin sitten muutaman vuoden 2-opettajaisena, kunnes vuonna 1919 liitettiin kouluun myös alakansakoulu, jonka opettajaksi valittiin opettaja Edla Kopperi (myöh. Lehmusvaara). Hänkin pysyi uskollisena Tavastilan koululle toimien sen opettajana eläkkeellesiirtymiseensä saakka, eli vuoteen 1960.

        Kun vuonna 1921 erotettiin Juurikorven piiri omaksi koulupiirikseen, pysyi Tavastilan koulu seuraavat kaksikymmentä vuotta 3-opettajaisena, ja vasta viime sotien jälkeen oppilasmäärän kohotessa nopeasti jouduttiin perustamaan uusia opettajanvirkoja. Opettaja Inkeri Kovakoski tuli vuonna 1945 perustettuun 4. opettajanvirkaan, jota hän hoiti eläkkeellesiirtymiseensä asti, eli vuoteen 1965.


      • Paras_Fiilari
        Paras_Fiilari kirjoitti:

        http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/Yleistä/Historia

        Opettajat

        Suur-Tavastilan kansakoulun ensimmäiseksi opettajaksi valittiin opettaja Johannes Valve. Hän sai kokea 1880-luvulla käytetyn nimityksen ”taisteleva kansakoulu” pitävän paikkansa, sillä sekä useiden oppilaiden, että kyläläisten suhtautuminen tähän silloin staattista maalaisyhteisöä niin suuresti järkyttäneeseen tulokkaaseen oli varsin kriittistä. Ensimmäisistä oppilaista olivat muutamat iältään jo varttuneita ja monet lienevät tulleet kouluun lähinnä uteliaisuuttaan. Näissä oloissa sekä kurin, että järjestyksen pito aiheuttivat vaikeuksia ja erimielisyyksiä opettajan ja kyläläisten välille. Erimielisyydet huipentuivat opettaja Valveen eroon kevätlukukauden alkupuolella 1889.

        Väliaikaiseksi opettajaksi kesken jääneen lukukauden loppuun viemiseksi saatiin Jyväskylän seminaarin 2.luokan oppilas G.F.Hämäläinen, joka puolestaan aiheutti johtokunnalle lisäharmeja mm. karkaamalla välillä koululta. Tarkastajankin kanssa oltiin asiasta kirjeenvaihdossa, ja loppujen lopuksi näyttää lukuvuosi sentään tulleen hoidetuksi kunnialla loppuun.

        Huhtikuun 1. päivänä samana vuonna johtokunta valitsi koulun opettajaksi 30 hakijasta opettaja Matti Moision, jolla oli jo takanaan muutaman vuoden opettajakokemus Raudussa. Häntä voidaan täydellä syyllä pitää Tavastilan kansakoulun uranuurtajana. Hänen aikanaan koulu laajeni ja kehittyi hakien toiminnalleen omat vakiintuneet uomansa. Matti Moisio todisti oikeaksi sanonnan ”opettaja tekee koulun” viimeistä piirtoa myöten, tekemällä itse jopa huomattavan osan koulukalustoakin. Koulun kainkinpuolisen kehittämisen ohella hän uurasti koulupiiriläistenkin hyväksi muutoinkin perustaen raittiusseuran ja nuorisoseuran, joiden toimintaa hän innokkaasti johti.

        Vuonna 1899 oli oppilasluvun lisääntymisen vuoksi pakko ottaa kouluun toinenkin opettaja. Tätä virkaa olisi ilmeisesti ollut sopivin hoitamaan rouva Moisio, joka jo oli 4 vuotta ilman palkkaa ja toiset 4 vuotta minimaalisella 150 mk:n palkalla hoitanut tyttöjen käsityön opetusta. Johtokunta ei kuitenkaan jostain syystä häntä valinnut, vaikka hän oli ainut virkakelpoinen hakija. Tällöin kouluylihallitus määräsi hänet virkaan kahdeksi koevuodeksi. Mutta kun kaksi vuotta oli kulunut, julisti johtokunta erinäisillä verukkeilla viran uudestaan haettavaksi. Syrjäyttäen rouva Moision johtokunta valitsi virkaan neiti Edith Vinbladin, joka kuitenkin erosi parin vuoden kuluttua. Avoimeksi tulleeseen virkaan määrättiin taas kouluylihallituksen toimesta rouva Moisio, mutta kun johtokunta itsepäisesti julisti viran jälleen haettavaksi, katsoivat Moisiot parhaaksi muuttaa pois.

        Opettajiksi valittiin nyt opettajat Väinö Honkanen ja Fanny Heiskala, jotka ottivat viranhoidon vastaan elokuussa 1904. Molemmat toimivat tarmokkaasti sekä hyvällä menestyksellä koulun ja koulupiiriläisten vapaiden harrastusten hyväksi. Esim. opettaja Honkanen kuului Tavastilan Osuuskaupan perustajiin.

        Honkasen ja Heiskalan muutettua pois, valittiin avoimeksi tulleeseen miesopettajan virkaan opettaja Ferdinand Kontio Ristiinan Juurisalmen kansakoulusta. Osuvampaa valintaa johtokunta olisi tuskin voinutkaan tehdä, sillä opettaja Kontio teki mittavan elämäntehtävän Tavastilassa. Hän osallistui erittäin aktiivisesti koulupiiriläisten vapaisiin harrastuksiin musiikkirientojen johdossa, nuorisoseuratyössä, urheiluseurassa, suojeluskunnassa ja osuuskaupan hallintoelimissä sekä lukuisissa kunnallisissa luottamustoimissa. Hänen kätevyytensä ja teknillinen lahjakkuutensa oli myös yleisesti tunnettu. Hän on tälläkin hetkellä Tavastilan koulun pitkäaikaisin opettaja, joka jäädessään vuoden 1950 lopussa eläkkeelle, tuli toimineeksi tämän koulun opettajana 41 ja puoli vuotta.

        Vuonna 1911 tuli kouluun kaksi uutta naisopettajaa oppilasmäärän kohottua jo tuolloin yli sadan. Opettaja Hilja Pastinen (myöh. Jutila) toimi koululla vain yhden lukukauden. Toinen vuonna 1911 tulleista naisopettajista oli opettaja Ilta Kaisla (myöh. Kontio), joka toimi koulun opettajana vuoteen 1951 saakka.

        Lukuvuonna 1912-13 hoiti toisen naisopettajan virkaa opettaja Veera Ruokosalmi, joka koulupiirin tultua 1913 jaetuksi kahtia, siirtyi vastaperustetun Kaarniemen koulun opettajaksi.

        Tavastilan koulu pysyikin sitten muutaman vuoden 2-opettajaisena, kunnes vuonna 1919 liitettiin kouluun myös alakansakoulu, jonka opettajaksi valittiin opettaja Edla Kopperi (myöh. Lehmusvaara). Hänkin pysyi uskollisena Tavastilan koululle toimien sen opettajana eläkkeellesiirtymiseensä saakka, eli vuoteen 1960.

        Kun vuonna 1921 erotettiin Juurikorven piiri omaksi koulupiirikseen, pysyi Tavastilan koulu seuraavat kaksikymmentä vuotta 3-opettajaisena, ja vasta viime sotien jälkeen oppilasmäärän kohotessa nopeasti jouduttiin perustamaan uusia opettajanvirkoja. Opettaja Inkeri Kovakoski tuli vuonna 1945 perustettuun 4. opettajanvirkaan, jota hän hoiti eläkkeellesiirtymiseensä asti, eli vuoteen 1965.

        http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/Yleistä/Historia


        Oppilaat

        Ensimmäisenä koulupäivänä 4.10.1886 kirjoittautui koulun oppilaiksi 31 poikaa. Ensimmäisenä on oppilasmatrikkeliin merkitty 26.7.1877 syntynytViktor Sahari Ylänummelta, ja hän sai päästötodistuksen 15.5.1891. Vanhempien säädyksi on yleisimmin merkitty talollinen, mutta myös seuraavia merkintöjä tapaa alkuvuosina runsaasti: itsellinen, torppari, rautatietyömies, renki, läksiäin, työmies ja hiukan harvinaisempina merkintöinä mm. vekselimies, hovinhoitaja, vouti, seppä, suutari ja räätäli.

        Alkuvuosina oli hyvin yleistä, että oppilaat erosivat vuoden tai kaksi koulua käytyään. Välttävänkin luku- ja kirjoitustaidon katsottiin riittävän. Eroamisen syy on merkitty matrikkeliin, ja se oli tavallisesti lyhyesti vain ”erosi vanhempain tahdosta”. Myös sellaisia merkintöjä tapaa, joista kuvastui ajan ankeus ja puute, sillä toistuvasti ilmoitetaan syyksi myös vanhempien köyhyys. Hiukan harvinaisempia ovat merkinnät: ”Vanhemmat laittoivat paimeneen” tai ”Erosi mennäkseen rippikouluun”. Toistuva toteamus on myös ”Erosi syytä ilmoittamatta”. Todellinen syy, jota ei tahdottu myöntää, lienee usein ollut siinä, että tuolloin tarvittiin monessa talossa 12-14vuotiaatkin kipeästi avuksi kotitöihin ja jokapäiväisen ravinnon hankkijaksi. Tuon ajan elämään kiinteästi liittyneestä puutteesta kertovat myös merkinnät”Kuoli keuhtotautiin”. Erikoisin eron syy lienee maininta ”Erosi opettajan käskystä”. Lieneekö sitten syynä ollut kova pää vai erimielisyydet opettajan kanssa.
        Ensimmäisten vuosien vaikeuksista selvittyä ja väestön alkaessa ymmärtää vähitellen koulunkäynnin tarpeellisuuden eroamiset vähenivät, loppuakseen sitten lähes kokonaan oppivelvollisuuslain voimaantuloon 1920-luvun alkuun päästäessä.

        Ensimmäiset päästötodistukset jaettiin kevättutkinnossa 13.5.1890. Päästökirjan saivat silloin seuraavat viisi oppilasta:Reinhold Heikkilä, Anton Kemppi, Wiktor Wilola, Wiktor Seppä ja Evald Wilkki. Parina ensimmäisenä vuosikymmenenä oli oppilaiden enemmistö poikia, sillä vasta vuonna 1891 otettiin kouluun ensimmäiset tyttöoppilaat johtokunnan ja kyläläisten ankarasti vastustaessa. Vuonna 1894 sai ensimmäinen tyttö, vouti Anttilan tytär Aliina päästötodistuksen.

        Oppilaiden ikä vaihteli alussa suuresti samalla luokallakin, koska koulunkäynnin aloittaminen tapahtui varsin eri ikäisenä. Ikä vaihteli 8-16 vuoteen.

        Koulun toiminta

        Oppiaineista tärkeimmät olivat alkuvuosina uskonto, laskento ja äidinkieli. Äidinkieli käsitti pääasiassa lukemisen ja kirjoituksen opetusta, mutta pyrki myös ”kankeakielisten puheen parantamiseen”, jonka opettajayhdistyksen kokouksessa katsottiin paranevan raakojen munien juomisella aamuisin. Ulkoaluettamista käytettiin ajan tavan mukaan runsaasti, ja erityisesti katekismus selityksineen ja raamatunhistorian kertomukset tuli osata sanasta sanaan.

        Oppikirjat olivat aluksi omia, ja oppilaat joutivat ne itse ostamaan. Ensimmäisten oppilaiden muistitiedon mukaan heillä oli seuraavat kirjat: raamatunhistoria, katekismus, virsikirja, kielioppi, laskento, lukukirja (Vänrikki Stoolin tarinat) ja luonnonkirja. Lisäksi luettiin koulussa siellä olevista kirjoista, joita kuitenkin oli vähänlaisesti.

        Ensimmäisinä toimintavuosina oli oppilasarvostelun skaala tavattoman laaja. Paras keskiarvo oli esim. ensimmäisenä keväänä 9,2 ja huonoin 2,1. Arvosanat vaihtelivat 10:stä 1:een, ja myös alimpia arvosanoja käytettiin runsaasti. Luokallejättämistä harrastettiin silloinkin. Esim. keväällä 1890 1. osaston 7:stä oppilaasta jäi kolme luokalle. Laiskaan ja arestiin saattoi jäädä hyvin helposti elleivät läksyt olleet päässä ja ásiat kunnossa. 4.4.1887 pidetyn johtokunnan kokouksen pöytäkirja antaa oivallisen kuvan sekä tuon ajan leikeistä, että rangaistusmenetelmistä. Seuraavassa lainaus ko. pöytäkirjasta: ”Koska täkäläisen koulun oppilas Simeon Sahari on tiellä kouluun tullessansa kiekkoa heittämällä loukannut kovanlaisesti Miina Saharin silmää,… niin keskusteltiin minkälainen rangaistus olisi sopivin Simeon Saharin kuritukseksi ja johtokunta tuli siihen päätökseen, että annetaan vitsaa, jonka asianomaisen koulun opettaja panee täytäntöön kahden kesken eikä luokan edessä. Opettaja kuitenkin pyysi kysyä ensin piiritarkastajan mielipidettä tässä asiassa.”

        Koulukiinteistöt

        Alun perin koulu sijaitsi Tavastilan kartanon maalla, mutta vuonna 1905 vapaaherra Bruun nuorempi lahjoitti koululle 83 aarin suuruisen tontin. Seuraava koulutontin laajennus tapahtui vasta 1947, jolloin Kymin kunnanvaltuusto päätti johtokunnan aloitteesta ostaa lisämaata Tavastilan kartanolta koulutontin laajentamiseksi. Seuraavan kerran tonttia suurennettiin vuonna 1965, kun kunnanvaltuusto osti lisämaata koululle, jotta terveystaloa vasten tarvittava tontti ei pienentäisi koulutonttia.

        Ensimmäinen koulurakennus osoittautui pian liian pieneksi, ja niinpä sitä laajennettiin useaan otteeseen. Viimeinen lisärakennus valmistui vuoden 1906 syksyllä, ja nii


      • Paras_Fiilari
        Paras_Fiilari kirjoitti:

        http://www.kotkankoulut.fi/Tavastilan_koulu/Yleistä/Historia


        Oppilaat

        Ensimmäisenä koulupäivänä 4.10.1886 kirjoittautui koulun oppilaiksi 31 poikaa. Ensimmäisenä on oppilasmatrikkeliin merkitty 26.7.1877 syntynytViktor Sahari Ylänummelta, ja hän sai päästötodistuksen 15.5.1891. Vanhempien säädyksi on yleisimmin merkitty talollinen, mutta myös seuraavia merkintöjä tapaa alkuvuosina runsaasti: itsellinen, torppari, rautatietyömies, renki, läksiäin, työmies ja hiukan harvinaisempina merkintöinä mm. vekselimies, hovinhoitaja, vouti, seppä, suutari ja räätäli.

        Alkuvuosina oli hyvin yleistä, että oppilaat erosivat vuoden tai kaksi koulua käytyään. Välttävänkin luku- ja kirjoitustaidon katsottiin riittävän. Eroamisen syy on merkitty matrikkeliin, ja se oli tavallisesti lyhyesti vain ”erosi vanhempain tahdosta”. Myös sellaisia merkintöjä tapaa, joista kuvastui ajan ankeus ja puute, sillä toistuvasti ilmoitetaan syyksi myös vanhempien köyhyys. Hiukan harvinaisempia ovat merkinnät: ”Vanhemmat laittoivat paimeneen” tai ”Erosi mennäkseen rippikouluun”. Toistuva toteamus on myös ”Erosi syytä ilmoittamatta”. Todellinen syy, jota ei tahdottu myöntää, lienee usein ollut siinä, että tuolloin tarvittiin monessa talossa 12-14vuotiaatkin kipeästi avuksi kotitöihin ja jokapäiväisen ravinnon hankkijaksi. Tuon ajan elämään kiinteästi liittyneestä puutteesta kertovat myös merkinnät”Kuoli keuhtotautiin”. Erikoisin eron syy lienee maininta ”Erosi opettajan käskystä”. Lieneekö sitten syynä ollut kova pää vai erimielisyydet opettajan kanssa.
        Ensimmäisten vuosien vaikeuksista selvittyä ja väestön alkaessa ymmärtää vähitellen koulunkäynnin tarpeellisuuden eroamiset vähenivät, loppuakseen sitten lähes kokonaan oppivelvollisuuslain voimaantuloon 1920-luvun alkuun päästäessä.

        Ensimmäiset päästötodistukset jaettiin kevättutkinnossa 13.5.1890. Päästökirjan saivat silloin seuraavat viisi oppilasta:Reinhold Heikkilä, Anton Kemppi, Wiktor Wilola, Wiktor Seppä ja Evald Wilkki. Parina ensimmäisenä vuosikymmenenä oli oppilaiden enemmistö poikia, sillä vasta vuonna 1891 otettiin kouluun ensimmäiset tyttöoppilaat johtokunnan ja kyläläisten ankarasti vastustaessa. Vuonna 1894 sai ensimmäinen tyttö, vouti Anttilan tytär Aliina päästötodistuksen.

        Oppilaiden ikä vaihteli alussa suuresti samalla luokallakin, koska koulunkäynnin aloittaminen tapahtui varsin eri ikäisenä. Ikä vaihteli 8-16 vuoteen.

        Koulun toiminta

        Oppiaineista tärkeimmät olivat alkuvuosina uskonto, laskento ja äidinkieli. Äidinkieli käsitti pääasiassa lukemisen ja kirjoituksen opetusta, mutta pyrki myös ”kankeakielisten puheen parantamiseen”, jonka opettajayhdistyksen kokouksessa katsottiin paranevan raakojen munien juomisella aamuisin. Ulkoaluettamista käytettiin ajan tavan mukaan runsaasti, ja erityisesti katekismus selityksineen ja raamatunhistorian kertomukset tuli osata sanasta sanaan.

        Oppikirjat olivat aluksi omia, ja oppilaat joutivat ne itse ostamaan. Ensimmäisten oppilaiden muistitiedon mukaan heillä oli seuraavat kirjat: raamatunhistoria, katekismus, virsikirja, kielioppi, laskento, lukukirja (Vänrikki Stoolin tarinat) ja luonnonkirja. Lisäksi luettiin koulussa siellä olevista kirjoista, joita kuitenkin oli vähänlaisesti.

        Ensimmäisinä toimintavuosina oli oppilasarvostelun skaala tavattoman laaja. Paras keskiarvo oli esim. ensimmäisenä keväänä 9,2 ja huonoin 2,1. Arvosanat vaihtelivat 10:stä 1:een, ja myös alimpia arvosanoja käytettiin runsaasti. Luokallejättämistä harrastettiin silloinkin. Esim. keväällä 1890 1. osaston 7:stä oppilaasta jäi kolme luokalle. Laiskaan ja arestiin saattoi jäädä hyvin helposti elleivät läksyt olleet päässä ja ásiat kunnossa. 4.4.1887 pidetyn johtokunnan kokouksen pöytäkirja antaa oivallisen kuvan sekä tuon ajan leikeistä, että rangaistusmenetelmistä. Seuraavassa lainaus ko. pöytäkirjasta: ”Koska täkäläisen koulun oppilas Simeon Sahari on tiellä kouluun tullessansa kiekkoa heittämällä loukannut kovanlaisesti Miina Saharin silmää,… niin keskusteltiin minkälainen rangaistus olisi sopivin Simeon Saharin kuritukseksi ja johtokunta tuli siihen päätökseen, että annetaan vitsaa, jonka asianomaisen koulun opettaja panee täytäntöön kahden kesken eikä luokan edessä. Opettaja kuitenkin pyysi kysyä ensin piiritarkastajan mielipidettä tässä asiassa.”

        Koulukiinteistöt

        Alun perin koulu sijaitsi Tavastilan kartanon maalla, mutta vuonna 1905 vapaaherra Bruun nuorempi lahjoitti koululle 83 aarin suuruisen tontin. Seuraava koulutontin laajennus tapahtui vasta 1947, jolloin Kymin kunnanvaltuusto päätti johtokunnan aloitteesta ostaa lisämaata Tavastilan kartanolta koulutontin laajentamiseksi. Seuraavan kerran tonttia suurennettiin vuonna 1965, kun kunnanvaltuusto osti lisämaata koululle, jotta terveystaloa vasten tarvittava tontti ei pienentäisi koulutonttia.

        Ensimmäinen koulurakennus osoittautui pian liian pieneksi, ja niinpä sitä laajennettiin useaan otteeseen. Viimeinen lisärakennus valmistui vuoden 1906 syksyllä, ja nii

        http://www.kotkankoulut.fi/Tiutisen_koulu/Yleistä/Muistelo

        Tiutisen kansakoulu
        vuonna 1950 syyskuun 1. päivä kello 8.00.
        Opettaja Sirkka Eklund soittaa kelloa pääovella, joka on yläkoulun puolella.

        Ekaluokkalaiset asettuvat riviin ruokalan oven eteen.

        Siellä oli voimistelusali sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden luokkahuone.

        Tytöt olivat pukeutuneet kesämekkoihin, esiliinoihin, polvisukkiin, kumitossuihin ja heillä oli leveät silkkinauhat hiuksissaan.

        Pojat olivat polvihousuissa, kauluspaidoissa, nilkkasukan varret suorassa ja hiukset jakaukselle kammattuna.

        Meitä oli oppilaita 11.

        Greetta Könönen oli meidän opettajamme kaksi seuraavaa vuotta.

        Ekaluokkalaisia olivat : Marja-Leena Autio, Markku Autio, Pirkko Forsman, Ulla-Riitta Lehtinen, Tuula Koivisto, Juhani Järvinen, Juhani Jansson, Ismo Ehari, Anna-Liisa Gjylden, Liisa Halme ja Mirja Adolfsen.

        Päivä oli pelottava ja jännittävä.

        Luokassa oli uudet kahden istuttavat pulpetit, joissa oli mustepullot ja mustekirjoituskynä. Saimme uudet Aapiset ja kirjoitusvihkot. Ruokalassa saimme keittoa kotoa toimme voileivät ja maitopullot.

        Koulupäivä oli lyhyt mutta pikkutytöstä jännittävä.

        Pirkko Taavitsainen os, Forsman


      • Paras_Fiilari
        Paras_Fiilari kirjoitti:

        http://www.kotkankoulut.fi/Tiutisen_koulu/Yleistä/Muistelo

        Tiutisen kansakoulu
        vuonna 1950 syyskuun 1. päivä kello 8.00.
        Opettaja Sirkka Eklund soittaa kelloa pääovella, joka on yläkoulun puolella.

        Ekaluokkalaiset asettuvat riviin ruokalan oven eteen.

        Siellä oli voimistelusali sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaiden luokkahuone.

        Tytöt olivat pukeutuneet kesämekkoihin, esiliinoihin, polvisukkiin, kumitossuihin ja heillä oli leveät silkkinauhat hiuksissaan.

        Pojat olivat polvihousuissa, kauluspaidoissa, nilkkasukan varret suorassa ja hiukset jakaukselle kammattuna.

        Meitä oli oppilaita 11.

        Greetta Könönen oli meidän opettajamme kaksi seuraavaa vuotta.

        Ekaluokkalaisia olivat : Marja-Leena Autio, Markku Autio, Pirkko Forsman, Ulla-Riitta Lehtinen, Tuula Koivisto, Juhani Järvinen, Juhani Jansson, Ismo Ehari, Anna-Liisa Gjylden, Liisa Halme ja Mirja Adolfsen.

        Päivä oli pelottava ja jännittävä.

        Luokassa oli uudet kahden istuttavat pulpetit, joissa oli mustepullot ja mustekirjoituskynä. Saimme uudet Aapiset ja kirjoitusvihkot. Ruokalassa saimme keittoa kotoa toimme voileivät ja maitopullot.

        Koulupäivä oli lyhyt mutta pikkutytöstä jännittävä.

        Pirkko Taavitsainen os, Forsman

        http://www.kotkankoulut.fi/Tiutisen_koulu/Yleistä/Historia

        Tiutisen koulun vaiheita

        Lyhennelmä

        Pekka Savolaisen (Kotkan lyseon rehtori) ja
        Pekka Reposen (Kotkan AV-keskuksen johtaja)
        Artikkelista Tiutinen sai koulun Senaatin päätöksellä (Kymen Sanomat 5.4.1998).

        Tiutisen kyläkokous 1907 esitti Kymin kunnan kuntakokoukselle oman kansakoulun perustamista. Saaressa asui noin 60 kouluikäistä lasta ja määrä oli koko ajan kasvussa. Viereisen Hallan saaren kouluun oli lautatarhan läpi hankala ja vaarallinenkin koulumatka. Kuntakokous hylkäsi anomuksen. Samoin kävi kolmen vuoden kuluttua. Päätöksestä valitettiin Viipurin läänin kuvernöörille, joka pyysi tarkempaa selvitystä asiasta. Kun annettu selvitys ei tyydyttänyt kuvernööriä, antoi keisarillinen Suomen senaatti päätöksen koulun perustamisesta.

        1912 valittu Tiutisen kulun johtokunta aloitti koulunpidon viisi vuotta aikaisemmin valmistuneesta työväentalosta vuokratuissa tiloissa. Ensimmäisenä opettajana toimi Yrjö Kullervo Laine. Hän toimi myös työväennäyttämön johtajana ja osallistui järjestötoimintaan. Kouluun kirjoittautui heti 140 oppilasta. Koulurakennuksen saamisella oli siis kiire. Kun talo valmistui seuraavaksi syksyksi se näytti "erittäin uljaalta". Ennen oppivelvollisuuslakia kansakoulussa oli neljä luokkaa ja kouluun tultiin 8-9 vuoden iässä. Tiutislaiset olivat luonnollisesti tyytyväisiä saatuaan saareen oman koulun.

        Koulun oppilasmäärä kasvoi nopeasti. 1915 oppilaita oli 180 ja tarvittiin 4. opettajanvirka. Yksi opettajista, Hulda Salmi, valittiin eduskuntaan. Pian oppilasmäärä kohosi yli 200:n. Koulun johtokunta aloitti lisärakennushankkeen.

        Vuoden 1918 sota ei päiväkirjamerkintöjen mukaan vaikuttanut koulun toimintaan. Sodan seuraukset näkyivät koulussa, koska monet perheet olivat hajonneet, osa oli muuttanut sukulaisten luo tilapäisesti ja osa oli kerjäämässä leipää. 92 tiutislaista kuoli sodassa, vankileirillä tai kotiin päästyään. Koulun koko johtokunta vaihdettiin, koska he eivät enää nauttineet kansalaisluottamusta. Opettajista Laine ja Salmi erotettiin.
        1919 säännöllinen maksullinen kouluruokailu aloitettiin. Kunta avusti varattomia perheitä antamalla ilmaisen aterian. Samoin perustein annettiin jalkine- ja vaateapua. Koululle valttiin opettajiksi Alviina ja Jalmari Heikkilä, joka johti koulua 29 vuotta.

        Oppivelvollisuuslain tullessa voimaan oppilasmäärä oli jo 272. 20-30 luvuilla opintojen jatkaminen oppikoulussa tai ammattikoulussa oli vähäistä. Vaikuttamassa olivat taloudelliset syyt ja myös asenteet: oli parempi olla kunnon työmies kuin lukea "herraksi".

        Lisärakennus valmistui 1928. Edelleenkin koulua käytiin kahdessa vuorossa, kuten monilla muillakin kasvupaikkakunnilla. 1933 koulussa oli 296 oppilasta ja seitsemän opettajaa.

        Vaikka opettajat eivät työväentalolla käyneetkään vuoden 1918 jälkeen poliittisissa tilaisuuksissa, seurasi Jalmari Heikkilä työväennäyttämön edesottamuksia ja kirjoitti arvosteluja paikalliseen sanomalehteen. Hän oli myös monipuolinen toiminnan mies. Hän oli perustamassa myös Tiutisen VPK:a ja lastentarhaa.

        Sotavuosina koulutyö hankaloitui. Heti talvisodan puhjettua Tiutinenkin sai ensimmäiset pommisateet ja vuoden 1943 kohtalokkaana elokuun yönä 2/3 rakennuksista tuhoutui suurpalossa. Huomattava osa saaren asukkaista joutui evakkoon. Koulun toiminta oli epäsäännöllistä ja oppilasmäärä vähentynyt. Osa lapsista oli sotalapsina Ruotsissa ja Tanskassa. Vuoden 1944 helmikuun pommitusten jälkeen saari tyhjeni melkein kokonaan. Vain muutamia lapsia jäi opettaja Heikkilän opetukseen.

        Sodan jälkeen opettajakunta koki nopean nuorennusleikkauksen. Jälleenrakentamisen into oli korkealla. Saaren yleiskaava ei kuitenkaan edennyt. Monet talonsa menettäneet saivat Kymi-yhtiön kanssa tehdyissä vaihtokaupoissa tonttimaata muualta.

        Väkiluku väheni tasaisesti. Saareen kaavailtiin teollisuusrakennuksia ja satamaa, mutta nämä hankkeet eivät toteutuneet. Pengertie saatiin 1970-luvulla, mutta yleiskaava valmistui vasta 1990-luvulla. Nyt viemäröinnin runkotyö on tehty ja tontteja tulee luovutuskuntoon, rakentaminen vilkastuu.

        Koulun opetussuunnitelma on tietysti muuttunut paljonkin vuosikymmenten saatossa. Vaikka perushengeltään se edelleenkin lähtee kotisaaren olosuhteista, lähialueiden osuus on vähentynyt ja tilalle on tullut kansainvälisyys ja internetyhteydet maailman eri puolille.


        Muutettu: 27. huhtikuuta 2004


    • vilipitön

      Kotkan kyläkolulainen.

    • Paras_Fiilari

      http://www.suomenlahikoulut.info/julkaisut/070110_kylakoulu_maaseudun_vetovoimatekijaksi.html

      Kyläkoulu maaseudun vetovoimatekijänä
      Suomalainen maaseutu elää murroskautta. Monet maaseutukunnat ponnistelevat kovasti pitääkseen kunnan muuttoliikkeen aisoissa. Elinkeinoelämän tukiverkostot ja yrittäjyyden tukeminen ovat monessa kunnassa tärkeässä asemassa, mutta peruspalvelujen, kuten perusopetuksen turvaaminen voi olla myös ratkaiseva tekijä, silloin kun perheet tekevät päätöksiä siitä, mihin asettuvat asumaan. Kunnan tasapainoinen kehitys vaatii väestörakenteen, jossa on edustettuna eri ikäryhmiä. Aktiivi työikäinen väestö tarvitsee ennen muuta koulutuspalveluja, joista monet kunnat ovat kuitenkin karsineet voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.

      Koulutukseen kohdistetut säästötoimet yhdessä valtionosuuslainsäädännön muutosten kanssa ovat kiihdyttäneet kyläkoulujen lopettamisvauhtia. Monet kunnat ovat lopettaneet kouluja, joissa oppilaita oli riittävästi kahden opettajan työllistämiseen. Samalla monet kyläläiset ovat menettäneet ainoan palvelunsa. Nyt voimme jo nähdä, mitä koulujen lopettaminen on koko kunnalle merkinnyt; se on kiihdyttänyt muuttoliikettä, eikä kuntien talous ole siitä ainakaan kohentunut, vaan päinvastoin tilastot osoittavat, että koulutuksen menot ovat lisääntyneet 24 % esim. vuosina 2000 - 2004. Samaan aikaan kouluja lopetettiin enemmän kuin koskaan eli noin 300. ( Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT 2005 ). Koulujen luokkakokojen kasvaminen on johtanut erityisopetuksen määrän lisäämiseen, mikä vaikuttaa kustannustehokkuuden kasvuun, sillä erityisopetus toteutetaan pienryhmissä ja siihen saadaan erillinen valtionapu. Myös koulukuljetusten kustannukset ovat kasvaneet johtuen yhä useamman oppilaan joutumisesta kuljetusten piiriin.

      Suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointi perustuu edelleen korkeatasoiselle koulutukselle, joka antaa koko väestölle tasavertaiset mahdollisuudet kehittää kykyjään, tietojaan ja taitojaan. Se merkitsee henkisen pääoman jatkuvaa dynaamista kartuttamista. Suurin huomio on kohdistettava perusopetuksen alkuvaiheeseen, jolloin tulee tarjota jokaiselle lapselle hyvä oppimis- ja kasvuympäristö. Tällainen ympäristö voidaan järjestää kyläkoulumiljöössä, jossa lapsen yksilöllisyys - erilaiset kyvyt, oppimisen edellytykset, vahvuudet ja vaikeudet - voidaan parhaiten ottaa huomioon ja tukea hänen kehitystään. Tuore PISA-tutkimuksesta tehty väitöskirjatutkimus paljastaa, että maaseudun tytöt ovat maailmanmestareita tässä kilpailussa. Selitys tällaisiin tuloksiin löytyy kyläkoulujen pedagogiikasta.

      Kyläkoulut ovat olleet edelläkävijöitä ns. uuden oppimiskäsityksen toteuttamisessa, johon opetussuunnitelmat tällä hetkellä nojautuvat. Niissä korostetaan aktiiviseen opiskeluun kannustamista ja terveen itsetunnon kehittymiseen tukemista. Kyläkoulu tarjoaa useimmiten parhaat mahdolliset edellytykset myös tähdättäessä elinikäiseen oppimiseen, jossa myönteiset oppimiskokemukset ovat tärkeä motivaatiopohja.

      Tunnen useita kyläkouluja, jotka ovat monitoimikeskuksia. Niiden suojissa kaikenikäiset voivat kartuttaa tietojaan ja taitojaan sekä harrastaa yhdessä. Tällaisen koulun opetussuunnitelma on elävä, yhteistyössä tuotettu, kulttuurinen rakennelma, jonka kehittämiseen osallistuvat opettajat, oppilaat, heidän vanhempansa, muut kyläläiset elinkeinoelämää myöten. Ne ovat kouluja, jotka ovat "elämän paikkoja" ja jotka "joka päivä ansaitsevat olemassaolon oikeutensa".

      Kyläkoulussa korostuu opettajan merkitys ja usein sanotaankin, että "opettaja tekee koulun". Maaseudulla yleensäkin kuntien opettajisto on yhä vielä merkittävä henkinen pääoma, jonka vaikutus säteilee laajalti paikkakunnan sivistys- ja elinkeinoelämään. Opettajien viihtyvyyteen ja työolosuhteiden kehittämiseen on kiinnitettävä huomiota. Pätevän opettajan palkkaaminen kannattaa. Pätkätyö ei sovi sellaiseen työhön, jossa tähdätään vaikuttavuuteen ja tuloksiin, jotka näkyvät vuosien ja vuosikymmenien kuluttua. Opettajat ovat avainryhmä maaseudun sivistyselämän ja elämisen laadun turvaamisessa.

      Opettajien täydennyskoulutuksesta on huolehdittava ja tuettava opettajien yhteistyöverkostojen syntymistä. Kyläkoulut tulee varustaa ajantasaisin tietoverkkoyhteyksin. Kyläkoulujen opettajien sitoutumista työnsä ja koulunsa kehittämiseen sekä kiinnittymistä paikkakunnalle voidaan tukea monin tavoin: asunto- ja palkkapolitiikka, virkojen vakinainen täyttö, myönteinen pedagogiseen kehittämiseen kannustava ilmapiiri ym.

      Maaseudun kehittäminen on edelleen liian sektoroitunutta; eri hallinnonalat kilpailevat keskenään käytössä olevista resursseista. Tässä kilpailussa koulutuspalvelut näyttävät usein häviävän, mikä merkitsee häviötä koko maaseudulle; se murentaa pohjaa kuntien pitkäjänteiseltä ja tasapainoiselta kehittämiseltä. On kuitenkin jo esimerkkejä joissa kunta profiloituu sillä, että se on päättänyt säilyttää kyläkoulut ja alkanut kehittää niistä palvelukeskuksia.

      • Paras_Fiilari

        http://www.maaseutupolitiikka.fi/teemaryhmat/kansalaisjarjesto

        Kansalaisjärjestöteemaryhmä on yksi maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän asettamista teemaryhmistä.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on puhua maaseudun kolmannesta sektorista. Monenlainen yhdistystoiminta on maaseudulla vilkasta, mutta palvelujen tuottajana ja julkisen sektorin kumppanina toimivia yhdistyksiä on vielä varsin vähän.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on hahmottaa, minkälaisia palveluja tuottavia järjestöjä maaseudulla on ja millä ehdoin ne toimivat. Lisäksi teemaryhmä kouluttaa ja tiedottaa, edistää aiheen tutkimusta ja auttaa kansalaistoimijoita verkottumaan.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmä edistää maaseudun kolmatta sektoria
        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on selvittää kolmannen sektorin eli maaseudulla toimivien järjestöjen mahdollisuuksia olla mukana tuottamassa maaseudun asukkaiden tarvitsemia palveluja julkisten ja yksityisesti tuotettujen palvelujen rinnalla.



        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävä on

        edistää kolmannen sektorin mahdollisuuksia, nostaa esille hyviä esimerkkejä ja pitää yllä keskustelua siitä, miten järjestöt voivat osallistua palvelujen tuottamiseen rinnan julkisen ja yksityisen palvelutuotannon kanssa

        järjestöt mukana kolmannen sektorin kehittämisessä
        Kansalaisjärjestöteemaryhmän jäseninä on joukko valtakunnallisia järjestöjä, joita kaikkia yhdistää mielenkiinto maaseudun ja kolmannen sektorin palvelutuotannon kehittämiseen.

        Jos sinulla on järjestötoimintaan, järjestöjen yhteiskunnalliseen asemaan tai kolmannen sektorin palveluihin liittyviä kysymyksiä tai palautetta, ota yhteyttä! Olemme teemaryhmässä kuulolla!


      • Paras_Fiilari
        Paras_Fiilari kirjoitti:

        http://www.maaseutupolitiikka.fi/teemaryhmat/kansalaisjarjesto

        Kansalaisjärjestöteemaryhmä on yksi maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän asettamista teemaryhmistä.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on puhua maaseudun kolmannesta sektorista. Monenlainen yhdistystoiminta on maaseudulla vilkasta, mutta palvelujen tuottajana ja julkisen sektorin kumppanina toimivia yhdistyksiä on vielä varsin vähän.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on hahmottaa, minkälaisia palveluja tuottavia järjestöjä maaseudulla on ja millä ehdoin ne toimivat. Lisäksi teemaryhmä kouluttaa ja tiedottaa, edistää aiheen tutkimusta ja auttaa kansalaistoimijoita verkottumaan.

        Kansalaisjärjestöteemaryhmä edistää maaseudun kolmatta sektoria
        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävänä on selvittää kolmannen sektorin eli maaseudulla toimivien järjestöjen mahdollisuuksia olla mukana tuottamassa maaseudun asukkaiden tarvitsemia palveluja julkisten ja yksityisesti tuotettujen palvelujen rinnalla.



        Kansalaisjärjestöteemaryhmän tehtävä on

        edistää kolmannen sektorin mahdollisuuksia, nostaa esille hyviä esimerkkejä ja pitää yllä keskustelua siitä, miten järjestöt voivat osallistua palvelujen tuottamiseen rinnan julkisen ja yksityisen palvelutuotannon kanssa

        järjestöt mukana kolmannen sektorin kehittämisessä
        Kansalaisjärjestöteemaryhmän jäseninä on joukko valtakunnallisia järjestöjä, joita kaikkia yhdistää mielenkiinto maaseudun ja kolmannen sektorin palvelutuotannon kehittämiseen.

        Jos sinulla on järjestötoimintaan, järjestöjen yhteiskunnalliseen asemaan tai kolmannen sektorin palveluihin liittyviä kysymyksiä tai palautetta, ota yhteyttä! Olemme teemaryhmässä kuulolla!

        http://www.maaseutupolitiikka.fi/teemaryhmat/hyvinvointipalvelut

        HYVINVOINTIPALVELUJEN TEEMARYHMÄ
        Hyvinvointipalvelujen teemaryhmän tehtävä on

        edistää väestön hyvinvointi- ja terveystasa-arvoa kehittämällä maaseudulla asuvien palvelujen saatavuutta.

        Tarkastelun painopiste on hyvinvointia tukevat palvelut, joiden keskiössä on sosiaali- ja terveyspalvelut sekä perusopetuksen palvelut.

        Teemaryhmän työskentelyssä korostuu asiantuntijalähtöinen selvitystyö ja tarve löytää ratkaisuja, joilla taataan tasa-arvoinen hyvinvointi jokaiselle suomalaiselle asuinpaikasta riippumatta. Työmuotoina ryhmä käyttää sekä kirjallisia tutkimuksia että julkisen vaikuttamisen keinoja.

        Vuonna 2009 teemaryhmän erityishuomio kohdistuu kunta- ja palvelurakenteen mukanaan tuomiin haasteisiin sekä kysymyksiin maaseudun lähipalveluiden saavutettavuudesta.

        Lisäksi vuonna 2009 toiminnan painopisteenä on Green Care -toiminnan (maaseudun resurssien käyttö hyvinvoinnin ja terapian lähteenä) edistäminen.


        Teemaryhmän tehtävät
        - edistää maaseutupoliittisen kokonaisohjelman ja erityisohjelman hyvinvointia ja hyvinvointipalveluja koskevien toimenpide-ehdotusten toteutumista

        - seurata kunta- ja palvelurakenneuudistuksen mukanaan tuomia muutoksia maaseudun asukkaiden arjessa ja tehdä aloitteita maaseudun hyvinvoinnin edistämiseksi ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi

        - lisätä vuoropuhelua ja verkostoitumista hyvinvointipalveluja tuottavien, kehittävien, tutkivien sekä käyttävien tahojen välillä

        - tukea ja koordinoida hyvinvointipalvelujen kansallisia tutkimus- ja kehittämishankkeita

        - koota maaseudulle soveltuvia palvelumalleja ja uusia palveluinnovaatioita ja edistää hyvinvointi-palvelujen hyvien käytäntöjen laajamittaista käyttöön ottoa

        - nostaa esille palvelujen tarjoamisessa ja saavutettavuudessa ilmenneitä ongelmia

        - tuoda tietoa hyvinvointipalvelujen alueellisesta järjestämisestä erilaisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden suunnittelijoille ja toteuttajille

        - edistää monipuolisen tuottajaverkoston syntymistä maaseudun hyvinvointipalveluihin


    • Paras_Fiilari

      http://80.248.162.139/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2005/liitteet/opm19.pdf?lang=fi


      Lukijalle

      Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu on opetusministeriön hanke, jonka tavoitteena on edistää oppilaiden aktiivista roolia koulujen yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä.

      Oppilaskunnan toiminta on tärkeä osa lasten ja nuorten demokraattista toimintakulttuuria.

      Toimiminen oppilaskunnassa kehittää oppiladen valmiuksia toimia
      oman ryhmänsä edustajana ja harjaannuttaa neuvotteluun perustuvaan yhteistoimintaan.

      Osallisuus ei ole synnynnäistä vaan osallistumisessa tarvittavia taitoja on
      opeteltava ja kehitettävä.

      Oppilaskuntatoiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden kiinnostus oman
      koulun kehittämistä kohtaan. Oppilaskunnan hallitus, luokat ja opettajat yhdessä
      voivat rakentaa yhteisöllisesti toimivan koulun.

      Tämä oppilaskuntatoiminnan opas on tarkoitettu oppilaskunnan ohjaaville
      opettajille perustietopaketiksi, joka soveltuu käytettäviksi kaikilla kouluasteilla.
      Oppaassa on perustiteoa Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu hankkeesta, lasten ja nuorten osallisuudesta, oppilaskunnan rakenteesta ja yhteistoiminnallisuuden merkityksestä oppilaskunnan toiminnassa.

      Syitä oppaan syntymiseen on monia. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että oppilaskuntatoimintaa tavoitteellisena toimintana peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien ei ole aikaisemmin ollut. Opetussuunnitelman perusteissa korostuu oppilaan aktiivinen rooli oman oppimisensa edesauttajana ja koulun yhteisöllisen toimintakulttuurin edistäjänä. Oppilaskuntatoiminta on myös konkreettinen toimintamalli toteuttaa Aktiivinen ja osallistuva kansalainen ja yrittäjyys aihekokonaisuutta.

      Keskeisenä sisältönä oppaassa on oppilaskunnan hallituksen toiminta, hallituksen
      jäsenten valintaprosessi, kokouksen kulku ja jäsenten roolin vahvistaminen.

      Opas sisältää menetelmiä, joiden avulla oppilaskunnan hallitus ja luokat voivat
      harjoitella kyseisiä taitoja. Opas on syntynyt oppilaskunnan ohjaaville opettajille
      tarkoitettujen pitkäkestoisten koulutusohjelmien tuloksena. Materiaali on käytännössä todettu toimivaksi.

      “Opettajat ovat oppineet arvostamaan meitä”, toteaa oppilaskunnan hallituksen
      jäsen ja yläasteen koulun opettaja on todennut: “Oppilaiden usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on parantunut. Oppilaat ovat oppineet kuuntelemaan toisiaan paremmin ja he ovat entistä kiinnostuneempia oman koulun kehittämisestä.”

      Toivomme, että oppaasta on käytännön hyötyä koulujen oppilaskuntatoiminnan
      kehittämisessä.
      Helsingissä 1.8.2005
      Leena Nousiainen Ulla Piekkari

      • Paras_Fiilari

        2 Yhteiskunnallinen tausta
        Lasten ja nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu kansainvälisesti ja kansallisesti varsin laajasti. Lapsia ja nuoria tulee kohdella tasaarvoisesti yksilöinä ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti
        .
        2.1 Perustuslaki
        Kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu lainsäädännössämme varsin laajasti. Lähtökohdat on kirjattu perustuslakiin ja kansalaisten osallisuutta voidaan pitää valtion ja yhteiskunnan kannalta keskeisenä yhteiskuntapoliittisena arvona, periaatteena ja päämääränä. Julkisen vallan tehtävä on turvata, että perustuslaissa säädetyt kansanvaltaisuuden ja tasa-arvon periaatteet sekä kansalaisten perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat ja että oikeusperiaatetta kunnioitetaan (PeL 22§).

        On huomattava, että perustuslaissa ilmaistut demokratian periaatteet koskevat
        myös lapsia ja nuoria, vaikka heitä perinteisesti pidetäänkin alaikäisinä. Vaikka
        lapsilta ja nuorilta puuttuu äänioikeus valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa, velvoittaa perustuslaki kuitenkin aikuisia luomaan järjestelmiä, joilla lapset ja nuoret voivat vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti (PeL 6§).

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen,
        iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

        2.2 Kuntalaki
        Kuntalakiin (Kuntalaki 27 §) on koottu kunnalliseen päätöksentekoon sallistumista
        koskevat yleiset säännökset. Oma kunta on se keskeinen areena, jolla yhteiskunnallisen osallistumisen kulttuuri opitaan. Tämä edellyttää kuitenkin, että lapset ja nuoret tietävät asioiden taustat. Lasten ja nuorten tulee siis saada tietää niistä taustatekijöistä, joita esimerkiksi koulun toimintaan liittyy. Lait velvoittavat kuntaa kuulemaan omia kansalaisiaan, joita myös lapset ja nuoret ovat.

        2.3 YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
        Lapsen oikeuksien sopimus (LOS) hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa
        20.11.1989. Sopimus on yleisesti hyväksytty käsitys siitä, mitä oikeuksia kaikilla
        lapsilla pitäisi olla ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittisiin mielipiteisiin, kansallisuuteen, etniseen tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen, vammaisuuteen tai syntyperään katsomatta (LOS 2. artikla).

        “Lapsen oikeus on aikuisen velvollisuus”
        J.P.Grant, UNICEFin entinen pääsihteeri

        Sopimusvaltiot takaavat lapselle, joka kykenee muodostamaan omat näkemyksensä, oikeuden vapaasti ilmaista nämä näkemyksensä kaikissa lasta koskevissa asioissa. Lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.

        Tämän toteuttamiseksi lapselle on annettava erityisesti mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa toimissa.

        2.4 Koulun lait ja asetukset
        Valtioneuvosto määrittelee asetuksessaan opetuksen tehtäväksi (2. luku § 2) mm.
        seuraavaa: Opetuksella tuetaan myös aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamista ja annetaan valmiuksia toimia demokraattisessa ja tasa-arvoisessa yhteiskunnassa sekä edistää kestävää kehitystä.

        Lukiolain mukaan (§31) jokaisella oppilaitoksella, jossa järjestetään lukiolaissa
        tarkoitettua koulutusta, on opiskelijoista muodostuva oppilaskunta. Lukion opiskelijat kuuluvat oppilaskuntaan suoraan lain säännöksen nojalla. Oppilaskunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä. Lukiolain mukaan koulutuksen järjestäjän tulee varata opiskelijoille mahdollisuus osallistua koulutuksen kehittämiseen sekä kuulla opiskelijoita ennen opintoihin ja muihin opiskelijoiden asemaan olennaisesti vaikuttavien päätösten tekemistä. Näissä asioissa oppilaskunta käyttää opiskelijoiden puhevaltaa. Oppilaskunnan toimintaa ja menettelytapoja ei lainsäädännössä säännellä, joten oppilaskunta päättää niistä itse. Koulutuksen järjestäjä päättää oppilaskuntatoiminnan organisoimisesta kuten siitä, onko oppilaskunta yhteinen yhden tai useamman muun oppilaitoksen tai toimintayksikön kanssa.


      • Paras_Fiilari
        Paras_Fiilari kirjoitti:

        2 Yhteiskunnallinen tausta
        Lasten ja nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu kansainvälisesti ja kansallisesti varsin laajasti. Lapsia ja nuoria tulee kohdella tasaarvoisesti yksilöinä ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti
        .
        2.1 Perustuslaki
        Kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu lainsäädännössämme varsin laajasti. Lähtökohdat on kirjattu perustuslakiin ja kansalaisten osallisuutta voidaan pitää valtion ja yhteiskunnan kannalta keskeisenä yhteiskuntapoliittisena arvona, periaatteena ja päämääränä. Julkisen vallan tehtävä on turvata, että perustuslaissa säädetyt kansanvaltaisuuden ja tasa-arvon periaatteet sekä kansalaisten perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat ja että oikeusperiaatetta kunnioitetaan (PeL 22§).

        On huomattava, että perustuslaissa ilmaistut demokratian periaatteet koskevat
        myös lapsia ja nuoria, vaikka heitä perinteisesti pidetäänkin alaikäisinä. Vaikka
        lapsilta ja nuorilta puuttuu äänioikeus valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa, velvoittaa perustuslaki kuitenkin aikuisia luomaan järjestelmiä, joilla lapset ja nuoret voivat vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti (PeL 6§).

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen,
        iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

        2.2 Kuntalaki
        Kuntalakiin (Kuntalaki 27 §) on koottu kunnalliseen päätöksentekoon sallistumista
        koskevat yleiset säännökset. Oma kunta on se keskeinen areena, jolla yhteiskunnallisen osallistumisen kulttuuri opitaan. Tämä edellyttää kuitenkin, että lapset ja nuoret tietävät asioiden taustat. Lasten ja nuorten tulee siis saada tietää niistä taustatekijöistä, joita esimerkiksi koulun toimintaan liittyy. Lait velvoittavat kuntaa kuulemaan omia kansalaisiaan, joita myös lapset ja nuoret ovat.

        2.3 YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
        Lapsen oikeuksien sopimus (LOS) hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa
        20.11.1989. Sopimus on yleisesti hyväksytty käsitys siitä, mitä oikeuksia kaikilla
        lapsilla pitäisi olla ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittisiin mielipiteisiin, kansallisuuteen, etniseen tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen, vammaisuuteen tai syntyperään katsomatta (LOS 2. artikla).

        “Lapsen oikeus on aikuisen velvollisuus”
        J.P.Grant, UNICEFin entinen pääsihteeri

        Sopimusvaltiot takaavat lapselle, joka kykenee muodostamaan omat näkemyksensä, oikeuden vapaasti ilmaista nämä näkemyksensä kaikissa lasta koskevissa asioissa. Lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.

        Tämän toteuttamiseksi lapselle on annettava erityisesti mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa toimissa.

        2.4 Koulun lait ja asetukset
        Valtioneuvosto määrittelee asetuksessaan opetuksen tehtäväksi (2. luku § 2) mm.
        seuraavaa: Opetuksella tuetaan myös aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamista ja annetaan valmiuksia toimia demokraattisessa ja tasa-arvoisessa yhteiskunnassa sekä edistää kestävää kehitystä.

        Lukiolain mukaan (§31) jokaisella oppilaitoksella, jossa järjestetään lukiolaissa
        tarkoitettua koulutusta, on opiskelijoista muodostuva oppilaskunta. Lukion opiskelijat kuuluvat oppilaskuntaan suoraan lain säännöksen nojalla. Oppilaskunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä. Lukiolain mukaan koulutuksen järjestäjän tulee varata opiskelijoille mahdollisuus osallistua koulutuksen kehittämiseen sekä kuulla opiskelijoita ennen opintoihin ja muihin opiskelijoiden asemaan olennaisesti vaikuttavien päätösten tekemistä. Näissä asioissa oppilaskunta käyttää opiskelijoiden puhevaltaa. Oppilaskunnan toimintaa ja menettelytapoja ei lainsäädännössä säännellä, joten oppilaskunta päättää niistä itse. Koulutuksen järjestäjä päättää oppilaskuntatoiminnan organisoimisesta kuten siitä, onko oppilaskunta yhteinen yhden tai useamman muun oppilaitoksen tai toimintayksikön kanssa.

        Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu; oppilaskunnan ohjaavan opettajan opas
        tiivistelmä / sammandrag
        Takaisin
        Julkaisun nimi Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu; oppilaskunnan ohjaavan opettajan opas Tekijät Leena Nousiainen, Ulla Piekkari Työryhmä Julkaisusarja Opetusministeriön julkaisuja 2005:19 Julkaistu 01-08-2005 Sivumäärä 62 s. liitteet ISBN 952-442-929-2 (nid.)
        952-442-930-6 (PDF)
        ISSN 1458-8110 Kieli suomi Tilaukset Yliopistopaino Julkaisija Opetusministeriö
        suomeksi (838 kb)
        ruotsiksi (878 kb)
        englanniksi (913 kb)
        Tiivistelmä
        Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu on opetusministeriön hanke, jonka tavoitteena on edistää oppilaiden aktiivista roolia koulujen yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä.

        Oppilaskunnan toiminta on tärkeä osa lasten ja nuorten demokraattista toimintakulttuuria. Toimiminen oppilaskunnassa kehittää oppilaiden valmiuksia toimia oman ryhmänsä edustajana ja harjaannuttaa neuvotteluun perustuvaan yhteistoimintaan. Osallisuus ei ole synnynnäistä vaan osallistumisessa tarvittavia taitoja on opeteltava ja kehitettävä.

        Oppilaskuntatoiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden kiinnostus omankoulun kehittämistä kohtaan. Oppilaskunnan hallitus, luokat ja opettajat yhdessä voivat rakentaa yhteisöllisesti toimivan koulun.

        Tämä oppilaskuntatoiminnan opas on tarkoitettu oppilaskunnan ohjaaville opettajille perustietopaketiksi, joka soveltuu käytettäviksi kaikilla kouluasteilla. Oppaassa on perustietoa Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu hankkeesta, lasten ja nuorten osallisuudesta, oppilaskunnan rakenteesta ja yhteistoiminnallisuuden merkityksestä oppilaskunnan toiminnassa.

        Syitä oppaan syntymiseen on monia. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että oppilaskuntatoimintaa tavoitteellisena toimintana peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien ei ole aikaisemmin ollut. Opetussuunnitelman perusteissa korostuu oppilaan aktiivinen rooli oman oppimisensa edesauttajana ja koulun yhteisöllisentoimintakulttuurin edistäjänä. Oppilaskuntatoiminta on myös konkreettinen toimintamalli toteuttaa Aktiivinen ja osallistuva kansalainen ja yrittäjyys aihekokonaisuutta.

        Keskeisenä sisältönä oppaassa on oppilaskunnan hallituksen toiminta, hallituksen jäsenten valintaprosessi, kokouksen kulku ja jäsenten roolin vahvistaminen. Opas sisältää menetelmiä, joiden avulla oppilaskunnan hallitus ja luokat voivat harjoitella kyseisiä taitoja. Opas on syntynyt oppilaskunnan ohjaaville opettajille tarkoitettujen pitkäkestoisten koulutusohjelmien tuloksena. Materiaali on käytännössä todettu toimivaksi.

        “Opettajat ovat oppineet arvostamaan meitä”, toteaa oppilaskunnan hallituksenjäsen ja yläasteen koulun opettaja on todennut: “Oppilaiden usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on parantunut. Oppilaat ovat oppineet kuuntelemaan toisiaan paremmin ja he ovat entistä kiinnostuneempia oman koulun kehittämisestä.”

        Toivomme, että oppaasta on käytännön hyötyä koulujen oppilaskuntatoiminnan kehittämisessä.

        Helsingissä 1.8.2005

        Leena Nousiainen

        Ulla Piekkari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1635
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1312
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1059
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      897
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      815
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      729
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      711
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      694
    Aihe