AKE laiminlyö velvollisuuksiaan

pörinät pois

Lain mukaan tyyppihyväksyttiin autoon (1.1.1998 jälkeen käyttöönotettu euroauto) ei saa vaihtaa kuin tyyppihyväksyttyjä osia. AKE ei ole hoitanut velvollisuuksiaan vaatia esim. pakoputkistojen ja katalysaattorien vaihtojen osalta, että uusi osa on tyyppihyväksytty. Tämän takia tien päällä on pöristelijöitä, jotka tuottavat melusaastetta ja myös ympäristösaastetta.

Katsastuksessa pitää tarkastaa, että esim. pakoputkisto on alkuperäinen tai sillä on tyyppihyväksyntä, jos se ei ole alkuperäinen.

Miksi AKE ei hoida velvollisuuksiaan ohjeistaa katsastuskonttoreita siten, että hyväksymättömillä osilla varustetut autot hylätää katsastuksessa, kunnes osat on vaihdettu laillisiin.

Minne AKE:n laiminlyönnistä voisi kannella, Liikenneministeriöönkö?

28

4500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi Mua Reppanaa...

      Minunkin vehkeeseen löytyy uusi alkuperäinen pakoputkisto, kun alkuperäinen hajoaa. Autoa tehty 2300 kpl vuosina -95 ja -96. Tarvikkeena ei ole koskaan saanutkaan.

      • Vittuilu maximiin..

        Pakoputkisto tulee testata/testauttaa, että se on alkuperäistä vastaava. Esim moottoripyörissä se pitää vielä olla alkuperäistä hiljaisempi. Sama käytäntö vaan autoihin!


    • KiKi.

      Esim että jokainen turvayö toimii
      Käsijarrun toiminta
      Merkkivalojen toiminta (syttyminen kun kääntää virrat päälle)
      Ikkunoiden avausmekanismi
      Varoituskolmion löytyminen
      Lampunpesimien toiminta
      Lämmityslaitteen toiminta

      Mutta moni noista on jätetty useastikin katsomatta...

      • NHDHY

        Menkää nyt ihmeessä konttorille töihin,puupäät.


      • Asiantuntija.

        Kerrotko KiKi meille, kuka helvetti oikein olet? Oletko oikeasti noin tyhmä? Mitä nyt on seurannut kirjoituksiasi..

        Esim että jokainen turvayö toimii, tämä on totta, harvemmin takapenkin vöitä tarkastetaan, eiköhän kuitenkin autoilijat korjaa vyöt, jos eivät toimi, kukapa haluaisi olla siinä paikassa kyydissä, missä ei vyöt toimi?

        Käsijarrun toiminta, käsijarrun toiminta tarkastetaan joka kerta dynamometrillä (jos eded tiedät mikä se on?)

        Merkkivalojen toiminta (syttyminen kun kääntää virrat päälle), merkkivalojen toiminta tarkastetaan AINA, koeajan yhteydessä yleensä

        Ikkunoiden avausmekanismi, ikkunoiden ei tarvitse aueta (ei kuulu arvosteluperusteisiin)

        Varoituskolmion löytyminen, kyllä niitäkin tarkastetaan

        Lampunpesimien toiminta, eivät ole pakolliset kuin xenon-valojen kanssa, eli niiden ei tarvitse toimia vaikka sellaiset olisivatkin (jos ei ole xenon-valoja)

        Lämmityslaitteen toiminta, lämmityslaitteen ei tarvitse toimia, koska ei ole pakollinen varuste, pl. huurtenpoiston tuulilasiin tarvitsee toimia


      • Ropaaja1979

        Jessus mitä kukkahattu setiä ja tätejä, ottaako päähän maksaa helvetin kalliita huoltoja kun jotkut osaa tehdä ne itse ja halvemmilla osilla :D


      • lisälampi
        Ropaaja1979 kirjoitti:

        Jessus mitä kukkahattu setiä ja tätejä, ottaako päähän maksaa helvetin kalliita huoltoja kun jotkut osaa tehdä ne itse ja halvemmilla osilla :D

        Entäs rekkojen lisäkaukovalot, onkohan niissä E-hyväksyntä


    • nykyään:

      Joissakin pikkuasioissa saivarrellaan aivan älyttömästi mm. yksittääishyväksyntä.

      Toisaalta, huolto- ja matkailuautot (ne retkeilyautot) ei mitään väliä.

      • pörinät pois

        Eikö kukaan tiedä minne AKE:n laiminlyönnistä voi kannella? Katsastuksessa pitää tarkastaa, ettei ole viritys- tai pörinäputkia. AKE:a ei vaan kiinnosta alkaa vaatimaan lain noudattamista eli kantelu pitää tehdä.


      • ascsacxsa
        pörinät pois kirjoitti:

        Eikö kukaan tiedä minne AKE:n laiminlyönnistä voi kannella? Katsastuksessa pitää tarkastaa, ettei ole viritys- tai pörinäputkia. AKE:a ei vaan kiinnosta alkaa vaatimaan lain noudattamista eli kantelu pitää tehdä.

        Mistä noita lötterö päitä oikein sikiää?


      • kjhfg
        ascsacxsa kirjoitti:

        Mistä noita lötterö päitä oikein sikiää?

        ...joilla on katsastusputket ja ajoputket erikseen. Puolen tunnin homma vaihtaa.


      • Voi jumalauta
        pörinät pois kirjoitti:

        Eikö kukaan tiedä minne AKE:n laiminlyönnistä voi kannella? Katsastuksessa pitää tarkastaa, ettei ole viritys- tai pörinäputkia. AKE:a ei vaan kiinnosta alkaa vaatimaan lain noudattamista eli kantelu pitää tehdä.

        Mitä vitun laittomia pörinäputkiä???
        Omaan autoon saa vaikka väsätä ite pakoputken!!! Eikä se oo laiton!!
        URPO!!! Otappa asioista vähä paremmin selvää!!!


      • ey- tyyppihyväks.
        Voi jumalauta kirjoitti:

        Mitä vitun laittomia pörinäputkiä???
        Omaan autoon saa vaikka väsätä ite pakoputken!!! Eikä se oo laiton!!
        URPO!!! Otappa asioista vähä paremmin selvää!!!

        autossa ei saa olla omatekoista pakoputkistoa. Melut oltava rajojen alle.
        Eli kaikissa tapauksissa ET SAA ITSE tehdä autoosi pakoputkistoa.


      • .
        ey- tyyppihyväks. kirjoitti:

        autossa ei saa olla omatekoista pakoputkistoa. Melut oltava rajojen alle.
        Eli kaikissa tapauksissa ET SAA ITSE tehdä autoosi pakoputkistoa.

        Monella tutulla on omatekoset ja AINA on katsastuksesta läpi menny!!

        Ai jos on omatekonen niin menee yli melu rajojen.. heh heh
        No ei mene!


      • omatekoisia
        . kirjoitti:

        Monella tutulla on omatekoset ja AINA on katsastuksesta läpi menny!!

        Ai jos on omatekonen niin menee yli melu rajojen.. heh heh
        No ei mene!

        ey-tyypitetyissä ei. Katsos, siinä se ero;)


      • ??
        omatekoisia kirjoitti:

        ey-tyypitetyissä ei. Katsos, siinä se ero;)

        Niin mutta se auto on ey-tyypitetty auto!! vuosimallia -06 ja siihen on tehty ite omatekoset putket, ja aina on menny katsastuksesta läpi.....


      • Ihmettelyä..
        ?? kirjoitti:

        Niin mutta se auto on ey-tyypitetty auto!! vuosimallia -06 ja siihen on tehty ite omatekoset putket, ja aina on menny katsastuksesta läpi.....

        Miksi AKE ei puutu asiaan, vaan laiminlyö velvoitteet? Esim moottoripyörissä asia otetaan todella vakavasti.


      • Eder
        ?? kirjoitti:

        Niin mutta se auto on ey-tyypitetty auto!! vuosimallia -06 ja siihen on tehty ite omatekoset putket, ja aina on menny katsastuksesta läpi.....

        Aikoinaan katsastusmiehenä ollessa hylkäsin ey-tyyppihyväksytyn auton mm. siksi, että siinä oli itse väsätty pakoputki. Päätös oli AKE:n yksiselitteisen kirjallisen määräyksen mukainen. Kuitenkin auto hyväksyttiin hetki myöhemmin kilpailevalla asemalla AKE:n tarkastajan kaverin toimesta.

        Kyselin asiasta eräältä AKE:n tarkastajalta myöhemmin tavatessani hänet. Hän lupasi palata asiaan. Kuukautta myöhemmin hän soitti ja kertoi, että oli jutellut kollegoidensa kanssa ja olivat tulleet siihen tulokseen, että omatekoisen pakoputken ei tällaisessa tapauksessa tarvitse olla hyväksyttyä mallia. Totesin, että tästä kannattaa pistää kirjallinen tiedoite kaikkille asemille, koska se oli vastoin AKE:n kirjallista määräystä. Lupasivat miettiä asiaa. Sellaista ei kuitenkaan tullut.

        Jokin aika tämän jälkeen tuli vastaan tapaus, jossa ey-tyyppihyväksytystä autosta oli poistettu takimmainen äänenvaimennin kokonaan. Soitin AKE:en ja kysyin kantaa. Kysyivät, että onko melutaso muuttunut. Totesin, että en pysty sitä vallitsevissa olosuhteissa mittaamaan tarpeeksi tarkkaan vertailuauton puuttuessa. AKE:sta todettiin, että hyväksy vaan.

        Myöhemmin oli vielä kolmas tapaus pakoputkiin liittyen ja mainitsin näistä kahdesta aikaisemmasta tapauksesta. AKE:n setä suuttui ja sanoi, että ei heiltä ole voinut tulla tuollaisia kommentteja, koska nehän ovat täysin virheellisiä.

        Se "hyöty" näistä tapauksista oli, että AKE:lta tuli kaikille asemille kirjallinen ilmoitus, että he eivät enää anna suullisia kommentteja ja päätöksiä tulkinnoista.


      • vaihdattanut
        ?? kirjoitti:

        Niin mutta se auto on ey-tyypitetty auto!! vuosimallia -06 ja siihen on tehty ite omatekoset putket, ja aina on menny katsastuksesta läpi.....

        pakoputkistoja alkuperäisiin. Kiltisti ovat vaihtaneet.


      • jfhfkrjfhf
        vaihdattanut kirjoitti:

        pakoputkistoja alkuperäisiin. Kiltisti ovat vaihtaneet.

        9 §
        Pakoputkiston muutokset
        Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

        a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

        b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

        c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.

        Ja sitten "Katsastajan Käsikirjasta"....

        1. Suomessa tyyppikatsastettu tai EY tyyppihyväksytty ajoneuvomalli
        Tarkastetaan, että putkisto vastaa alkuperäistä
        2 .Käytettynä maahantuodut autot ja moottoripyörät
        Sovelletaan ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita
        määräyksiä. ARVA 54 ja 113 §, 1256/92
        3. Ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25
        vuotta.
        Sovelletaan määräyksiä, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon
        valmistusajankohtana, ARVA 31 §, 1256/92
        4. Pakoputkiston muutokset
        auto
        - sallittuja muutoksia ovat mm.
        - putkiston kahdentaminen,
        - N2- ja N3-luokan ajoneuvon ylös suunnatut putket
        - katalysaattorin poistaminen, milloin se ei ole välttämätön
        saastepäästövaatimusten täyttämiseksi.
        - katalysaattorin asentaminen
        katso LMp 779/98 9 § .

        Eli mitään tyyppihyväksyntöjä ei tarvitse olla eikä niitä leimoja näkyisikään ruosteisen ja paskaisen putken läpi. Vaihtoputken pitää täyttää samat vaatimukset kuin alkuperäistenkin. Elu melu ja päästöt on pysyttävä säädöksien rajoissa.


      • hdjfhdj
        jfhfkrjfhf kirjoitti:

        9 §
        Pakoputkiston muutokset
        Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

        a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

        b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

        c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.

        Ja sitten "Katsastajan Käsikirjasta"....

        1. Suomessa tyyppikatsastettu tai EY tyyppihyväksytty ajoneuvomalli
        Tarkastetaan, että putkisto vastaa alkuperäistä
        2 .Käytettynä maahantuodut autot ja moottoripyörät
        Sovelletaan ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita
        määräyksiä. ARVA 54 ja 113 §, 1256/92
        3. Ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25
        vuotta.
        Sovelletaan määräyksiä, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon
        valmistusajankohtana, ARVA 31 §, 1256/92
        4. Pakoputkiston muutokset
        auto
        - sallittuja muutoksia ovat mm.
        - putkiston kahdentaminen,
        - N2- ja N3-luokan ajoneuvon ylös suunnatut putket
        - katalysaattorin poistaminen, milloin se ei ole välttämätön
        saastepäästövaatimusten täyttämiseksi.
        - katalysaattorin asentaminen
        katso LMp 779/98 9 § .

        Eli mitään tyyppihyväksyntöjä ei tarvitse olla eikä niitä leimoja näkyisikään ruosteisen ja paskaisen putken läpi. Vaihtoputken pitää täyttää samat vaatimukset kuin alkuperäistenkin. Elu melu ja päästöt on pysyttävä säädöksien rajoissa.

        3 §
        Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle

        2. Autoa, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty, ei saa käytössä muuttaa eikä sen osia vaihtaa siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. EY-tyyppihyväksynnän edellyttämien vaatimusten täyttämisen osoittamiseksi EI VAADITA EY- tai E-hyväksynnän hankkimista muutoksille. Edellä 1 momentissa luetellut varustemuutokset saa autoon tehdä ottamatta huomioon näistä muutoksista seuraavaa koko auton EY-tyyppihyväksynnän muuttumista edellyttäen, että muutosten jälkeen auto muutoskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien erityisdirektiivien edellyttämät vaatimukset.

        Ja nuo ey vaatimukset ovat melu ja päästöt. ja se melurajan rikkomiseksi tarvitaan käytännössä aivan suorat täysin vaimentimettomat putket.


      • jfhfjfj
        hdjfhdj kirjoitti:

        3 §
        Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle

        2. Autoa, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty, ei saa käytössä muuttaa eikä sen osia vaihtaa siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. EY-tyyppihyväksynnän edellyttämien vaatimusten täyttämisen osoittamiseksi EI VAADITA EY- tai E-hyväksynnän hankkimista muutoksille. Edellä 1 momentissa luetellut varustemuutokset saa autoon tehdä ottamatta huomioon näistä muutoksista seuraavaa koko auton EY-tyyppihyväksynnän muuttumista edellyttäen, että muutosten jälkeen auto muutoskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien erityisdirektiivien edellyttämät vaatimukset.

        Ja nuo ey vaatimukset ovat melu ja päästöt. ja se melurajan rikkomiseksi tarvitaan käytännössä aivan suorat täysin vaimentimettomat putket.

        2004 AKEn tulkintaohjeessa lukee seuraavasti:

        3 § Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle

        1 momentissa luetelluista auton muutoksista tulee muutoskatsastaa e)-kohdan (ilmatyynyvarustus), f)-kohdan (kouluauton hallintalaitteet, g)-kohdan (rengas- ja vannemuutokset, päätöksen 10 §:n mukaisesti), n)-kohdan (tilapäisesti käy-tettävät kiinteistönhuoltolaitteet) sekä o)-kohdan (automallikohtaiset korin muo-toiluosat, mikäli ne vaikuttavat auton ulkomittoihin) mukaiset muutokset. Jos edellä mainittuja muutoskatsastusta edellyttäviä muutoksia tehdään ennen au-ton käyttöönottoa, tulee auto esittää rekisteröintikatsastukseen. Muutosten jäl-keen auton tulee muutoskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien
        erityisdirektiivien hyväksyntävaatimukset, mikä tulee pystyä osoittamaan. Var-sinaisia muutoskohteiden uusia hyväksyntöjä ei kuitenkaan edellytetä.
        Käyttöön otettuun autoon voidaan 1 momentissa lueteltujen muutosten lisäksi myös muiden muutoskohteiden (esim. moottorin, akselistojen, ohjauslaitteiden, jarrujen, korin ym.) osalta soveltaa päätöksen ko. kohteita koskevia yleisiä eh-toja. Muutosten jälkeen auton tulee muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien erityisdirektiivien hyväksyntävaatimukset (esim. pakokaasupäästöjen, jarrujen, melun jne. osalta), mikä tulee pystyä osoittamaan. Varsinaisia muutoskohteiden uusia hyväksyntöjä ei kuitenkaan edellytetä. Vaihtoehtona hyväksyntävaatimusten täyttymisen osoittamiselle auto voidaan muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta muuttaa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, alkuperäistä autoa koskevat tai myöhemmät vaatimukset täyttävää (esim. erilaisella moottorilla varustettua) EY-tyyppihyväksyttyä mallia.


      • gjdfjdk
        jfhfjfj kirjoitti:

        2004 AKEn tulkintaohjeessa lukee seuraavasti:

        3 § Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M1-luokan ajoneuvolle

        1 momentissa luetelluista auton muutoksista tulee muutoskatsastaa e)-kohdan (ilmatyynyvarustus), f)-kohdan (kouluauton hallintalaitteet, g)-kohdan (rengas- ja vannemuutokset, päätöksen 10 §:n mukaisesti), n)-kohdan (tilapäisesti käy-tettävät kiinteistönhuoltolaitteet) sekä o)-kohdan (automallikohtaiset korin muo-toiluosat, mikäli ne vaikuttavat auton ulkomittoihin) mukaiset muutokset. Jos edellä mainittuja muutoskatsastusta edellyttäviä muutoksia tehdään ennen au-ton käyttöönottoa, tulee auto esittää rekisteröintikatsastukseen. Muutosten jäl-keen auton tulee muutoskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien
        erityisdirektiivien hyväksyntävaatimukset, mikä tulee pystyä osoittamaan. Var-sinaisia muutoskohteiden uusia hyväksyntöjä ei kuitenkaan edellytetä.
        Käyttöön otettuun autoon voidaan 1 momentissa lueteltujen muutosten lisäksi myös muiden muutoskohteiden (esim. moottorin, akselistojen, ohjauslaitteiden, jarrujen, korin ym.) osalta soveltaa päätöksen ko. kohteita koskevia yleisiä eh-toja. Muutosten jälkeen auton tulee muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti koskevien erityisdirektiivien hyväksyntävaatimukset (esim. pakokaasupäästöjen, jarrujen, melun jne. osalta), mikä tulee pystyä osoittamaan. Varsinaisia muutoskohteiden uusia hyväksyntöjä ei kuitenkaan edellytetä. Vaihtoehtona hyväksyntävaatimusten täyttymisen osoittamiselle auto voidaan muutoskohteiden ja niiden välillisten vaikutuskohteiden osalta muuttaa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, alkuperäistä autoa koskevat tai myöhemmät vaatimukset täyttävää (esim. erilaisella moottorilla varustettua) EY-tyyppihyväksyttyä mallia.

        Ne pörisijät ovat ihan laillisia autoja. Pörinät ja päästöt ovat melurajojen alapuolella.


      • Xepi
        gjdfjdk kirjoitti:

        Ne pörisijät ovat ihan laillisia autoja. Pörinät ja päästöt ovat melurajojen alapuolella.

        Milläs ajattelit osoittaa päästövaatimusten täyttymisen?


      • hfjdhsjjs
        Xepi kirjoitti:

        Milläs ajattelit osoittaa päästövaatimusten täyttymisen?

        "Milläs ajattelit osoittaa päästövaatimusten täyttymisen?"

        Vaikkapa siten, että pyydän katsuria työntämään ne päästömittausanturit pakoputkiin ja käynnistämään auton.


      • Hyvin sanottu siellä
        hfjdhsjjs kirjoitti:

        "Milläs ajattelit osoittaa päästövaatimusten täyttymisen?"

        Vaikkapa siten, että pyydän katsuria työntämään ne päästömittausanturit pakoputkiin ja käynnistämään auton.

        Juuriki nnäin :)


      • Autoilija vai?
        Hyvin sanottu siellä kirjoitti:

        Juuriki nnäin :)

        Mikä valitettavasti ei kerron ajonaikaisia päästömääriä. Vaan auton seisoessa tapahtuvan joutokäynnin aikaisia hetekellisiä päästöjä.

        Jotta päästövaatimusten toteutuminen saadaan osoitettua, jotuu autolla menemään siihen tarkoitukseen suunniteltuun labraan jossa sillä "ajetaan" teho/matka dynolla eurosyklin mukainen ajorupeama. Tämän ajorupeaman aikaiset päästöt kerätään pusseihin ja painot ja yms koostumukset mitataan.

        Tässä on siis se päästövaatimusten todistaminen.

        Että ei se nyt ollutkaan ihan juurikin näin :)


      • Anonyymi
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Mikä valitettavasti ei kerron ajonaikaisia päästömääriä. Vaan auton seisoessa tapahtuvan joutokäynnin aikaisia hetekellisiä päästöjä.

        Jotta päästövaatimusten toteutuminen saadaan osoitettua, jotuu autolla menemään siihen tarkoitukseen suunniteltuun labraan jossa sillä "ajetaan" teho/matka dynolla eurosyklin mukainen ajorupeama. Tämän ajorupeaman aikaiset päästöt kerätään pusseihin ja painot ja yms koostumukset mitataan.

        Tässä on siis se päästövaatimusten todistaminen.

        Että ei se nyt ollutkaan ihan juurikin näin :)

        Voivittu pidä ny se turpas kii


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe