Rivatrilin lopetus seinään!!!

Hokkuspokkuskokkus

Joo hoito virhe tehtiin tuossa viime keväänä kyseisen lääkkeen kanssa. Lääkäri lopetti seinään tuon lääkkeen, ei suostunut uusimaan enää reseptiä. Olin syönyt lääkettä 1 vuoden 1,5-4mg/vrk. Lääkäri sanoi vain että sinun sairauden ahdistusta ei kuulu hoitaa tällä lääkkeellä eli kaksisuuntaista mielialahäiriön ahdistusta. Ja sanoin lääkärille että mites nuo vieroitus oireet, kun kyseessä vahva bentso. Lääkäri sanoi vain että ne on vain kestettävä. Pahimmat vieroitus oireet alkoivat 3 päivän päästä lääkkeen lopetuksesta ja täydellinen vieroitus kesti yli kuukauden. Yhtenä päivänä Sitten pam! Pamahti paranoidinen psykoosi päälle, johtunee varmaan lääkkeen lopetuksen johtumasta ahdistuksesta. Noo siinä sitten osastolla meni melkein parisen kuukautta. Se oli kyllä helvetin kovaa aikaa, Rivatrilin tai jonkun muun bentson lopettaneet varmasti ymmärtää. Kyllä ihmettelen lääkäreitä että määräävät ensin bentsoja ja totevat lopulta että eihän näillä sua voida hoitaa.

119

16704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FARM.

      päälle johtunee sairaudestasi....bipossa kun on psykoottisuuttakin.

      Rivatril ei ole mikään "vahva" bentzo ja totta, se ei ole tarkoitettu pitkäaikaiskäyttöön, ei muulla kuin epilepsia-indikaatiolla, joka on Rivatrilin PÄÄINDIKAATIO. Onko sinulla epilepsia?

      • epilepsiassa

        En ole aloittaja tässä keskustelussa, mutta tiedän Rivatrilin käytöstä epilepsiassa.

        Kuten mainitsit, se on tarkoitettu epilepsiassa pitkään käyttöön. Jos sen aikoo lopettaa (esim. useita vuosia ilman kohtauksia), pitää edetä todella varovasti, 0,125 mg:n muutos kerrallaan vuorokausiannoksessa. Aloittaja on oikeassa, kun hän huomioi nopeat vieroitusoireet. On mahdollista hänen kohdallaan, että ahdistus johtui Rivatrilin jyrkästä laskusta.

        Mielestäni nykyajan psykiatrit eivät tiedä mitä määräävät. Mm. epilepsialääkkeiden kanssa eivät sovi ssri-lääkkeet, sillä ssri-lääkitys vie tehon tässä tapauksessa epilepsialääkkeiltä. Näin ollen psykiatrin ja neurologin käsitys asiasta on aivan eri.


      • gnc

      • psyk. sh.

        Rivatril 2mg on vahvin markkinoilla oleva bentso. 2mg klonatsepaamia vastaa n. 30-40 mg diatsepaamia.


      • kylläjuu
        gnc kirjoitti:

        Rivatril ON vahva bentso ja bentsojen pitkäaikaiskäytön lopettaminen seinään voi aiheuttaa psykoottisia reaktioita ja muita vakavia oireita. Ne pitäisi aina lopettaa vähitellen. Nämä sanotaan vieroitusmanuaalissa http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf

        kyl pitää paikkansa, mitä vähemmän kahvia, sen vähemmän tarvii bentsoja.


      • Kökkökakka

        FARM. ottaa asiasta selvää. Rivatril (klonatsepaami) on erittäin "vahva" bentso kyllä. Se nimittäin sitoutuu reseptoreihin monia muita vahvemmin, joten kyllä käy köpelösti kun lopettaa sen seinään. Psykoosista sellaisenaan en tiedä tässä jutussa, mutta delirium voi seurata, ja sekään ei ole kiva juttu. Nykyään epilepsian ohella käytetään jo paniikkiin yleisesti. Helvetillisesti koukuttava Xanorin rinnalla (ja Temestan).


      • lääkettri332
        epilepsiassa kirjoitti:

        En ole aloittaja tässä keskustelussa, mutta tiedän Rivatrilin käytöstä epilepsiassa.

        Kuten mainitsit, se on tarkoitettu epilepsiassa pitkään käyttöön. Jos sen aikoo lopettaa (esim. useita vuosia ilman kohtauksia), pitää edetä todella varovasti, 0,125 mg:n muutos kerrallaan vuorokausiannoksessa. Aloittaja on oikeassa, kun hän huomioi nopeat vieroitusoireet. On mahdollista hänen kohdallaan, että ahdistus johtui Rivatrilin jyrkästä laskusta.

        Mielestäni nykyajan psykiatrit eivät tiedä mitä määräävät. Mm. epilepsialääkkeiden kanssa eivät sovi ssri-lääkkeet, sillä ssri-lääkitys vie tehon tässä tapauksessa epilepsialääkkeiltä. Näin ollen psykiatrin ja neurologin käsitys asiasta on aivan eri.

        Mä olen toiminut 20 vuotta lääkärinä, enkä ole koskaan nähnyt klonatsepaamia määrätyn epilepsiaindikaatiolla. Mä ehdotan että sulle myönnetään erityistapauksena psykiatrin ja neurologin tittelit.


      • Dystonia_potilas

        Yleinen lääke Dystonian hoidossa. On ainut oraalisesti otettavista antikonvulsiivisista lääkkeistä joka auttaa dystonia kivuissa. Mitä sanoo lääkäri tähän?


      • Anonyymi
        lääkettri332 kirjoitti:

        Mä olen toiminut 20 vuotta lääkärinä, enkä ole koskaan nähnyt klonatsepaamia määrätyn epilepsiaindikaatiolla. Mä ehdotan että sulle myönnetään erityistapauksena psykiatrin ja neurologin tittelit.

        Et varmaan ole ollut paljon neurologian potilaiden kanssa tekemisissä. Lääke on edelleen yleinen tietyntyyppisessä epilepsiassa. Jos ei yksin käytettynä niin liitettynä muuhun lääkitykseen.


      • Anonyymi
        psyk. sh. kirjoitti:

        Rivatril 2mg on vahvin markkinoilla oleva bentso. 2mg klonatsepaamia vastaa n. 30-40 mg diatsepaamia.

        Ei se vastaavuus ihan noin mene. Diatsepami imeytyy nopeasti ja vaikutus alkaa heti, jolloin vaikutus psyykkeen on voimakas, ja saa aikaan käyttäjässään euforian.

        Rivatril puolestaan ei imeydy kehoon tuota vauhtia, vaan paljon hitaammin. Sen vaikutus alkaa hyvin hitaasti eikä se aiheuta minkäänlaista euforiaa, kuten diapam tekee.

        Siten vastaavuudet ovat vain teoreettisia. Tokihan käyttöaiheetkin noilla lääkkeillä ovat erilaiset.


      • Anonyymi
        psyk. sh. kirjoitti:

        Rivatril 2mg on vahvin markkinoilla oleva bentso. 2mg klonatsepaamia vastaa n. 30-40 mg diatsepaamia.

        Todellisuudessa tuo vaikutus ei mene noin, vaikka joissain taulukoissa niin sanotaan.

        Itse sanoisin, että 5 mg diatsepaamia on paljon vahvempi, kuin esimerkiksi klonatsepin 2 mg.

        Tämä johtuu imeytymisen eroista. Diatsepaami on rasvaliukoinen ja imeytyy varsin nopeasti. Sensijaan klonatsepaami 2 mg vesiliukoisena vaatii pitkän ajan imeytyäkseen.

        Toki on totta, että, klonatsepoain vaikutus on pidempi, kuin diatsepamin, jonka vaikutus on vain hetkellinen.


      • Anonyymi
        lääkettri332 kirjoitti:

        Mä olen toiminut 20 vuotta lääkärinä, enkä ole koskaan nähnyt klonatsepaamia määrätyn epilepsiaindikaatiolla. Mä ehdotan että sulle myönnetään erityistapauksena psykiatrin ja neurologin tittelit.

        Mä "lääkäri" ??
        Epäilen että kansakoulupohjalla ,minkä jo kirjoitusasu kertoo, ei lääkäriksi tulla . Itselläni Dystonia, ja olen parikymmentä V. ottanut 3× 0.5 mg/vuorokausi. Kuin jätin väliin/vähensin pari vrk. niin heräsin yöllä tosi epämiellyttävän rytmihäiriön . En ole missään lukenut että semmoisia kun voi tulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä "lääkäri" ??
        Epäilen että kansakoulupohjalla ,minkä jo kirjoitusasu kertoo, ei lääkäriksi tulla . Itselläni Dystonia, ja olen parikymmentä V. ottanut 3× 0.5 mg/vuorokausi. Kuin jätin väliin/vähensin pari vrk. niin heräsin yöllä tosi epämiellyttävän rytmihäiriön . En ole missään lukenut että semmoisia kun voi tulla?

        Onpa oudosti kommentoitu. Saat samaa multa, mitä annoit lääkärittri:lle. Hänen oikeinkirjoituksensa oli kuitenkin osuvaa, samaa ei voi sanoa sinun oikeinkirjoituksesta.
        Että sanan eteen tulee aina pilkku. Jos pilkku jää pois ja työnnetään jonnekin muuhun väliin, ei sillä todellakaan kirjoiteta yo-papereita. Ihan vaan tiedoksi.

        Ikävää, että huono äidinkielen kirjoitustaito vie huomion itse asialta.


      • Anonyymi
        lääkettri332 kirjoitti:

        Mä olen toiminut 20 vuotta lääkärinä, enkä ole koskaan nähnyt klonatsepaamia määrätyn epilepsiaindikaatiolla. Mä ehdotan että sulle myönnetään erityistapauksena psykiatrin ja neurologin tittelit.

        Sä ett näköjään paljon sitten ole "lääkärinä" kirjoja lukenut. Sieltä Parmacia Fennica,n sivuilta kyllä ilmenee että rivatrilliä (Klonatsepamia) käytetään myös DYSTONIAAN. Joten lopeta toi lääkärinä pelleily.


      • Anonyymi
        kylläjuu kirjoitti:

        kyl pitää paikkansa, mitä vähemmän kahvia, sen vähemmän tarvii bentsoja.

        Kahvi on monelle myös piristävä juoma, ja joitakin sairauksia ehkäiseväksi todettu, joten jos sinulle ei kahvi sovi niin se ei ole mitenkään yleistettävissä. Kullakin omanlaiset kokemuksensa siitäkin.
        Itse juon kahvia päivittäin milloin enemmän milloin vähemmän , joten eiole ollut haittaa mitenkään


    • jotain:tiedän

      Rivoista tulee hemmetin kipeeksi ja sitä ei koskaan saisi lopettaa seinään jos niin on oltava valvotusa paikassa itselä menee 6 mg vrk
      Xanoria söin n 10vuotta kovat on reflat oli kun lopetettiin....
      Doricumia pidetään jonain mörkönä ei se ole enään samaa tasoa kuin 90 luvulla...
      Metadoni hoidossa olin jonkin aikaan 105 mg paska litku mut lpr :ssa ei ole muita vaihto ehtoja ja siksi potilaat oheiskäyttää mm lyricaa sun muuta.Ennen oli kaikki parmmin suboxonen kanssa oli kaikki ok.Lopetin metkun seinään.....

    • iirisrukkanen

      Mä lppetin liian nopsaan ja tunnen olevani tunteideni kanssa tosi hukassa välillä.En aio kuitenkaan aloittaa, vaan yritän vaikka jotain terapiaa.Söin lääkkeitä 20 vuotta ja oon pirteämpi nyt, mutta en missään tapauksessa pärjää näin.

    • Ei näin

      "Lääkäri lopetti seinään tuon lääkkeen, ei suostunut uusimaan enää reseptiä. Olin syönyt lääkettä 1 vuoden 1,5-4mg/vrk. Lääkäri sanoi vain että sinun sairauden ahdistusta ei kuulu hoitaa tällä lääkkeellä eli kaksisuuntaista mielialahäiriön ahdistusta. Ja sanoin lääkärille että mites nuo vieroitus oireet, kun kyseessä vahva bentso. Lääkäri sanoi vain että ne on vain kestettävä"

      Haha. Vittu näitä puoskareita. Vaikka AP-viesti on vuodelta 2009 niin bentsovieroitus pitäisi olla kyllä hallussa, jos alalla työskentelee. Tuollainen toiminta ja hoitovirhe voi olla hengenvaarallinen potilaalle. Osanotto saamastasi kohtelusta.

      • Anonyymi

        Valitettavasti kuten tältäkin palstalta on usein havaittavissa, lukuisten lääkärien ymmärrys bentsohaitoista on todella alhaista, edelleenkin. Katkotaan reseptejä miten sattuu ja pahimmillaan aiheutetaan vastaavankaltaisia seurauksia mitä aloittajalle on käynyt. Bentsovieroitus kun voi sotkea nupin, jos se tehdään vain niin että pudotetaan ilman vähennystä tai tosi nopealla vähennyksellä annos alas. Ihan sama onko taustalla jotain kaksisuuntaista tai ei, se voi olla raskasta vaikka kuinka olisi mielenterveydeltään hyvässäkin kunnossa.

        Suomessakin pitäisi olla joku vastaavantyylinen sivusto olemassa suomeksi kuten benzoinfo.com joka on amerikkalainen voittoa tavoittelematon organisaatio, millä pyritään lisäämään tietoa bentsojen turvallisesta vieroituksesta, bentsojen haitoista ja mukana on myös lääkäreitä. Sille olisi tarvetta suomessa. Sinne voitaisiin myös kerätä tietoa lääkäreistä joilla löytyy tietoa bentsovieroituksesta, jotta potilaat eivät joutuisi olemaan lääkärien armoilla jotka saattavat tehdä mielivaltaisia päätöksiä vieroittamisesta jotka on potilaalle haitallisia ja ihmiset voisi löytää lääkäreitä vieroitukseen joilla oikeasti olisi tietoa aiheesta. Monella perus yleislääkärillä tieto voi olla suppeaa.

        Pahimmillaan potilaalle aiheutetaan todella suurta harmia ja potilas voi ajautua lääkekierteeseen jos vieroitusoireet ja ongelmat väärindiagnosoidaan. Se reitti voi johtaa katastrofiin.

        Jos englanti sujuu, benzoinfo.com on erittäin hyvä tietopaketti bentsoista.

        Olen itsekin bentsovieroituksessa joutunut kohtaamaan vaikka minkälaista lääkäriä ja neuvoja, joiden olisin tiennyt olevan minulle haitallisia. Olen löytänyt tavan vieroittautua, jolla olen pitänyt oireet siedettävinä mutta siltikin on joutunut kuulemaan kommentteja että "tuo annoshan on vain plaseboa että mikset vain lopeta jo tuosta annoksesta seinään". No miksi ihmeessä ottaisin sellaisia riskejä enää lopussa jos olen jo käynyt tietyssä osaa bentsovieroitusta kamalia oireita vieroittauduttuani nopeasti.

        Monelle lääkärille on määräämissuositusten takia piirtynyt jotenkin sellainen kuva että on hyvä, että ihmiset otetaan bentsoista irti ja tärkeintä on vain irroittaminen, mutta se miten potilas otetaan irti ja millaisia seurauksia sillä on, niin on toissijaista. Riippuvuus-retoriikalla potilaita myös satutetaan koska ei osata erottaa sitä mitä on oikeasti fyysinen mukautuminen lääkkeeseen mikä tulee ihan normaali terapeuttisiin annoksiin ja potilaita jopa syyllistetään riippuvuudesta.

        Potilaita, jotka eivät välttämättä itse ole lääkitystä edes pyytäneet vaan se on kymmeniä vuosia sitten erilaisen "bentsopolitiikan" aikana määrätty.


    • helvettiä

      Joo mulla sama tilanne. Parissa vuodessa nousi annostus 0,5-1mg/pvä, nyt 10-12mg/pvä (ja olen 55kg/170cm 24v. nainen). Että annostus on suuri, tiedän sen.
      Nyt sitten lääke päätettiin lopettaa. Noin kuukaudessa kuulemma.

      Taidan kuolla.. Mutta eipä sillä enää minulle sinänsä väliä olekaan. Vihaan tätä elämää. Vihaan näitä terveyskeskuksen "omia lääkäreitä" jotka vaihtuu ja jokanen määrää mitä lystää. Ei jaksa enää tätä.

      • KYS neuvoo

        Sinulle on odotettavissa rajut vieroitusoireet, voimakkaammat kuin aloittajalla. Ota yhteys mieluiten KYS:n neurologeihin, että saat oikean aikataulun Rivatrilin lopettamiseen.

        Arvauskeskuksiin ei kannata luottaa missään muussa kuin kausi-influenssan hoidossa.


      • Ben Jo Diaz

        Googleta "Ashton Manual" (tai mene suoraan alla olevasta linkistä) ja vie tästä tieto myös lääkärillesi. Hän ei ilmeisesti osaa bentsovieroittamista. Kuukausi lopettamisaikaitauluksi muutaman vuoden käytön jälkeen noilla annosmäärillä ei riitä monelle.

        >>> Bentsodiatsepiinit – Kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa


      • Turparulla2222
        Ben Jo Diaz kirjoitti:

        Googleta "Ashton Manual" (tai mene suoraan alla olevasta linkistä) ja vie tästä tieto myös lääkärillesi. Hän ei ilmeisesti osaa bentsovieroittamista. Kuukausi lopettamisaikaitauluksi muutaman vuoden käytön jälkeen noilla annosmäärillä ei riitä monelle.

        >>> Bentsodiatsepiinit – Kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa

        Hyvä manuaali, itellä se on tulostettuna ollut pitkään. Siinä on asiaa, ei sitä epä-asiaa mitä puoskarit harrastaa nyky-suomessa.


      • hepatica

        Mulle määrättiin rivatril 6 mg-10 mg/vrk 2000 alussa huumevierotukseen, söin noita rivoja n.5v. Vaihdettiin 30 mg pamiin jossain vaiheessa, oli vielä sekakäyttöä vauhti ja pamit. Kuus vuotta sit loppu huumeet kokonaan mut pami jäi jä jäi viime joulukuuhun asti, jolloin mulla oli mahdollisuus saada konginitiivista päihdekuntoutusta. Paska olohan on noi vierotusoireet mutta paskin juttu on omat jumiin jääneet ajatukset. Näitten ajatusten muuttaminen ja niiden ymmärtäminen on ehdottoman tärkeää jos aiot pysyä lääkkettömänä. Hae päihdekuntoutukseen Terapiatehtaalle, jos mahdollista. Siellä tiputus tapahtuu. päihdelääkärin ammattitaidolla. Hyvä paikka, ite oon kiertänyt eri mestoja tuloksetta mutta tt on paras. Kyllä sä selviät ja voimia.


      • Anonyymi
        KYS neuvoo kirjoitti:

        Sinulle on odotettavissa rajut vieroitusoireet, voimakkaammat kuin aloittajalla. Ota yhteys mieluiten KYS:n neurologeihin, että saat oikean aikataulun Rivatrilin lopettamiseen.

        Arvauskeskuksiin ei kannata luottaa missään muussa kuin kausi-influenssan hoidossa.

        Aivan.
        Ihmettelen, että koronan hoito meni Suomessa niin hyvin, vaikka arvauskeskuksissa on nykyään enemmän erilaisia koulukuntia kuin puhuttuja kieliä. Onneksi koronaa ei hoidettu tällä tasolla, tai olisimme päätyneet Ruotsin tielle. Ihan vakavasti puhuen, luotto julkiseen terveydenhoitoon on nyt heikoissa kantimissa.

        Jos menisin tänä päivänä kertomaan masennuksestani terveyskeskuslääkärille, minut luultavasti naurettaisiin ulos kaikilla tunnetuilla kielillä. Kauhulla ajattelen miten asioita hoidetaan 20 vuoden kuluttua, kun olen vanha. Kuka pitää puoleni, kun itse en voi.
        Minulle irakilainen lääkäri heitti muutama vuosi sitten kesällä: hymyile, se auttaa - kommentin. Täysin edesvastuutonta puhua masennuspotilaalle tällaisia juttuja. Meillä ei saisi julkisilla puolella olla yhtä ainoaa lääkäriä, joka ei suhtaudu mielenterveyden hoitoon vakavasti ja ammattitaidolla Tätä asiaa ei voi selittää kulttuurieroilla tai millään muullakaan.

        Lääkärintutkinto on ilmeisesti niitä harvoja tutkintoja, joita ei Suomessa tarvitse käydä tenttimässä, jotta voisi hoitaa potilaita. Pitäisi kyllä käydä tarkistamassa jotain asioita, ennen kuin päästää kaikkia puoskareita töihin. Lääkärin valassa sanotaan, että hoidetaan, ei aiheuteta kärsimystä. Mielenterveys on monella koetuksella ja tietty prosentti kansalaisista potee mielenterveyteen liittyviä sairauksia. Tämä on tosiasia, jota ei voi sivuuttaa. Miten on mahdollista, että meillä on niin vaikea päästä psykiatrin vastaanotolle, vaan mielenterveyspotilaat joutuvat asioimaan ei-ammattilaisen kanssa eli yleislääkärien luona.
        Mistä lähtien yleislääkärit ovat olleet päteviä hoitamaan mielenterveyden ongelmia ja -sairauksia?
        Onko naistentautien erikoislääkäri pätevä psykiatrin tehtäviin, tai urologi? Entä voiko psykiatri hoitaa synnytyksiin liittyviä asioita tai miesten tauteja?
        Miksi potilaiden pitää tyytyä tapaamaan asiattomasti käyttäytyviä julkisen puolen keskinkertaisia lääkäreitä, jotka ainakin osittain ymmärtävät verenpainesairauksiin liittyviä numeroita, verenkuvan jollain tasolla ja tavislääkkeiden jakamista erittäin heppoisin perusteluin. Edes hengitystieinfektioita he eivät tunnista, tästäkin on keuhkoissani arpikudos muistona.

        Nykyään lääkäreitä on niin joka lähtöön, ettei kukaan enää tiedä millainen tyyppi tulee seuraavaksi vastaan. Kun on joku tullut omalääkäriksi, voi olla hankalaa löytää lääkäri kehen voi luottaa tai lääkäri johon voisi luottaa.
        Jos on sairastanut keskivaikeaa masennusta 40 vuotta, ja omalääkäriksi tuleekin yhtäkkiä 25-vuotias ulkomaalainen nainen, jolla ei ole riittävästi ikää ymmärtää tai kokemusta hoitaa masennuspotilasta, ja joka torppaa lääkkeesi, koska ei tunne potilasta, on siinä kyllä vitsit vähissä.
        Olen saanut nähdä ajan, kun mielenterveystoimistoon pääsi juttelemaan pitempia aikoja jonottamatta. Nykyään saa hyvällä tsägällä psykiatrille ajan kerran kahdessa vuodessa ja terveyskeskuslääkärit jättävät uusimatta mm. Rivatril reseptin, koska eivät tunne potilasta, ei voi sanoa, että olisimme menossa parempaan suuntaan.

        Minusta on huolestuttavaa, että mielenterveyttä pidetään niin toisarvoisena sairautena, että kuka hyvänsä olisi siinä asiantuntija. Näin ei missään nimessä saisi olla. Suomi taantuu. Voisi odottaa, että mielenterveyteen liittyviä sairauksia ja ongelmia hoitaisivat vain ammattilaiset, mutta näin asia ei kuitenkaan ole. Yhä useampi joutuu kohtaamaan epäpäteviä lääkäreitä.


    • patologi789

      12mg eli alasajo tapahtuu 6 vuodessa, muuten voit kyllä mennä kaivamaan itsellesi kuoppaa. Muutenkin taidat olla aika vajakki, kun olet nostanut annoksesi 12mg asti.

    • Hullua menoa

      Kaikki bentsot pitää kieltää lailla- vaarallisia ja aivan turhia nappeja. Terapianurkka on oiva vastine kalliille lääkkeille - henki on sairas ja lääkitään huumeriiipppuvuutta.

      • hepatica

        Niin totta kirjoitat, bentsot vaarallisia jne. Lääkkeet on meidän kunnallisten a-klinikka tahojen keino saada tulosta ja asiakkaat pysymään hoidon piirissä, sairasta totisesti. Ite söin bentsoja 20v a-klinikan avustuksella. Mutta elämä edessä. Selvisin omasta helvetistäni, eli se on mahdollista kaikille kunhan saavat oikeeta apua. Tänään onni ja ilo on asenteista kiinni, näillä mennään.


      • Justin Time
        hepatica kirjoitti:

        Niin totta kirjoitat, bentsot vaarallisia jne. Lääkkeet on meidän kunnallisten a-klinikka tahojen keino saada tulosta ja asiakkaat pysymään hoidon piirissä, sairasta totisesti. Ite söin bentsoja 20v a-klinikan avustuksella. Mutta elämä edessä. Selvisin omasta helvetistäni, eli se on mahdollista kaikille kunhan saavat oikeeta apua. Tänään onni ja ilo on asenteista kiinni, näillä mennään.

        Hei Hepatica..Olisi kiva kuulla vieroitusprosessistasi jotakin..


      • Taitoradio

        Paniikkihäiriöön paras on opamox 15- 30kerralla, päälle joku ssri-lääke. Itse kärsinyt noista p-kohtauk§sista jo viisi vuotta. Käynyt psykiatrilla, ei huolinut enään takaisin.
        Lähete palautettiin arvauskeskukseen. Olisi varaaa niin menisin yksityiselle.


    • Justin Time

      Yritin lopettaa Diapamin käytön seinään. Noin 6 päivän kuluttua alkoivat tolkuttomat vieroitusoireet. Ne tuli täysin puun takaa. Oireina kaikki mitä Ashtonin manuaalissa on mainittu.
      Nyt olen yrittässä uudelleen. Pudotin kesällä Diapamin annostukseen 10 mg x 1. Nyt lääkityksenä 5 mg x1, jonka puolitan ensi viikolla.
      Suurta hyötyä olen saanut "tukilääkityksestä": Deprakine 300mg x 3, Lamictal 25 mg x 3
      Seroquel 25mg x 3. Yöksi Atarax 25mg x 1 ja Mirtatsapiini 15mg x 1.
      Ajoittain tunnen oloni miletei normaaliksi vaikka katsonkin maailmaa lievän sumuverhon läpi ja korvat soivat.
      Niin. Käyttöhistoriani on kaikkia bentsoja 15 vuotta ja rapiat...

      • hepatica

        Heippa Justin. Olet oikealla tiellä kun haluat lopettaa bentsot. Mulla tiputettiin loput "viralliset" 15ml pamia 3 viikossa alas, 0,5 joka kolmen päivän välein. Yritin olla lukematta/ennakoimatta vieroitusoireita ja hakeuduin vertaistuen piiriin, itselläni se oli aa-ryhmät. Sulla on aika paljon noita "rinnakkaislääkkeitä" menossa tuossa ohessa ja tunnistin itseni ja oman silloisen uskoni lääkkeisiin. Itsellä oli ketipinor 150ml tukena aluksi mutta kun ei ollut relaksanttipamia tuosta määrästä tuli inhottavat "levottomat jalat" ja pienensin sen 25mg jolla sain nukuttua, enää en syö sitäkään. Asiansa osaava Päihdelääkäri osaa ja tietää taatusti sopivan tiputuksen sulle, luota siihen ja siedä vieroitusoireet mutta niitä ei tarvitse sietää yksin. Tsemppiä ja voimia.


      • Justin Time
        hepatica kirjoitti:

        Heippa Justin. Olet oikealla tiellä kun haluat lopettaa bentsot. Mulla tiputettiin loput "viralliset" 15ml pamia 3 viikossa alas, 0,5 joka kolmen päivän välein. Yritin olla lukematta/ennakoimatta vieroitusoireita ja hakeuduin vertaistuen piiriin, itselläni se oli aa-ryhmät. Sulla on aika paljon noita "rinnakkaislääkkeitä" menossa tuossa ohessa ja tunnistin itseni ja oman silloisen uskoni lääkkeisiin. Itsellä oli ketipinor 150ml tukena aluksi mutta kun ei ollut relaksanttipamia tuosta määrästä tuli inhottavat "levottomat jalat" ja pienensin sen 25mg jolla sain nukuttua, enää en syö sitäkään. Asiansa osaava Päihdelääkäri osaa ja tietää taatusti sopivan tiputuksen sulle, luota siihen ja siedä vieroitusoireet mutta niitä ei tarvitse sietää yksin. Tsemppiä ja voimia.

        Päivä kerrallaan minäkin elän. Tukilääkkeet ovat kiistatta olleet hyodyksi ennen kaikkea Deprakine ja Lamictal päivällä. Atarax takaa hyvän yöunen, mikä on tärkeätä myös vieroituksen kannalta.
        Oletan saavani bentsovieroitukseni loppuun joskus muutaman viikon sisällä. Tämän jälkeen alan hissukseen vähennellä "tukilääkitystä" ja oletan, että ennen vuodenvaihdetta olen lääkkeetön. Se on lyhyt aika ajatellen lähes 20 vuoden käyttöäni..


      • Justin Time
        Justin Time kirjoitti:

        Päivä kerrallaan minäkin elän. Tukilääkkeet ovat kiistatta olleet hyodyksi ennen kaikkea Deprakine ja Lamictal päivällä. Atarax takaa hyvän yöunen, mikä on tärkeätä myös vieroituksen kannalta.
        Oletan saavani bentsovieroitukseni loppuun joskus muutaman viikon sisällä. Tämän jälkeen alan hissukseen vähennellä "tukilääkitystä" ja oletan, että ennen vuodenvaihdetta olen lääkkeetön. Se on lyhyt aika ajatellen lähes 20 vuoden käyttöäni..

        No niin lopetin Lamictalin ja Serokeelin ja vähensin Deprakiinia yhteen tablettin päivässä. Diapamia menee 3 mg x1.


      • hypo-Na
        Justin Time kirjoitti:

        No niin lopetin Lamictalin ja Serokeelin ja vähensin Deprakiinia yhteen tablettin päivässä. Diapamia menee 3 mg x1.

        Hieno saavutus!
        Seuraa Deprakinen takia P-Na -pitoisuutta. Vaikka vaikuttava aine on natriumvalproaatti, se aiheuttaa hyponatremiaa. Kotikonsti hyponatremian oireisiin on suolan lisääminen tai suolatablettien käyttö. Tosin on kiven alla löytää suolatabletteja, minkä sanon kokemuksestani.

        Varaudu lopettamiesi valmisteiden vieroitusoireisiin. Kokeneiden faktoja löydät googlaamalla.


      • Justin Time
        hypo-Na kirjoitti:

        Hieno saavutus!
        Seuraa Deprakinen takia P-Na -pitoisuutta. Vaikka vaikuttava aine on natriumvalproaatti, se aiheuttaa hyponatremiaa. Kotikonsti hyponatremian oireisiin on suolan lisääminen tai suolatablettien käyttö. Tosin on kiven alla löytää suolatabletteja, minkä sanon kokemuksestani.

        Varaudu lopettamiesi valmisteiden vieroitusoireisiin. Kokeneiden faktoja löydät googlaamalla.

        Homma jatkuu. Nyt Diapam 2 mg x 1 ja Deprakine lopetettu...Aika helposti on vieroitus sujunut tähänmennessä ja varmaankin sujuu edelleen..


      • hepatica
        Justin Time kirjoitti:

        Homma jatkuu. Nyt Diapam 2 mg x 1 ja Deprakine lopetettu...Aika helposti on vieroitus sujunut tähänmennessä ja varmaankin sujuu edelleen..

        Hienoa Justin olet antanut itselles mahdollisuuden toipua ja ihailen sun omaa halua vieroittautua. Omalla kohdalla meni niin, että mut huijattiin tuohon hommaan, kun en enään ite ymmärtänyt tilaani mutta tänään omen iloinen tuosta "kusetuksesta". Sain mahdollisuuden alkaa elämään ja sitä teen päivän kerrallaan. En kuitenkaan kannusta sua tutkimaan kovasti lukemaan noita vieroitusoire kokemuksia, koska olet kovilla tiputuksista ja altis panikoimaan tai ainakin ite olin. Ja kaikki kauheet ja mielummin kaikkein kauhein olis tullut kohdalleni jos olisin lukenut noita vieroutusoire kommentteja. Parempi olla ennakoimatta muutoin kun hyväksyä että jotain oloja tulee mutta ne menee ohi, tunteita tulee ja menee ja ajatukset on vain ajatuksia. Kyllä sä pärjäät ja kaikki järjestyy. Tsemppiä ja voimahalaus.


      • Justin Time
        hepatica kirjoitti:

        Hienoa Justin olet antanut itselles mahdollisuuden toipua ja ihailen sun omaa halua vieroittautua. Omalla kohdalla meni niin, että mut huijattiin tuohon hommaan, kun en enään ite ymmärtänyt tilaani mutta tänään omen iloinen tuosta "kusetuksesta". Sain mahdollisuuden alkaa elämään ja sitä teen päivän kerrallaan. En kuitenkaan kannusta sua tutkimaan kovasti lukemaan noita vieroitusoire kokemuksia, koska olet kovilla tiputuksista ja altis panikoimaan tai ainakin ite olin. Ja kaikki kauheet ja mielummin kaikkein kauhein olis tullut kohdalleni jos olisin lukenut noita vieroutusoire kommentteja. Parempi olla ennakoimatta muutoin kun hyväksyä että jotain oloja tulee mutta ne menee ohi, tunteita tulee ja menee ja ajatukset on vain ajatuksia. Kyllä sä pärjäät ja kaikki järjestyy. Tsemppiä ja voimahalaus.

        Loppuluisu menossa. Vähensin lääkityksen Diapam 1 mg x 1 ja menkööt tällä noin 2 viikkoa. Yllättävän ongelmattomasti on homma sujunut. Niitä paniikkioireita, joiden pelossa lääkkeitä olen käyttänyt, ei ole ilmennyt lainkaan. Kaikkea olen puuhastellut ja miltei unohtanut, että olen vieroitusohjelmassa..


      • Anonyymi
        Justin Time kirjoitti:

        Loppuluisu menossa. Vähensin lääkityksen Diapam 1 mg x 1 ja menkööt tällä noin 2 viikkoa. Yllättävän ongelmattomasti on homma sujunut. Niitä paniikkioireita, joiden pelossa lääkkeitä olen käyttänyt, ei ole ilmennyt lainkaan. Kaikkea olen puuhastellut ja miltei unohtanut, että olen vieroitusohjelmassa..

        "Suurta hyötyä olen saanut "tukilääkityksestä": Deprakine 300mg x 3, Lamictal 25 mg x 3
        Seroquel 25mg x 3. Yöksi Atarax 25mg x 1 ja Mirtatsapiini 15mg x 1.
        Ajoittain tunnen oloni miletei normaaliksi vaikka katsonkin maailmaa lievän sumuverhon läpi ja korvat soivat"

        Uskokaa pois. Bentsoista voi päästä irti ilman minkäänsorttista tukilääkitystä kun sen tekee rauhallisesti ja järkevästi. Unettomuus ja muut oireet voi hellittää kun lääkkeistä pääsee irti kun vain kestää epämukavuuttakin. Mikään lääke ei hoida bentsovieroitusoireita pois. Ei mikään. Pahimillaan nuo uudet lääkkeet pahentaa tilannetta, aiheuttaa uuden koukun ja uusia haittoja. Moni on vieroituksessa herkempi uusille keskushermostolääkkeille, kun hermosto parhaillaan käy vieroitusta läpi. Tuo lääkitys on aika kova, en tiedä diagnoosejasi mutta jos lääkäri on määrännyt tuon vieroituksessa niin huhheijakkaa.

        Tässä tapoja päästä irti lääkkeistä
        https://www.benzoinfo.com/benzodiazepine-tapering-strategies/
        Ashton Manual


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suurta hyötyä olen saanut "tukilääkityksestä": Deprakine 300mg x 3, Lamictal 25 mg x 3
        Seroquel 25mg x 3. Yöksi Atarax 25mg x 1 ja Mirtatsapiini 15mg x 1.
        Ajoittain tunnen oloni miletei normaaliksi vaikka katsonkin maailmaa lievän sumuverhon läpi ja korvat soivat"

        Uskokaa pois. Bentsoista voi päästä irti ilman minkäänsorttista tukilääkitystä kun sen tekee rauhallisesti ja järkevästi. Unettomuus ja muut oireet voi hellittää kun lääkkeistä pääsee irti kun vain kestää epämukavuuttakin. Mikään lääke ei hoida bentsovieroitusoireita pois. Ei mikään. Pahimillaan nuo uudet lääkkeet pahentaa tilannetta, aiheuttaa uuden koukun ja uusia haittoja. Moni on vieroituksessa herkempi uusille keskushermostolääkkeille, kun hermosto parhaillaan käy vieroitusta läpi. Tuo lääkitys on aika kova, en tiedä diagnoosejasi mutta jos lääkäri on määrännyt tuon vieroituksessa niin huhheijakkaa.

        Tässä tapoja päästä irti lääkkeistä
        https://www.benzoinfo.com/benzodiazepine-tapering-strategies/
        Ashton Manual

        Höpö höpö mm zyprexa vie kaikki bentsoviekkarit pois vaikka on antipsykootti mutta on löhellä bentsojen kemiallista kaavaa. Zyprexa hyvä lääke ja nukutkin sillä mutta eroon pääseminen on helvettiä myös et ojadta allikkoon....lähinnä lopuksi sulle jää unetto uus tuon lääkkeen jälkeen. Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä ja lyrica tietty voi jeesaa. T kaitsu


    • Vuodesta 1999 klonatsepaamia käyttäneenä sain tänä vuonna ensimmäisen "bentsokrampin". Olin ollut usean päivän ilman lääkettä ja kuin salama kirkkaalta taivaalta iski tiettävästi elämäni ensimmäinen GM-kohtaus. Ambulanssilla tarkkailuun tunneiksi ja myöhemmin vielä osastolle. Tilannetta hoidettiin diatsepaamimikstuuralla. Nyt en suostu vähentämään lääkitystä ilman asiantuntijavalvontaa.

      • Justin Time

        Olitko aikeissa vieroittautua klonatsepaamista...? Klonatsepaami pitäisi vaihtaa pitkävaikutteisempaan bentsoon esim. Diatsepaamiin ja toteuttaa sillä hidas alasajo esim kolmessa kuukaudessa.
        Käytin minäkin Xanoria ja jossain välissä myös klonatsepaamiakin. Kaikki muutettiin Diapamiksia, jolla sitten olen vieroittatunut.


    • Klonatsepaami on itse asiassa pitkävaikutteisempi kun, esim xanor ja monet muut bentsot. Itse siirryin xanorista rivtriliin juurikin sen takia, olin silloin osastolla.

      Ennen meni 3-4kpl 2mg, eli 6-8mg/vrk xanoreita. nykyään pystyn olemaan 1 0,5 1mg annoksella eli 2,5mg/vrk. ja sillä olisi tarkoitus mennä ja pärjätä. Olen käyttänyt paniikkihäiriöön ja ahdistukseen viimeiset 5v päivittäin bentsoja.

      Sattu kerran viime talvena, että olin 3vrk ottamatta rivatriliä, kun ne olivat loppu. ei mitään ihmeempiä viekkareita. Ennenkö sitten kaupassa olin saanut kouristuksen, kussut housuihini ja lanssilla hoitoon. näistä tapahtumista en muista mitään. Ensimmäiset muistikuvat oon ensiavussa. Lääkäri sanoi heti että johtutui tuo kramppi, siitä että en ollut ottanut rivatrillia. anto sitten paperi pussiin sen verran niitä, että pärjään. Ennekö apteekki aukee.

      Eli tästä voi päätellä että kyllä bensoihin kiinni jää. Toisaalta mielummin oon ilman ahdistusta ja paniikkikohtauksia, kun ilman bentsoja. Että eipä kannata seinään lopettaa.

    • Minä vaan52

      Minulla on sellainen ongelma että olen joutunut ambulanssilla sairaalaan 3kertaa lyhyen ajan sisällä. Olen oksentanut itseni tyhjiin joka kerta ja paineet on ollu hyvin alhaiset eli päin seiniä.
      Sairaalan lääkäri on joka kerta meinannut ettei hänen mielestään ole syytä tutkimuksiin, vaikka olen ollut erittäin heikossa kunnossa aina.

      Nyt tuli mieleeni yksi vaihtoehto että voisko se olla Rivatril lääkkeen syönti kun olen sitä niellyt toistakymmentä vuotta muiden seassa n. reilut 2mg vuorokaudessa.
      Olen ajatellut että mulla on jokin suolistotulehdus eli suolet p...kana.

      Kysyn kokemuksianne, voiko Rivatrilin lopettaa tulematta hulluksi näinkin pitkän syönnin jälkeen?

      Lääkkeen ohjeessa olevat sivuvaikutukset ovat kyllä paljon samanlaisia kuin minulla on.

      Voihan nämä oireet toki olla muutakin kuin tätä mm. väsymys, heikko olo, pahoinvointi jne...

      • hidas pudotus

        "Voiko Rivatrilin lopettaa tulematta hulluksi näinkin pitkän syönnin jälkeen?"
        Jo ensimmäisen pudotuksen alkupäivinä (vuorokausiannoksessa 0,125 mg kerran viikossa) minulla oli valtava pyörrytys. Kun viikkoja kertyi alemmalla annoksella, myös olo parani. Rivatrilin pudotuksen oireisiin kuuluu pyörrytys ja sekava olo. Jos vuorokausiannoksesi on nyt 2 mg/vrk, projekti kestäisi 16 viikkoa ohjeellani.

        Oman pudotusprojektini osaava neurologi (KYS) korosti tuota 0,125 mg:n vauhtia, ei enempää kerralla. Pitkään käytettynä bentsot aiheuttavat riippuvuutta, toisilla kehittyy myös resistenssi.


      • Rivastaeroon
        hidas pudotus kirjoitti:

        "Voiko Rivatrilin lopettaa tulematta hulluksi näinkin pitkän syönnin jälkeen?"
        Jo ensimmäisen pudotuksen alkupäivinä (vuorokausiannoksessa 0,125 mg kerran viikossa) minulla oli valtava pyörrytys. Kun viikkoja kertyi alemmalla annoksella, myös olo parani. Rivatrilin pudotuksen oireisiin kuuluu pyörrytys ja sekava olo. Jos vuorokausiannoksesi on nyt 2 mg/vrk, projekti kestäisi 16 viikkoa ohjeellani.

        Oman pudotusprojektini osaava neurologi (KYS) korosti tuota 0,125 mg:n vauhtia, ei enempää kerralla. Pitkään käytettynä bentsot aiheuttavat riippuvuutta, toisilla kehittyy myös resistenssi.

        Itsellä kesästä ensin ylirasitukseen ja unettomuuteen xanor 0,5-1.25mg annoksilla ja marraskuun alussa vaihto suoraan Rivatriliin illalla 0,5, aamulla 0,5 ja päivällä 0,25. Tuo toi sellaisen vähän "pöhnäisen" olon ja vähän toista viikkoa olen nyt ottanut illalla 0,5, aamulla n 0,3 ja päivällä n 0,125. Rivatrilhan on sen verran pitkävaikutteinen, että nyt muutaman päivän ollut ensin palelua, sykkeet välillä todella korkeat, huimausta, lisälyöntejä, vähän kuin olisi humalassa ja välillä huonovointisuutta, sekä lihasheikkoutta, etenkin jaloissa. Jos tuollainen pyörrytys yms oireet kuuluu vieroitusoireisiin, niin kauanko ne on yleensä kestänyt, kun olette tiputtaneet annostusta? Vaikka määrät on ollut pieniä ja käyttö aika lyhytaikaista, niin ehkä on ollut liian suuri tiputus kerralla? Imovanea menee kanssa vielä n 3/4 tablettia 7,5mg iltaisin. Pudotus nyt ollut siis kerralla n 0,3mg. Näyttää olevan tujua ainetta. Tuntuu myös, että paniikkikohtauksien tyyppisiä välillä, vaikkei henkisesti tunnu siltä, niin syke pomppaa, jos vähänkin jännittää aika pilviin. Muutenkin tuntuu, ettei henkisesti tarvitse ainetta, mutta kropassa noi oireet, jotka jokseenkin häiritseviä.


      • aikataulusta
        Rivastaeroon kirjoitti:

        Itsellä kesästä ensin ylirasitukseen ja unettomuuteen xanor 0,5-1.25mg annoksilla ja marraskuun alussa vaihto suoraan Rivatriliin illalla 0,5, aamulla 0,5 ja päivällä 0,25. Tuo toi sellaisen vähän "pöhnäisen" olon ja vähän toista viikkoa olen nyt ottanut illalla 0,5, aamulla n 0,3 ja päivällä n 0,125. Rivatrilhan on sen verran pitkävaikutteinen, että nyt muutaman päivän ollut ensin palelua, sykkeet välillä todella korkeat, huimausta, lisälyöntejä, vähän kuin olisi humalassa ja välillä huonovointisuutta, sekä lihasheikkoutta, etenkin jaloissa. Jos tuollainen pyörrytys yms oireet kuuluu vieroitusoireisiin, niin kauanko ne on yleensä kestänyt, kun olette tiputtaneet annostusta? Vaikka määrät on ollut pieniä ja käyttö aika lyhytaikaista, niin ehkä on ollut liian suuri tiputus kerralla? Imovanea menee kanssa vielä n 3/4 tablettia 7,5mg iltaisin. Pudotus nyt ollut siis kerralla n 0,3mg. Näyttää olevan tujua ainetta. Tuntuu myös, että paniikkikohtauksien tyyppisiä välillä, vaikkei henkisesti tunnu siltä, niin syke pomppaa, jos vähänkin jännittää aika pilviin. Muutenkin tuntuu, ettei henkisesti tarvitse ainetta, mutta kropassa noi oireet, jotka jokseenkin häiritseviä.

        Jos aloitit Rivatrilin vasta marraskuussa, saattoi olla aloitusoireita. Monet lääkkeet aiheuttavat mm. huimausta.
        "Jos tuollainen pyörrytys ym. oireet kuuluu vieroitusoireisiin, niin kuinka kauan ne on yleensä kestäneet, kun olette tiputtaneet annostusta?"
        Jos käytät Rivatrilista 0,5 mg:n tabletteja, voit lopettaa samassa aikataulussa kuin olet käyttänyt tähän asti "peilikuvamaisesti". Alle kaksi kuukautta on niin lyhyt aika, että saattaa tosiaan olla meneillään vielä "tottumisoireet". Aikanaan käytin yli 20 vuotta putkeen, lopetus kesti kolme vuotta.

        Imovane sopii kuuriluonteiseen käyttöön, joten sen voi lopettaa vaikka kerralla yhtenä ja samana iltana. Se ei tehoa jatkuvassa käytössä ajan myötä, minkä neurologi sanoi tutulleni.


      • aikataulusta kirjoitti:

        Jos aloitit Rivatrilin vasta marraskuussa, saattoi olla aloitusoireita. Monet lääkkeet aiheuttavat mm. huimausta.
        "Jos tuollainen pyörrytys ym. oireet kuuluu vieroitusoireisiin, niin kuinka kauan ne on yleensä kestäneet, kun olette tiputtaneet annostusta?"
        Jos käytät Rivatrilista 0,5 mg:n tabletteja, voit lopettaa samassa aikataulussa kuin olet käyttänyt tähän asti "peilikuvamaisesti". Alle kaksi kuukautta on niin lyhyt aika, että saattaa tosiaan olla meneillään vielä "tottumisoireet". Aikanaan käytin yli 20 vuotta putkeen, lopetus kesti kolme vuotta.

        Imovane sopii kuuriluonteiseen käyttöön, joten sen voi lopettaa vaikka kerralla yhtenä ja samana iltana. Se ei tehoa jatkuvassa käytössä ajan myötä, minkä neurologi sanoi tutulleni.

        Tietääkseni bentsodiatsepiinit eivät aiheuta mitään aloitus oireita. SSRI-lääkkeet niitä aiheuttaa. Epäilen että oireet ovat mahdollisesti vielä xanorin lopetuksesta tai jostain muusta. Itse olen käyttänyt montaa eri bentsoa eikä ikinä ole ollut mitään aloitus oireita.

        Tenox
        Halcion
        Diapam
        Xanor
        Xanor debot
        Dormicum
        Opamox
        Rivatril

        Eli näitä kaikkia olen syönyt. Säännöllisesti Halcion, Xanor ja Rivatril

        Mistään näistä ei ole tullut mitään aloitusoireita.

        "Aikanaan käytin yli 20 vuotta putkeen, lopetus kesti kolme vuotta."

        Miksi yleensä lopetit, jos noin kauan olit niitä syönyt? ja jos lopettaminen kesti niin kauan. Eikö enään tehonnut?


      • Rivastaeroon
        aikataulusta kirjoitti:

        Jos aloitit Rivatrilin vasta marraskuussa, saattoi olla aloitusoireita. Monet lääkkeet aiheuttavat mm. huimausta.
        "Jos tuollainen pyörrytys ym. oireet kuuluu vieroitusoireisiin, niin kuinka kauan ne on yleensä kestäneet, kun olette tiputtaneet annostusta?"
        Jos käytät Rivatrilista 0,5 mg:n tabletteja, voit lopettaa samassa aikataulussa kuin olet käyttänyt tähän asti "peilikuvamaisesti". Alle kaksi kuukautta on niin lyhyt aika, että saattaa tosiaan olla meneillään vielä "tottumisoireet". Aikanaan käytin yli 20 vuotta putkeen, lopetus kesti kolme vuotta.

        Imovane sopii kuuriluonteiseen käyttöön, joten sen voi lopettaa vaikka kerralla yhtenä ja samana iltana. Se ei tehoa jatkuvassa käytössä ajan myötä, minkä neurologi sanoi tutulleni.

        Kiitos vastauksesta. Pohjilla on kuitenkin tuo xanor ennen Rivatrilia, että se saattaa vaikeuttaa lopettamista. Vaikka onkin erilainen bentso, niin bentso kuitenkin. Määrät on olleet aika pieniä ja käyttöajat suht lyhyitä, mutta tunnun olevan todella herkkä joka lääkkeelle, vaikka aika iso kaveri olenkin. Johtuu ehkä siitä, kun en ole juuri mitään lääkkeitä käyttänyt ennen. Rivatrilista tuli aluksi vähän erilaisia tottumisoireita ja on ollut marraskuun alusta käytössä, eli nyt n 2kk. Täytyy varmaan lopetella hyvin hitaasti ja pitää välillä vaikka viikon-kaksi annos samassa, ennenkuin jatkaa vähennystä? Imovanen vähensin välillä jo puoleen, mutta lisäsin sitä vähän, kun ongelmana on juuri myös yölliset heräilyt ja tuntuu, että Rivatrilin vähennyksen myötä nukkuminen on vähän heikentynyt. Imovanea yleensä syödään tosiaan lyhyempi kuuri, mutta itsellä on mennyt jo varmaan 3-4 kuukautta 1/2-1tbl. Noihan aiheuttaa molemmat päiväväsymistä, niin kokeilen vähän lopetella ja kun tuntuu, ettei enää niin tarvetta. Lähinnä kroppa käy ylikierroksilla, ei niinkään "henkisiä" ongelmia, vähennyksen myötä kyllä välillä tuntuu, kuin joku paniikkikohtaus päällä, vaikkei mitään muita oireita, kuin korkea syke.
        Kyllä noi bentsot on parempia joihinkin tilanteisiin ja joillekin ihmisille sopii kuitenkin paremmin, kuin SSRI:t, joita lääkärit tyrkyttää joka potilaalle, vaikka ei edes tiedä taustoja. Niistä voi mennä vielä heikompaan kuntoon, jos ei ole sellaisia oireita, mihin ne on tarkoitettu. Kannattaa olla vähän skeptinen, mitä noi lääkärit tyrkyttää, aika arvauksella tuntuu välillä menevän, kun on kuunnellut joidenkin tarinoita.


    • Kiitos tiedoistasi!

      Kun uskaltais niin vois kokeilla ainakin vähentämistä.
      Ajattelin että jos sais jonkun vähemmän voimakkaan lääkkeen tilalle tueksi niin sitten ehkä.

      Mutta ehkä vielä reipastun ja pudotan sitä minimiin kunhan pääsen lääkärille.

      Ainakin mua väsyttää niin rutosti kun on vielä muitakin lääkkeitä rinnalla.

      Että semmosta.

      • Mulla tuo 2,5mg/vrk tuntuu olevan. Minimi annos. Eikä juuri väsytä. Joskus meni se 6mg/vrk, silloin oli tokkurassa. Nykyinen annos on ollut jo lähes 2 vuotta. Eikä ole ahdistusta eikä paniikki kohtauksia ollut. Joten näillä mennään.


    • rfghertö

      Käytin Rivatrilia vuodesta 2013, tarkkaa kuukautta en muista. Annostus oli 1-2tbl/vrk, vahvuus 2mg. On vaikea sanoa mistä mikäkin johtuu. Yleensähän bentsodiatsepiinit aloitetaan helpottamaan ahdistusta, paniikkioireisiin tai vastaavaan. Ongelmana on, etteivät ne paranna alkuperäistä ongelmaa, vain vaimentavat sitä. Lopulta, tietenkin ihmisestä riippuen, niistä muodostuu helposti pakopaikka. Ei niinkään päihdetarkoituksessa, vaan hetken ulospääsynä tilanteesta, johon ei tunnu olevan ratkaisua.

      Toki kaikille ei niin käy, moni pystyy käyttämään bentsodiatsepiinejä lyhytaikaisesti, löytämään ratkaisut, lopettamaan. Välttämään toleranssin kasvun. Minä en kuulunut heihin. Lopulta toleranssi kasvoi, lääkettä tarvitsi yhä suuremman määrän. Päivän jälkeen pääsi siihen valheelliseen tiedottomuuden tilaan ottamalla lääkkeet. Lopulta saattoi mennä 8-10mg, päivittäin. Pitkän aikaa.

      Sitten tein saman kuin ketjun aloittaja, lopetin seinään. En tiedä mitkä oireet nyt johtuvat mistäkin...ovatko ne alkuperäiset ongelmat potenssiin 100 vai vieroitusoireita. Fyysisiä oireita ei niinkään ole ollut lainkaan, psyykkiset oireet lähes lamauttavia. Mutta kuten sanoin, en tiedä mikä on mitäkin. Nyt on kulunut 1,5 kuukautta. Tarkemmin erittelemättä voin todeta, että varmastin maksan kalliin hinnan siitä heikkoudestani mihin sorruin. Kenenkään ei tarvitse tuomita, koska kukaan ei pystyisi tekemään sitä enemmän kuin minä itse. Eikä kukaan voisi luoda pahempaa helvettiä, kuin se mikä nyt on ympärilläni. Siitä huolimatta olen päättänyt, etten koskaan palaa siihen missä olin. Jos ajan kuluessa tilanne ei helpotu, ratkaisen asian toisella tavalla, bentsodiatsepiinien viitoittama tie on kuljettu loppuun. Eikä se tie ratkaissut mitään.

    • jsx1

      "Kaikki bentsot pitää kieltää lailla- vaarallisia ja aivan turhia nappeja. Terapianurkka on oiva vastine kalliille lääkkeille - henki on sairas ja lääkitään huumeriiipppuvuutta."

      Oikein käytettynä bentsot ovat todella turvallisia varsinkin moniin muihin psyykenlääkkeisiin ja keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin verrattuna, ja lisäksi toisinaan erittäin tarpeellisia. Esimerkiksi vaikea unettomuus, eristäytymiseen johtava voimakas ahdistuneisuus sekä itsemurha-aikeet ja psykoosit ovat tiloja, joissa bentsot voivat olla välttämättömiä.

      Terapian tärkeydestä olet oikeassa. Lääkkeet eivät saisi olla ensisijainen hoitomuoto, eikä terapiaa voi korvata millään lääkkeillä. Valitettavasti sitä tai pienimuotoisempaakaan keskusteluapua on nykyään vaikea saada rahapulan vuoksi - lääkkeet tulevat ainakin lyhyellä tähtäimellä halvemmaksi yhteiskunnalle, ja kaikenlaista psyykenlääkettä tungetaan liian helposti lieviinkiin ongelmiin.

      Pointtini on, että bentsoja ihan oikeasti tarvitaan joskus, mutta ongelmana on, ettei riittävä seurannan ja lääkkettömien hoitojen järjestämiseen ole tarpeeksi resursseja.

      • Niin. Ei minulla ainakaan pelkkä SSRI-lääke poista paniikki häiriötä ja muuta ahdistusta. Mutta mahdollisimman pieni annos bentsoa auttaa hyvin.

        Ennemmin lopetan tuon SSRI-lääkkeen käytön, kun rivatrilin.


      • Niin. Ei minulla ainakaan pelkkä SSRI-lääke poista paniikki häiriötä ja muuta ahdistusta. Mutta mahdollisimman pieni annos bentsoa auttaa hyvin.

        Ennemmin lopetan tuon SSRI-lääkkeen käytön, kun rivatrilin.


      • ateisti81 kirjoitti:

        Niin. Ei minulla ainakaan pelkkä SSRI-lääke poista paniikki häiriötä ja muuta ahdistusta. Mutta mahdollisimman pieni annos bentsoa auttaa hyvin.

        Ennemmin lopetan tuon SSRI-lääkkeen käytön, kun rivatrilin.

        Tulli sitten näköjään kahteen kertaan


    • tommi6969691111

      jos sulla esim 6 mg rivaa ja haluut eroon vaihda diapameihin ja aloita 60 mg päivä josta noin . 5 mg viiden päivän välein alaspäin.kyllä se siitä jos vain oikeati itse haluaa!!!

    • Hhkkjg

      Välipäiviä ja väliviikkoja niihin bentsojen syöntiin

    • psykiaTri333

      Tuttu juttu. Mitkään muut psyykenlääkkeet ei kelpaa, mutta bentsoja ruikutetaan alvariinsa. Aina löytyy joku syy, että tarvii lisää. Reseptit ja lääkepurkit häviää tai varastetaan. Aina on joku kriisi meneillään. Laita tänne yksi kirjallisuusviite, jossa bentsovieroitus on johtanut psykoosiin niin lähetän sulle vuoden rivatriiliit.

    • fobbatrolli

      fobba tulee oletteko valmiit nytten kaikkki trollit piiloo! ;)

      höpö höpö ei minulla ainakaan tullut mitään vaikka lopetin seinään en tulllut hulluksi enkä kuollut en edes joutunut psykoosiin...

      eli vedin viinaa, huumeita ja lääkkeittä 2,5 vuotta joka päivä ja viimesen puol vuotta oli trivat söin trivoja joka päivä kaiken muun ohella ja lopetin kaikki seinään oli kyl 1,5 viikon helvetti ja kovat viekkarit muta sitten helpotti en 1,5 viikko nukkunut ja joka päivä särki päätä 2,5 vuotta vedin joka päivä illalla unilääkkeitä että sain nukuttua ja päivät alotin alkolla, trivoilla ja amfetamiinilla joskus tuli subua otettua ja budiikin poltettua välillä tuli päälle viel essoja syötyy...

      nytten olen ollut 7 viikko raittiina ja putisina...

      • vieroitus

        Lopetit seinään, joten tuli rajut vieroitusoireet ym. mainitsemasi. Siksi sekä alan asiantuntijat että kokeneet Rivatrilin lopettaneet kertovat sekä oireista että saamistaan ohjeista ylempänä. Raju pyörrytys oli minulla ensimmäisten viikkojen aikana, mutta olo tasaantui ja parani vähitellen.


    • Jaska12a

      Mitä olette tehneet kun olette saaneet vieroitusoireita kuten hikoilu, krampit ja huimaus? Maanneet sängyssä, menneet suihkuun, potkineet seiniä vai mitä? Itse yritän vähentää parhaillaan rivatrilliä pienin askelin ja kaipaan neuvoja vieroitusoireiden kanssa olemiseen.

    • 8mg

      Hain vieroitushoitoon kun alkoi muistin kanssa olla ongelmia. Sain lähetteen, kun ei väärinkäytöstä tai muuta päihdehistoriaa. Homma hoidettiin ihan asiallisesti, joskin loppuvaiheessa hitaasti, maaliin. Narkkarina ei kohdeltu ja vieroitus tehtiin avo-osastolla aika pitkälti mun ehdoilla.
      Yli 20 vuotta 2mgx8/vrk rivoja takana ja 3kk meni vierotuksessa. Ei se nyt herkkua ollut, muttei nyt sellaista helvettiä kuin kotioloissa vähentäminen. Nyt 2 vuotta "kuivilla" ja ahdistusoireet historiaa. Tämä tietty yksilöllistä.
      Ei pidä myöskään syyllistää itseään jos bentsoja joutuu käyttämään. Nykytrendi vain on niitä vastaan lekureiden ohjeistuksissa. Jos toimivat ja parantavat oloa ilman, että toleranssi nousee mielettömäksi, niin miksi vierottautua?

    • Nikkee

      Psykisyrillisella lääkärillä käyty ja sano että noi sun rivat aiheuttaa ahdistusta ja paniikkihäiriöitä, ja annos on jopa niin iso kuin 0,5 kaksi kertaa päivässä ja hän meinaa lopettaa sen. Niin ja sano syö vaa citalopramia 30mg päivässä , joo se kyllä kuuluuki mulle rivojen lisäksi , mut se tarjos ketipinoreita 25mg 3päivässä. Sanoin kyllä kiitos mut ei kiitos et joskus 1kappale riittänyt illalla että on saanu unta.

    • Hullumäenole

      ÄLKÄÄ KOKEILIKO RIVATRILIN VIEKKAREIHIN MUITA BENTSOJA JNE.JOS ANNOS ON KORKEA, RINNALLA TOINEN BENTSO LASKEMINEN OKEI! en yleensä kirjoita keskustelu sivuille, mutta haluan VAROITTAA JOKAISTA JOKA EI TIEDÄ KUIN PAHAT VIEKKARIT VOI TULLA! Ei pidä luulla itsestään liikoja niiku minä HUKATTUA rivatril purkkini, ennenku tuomitsette sen voiko lääkkeet hukata, lukekaa tämä teksti. Tässä aikanaan aloitetussa keskustelussa huomasin kommentin tyyliä"reseptit ja purkit häviää" no, luin tätä alunperin juuri jotta tiedän johtuuko minun oireeni siitä että minun lääkkeet KATOSI ja nyt kun tiedän missä ovat en saa kuin tänään ne takaisin, joten purkki HÄVISI ja kyseessä on lääkitys rivatril 0,5mg annos on maximi 6kpl päivässä. Olin ottanut kuten aina 3-6 tablettia päivitättäin,4pv sitten huomasin et ovat hukassa.vaikka nyt on vaikea kirjoitella tätä kun oireet päällä, silti, eli purkki oli jäänyt ystäväni luo toiseen kaupunkiin. Eilisestä tähän aamuun oon luullut että muu lääkitys tekee yhtäkkiä sivuoireita,tuskin sivuoireet alkaa vuosien käytön jälkeen, mietin asiaa ja kyllä, rivatrilin rajuimmat oireet alkaa päiviä sen käytön loppumisen jälkeen. Ilmeisesti. Vuosien käytön jälkeen en ole ikinä pitänyt yli vuorokautta ilman rivatrilia, no kokeilin jopa muita bentsojani joita en käytä lähes ikinä xanor ja insomin, otin tänään xanoria 0,5mg ei tee oireille mitää hyödyllistä, ja lyricaa käytän kipuun,se ei vie pois pahaa oloa,eikä todellakaan tramadol kipuun,auta vointiin, eikä uskalla edes ottaa medikinetiä. Minulla on siis käytössä ehkä kerran pari kk ollut tarve ottaa xanor, ja välillä unettomuuteen kerran pari viikkoon insomin, ja syön lyricaa ja tramadolia kipuun kumpaakin päivittäin, no tramadolia ei aina mee joka pv. Kroonisia kipuja, sitten on aikuisten annoksilla medikinet respalla päivittäin, ja on sit rivatril erittäin hankalaan paniikkihäiriöön päivittäin 3-6 kertaa pv. Kuitenkin, kyllä ne kadota voi kuten sanoin, mie sanoin lääkärilleni torstaina eli pari pv sen jälkeen et ovat hukassa, mutta hänen tarjous siitä että tekee uuden respan et voin hakee niitä jäi miulla käyttämäti sanoin etten tartte kun uskon et jaksan siihe ku saan ne, olipa tyhmä teko! Lääkäri sanoi että vaikka sillä hetkellä ei ollut viekkareita ne voi iskeä 3-7päivän kuluttua äkki lopetuksesta joten hän sitten suositteli et käyn lisää jne.en minä jääräpää uskonut et oireet on kamalat. No tyhmyyteni törmäsin ja luulin eilen otettua aamulla medikinetiä että oireet illalla johtui siitä medikinetistä,tänään olo pahentunut yht äkkiä kamalaksi, ystäväni on tuomassa lääkkeitä minulle takas toisesta kaupunkista makaan ja katselen kelloa tunti vielä about, pyörryttää, sydän lyö ihan hulluna, oksettaa,ruokahalua ei ole, kylmä, vapisen, pelottaa, äänet ahistaa(puhun siis ihan näitä oikeita kodin ääniä tv, puhe, musiikki) ,kaikki ajatukset pelottaa,vointi pelottaa, rukoilen henkeni puolesta jo(kyl me uskovaisetkin seurakunnan työlaiset saatamme tarvita lääkityksiä) , rukoilen että henki säilyy, silmät kiinni näem kuin valve painajaisia jotka aiheuttaa paniikkeja, näen muuten välillä kaiken sumuna sekä kahtena yhtäkkiä, pyörtyä meinaan jos liikun, nukuttaa ei meinaa pysyä hereillä mutta en uskalla nukkua, vatsaa sattuu, vatsa sekas, kouristuksia tulee ja kuin "tic" päällä kun laskee kropan rennoksi, eli nykii kroppa rajusti, kouristuksia iskee, välillä kun toinen oire hellittää toinen ottaa vallan, eli äsken oksetti(ei tuu mitää ulos) , sit sydän yli kierroksilla sit kouristuksia rajusti, sit taas toinen oire jne.ne kiertää kehää ja rukoilen etten delaa, luulen et jollei rivatril ehdi ajoissa, se on kohta ambulanssi soitettava jonka teen jos pahenee, koska pelkään henkeni puolesta. Kunnes kaveri tulee mie ryömin sit ovelle jotenkin kun oon täs yksin, ja meen lepää samate hän laittaa tropin miun suuhun ja vahtii että se alkaa auttaa kans tai hän vie miut sairaalaan jos ei auta / ala toimia nopeasti.eli tätä mokaa älkää tehkö ikinä. Älkää kuvitelko että oireita ei tule vaikka seuraavat pari kolme pv vointi vielä olisi fine. Tässä kolme tuntia sitten minun oireet muuttunut joka tunti eikä ole helpotusta muu kuin tieto että rivatrilia saan tänään. Että näin.kerron sit tänne auttoiko lääke.

      • 8292992

        Juu ei ole bentsoviekkareita aliarvioiminen. Pahempia kuin heroniinin. Erityisesti kun käyttöä takana pidemmän aikaa isoina annoksina.

        Bentsoista pääsee eroon vain vähentämällä ne. Seinään lopettamalla voi kuolla tai pimahtaa.


    • Miksihmeessää

      Mikähän tarkoitus psykiatrillani oli, kun halusi että vieroittaudun opamoxeista ja otan rivatrilin tilalle? Kun lukee näitä, niin opamox on pienempi paha.

      • 8493993

        Rivatrilissa on pidempi vaikutusaika. Voimakkaampaa tavaraa Opamoxiin verrattuna tosin.


    • Debiilieioleauto

      Aloitin Rivojen käytön 4/97 paniikihäiriön hoitoon, tosin ensin naapurin avustuksella. Mutta MTT hoiti jatkon ilahduttavasti kirjoittamalla reseptejä aina vain suuremmille päiväannoksille, eräässä vaiheessa 4*2mg/päivä ja Imo 7.5mg päälle. Eräs lekuri sanoi kahden vuoden jälkeen että näitähän käytät sitten lopun ikääsi, niiden nappaaminen tulee olemaan elämäsi päätarkoitus; otin sen zoukkina. (En pitänyt sitä zoukkina enää v. -05.) Eka vieroitus tapahtui melko hyvin v. -00 keväällä, olin kuivilla puoli vuotta, mutta jokin tapahtuma (mitätön tekosyy) sai aloittamaan uudelleen. V -04 keväällä lopetin seinään, kaksi viikkoa meni unettomuudessa (se on pahinta, menet vapisevana sänkyyn, väsyneenä, melkein itkevänä), ihmispelossa, erakkona hirveiden ajatusten kanssa, "hyönteisten vilahteluineen", tukkaa lähti, oli huimausta jne. Käyttöpakko palasi. Söin 3*2mg, tilanteen vaatiessa (?) tuplaten päivässä. Aloitin tämän vuoden alussa irtautumisen, tiputin ensin tammikuussa 2mg:hen, siitä helmikuussa 1.5:een, nyt ottanut iltaisin 1mg:n, puolikkaan tabun siis. On tullut kaikenlaisia kehon valereaktioita, tai mistä minä tiedän ovatko esim. lihassäryt holtittomasta kehon piinaamisesta johtuvia, esim. punttienkolistelu ja puuduttavan aineen yhteiskäyttö ei ole kovin älykästä, Rivat vievät pahimmat kivun tuntemukset. Huhtikuussa tiputan annoksen 0.5:een, sitten 0.25:een; tiedän tuon viimeisen vaiheen olevan pahin. Mutta pahinta on kohdata oma minä ja (oikeat) ajatukset jotka ovat olleet piilossa huumehen alla. Tietenkin mietin: miksi lopettaa näin monen vuoden jälkeen? Siksi että elin elämääni 22v. toisena ihmisenä, ja siksi että nuo vuodet kuluivat siivillä ilman kunnon tuntemuksia, olin sisältä tunteeton kuin pakastesei. Kaikille jotka ovat vasta astumassa tuolle ellolle polulle: ÄLÄ ALOITA NIIN ET JOUDU YRITTÄMÄÄN LOPETUSTA! Tiedän, en ole vielä itsekään kuivilla, mutta ranta näkyy jo tuolla kaukana, tosin aaltojen (erilaiset mielialani) takana. Hyvää kevättä!

      • dkkdkzk

        Vedät annostasi aika vahvasta bentsosta melko nopealla tahdilla alas. Olet käyttänyt niin pitkään että itse miettisin tuota aikataulua hitaammaksi. Mikä kiire jos noin pitkään käyttöä takana? Kuuntele kehoasi. Jos iskee ahdistus, kamalia fyysisiä/henkisiä oireita tai unet häiriintyy, vedät liian nopeaa alas annosta.


      • djkk

        Tuolla tavoin saatat olla kohta taas Rivan käyttäjänä alta aikayksikön.


      • Debiilieioleauto

        Tiedän, tiputan annosta liian nopeasti. Mutta kuten tiedätte (oletan niin), menee ekojen (vähentämis)viekkareiden ilmaantumiseen kolmisen vrkautta; tuo aika vaikutti niin helpolta että "ylitin" itselleni armollisen vähentämisen. Ja tarkennus: vaikka reseptin mukaan voisin ottaa kolmekin 2mg tabua per päivä, niin olen ottanut viimeisten parin vuoden ajan pääsääntöisesti yhden, mutta tilanteen "vaatiessa" (?) enemmän: pahimpina aikoina meni omien sekavien laskujen mukaan yhdeksän (kyllä!) per päivä, siitä, yhden päivän järjettömästä käytöstä laskeutuminen takaisin kolmeen seuraavana päivänä aiheutti pieniä viekkareita, jotka luokittelin pelkiksi lääkekrappistuntemuksiksi. Tuttua siis, plus se lyhyeksi jäänyt lopettaminen - ja se hirvittävä lopettamisyritys v. -04.
        Miksi näin nopeasti? Luoja armahtaa, minä en (zoukki), annan itselleni rangaistuksen lepsuilustani jota kesti presiis 22v liian kauan. Ja tämä: olen tehnyt itsestäni varta vasten tyhmän ja älyllisesti hitaan vain siksi etten tuntisi normitunteita! Naurettavaa. Ja: luin, että bentsojen käyttö lyhentää elinaikaa reippaasti - en tosin tiedä, miksi.
        Vikan vrkauden tuntemuksia: pää kipeä; silmät valonarat ja vuotavat; nenä vuotaa; korvat soivat; sylkeä erittyy tosi paljon; hampaita kolottaa; köhityttää; suuria niveliä jomottaa; ajoittainen kylmä hikoilu; kuumeinen olo; ruokahaluttomuus; maha ummella; kasvanut virtsaamistarve; kuulen omiani; lattialla vilahtelee; puhe sönköttää kun puhun kännyssä; ihmispelko. Ja nämä (ilmeisesti vakiot?): ajoittainen hirveä ahdistus; jatkuva masari; yöunet menneet, ja jos nukahdan pariksi tunniksi niin näen painajaisia; huonommuudentunne; ajatusten kulkeminen yhtä ja samaa rataa; lähimuistia ei ole; jos katson töllöä, huomaan ihmetteleväni mitä oikeastaan katson?; libido kadonnut; jokin musiikkikpl soi päässä kaiken aikaa, tietty myös yöllä; "en kerta kaikkiaan ole oma itseni"; jne. Tällaista täällä.
        Tänään teen näin: olen ottanut sen puolikkaan (1mg) iltauutisten aikaan, mutta se aikaansaa high-tunteen juuri kun pitäisi mennä nukkumaan, joten otan tänään koemielessä neljänneksen viideltä, toisen neljänneksen uutisten aikaan. Jatkoa ajatellen on sitten helppo (?) tiputtaa klo viiden neljännes pois. Johon suunnitelmaan sis. suuri "ehkä", ha!


      • fdddd

        Nopea alasajo voi viedä sinut huonoon jamaan. Ole varovainen ja stoppaa vähennys jos sinulle tulee oireita liikaa. Ei sinun kannata itseäsi rangaista. Maltti on valttia mitä vieroitukseen tulee. Siinä on paljon pelissä. Kun homma lähtee lapasesta ja olet liian lopeaa ajanut alas annosta, on hankala tasapainottaa olo.

        Neljä kuukautta 22 v jälkeen on hyvin, hyvin nopea alasajo.

        Itse olen vähentänyt jo yli vuoden bentsoja eikä ole käytännössä juurikaan pahoja oireita. Vaikka vähän vielä meneekin, sumu on hellittänyt ja olo paranee päivä päivältä kun ei ole enää bentsopöhnissä. Pidän aina tarvittaessa annosta samassa jos olo pahenee. Uskoiain pääseväni näin pysyvästi pois bentsoista.


      • Debiilieioleauto

        Kiitos varoituksista. Voinko udella sun käyttöhissaa, määriä, sellaista yleistä? (Jos muita kiinnostaa kommentoida niin olen iloinen.) Olisi kiva lukea, saada siten tukea (ei ole Leinoa, heh).
        Nyt en voi enää perääntyä, pettäisin todellisen minäni, niin koen. Mutta ehkä jään tälle tasolle joksikin aikaa, olen odottanut olon tasaantumista, mutta sitä taitaa olla turha edestoivoa vähään aikaan. Mikä mielipide tämän suhteen: esim. heroiinin x-käyttäjien aivoihin aikoinaan, ennen käyttöä syntyneet "ajatuspolut" (minuus) ovat muuttuneet peruuttamattomasti; mitenköhän lienee näiden bentsojen kanssa? No ainakin aivotoiminta - niiltä osin kun pystyn muutamia hetkiä ajattelemaan selkeästi - on virkistynyt, näen kaiken elämääni liittyvän myös selvemmin, mikä ei ole kovin mukavaa. 😞


    • Lääkärillä-on-vastuu

      Jos pitkäaikainen bentson käyttö lopetetaan seinään, lienee kyseessä hoitovirhe. Bentsot pitää ajaa alas vähitellen, eikä niitä edes pitäisi lopettaa, jos potilas objektiivisesti arvioiden hyötyy niistä. Hoitovirhe-epäilyt pitäisi aina ilmoittaa, esim. tänne: https://www.pvk.fi/

    • Anonyymi

      Mitenkähän nopeasti voisin lopettaa turvallisesti Rivatrilin käytön. Oon käyttänyt 25 vuotta ja nyt annostus on 1,5 mg/vrk. Oon jotenkin jämähtänyt käyttämään tätä ja haluaisin eroon.

      • Anonyymi

        Jossain on sanottu, että lääkettä lasketaan vähitellen yhtä monta kuukautta kuin takana on käyttövuosia. Eli 2 vuoden ajan hidas alasajo, kannattaa etsiä tueksi tolkullinen lääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain on sanottu, että lääkettä lasketaan vähitellen yhtä monta kuukautta kuin takana on käyttövuosia. Eli 2 vuoden ajan hidas alasajo, kannattaa etsiä tueksi tolkullinen lääkäri.

        " Mitenkähän nopeasti voisin lopettaa turvallisesti Rivatrilin käytön. "

        Kannattaa lukea tämä jos englanti sujuu:

        https://www.benzoinfo.com/2017/10/09/benzodiazepine-tapering-strategies-and-solutions/ Sieltä löytyy erilaisia turvallisia vähennysstrategioita.

        Perus tietopaketti: https://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf
        Prof. Heather Ashton manualin vähennysaikataulut ovat vain suuntaa antavia ja monelle liian nopeita, eikä välttämättä aina ole tarpeen vaihtaa bentsodiatsepiinia pitkävaikutteiseen diapamiin, koska se ei aina onnistu.

        Paras neuvoni on tämä: Vähennysaikataulussa ja määrissä kannattaa aina kuunnella kehoaan. Kiirettä ei kannata vähennyksessä pitää.. Jos on käyttänyt jo 25 vuotta niitä, niin mikä kiire vähentää nopeasti? Tärkeää on tehdä vieroitus tasaisesti, tosi pienin määrin annosta kerralla pudottamalla. Tarvittaessa stopata jos tulee liikaa jotain oireita.

        Lääkärien ammattitaitoon bentsodiatsepiineista vieroittamisessa ei ole aina luottaminen. Moni sanoo "pistä vaan puoliksi" ja se ei aina onnistu vaan voi joillakin epäonnistua pahasti erityisesti ns. vahvemmissa bentsoissa.

        Bentsodiatsepiinien liian nopea pudotus voi olla haitallista kropalle ja mielelle.

        Tsemppiä.


    • Anonyymi

      Tervepä terve. Olen syönyt rivatrillia 11-vuotta 3x0.5mg päivässä. Lääkitys vähennettiin suitsait 2x0.5mg päivässä. Kuukaus meni toimintakyvyttömänä mutta selvisin ja aloin pärjätä kysesisellä annoksella. Nyt lekuri sanoi, että tätä ei enää määrätä. Sanoin että ei kai ny helvetti voida yli 10v jatkunutta lääkitystä seinään lopettaa. Lääkäri totesi kyllä voidaan. Epäilen vahvasti etten selviä hengissä tästä. Koko kroppa jäykkänä kuin kanki, päätä ja niveliä särkee vietävästi, pyörryttää, oksettaa jne. jne.

      • Anonyymi

        Mikä näitä lääkäreitä vaivaa? Seinään bentsojen lopetus tuosta annoksesta on edesvastuutonta. Miksi lääkärit ei anna potilaiden vähentää lääkettä?


      • Anonyymi

        Valitettavasti tuo äkkilopetus on totta joillekin ja jotka käyttää rivaa, niin se äkkilopetus on helvettiä jos sitä ei hitaasti lopeteta, pitäisi lopettaa hiljalleen ja maksimissaan 10 % vähennys kahden viikon välein ja vieroitusoireita seuraten ja ajoittaa vuorokausia annokset 3-4 osaan ja ashtonin manuualin mukaan 4 osaan vuorokauteen on paras, ei tule heilahteluita, se voidaan tehdä, siten, että sekoittaa yhden pillerin veteen tehosekoittajalla ja ottaa sitten nesteenä sen tabletin tai sen tabletin osan, koska rivatriili on todella vahva ja hanakala puolittaa, niin veteen sekoitettuna se onnistuu ja vaatii kylläkin ruiskua jolla mitata ja matikka päätä,
        Itsellä aikoinaan jäi reippaasti pillereitä sen takia jos lopetus epäonnistuu, niin voin sitten uudestaan aloittaa sen vieroituksen, mutta kylmä kalkkuna ja edelleen 18 kuukautta lopetuksesta, kärsin vieroitusoireista ja vissiin näkökin meni paremmaksi, kumma kyllä ja mikä tärkeintä, niin lopettaessa sitä tukea tarvitaan ja paljon, lääkäreiltä et sitä saa, eikä ymmärrystä, mutta tsemppiä lopetukseen ja siitä voi alkaa uusi elämä, mutta kova työ on ja päivä kerrallaan ja voi oikeastaan tilanne jopa parantua, jos rupeat jo jakamaan sen annoksen mitä otat,niin 4 osaan vuorokauteen, ettei tule heittoja veressä.
        Itse alan tuhoamaan, osan noista lääkkeistä, kun en niitä tartte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tuo äkkilopetus on totta joillekin ja jotka käyttää rivaa, niin se äkkilopetus on helvettiä jos sitä ei hitaasti lopeteta, pitäisi lopettaa hiljalleen ja maksimissaan 10 % vähennys kahden viikon välein ja vieroitusoireita seuraten ja ajoittaa vuorokausia annokset 3-4 osaan ja ashtonin manuualin mukaan 4 osaan vuorokauteen on paras, ei tule heilahteluita, se voidaan tehdä, siten, että sekoittaa yhden pillerin veteen tehosekoittajalla ja ottaa sitten nesteenä sen tabletin tai sen tabletin osan, koska rivatriili on todella vahva ja hanakala puolittaa, niin veteen sekoitettuna se onnistuu ja vaatii kylläkin ruiskua jolla mitata ja matikka päätä,
        Itsellä aikoinaan jäi reippaasti pillereitä sen takia jos lopetus epäonnistuu, niin voin sitten uudestaan aloittaa sen vieroituksen, mutta kylmä kalkkuna ja edelleen 18 kuukautta lopetuksesta, kärsin vieroitusoireista ja vissiin näkökin meni paremmaksi, kumma kyllä ja mikä tärkeintä, niin lopettaessa sitä tukea tarvitaan ja paljon, lääkäreiltä et sitä saa, eikä ymmärrystä, mutta tsemppiä lopetukseen ja siitä voi alkaa uusi elämä, mutta kova työ on ja päivä kerrallaan ja voi oikeastaan tilanne jopa parantua, jos rupeat jo jakamaan sen annoksen mitä otat,niin 4 osaan vuorokauteen, ettei tule heittoja veressä.
        Itse alan tuhoamaan, osan noista lääkkeistä, kun en niitä tartte.

        Bentsovieroittujien kanssa työskennelleen professorin Heather Ashtonin mukaan bentsovieroitusoireet voivat pitkittyä 10-15 prosentilla bentsojen pitkäaikaiskäyttäjistä ja riskiä lisää äkkilopetus (Ashton Manual, s.66, löytyy myös suomeksi). Pitkittyneet oireet voivat kestää kuukausista vuosiin. Niiltä voi todennäköisemmin välttyä, jos vähentää hitaasti.

        Lainausta manuaalista:
        On arvioitu, että ehkä 10-15 prosenttia pitkäaikaiskäyttäjistä saa “vieroituksenjälkeisen oireyhtymän”.
        Monet näistä ihmisistä ovat käyttäneet bentsodiatsepiineja 20 vuotta tai enemmän ja/tai heillä on ollut
        huonoja kokemuksia vieroituksessa.
        Pitkittyneiden oireiden ilmestyminen niillä, jotka ovat käyneet läpi hitaan vieroituksen omassa
        hallinnassaan on lähes varmasti paljon pienempi.

        Eli kannattaa mieluummin vähentää hitaasti, varmuuden vuoksi. Huonoja kokemuksia vieroituksesta saa sillä kun liian nopeasti vetää annoksen nollaan laittaen kehon "shokkitilaan" sen sijaan että hitaasti laskee annosta alas.

        Lääkärille kannattaa viedä tuo manuaali, kertoa haluavansa vähentää hitaammin. Jos lääkäri ei ota asiaa vakavasti vaan painostaa äkkilopetuksiin, aina voi miettiä lääkärin vaihtamista. Kyseessä on aika isot jutut pelissä, oma terveys ja elämä. Bentsojen haitallisuutta ei lopeteta sillä että potilaan bentsot lopetetaan miten sattuu. Tällöin itseasiassa voidaankin tehdä vielä isompi vahinko. Vahinko on jo tapahtunut kun niitä on syöty pitkään. Vahinkoa voidaan yrittää minimoida laskemalla annosta hitaasti niin että keholla on aikaa kääntää lääkkeen aiheuttamia muutoksia pikkuhiljaa.

        Tältä palstalta on selvästi havaittavissa, että olemassa on lääkärien joukko jolla ei kiinnosta potilaan hyvinvointi. Lähtökohta pitäisi olla potilaan kuunteleminen ja hyvinvointi. Kuka se olikaan muuten potilaalle pitkiksi ajoiksi bentsoja määrännyt?


    • Anonyymi

      no vaikkei kaksisuuntaseen niin seinään lopetus oli todella älytön teko,. itse käytän 6mg kahdessa osassa siis 3mg kerta ja on käynyt pari kertaa, että on loppunut vuorokaudeksi, vierotus oireet olivat helvetillisiä seinät kaatui päälle ,huimasi joten seuraavat napit otin apteekin tiskillä. tuo lääkäri on puoskari.

    • Anonyymi

      Voiko lopetus aiheuttaa neuropatiaa,kamala kipu!!!

      • Anonyymi

        Lihaskivut, lihasjännittyneisyyden lisääntyminen ja kihelmöinnit pitkin hermostoa on ihan perus "bentso-oireita".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihaskivut, lihasjännittyneisyyden lisääntyminen ja kihelmöinnit pitkin hermostoa on ihan perus "bentso-oireita".

        Yli 20vuotta 1mg aamuin illoin,kesällä 3v lopetusta aloitettu.Eivät uusineet.Nyt 0, 25mg aamuin illoin.Polttelu jaloissa nousee ylemmäs.Särkee tajuttomasti jalkoja.Seison hangessa tai kylmä suihku.Kipuläkettä panacod ja gapapentin 800 kolmesti päivään.Unet huonoja muuten sut ok olo.Masennus tietysti.Sertralin 200 menee nyt.Mangeettitutkimus käyty nyt hermorata.Herää jalkakipuun.kun muutenkin huonot nivelrikko.Lääkäri et neuropatia ei tietoa mistä johtuu.Mielenterveys puolella vaan vähennystä.Siis oikeesti tuhoutuuko ääreishermosto tai keskus.Eikö tämä ikinä lopu vuosi nyt hermokipua.Pistely,polttelu,kädet puutuu.Ei voi liikkua tuska jalkoihin seuraavana päivänä.Rustomuutos vaiko OIKEESTI tämä myrkky ja toista tilalle!!!!Apua.Ei mun syy kun aikoinaan sain tämän jännitys lääkkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20vuotta 1mg aamuin illoin,kesällä 3v lopetusta aloitettu.Eivät uusineet.Nyt 0, 25mg aamuin illoin.Polttelu jaloissa nousee ylemmäs.Särkee tajuttomasti jalkoja.Seison hangessa tai kylmä suihku.Kipuläkettä panacod ja gapapentin 800 kolmesti päivään.Unet huonoja muuten sut ok olo.Masennus tietysti.Sertralin 200 menee nyt.Mangeettitutkimus käyty nyt hermorata.Herää jalkakipuun.kun muutenkin huonot nivelrikko.Lääkäri et neuropatia ei tietoa mistä johtuu.Mielenterveys puolella vaan vähennystä.Siis oikeesti tuhoutuuko ääreishermosto tai keskus.Eikö tämä ikinä lopu vuosi nyt hermokipua.Pistely,polttelu,kädet puutuu.Ei voi liikkua tuska jalkoihin seuraavana päivänä.Rustomuutos vaiko OIKEESTI tämä myrkky ja toista tilalle!!!!Apua.Ei mun syy kun aikoinaan sain tämän jännitys lääkkeen.

        Itselläni on ollut hitaalla vähennyksellä lievempää lihaskipuilua ja kihelmöinnin tunnetta raajoissa. Kuin menisi joku sähkövirta ylös alas raajoissa kokoajan. Sitä voisi kuvata myös sisäiseksi tärinäksi. Lihasjännittyneisyyden lisääntymisestä johtuen lihaskipua tulee herkästi.

        Polttelun tunne voi käsittääkseni myös liittyä bentsovieroitukseen. Et ole ensimmäinen kenen olen kuullut tästä puhuvan että kehossa on polttelevaa tunnetta.

        Se on vähän hankala tietenkin erottaa mikä osa on bentsoa ja mikä osa jotain muuta jos jo lähtökohtaisestikin on ollut terveysongelmia ja mukana on vielä muitakin lääkkeitä. Bentsovieroituksessa mahdolllisia oireita on niin pitkä lista että ne voivat kyllä aiheuttaa vaikka jos mitä (lueteltu Ashton Manuaalin sivulla 46)

        Olen saanut toisinaan vähän helpotettua oireita ottamalla epsomsuolakylpyjä tai suihkuttelemalla magnesiumöljyä jaloille. Lisäksi olen välttänyt rankempaa liikuntaa kun se vaan pahentaa sitä lihasjännittyneisyyttä yhdistettynä siihen tärinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on ollut hitaalla vähennyksellä lievempää lihaskipuilua ja kihelmöinnin tunnetta raajoissa. Kuin menisi joku sähkövirta ylös alas raajoissa kokoajan. Sitä voisi kuvata myös sisäiseksi tärinäksi. Lihasjännittyneisyyden lisääntymisestä johtuen lihaskipua tulee herkästi.

        Polttelun tunne voi käsittääkseni myös liittyä bentsovieroitukseen. Et ole ensimmäinen kenen olen kuullut tästä puhuvan että kehossa on polttelevaa tunnetta.

        Se on vähän hankala tietenkin erottaa mikä osa on bentsoa ja mikä osa jotain muuta jos jo lähtökohtaisestikin on ollut terveysongelmia ja mukana on vielä muitakin lääkkeitä. Bentsovieroituksessa mahdolllisia oireita on niin pitkä lista että ne voivat kyllä aiheuttaa vaikka jos mitä (lueteltu Ashton Manuaalin sivulla 46)

        Olen saanut toisinaan vähän helpotettua oireita ottamalla epsomsuolakylpyjä tai suihkuttelemalla magnesiumöljyä jaloille. Lisäksi olen välttänyt rankempaa liikuntaa kun se vaan pahentaa sitä lihasjännittyneisyyttä yhdistettynä siihen tärinään.

        Se magnesiumin vaikutus perustuu siihen, että se rentouttaa lihaksia. Ei se niitä oireita paranna, mutta satunnaisesti on hiukan itsellä lievittänyt.

        Manualin mukaan lihasten hermot ovat ylikiihtyneitä, mikä johtaa tärisemiseen, nykimiseen, nytkähdyksiin,
        kouristuksiin ja hytkymiseen, sekä hyppimiseen pienestäkin ärsykkeestä. s-56-57

        Lisäksi on sanottu näistä oireista:
        "Kaikenlaiset oudot pistelyt, neulat ja nastat, puutuneet alueet, sähköiskun tuntemukset, tunteet kylmästä
        ja kuumasta, syyhyäminen, ja syvä polttava kipu ovat tavallisia bentsodiatsepiinivieroituksen aikana."

        "On vaikeaa antaa tarkkaa selitystä näille tuntemuksille, mutta kuten liikehermotkin, tuntohermot ja niiden
        liitokset selkäytimeen ja aivoihin, tulevat ylikiihtyneiksi vieroituksen aikana.
        On mahdollista, että aistinreseptorit ihossa ja lihaksissa, ja kudokset luiden ympärillä saattavat laukaista
        impulsseja satunnaisesti vastauksena ärsykkeisiin, jotka eivät normaalisti vaikuta niihins." s.57 https://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

        Lisäksi sanottu näin:
        "Klinikallani tehdyt hermostotutkimukset potilaissa, joilla oli tällaisia oireita eivät paljastaneet mitään outoa
        – esimerkiksi, ei ollut mitään todisteita ääreishermoston tulehduksista. Kuitenkin, joskus oireita oli
        tarpeeksi, että neurologit olivat ymmällään. Kolmen potilaalaan, joilla oli puutumista, lihaskouristuksia ja
        kaksoisnäköä luultiin sairastavan MS-tautia. Tämä diagnoosi, ja kaikki oireet katosivat pian kun potilaat
        lopettivat bentsodiatsepiinien käytön.
        Näistä aistioireista, vaikka ovatkin hämmentäviä, ei siis tavallisesti pidä huolestua. Hyvin usein ne
        saattavat jatkua (katso kohta pitkittyneistä oireista). Sillä välin, samat toimenpiteet, joita ehdotettiin
        lihasoireiden yhteydessä (yllä), voivat auttaa paljonkin niiden vähentämisessä, ja ne yleensä katoavat
        vieroituksen jälkeen"

        Manualissa suositellaan oireita lievittämään kevyttä liikuntaharjoittelua, kuumia kylpyjä ja hierontaa ja yleisiä rentoutusharjoituksia. Itse en pysty laisinkaan tekemään raskaampaa liikuntaa, tai iskee oireita ja tärinää kuten mainitsin


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista.En ole ikinä alkoholia tai tupakkaa käyttänyt.Tämmöistä syönyt tietämättä miten kamala aine,tuskin sertralin kummempi.Eihän vielä tiedetä mitä pitkäaikaiskäyttö aiheuttaa.Emme voi herkkyydelle,lapsuuden ja nuoruuden kokemuksille mitään.Anteeksi annettu vanhemmille kuitenkin,omat murheet heilläkin.Nytkin pitäisi nukkua,kirvelee ja polttaa kuten nokkonen.Juurikin sisäinen särinä jaloissa,kuin veri ei pääsisi kulkemaan.Kuuman valumisen tunne jalassa ja se järjetön hermosärky!Venyttely hiukan auttaa,mukava tekeminen,luonto,musiikki,kaverit.Kidutusta tämä on eikö yleislääkärit tiedä.Psykiatrit ei kerro,sillon tätä ei jaksaisi.Voisiko jotain parannusta saada.Joku lääke oli,mutta pitäisi olla jo vieroitettu.Olen yrittänyt saada yhteistyöhön työterveyslääkärin ja mielenterveyspuolen.Olisi ollut jotain apua juuri venyttely ym.Sairaslomalla olen ollut ja kelan rahoille tippunut välillä.On kulunut putkilo kaupalla kipugeelejä,omaa rahaa kaikkeen, sekä työnantajan ja yhteiskunnan.Onneksi ei psyykkisiä oireita enemmälti.No huh nyt levolle.

      • Anonyymi

        Minusta sinun pitäisi neuvotella neurologin kanssa noista oireistasi. Psykiatri tai työterveyslääkäri eivät mielestäni tuo apua oireestoosi. Hakeudu neurologille joko työterveyshuollon kautta taikka siiten itse maksavana asiakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta sinun pitäisi neuvotella neurologin kanssa noista oireistasi. Psykiatri tai työterveyslääkäri eivät mielestäni tuo apua oireestoosi. Hakeudu neurologille joko työterveyshuollon kautta taikka siiten itse maksavana asiakkaan.

        En ole itse henkilökohtaisesti saanut mitään apua bentsovieroitusoireisiin yhdeltäkään lääkäriltä (paitsi niiltä jotka mahdollistivat hitaan alasajon) ja jos kyse olisi bentsovieroitusoireista, niitä ei paranna mikään lääke. Muut lääkkeet jopa pahensivat tilannettani. Itselläni ainoa asia mikä on toiminut on terveelliset elämäntavat ja rauhallinen vähennys ja tilanteen mahdollisimman simppelinä pitäminen niin ettei ala sotkemaan sitä ties millä uusilla rohdoilla.Se että osaa kuunnella kehoaan ja ottaa lepoa kun se keho sitä tarvii ja yrittää pitää stressi aisoissa. Se että osaa vähentää mahdollisimman pieninä murusina sen lääkkeen pois.

        Voin sanoa itse henk.koht, että kävin suuren kärsimyksen bentsovieroituksessa. Aivan kertakaikkiaan sanoinkuvaamattoman hirveitä oireita mitä ei auttanut vieroituksen aikaansaamat uniongelmat.

        En ylläty laisinkaan, että Ashton kuvaa jopa jonkun potilaan saaneen MS-tauti diagnoosin bentsovieroituksessa. Itsekin välillä mietin, että olenko jotenkin vakavasti fyysisesti sairastunut kun kävin pahinta ajanjaksoa läpi vieroituksessa kun alunalkujaan vähensin liian nopeasti.

        Tietenkään kaikki ei aina liity bentsovieroitukseen ja aina kannattaa tarkistaa terveydentila. Hermosärkykin voi liittyä niin moneen asiaan. Jos ei muuta saa, niin saa ainakin jonkinsorttisen mielenrauhan kun voidaan poissulkea asioita. Oma uskoni johonkin neurologeihin esimerkiksi ymmärryksessä lääkehaittojen suhteen ei ole kovin korkea, toivottavasti joillakin on parempia kokemuksia. Jos jollakin on positiivista kokemusta neurologista esimerkiksi bentsovieroituksessa jos siis on siitä asiasta neurologia konsultoinut niin kirjoittakaa ihmeessä positiiviset kokemukset ja vinkatkaa lääkäreitä joilla on hyvä asiantuntemus.

        Ja ps. Kannattaa myös aina miettiä myös tutkia ettei nykyiset lääkkeet aiheuta haittavaikutuksia. Lukea ne haittavaikutuslistat läpi ja tutkia erityisesti yleisimmät haitat. Bentsovieroituksessa ihmiset voivat olla herkempiä lääkkeiden haitoille ja tämä kannattaa myös ottaa huomioon, mitä moni lääkäri ei ehkä ymmärrä. Ne asiat mitkä toimivat normaalitilanteessa ja ne lääkkeet mitkä toimivat normaalitilanteessa, eivät aina toimi bentsovieroituksessa samalla tavoin.

        Siitä huolimatta noin kovissa hermosäryissä varmaan itsekin kyllä konsultoisin lääkäriä, ja neurologivinkkaus oli hyvä.

        Yksi parhaista ohjeista mitä lääkevieroitukseen itse löysin oli tämä. Pätee myös bentsoihin erittäin hyvin.
        https://www.survivingantidepressants.org/topic/6632-the-rule-of-3kis-keep-it-simple-keep-it-slow-keep-it-stable/


    • Anonyymi

      Kiitti taas joo hermoratatutkimukseen ainakin.Todella hyvä poistaa eri vaihtoehtoja.En osaa englantia niin ei auennut tuo linkki.

    • Anonyymi

      Joku sanoi tässä ketjussa ettei mikään läåke auta vieroitus oireisiin. Höpö. Höpö zyprexa vie kaikki bentsoviekkarit pois vaikka on antipsykootti mutta on löhellä bentsojen kemiallista kaavaa. Zyprexa hyvä lääke ja nukutkin sillä mutta eroon pääseminen on helvettiä myös et ojadta allikkoon....lähinnä lopuksi sulle jää unetto uus tuon lääkkeen jälkeen. Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä muta kuin helpottaa hermojen aktiivisuutta kuten Neurotolkin ja lyrica tietty voi jeesaa. T kaitsu

      • Anonyymi

        Edit
        Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä muta kuin helpottaa hermojen aktiivisuutta kuten Lamictalkin.


        Ps sori kirj.virheet koska liikenteessä.


        T Kaitsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edit
        Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä muta kuin helpottaa hermojen aktiivisuutta kuten Lamictalkin.


        Ps sori kirj.virheet koska liikenteessä.


        T Kaitsu

        Pakko kehua vielä pertripryliä joka on tuskasuuteen tarkoitettu vanha lääke. Tuolla nukkuu takuulla ja kivut unohtuu ja rento olo. Haittana on kyllå se että seksi ei tämän lääkkeen jälkeen kiinnosta mutta niille joille se ei ole tärkeää suosittelen viekkareihin myös tätä. Lääkkeestä helppo päästä eroon.

        T Kaitsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kehua vielä pertripryliä joka on tuskasuuteen tarkoitettu vanha lääke. Tuolla nukkuu takuulla ja kivut unohtuu ja rento olo. Haittana on kyllå se että seksi ei tämän lääkkeen jälkeen kiinnosta mutta niille joille se ei ole tärkeää suosittelen viekkareihin myös tätä. Lääkkeestä helppo päästä eroon.

        T Kaitsu

        Tuo sisältää skitsofreniaan käytettävää perfenatsiinia sekä masentuneisuuteen käytettävää amitriptyliiniä.

        Voin sanoa, että perfenatsiini ei auta ahdistuneisuuteen lainkaan, se aiheuttaa vain vaikeita sivuoireita, kuten levottomat jalat oireyhtymää. Amitriptyyli puolestaan on vanhanaikainen masennuslääke, joka aiheuttaa lähinnä vain väsymystä.

        Normalile, ei psykoottiselle potilaalle, joka koke ahdistuneisuutta, tuota ei mielestäni pitäisi missään tapauksessa määrätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sisältää skitsofreniaan käytettävää perfenatsiinia sekä masentuneisuuteen käytettävää amitriptyliiniä.

        Voin sanoa, että perfenatsiini ei auta ahdistuneisuuteen lainkaan, se aiheuttaa vain vaikeita sivuoireita, kuten levottomat jalat oireyhtymää. Amitriptyyli puolestaan on vanhanaikainen masennuslääke, joka aiheuttaa lähinnä vain väsymystä.

        Normalile, ei psykoottiselle potilaalle, joka koke ahdistuneisuutta, tuota ei mielestäni pitäisi missään tapauksessa määrätä.

        Peratsin ja pertriptyl täysin eri lääke. Peratsin yksinään on jopa kammottavan huono mutta pertriptyl jossa on molempia mainitsemiasi vaikuttavia aineita on mahtava yhdistelmä ...nämå aineet yhdessä tekevät siitä erinomaisen lääkkeen. Todellakin auttaa tuskaisuuteen kuten siitä luvataankin. Olen kokeillut molempia aineita erikseen ja eivät toimi mitenkään yksinään. Yhdessä toimii erinomaisesti.

        T Kaitsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peratsin ja pertriptyl täysin eri lääke. Peratsin yksinään on jopa kammottavan huono mutta pertriptyl jossa on molempia mainitsemiasi vaikuttavia aineita on mahtava yhdistelmä ...nämå aineet yhdessä tekevät siitä erinomaisen lääkkeen. Todellakin auttaa tuskaisuuteen kuten siitä luvataankin. Olen kokeillut molempia aineita erikseen ja eivät toimi mitenkään yksinään. Yhdessä toimii erinomaisesti.

        T Kaitsu

        "Joku sanoi tässä ketjussa ettei mikään läåke auta vieroitus oireisiin. Höpö. Höpö zyprexa vie kaikki bentsoviekkarit pois vaikka on antipsykootti mutta on löhellä bentsojen kemiallista kaavaa. Zyprexa hyvä lääke ja nukutkin sillä mutta eroon pääseminen on helvettiä myös et ojadta allikkoon....lähinnä lopuksi sulle jää unetto uus tuon lääkkeen jälkeen. Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä muta kuin helpottaa hermojen aktiivisuutta kuten Neurotolkin ja lyrica tietty voi jeesaa. T kaitsu"

        mikä järki on ottaa lääkettä vieroitusoireisiin jos voi bentsoista päästä irti ilman muita lääkityksiä kun vieroittaa itsensä rauhallisesti? Varsinkin jotain antipsykootteja? Itse en kyllä pitkällä tikullakaan koskisi johonkin Zyprexaan. Lyricankin maine on ottanut aika kovan kolauksen koska siitäkin seuraa viekkareita jos säännöllisesti käyttää. Hieman samanlaista tavaraa eri purkissa. Toki jos epätoivo on niin varmaan huvittaa kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joku sanoi tässä ketjussa ettei mikään läåke auta vieroitus oireisiin. Höpö. Höpö zyprexa vie kaikki bentsoviekkarit pois vaikka on antipsykootti mutta on löhellä bentsojen kemiallista kaavaa. Zyprexa hyvä lääke ja nukutkin sillä mutta eroon pääseminen on helvettiä myös et ojadta allikkoon....lähinnä lopuksi sulle jää unetto uus tuon lääkkeen jälkeen. Neurotol slowta käytetään myös mut siitä en tiedä muta kuin helpottaa hermojen aktiivisuutta kuten Neurotolkin ja lyrica tietty voi jeesaa. T kaitsu"

        mikä järki on ottaa lääkettä vieroitusoireisiin jos voi bentsoista päästä irti ilman muita lääkityksiä kun vieroittaa itsensä rauhallisesti? Varsinkin jotain antipsykootteja? Itse en kyllä pitkällä tikullakaan koskisi johonkin Zyprexaan. Lyricankin maine on ottanut aika kovan kolauksen koska siitäkin seuraa viekkareita jos säännöllisesti käyttää. Hieman samanlaista tavaraa eri purkissa. Toki jos epätoivo on niin varmaan huvittaa kokeilla.

        Ja toisekseen joidenkin hermosto voi olla herkempi lääkkeille bentsovieroituksessa enkä tiedä onko se hyvä idea alkaa kokeilemaan jotain vieroitusoireisiin apua tuomaan.

        Kannattaa pitää homma simppelinä vieroituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toisekseen joidenkin hermosto voi olla herkempi lääkkeille bentsovieroituksessa enkä tiedä onko se hyvä idea alkaa kokeilemaan jotain vieroitusoireisiin apua tuomaan.

        Kannattaa pitää homma simppelinä vieroituksessa.

        Sehän siitä puuttuisi että saa bentsovieroituksen päälle levottomat jalat antipsykooteista tai muuta vastaavaa. Tai saa jonkun huonon reaktion ja ahdistuksen kohoamisen. Varmaan aika mukava olla sitten.


    • Anonyymi

      Minulle kävi vähän kuten ketjun aloittajalle. 10v hoitosuhde psykoon. Tuli postia tähän tyyliin:"Moro.. lopetan vastaanoton. Etsi uusi psykiatri. PKV-lääkkeiden määräämisessä blaablaa.. suosittelen vähentämään/lopettamaan. Hyvää jatkoa!".. Olin aika WTF, oikeesti?? Kyseinen *mmä on määrännyt minulle 10 vuotta lääkkeitä ja sanoi aikoinaan, että syöt näitä loppuelämäsi. Sitten hän lopettaa vastaanoton ja suosittelee vähentämään/lopettamaan, kun bentsoja ei uusita helpolla uuden lääkärin toimesta. En jaksanut etsiä uutta psykiatria ja selostaa koko asiaa uudestaan, joten päätin lopettaa kaikki lääkkeet nähdäkseni mitä tapahtuu. 3kk sitten loppui vieroitusoireet muista lääkkeistä ja jäljellä on enää Rivatril. Annos ei ollut kovin iso, mutta voi itku sentään tätä pyörrytystä, tutinaa, lihasten nykimstä jne. ja jäljellä on vielä 0.25mg😬Depis bipo ja muut ahdistukset diagnooseina. Niin ja mitä tapahtui: Henkinen olo on parempi kuin vuosikausiin tällä hetkellä... mutta tämä Rivatrilistä johtuva krapula on jotain aika helvetistä.

      • Anonyymi

        Minulla oli myös vuosikausien ( 30v) käyttöhistoria rauhoittaviin. Diapam eri nimillään. Kiva lääke, joka auttoi pärjäämään. Käyttö ei ollut moneen vuoteen isoa. 1-3kpl 5mg /vrk.

        Paikkakunnan muuton vuoksi vanha lääkärisuhde jäi. Uudessa tk:ssa reseptin uusinta nihkeää ja ohjaus A-klinikkalle, vaikka mitään väärinkäyttöä tai päihdeongelmaa ei olekaan.
        Siellä sitten taas "yhteisymmärryksessä" hidas ohjelma bentson lopettamiseksi.

        Minäpä tein kesällä sellaisen ratkaisun, että lopetin koko lääkkeen kertomatta hoitajalle tai lääkärille. On onnistunut. 10 viikkoa tulee kohta täyteen ilman lääkettä. Samaan aikaan on terveydenhuolto ollut siinä uskossa, että tarvitsen kyseistä lääkettä. Näin ollen, koska reseptin rullaavat, on kertynyt "varastoon" liki 200kpl noita 5mg Diapameja, joita luulin tarvitsevani, mutten tarvitsekaan.

        On tosi voimaannuuttavaa, kun huomasi olevansa riippumaton noista suurista ja tärkeistä kirjanoppineista lääkäreistä ja heidän jumalallisesta vallastaan potilasta kohtaan. Eipä tarvitse enää koskaan jännittää uusitaanko resepti vai ei ja kuka uusii, uusiiko kukaan.

        Onhan tässä lieviä vieroitusoireita ollut, mutta ei sellaisia, etteikö pystyisi elämään. Unettomuus/nukahtamisvaikeudet ovat kiusanneet, mutta ei joka yö. Jotain lihasnykimisiä nukahtamishetkellä ja hermoston yliherkkyyttä, ihon kutinaa, kuulo supertarkkana ym. Mutta ovat helpottamaan päin.
        Päivä aikaan olen huomannut, että minusta on tullut se samanlainen arka ihmisiä karttava ihminen, joka olin ennnen ensimmäistä bentsoa. Viime viikolla jokin lievä paniikkikohtaus kadulla, meni ohi kun pääsin kotiin. Näiden kanssa pystyy olemaan, kun ei pahempaa näköjään tule.
        Positiivisena puolena sellainen, että olen pitkäpinnaisempi ja harkitsevampi siinä mitä sanon tai teen. Tälaista olen ollut huomaavinani lääkkeen jäätyä taakse.

        Sitä voi tietenkin miettiä miksi lääkäreillä on sellainen pakkomielle, että kaikilta pitää bentsot ajaa alas, kun ne vaikapa minunkaltaistakin lapsena säikähtänyttä auttoivat elämään normaalia elämää tehden noinkin pienellä annoksella ulospäin suuntautuvan iloisemman ihmisen?
        Kun minullakin vuosikausia vrk lääkemäärä on pysynyt samana, ei mitään toleranssin kasvua kohdallani, eikä ymmärtääkseni väärinkäyttöä.

        Jotenkin olin niin väsynyt tuohon lääkärien armoilla olemiseen ja tuli fiilis, että voi sitä elää ilman tuota lääkettäkin. Elämä sujuu ilmankin, vaikka sitten tällaisena introverttina. Joka paikasta ja jokaisesta eteen tulevasta "jännästä" selviää ilman tuota ihmepilleriäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli myös vuosikausien ( 30v) käyttöhistoria rauhoittaviin. Diapam eri nimillään. Kiva lääke, joka auttoi pärjäämään. Käyttö ei ollut moneen vuoteen isoa. 1-3kpl 5mg /vrk.

        Paikkakunnan muuton vuoksi vanha lääkärisuhde jäi. Uudessa tk:ssa reseptin uusinta nihkeää ja ohjaus A-klinikkalle, vaikka mitään väärinkäyttöä tai päihdeongelmaa ei olekaan.
        Siellä sitten taas "yhteisymmärryksessä" hidas ohjelma bentson lopettamiseksi.

        Minäpä tein kesällä sellaisen ratkaisun, että lopetin koko lääkkeen kertomatta hoitajalle tai lääkärille. On onnistunut. 10 viikkoa tulee kohta täyteen ilman lääkettä. Samaan aikaan on terveydenhuolto ollut siinä uskossa, että tarvitsen kyseistä lääkettä. Näin ollen, koska reseptin rullaavat, on kertynyt "varastoon" liki 200kpl noita 5mg Diapameja, joita luulin tarvitsevani, mutten tarvitsekaan.

        On tosi voimaannuuttavaa, kun huomasi olevansa riippumaton noista suurista ja tärkeistä kirjanoppineista lääkäreistä ja heidän jumalallisesta vallastaan potilasta kohtaan. Eipä tarvitse enää koskaan jännittää uusitaanko resepti vai ei ja kuka uusii, uusiiko kukaan.

        Onhan tässä lieviä vieroitusoireita ollut, mutta ei sellaisia, etteikö pystyisi elämään. Unettomuus/nukahtamisvaikeudet ovat kiusanneet, mutta ei joka yö. Jotain lihasnykimisiä nukahtamishetkellä ja hermoston yliherkkyyttä, ihon kutinaa, kuulo supertarkkana ym. Mutta ovat helpottamaan päin.
        Päivä aikaan olen huomannut, että minusta on tullut se samanlainen arka ihmisiä karttava ihminen, joka olin ennnen ensimmäistä bentsoa. Viime viikolla jokin lievä paniikkikohtaus kadulla, meni ohi kun pääsin kotiin. Näiden kanssa pystyy olemaan, kun ei pahempaa näköjään tule.
        Positiivisena puolena sellainen, että olen pitkäpinnaisempi ja harkitsevampi siinä mitä sanon tai teen. Tälaista olen ollut huomaavinani lääkkeen jäätyä taakse.

        Sitä voi tietenkin miettiä miksi lääkäreillä on sellainen pakkomielle, että kaikilta pitää bentsot ajaa alas, kun ne vaikapa minunkaltaistakin lapsena säikähtänyttä auttoivat elämään normaalia elämää tehden noinkin pienellä annoksella ulospäin suuntautuvan iloisemman ihmisen?
        Kun minullakin vuosikausia vrk lääkemäärä on pysynyt samana, ei mitään toleranssin kasvua kohdallani, eikä ymmärtääkseni väärinkäyttöä.

        Jotenkin olin niin väsynyt tuohon lääkärien armoilla olemiseen ja tuli fiilis, että voi sitä elää ilman tuota lääkettäkin. Elämä sujuu ilmankin, vaikka sitten tällaisena introverttina. Joka paikasta ja jokaisesta eteen tulevasta "jännästä" selviää ilman tuota ihmepilleriäkin.

        Aika isoja määriä olet käyttänyt diapamia.
        Itse en ole koskaan käyttänyt ko. lääkettä päivittäin, en aina edes viikottainkaan.
        Silti TK lopetti reilu 2 vuotta sitten reseptin uusimisen. Siitäpä alkoi sitten niin fyysisesn kuin psyykkisen kunnonkin romahdus.
        Muutamia päivystysreissuja järjettömän pahan unettomuuden ja sydämen tiheälyöntisyyden takia. Pulssi levossakin 200.
        Lopulta halkeutuminen avo-osastolle. Siellä lääkäri totesi, että ei näe minulla kovinkaan suurta riskiä diapamin väärinkäyttöön.
        Sain reseptin, jossa lukee "pysyvä lääke". Tuohan ei taas luultavasti meinaa TK-lääkäreille mitään. Hirvittää jo etukäteen tuleva reseptin uusimisprosessi.

        Pärjäsin 2 x 30 tbl 5 mg diapameja yli yhdeksän kuukautta.
        Joka päivähän niitä olisi voinut napsia, mutta jätin ne ihan pahimmista pahimpiin tilanteisiin.
        Vielä on toiset vajaa 2 pkt jäljellä.
        Ja se tuskaisuus/ masennus/ ahdistus/ unettomuus on invalidisoivaa, jatkuvaa. Silti en aio sortua päivittäiseen pamien naposteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika isoja määriä olet käyttänyt diapamia.
        Itse en ole koskaan käyttänyt ko. lääkettä päivittäin, en aina edes viikottainkaan.
        Silti TK lopetti reilu 2 vuotta sitten reseptin uusimisen. Siitäpä alkoi sitten niin fyysisesn kuin psyykkisen kunnonkin romahdus.
        Muutamia päivystysreissuja järjettömän pahan unettomuuden ja sydämen tiheälyöntisyyden takia. Pulssi levossakin 200.
        Lopulta halkeutuminen avo-osastolle. Siellä lääkäri totesi, että ei näe minulla kovinkaan suurta riskiä diapamin väärinkäyttöön.
        Sain reseptin, jossa lukee "pysyvä lääke". Tuohan ei taas luultavasti meinaa TK-lääkäreille mitään. Hirvittää jo etukäteen tuleva reseptin uusimisprosessi.

        Pärjäsin 2 x 30 tbl 5 mg diapameja yli yhdeksän kuukautta.
        Joka päivähän niitä olisi voinut napsia, mutta jätin ne ihan pahimmista pahimpiin tilanteisiin.
        Vielä on toiset vajaa 2 pkt jäljellä.
        Ja se tuskaisuus/ masennus/ ahdistus/ unettomuus on invalidisoivaa, jatkuvaa. Silti en aio sortua päivittäiseen pamien naposteluun.

        Voi että minua ottaa päähän lääkärit jotka ei hahmoita että ihmisen keho säännöllisesti mukautuu bentsoihin siinä missä helkkari masennuslääkkeisiinkin. Ja jos he lopettaa toisen bentsot kun keho on fyysisesti mukautunut niihin miten sattuu siitä voi seurata paljon vakavaa harmia psyykellekin ja fyys kamalia oireita. Ei kenenkään masennuslääkkeitäkään niin lopeteta. Ja mistä hitosta he tietää tuottaako ne masennuslääkkeetkään pitkällä käytöllä enää paljoa hyötyä siinä missä bentsot halutaan usein alasajaa koska riippuvuuden ja säännäölisen pitkäaikaiskäytön nähdään tekevän mahdollisia lisäongelmia ihmiselle. Lopulta on hankala sanoa hoidetaanko "omia" oireita vai naukkaako ihminen bentson pitääkseen viekkareita kurissa eli tosiasiallisesti ihmiken hoitaa sitten bentsolla bentson tekemää harmia ja ongelmia?
        Samaa voisi kysyä mielestäni masennuslääkkeistä. Auttaako ne edes pitkään kunnolla? Naukkaillaanko niitä pitääkseen viekkareiden aiheuttama olon horjuminen poissa?

        Veikkaan että moni bentsojen käyttäjä on fyysisesti mukautunut lääkkeeseensä säännöllisessä käytössä eikä niinkään addikti, riippuvainen tai väärinkäyttäjä joka käyttäisi lääkettä miten sattuu. Riippuvuus-termi on ilkeä syyllistävä lyömäase jota voi käyttää mielivaltaisesti ja syyttöä ihmistä siitä jos hänen kehonsa mukautuu lääkkeeseen säännöllisessä käytössä. Jos annosta käyttää lääkärin ohjeen mukaan lääkäri saisi tunkea tuon riippuvuus syyttelyn sinne minne aurinko ei paista. Ihmiset on fyysisesti mukautuneita bentsoihin siinä missä masennuslääkkeenkäyttäjä masarilääkkeisiin. Toki toleranssi voi olla nopeampi ja dramaattisempi bentsoissa ja kyllä, bentsoja väärinkäytetään enempi mutta toleranssi voi myös liittyä masennuslääkkeisiin jossa edellinen annos lakkaa toimimasta.

        Ihmisen pakottaminen miten sattuu lääkkeestä irti johon keho fyysisesti mukautunut on väkivaltaa. Ei ketään pitäisi laittaa käymään äkkivieroituksia läpi vaan antaa tehdä tämä kehoa kuunnellen.


    • Anonyymi

      Voihan noille todeta, että ALKO :ssa ei reseptejä kysellä. Ja vaikutus on parempi, kuin sinun pillereissä!

    • Anonyymi

      Itse olen kohta 72 vuotias vaari. Minulla on Rivatril resepti vuodeksi kerrallaan. En aio kertoa syitä, mutta ne ovat todellisia ja vaativat lääkityksen. Syyt ovat neurologien ja neurofysiologien tiedossa ja heidän suositusten mukaan mennään.

    • Anonyymi

      Itse olen syönyt rivatril 2mg - 6mg päivässä jo 98 vuonna päivittäin nyt yhtäkkiä loppunut joka apteekista ympäri Suomen ja saatavuus on tammikuussa viimeksi kun on mulla lopetettu niin jouduin vankilaan ihan hulluista jutuista väkivalta. Osalle vaihdettu nyt 5mg pamia tai xanoria 2mg -6mg pakko sitten vaihtaa tammikuuhun asti ja yrittää kestää vaan

      • Anonyymi

        Onpa ikävä kuulla.

        Tämäkin kannattaa ottaa huomioon pillereitä napsiessaan johon keho jää koukkuun. Saatavuusongelmat. Siinä sitä sitten ollaan. Eri bentso ei tarkoita missään nimessä täysin identtistä vaikutusta ja etteikö vaihto voisi olla haastavaa toiseen bentsoon ja vaihto tuottaa huonontunutta oloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa ikävä kuulla.

        Tämäkin kannattaa ottaa huomioon pillereitä napsiessaan johon keho jää koukkuun. Saatavuusongelmat. Siinä sitä sitten ollaan. Eri bentso ei tarkoita missään nimessä täysin identtistä vaikutusta ja etteikö vaihto voisi olla haastavaa toiseen bentsoon ja vaihto tuottaa huonontunutta oloa.

        https://www.fimea.fi/-/rivatril-valmisteilla-saatavuushairio-maaraaikainen-erityislupa-myonnetty-korvaaville-valmisteille

        Ylläolevan linkin perusteella Fimea on myöntänyt erityisluvan Rivatrilin korvaavalle lääkkeelle:
        "Clonazepam Tablets, USP 2 mg 100 tablettia (lääketukkukauppa: Oriola Finland Oy, Tamro Oyj)"

        Siitä löytyy myös 0.5 mg versio. Vaikka lupa on myönnetty jo 12.10.2022 lähtien Apteekkien sivuilta tuota korvaavaa lääkettä ei jostain syystä, ainakaan vielä löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.fimea.fi/-/rivatril-valmisteilla-saatavuushairio-maaraaikainen-erityislupa-myonnetty-korvaaville-valmisteille

        Ylläolevan linkin perusteella Fimea on myöntänyt erityisluvan Rivatrilin korvaavalle lääkkeelle:
        "Clonazepam Tablets, USP 2 mg 100 tablettia (lääketukkukauppa: Oriola Finland Oy, Tamro Oyj)"

        Siitä löytyy myös 0.5 mg versio. Vaikka lupa on myönnetty jo 12.10.2022 lähtien Apteekkien sivuilta tuota korvaavaa lääkettä ei jostain syystä, ainakaan vielä löydy.

        Tpivottavasti saat sitä pian


      • Anonyymi

        Olen ollut ilman rivatriliä jo 36 kuukautta ja niitä jäi kaapin pohjalle pari purkkia, mistä haluan eroon, en kuitenkaan halua laittomuuksiin ryhtyä, mutta on aikaisemminkin ollut, niin, että on tullut tuotantovaikeuksia ja se opetti sitten jemmaamaan sitä lääkettä, jos sitä ei saa ja nyt on edessä sitten hävitys.


    • Lääkäri määräsi minulle tämän lääkkeen kolarissa sattuneen niskavian vuoksi ja erittäin hyvä lääke niskavian tuomiin hermostollisiin vaivoihin.

    • Anonyymi

      Järkyttävää

    • Anonyymi

      Jos lääkärinne on määrännyt teille vuosia bentsoja säännöllisesti, ja haluaa alasajaa ne, pyytäkää vähennystä omassa tahdissa. Viekää vaikka Ashton Manual printattuna lääkärillenne. Vähennystahdin pitäisi olla teidän, ei lääkärin käsissä ja kiirettä ei pitäisi olla. Vähennys tehdään niin että olo pysyy siedettävänä.

    • Anonyymi

      kipu, ahdistus, sun muut lotinat on pelkkää mielen heikkoutta. Jos bentsoa otat ja tarviit, tulisi tiedostaa, että et sitä joskus saa ja se ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Tiedän että on ihmisiä jotka näitä oikeasti tarvitsee, mut suurin osa hakeen vaan helpotusta röyhkeilyyn ja se on vaan sama asia kun minkä vaan muun addiktoivan aineen kanssa. SUN OMA PÄÄ. URHEILKAA

    • Anonyymi

      Rivatril on hermomyrkky vaarallisimmasta päästä. Se pitäisi laein kieltää koko maailmassa.

    • Anonyymi

      Rivatril aiheuttaa epilepsiaa, epileptisiä kohtauksia kuten Prozac. Hyvin hyvin vaarallisia aivomyrkkyjä.

    • Anonyymi

      Usein juuri epilepsiaan määrätty lääke muistaakseni , ja eräisiin poissaolo kohtauksiin .
      Joten miten sellaista edes on määrätty jos sinulla on psyykkisiä ongelmia .

    • Anonyymi

      Minä käytin rivatril lääkettä yli 10v. Silloin kun se loppui apteekista. Vieroitus oireet kamalat kesti yli puoli vuotta. Olin suurimman osan ajasta vc,n pöntöllä. Kokeiltiin arvauskeskuksen lääkärin kanssa vaikka mitä ei bencoja ne vain pahensi tilannetta. Kumma että vielä kirjoitan vielä tässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe