Pituuden perinnöllisyys?

LYHYT/PITKÄ

Onko kenelläkään tietoa miten pituus periintyy?
Minulla ja miehelläni ei ole vielä lapsia, ja olemme miettineet minkä pituisia lapsistamme mahdollisesti voisi tulla meidän suuren pituuseron vuoksi.

Minun suvussani kaikki ovat suht.koht. lyhyitä. Äitini on 162cm, isäni 174cm, siskoni 163cm, minä 163cm..isovanhemmat samoissa mitoissa vanhempieni kanssa.

Mieheni on 191 cm, hänen äitinsä 170cm, hänen isänsä 183 cm, siskot 170-174cm, isovanhemmat päälle 170cm.

Eli osaako joku sanoa mahdollista pituutta tuleville lapsillemme?
Kiitos!

29

6326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyuikjö

      Teidän tapauksessa vaihteluväli on luultavasti aika suuri, voi syntyä hiukan alle keskimittaisia, keskimittaisia tai sen yli, todennäköisimmin kuitenkin lähellä keskimääräistä pituutta olevia. Tuo sinun pituutesi ei ole naisen mitaksi mitenkään kovin vähän, vain juuri täpärästi alle keskipituuden.

      • 1+2=11

        "minä 163cm."

        "vain juuri täpärästi alle keskipituuden"

        missä pygmimaassa sä oikein asut
        :-)

        Mut joo, itse ennustan lapsien pituuden olevan isän ja äidin keskipituuden yläpuolella, koska ihmiset kasvavat nykyäääsn pidemmiksi kuin heidän vanhempansa


      • 14+18
        1+2=11 kirjoitti:

        "minä 163cm."

        "vain juuri täpärästi alle keskipituuden"

        missä pygmimaassa sä oikein asut
        :-)

        Mut joo, itse ennustan lapsien pituuden olevan isän ja äidin keskipituuden yläpuolella, koska ihmiset kasvavat nykyäääsn pidemmiksi kuin heidän vanhempansa

        Suomalaisnaisten keskipituus v. 2010 on 167,5 cm

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus#Keskipituuden_kasvu


      • Lyhytjalkainen..
        1+2=11 kirjoitti:

        "minä 163cm."

        "vain juuri täpärästi alle keskipituuden"

        missä pygmimaassa sä oikein asut
        :-)

        Mut joo, itse ennustan lapsien pituuden olevan isän ja äidin keskipituuden yläpuolella, koska ihmiset kasvavat nykyäääsn pidemmiksi kuin heidän vanhempansa

        "Mut joo, itse ennustan lapsien pituuden olevan isän ja äidin keskipituuden yläpuolella, koska ihmiset kasvavat nykyäääsn pidemmiksi kuin heidän vanhempansa"

        Tämän uskoisin pitävän paikkaansa, myös ruokavalio ja liikuntaa taitaa hieman vaikuttaa asiaan.
        Mun vanhemmat on molemmat alle 155cm... Mä oon 155cm, mut broidi joka on lapsesta asti juonut maitoa hurja määrä, sekä on aina harrastanut liikuntaa todella paljon, niin on peräti 172cm pitkä.. Melkoinen ero..


    • kasvatusta

      Lapsen ollessa 12v kerro sen pituus kahdella niin tiedät aikuisna olevan pituuden

      • asdasdasdasdfgh

        mukaan minusta olisi tullut 280cm pitkä :)


      • Hedonistibotti

        Jep. Eli minusta olisi tullut 320cm. Lopetin kasvuni siis 12-vuotiaana, olin niitä aikaisin kehittyviä nuoria.


      • 16+4
        Hedonistibotti kirjoitti:

        Jep. Eli minusta olisi tullut 320cm. Lopetin kasvuni siis 12-vuotiaana, olin niitä aikaisin kehittyviä nuoria.

        Taisi tulla tuolle ennustajalle vahingossa ykkönen eteen :D. Se vanha sanonta menee niin että minkä pituinen on kaksivuotiaana, se kerrotaan kahdella. Mutta eihän se oikeasti pidä paikkaansa tietenkään.

        Aloittajalle: Lapsista saattaa tulla sinun pituisiasi, miehesi pituisia, tai jotain siltä väliltä. On myös mahdollista että lapsi on kumpaakin lyhyempi tai pitempi. Sitä on todella vaikea ennustaa, kun pituuseronne on noinkin suuri. Pitkille vanhemmille tulee todennäköisesti pitkiä lapsia ja lyhyille lyhyitä, mutta poikkeukset eivät heilläkään kuitenkaan ole harvinaisia. Enää nykyisin ei voi sanoa että lapset kasvavat pidemmiksi kuin vanhempansa, se piste on jo ylitetty vuosikymmeniä sitten, kun ravinto alkoi parantua. Minä ja siskoni olemme lyhyempiä kuin kumpikaan vanhemmistamme, veli taas on pidempi kuin molemmat vanhemmat. Vanhemmillamme oli noin 20 cm pituuseroa.


      • Neptel

        Kannattaa aina kysyä suomi24:sta, eikö?


      • yuoyupypiuö
        Neptel kirjoitti:

        Kannattaa aina kysyä suomi24:sta, eikö?

        että teette niitä lapsia ja katsotte kuinka pitkiä he ovat aikuisiän kynnyksellä.


      • wweboy
        yuoyupypiuö kirjoitti:

        että teette niitä lapsia ja katsotte kuinka pitkiä he ovat aikuisiän kynnyksellä.

        mun isoveljestä siis tulisi 360cm?


    • SMarsu

      Minä olen 170 cm eli pitkähkö, lakkasin kasvamasta pituutta jossain vaiheessa yläastetta. Silloin tosin laihduin aika rajusti, en tiedä olisinko saanut vielä lisää senttejä jos näin ei olisi käynyt. Olen aina tottunut olemaan porukan pisimpiä, paitsi kun eksyn sukujuhliin. Isäni suku on pitkää, kaikki sedät ovat n. 190 cm ja täditkin minun mittaisiani. Serkuista olen lyhyimpiä, tytöistäkin osa huitelee melkein 180 sentissä ja ylikin, pojat ovat pituuksiltaan siinä kahden metrin molemmin puolin. Veljeni kasvoi armeijassa vielä sentin päästen mittaan 201 cm. Isä on tosiaan sen 190 cm ja äiti 173 cm. Olen siis perheen pätkä ja monesti miettinyt kuinka se on edes mahdollista. Mummu on mun kanssa saman mittainen ja nyt jo vähän kasaan painunut, mutta muuten kaikki sukulaiset molemmilta puolilta on pidempiä. Mieheni taas on 180 cm joten tuskin meidänkään lapsista mitään pieniä tulee.

      Mä olen taas miettinyt monia muita mahdollisesti periytyviä ominaisuuksia. Meidän lapsilla tulee todennäköisesti olemaan hyvin vahva tukka koska meillä molemmilla on, toisaalta myös kaljuusgeeniä molemmilta puolilta. Silmät varmaan harmaansiniset, mutta mahdollisuuksia ruskeisiinkin on, koska pappalla on. Nii ja tietysti iso nenä :) Valitettavasti myös perinnöllisiä sairauksia löytyy iso liuta, mm. ADHD, depressio ja bibolaarihäiriö, verenpainetauti, kakkostyypin diabetes ja muita sydän- ja verisuonitauteja. Syöpää ei onneksi pahemmin ole, mutta välillä sitä miettii että uskaltaako lainkaan tehdä lapsia.

    • nainen 175

      On noin tärkeä asia, parempi jättää lapset tekemättä. Mitään varmaa ennustetta ei voi antaa. Itse olen pitkä nainen ja lapset 170cm ja 165. Sisaruksissani pitkiä ja lyhyitä. Samoin isäni sisaruksissa kaikkea 158cm ja 198Cm väliltä. On myös tuttava perhe, jossa molemmat vanhemmat siinä 160 hujakoilla. Lapset poika 190 ja tyttö 147cm

      • .-.-.-.-..-

        kannattaa ottaa pitkänpuoleinen vaimo jotta lapset eivät jäisi kovin pieniksi.
        Muuten tuo aikaisemmassa viestissä esille tullut asia pituuden ennustamisesta toi mieleeni, että kyllä on sanottu ihmissen olevan 2 vuotiaana pituudestaan puolet siitä minkä pituuden saavuttaa aikuisena.
        Tamän sanonnan muistaessani mittasin molemmat meille vaimoni kanssa syntyneet lapsemme poika ja tytär 2 vuotiaana ja se asia tosiaankin heidän kohdallaan piti miltei sentilleen paikkansa. Pojallani on armeijan käynyt poika ja hänenkin kohdallaan tuo määritelmä heitti vain yhden sentin.
        Nyt olen jo papparainen ja olen mitannut tyttäreni lapset kaksi vuotiaana, he ovat nyt toisella kymmenellä saa nähdä jos elelen pitääkö vielä heidän kohdallaan paikkansa sama asia.
        Pojasta odotan 181 tytöstä 174 aivan mielenkiintoista on, mutta aivan yhtä rakkaita ulkoisista mitoista huolimatta. Sen olen pannut merkille että koko jälkikasvu on isokokoisempaa kuin oma ikäluokkani, itse olin aikoinaan keskimittainen mutta nykyisin pienenlainen äijä.


      • jos tuo 2 vuoden
        .-.-.-.-..- kirjoitti:

        kannattaa ottaa pitkänpuoleinen vaimo jotta lapset eivät jäisi kovin pieniksi.
        Muuten tuo aikaisemmassa viestissä esille tullut asia pituuden ennustamisesta toi mieleeni, että kyllä on sanottu ihmissen olevan 2 vuotiaana pituudestaan puolet siitä minkä pituuden saavuttaa aikuisena.
        Tamän sanonnan muistaessani mittasin molemmat meille vaimoni kanssa syntyneet lapsemme poika ja tytär 2 vuotiaana ja se asia tosiaankin heidän kohdallaan piti miltei sentilleen paikkansa. Pojallani on armeijan käynyt poika ja hänenkin kohdallaan tuo määritelmä heitti vain yhden sentin.
        Nyt olen jo papparainen ja olen mitannut tyttäreni lapset kaksi vuotiaana, he ovat nyt toisella kymmenellä saa nähdä jos elelen pitääkö vielä heidän kohdallaan paikkansa sama asia.
        Pojasta odotan 181 tytöstä 174 aivan mielenkiintoista on, mutta aivan yhtä rakkaita ulkoisista mitoista huolimatta. Sen olen pannut merkille että koko jälkikasvu on isokokoisempaa kuin oma ikäluokkani, itse olin aikoinaan keskimittainen mutta nykyisin pienenlainen äijä.

        "sääntö" pitäisi paikkaansa, minustakin olisi pitänyt tulla yli 10 senttiä pitempi kuin nyt olen. Onneksi ei pitänyt ainakaan minun kohdalla paikkaansa...


      • wweboy
        .-.-.-.-..- kirjoitti:

        kannattaa ottaa pitkänpuoleinen vaimo jotta lapset eivät jäisi kovin pieniksi.
        Muuten tuo aikaisemmassa viestissä esille tullut asia pituuden ennustamisesta toi mieleeni, että kyllä on sanottu ihmissen olevan 2 vuotiaana pituudestaan puolet siitä minkä pituuden saavuttaa aikuisena.
        Tamän sanonnan muistaessani mittasin molemmat meille vaimoni kanssa syntyneet lapsemme poika ja tytär 2 vuotiaana ja se asia tosiaankin heidän kohdallaan piti miltei sentilleen paikkansa. Pojallani on armeijan käynyt poika ja hänenkin kohdallaan tuo määritelmä heitti vain yhden sentin.
        Nyt olen jo papparainen ja olen mitannut tyttäreni lapset kaksi vuotiaana, he ovat nyt toisella kymmenellä saa nähdä jos elelen pitääkö vielä heidän kohdallaan paikkansa sama asia.
        Pojasta odotan 181 tytöstä 174 aivan mielenkiintoista on, mutta aivan yhtä rakkaita ulkoisista mitoista huolimatta. Sen olen pannut merkille että koko jälkikasvu on isokokoisempaa kuin oma ikäluokkani, itse olin aikoinaan keskimittainen mutta nykyisin pienenlainen äijä.

        äitini on 182


    • biol. ope

      Meillä on perimässämme pituutta lisääviä ja lyhentäviä geenejä. On arpapeliä minkä pituisia lapset tulevat olemaan, mutta karkeasti ottaen vanhempien pituuden keskiarvo sukupuolikorjaus. Geneettiset arpajaiset voivat tuoda millaisen tuloksen vain. Trendi kuitenkin on, että yleensä lapset ovat vanhempiaan pidempiä, koska elintaso nousee. Toisaalta ei se vo kauheasti enää nousta. Veikkaus: hieman keskivertoa pidempiä.

    • tietysti.

      vaikuttaa pituuteen, mutta vanhempien pituuden perusteella ei voi ennustaa kovinkaan tarkasti kuinka pitkä lapsesta tulee. Itse olen 189cm, äitini on 163cm ja isäni 177cm. Aikoinaan ennustettiin, että minusta tulee 180cm pitkä. En sitten tiedä mistä nuo 9 ylimääräistä senttiä tulivat. Suvussani ei pitkiä ihmisiä juurikaan ole.

    • ugrjfmvc illmuitate

      Vaikeaa sanoa minkä mittaisia lapsista tulee. Riippuu mitkä geenit saa. Jos saat pojan, joka saa sinun pituusgeeisi, hän on todennäköisesti n. 175cm pitkä aikuisena. Jos poika saa pituusgeenit miehesi puolelta, niin mahdollisesti hänestä tulee yli 183 cm, jopa pidempi kuin miehesi eli lähemmäs 195 cm. Jos pojastanne tulee teidän välimutonne, hänestä voidaan odottaa hieman yli 180 cm mittaista.

      Jos tyttäresi tulee sinun sukuusi pituuden osalta, on tuo 162-163 cm varsin odotettava pituus, sillä tuota pituutta näyttäisi olevan yleisesti sukusi naisilla. Jos tyttäresi tulee miehesi sukuun, hän voi olla pituudeltaan 170-178 cm mittainen aikuisena. Jos tyttärenne pituus on teidän välimuotonne, niin mahdolliseti 168-170 cm.

      Soipvan pituisia lapsia tiedossa!

      • max ja moritz

        20 lasta saatte hyvän otoksen ja voitte laskea keskiarvon hajontoineen.


      • Kaava
        max ja moritz kirjoitti:

        20 lasta saatte hyvän otoksen ja voitte laskea keskiarvon hajontoineen.

        Lapsen odotuspituus, eli vanhempien pituuden mukaan laskettu todennäköisin aikuispituus lapselle saadaan näin: (isän pituus äidin pituus /- 13) / 2 = odotuspituus. Esim. perheessä jossa isä on 177 ja äiti 170 odotuspituus saadaan laskettua pojalle näin: (177 170 13) / 2 = 180 ja tytölle näin: (177 170 – 13) / 2 = 167. Vanhempien pituuksista laskettu lapsen odotuspituus on tietenkin vain laskennallinen todennäköisyys ja voi heittää useita senttejä. Se antaa kuitenkin suuntaa miten pitkäksi lapsen pitäisi perimänsä puitteissa kasvaa.


      • Crypto
        Kaava kirjoitti:

        Lapsen odotuspituus, eli vanhempien pituuden mukaan laskettu todennäköisin aikuispituus lapselle saadaan näin: (isän pituus äidin pituus /- 13) / 2 = odotuspituus. Esim. perheessä jossa isä on 177 ja äiti 170 odotuspituus saadaan laskettua pojalle näin: (177 170 13) / 2 = 180 ja tytölle näin: (177 170 – 13) / 2 = 167. Vanhempien pituuksista laskettu lapsen odotuspituus on tietenkin vain laskennallinen todennäköisyys ja voi heittää useita senttejä. Se antaa kuitenkin suuntaa miten pitkäksi lapsen pitäisi perimänsä puitteissa kasvaa.

        Tuo kaava on täyttä hölynpölyä, itse ainakin olen senttikaupalla pidempi kuin minusta olisi tuon mukaan pitänyt tulla. Lapset kasvavat edelleen pidemmiksi kuin vanhempansa, minkä vuoksi keskipituuden kasvu jatkuu. Lisäksi jokainen on varmasti huomannut, miten samaa sukupuolta olevista sisaruksista nuoremmat kasvavat lähes aina pidemmiksi kuin vanhemmat sisarukset. Onkohan tälle olemassa mitään selitystä?


    • voitko laskea

      Esim. kun isäni on 179cm ja äitini 162cm. kuinka pitkä minusta(mieshenkilö) pitäisi tulla? (Äidin isä oli 192-200cm, äidin äiti n.165cm-Isän isä 175cm ja isän äiti n.160cm).

    • Vastaus kysymykseen

      (179 162 13) / 2 = 177

    • Kysyjä

      Kiitos vastauksesta!

    • riuttala76

      Mun isä oli aika lyhyt ja äiti on lyhyt minä ja isoveljeni ollaan varmaan 20 senttiä pidempiä. Liittyisiköhän jotenkin ravinnonsaantiin ja varsinkin maidon runsaaseen juomiseen?

      • tiedä häntä

        Voi johtua sattumastakin teidät hedelmöittäneiden sukusolujen rekombinaatiossa, mutta voi ravinnollakin olla tekemistä asiassa.


    • mies302

      Mun vanhemmat molemmat siinä 167 senttisiä ja minusta tuli 171-172 senttinen kääpiö. Pikkusen pitemmäks venyin mutta ei mitenkään huomattavasti.

    • hopi-intiaani

      en thedä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe