Yliherkkä naapuri

Normaali ihminen

Parikymppisenä muutin kerrostalon ylimpään kerrokseen. Normaalina nuorena juhlittiin joka toinen viikonloppu tai harvemmin. Yörauhaa kunnioitin ainakin pääsääntöisesti enkä koskaan metelöinyt ainakaan puolenyön jälkeen. Omaan terveen maalaisjärjen.

Seinänaapuriksi oli sattunut keski-ikäinen pariskunta jolla oli kaksi teini-ikäistä lasta. Heitä elämisemme tuntui häiritsevän.

Kerran yksiin kaveripiirin illanistujaisiin (ei niitä edes bileiksi voinut sanoa) soittivat poliisit. Pyydettiin konsta ja aapeli sisälle tutkimaan tilanteet. Normaaliksi asiat havaittuaan toivottivat lähtiessään hauskaa illanjatkoa ja totesivat vain että "minkäpä sitä yliherkille naapureille mahtaa". Kello ei poliisien käydessä ollut edes kymmentä.

Yritin useaan otteeseen ottaa heihin asiallisesti yhteyttä jotta voisimme keskustella asiasta. Halusin oikeasti tietää mikä heidän mielestään olisi ollut riittävän hiljaista elämistä.

Kerran satuttiin naapurin miehen kanssa parkkipaikalle samaan aikaan. Äijä istui vanhassa civicissään ikkuna raollaan, naama norsunv..lla tuijottaen eteensä samalla kun minä yritin avoimesti ja asiallisesti kysellä väleistämme. Ukko sähähteli vain välillä jotain elämöinnistä ja yötöistä ja perheen kärsimisestä. Kovaäänisestä puhumisesta jne. Lopuksi hampaitaan yhteen purren käänsi päänsä minuun päin edelleen kuitenkaan ottamatta katsekontaktia ja sanoi: "hommattiin me häätö naapureille edellisessäkin asunnossa".

Tämä päivänselvä uhkaus oli mulle liikaa ja otin yhteyttä isännöitsijään toivoen hänen saavan meidät yhteiseen keskustelupöytään. Ei onnistunut, naapuri ei suostunut.
Isännöitsijä kertoi meistä tulleen valituksia. Yhdeltä naapurilta. Ei saanut kertoa kenestä oli kyse, mutta sanoi että hankalan naapurimme mahdolliset valitukset ainakin karsii vähän tiheämmällä kammalla.

Kävin vielä itse kyselemässä ovelta ovelle muut seinä- ja kattonaapurit, mutta kukaan ei ainakaan myöntänyt että olisivat meistä tai muistakaan naapureista häiriintyneet.

Ehkäpä naapurini tosiaan kärsi huoneistostani kantautuneista äänistä mutta yhtälailla minä kärsin siitä että en mielestäni saanut elää normaalisti. Toimin tuolloin vieläpä kys. taloyhtiön hallituksen pj:na eikä minulla siten oman käsitykseni mukaan ollut varaa hölmöilyihin.

Koskaan ennen tuota eikä sen jälkeen (neljässä muussa eri kerrostalossa asuneena) ole ollut mitään ongelmia naapureiden kanssa.

257

13435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heh heh...

      " Yörauhaa kunnioitin ainakin pääsääntöisesti enkä koskaan metelöinyt ainakaan puolenyön jälkeen."
      "Ehkäpä naapurini tosiaan kärsi huoneistostani kantautuneista äänistä mutta yhtälailla minä kärsin siitä että en mielestäni saanut elää normaalisti."

      Just joo.

      • Suomen kuulonhuolto

        -Hmm,koska olette käynyt viimeksi kuulontutkimuksissa?-Häh!-No,homma ratkeaa vasta toisella kieroksella.


      • SE NAAPURISI!
        Suomen kuulonhuolto kirjoitti:

        -Hmm,koska olette käynyt viimeksi kuulontutkimuksissa?-Häh!-No,homma ratkeaa vasta toisella kieroksella.

        Vittu mikä itsekeskeinen häirikkö ja mulkku ja viel "hallituksen puheenjohtaja" Ei kai tollasta naapurie siedä kukaan. Kohteliaisuussyistä ei muut naapurit viittiny kertoa totuutta. Noinhan se menee.
        Vittu mikä narsistinen urpo, toivottavasti lentää pihalle muualtakin "yhtälailla minä kärsin kun en saanut elää häiritsevästi ja ylimetelöiden" olisi ollut oikeampi sanamuoto.


    • Rautanyrkki 2

      Aika torvelo tää avaaja, kyllä ihmisilä pitää olla asumisen rauha ja kerrostaloasunnot eivät ole mitään bilepaikkoja, se on varma, että hiljaisuu on kello 22.00 ja ennen sitäkään ei meteliä saa pitää ja mikään kovaääninen musiikki ei kuulu kerrostaloon ei mihkään aikaan.

      • ;)

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!


      • jiu765redfgh

        On joo, mutta kun naapurit tulevat kapasta 4.30 niin siinähän heräät etkä enää pysty nukkumaan kun kolaavat muutaman tunnin. Se on sitä normaalia elämää...


      • uusi naapurisi......
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        mene ite mettään mesoomaan sillä jokaisella on oikeus kotirauhaan asunnossaan oli kellonaika sit mikä tahansa!
        lue talon järjestyssäännöt ettet lennä ulos kämpästäs uusien naapureitten tullen
        Laki ja säännöt on niin just tälläisen typeryyden takia..


      • ei häiriintynyt.
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Mihinkään vuorokauden aikaan ei saa tahallaan metelöidä. Vahinkoja sattuu niille ei voi mitään. Metelöintiä pitää vältää joka hetki. Vaikka taloyhtiön säännöissä ei asiaa olisi ilmoitettu, niin laki säätää sen että kenenkään asumisviihtyvyyttä ei saa häiriköidä.
        Todisteet vain talteen niin häirikkö saa lähteä.
        Häirikkö on aina syypää.


      • potikat nollille
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Ei näytä olevan kykyä ymmärtää että asunnoissa on yörauha ja se tarkoittaa sitä ettei rokata klo 22-07 välisenä aikana.No ..valitettavasti näitä riittää joka talossa ..valitettavasti. Jatkuva mesominen yöllä yleensä jos naapurit näin haluaa johtaa häätöön.


      • ScwarzeneggerFromUsa
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Loistava kommentti! ..susta tehdään seuraava kuvernööri! :)


      • ajattelin vaan
        potikat nollille kirjoitti:

        Ei näytä olevan kykyä ymmärtää että asunnoissa on yörauha ja se tarkoittaa sitä ettei rokata klo 22-07 välisenä aikana.No ..valitettavasti näitä riittää joka talossa ..valitettavasti. Jatkuva mesominen yöllä yleensä jos naapurit näin haluaa johtaa häätöön.

        jos on pakko kuunnella musaa yällä niin eikö korvakuulokkeet olis paikallaan silloin...Ajattelin vaan...


      • Nasse-tätyli
        uusi naapurisi...... kirjoitti:

        mene ite mettään mesoomaan sillä jokaisella on oikeus kotirauhaan asunnossaan oli kellonaika sit mikä tahansa!
        lue talon järjestyssäännöt ettet lennä ulos kämpästäs uusien naapureitten tullen
        Laki ja säännöt on niin just tälläisen typeryyden takia..

        Joo jokaisella on oikeus kotirauhaan mut normaalit elämisen äänet (ja joskus vähän isommatkin) kuuluvat kerrostaloon, kuhan se tapahtuu ennen kello 22. Jos joku ei siedä naapurin ääniä aamun ja ilta kymmenen välillä, on hän velvotettu ite miettimään omia asumis järjestelyitään ja pohtia sitä, oisko aiheellista rakentaa Juupajoelle kota ja muuttaa sinne kotamikoksi!!!


      • Kerrostaloasukas
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Suksi suohon soittamaan ämyreitäsi. Olet kahjo!


      • hallituksen pj
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        "Vai millä hiljennät .... jalkojen töminät. " Ei ole pakko kävellä kantapäillä jyskyttäen, vaan hiljaakin voi ihan oikeasti kävellä! Ei vaadi ylimääräisiä ponnisteluja keltään. Kokeile vaikka.


      • Näin on..
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Kyllä olen samaa mieltä nim. merk. ;) kanssa.. Asunmisen äänet saa kuulua. Järjestyssäännöissä sanotaan että tarpeeton melun aiheuttaminen kello 22-06 välisenä aikana on kielletty, mutta esimerkiksi se kun lasket vessan ylemmissä kerroksissa nii alakertaan se kohina kuuluu varmasti ainakin vanhemmissa kerrostaloissa. Sitäpaitsi ainakin näissä uudemmissa elementtikerrostaloissa seinät on ihan paperia, et pysty ees asumaan niin ettei jotain kuuluisi. Jos pinna on tosiaan niin kireällä ettei kestä yhtään naapurista kantautuvaa risaustakaan, niin silloin kannattaa miettiä että olisiko jokin muu kuin kerrostalo parempi asumismuoto. Toki ei sellainen älyvapaa möykkääminen yö aikaan ole mistään kotoisin ei missään tapauksessa suotavaa, mutta jos joskus viikonloppuisin vähän illanistujaisia pitääkin nii voi vaikka käydä naapureille varoittelemassa että saattaa vähän ääntä kuulua ja sopia vaikka että esim. kello 23 on sellainen raja milloin ei enää ääntä kuulu, niin ainakin omalla kohdallani se on ollut hyvä toimiva ja aina on naapureitten kanssa asiasta päästy yhteisymmärrykseen..


      • EI OLE NÄIN!
        Näin on.. kirjoitti:

        Kyllä olen samaa mieltä nim. merk. ;) kanssa.. Asunmisen äänet saa kuulua. Järjestyssäännöissä sanotaan että tarpeeton melun aiheuttaminen kello 22-06 välisenä aikana on kielletty, mutta esimerkiksi se kun lasket vessan ylemmissä kerroksissa nii alakertaan se kohina kuuluu varmasti ainakin vanhemmissa kerrostaloissa. Sitäpaitsi ainakin näissä uudemmissa elementtikerrostaloissa seinät on ihan paperia, et pysty ees asumaan niin ettei jotain kuuluisi. Jos pinna on tosiaan niin kireällä ettei kestä yhtään naapurista kantautuvaa risaustakaan, niin silloin kannattaa miettiä että olisiko jokin muu kuin kerrostalo parempi asumismuoto. Toki ei sellainen älyvapaa möykkääminen yö aikaan ole mistään kotoisin ei missään tapauksessa suotavaa, mutta jos joskus viikonloppuisin vähän illanistujaisia pitääkin nii voi vaikka käydä naapureille varoittelemassa että saattaa vähän ääntä kuulua ja sopia vaikka että esim. kello 23 on sellainen raja milloin ei enää ääntä kuulu, niin ainakin omalla kohdallani se on ollut hyvä toimiva ja aina on naapureitten kanssa asiasta päästy yhteisymmärrykseen..

        Kyllä se kuule on niin että hiljaisuus klo.7.00-22.00 ja tarpeeton melun aiheuttaminen kielletty muuna aikoina.Jopa jatkuva musiikin kovalla soitto tai koiran haukkuminen päivällä,antaa aihetta varoitukseen ja kolmannen varoituksen jälkeen häätö.Ei kenenkään tarvitse kotonaan valvoa naapureitten takia puoleen yöhön,ei edes kello kymmeneen jatkuasti metelin takia.Pitäähän jo järkikin sanoa ettei pikku lapset jaksa valvoa myöhään ja niin vanhemmat ihmiset,sairaat kuin lapsetkin tarvitsevat päivällä saada nukkua rauhassa.Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaakattavat akat rappukäytävässä oven takana ilta -tai yömyöhään,ei tajuta että toiset nukkuu.Ejuodaan ja sitten kailotetaan turpa suorana kuin euroopan omistajat.Samoin se Elefanttikävely ja vesien lasku yömyöhään,vaikka olisivat kotona koko illan.Kyllä kerrostalossa pitää joka hetki ottaa huomioon toiset asukkaat,tai muuttaa maalle mesuamaan missä ei ole naapureita.


      • kerrostalossa asuva
        uusi naapurisi...... kirjoitti:

        mene ite mettään mesoomaan sillä jokaisella on oikeus kotirauhaan asunnossaan oli kellonaika sit mikä tahansa!
        lue talon järjestyssäännöt ettet lennä ulos kämpästäs uusien naapureitten tullen
        Laki ja säännöt on niin just tälläisen typeryyden takia..

        Kerrostaloissa möykkääminen on kiellettyä ja normaali eläminen puolestaan sallittua, esim. puhe, normaalilla voimakkuudella musiikin soittaminen jne. 60- ja 70 lukujen taloissa seinät on kun paperia ja naapurin kuseminenkin kuuluu. Ei siitäkään voi valittaa, vaikka se miten kiusaisi. Kannattaa järki ottaa ihan käteen näissä asioissa.

        Jos jotakin ihmistä kerrostalossa elämän äänet häiritsee, kannattaa harkita jotain toista asumismuotoa tai uutta kerrostaloa, jossa äänieristys kohdillaan.


      • voi jestas!
        hallituksen pj kirjoitti:

        "Vai millä hiljennät .... jalkojen töminät. " Ei ole pakko kävellä kantapäillä jyskyttäen, vaan hiljaakin voi ihan oikeasti kävellä! Ei vaadi ylimääräisiä ponnisteluja keltään. Kokeile vaikka.

        Joo kyllä tämä sitten menee yli hilseen!!

        Hiljaakin voi kävellä? Vuorokaudenajasta riippumatta ihminen voi kävellä asunnossaan juuri sillä tyylillä, millä muutenkin kävelee.

        Ei kenenkään tarvitse varpaisillaan sipsuttaa naapurien tähden! Kukaan ei varmasti kuitenkaan hypi tasajalkaa keskellä yötä, siitä voisi jo valittaakin.

        Myös tällaisille ihmisille kerrostalo väärä paikka!


      • KUUNTELEMINEN
        ajattelin vaan kirjoitti:

        jos on pakko kuunnella musaa yällä niin eikö korvakuulokkeet olis paikallaan silloin...Ajattelin vaan...

        korvakuulokkeilla on sitäpaitsi mahtavaa kuunnella,


      • koliseee
        kerrostalossa asuva kirjoitti:

        Kerrostaloissa möykkääminen on kiellettyä ja normaali eläminen puolestaan sallittua, esim. puhe, normaalilla voimakkuudella musiikin soittaminen jne. 60- ja 70 lukujen taloissa seinät on kun paperia ja naapurin kuseminenkin kuuluu. Ei siitäkään voi valittaa, vaikka se miten kiusaisi. Kannattaa järki ottaa ihan käteen näissä asioissa.

        Jos jotakin ihmistä kerrostalossa elämän äänet häiritsee, kannattaa harkita jotain toista asumismuotoa tai uutta kerrostaloa, jossa äänieristys kohdillaan.

        Niin kuuluu,pissalorina ja veskin veto,aina puolenyön aikaan!!
        Just kun oon melkein unessa...
        Ja aamulla ei tarvi herätys kelloa,siistijä on täsmällinen.
        Normaalia kait!


      • hallituksen pj kirjoitti:

        "Vai millä hiljennät .... jalkojen töminät. " Ei ole pakko kävellä kantapäillä jyskyttäen, vaan hiljaakin voi ihan oikeasti kävellä! Ei vaadi ylimääräisiä ponnisteluja keltään. Kokeile vaikka.

        Tuo menee kyllä liian pitkälle. Kyllä kotonaan saa kävellä.


      • hyiöascihfe
        voi jestas! kirjoitti:

        Joo kyllä tämä sitten menee yli hilseen!!

        Hiljaakin voi kävellä? Vuorokaudenajasta riippumatta ihminen voi kävellä asunnossaan juuri sillä tyylillä, millä muutenkin kävelee.

        Ei kenenkään tarvitse varpaisillaan sipsuttaa naapurien tähden! Kukaan ei varmasti kuitenkaan hypi tasajalkaa keskellä yötä, siitä voisi jo valittaakin.

        Myös tällaisille ihmisille kerrostalo väärä paikka!

        Päkiä eellä lattiaan ei ole sipsuttamista ja äänetöntä verrattuna tavan "kyllä kotonani saan kävellä just niinku kävelen, alakerta ja seinäkerrat muuttakoon jos häiritsee" normikantapäälattiaan voimalla mielenosoituskävelylle... Tasan fakta. Jos ei luonto anna periksi myöntää kävelemällä kostavansa naapurin yökusijuoksut, huonosti on asiat.

        Myös tällaisille ihmisille kerrostalo ON väärä paikka, tai muuttakoot kaikki samaan taloon tahdissa tömisemään.

        T: Vittu mähän laitan sen oven kiinni just niinku laitan.... joopa.


      • Koti Rauha
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Vedä ittes jojoon. Kaikille häiriköille hirttotuomio!


      • ei voi olla totta
        hallituksen pj kirjoitti:

        "Vai millä hiljennät .... jalkojen töminät. " Ei ole pakko kävellä kantapäillä jyskyttäen, vaan hiljaakin voi ihan oikeasti kävellä! Ei vaadi ylimääräisiä ponnisteluja keltään. Kokeile vaikka.

        niin elikkä lapset leikkiminen on kiellettyä
        tai paha hallituksen pj tulee vai vie teidät
        taidat olla vanhapiika tai peräkammarinpoika

        vauva pieni muista ettet saa itkeä tissimaitoa klo 22.00 - 7.00 välillä


      • tim su
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Juuri näin,olet ihan oikeassa :)


      • kyllästynyt tyhmiin
        ei voi olla totta kirjoitti:

        niin elikkä lapset leikkiminen on kiellettyä
        tai paha hallituksen pj tulee vai vie teidät
        taidat olla vanhapiika tai peräkammarinpoika

        vauva pieni muista ettet saa itkeä tissimaitoa klo 22.00 - 7.00 välillä

        Nää lapsiensa taakse menevät pllet on kaikkein naurettavimpia. "meillä eletään lasten ehdoilla" Vittu lapset opetetaan olemaan hiljaa. Ne opetetaan leikkimään niin ettei häiritä muita. "meidän peetteri on niin taiteellinen, sen tempperamenttia ei saa rajoittaa" Nää kasvattajaihmeet on just niitä samoja joiden lapset makaa ostoskeskusten lattialla huutamasas ja hajottaa naapurin kakaroidenkin polkupyörät. Samat "ihmeelliset taovaanlahjat" tuhoaa järjestelmällisesti piha-alueen irtaimiston ja istutukset. Ja syy on juuri näissä "taloyhtiön puheenjohtajissa", jotka mäkättää kun naapuri on parkkeerannut autonsa "todella lähelle" omaa autoa, niin ettei lapsenistuinta saa millään ilveellä ulos autosta (hiukka uusavutonta sanoisin)

        Tällaisille idiooteille pitää olla kova. Sanoa vastaan ja heittää pahimmassa tapauksessa ulso taloyhtiöstä. Jos on osakkailla rahaa niin asunnon osakkeet saa ostaa pois pienelläkin syyllä. 10000-20000 saa lainaksi kuka vain. Sen kun tekee kymmenen naapuria niin "talonyhtiön puheenjohtaja" lähtee taivasalle. Asuntosijoituksista saa aina rahansa takaisin.


      • kyttääjiin kyllästyn
        ei häiriintynyt. kirjoitti:

        Mihinkään vuorokauden aikaan ei saa tahallaan metelöidä. Vahinkoja sattuu niille ei voi mitään. Metelöintiä pitää vältää joka hetki. Vaikka taloyhtiön säännöissä ei asiaa olisi ilmoitettu, niin laki säätää sen että kenenkään asumisviihtyvyyttä ei saa häiriköidä.
        Todisteet vain talteen niin häirikkö saa lähteä.
        Häirikkö on aina syypää.

        Todisteet vaan kasaan kaikista helvetin jatkuvasti kyttäävistä, niin häirikkö saa lähteä.
        Säilyy maailmassa rauha:-)


      • ehei.
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Kyllä käy stressaavaksi asuminen, jos täytyy metelöintiä kuunnella. Kotirauhan rikkomista se on.


      • Kevyt uni

        Nämä metelöitsijät, kantapääkävelijät, kolistelijat ym. iltamyöhäeläjät eivät ota huomioon sitä että seinän takana tai alapuolella saattaa asua joku jonka pitää herätä kuudelta, siis ON PÄÄSTÄVÄ nukkumaan klo 22 saadakseen normaalit yöunet. Eikä kaikki nukahdettuaan suinkaan osaa nukkua kuin tukki - minä ainakin herään jos jotain kolahtaa lattialle yläkerrassa tai vuodesohva jysäytetään auki. Jos yläkerrasta kuuluu musiikkia puoleenyöhön kuten viime viikonloppuna, siedän sen jos on viikonloppu. Arkisin sellainen ei ole mitään normaalia elämistä vaan tahallista häirintää.
        Kai sitten olen jonkun mielestä kyttääjä, itse kyllä olisin mieluiten tietämättä mitään naapuristani jos hän sallisi minulle sen!


      • erityislasten äiti
        kyllästynyt tyhmiin kirjoitti:

        Nää lapsiensa taakse menevät pllet on kaikkein naurettavimpia. "meillä eletään lasten ehdoilla" Vittu lapset opetetaan olemaan hiljaa. Ne opetetaan leikkimään niin ettei häiritä muita. "meidän peetteri on niin taiteellinen, sen tempperamenttia ei saa rajoittaa" Nää kasvattajaihmeet on just niitä samoja joiden lapset makaa ostoskeskusten lattialla huutamasas ja hajottaa naapurin kakaroidenkin polkupyörät. Samat "ihmeelliset taovaanlahjat" tuhoaa järjestelmällisesti piha-alueen irtaimiston ja istutukset. Ja syy on juuri näissä "taloyhtiön puheenjohtajissa", jotka mäkättää kun naapuri on parkkeerannut autonsa "todella lähelle" omaa autoa, niin ettei lapsenistuinta saa millään ilveellä ulos autosta (hiukka uusavutonta sanoisin)

        Tällaisille idiooteille pitää olla kova. Sanoa vastaan ja heittää pahimmassa tapauksessa ulso taloyhtiöstä. Jos on osakkailla rahaa niin asunnon osakkeet saa ostaa pois pienelläkin syyllä. 10000-20000 saa lainaksi kuka vain. Sen kun tekee kymmenen naapuria niin "talonyhtiön puheenjohtaja" lähtee taivasalle. Asuntosijoituksista saa aina rahansa takaisin.

        Sanoo ihminen, jolla ei ilmeisestikään ole mitään kokemusta lapsista!


      • ihmettelijäkö
        EI OLE NÄIN! kirjoitti:

        Kyllä se kuule on niin että hiljaisuus klo.7.00-22.00 ja tarpeeton melun aiheuttaminen kielletty muuna aikoina.Jopa jatkuva musiikin kovalla soitto tai koiran haukkuminen päivällä,antaa aihetta varoitukseen ja kolmannen varoituksen jälkeen häätö.Ei kenenkään tarvitse kotonaan valvoa naapureitten takia puoleen yöhön,ei edes kello kymmeneen jatkuasti metelin takia.Pitäähän jo järkikin sanoa ettei pikku lapset jaksa valvoa myöhään ja niin vanhemmat ihmiset,sairaat kuin lapsetkin tarvitsevat päivällä saada nukkua rauhassa.Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaakattavat akat rappukäytävässä oven takana ilta -tai yömyöhään,ei tajuta että toiset nukkuu.Ejuodaan ja sitten kailotetaan turpa suorana kuin euroopan omistajat.Samoin se Elefanttikävely ja vesien lasku yömyöhään,vaikka olisivat kotona koko illan.Kyllä kerrostalossa pitää joka hetki ottaa huomioon toiset asukkaat,tai muuttaa maalle mesuamaan missä ei ole naapureita.

        Jaa että hiljasuus klo.7.00-22.00? Ihan miten vaan jos tykkäät päivällä nukkua, mutta meillä se on kyllä ollu klo.22.00-7.00... :DD


      • vcxvcxxvcxvcxvxvxc
        ;) kirjoitti:

        No johan on rautanyrkillä mielipiteet! Kerrostalossakin asuneena voin sanoa, että kyllä siellä asumisen äänet saa kuulua! Vai millä hiljennät vauvan itkut ja jalkojen töminät. Koirien haukunnat ja ihmisten riitelyt. Soitatko ovikelloa ja sanot turpa kiinni!?, vai mitenkä olet ajatellut asiat hoitaa. Jos noin paljon ottaa pattiin muuta maalle niin kauas naapureista ja taajamasta kuin mahdollista ja nauti lintujen laulusta yms., mutta kyllä ne elämisen äänet saa kuulua!! Satutko tietämään että aamu 6.00 saa virallisesti ruveta metelöimään ja ilta 22.00 jälkeen hiljaisemmalla äänellä, mutta ei se tarkoita että pitää olla niin hiljaa että kuulee hiirenkin pissivän pumpulin päälle. Mie oon asunut sekä kerrostaloissa että rivareissa ja olen elänyt!! Myös huudattamalla välillä steroitakin jos siltä on tuntunut eikä kukaan oo tullut valittamaan että mitä teet, luvan kanssa (seinä viestit alakertaan) olen juhlinutkin, niin että katso itsees peiliin jos metsää puilta näät ja jos oikein ahistaa, niin mee sinne metsään ja pysy siellä!!

        Niin no vauva tietenkin hiljennetään esimerkiksi lähtemällä työntämään sitä kärryillä tai leikittämällä sitä tms. Jalkojen töminän poistat kävelemällä ilman hyppimistä jos kyse on normaalista talosta. Koirien haukunnan vältät kouluttamalla koiraa ja tarvittaessa hankkimalla sitruunapannan. Ihmisten riitelyn vältät olemalla sen verran asiallinen keskustelija, että ei tarvitse huutaa kurkku suorana.

        Kaikki ovat ihan omia valintoja ja naapurit varmasti ymmärtävät. Itseäni ei häiritse vaikka joka viikonloppu kuunnellaan musiikkia kahteentoista asti, mutta ymmärrän sen että monia se häiritsee. Jos haluan kuunnella musiikkia kovemmalla niin laitan kuulokkeet päähäni. Toisinaan kuuntelen kaiuttimista myös hieman isommalla musiikkia, mutta tämä on muutaman kerran puolessa vuodessa eikä todellakaan joka toinen viikonloppu.


      • Anonyymi
        voi jestas! kirjoitti:

        Joo kyllä tämä sitten menee yli hilseen!!

        Hiljaakin voi kävellä? Vuorokaudenajasta riippumatta ihminen voi kävellä asunnossaan juuri sillä tyylillä, millä muutenkin kävelee.

        Ei kenenkään tarvitse varpaisillaan sipsuttaa naapurien tähden! Kukaan ei varmasti kuitenkaan hypi tasajalkaa keskellä yötä, siitä voisi jo valittaakin.

        Myös tällaisille ihmisille kerrostalo väärä paikka!

        Jep. Ikäviä nämä naapurit. Ite teen vuoro töitä ja näin ollen joudun tulemaan yöaikaan töistä yms. Naapurille oven kolahdus on kuin punainen vaate, vaikka kuinka hiljaa sen sulkisi. Silti kuulee. Hän myös väittää että juoksen asunnossa ja metelöin tahallaan. Vihaan juoksemista, enkä tee sitä vapaa ehtoisesti. Ilmeisesti ei saa kävelläkään. Hänen kyllä on alkanut itse tahallaan metelöitä hakkaamalla seinää, rymistellen ja lumitöitäkin tehnyt kello 3 yöllä, tullut ovelleni uhoamaan jne.


    • Normaali ihminen

      Mielenkiintoinen pointti vaan se että naapuri ei suostunut keskustelemaan asiasta. Itse olisin ollut valmis sopimaan yhteisistä pelisäännöistä kyseisen naapurin kanssa. Normaali hiljaisuushan ei heille riittänyt.
      En ollut omasta, muiden naapureiden enkä poliisinkaan mielestä häirikkö.

      • ni8765rfghj

        Mikä on normaalia. Tuskin nuoriso malttaa puhua kuiskaten vaan alkoholi nostattaa sitä uhoa oksenteluun ja -vessanvetotalkoisiin saakka. Kannattaa uskoa, että kerrostaloissa on olematon äänieristys.


      • norminuori
        ni8765rfghj kirjoitti:

        Mikä on normaalia. Tuskin nuoriso malttaa puhua kuiskaten vaan alkoholi nostattaa sitä uhoa oksenteluun ja -vessanvetotalkoisiin saakka. Kannattaa uskoa, että kerrostaloissa on olematon äänieristys.

        NO mutta jos poliisi kerran kävi jo katsomassa, ja oli sitä mieltä että asia on ok, niin mitä kohtaa et tässä ymmärtänyt? Ja jos kerran aloittajan mukaan naapuri ei edes suostu keskustelemaan asiasta, niin eikös se ole sitten jo naapurin oma ongelma, jos ei viitsi edes selvittää asiaa. Luulisi että halua olisi, jos kerran pitää poliiseillekin ilmoitella.
        Ja toinen asia mikä ärsyttää tuossa sinun viestissä on yleistys. KAIKKI nuoret eivät juo alkoholia ja örvellä ja yrjöile yömyöhään. Tai no jos niin on, niin minun naapurissa asuu sitten pelkkiä kuuroja... JA enhän minäkään sano, että kaikki keski-ikäiset ovat ...


      • N30Tre

        Olisi varmaankin riittänyt, jos tuota 22-06 pidetään yörauhana. Aloittajahan kirjoittaa, että: "juhlittiin joka toinen viikonloppu tai harvemmin. Yörauhaa kunnioitin... pääsääntöisesti" eli ei kunnioittanut. Eihän sitä tarvitse ollakaan häirikkö, nuorena sitä ei vaan ymmärrä, että kaikki eivät ole samassa elämäntilanteessa."


    • antibilehile

      "Normaalina nuorena juhlittiin joka toinen viikonloppu tai harvemmin."

      Tarkoittiko tämä sitä että ne juhlat olivat aina sinun luonasi? Jos näin on, niin en ihmettele yhtään jos naapurit valittavat. Olen huomannut tämän omassa tuttavapiirissäni, että usein se on niin että yksi tietty ihminen/pariskunta järjestää aina ne bileet joiden luokse muut tulevat vieraaksi, ts. yhdestä asunnosta tehdään bilekämppä. Tällaisessa tilanteessa naapurit joutuvat liian koville, koska meteliä on harva se vkl eikä koskaan voi tietää milloin on hiljaista ja milloin ei. Olisi reilumpaa pitää niitä juhlia tasaisesti kaikilla "bilettäjillä", niin että yksi järjestäisi ne bileet vaikkapa kerran kolmessa kuukaudessa, eikä silloinkaan tarvitse järkyttävää meteliä pitää. Jos tosiaan baariin lähdetään viimeistään puolilta öin, ja yöllä tullaan hissukseen kotiin eikä metelöidä rapussa tai pidetä jatkoja, naapurisovun luulisi säilyvän.

      Itse siedän satunnaista meteliä juurikin sinne puolille öin, mutta jos se jatkuu yhteen tai kahteen asti yöllä, alkaa ottamaan päähän. Pahinta on jos tällaista on arkena. Kaikkein ärsyttävintä on, jos herää siihen että jossain on jatkot.

      • jki9876t5rgfh

        Niin juuri. Mitä järkeä änkeä aina samaan asuntoon. Kyllä maalaisjärjellä pitäisi tajuta, että porukasta lähtee ääntä vähän liikaa hiljaisuuden jälkeen. Laminaatit kopisee, vessa kolisee jne.


      • kotipirkko

        kun kyseessä on aina sama asunto jossa istutaan metelöiden iltaa ja vielä palataan kapakasta takaisin metelöimään on kohtuutonta muita asukkaita kohtaan -menossa töihin tai ei ja josta tulisi tehdä valitus -ketä metelelöinti koskee/häiritsee asukkaiden keskenen aloittamalla soittamaan virkavalta toteamaan kova äänisyydestä ym ja kotirauhan häiritsemisestä
        sillon tällön on juhlittava mutta kohtuudella -kiitos


    • normaali ihminen

      Meillä ei ollu koskaan jatkoja. Aloteltiin, ehkä saunottiin jne. mutta mitään audiolaitteiden tehojen ulosmittausta ei harrastettu. Ja ihan varmasti oltiin lähetty paariin joka ilta ennen puolta yötä. Paikallisessa teinikapakassa oli happyhour aina kasista kymppiin. Viis markkaa per stobe, ei sitä kukaan tahtonu jättää väliin :).
      Alkaa oleen aikaa ettei ihan tarkkaan muista mutta kyllä tällasia iltojen alotuksia oli varmaankin se parin viikon välein. Vieraita oli yleensä yhdestä viiteen. Yleisimmin yksi.
      Kaikkien muiden kanssa asiasta puhuessani meidän huoneiston ei katsottu olevan häiriöksi. Kyllä mulla on ihan normaali käsitys siitä mikä on häiriötä ja mikä ei enkä tosiaankaan mielestäni ole siinä mielessä ollut epänormaalin äänekäs missään missä olen asunut.
      Enkä mä täällä hae sympatioita enkä hyväksyntää. Laitoinpahan oman tarinani luettavaksi. Mä tiedän olleeni oikeassa. Meillä sattu vaan huono tuuri joutua mulkeron niuhottajan naapuriksi. En toivo kellekään toiselle samaa.

      • kannat kattoon!

        Itse olet oikein säälittävä paskaniuhottaja! Oikein uhoaja!!!!


      • Yleensä äänet kuuluvatkin yhdelle naapurille parhaiten riippuen talon seinistä, lattioista, tuuletusputkista yms. rakenteista. Yhdessä talossa jossa asuin, kuului puurakenteiden takia parin asunnon päässä olevan keskustelut aina meidän keittiöön. No eipä haitannut, mutta oli mielenkiintoista huomata. Ihan mielenkiintoisia filosofisia keskusteluita hän kävi, onneksi ei pitänyt illanistujaisia myöhään.


      • älämölinääkö

        ´vähän samanlainen meininki oli vuosia sitten eräässä kerrostalossa jossa asuin..yläpuolellani asui nainen joka otti muutaman vuoden asumisen jälkeen minut silmätikukseen..väitti että kusetan koiraani pihaan ,kuuntelen aliarvostettua musiikkia,ja että vieraani puhuvat liian lujaa ym.ym.laitteli vielä haukkumakirjeitä joista kyllä selvisi tämän ihmisen oma henkinen tila..
        Ennenkuin muutin ko. asuntoon eräs tuttuni sanoi että siihenkö aiot muuttaa..siinä rapussa asuu yksi v..mäinen akka joka on hankkinut häätöjä toisille asukkaille!!
        En tälläista uskonut ,mutta nyt uskon.. en saanut häätöä,vaan muutin itse pois ja tuttuni muuti ko.asuntoon..
        Hauska oli kulla jälkeenpäin kun tuttuni oli yllättänyt sen muijan kusettamasta omaa koiraansa etupihalle aivan oven eteen..ett se siitä kusettamisesta..
        Kun sain siltä akalta haukkuma kirjeitä otin yhteyttä seinä ja alakerran naapureihin..kaikki sanoivat etten ollut , mitenkään häiriöksi..
        Toisesta talosta juttelin erään toisen naapurin kanssa jonka kanssa aina koiran kävelylenkillä oli tapana jutella ja sanoin että muutan pois ,kun en jaksa..hän sanoi että kyllä arvaa minkä vuoksi..sama akka oli aukonu päätänsä jopa toisessa talossa asuville ihmisille...
        Kerrostalossa valitettavasti yleensä on aina vähintäänkin yksi jota häiritsee aivan kaikki..lue:omassa päässä vika...ja tällaislla ihmisllä ei kerta kaikkiaan ole omaa elämää vaan pitää kytätä muita..
        Yhdyn kyllä siihen että sääntöjen mukaan pitää elää ja niin olen tehnytkin ..5-vuotiaasta asti olen kerrostalossa asunut ja vasta 50 vuotiaana ensimmäisen kerran jouduin tällaisen vinopää naapurin uhriksi..
        Sitäpaitsi vuokralais laki sanoo että valitukset pitää tehdä kirjallisina ja laitta isännöitsijän kautta..


      • Entä jos

        Ehkä se naapuri oli vittuuntunut, ku ei päässy taloyhtiön puheenjohtajaksi ja halus siksi päästä susta eroon..??


    • Hiljaa yöllä

      Tuon takia bilettäjän tulee hakeutua vain yhteiskunnan maksamiin vuokra asuntoihin, säilyy rauha sitä haluaville.Kohtuulisilla Jatkoilla komenttiasi näytät kirjoitavan 8 min jälkeen puolenyön.Kävin viimeyönä sanomassa naapureille hiljaa teinibimboja asuu naapurissa olen tiukkapipo.

      • metall-leidi

        Juuh! Kyllä yhteiskunnan maksamissa vuokra-asunnoissa on bilettäjiä aivan riittävästi ja voi sitä onnetonta köyhää joka käy töissä ja yrttää elää hörhöjen seassa.
        Täydellistä terrorismia ja mitkään valitukset eivät auta . Ei auta, että puhuu isännöitsijälle, koska vuokra-asuntoyhtiöissä on sosiaali-isännötsijöitä ja riitatilanteissa heiltä liikenee ymmärtämistä bilettäjille.
        Saan vaan neuvon, että kierrä asunnosta toiseen ja kerää nimilista. olen kysellyt muilta naapureitla , mutta heitä ei muka aamuöinen meteli häiritse.
        Pelko vissiin ohjaa talon muiden ihmisten haluttomuutta tarttua häiriköintiin.
        Kirottua köyhyys kun ei voi valita ei naapureitaan eikä asuntoa.
        Parhaassa työiässä olevat rockiukot ja heidän naisensa metelöivät ja tämä meteli on aina aamuyöllä.
        Voi sitä onnen päivää kun tuet muuttuisivat vastikkeelliksi ja nämä paskiaiset pakotettaisiin töihin.
        olen vähemmistöön kuuluva vuokrani täysin maksava ja työssä käyvä ihminen ja maksan myös veroja.
        Maahanmuuttajia mollataan joka käänteessä, mutta täällä asuvat maahanmuuttajat elävät siivosti, käyvät töissä, eivätkä dokaa, eivätkä metelöikään.
        Heti on tiukkapipo jos haluaa kohtuullisen kotirauhan niin aivan kohtuullinen vaatimus pistetään tiukaapipoisuuden tiliin.


    • antibilehile

      Aloittajalle: eli vietitte siis aikaa useimmiten sinun luonasi kaverin/kavereiden kanssa? Veikkaanpa, että siinä juuri on se ongelma. Ilmeisesti asunnostasi on kuulunut jotakin möykkää, tosin alkuillasta, mutta koska se on ollut toistuvaa se on ärsyttänyt naapuriasi niin paljon että hän on asiasta valittanut. Ja veikkaanpa että juuri tuo on lisännyt ärsyyntymistä että vieraat ovat aina sinun luonasi ja naapuri on kokenut vieraistasi olevan heille häiriötä. Eli siis ongelma ei välttämättä ole ollut sinä vaan sinun vieraasi ja ärsyyntyminen siitä, miksi ne etkot ovat aina sinun luona eikä joskus jossain muualla. Ehkäpä naapuri on myös ajatellut, että mitä keskusteltavaa asiasta enää on. Te olette hänen mielestään meteliä aiheuttaneet eikä hänen mielestään asiassa mitään keskusteltavaa enää ollut, ainoastaan hän halusi että melu loppuu. Veikkaanpa tosiaan, että ongelma on ollut jatkuva vieraiden käynti asunnossasi, ja vieraista aiheutuva melu.

      Itse heräsin tänä aamuna viideltä, kun naapuri tuli seurueineen baarista ja jotain jysähti ulko-oveani vasten. Meillä kun ei ole väliovia ja asun yksiössä eli joudun nukkumaan ulko-oven vieressä, heräsin sitten heti, ja koska asunnostakin kuului sen jälkeen jotain älämölöä, en saanut enää nukuttua kun heräsin niin täysin. Meillä on kyllä tosi surkea äänieristys tässä talossa, totta puhuen surkein missä olen asunut, eli "normaalitalossa" tuskin olisin edes herännyt. Harmittaa, koska olisin viikon jälkeen kaivannut kunnon yöunet, ja nyt tämä päivä menee kyllä aivan persiilleen ja suunnitelmat uusiksi. Itselleni tulee myös sellainen kumma olotila näistä aamuyön herätyksistä, että joudun jonkunlaiseen "ylikierrostilaan", eli väsyttää, mutta en pysty nukkumaan enää päivällä, ja tosiaan harmihan se on joutua nukkumaan päivällä sen takia että naapuri on häirinnyt yöllä. Raahustan sitten koko päivän tosi väsyneenä enkä oikeastaan jaksa tehdä mitään, ja asia korjaantuu vasta seuraavana yönä.

    • Angel71

      "Yörauhaa kunnioitin ainakin pääsääntöisesti enkä koskaan metelöinyt ainakaan puolenyön jälkeen."

      Itse asun kerrostalossa, jonka järjestyssäännöissä sanotaan, että: Kaikenlainen häiritsevä elämä on kielletty ja erityistä hiljaisuutta on noudatettava klo 23 - 06.

      En kyllä yhtään ihmettele jos naapuriperhe on kärsinyt tilanteesta! Itse 3-vuorotyötä tehneenä viikolla että viikonloppuisin sekä mahd. vielä tuplavuorojakin(sairaalassa) ja jos naapuriini olisi sattunut vielä sinunlaisesi partyanimaali, niin olisin varmasti hommannut häädön keinolla millä hyvänsä.

      Kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä hieman!!!

      • ki8765rfg

        Kyllä muuten vuorotyötä tekevät ovat myös yhdenlaisia häiriköitä. Herätykset on aina naapurin vuorojen mukaan aamuin illoin. Toki jotkut varmasti ajattelevat myös naapureita, mutta suurin osa ei.


      • sekonaapuri
        ki8765rfg kirjoitti:

        Kyllä muuten vuorotyötä tekevät ovat myös yhdenlaisia häiriköitä. Herätykset on aina naapurin vuorojen mukaan aamuin illoin. Toki jotkut varmasti ajattelevat myös naapureita, mutta suurin osa ei.

        Niin ja normiaikaan työtätekevät on vuorotyöläisille iso häiriö päiväsaikaan, kun pitäisi saada nukkua yövuorojen välissä.
        Jos asuu kerrostalossa, niin pitää olla vähän paksumpi nahka, ettei joka inahduksesta vedä verenpaineita päälle kahdensadan. Jos ei siedä normaalin elämän ääniä, niin sitten ei kannata asua kerrostalossa vaan muuttaa rivariin tai omakotitaloon.
        Itekin vuorotyötä tekevänä joudun päivisin pitämään korvatulppia mut silti huoltoyhtiön tekemät pihahuollot herättää mut AINA kesken unien, jos sattuvat tekemään niitä mun nukkumisaikaan. Silti en asiasta valita, koska tekevät arvokasta työtään ja ehkä mä saan nukuttua puuttuvat tunnit myöhemmin.
        Joku tuolla ylempänä valitti jopa siitä et yöaikaan vedetään vessoja... Jättääköhän ko kirjoittaja itse tarpeensa vetämättä, jos hätä iskee yöllä? Mä en, joten aion vetää vessani myös yöaikaan. Ei kerrostaloasuminen tarkoita sitä et elää pissi sukassa, kyllä täytyy saada elää ja viettää päiväsaikaan normielämää. Kyttääjät kuolee varmaan otsasuonen repeämiseen, koska nehän nostaa verenpaineet taivaaseen vähäisenkin äänen perusteella.
        Olen eläny joskus sellaisen nuorenparin naapurina, he bilettivät aika säännöllisesti ja mulla meni pari kertaa hermot keskenjääneiden unien vuoksi. Kun he muutti pois asunnosta, niin sit se helvetti vasta repesi. Sain naapuriksi keski-ikäisen juopottelevan pariskunnan, missä mies huoritteli ja hakkasi naistaan ihan säännöllisesti. Joskus siellä nainen lensi varmana päin huonekaljua, koska ihan selvästi siellä kuului sellaista ääntä mikä tulee huonekaluja lattiaa pitkin vedettäessä. Kerran soitin sinne poliisitkin paikalle mut sama älämölä jatku samoin tein, kun poistuivat. Kukaan muu naapuri ei muka kuullu mitään, no kuuroja olivat vissiin :D
        Eli mielummin otan ne bilettävät nuoret, kuin huorittelevan naapurin isännän, bilettäjille voi yleensä mennä sanomaan nätisti mut hakkaavalle naapurin kusipäälle ei, tai saa varmaan ite turpiin. Nykyisessä taloyhtiössä on rauhallista, joskus naapuri pitää miesporukalla urheiluiltoja, jotain matsia seurataan, kun kuuluu railakasta tuuletusta. Sekään ei häiritse, vaikka tapahtuu osittain hiljaisuusajan ulkopuolella.


    • Normaali ihminen

      Voi hyvänen aika. Lukekaa mitä on kirjoitettu, ymmärtäkää se ja kommentoikaa vasta sen jälkeen. Toistan itseäni: mun luona ei ollu jatkoja kertaakaan. Tai ehkä yhdet, tupareiden jälkeen. Niistä ilmottelin taloyhtiössä reilusti etukäteen. Sillonkin ne ketä tuli meille, meni suoraan nukkumaan tai oksentamaan pesuhuoneeseen ja sitten nukkumaan.

      Totta helkkarissa sitä nuorena mennään eikä meinata. Ja meidän kaveripiirissä mun kämpässä tais olla kaikista vähiten illanalotuksia.

      Ja tuo että joku tarttuu siihen että olen puolenyön jälkeen kirjottanu. Voi elämä! Nykysin asun omakotitalossa ja kolmen lapsen isänä aikaa ei paljon muullon ole kirjotella.

      • ??!!

        Se on hyvä että muutit maalle,siellä voi pilettää sitten läpi yön.Miksi omasta nuoruuden häiriköinnistä ja naapureille harmin tuottamisesta piti tänne kirjoittaa,kaipa tajusit ettei kukaan naapuri halua tuttavuutta tehdä häiriköiden kanssa.
        Tajuatko itsekkään miten tressaavaa voi puoleenyöhön kolistelu olla sellaiselle joka haluaa kodissaan rauhallisuutta,levätä kun väsyttää,eikä kuunnella juoppojen älinää seinän takaa.


    • KOTIRAUHAA!

      Selvä provo, ei kukaan voi olla noin piittaamaton IDIOOTTI! Tai hetkonen, Suomihan tuntuu olevan heitä täynnä! Noh, provo tahi tositarina, tarinan parikymppinen nuori on kusipää mulkku, joka sietäisikin saada häädön, jotta oppisi asumaan!!!!!

      • Snif

        Suomi näyttää nyt olevan täynnä katkeraa, purkautumatonta vihaa, jopa kotirauhan nimissä.


      • Huomannut2

        Sää se jaksat provoilla pitkin Suomi24 palstoja.


      • Tuulihuuli
        Snif kirjoitti:

        Suomi näyttää nyt olevan täynnä katkeraa, purkautumatonta vihaa, jopa kotirauhan nimissä.

        Sanos muuta! Normaalia elamaa on kai siivouskin 5:n aikaan aamulla?


    • kiilo

      Parikymppisenä olisin voinut kirjoittaa yhtä "typerän" avauksen kuin ketjuviestin aloittaja. Nyt nelikymppisenä perheellisenä ja kovasti työtä tekevänä ihmisenä sympatiani ovat heidän naapureidensa puolella.

      Kerrostaloasumisen monet ongelmat ratkeaisivat parhaiten ,jos äänieristys olisi sitä luokkaa, että eri elämänrytmit ja tavat omaavat ihmiset eivät häiriintyisi toistensa metelistä. Mutta sellainen äänieristys ei ole mahdollinen.

      "Pääsääntöisesti hiljaisuusaikojen noudattaminen" ei riitä. Lakien ja asetusten mukaankin kerrostaloissa pitää aina ja kaikkina aikoina elää niin, että ei jatkuvasti ja kohtuuttomasti häiritse muita.

      Tänä päivänä ihmisten elämänrytmit ovat erilaiset. Miten esim sovittaa yhteen yö- ja päivätyöläiset ilman, että molemmat häiritsevät toisiaan jo väkisinkin ?

      Jotta homma pelittäisi, niin lapsiperheet pitäisi asuttaa samaan taloon, hyppimään ja pomppimaan toistensa päiden päälle. Maahanmuuttajat pitäisi asuttaa yhteen huutamaan/keskustelemaan kurkku juuttuneena huutoasentoon. Työttömät, bailaajat, nuoriso, hissukseen elävät eläkeläiset samaan, pianonpimputtajat yhteen jne...

      Tai sitten meidän kerrostaloissa asuvien pitää vaan ymmärtää elää siten, että teemme kaikkemme, jotta pysyttelemme metelimme kanssa omien seinien sisäpuolella. Ihmiset kyrpiintyvät toisiinsa ihan silkan väsymyksen vuoksi.

      Muistakaa että vuokratalossa riittää, kun kaksi naapuria kyrpiintyy sinuun -ja olet ulkona.

      • No problem

        "Kerrostaloasumisen monet ongelmat ratkeaisivat parhaiten ,jos äänieristys olisi sitä luokkaa, että eri elämänrytmit ja tavat omaavat ihmiset eivät häiriintyisi toistensa metelistä. Mutta sellainen äänieristys ei ole mahdollinen."

        Kyllä on. Yläkerran naapurilla on vieraita harva se viikonloppu eikä mitään kuulu tänne. Minulla on vieraita harva se viikonloppu eikä mikään kuulu naapuriin.

        Jos pitää musiikin hiljaisella ja keskustelee normaalilla äänenvoimakkuudella, ongelmia ei pitäisi olla. Vieraita voi ja saa kutsua vaikka asuisi kerrostalossa. Vieraat voivat myös olla kylässä jopa yön yli.


    • antibilehile

      "Kerrostaloasumisen monet ongelmat ratkeaisivat parhaiten ,jos äänieristys olisi sitä luokkaa, että eri elämänrytmit ja tavat omaavat ihmiset eivät häiriintyisi toistensa metelistä. Mutta sellainen äänieristys ei ole mahdollinen."

      Kyllä tuollainen äänieristys on mahdollinen, ja itse olen sellaisessa talossa asunutkin. Kyse oli 1987 tai 1988 rakennetusta entisestä kaupungin vuokratalosta, joka oli muutettu myöhemmin opiskelijataloksi. Naapureista ei koskaan kuulunut yhtään mitään, vaikka tiesin että bileitä pidettiin, ja olin kerran alakerran asukkaan järjestämissä bileissä itsekin. Musiikki pauhasi täysillä ja ihmiset huusivat siihen päälle. Bileet jatkuivat aamuun asti, mutta lähdin itse kotiin jo puolen yön jälkeen koska olin vielä hiukan kipeä flunssan jäljiltä. Meille yläkertaan ei kuulunut mitään alakerrasta, ei edes etäisesti bassonjytkettä. Ovetkin olivat talossa niin jytyt, että kun olin bileasunnosta lähtenyt ja kävellyt muutaman askeleen rapussa ei musiikkia/meteliä enää kuulunut.

      Eli tällaisia taloja on ollut mahdollista rakentaa jo ainakin 20 vuotta, eikä edes tarvitsisi olla näin hyvää äänieristystä että "normaalit elämisenäänet" eivät kuuluisi naapuriin. Vaikka rakennussäännöksiä on vaikka kuinka, ei näitä silti noudateta. Esimerkiksi kävely (tömistäminen) ei saisi kuulua muihin asuntoihin, mutta silti se vaan kuuluu monessa asunnossa. Huonolla tuurilla tömistäminen ei kuulu vaan yläkerrasta, vaan kaikuu kaikista ympärillä olevista asunnoista.

      Ihmisten pitäisikin vaatia rakentamiselta parempaa tasoa. Olen myös sitä mieltä, että huono äänieristys ei ole vain "ärsyttävä" asia, vaan vaikuttaa merkittävästi asumisen tasoon, elämänlaatuun ja jaksamiseen.

      • Selvitä kohde ensin

        Kerrostalon äänilähteet voivat olla vaikeita paikallistaa.
        Yritimme vaimon kanssa nukkua kun puhelin soi. Alakerran isäntä huusi puhelimessa aivan raivona, että lopettakaa jo se metelöinti he haluavat nukkua.
        Hänen oli todella vaikea uskoa, ettei meteli olisi tullut meiltä. Pyysin häntä seuraavalla kerralla katsomaan parvkkeeltaan ennen soittoaan, että missä huoneistossa on valo, ehkä se äänikin tulee sieltä.
        Kävin itse sitten katsomassa ja huomasin sen valon olevan päällä valittajan alapuolella, ei yläpuolella.
        Häiritsi se ääni toki meitäkin ja varmaan aika monta muuta.


      • uudet parempia

        Rakentamisessa on ollut ennen ja on edelleen säädökset desibelimääristä, jotka rappukäytävästä saa kuulua asuntoon, asunnosta toiseen asuntoon, sekä ulkoa asuntoon sisälle.

        Desibelien toteutuminen mitataan valmiista rakennuksesta ja sen tulee olla vaatimukset täyttävä.

        Desibelirajat muuttuvat kokoajan tiukemmiksi, tarkoittaen, että 60-luvulla ei välttämättä ollut rajoja ollenkaan tai ne olivat sellaiset, ettei rajojen sisään pääsemisestä tarvinnut erikseen huolehtia, vaan ne toteutuivat väistämättä.

        Ja kyllä, edellinen kirjoittaja oli oikeassa siinä, että nykypäivän talot ovat hiljaisia. Edes askeläänet eivät kuulu.

        Olin kerran rauhassa kotona ja luin jotain lehteä. Oli aivan hiljaista. Päätin lähteä käymään kaupassa ja avasin rappukäytävän oven. Rappukäytävään kuului kova musiikki. Se tuli seinänaapuristani.

        Muuttakaa hyvät ihmiset uudempiin kerrostaloihin!


    • mun pappa oli tykkim

      Miksi pitää ihmisen bilettää ja ryypätä?Siitä ei seuraa muutako avioeroja ym...pettämisiä,tappeluja,vittu sielä vittu täälä...koko ajan saa kuulla tommosta,ottaa päähän.Ja kaiken huippu on tää ku suomalaiset aina valittaa kaikesta,ollaan katteellisia...jne.olkaa tyytyväisiä et meillä on maailman paras maa asustaa...ja kiitos kuuluu niille jotka puolusti meidän maatamme,-39viiva45 ugh olen puhunut!!!

    • Hei, haloo!

      "Yörauhaa kunnioitin ainakin pääsääntöisesti enkä koskaan metelöinyt ainakaan puolenyön jälkeen."

      Just joo, oletko tullut ajatelleeksi, että joku saattaa joutua heräämään vaikkapa jo klo 3 tai 4 aamulla töihin, joten hänen pitäisi saada nukkua vähän kauemmin kuin se 3-4 tuntia, minkä hän saa nukuttua kun pidät puoleenyöhön möykkää? Ei se järjestyssääntöjen hiljaisuusvaatimus klo 22-7 välillä niissä säännöissä ihan turhaan ole...

      • jotta tämmönen talo

        muuttakaa maalle perhanan valittajat. siellä saatte rauhassa olla ja elää. Eikä tarvii kuunnella naapurin bilettämistä ja kirjotella lappuja postiluukuista. tai isännöitsijälle.
        Meidän taloyhtiössä kun ei saa kuulua edes päivällä sitä kuka yskäsee tai pierasee. Häiritsee kuulema naapuria, vaikka hoitolapset alakerrassa lyö patteriin varmaan
        kauhalla muutaman minuutin välein Ja hoito"täti hoidettavat huutavat kilpaa.


      • Juhani A.
        jotta tämmönen talo kirjoitti:

        muuttakaa maalle perhanan valittajat. siellä saatte rauhassa olla ja elää. Eikä tarvii kuunnella naapurin bilettämistä ja kirjotella lappuja postiluukuista. tai isännöitsijälle.
        Meidän taloyhtiössä kun ei saa kuulua edes päivällä sitä kuka yskäsee tai pierasee. Häiritsee kuulema naapuria, vaikka hoitolapset alakerrassa lyö patteriin varmaan
        kauhalla muutaman minuutin välein Ja hoito"täti hoidettavat huutavat kilpaa.

        Kyllä se on itsestäänselvyys että häirikön pitää lähteä eikä niiden joiden normaali elämä häiriintyy.


      • Huh...
        Juhani A. kirjoitti:

        Kyllä se on itsestäänselvyys että häirikön pitää lähteä eikä niiden joiden normaali elämä häiriintyy.

        Normaalia elämää ei ole että pitää olla kusi sukassa naapurin takia että naapuri voi nukkua milloin haluaa. Normaaliin elämään kuuluu mm. vieraat. Ei tietenkään musiikin huudattaminen täysilä tai keskustelu huutamalla mutta kyllä mä voin tänne kutsua kaverin viinipullon tyhjentämään ja se kaveri voi olla täällä vaikka iltamyöhään asti.


    • Railitar

      Olen kyllä myös sitä mieltä että rakennuksilta ja rakennuttajilta tulisi vaatia enemmän talon äänieristystä suunniteltaessa. Asuminen on niin kallista ainakin pääkaupunkiseudulla Suomessa, että olisi oikeudenmukaista saada asua rauhassa tai pieniä bileitä kotonaan pitäen. Ilman että häiritsee naapureitaan. Itse olen hiljainen tätieläjä. Kerran, lapsenlapsi oli sairaana kylässä olosuhteiden pakosta. Nukkuminen oli vähän niin ja näin joten ensimmäisenä yönä kävimme keskellä yötä juomassa ja syömässä. Mittailin kuumeet ja käytin lapsen pissalla. Seuraavan yö meni jo paremmin. Lapsi heräsi kyllä yhdeltä ja itki koti-ikävää, äitiään. Siitä selvittiin yhdellä sadulla ja fikkarileikillä. Alakerran herra kuunteli korva oven välissä kun lähdimme lapsen kanssa kotimatkalle ja tuli rapusta parkkipaikalle saakka koko ajan päätään aukoen. Niin, ensin tervehdin häntä ja esittelin lapsenlapseni, pahoittelin jos jotain oli kuulunut ja selitin tilannetta, että lapsi oli sairas ja äiti sairaalassa. Ukko jatkoi, arvosteli minut huonosksi lapsenhoitajaksi, että ihan kaikilla ei pitäisi lapsenlapsia olla. En voinut mitenkään ärähtää hänelle mitä mieli teki koska roikutin toisessa kädessä lasta. Lopulta totesin ihan tavallisella äänellä että ehkä on syytä muuttaa asumistapaa jos elämisen äänet häiritsevät, että olen yleensä täysin hiljaa ja heidän valituksien vuoksi on asunnon omistajakin poistunut talosta. Eikä ihmiset vain ole äänettomiä, ei hänkään, että kylillä kyllä tunnetaan hänet; on entinen vaimonhakkaaja nimittäin. Sen jälkeen en ole tervehtinyt enkä tervehdi. Mies on uhanut kahdesti autollaan minua liikenteessä. On yrittänyt suistaa minut siis ojaan. Täysin kahjo ukko, lähes mielipuoli. Niin, asun Tapiolassa, Espoossa ja tämä rupinen luukku on rakennettu joskus viiskytluvun puolivälissä, ukko akkoineen on alkuperäinen asukas. Jos tunnistitte niin pitäkää varanne. Tuollaisista naapureista kun ei tiedä.
      Kun tuli aloitetuksi niin voinhan kertoa loputkin. Kun muutin tähän aikoinaan pakettiautolla niin meidät tultiin ulos valokuvaamaan ihan. Autoa ei saanut tuoda lähelle ulko-ovea vaan muuttaa pitäisi niinkuin hekin aikanaan, monet rappuset ja ylämäkeen kapuamisineenn. He olivat tuolloin kaiketi 20-30 -vuotiaita, minä olen viiskymppinen monisairas nainen. Hmmmm.... kyllä olenkin huono ja vaikea naapuri. Yläkerrassa asuu mies joka on kanta-astuja, joka jumppaa rapussa, kävelee tämisyttää rullaluistimmillaan, tulee tukevassa laitamyötäisessä kotiin joka pe-la -aamuyö tampaten portaikkoa niin että ovi särisee. Hän kävelee kolmen neljän aikaan yöllä kengät jaloissaan pitkin asuntoaan, siirtelee huonokaluja niin että kolina käy... paiskoo ovia joka kerran tullessaan tai mennessään. En ole valitellut, pyrin ajattelemaan että kiva, en ainakaan asu yksin täällä, yläkerrassa on mies, miten turvallista :)
      Että näin täällä meillä, hienostokaupunginosassa, Suomen yhdellä saastuneimmista alueista, Espoon Tapiolassa. Minulla ei ole koskaan ennen ollut vaikeuksia tulla toimeen naapuristoni kanssa, olen ollut pidetty naapuri. Aiemmin ollaan tervehditty, juteltu ainakin pakolliset ja elämä on sujunut niissä taloissa joissa olen ennen asunut. Tässä naapuristossa ynseyden ja vihan tuntee, onneksi on pari poikkeustakin. Ja juu, muutan kyllä aikanaan, tiedoksi. Minulle tulee varmaankin lankeamaan uusien vuokralaisten otto ja saatte olla varmoja että täältä pesee. Suomalaista hiljaista naiseläjää ette toiste tähän saa ;)))))) kosto tulee olemaan suloinen.

      • ...

        Kyllä niitä hulluja on täällä moneen lähtöön, valitettavasti.


    • heikki.steenroos

      Poliisithan eivät metelöinnin vuoksi tule käymään ellei se tapahdu hiljaisuuden aikaan. Kokemusta on.

      • Liika on liikaa

        Kyllä vain tulevat, ihan päiväsikaan.

        Meillä oli yläkerrassa perhe, jolla oli tapana pitää mieletöntä meteliä, joka kantautui rakenteita pitkin suoraan meille.

        Yritettiin puhua yläkerran kanssa ja ehdotettiin rakentevia. Ei mitään tulosta.

        Yhtenä sunnuntaina, kun olisi halunnut tehdä suht. rauhassa rästitöitä ja möly oli mieletön, saatiin tarpeeksemme ja käännettiin omien musanamikat kaakkoon.

        No, poliisithan tulivat, ja tuli myös isännöitsijältä varoitus, siis meille.

        Meno vain jatkui ja me muutimme.

        Eivät varmaan tarkoittaneet pahaa. Rakenteissa ilmeisesti oli huteruutta.


      • Huomannut2
        Liika on liikaa kirjoitti:

        Kyllä vain tulevat, ihan päiväsikaan.

        Meillä oli yläkerrassa perhe, jolla oli tapana pitää mieletöntä meteliä, joka kantautui rakenteita pitkin suoraan meille.

        Yritettiin puhua yläkerran kanssa ja ehdotettiin rakentevia. Ei mitään tulosta.

        Yhtenä sunnuntaina, kun olisi halunnut tehdä suht. rauhassa rästitöitä ja möly oli mieletön, saatiin tarpeeksemme ja käännettiin omien musanamikat kaakkoon.

        No, poliisithan tulivat, ja tuli myös isännöitsijältä varoitus, siis meille.

        Meno vain jatkui ja me muutimme.

        Eivät varmaan tarkoittaneet pahaa. Rakenteissa ilmeisesti oli huteruutta.

        Jaa, ihmisiä sitten kohdellaan ilmeisesti erilailla. Itse soitin tässä muutama vuosi sitten poliisille, kun naapurin jätkä jumputti JOKA päivä musiikkia iltasella niin että ikkunat ja astiat tärisivät ihan kunnolla. Olin vasta muuttanut tähän asuntoon pari viikkoa sitten ja tätä hommaa oli jatkunut joka ilta siitä asti kun hän oli kotona. Kävin useasti pimpottamassa ovikelloa, mutta ei avannut. Hän kuitenkin lopetti musiikin soiton yleensä viimeistään tunti hiljaisuuden jälkeen. Tosiaan yksi ilta soitin rauhallisesti poliisille ilta yhdeksän aikaan, ja kerroin tilanteen että naapuri soittaa musiikkia niin kovaa että minulla ikkunat ja astiat kilisevät, ja että tätä on jatkunut monta päivää. Täti kuitenkin sanoi puhelimessa, että poliisi ei voi asiaan puuttua, mikäli metelöinti ei tapahdu hiljaisuuden aikaan, oli se sitten kuinka kovaa tahansa.


    • Hissunkissunkerrosta

      Taloyhtiöiden säännöt sanovat, että hiljaa on oltava kello 6-22. Olen itse jo viisikymppinen - - okei, melkein kuusikymppinen akka. Kutsumme kotiimme toisinaan ystäviämme hyvän ruuan ja viinin ääreen. Varmasti vilkkaasta ja iloisesta keskustelusta tai ainakin naurunremahduksista jotakin kuuluu naapuriinkin. En kuitenkaan ole ajanut vieraita kotiin kello 22 viikonloppuna. Kyllä normaaliin asumiseen kuuluvat myös ystävien vierailut ja siitä syntyy normaalia elämisen äänet.

      Jos itse kuulen, että jossakin juhlitaan yritän asennoitua siihen niin, että mukavaa kun ihmisillä on ystäviä, sosiaalista elämää ja kivaa. Räyhääminen, tappelu ja tolkuton känniörvellys on sitten toinen juttu. Sitä ei jaksa varmaan kukaan kuunnella.

      Käsi sydämelle. Onko sinun perheesi aina elänyt niin, että kodistasi ei ole kantautunut lasten mekastusta, liian kovaa musiikkia, ovien paukuttelua tai korotettua ääntä kerrostalonaapuriin. Jos vastaus on myöntävä, olet todennäköisesti kuollut ;-)

      Yritetään ottaa toiset huomioon ja antaa toisille myös tilaa elää ja olla.

      • Yöelukka

        >>Taloyhtiöiden säännöt sanovat, että hiljaa on oltava kello 6-22.


      • kyllä!

        Juuri näin! Siinä puhuu viisas ihminen!

        Itsekin olen muutama vuosi takaperin elänyt, bilettänyt ja rellestänyt samaisessa asunnossa, jossa asun vieläkin, eikä häätöä ole tullut.
        Yksi naapuri oli silloin, joka sai minulle varoituksen aikaiseksi, ja siinä vaiheessa tajusin, että ehkä niitä jatkoja voisi jättää vähän vähemmälle :)

        Tämänkin asian hän olisi voinut hoitaa eri tavalla. Kyllä hän laitteli törkeitä nimettömiä lappuja bilettämisestä kuin suihkussa käymisestäkin.. mutta koskaan ei mitään sanonut päin naamaa, eikä koskaan tullut mitään asiallista tekstiä.
        Hän onneksi muutti pois. Minä hieman rauhotuin ja elelen nykyään suht normaalisti, ja yörauhaa parhaani mukaan kunnioittaen.

        Tästä kai johtunee, että kun näen naapuritalon edessä nuoria tupakalla, hirveän metelin saattelemana ja itse olen nukkumassa, en voi kuin hymyillä, koska siitä muistan, että meillä on kaikilla tuohon oma aikamme.

        Ne jotka häiriintyvät nuorten "villistä" elämän tyylistä, ovat varmasti sellaisia, jotka eivät itse koskaan ole nuoruuttaan eläneet :)


    • heikki.steenroos

      Rasittavinta ovat ns. kantapaillä kävelijät. Yläpuolellani asuu tukevahko noin 40-kymppinen yksinhuoltajaäiti, ja jumalauta, kuulostaa kuin siellä tumistelisi norsu kun rouva tömistelee menemään.

      • Minulla myös

        Kokemusta samanlaisesta kulkijasta ja kyllä keljutti. Sellaisesta kulkijasta voi tehdä luonneanalyysin.Jokseenkin ajattelematon. :o(((((((
        Muuta muualle!


      • Mullekin alakerran naapuri valitti kävelemisestäni asunnossani iltapäivällä, kun hän yritti lukea tenttiin. Talossa ei kyllä ollut mitään aanieristyksiä muutenkaan. Vaihdoin villasukkiin, mutta mielestäni hän kyllä vaati vähän liikaa.


      • Malachias

        Tuota olisi vaikea uskoa jos sitä ei olisi itse joutunut kokemaan.
        Kerran vain on sattui kohdalle. Yläkerran asukkaalla oli vieras parin päivän visiitillä. Oli tosiaan kuin olisi norsu tömistellyt, aivan uskomatonta että kävelemällä saa aikaan sellaisen äänen.


    • mettän keskelle vaan

      Kokemusta on..... Tiedän miltä viestin aloittajasta tuntuu! Kerrostaloihin mahtuu näitä mätäpaiseita, on sitten minkäikäisiä tahansa! Meillä on valitettu ihan joka asiasta, pääsääntöisesti lasten metelöinnistä, leikkimisestä, potkuautoilla ajamisesta ja lelujen pudottamisesta lattialle. Kirjallinen varoitus saatiin ensimmäisistä ja ainoista pippaloista kun pidettiin tupaantulijaiset kahden viikon asumisen jälkeen... Uhkailuja on sadellut postiluukusta sisään kolme, ja niistä ei isännöitsijä sanonut mitään, alakerta kun on asunut talossa 13 vuotta kauemmin kuin me. Kuudelle edelliselle perheelle on saanut häätöpaperit niskaan, mepä noustiin barrikaadeille ja saatiin äijä hetkeksi ruotuun. Isännöitsijän ja kolmen muun naapurin kanssa käytiin keskustelu, jossa todettiin että alle kolmevuotiasta ei voi asuttaa kaapissa sidottuna, eikä leikkimistä saa estää. Tätä ei kuitenkaan alakerta voi edelleenkään käsittää. Teen kolmivuorotyötä, ja ainainen valitus on edelleen iltavuoron jälkeiset hampaidenpesu ja suihku. (työni vuoksi on pakko käydä suihkussa ennenkuin voi nukkumaan mennä, mahdolliset bakteerit ym. on käytävä pesemässä pois!) Veden juoksuttaminen siis häirii. Yöllä ei voi vetää vessaa kun siitäkin valitetaan, oli kiva käydä monta kertaa yöllä vessassa (raskaana ollessa) kun ei voinut väleissä pönttöä vetää. Nyt kun meillä on kaksi lasta ja käyn taas töissä, isomummi vahtii joskus heitä päivisin kun eivät ole päivähoidossa joka päivä, ja siitäkin on valitettu kun keskellä päivää lapset metelöi liikaa. Yhden kerran kolmen vuoden asumisen jälkeen koottiin lipasto, ja saatiin kirjallinen huomautus luvatta remontoimisesta, kun naapurin salkkareiden katselu meni pilalle, valitti, ja tehosi. Isännöitsijä ei edes vaivautunut kysymään mitä oltiin ruuvinvääntimen kanssa tehty?! Että näin. Keskelle korpea asumaan niin johan kaikkien elämä helpottuis huomattavasti! (alakerran ukko on sellanen ettei voi valosaan aikaan käydä pihalla kun ei tule toimeen kenenkään kanssa ja on ihmiskammoinen. Potkittiin pihalle eräästä seurastakin kun aina haastoi riitaa muiden kanssa ja oli jatkuvaa tappelua...) Ei ihan turhasta ole meidän perhe tuohtunut!!!!

      • Näin meillä eletään

        Tulee eittämättä mieleen muutamista kirjoituksista, että naapuri on dementtinen tai varhaisdementtinen ja on jo ns. terveenä aikanaan ollujt hankalammasta päästä. Yhteiskunta ei tällaista edes tunnista. Jos vielä sattuu oloemaan "alkuperäisasukas" niin homma voi mennä överiksi. Monet ihmiset eivät käsitä, että alkuperäisasukkaillaei ole yhtään enempää oikeuksia kerrostalossa kuin eilen muuttaneella,
        Talopoliisin virkoja ei vielä ole perustettu, niin että kaikkien tulisi elää ihmisiksi toisiaan kunnioittaen ja yhteisiä sääntöjä noudattaen nimenomaan yöaikaan. Joskus sitä toivoisi olevansa kuussa kun alakerrassa juhlii kuusi henkeä, yläkerrassa saman verran ja naapurirapun mielenterveyshäiriöinen osoittaa mieltään soittamalla jättibassot täysillä kammottavaa mielimusiikkiaan. Kun ylä- ja alkertalaiset poistuvat puolen yön tietämissä muutamaksi tunniksi kapakkaan, mielipuoli jatkaa mökäämikstään ja kun kapakasta paluun aika koittaa, ihme kyllä kaikki juhlijat palaavat taas näihin huoneustoihin ja alkaa umpihumalaisten oma musiikki ja mökä. Eikö niillä samasta kaupngista olevilla juhlijoilla ole kapakan jälkeen mahdollisuus mennä omaan kotiinsa? Pahin on sitten se, kun juhlan järjestäjä on jo palannut kotiinsa nukkumaan ja mökäävä sakki saapuu kello 5 aamulla heittelemään ikkunoihin kiviä ja kiljumaan pihalle, Ei poliisiakaan voi joka kerta kutsua ja kirjallinen valitus isännöitsijän kautta tehoaa vain hetkeksi. Talo on omistusasuntotalo, - Meillä on myös alkuperäisasukas, joka ei koskaan kuule näitä juhlia koska omat lapset ovat aikanaan olleet koko talon bileterroristit.


    • mies 36v

      Mulla on kokemusta naapurista joka valitti joka äänestä mitä mun luota kuului aikoinaan. Ja valitti myös olemattomista äänistä. Tekaisi kaikenlaista juttua isännöitsijälle.
      Ainoo tapa edetä asissa on haastaa naapuri oikeuteen. Niin minäkin tein. Loppujen lopuksi isännöitsijällä ei ole muuta mahista kun häätää sinut koska uskoo mielummin naapuria. Itse olis tapahtumien aikaa armeijassa ja sinä aikana naapuri oli kertonut että metelöin yö kaudet ja keskelä viikkoo, vaikka olis siis suomen armeijassa. Isännöitsijä uskoi kaiken mitä naapuri kertoi ja isännöitsijä yriti häätää mut asunnosta. Yhtenä viikonloppuna tulin kotiin lomille niin kämppä oli tyhjä. Kaikki huonekalut viety kaatopaikalle. Koska en ollut isännöitsijän kehotuksesta muuttanut pois, isännöitsijä oli tyhjentänyt kämpän ja vienyt kaatikselle kaikki tavarat. No mulla oli arvokkaita antiikki huonekaluja jotka olin saanut perinnöksi ja nekin oli heitetty vaatteita myöten kaatikselle. Asuin kaupungin omistamassa kämpässä silloin. olin 19 vuotias. No haastoin naapurini ja isännöitsijän oikeuteen ja sain loppujen lopuksi yli 85000 markan korvaukset menetetystä omaisuudesta 10000 kärsimyksistä. Se oli markka aikaa silloin. Mut olisin halunnut pitää huonekalut koska niiden arvo olisi kasvanut ja sitä oikeus ei ottanut huomioon. Eli kehotan tylysti vaan haastamaan oikeuteen. sillä semmoset perättömät ilmoitukset ei muuten lopu.

      • mies 36v

        Niin ja piti viel sanoo et oikeudessa isännöitsijä teki kaikkensa ja yritti syyttää mua valehtelusta sun muusta. Ei uskonut edes että olen varusmies palvelusta suorittamassa. Suurin osa valituksista tuli kun olin monen sadan kilsan päässä.
        Olin oikein naapurin silmätikku. Se naapuri oli siis 50 v nainen. Siis voitteko uskoo edes armeijan palvelus todistus ei saanut naapurin ja isännöitsijää uskomaan, mut oikeus onneksi piti naapurin selityksiä valheellisina ja todisteet oli kiistattomat mun puolella. Senkin jälkeen mulla on ollut hulluja naapureita.
        Tässä missä nyt asun, olen asunut 11 vuotta ja kaikenlaista hörhöö on
        naapurissa asunut. Kehotan vaan haastamaan oikeuteen perättömistä jutuista.
        Itteään pitää puolustaa!!


      • XD
        mies 36v kirjoitti:

        Niin ja piti viel sanoo et oikeudessa isännöitsijä teki kaikkensa ja yritti syyttää mua valehtelusta sun muusta. Ei uskonut edes että olen varusmies palvelusta suorittamassa. Suurin osa valituksista tuli kun olin monen sadan kilsan päässä.
        Olin oikein naapurin silmätikku. Se naapuri oli siis 50 v nainen. Siis voitteko uskoo edes armeijan palvelus todistus ei saanut naapurin ja isännöitsijää uskomaan, mut oikeus onneksi piti naapurin selityksiä valheellisina ja todisteet oli kiistattomat mun puolella. Senkin jälkeen mulla on ollut hulluja naapureita.
        Tässä missä nyt asun, olen asunut 11 vuotta ja kaikenlaista hörhöö on
        naapurissa asunut. Kehotan vaan haastamaan oikeuteen perättömistä jutuista.
        Itteään pitää puolustaa!!

        se 50nen nainen halus vaan nuorta kaslerlihaa!
        Teki valituksia kun halusi vain huomiotasi, halusi tietää missä olet kun sinua ei näkynyt kotona. Tätiä vaan yksinkertaisesti Banskutti, eikä tainnutkaan ihan vähää, hehehee! =D


      • sukulainen lakimies

        Juuri näin!
        Kirjallinen vastine ja oikeuteen!
        Ps. Kannattaa katsoa mihin paperiin sen nimensä rustaa..


    • jaa a

      Muistuu tästä mieleen eräs kerrostalonaapurini, joka kyttäsi aina ovenraosta rappukäytävän menoa. Voi kuinka monta kertaa tämä samainen naapuri soitti meille poliisit, syynä kova metelöinti, meillä istuttiin rauhassa keittiön pöydän ääressä ja juteltiin niitä näitä, ihan normaaliin äänensävyyn. Olivat toki poliisitkin hieman huvittuneita tilanteesta, kerran oli setäpoliiseilla tukka vissiin vähän kireällä kun kolmatta kertaa tulivat saman illan aikana metelöinnistä soittamaan, kello oli 11 illalla, kaverin ja poikakaverin kanssa kolmestaan pidettiin mässäilyiltaa ja juteltiin, tällä kertaa jo melkein kuiskailtiin kun oli tosiaan jo kahdesti käsketty pitämään hiljaisempaa ääntä!? Sanoivat sedät että otetaanko kaveri mukaan että tilanne rauhoittuu vai menettekö suosiolla nukkumaan!! En meinannut korvia uskoa, että tämmöiseen tilanteeseen mennään, alkoi kyllä jo kiehuttaa. Ja naapurihan oli varmasti vieressä oven takana kuuntelemassa tilannetta, olisi pitänyt sanoa että veisivät tämän naapurin johonkin hoitoon.
      Näin jälkikäteen tuntuu vain pahalta tämän naapurin puolesta, olin töissä suljetussa laitolsessa ja siellähän tämä meidän naapuri oli jaksopotilaana.
      Että ei sitä aina tiedä, mikä on ihmisillä syynä heidän tekoihinsa.

    • kerrostaloasukki

      Mites aamukuudelta kirkuvat lapset? "Mää en halua mennä tarhaan" Nuku siinä sitten yövuoron jälkeen- okei seiskalta alkaa se rapussa kulkeminen, ja ovien hakkaaminen. Siihen samaan syssyyn vielä lumiaurat, lehtipuhaltimet ja postinkantaja joka ei osaa tiputtaa niitä kirjeitä hiljaa vaan täytyy kolisuttaa koko rapulle, että täältä se posti tulee! Hatuksi siihen vielä viereisessä rapussa asuva "pianisti" Onneksi on korvatulpat keksitty, muuten tulis hulluksi. Eli itse olen kerrostalo-asumisen valinnut, ja elän sen valinnan kanssa. Jos en pystyisi, muuttaisin todellakin maalle.

      • teppo.moi.

        Miten sen postin voi tiputtaa kolhtamatta? Pitäisikö postinkantajalla olla ohut käsi, joka mahtuu postiluukusta, jolla voi sitten asetela sen postin siihen postiluukun alla olevalle lattialle?


      • Kun naapureista kuuluu riitelyä, koiran haukuntaa, vauvan itkua, kolinaa illalla ja välillä yölläkin, niin meidän 2-vuotias osaa jo sanoa, että "asutaan kerrostalossa, ei haittaa", kääntää kylkeä ja jatkaa unia. Onneksi ei ole kovaäänistä riitelyä tai musiikin soittajia, kun sellainen voi jatkua tuntikausia.


    • apinatarhaan

      Hei trolli - siehän jauhat paskaa! Joko sait vai vieläkö pitää tumputtaa?

    • Sairaitakin on !

      Entäs jos naapurin päässä hakkaa, olen tällaisen naapurin kanssa joutunut asumaan, valitti kaikista asujista ympärillään ja ei auttanut mikään selitys! Muutin siitä talosta pois ja hakkaaminen jatkui samassa talossa.

    • kerrostaloasukki

      Ai niin, tuosta unohtui edellinen yläkerran asukki joka käveli kantapäillä niin että kattovalokin heilui meillä.

    • Siististi elellään

      Kaikenlaista sitä sattuu. Mulla oli kerran kerrostalon alimmassa kerroksessa asunto. Siinä halkesi viemäriputki vanhuuttaan. Totta kai se piti korjata ja homma ei mennyt ääneti.
      Ylimmässä kerroksessa asuva "naapuri" nosti asiasta metelin. Lupasi järjestää minulle häädon, kun töitä tehtiin vielä klo 20.00 asti. Järjestys-säännön mukaan hiljaisuus piti olla klo 22.00. Kyseisellä valittajalla ei ollut lapsia ja hän oli työttömänä kotona. Ikkunastaan hän huusi niin, että naapuritalon parvekkeillekin tuli porukkaa katsomaan, että mikä on hätänä, kun olin hakemassa autosta lisää työkaluja. Joskus myöhemmin hän remontteerasi itse, siitäkin tuli meteliä.
      Emme me muut siihen puuttuneet. Eivät ne välikerroksissa asuvat minunkaan remonttiin puuttuneet, ymmärsivät sen että pian se on heilläkin edessä.
      Jotkut ihmiset ovat arvaamattomia. Parasta toimia itse asiallisesti ja sääntöjen mukaan. Kyllä se on tosi tylsää, jos vähän väliä joutuu kuuntelemaan naapurin meteliä, erityisen raskasta se voi olla vuorotyössä käyvälle.

    • öuom

      Kukahan näitä provo aloituksia jaksaa rustata ?

    • Vuokranantajana itse

      Hei! kyllähän se on niin, että hiljaisen naapurin mukaan mennään. Mikä aiheuttaa hänelle harmia liian suurena äänenä, on kiellettyä. Muuten saapuu virkavalta hakemaan häiritsijän.

      • oikeuksista kiinni

        Höpönhöpönn..Hakiskos ne kolistelevan mummelinkin jos vastapuoli kokee sen häiritsevänä. Höpsislöpsis, ja sitäpaitsi, desibelit ja äänieristys voidaan myös mittauttaa.


    • Oi ihana hiljaisuus

      Itse olen kärsinyt aikoinaan kerrostalossa asuessani bileilloista ja etenkin -öistä, joita naapurillani oli tapana viettää joka ikinen viikonloppu. Viisi vuotta sitä "riemua" kesti. Loppui siihen, kun rakensimme oman talon maaseudun rauhaan eikä täällä lintujen laulun keskellä tarvitse kuulla naapureiden mekastusta. Entinen naapuri bilettää kait vieläkin.

    • Tiukkapipot

      Laki kaiketi nykyään sallii jokaisen joka tekee kolmivuorotyötä käyttävän esim pesukonetta, tms laitetta näiden folliilisten aikojen ulkopuolellakin, tästä taitaa olla ihan hovioikeuden päätöskin.
      Toisaalta jos hiljaisuutta kaipaa, muuta landelle omakotitaloon tai uuteen kerrostaloon missä äänieristys on parempi.
      URPOKIN tajuaa että kerrostalossa on ääniä viemäreistä, käyttöveden paineiskuista, ovista, askeleista, tms normaalia elämää .. haloo?
      Toisaalta paras naapurisi voi olla Maunulan muumio... se vaan haisee onnex=)

      T: Mahdollinen naapurisi.

    • Jyskyn jyskyn

      Onhan näitä, joilla juhlia riittää. Minusta joka perjantaista sunnuntai-iltaan jatkuvat bileet, jotka kestävät yli puolenyön, ovat liikaa. Tietenkin juhlia on kenellä tahansa silloin tällöin, mutta oikeus myös hiljaiseen viikonloppuun on oltava. Minua pännii eniten subbareiden jyskytys. Kerrostaloasunnossa, eikä rivareissakaan, niiden käyttöä ei pitäsi sallia. Kerran rivarissa asuessani naapurilla oli moinen vekotin. Heti kun ilta pimeni ja pullo tyhjeni, alkoi sellainen jyskytys, että taulut keikkui seinällä. Ei sitää saanut huomauttamallakaan loppumaan. Hain omakotitalossa asuvan veljeni subbarin, joka oli pienen jääkaapin kokoinen ja painoi varmaan saman verran, panin sen päälle ja soitin piruuttani yhden yön. Naapuri jäi kirkkaasti kakkoseksi ja päästiin sopuun käyttötavasta. Ei aina viisareita kaakkoon ja ei yöllä. Se on pirullinen vekotin tämä subbari, TV:n katsominen esim. muuttuu ihan omituiseksi, jos on musiikkiohjelma. Naapurin tahti ja oman telkun sävel eivät sovi yhteen.

    • cwdea

      yötauha on yörauha. Myös torvensoitosta päivällä saat häädön. mekkalointi kielletty. koiranhaukunta kielletty.
      Kerron tositapauksen omasta elämästäni. Seinänaapurini on aamuvirkku, ja vielä vähän aikaa sitten hän joka aamu tasan klo 6.00 aloitti tiskaamisen, jota kesti 1 tunti. Huoneessani ei ole mitään muuta mahdollisuutta pitää sänkyä muutoin kuin pää sitä seinää vasten. Joskus enne kuutta. Ja se pauke on aivan hirveää, kaikki kattilat j apellit hakataan, ja jyskätään täysillä ja kolistellaan pääni vieressä. joten en koskaan saanut kunnon yöunia. klo 6. pakkoherätys. Nyt hän o onneksi lopettanut sen. Sitä kesti vuosia.
      Nyt alkaa linnut laulaa kello 5.00 aamulla. Tänäänkin. Kuuntelin sitä täysillä lirkutusta ikkunani takaa. joten ei yöunia. tietysti on oltava korvatulpat.

      • Kannattaa tehdä linnuista valitus isännöitsijälle.


    • myös vuokranantaja

      Jos useampi henkilö kokoontuu istumaan iltaa ja seurustelemaan vapaasti, niin naapuriin kuuluu aika paljon ääniä. Vaikka musiikkia ei olisi, niin puheensorina kantautuu naapuriin. Jos tarjotaan jotain suuhun pantavaa, niin vessa on ahkerassa käytössä. Tällaisia "kissanristiäisiä" voi silti pitää, jos ne loppuvat klo 22.00.

      Kerrostajojen äänieristys on usein huonoa, vaikka nykytekniikalla se voisi olla parempaakin. Olen joskus ostanut uuden asunnon, jossa oli ylimääräinen äänieristys ja valmistuessaan se olikin vain juuri ja juuri laillisuuden rajoissa. Sain onneksi hiljaiset naapurit.

    • määmy

      Onko tuo ky. naapuri valittanut myös muista naapureista?

      Iltainen pieni ääntely häiritsee yötyötä? Jotkut kylläkin ukkuvat ennen yötyöhön lähtöä, ise kuitenkin työnsä valinnut.

      Meillä tais naapuri pitää stetoskooppia seinässä kiinni, kun jokaisesta pienestä narahduksesta alkoi hakkaamaan seinää.

    • oäpösatd

      Mutta jos tulee suuri JYTKY naapuriin,mitä sitten ?
      Perussuomalaisia jytkyjä.

      • irvi.tapani2

        nyt tuli jytky! soinin iso jytky voisi tehdä terää takaressussa!


    • JRnen

      Joo-o. Oli meitilläkin aikoinaan yks wanha pariskunta samassa kerrostalossa. Talossa asui useita nuoriapareja ja niillä tietenkin jokaisella eri-ikäisiä kakaroita. Kakarat tietenkin mekkaloivat aika-ajoin. ja kun tuli uusi maalimaan, oli se tietenkin vähän toisia äänekkäämpi.

      Ukko oli aina kärsä nursunfidulla ja sen rähjäriakka dementoitmassa. Oli enemmin sääntö kuin poikkeus, etteikö nämä kääkät siitä saaneet wäkätyksen aihetta. Kun nämä hurjat jahtasivat kakaroita, niin tietenkin koko kaupunginosan kakarat tiesivät, missä talossa kääkät asustelivat ja siksi olivat riekkumassa ja härnäämässä näitä samoja naamoja. Vähän väliä äijä oli valittamassa ja akka valitti koko ajan kakaroiden tekemisistä.

      Mul oli kaks poijjaannappulaa, jotka tietenkin joukon mukana joskus touhusivat omiaan. Tietenkin ääni joskus kuului, mutta tiesipä siitä, että elossa ja tallessa olivat.

      Tämä kränä ukko ammuskeli jopa joskus lutkulla pihalla huhtoneita kakaroita. Tietenkin siittä seurasi, että polliissi kävi lutkun poikkeen ja kirjotti sakot. Äijä heitteli jopa ämpärillä kuumaa vettä kakaroiden niskaan ja teki vaikka mitä ihan ilkeyttään. Siitähän kaupunginosan kakarat tietenkin olivat napit sen kanssa vastakkain. Räkätys ja rähjä oli molemminpuolista.

      Kerran oltiin perjantai-illasta reisussa toisella puolen Suomea ja tultiin himaan vasta suntai-iltana kymmenen jälkeen. Seuraavana iltana töistä tultuain krassailin parkkipaikalla jotain auton alla. Ukko pärähti siihen suu vaahdossa ja jumalaton puukarahka kädessä rähjäämään. Muka meitin kakarat oli tehny viikonloppuna sitä sun tätä ja käkäkäkäkä!

      Multa "paloi hihat".ja tuumasin ukolle ensin, ettei edos oltu oltu kotosalla, jotenka mites meitin kakarat olis jotain tehny. Eihän se älynny räkätystään lopettaa ja siihen sitten korotoin ääntä, että nyt ukko, jos et lähe, könyän täältä auton alta jalollein ja saat karahkallas selekäis oikke isin kätestä! Sillon se tajus, että on vissiin viisasta lähtee.

      Sen jälkeen ei ukko uskaltanu mulle tulla turpaansa aukomaan. Hommattiin taloyhtiössä porukalla kääkille häätö talosta ja rauha palasi. kaupunginosan kakarakkin katosivat omille pihoilleen. Kääkät joutuivat vanhustentaloon ja eikosta sama elämä oli alkanut siellä. Nyt kohteena muut - vanhat - immeiset!

      Johtopäätös: Hulluja, mitkä hulluja!

    • Lopeta se riehuminen

      Onko se niin helvetin hankala noudattaa talon sääntöjä? Hiljaisuus, kun tulee tiettyy kellon aikaan(lukee talosi järjestys-säännöissä minä välisenä aikana, myös mitkä on kiellettyä, mm. vessanpöntön vetäminen - veden laskeminen, näin ainakin meillä) niin silloin olet myös hiljaa.

      Sinun pitää kloppi oppia elämään kuten kunnon kansalaiset jos meinaat pitää kämppäsi alla! Selitykseksi ei käy se, että olet nuori.

      • Sanaton..

        Epätoivolla luen näitä viestejä, onhan tämäkin vain huono provo? Että vessan vetäminen ja veden laskeminen kiellettyä? Jos yöllä tulee hätä niin jätökset vain pönttöön haisemaan ettei vain naapurit kuule. Ja käsiä on sitten aivan turha pestä. Tai jos vielä sattuu olemaan niinkin irstas että ihan seksiä harrastaisi (Toki täysin ääneti, myös huohottaminen lienee kiellettyä) niin paikkojen pesu ei toki tule kysymykseen.


      • Usko tai älä

        Vessanpöntön vetämistä yöaikaan ei voi taloyhtiö kieltää.


    • nooormaaaal

      :)) Sä puhut Vielä MARKKA- AJASTA!!! "läheisessä teinibaarissa oli happyhour 5.markkaa juoma" :DDD

      OK...onks nyt 5-kymppisenä kiva kirjotella tollasia?? :DDD

      Mitä nää tyypit oikein on????????

    • meluavatnaapurit

      viestini ei sinäänaä liity sinun ongelmaasi mutta olen ollut sivusta katsojana samantapaisessa tilanteessa.
      meidän naapurissa asui poikamies ja ilmeisesti hänen yläpuolellaan meluherkkä ihminen. nyt joudun tarkentamaan että meidän nukkumista ei ikinä kyseinen poika häirinnyt minun sänky oli suoraa hänen kämppää vasten ja huom 1 kerran kuulin vaimeaa basson ääntä lauantaina klo.20.00. joka loppui ennen 21.00.
      mutta yläkerran nainen oli ottanu pojan silmätikuksi jostain syystä, aina kuului muka tömistelyä "pelin" ääniä yms muuta musiikkia ja hölyä.
      kerran yläkerran nainen kävi meidän ovella voivottelemassa?? ilmeisesti yritti kerätä naapureiden sympatiaa että pakkohan sen melun on jostain kuultuva (tämän pojan asunnosta) että hankitaan aiheuttajalle häätö.
      Olin puulla päähän lyöty ja seuraavankerran kun näin naapurini kerroin yläkeran naisen puuhista. hän naurahti minulle ja totesi ttei tiennyt pitäiskö tässä muuttaa vai mitä. nimettömiä kirjeitä hänelle oli tullut metelöinnistä ja jopa häätöuhkauksia nimettömänä.
      seuraavaksi isännöinti yhtiö lähetti melupäiväkirjan! johon piti siis merkitä mihin aikaa ja mistä sitä melua kuuluu. olin järkyttynyt samoin kanssa asuvani vanhukset, tässä vaiheessa jo vanhukset alkoivat puhumaan että eihän tässä uskalla yöllä enään vessaan mennä, ja kun toinen kulkee kävelysauvoilla niin yöllähän siitä saattaa lähteä meteliä , eli yht äkkiä meidän asunnossa oltiin tultu vainoharhasiksi omasta metelistämme vaikka valitukset ei meitä koskeneetkaan!
      juttelin naapureidenkin kanssa enemmän koitin saada mielipiteitä tästä puuhasta, moni ei ollut ikinä kuullutkaan mistään melusta ja ihmettelivät lappuja kanssa, yksi vanhempi roiva totesi minulle että kyllähän sitä vaikka mitä kuulee jos oikeen kuuntelee! eli jos istut 4 seinän sisällä hiljaisuudessa rouva kehoittikin laittaa radion päälle :).
      loppuratkasua hommalle en tiedä koska itse muutin pois.
      mutta kyllä näitä ihme ihmisiä löytyy, ei saisi käyttää hissiä yöllä. ei saisi käyttää suihkua yöllä(entäs jos on yö töissä että lähtee töihin vasta 2-3aikaan?) vessaa ei saisi vetää yöisin ja oikeestaa ei saisi edes kävellä asunnossa öisin. ja varmaa mieluiten ei saisi edes tulla kotiin öisin kun auto käy parkkiksella asvaltista lähtee ääni kun kävelee ja ovi käy!
      kyllä meitä löytyy joka junaan, suosittelisin lämpimästi muuta pois, mutta muista joka taloyhtiöissä on aina se yks kyttääjä!

    • Feesty McNuggets

      Normaalit asumisen äänet vauvan itkuineen on ok. Biletys kovaäänisen musiikin kanssa kerrostaloasunnoissa ei ole normaalia "elämisen ääniä" mihinkään vuorokauden aikaan. Ravintolat ovat bilettämistä varten.

      Mutta, jos koira haukkuu vaikkapa kahdeksan tuntia mihin vuorokauden aikaan tahansa yhtäjaksoisesti asunnossa, lasketaan se häiriöksi. (Ei varmaan häiritse koiran omistajaa, koska itse ei todennäköisesti ole kotona tuolloin). Silloin tällöin jos haukahtaa niin ei varmaan häiritse ketään.

      Monissa kerrostaloissa on asumissäännöt, jotka pitäisi löytyä jokaisesta huoneistosta. Kannattaa vilkaista kyseistä opusta ihan ajatuksen kanssa ja miettiä, mitkä tosiaan ovat normaaleja asumisen ääniä. Monessa asumisyhtiössä hiljaisuus alkaa klo 22 ja loppuu aamulla 6. Tällä aikavälillä saa kuulua normaaleja asumisen ääniä esim. vessassa käynnit. Ei saa kuulua esim. musiikin soittamista tai humalaisten örveltämistä. Normaalin maalaisjärjen omaava ymmärtää, että naapureille pitää taata nukkumisrauha. Hiljaisuuden jälkeenkään ei asunnosta saa kuulua sellaista meteliä, joka toistuvasti häiritsee muita kanssa-asujia.

    • kerrostalossa asuja

      Yörauhan kunnioittaminen pääsääntöisesti ei aivan riitä.Eikä sekään ettei metelöi puolenyön jälkeen.
      Hiljaisuus kerrostaloissa on klo 6-22.
      Ja tämä on nimenomaan siksi että ihmisiä työskentelee myös viikonloppuina.
      Vuorotöissä olevat on huomioitava myös.

      • Mutta Mitäs

        tehdä tilanteessa jossa aletaan esimerkiksi syyttää tupakantumppien heittelystä parvekkeelta(vaikka tupakoit vain sisällä),väitetään sinun puhuneen naapureista pahaa vaikka et ole jutellut kovinkaan monen kanssa etkä ole puhunut edes puolta sanaa toisista naapureista.Tai muuten väitetään sinun puhuneen jotain (useinmiten kannaltasi ilkeää)vaikka et ole ollut lähimaillakaan.Epäilisin että juuri nämä kerrostalokyttääjät ovat silloinkin asialla.Jos eivät pysty valittamaan meluamisesta niin sitten keksivät jotain muuta.Ja naapurit vaihtuu-aikalailla usein.....


      • "vaikka tupakoit"
        Mutta Mitäs kirjoitti:

        tehdä tilanteessa jossa aletaan esimerkiksi syyttää tupakantumppien heittelystä parvekkeelta(vaikka tupakoit vain sisällä),väitetään sinun puhuneen naapureista pahaa vaikka et ole jutellut kovinkaan monen kanssa etkä ole puhunut edes puolta sanaa toisista naapureista.Tai muuten väitetään sinun puhuneen jotain (useinmiten kannaltasi ilkeää)vaikka et ole ollut lähimaillakaan.Epäilisin että juuri nämä kerrostalokyttääjät ovat silloinkin asialla.Jos eivät pysty valittamaan meluamisesta niin sitten keksivät jotain muuta.Ja naapurit vaihtuu-aikalailla usein.....

        sisällä" Sellaista kerros-tai rivitaloasuntoa ei kyllä suomesta löydy missä voi polttaa sisätiloissa.


      • Kyllä Löytyy
        "vaikka tupakoit" kirjoitti:

        sisällä" Sellaista kerros-tai rivitaloasuntoa ei kyllä suomesta löydy missä voi polttaa sisätiloissa.

        Itse asun sellaisessa.Ei ole vuokrasopimuksessa tupakointia sisällä kielletty.Eikä myöskään taloyhtiön järjestyssäännöissä.Eli ei ole kiellettyä.Rannikolla asun...


      • Päivunille

        Ei jumankekka! Taas taloyhtiö jossa hiljaisuus on päivällä klo 6-22. Ainakin päikkärit saa nukkua rauhassa.


      • röökaa pihalla!!!
        Kyllä Löytyy kirjoitti:

        Itse asun sellaisessa.Ei ole vuokrasopimuksessa tupakointia sisällä kielletty.Eikä myöskään taloyhtiön järjestyssäännöissä.Eli ei ole kiellettyä.Rannikolla asun...

        Sehän on ihan peruskäytöstapoihin kuuluva asia ja pitäisi olla täysin selvä asia käyttää omaa järkeä;hyi vittu että joku vo käryytelläkin sisällä!! Tiesitkö että sinut voidaan asettaa korvausvastuuseen asunnon uudestaan maalaamisesta sekä tapetoinnista ym kun/jos muutat joskus pois ja tupakansavun haju on pinttynyt joka paikkaan.

        Millä vuosikymmennellä elät kun vielä poltat sisällä? Haisee varmaan rappukäytävässäkin hyvältä..hyi hitto.


      • Ei tupakoiva
        "vaikka tupakoit" kirjoitti:

        sisällä" Sellaista kerros-tai rivitaloasuntoa ei kyllä suomesta löydy missä voi polttaa sisätiloissa.

        Näytä mulle se yhtiö (jollei ole joku kaupungin vuokrakolossi), joka voi kieltää tupakoinnin omassa kämpässä! Selvitä nyt ensin tosiseikat, ennen kuin tulet tänne totuuksiasi laukomaan.


      • Ei tupakoiva
        röökaa pihalla!!! kirjoitti:

        Sehän on ihan peruskäytöstapoihin kuuluva asia ja pitäisi olla täysin selvä asia käyttää omaa järkeä;hyi vittu että joku vo käryytelläkin sisällä!! Tiesitkö että sinut voidaan asettaa korvausvastuuseen asunnon uudestaan maalaamisesta sekä tapetoinnista ym kun/jos muutat joskus pois ja tupakansavun haju on pinttynyt joka paikkaan.

        Millä vuosikymmennellä elät kun vielä poltat sisällä? Haisee varmaan rappukäytävässäkin hyvältä..hyi hitto.

        Mihin peruskäytöstapoihin? Käytöstavat ovat niitä, joita toteutetaan muiden läsnäollessa. Kyllä ihmisellä omassa kodissaan on oikeus vaikka soittaa porilaisenmarssia perseellään jos siltä tuntuu, eikä sekään käytöstapoihin kuulu.


    • puupäää75

      näitä idiotteja valitettavasti löytyy... niitten pitäisi asua jossain maalla missä saisivat murjottaa ihan omassa rauhassa!

      mulla on muutamasta kokemusta, yksi tyyppi 55-60 vuotias ihmeellinen toljottaja äijä aina katsoi kun ajoin autolla sen asunnon ohi, kunnioitin 30km/h rajoitusta aina kosta asun samalla tiellä ja tiedän että sieltä löytyy paljon lapsiperheitä!
      no joka kerta se vaan katsoi enemmän ja enemmän ja kerran se tyyppi meni keskelle tietä seisoo ja siirtyi todella hitaasti pois.
      Silloin paloi hermot, poltin yhdet camaron takarenkaat kiinni sen äijän pihaan ja sillä loppui se ihme kyttääminen :D

      monelle naapurille se ei ikinä ollut suostunnut puhumaan ja oli ollu vaikea niillekin.

    • THUNDEROTTO

      Meillä oli Hönölässä aikoinaan noin 20-30 nuorta koolla päivittäin,kuuntelivat musaa ja kattelivat leffoja sekä pelailivat. KOSKAAN EI NIISTÄ NUORISTA tullu valituksia,mutta minun ja silloisen muijan ryypiskelyistä kyllä useinkin. N uoriso vain kiillotti kaljut päänsä,veti pilotit päälle ja eiku kylille,me aikuset jäätiin latkimaan kaljaa kunnes uni tai nuoriso tuli lopettamaan meidän alituisen örveltämisen. Niin että joka kerrostalossa on ainaki yksi juorukyylä ja saman verran bilettäjiä,ollut jo sata vuotta eli ei kerros ja rivitaloissa riidat lopu ikinä.Muuttakaa maalle niin minä tein vaikken enää ryyppääkkään, ja Hyvää kesää ja rauhaa kämppiinne,senkin kalamiestäkin kateellisemmat ihmiset.

    • Antikytis

      Vitsit että on suomalainen ilmiö tämä elämisen äänistä valittaminen. Siis minä olen itse erittäin ääniherkkä, mutta en tosiaan usko että minulla on mitään jakoa valittaa naapureiden äänistä, jos ne hiljenee taloyhtiön sääntöjen mukaan. Ihan sama vaikka alottajalla olisi vieraita jokaikinen päivä, kunhan menevät sääntöjen mukaisesti. Kerrostalossa asuvalla on oikeus olla niin sosiaalinen asunnossaan kuin haluaa.

      Asun englannissa isossa kaupungissa ja kerrostaloasumiseen kuuluu se, että ääniä kuuluu. Ei täällä naapurit murjota tai valita. Asioista tullaan sopimaan, jos tuntuu siltä että joku mökää liikaa. Poliisit varmaan nauraisivat päin naamaa ja syyttäisivät resurssien hukkaamisesta, jos joidenkin ennen kymmentä tapahtuvien bileiden takia kutsuttaisiin paikalle.

      Asuin kerran Suomessa sellaisessa mummotalossa, että siellä ei olisi saanut käydä yöllä ollenkaan vessassa. Siis kun tulin vuorotöistä kotiin klo 23.30 en olisi saanut pitää minkäänlaista ääntä. Olisi pitänyt pidätellä aamuun asti (tai ehkä laskea allensa sitten). Onneksi asuin siellä vain muutaman kuukauden. Mulla kävi varmaan kerran vieraita siellä, kun en viitsinyt koskaan kutsua ketään edes ihan normipäiväsaikaan, kun siellä heti kytättiin. Tuntui että alakerrannaapuri oli siellä asunnossaan lattiaharja kädessä odottamassa, että lipsahdan. Avasin kerran vuodesohvan (ennen kymmentä) ja valehtelematta sekunnin päästä alkoi jo koputus alakerrasta siitä kun sohvan jalat kolahtivat lattiaan.

      Muuttakaa maalle/mummotaloon/bunkkeriin jos elämisen äänet vaivaavat niin paljon. Kerrostaloasumiseen kuuluu naapureiden äänet. Pitää kehittää jonkinnäköinen toleranssi että voi asua kerrostalossa. Jos odotatte että muut huomioisivat teidät, teidän tulee myös huomioida muut. Niin se vaan menee. Ja polisiien soittamisesta sun muusta vihanpidosta ei tule muuta kuin sota. Keskustelemalla nämä asiat hoidetaan ensisijassa.

    • älämöly

      joo... mistäköhän korvest oot tullunna, poppi koneita EI ulvoteta niin et naapuri kuulee, ja tuskinpa kysymyksessä on lapsen itku et kaukaapahanhait vertauksen ,järjestyssäännöissä klo:22.00 suut soukemmalle ja.

    • Ei tulis,.

      kyllä mieleenkään vetää mitään kaverilaumaa kerrostaloon iltaa viettämään..Sitä ei helposti itse ymmärrä minkälaisen mekkalan sitä saa aikaan,ja jos edes pieni määrä otetaan alkoholia niin varmasti naapurilla on kestämistä.

    • tulppia kuluu

      Naapurissani asuu nainen jolla on 2 koiraa jotka haukkuvat mihin aikaan tahansa, välillä saavat oikein kohtauksen juoksemisen murinan kera. Inhoan sitä räksytystä ja etenkin ilta myöhään tai aamuyöllä. Nyt aion pistää haukku kohtaukset ylös viikon ajan jos niitä tulee 23-07 välillä ja sitten laitan tiedot isännöitsijälle. Mielestäni kova tai häiritsevä meteli/äänet ei kuulu illan myöhäisiin ja aamun varhaisiin tunteihin,aika harvat heräävät jo 6.00, eiköhän enemmistö herää 7-9 väliin tai jos ilta/yötyö niin myöhemminkin. Itse huomioin aina myös muut asukkaat ja ymmärrän myös satunnaiset meluhaitatkin mutta päälinja on mielestäni se että aina muistetaan ne muutkin asukkaat. Norsukävely muuten on täysin ihmisen itse aiheuttama kävelytapa eli sen pystyy kyllä muuttamaan,normaali kävely ja askeleet ei yleensä kuulu kovin pitkälle,se tonni jalka kävely on todellakin ärsyttävää.

    • MUUTANKO MUUALLE?

      Kyllä pitäisi tietää miten elää kerrostalossa.Eli hiljaisuus klo.22.00 ja sen jälkeen vain normaalit vc-n vedot ja vedenlaskut.Jos on vuorotyössä niin suihkuun vain kun tulee kotiin!MUTTA MEITÄ PIINAA NAAPURIN LIKAN POIKAYSTÄVÄN AUTOLLA RUNDAUS KAIKET ILLAT!MENEE HERMOT KUN RIVARISSA ASUTAAN.ENKÄ OLE YLIHERKKÄ HEMMO!TALOYHTIÖ VIIS VEISAA!AUTTAKAA MITÄ TEHDÄÄN???

      • Jospa vaikka

        Jos ei sanominen auta pojan klopille autolla hurraamisesta,soittakaa poliisille.Eiköhän kun ensin saa varoituksen ja seuraavan kerran sakkoja,ala oppia että säännöt koskee sitäkin.
        Sanokaa sille suoraan,että seuraavan kerran ette varoita vaan poliisit on paikalla.


    • ....................

      Me asuttiin ennen vanhassa kerrostalossa jossa kuului hirveen helposti kaikki. Huono äänieristys nääs. Itse tein työtä johon minun piti joskus aamuisin herätä viikonloppuisin klo. 05 eli niihin aikoihin kun viimeiset tulevat baarista kotiin. Kerrostalossa on hiljaisuus yleensä klo.22-23 ja sitä pitää kaikkien kunnioittaa. Jotkut meistä kun käyvät vuorotyössä tai joutuvat menemään töihin viikonloppuisinkin. Miltä sinusta tuntuisi mennä suorittamaan raskasta työpäivää huonosti nukutun yön jälkeen? Helppohan se on yläkerran asukkaana sanoa kun ei tarvitse itse kärsiä samasta asiasta. Kolinat ja muut äänet eivät iseäni koskaan niinkään häirinneet, mutta biletys kylläkin. Biletys kuuluu baariin ja omakotitaloihin, ei kerrostaloihin jossa asuu muitakin ihmisiä. Joskus voisi tosiaan ottaa huomioon ne muutkin ihmiset eikä vain tuijottaa omaa hauskuuttaan ja omaa napaansa.

    • Käsitteitä

      "Muuttakaa maalle/mummotaloon/bunkkeriin jos elämisen äänet vaivaavat niin paljon. Kerrostaloasumiseen kuuluu naapureiden äänet."

      Mistä/keneltä tällainen käsitys on peräisin? Kyllä kerrostalossakin voidaan/pitää asua hiljaisempaa, etenkin yörauhan aikaan. Sen takia ne yhteiset pelisäännöt on juuri laadittu; kaikkien noudatettaviksi, ei sovellettaviksi jokaisen omiin tarpeisiin. Yhtä lailla metelöitsijät voisivat muuttaa maalle (takaisin), hehän omalla toiminnallaan ongelman saavat aikaan. Kyllä maallakin meteliä on, jos ei nyt ihan erakkona pöpelikössä asu.

      Ja kun puhutaan normaalista toiminnasta, niin sekin on suhteellinen käsitys (vaikka eri kulttuureissa). Esim. pesukoneen käyttö on normaalia (päiväsaikaan), mutta yöaikaan sen käyttö ei ole normaalia. Ja kyllä lasten käyttäytymisessäkin/metelöinnissä on isoja eroja, riippuen siitä, miten on pienenä vanhempien taholta asiat opetettu.

    • Selvä kuin mikä

      Kerrostalossa asutaan muiden asukkaiden ehdoilla - jos haluat tehdä mitä huvittaa, muuta omakotitaloon!

    • ei juma

      eikö oo varaa omakotitaloon!!! :DDDD

    • ja se siitä.

      Otahan TALON SÄÄNNÖT esille ja tavaa niitä jos olet lukutaitoinen. Siellä sanotaan aivan selvästi, että klo 22-6 välinen aika hiljaa. Kyllä se vaan on niin. Mene omaan mökkiin asumaan jos et osaa sopeutua kerrostaloon ja sen sääntöihin. Kerrostalossa ei asuta kuin pellossa, ainaskaa omistus talossa. Vuokratalot ovat ehkä löysempiä.

    • Leena655

      Asuin muutaman vuosi sitten mieheni kanssa kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa yksiössä. Emme pitäneet meteliä, bileitä tai saatika riidelleet. Naapurissa asui kaksi eläkkeellä olevaa naista. Meille tuki jatkuvasti valituksia, esim. että puheemme kuuluu liikaa, naurua kuuluu jne. Esim. Lähdin kerran töihin aamulla kello 9.00 niin nainen tuli heti rappuun ja havainnollisti kuinka minun tulee kävellä, koska kenkäni korot kopsuvat ja naapurit häiriintyvät. Joten tiedän miltä tunetuu kun on "sairaat" naapurit seinän takana, niitähän jo suunnattomasti ottaa päähän pelkkä pärstäkerroin.

    • aina suihkuun

      katsoppa http://www.kyttaajat.net ja totuushan on se että kerrostaloista/rivareista ja omakotitaloista löytyy aina siis aina KYYLÄ joka vaikeuttaa oleellisesti muiden elämää ,ja tämä nimimerkki RAUTANYRKKI on hyvä esimerkki kyylästä... eikö vaan

      • !!!

        EI OLE.KOTIRAUHA KAIKILLE !


    • hip hei trallalaa

      joo no tuohon on sanottava vaan et voi olla et syytä on siussakin mene ja tiedä mut on myös niitä naapureita jotka yksinkertasesti on mulkkuja :) esim miun naapurissa asu miun vanhempien jotain tuttuja ja yks viikonloppu ne sit soitti miun vanhemmille et miun luota kuuluu kauheeta möykkää... ainut vaa et sillo olin ite siellä porukoitten luona käymässä muutaman sadan kilsan päässä ja kellää ei ollu miun kämppää ees vara avainta :D mut näitä löytyy kyl jotka tykkää valittaa, varsinki ku itekkin oon sellanen hivenen roiston näkönen ja tuun ja meen hiuka kummiin aikoihin ku oon leipomossa töissä.

      no onneks nyt päässy muuttaa muualle ja saanu jopa ihan oman tuvan hommattuu ni ei tarvia miettii enää ainaka nii paljoo noita "turhia" valituksia :)

    • Turha ilmianto

      on rikos.

      Vedä ne oikeuteen.

      Ei täällä marmattaminen mitään auta,

      • ....................

        Jos metelöi ja bilettää klo.22 jälkeen kerrostalossa niin ei silloin ole kyseessä perätön ilmianto...


      • Ei olekaan
        .................... kirjoitti:

        Jos metelöi ja bilettää klo.22 jälkeen kerrostalossa niin ei silloin ole kyseessä perätön ilmianto...

        mutta perätön ilmianto on rikos ja mikäli aloittajan juttuun on uskomista, hän ei ole öisin melunnut eikä päivisinkään.

        Oletko tyhmä vai haluatko vain antaa itsestäsi sellaisen kuvan.


    • Järjestystä taloon

      Järjestyssäännöt ovat jo jonkin aikaa olleet Järjestysmääräyksiä: http://www.kiinteistoliitto.fi/uusimaa/faq/jarjestysmaarays/

      Talokohtaiset Järjestysmääräykset eivät ole taloyhtiössä pakollisia, mutta niitä suositellaan käytettäviksi. Mm. meidän yhtiössä ne poistettiin, kun osa asukkaista koki ne toimintaansa rajoittaviksi. Jos ne kuitenkin on laadittu, niitä pitää kaikkien noudattaa. Aivan kuten Järjestyslakiakin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Järjestyslaki

    • rumpupatteri

      hip hei trallalaa, en tunne näitä siuta ja miuta jos ovat aasialaisia nimiä niin kirjoita ne isolla .Nykyään voi olla naapureina minkä maalaisia tahansa ..eikö vaan.

    • tykilläkin

      ja se siitä, ei tuo 22-06 aika ole mikään hiljaisuus määräys koska normaaleja asumisen ääniä saa kuulua koska vaan

      • näin on näreet

        KYLLÄ ON ,normaali äänet klo 7.00-22.00 muuten hiljaisuus!


      • Heikki P.
        näin on näreet kirjoitti:

        KYLLÄ ON ,normaali äänet klo 7.00-22.00 muuten hiljaisuus!

        Taidat asua armeijassa?


    • Hmm...

      Olit siis parikymppisenä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana?

      • Normaali ihminen

        Väärä termi sorry. Taisi olla Asukastoimikunnan PJ. Saton vuokra-asunto oli kyseessä.


    • Jerkku78

      Sitten on vielä tämä kaljan kittaamisnuoriso erikseen. Omassakin talossa sama rumba alkaa joka perjantai. Välinpitämättömät vanhemmat lähtevät mökeilleen grillaamaan ja ryyppäämään ja jättävät teininuoret kotiansa yksikseen. Mutta odotappas hetkinen, kun ei edes pöly ole ehtinyt vielä laskeutumaan, niin näitä finninaamaisia ja roikkuperseisiä mopoteinejä rynnistää joka puskasta mäyräkoiria roikottaen. Sitten alkaa se armoton musiikin jumbutus ja puheensorina. Lisäksi vielä ravaavat vähän väliä kerrostalon etupihalla tupakalla. Osa ei mahdu hissiin, niin juoksevat portaita pitkin, niin että koko talo raikaa. Sitten lähtevät baariin ja tulevat jatkoille sieltä ja jatkavat rymyämistä. Sama humppa jatkuu myös lauantain..

    • Säännöt on keksitty

      Kerrostalo ei ole mikään 'bilepaikka'. Ryypätkää muualla. Et ole mitenkään oikeutettu bilettää, vaikka kello ei olisi edes 22.00. Menkää metsää möykkäämään. Kerrostalossa pitää huomioida muutkin asukkaat.

    • puli, puli, puli....

      Kyllä löytyy häiriköintiä sekä bilettäjistä että valittajista. Itse olen asukastoimikunnan Pj ja saan usein kuulla tyhjänpäiväistä valitustakin, toki myös asiasta ihmiset valittavat.
      Minun toimeeni ei tosin kuulu olla mikään valitusten vastaanottaja vaan ne tulee toimittaa suoraan vuokranantajalle.
      Esimerkkejä. Eräs yksinelävä vanhempi nainen valittaa siitä että hänen naapurinaisellaan käy liikaa miehiä kylässä. Eivät metelöi, mutta hän näkee siellä ravaavan eri miehiä joka päivä. Tuli minulle tilittämään, sanoin että asia ei liene kuulu hänelle millään tavalla ketä vieraita kullakin käy.
      Silti oli vielä isännöitsijälle soittanut. Ei toimenpiteitä.
      Toinen tyyppi talossamme kärsi seksin aiheuttamista äänistä, niitä kun kuuluu kuulemma päivälläkin. Voi hirviä. Mikä nyt neuvoksi. Suupallo naiselle postilaatikosta vai.
      No, on näitä tapauksia muitakin mis ei ole päätä, ei häntää. Jotkut ihmiset nyt vaan häiriintyvät kaikesta.
      Todellisia häiriköitä ovat ne jotka jatkuvasti ja usein toistuvasti meluavat liiallisesti. Satunnainen riita esimerkiksi, oli se kellonaika mikä hyvänsä ei ole vielä riittävä peruste häätöön. Varoitukseen korkeintaan.
      Itselläni on jo alunpitäen ollut asenne että hyväksyn elämän äänet, kun kerran kerrostalossa asun. Ja olen niin tottunut tavanomaisiin kolinoihin ja vessojen vetämisiin ym, etten edes kuule niitä jos en oikein ala kuuntelemaan.
      Eihän ole tarkoitus että kerrostaloissa saa asua vain ihmiset jotka eivät riitele, harrasta seksiä tai joskus jopa humallu. kaikki nämä ovat normaalia elämää ja sellaisen joka ei kestä ääniä, ei missään nimessä kannata asua kerrostalossa.
      Minulla on yläkerrassa epileptikko. Saa kohtauksia mihin aikaan tahansa ja kova kolina kyllä kuuluu aina kun kaatuu. Miten voisin valittaa siitä että jollain on sairaus joka herättää minut keskellä yötä.
      On monia syitä meluun, lapsen itku, kapakasta paluu, hissin kolina, lehdenjakaja jne jne...
      Ei näille voi mitään.
      Kannattaa harkita asumisensa muoto tarkkaan, kerrostalo ei ole mikään huopatossutehdas. En suosittele vuorotyöläiselle asuinpaikaksi.

    • Vinkki numero 1

      Ketjuun tulleista vastauksista ja tuosta lapsellisesta eriävän mielipiteen miinustelustakin voi päätellä että tämä palsta on edelleen täynnä säälittäviä erakoituneita kyttääjäpummeja joilla ei ole elämässä mitään järkevää sisältöä. Kaikki aika kulutetaan rappukäytävillä ja pihoilla hiippailuun, korva seinässä kuunteluun, naama norsunvitulla käppäilyyn, nimettömien lappujen rustailuun ym. oman pahan olon oksenteluun. Narsisteja mitä narsisteja. Kun itsellä on paha olo, halutaan että naapurillakin on. Vitun sairasta.

      Suosittelen että kirjoitat kertomuksesi johonkin muualle kuin tänne suoli24:n palstalle. Tasokkaampia forumeita on netti täynnä.

    • häiriintynyt...

      Niin, ongelma on minusta juuri se, että "normaali eläminen" tarkoittaa jokaiselle vähän eri asioita. Koska jokainen on valmis puolustamaan omaa kantaansa viimeiseen asti, ja oikeuttaan omaan "normaaliin elämiseen" niin riitojahan näistä syntyy.

      Entäpä sitten jos talossa on ala-arvoisen huono äänieristys ja kaikki "normaalit elämisenäänet" kuuluvat naapuriin? Kuka sitten on oikeassa? Minä asun juuri tällaisessa huonoäänieristeisessä talossa, ja alakertaani muuti kamala ovien paiskoja. Asukas valvoi yöt ja nukkui päivät, ja yöllä ramppasi tunnin välein tuuletusparvekkeella tupakalla. Joka kerta hän paiskasi ovensa todella kovaa kiinni mennessä ja tullessa, samoin tuuletusparvekkeen oven. Meillä vielä vanha talo, joissa ei ole asunnoissa väliovia ja rappu kaikuu. Mutta tosiaan, joka kerta kun hän paiskasi asunnon oven kiinni, minulla valehtelematta seinät heiluivat asunnossa. Vaatekaapin ovet tärisivät, ja uskokaa tai älkää, kerran minulta tipahti kello seinältä. Yöllä heräsin tunnin välein tähän oven paiskomiseen. Kenen normaali elämä tällaisessa tilanteessa painaa eniten vaakakupissa, kun lisämausteena on vielä talon ala-arvoinen äänieristys?

      • Luulisi, että tuollaisen naapurin kanssa uskaltaisia siasta keskustella...


    • AnanasRahkaPulla

      aikoinaan minulla oli naapuri, joka jaksoi aina valittaa asunnostani tulevasta metelistä. pahimmillaan tämä naishenkilö oli oveni takana useita kertoja päivässä & syytti metelöinnistä. uhkaili hommaavansa minulle häädöt, mutta kun olin yhteydessä isännöitsijään tämä joka rauhoitti minua sanomalla ettei häätöä tarvinnut pelätä koska KUKAAN muu naapuri ei valittanut minusta..! vain tämä rupsahtanut alakerran kleopatra löysi valittamista. .. ahdistuin niin, että pelkäsin tehdä mitään omassa kodissani! enkä todellakaan ollut mikään bilehile, jonka kämpässä olisi joka vkl rymytty... toki kävin joskus viihteellä ja tulin myöhään kotiin, mutta en minä nyt sentään raamit kaulassa kotiutunut. nyt vuosia myöhemmin, kun minulla on jo perhettä en voi olla miettimättä, mitenhän se noita-akka olisi suhtautunut jos olisin jo tuolloin saanut lapsen ? :D kun olisi pitänyt yökaudet kävellä ympäriinsä parkuvan vauvan kanssa, tömistellä lämmittämään maitopulloa sun muuta..

    • Hyvin kuuluu !

      Jouduin jokin aika sitten asumaan työni vuoksi viikot työpaikkakunnalla kerrostalossa. Yksi henkilö päätti (alakerran asukki), että koska minulla on pieni koiranpentu, en ole tervetullut. Pentu isosta koostaan huolimatta, oli kiltti kuin mikä ja ei haukkunut yksin ollessaan, kuten omatoimisessa rappu-gallup kyselyssä selvisikin. Jotkut jopa ihmetteli, että "ai, onko sulla koira ".

      Kyseinen äijä oli aina ovellaan paukkaamassa, kun koetin viedä koiraa ulos asioilleen. "Et kai paskata ja kuseta sitä tähän talon lähelle !!". Totesin, että parikuukautisen ikäisen pennun pisuja en voi pidätellä (kun vasta sisäsiistiksi muutenkin opeteltiin), mutta kakat aina kerään mukana olevaan pussiin. Ei kelvannut sekään.

      Kerran koira oli ollut viikon kotipaikassani tyttären hoidossa, ja olin tulossa viikonlopun jälkeen koiran kanssa sisään työ-asuntoon. Hissiä odotellessa joku rouva tuli myös ovesta sisään joidenkin ihme harjanvarsien kanssa, jotka sitten putos kolisten lattialle. Koiranpentuni alkoi haukkua. Tämä valittajamies hyökkäsi välittömästi rappuun karjumaan, kuinka hän oli koko viime viikon valvonut, kun mun koira oli haukkunut päivät kun oon töissä, ja yölläkin vähän väliä, että nyt riitti, häätö tulee !!

      Totesin karjujalle, että onpas noin vanhalla kääkällä super- kuulo, kun oot kuullu tämän haukuntaa 130 kilometrin päästä koko viime viikon ja sen takia valvonut... Ukko ei siitä paljon hämmentynyt, kun "haukuttu on kumminkin koko ajan".... (heh).... Soitin seuraavana päivänä isännöitsijälle, jolta heti selkis, että tyyppi oli talon vakivalittaja, jonka tarvis itse lähtee kyttäys-häiriköimästä aavikolle yksin asumaan.

      Onneksi pääsin siitä asunnosta pois, ilman häätöä eli vapaaehtoisesti :)

    • Kokemusta on

      Kehoitan tutustumaan myös isännöitsijän sekä häirikkönaapurin läsnäollessa taloyhtiön järjestyssääntöihin.
      Samalla voitaneen todeta mitä sääntöpykälää on rikottu.
      Ellei asia tule tällä järjestykseen hanki joku tuttava tai pari todistajaksi muka aiheutettuun meteliin. Olen itse kokenut näiden häiriköiden käyttäytymistä.
      Milloin on liian kovt kengänkannat milloin kolisee kattilat tai keskustelu on liian kovaäänistä. Paras tapaus oli naapuri joka kuunteli stetoskoopilla naapurin seinää ja jos jotain kuului niin ei kun valitus.
      Sovinto ei ilmeisesti tule kysymykseen?
      Puolueeton todistaja olisi mielestäni paras hiljennyskeino.

      • Supersoopaa

        -kuunteli stetoskoopilla seinää! Meidän naapurilla on tallentava valvontakamera kerrostalon 3. kerroksessa. Vaikkei varmaan meille sisään näe sillä niin voimme meille asti kuulla, kun tämä soittaa kovalla äänellä meidän ja muiden naapureiden keskusteluja. Mies on viikot matkatöissä ja nainen tyhjentää ennen miehen tuloa muistit. Naapurit puhuivat asiasta miehelle, joka hämmästyi aika tavalla ja sai sitten vaimonsa kiinni puuhasta. Nykyisin mies luikkii naapureita pakoon kun varmaan hävettää, mutta nainen tunkee yhä toisten asioihin nokkansa. Kamera oli jonkin aikaa poissa, kun parvekkeen seinään porattu reikä käskettiin tukkia, mutta taas kuulee välillä omat juttunsa toistamiseen. Päästelemme hirmu stooreja puhdasta peetä siiinä osassa asuntoa, josta tiedämme äänityksen onnistuvan.


    • hdfhfdhfdh

      Jumaliste mikä nykyajan nuoria vaivaa??? Niin hemmetin monessa kerrostalossa nuoret aiheuttaa kärsimystä muille, pidetään bileitä ja musiikki on kovalla, hakataan ovet kiinni jne..kyllä sinun naapuri on oikeassa ja sinä nuori väärässä!!!

    • 1+1=4

      Veikkaampa että sinä et ole tullut ajatelleeksi teidän perheen "normaalia äänitasoa" joka on luonnollisesti toisille metelöimistä ja häiriköimistä. Hyvänä äänitason mittarina voi käyttää omaa havainnoitia kuuluko naapuristanne samanlaista meteliä kuin teiltä!?.

      Jotta ymmärtäisit ajatusta paremmin havainnollistan asiaa seuraavasti.
      ..Älä tee toiselle sitä mitä et toivoisi itsellesi tehtävän. Tee toiselle sitä mitä toivoisit itsellesi tehtävän.

    • takaisinkorpeen

      Sun kaltaisesi terroristin elää elämäänsä mulle kaikki, vitut muista-asenteella. Sen ymmärtää 14-vuotiaalta, muttei aikuiselta. Lainauksesta käykin selville asenteesi ja kunnioituksesi muita ihmisiä kohtaan:
      "Ehkäpä naapurini tosiaan kärsi huoneistostani kantautuneista äänistä mutta yhtälailla minä kärsin siitä että en mielestäni saanut elää normaalisti"

      Vinkki sulle muuta takaisin sinne metsätorppaan korven keskellä mistä olet tullutkin, siellä voit mekastaa kuinka paljon tahdot.

      • Aloittajahan kertoikin asuvansa nykyään omakotitalossa. Siksi hän ei ymmärräkään, miksi muita silloin häiritsi. Omakotitalossa kukaan ei esim. herätä hänen lapsiaan omasta mielestään kohtuullisella musiikinsoitolla...


      • Normaali ihminen
        N30Tre kirjoitti:

        Aloittajahan kertoikin asuvansa nykyään omakotitalossa. Siksi hän ei ymmärräkään, miksi muita silloin häiritsi. Omakotitalossa kukaan ei esim. herätä hänen lapsiaan omasta mielestään kohtuullisella musiikinsoitolla...

        Ja tätä omakotitaloa ennen kolmessa eri kerrostaloasunnossa eli kokemusta on, tosin ei niin että olisi omia lapsia ollut niiden aikana. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut ongelmia muiden naapureiden kanssa kuin sen yhden.
        Kovin moni ei taida jaksaa lukea näitä kommentteja läpi, niin jää aika moni selventävä asianhaara pimentoon.


      • Juhani A.
        Normaali ihminen kirjoitti:

        Ja tätä omakotitaloa ennen kolmessa eri kerrostaloasunnossa eli kokemusta on, tosin ei niin että olisi omia lapsia ollut niiden aikana. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut ongelmia muiden naapureiden kanssa kuin sen yhden.
        Kovin moni ei taida jaksaa lukea näitä kommentteja läpi, niin jää aika moni selventävä asianhaara pimentoon.

        "Koskaan ei kuitenkaan ole ollut ongelmia muiden naapureiden kanssa kuin sen yhden."

        Mikäli kyseessä oli vanhempi kerrostalo niin tuo ei todista yhtään mitään puoleen tai toiseen. Ei kaikkiin asuntoihin kuulu yhtä hyvin: joihinkin voi kuulua kuin paperin läpi kun taas viereisessä asunnossa ei kuulu mitään.

        Sitten on myös niitä naapureita jotka soittavat poliisit mutteivat muutoin hakkaa patteriin tai muuta vastaavaa. Entisenä talonmiehenä tiedän hyvin että häirikkö väittää että vain yksi asukas häiriintyi, vaikka ilmoituksia oli tullut useilta.


      • normaali_ihminen
        Juhani A. kirjoitti:

        "Koskaan ei kuitenkaan ole ollut ongelmia muiden naapureiden kanssa kuin sen yhden."

        Mikäli kyseessä oli vanhempi kerrostalo niin tuo ei todista yhtään mitään puoleen tai toiseen. Ei kaikkiin asuntoihin kuulu yhtä hyvin: joihinkin voi kuulua kuin paperin läpi kun taas viereisessä asunnossa ei kuulu mitään.

        Sitten on myös niitä naapureita jotka soittavat poliisit mutteivat muutoin hakkaa patteriin tai muuta vastaavaa. Entisenä talonmiehenä tiedän hyvin että häirikkö väittää että vain yksi asukas häiriintyi, vaikka ilmoituksia oli tullut useilta.

        Kuten sanottua, kyseessä oli UUSI, kerrostalo. Ja niistä kerrostaloista missä me asuttiin, äänieristys takuulla parhaimmasta päästä.

        Ilmoituksia oli tullut useita, mutta vain yhdeltä naapurilta.
        Tässä tapauksessa se tuli isännöitsijän suusta, senkin jo aiemmin mainitsin.


    • muikkuranta

      muutin 5vuotta sitten kerrostaloon ja yllätyin kuinka voi olla rauhallista talossa,ainakin yöllä.Sitten tuli nuori pariskunta,osakkeen omistajia ja alkoi meluaminen,yleensä vaan vkoloppuisin ja tottakai mummelit ja ukkelit sai hepulin ja eikun nuoret pellolle ja osake taloyhtiön hallintaan ja taas tuli vuokralle samaan asuntoon nuoria ja silloin tällöin melua ja taas nuoret pois asunnosta.Sitten alkoi rauhallinen hiljaiselo talossa,mutta sitten ykskas tietooni tuli että minun polkupyörät eivät olisi saanut olla välinevarastossa,siinä rapussa missä asun yks ukkeli halusi vaan epäsopua siihen rappuun ja totesin, että kun ei ole nuoria mollattavana,minä yksinäisenä ihmisenä olikin nyt silmätikkuna ja etsimällä etsitään aihetta juoruiluun.Päätin, että pistän asunnon myyntiin lopullisesti,oli ollut jo aikaisemmin,mutta en kovin tosissani ollut myymässä ja kaiken huippu oli että alakerrassa asuvat vanhukset tulivat opastamaan millaisille ihmisille saan myydä asuntoni:hiljaisia,ei lapsia,ei muun rotuisia,ei juopoille.Päätin, että myyn asuntoni sellaiselle joka tarjoaa pyytämäni hinnan.Kiitos ei kerrostalo asumiselle ja varsinkin sellainen missän alkuperäiset asukkaat 60-70 luvulta..

    • OKT ON OK!

      Muuttakaa omakotitaloon. Ei oo naapureita ja saa popittaa ja bilettää kun on n. 300 neliöö käytössä siis vuokralla! Jippii kadun toisella puolen asuu mamuja ja ne ei nuku kuin joskus 3 yllä vasta. Mutta ei oo niistä valittamista paitti että niiden kakara oli mun pihassa kerran ei tuu enää onn senverta vittumaisen näköinen kuulemma!? Asuin yksiössä ja alakerran naapurina oli ensin juoppo, sitten mamu, ja sitten himouskovainen soittotaidoton ja laulutaidoton nuori opiskelija. Aina sunnunaisin alko pianon pimputtaminen mutta loppu sen kerran jälkeen kun annoin marsun laulaa ja kovaa! Kerrostalossa pitää kestää ns. normaalit elämän äänet kitisemättä tai sit voi muuttaa koska tää on vapaa maa ja saa asua vaikka teltassa jos haluu! Vittu mitä ruikuttajia jotkut on!

    • Janttersson

      Parikymppisenä voi jatkaa juhlimista baarissa, kun kello tulee 22.00, eikö? Sympatiaa ei heru yöbilettäjille täältä. Edellisessä osoitteessa(kerrostalo) asuessani oli herätys aamuvuoroon klo.5. 2 yötä meni täysin ilman unta bilettävien naapurien vuoksi, ei auttanut ystävällinen pyyntö hiljaisuudesta, eikä edes poliisi. Kiva siinä sitten pomolle selittää, että olisi lomapäivälle tarvetta, kun pari yötä mennyt valvoessa! Tuota jatkui vielä jonkin aikaa, tyyppi ai kai lopulta häädön. Normaalit elämisen äänet kuuluu asiaan, mutta ihmiset käy töissä myös viikonloppuisin, sitä ei juhlijat tunnu käsittävän. Nykyisessä rapussa on onneksi fiksua sakkia, pari häiriköivää naapuria on ollut, 1 kannabiksen kasvattaja, joka sai häädön hajuhaittojen takia ja 1 "kestojuhlija", joka lopulta tajusi tilanteen, kun vierailtiin isommalla porukalla oven takana :)
      Ps. Nykyisen rapun asukkaat ei todellakaan ole mitään kyttääjiä, vaan järkevää sakkia, jotka eivät suostu kärsimään häiriköistä!

    • joo,,,sellasia vaan on...minä asun jyväskylässä ja naapurissa asuu vanhempi mummonen...joka asiaa kyttäö ja rapussa motkottaa yksin kovaan ääneen..soittelee isännöitsijälle...yms...itse on lentänyt.edellisestä talosta samojen asioiden takia posi tai asunto otettu talonyhtiön hallintaan..
      ja tälläisessä asiassa uskotaan tietenkin mummelia ...eihän vanha muumo voi häiritä muita...kuin vaan häntä häiritään...tällei voionmaankadulla...
      painus vanhainkotiin...
      jonne

    • kerroskoppien vihaaj

      asun mielummin kadulla kun kerrosvankilataloissa ! aivan hirveää pitää kävellä varpaillaan mitää ei voi tehä siis mitään kun "pitää vaan miettiä muita" yök ! asun nyt tälläsessä vakilatalossa missä kun yskäsee niin kuuluu naapuriin paras oli kun olimme keittiössä alhaalla joku peras ! niin kuului selvästi . huh mitä ihmisrääkkäystä kerroskopit !

    • hulluuden rakennus

      No täällä asun itse rivitalossa. Naapurin mummon kiroilut kuuluu heti, jos itse vaikka jumppailen vähän. Itse se tosin herää joka aamu jo 5-6 välillä ja kolistelee yhtä mittaa kaappeja, mihin herään joka aamu. Olen nukkunut jo puoli vuotta olohuoneessa, koska makuuhuoneessa ei mitenkään mahdollista, koska olohuoneessakin herää, vaikka olisi korvatulpat korvissa. Rakenteita pitkin menee kolinat. Yskähdykset tietty kuuluu tosi hyvin. Miten tässä voisi elää esim lasten kanssa? Ei mitenkään!!

    • tehotus

      Tervetuloa Suoli24:ään... Eikö ihmiset osaa täällä laskea? YKSI naapuri joka valittaa, ja kuinkahan monta joka ei valittanut? Eiköhän homma ole aika selvä että tämä yksi valittaja on ääliö ja ketjun avaajaa on kiusattu aivan turhaan? Ei pitäisi olla kovin hankalaa ymmärtää.

      • Juhani A.

        Kuten tuossa yllä totesin, on aivan tyypillistä että häiriköt kuvittelevat että valittajia on vain yksi. Olen talonmiehenä toiminut ja moneen häirikköön tutustunut.

        Todellisuudessa kun asiasta naapuristolta kyselee niin se meteli vituttaa kaikkia. Jotkut vaan ei uskalla sanoa suoraan tai puuttua asiaan, kun olettavat että mitään häätöä ei sille kuitenkaan tule -- tai pelkäävät kostoa.


    • Kuka vuokraisi

      edullisen työtilan asumista varten? Alkaa olla nuppi jo ihan täynnä tätä kerrostalossa asumista. Ei pahviseinäiset kerrotalot ole elämistä varten,
      tämä on ihmisten kiduttamista. Mitään ei saa tehdä. 90% kaikista naapureista on kusipäitä ja aina joku kusipää osuu juuri minun naapuriksi :(

    • äänekkäät

      Olemme kokeneet samanlaista.yliherkät naapurit tulevat ovelle valittamaan normaaleista elämän äänistä,kuten nauru ja keskustelu.Mitään bileitä ei ole ollut,vaan lasten kanssa juteltu ja naurettu ja tämä tuntuu olevan naapurin pariskunalle liikaa.kaikenlaisia uhkailuja on tullut.olemmekin miettineet muuttoa
      ja toivomme naapuripariskunnan hankkivan itselleen elämän.

    • Eihän ketään palele?

      "Toimin tuolloin vieläpä kys. taloyhtiön hallituksen pj:na" Pitäisi sitten olla asukas-säännöt tiedossa? Katsos vaikka olet ns. pj tai mitä vaan, asukas-säännöt koskee sinuakin. Kerrostalossa EI asuta kuin OMAKOTITALOSSA! Terveisin rivari asukas. Jk. Naapuri soitti JOHTAVALLE isännöitsijälle, kun nurmikkoni oli liian pitkä!?!

    • korvaisettulpat

      Itse olen asunut vuosia kerrostalossa, jossa olen tottunut suht hiljaisiin naapureihin.
      Nyt viimeisen kahden vuoden aikana on yläkerrassa vaihtunut yksi meluava asukas toiseen.
      Meluamiselle tarkoitan mm. teinibileitä, missä huudetaan, paiskotaan ovia, musiikki soi niin lujalla, että ikkunat helisee, ja käytävillä juostaan. Nyt uusi asukas harjoittelee mm. pianon soittoa lähempänä puoltayötä, hän myös katsoo teeveetä niin lujalla, ettei minun tarvisi avata omaani, kun kuulen mitä uutisissa kerrotaan.

      Ja mitenkäs sitten tuo remonttireiskan rooli lauantai-aamuna? klo 06.00 -> alkaa korvia vihlova kiviseinän porausääni. Noin yleisesti tässä talossa tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus, että äänekkäät remonttityöt aloitetaan aamusta aikaisin..

      Arkisinhan tämä ei haittaa, lähdenhän aamuisin töihin, mutta monena vapaana vloppuna on melkein poruuttanut kiukusta, kun väsyttäis, muttei tulpatkaan auta!

      Ymmärrän elämisen äänet, tuotan niitä itsekin, mutta helvetti sentään; mistä hiton rutakosta osa jengistä oikein tulee kerrostaloihin asumaan, kun ei tajua pitää melutasoa inhimillisenä, ja ajoittaa väkisinkin meteliä aiheuttavia kotihommia vähän järkevämpään aikaan.
      .. Kaikki ei halua herätä kukonlaulun aikaan, jos ei ole pakko.

      • Kuulostaa siltä, että sun naapurit käy sotaa keskenään. Toiset meluavat yömyöhään ja joku kostaa poraamalla aamuisin... Otan osaa.


    • Kerrostalon-asukki

      Miksi ihmiset kirjoittaa tänne ja olettavat saavansa vieläpä asiallisia vastauksia. suomi24 on idioottien leikkikenttää mitä foorumi osioon tulee. Saa täältä ainakin hyvät naurut kun näitä lukee.

      Ihan pako sen verran sanoa että elämisen äänet kuuluvat joissain taloissa paremmin kuin toisissa ja jotkut naapurit ovat hieman toisia herkempiä niille äänille kuin toiset. Kaikissa taloissa ei tosiaankaan tarvi kävellä kantapäillään ja saattaa silti jytinä alakerran naapuriin kuulua. Tälle vaan ei voi mitään tsemppiä aloittajalle aasin naapurin kanssa.

      ps. Kerrostalossa saa "bilettää" esim. tuparit tai illan istujaiset kunhan meteli taantuu hiljaisuuteen mennessä ja ei muutenkaan missään vaiheessa nouse eläimelliseksi. asiallista on ilmoittaa pippaloistaan etukäteen.

    • kerrostaloelämää :)

      Pidin viikonloppuna alottelut omassa asunnossani.

      Jossain vaiheessa iltaa oli musiikki päässyt livahtaan liian kovalle ja hetken päästä soi ovikello. Menin avaamaan ja jo puolivälissä aukasua olin että anteeks anteeks,laitettiin jo hiljasemmalle ja sori sori, naapuri vaan naureskeli että eipä mitään, huomasi hänkin heti että volyymi laski ja nou hätä!
      Ihana naapuri

      • LissuJohannaTjtn

        On kyllä kiva naapuri :) olen nuori opiskelija ja asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Kaveripiirissämme juhlimme suhteellisen harvoin, ehkä noin kerran kuukaudessa jos silloinkaan. Juhlinnat tuntuvat aina olevan eri paikoissa: jonkun kaveripiiriläisen kämpistä tai joskus suoraan baarissa. Meillä ei siis oikeastaan ole mitään yhtä ´bilekämppää´, jonne aina keräännyttäisiin. Minun asunnossa juhlia on ehkä noin kerran puolessa vuodessa. Pistän usein muutamaa päivää ennen juhlia (joskus kylläkin on tupannut unohtumaan) alakerran ilmoitustaululle lapun, jossa ilmoitamme tulevista juhlista. Olen myös kirjoittanut pienen lisähuomautuksen, että "jos melutaso menee jossain vaiheessa iltaa häiritsevälle tasolle, niin tulkaa vain rohkeasti ilmoittamaan :)".

        Koskaan ei ole kukaan tullut ilmoittamaan, eipä ole kukaan mitään koskaan muutenkaan sanonut, vaikka ehkä olisi ollut aihetta. Kyllä arvostan itse sitä, että tullaan suoraan ja kohteliaasti sanomaan.


      • -Metusalem-

        Rohkea naapuri.
        Täällä kun joku yritti samaa niin sitä uhkailtiin pistoolilla.


    • anne1235
    • itse olen enimmäkseen asunu kerrostalossa ja jouduin luopumaan koirastani koska naapurini teki valituksen siitä että koiran askeleet kuuluu häiritsevästi. yritäppä siinä opettaa isolle koiralle hiippailua. tossutko sille ois pitäny laittaa jalkaan? se oliki sellanen naapuri että hiljasta ois pitäny AINA olla ku hautausmaalla. päivälläkää ei saanu rapussa kävellä normaalisti, hiippailla piti.

      kyllä elämisen äänet saa kuulua! jos ei siedä ylimääräisiä pieniä ääniä nii kannattasko muuttaa vaikka rivariin.

      • hissun kissun

        Olisit pitänyt mattoja lattialla,ne ainakin vähentää äänien kuulumista naapuriin.Yläkerrassani asuu juopotteleva ämmä,ei mattoja lattialla.äänet sen mukaisia kun kopistelee kävellä jollain puukengillä yökaudet baarista tultuaan.
        Suosittelen kaikille kantaastujille,laittakaa paksut matot lattiaölle,niin naapurit saavat nukkua jos kävelette yöllä tömistellen.


      • hissun kissun kirjoitti:

        Olisit pitänyt mattoja lattialla,ne ainakin vähentää äänien kuulumista naapuriin.Yläkerrassani asuu juopotteleva ämmä,ei mattoja lattialla.äänet sen mukaisia kun kopistelee kävellä jollain puukengillä yökaudet baarista tultuaan.
        Suosittelen kaikille kantaastujille,laittakaa paksut matot lattiaölle,niin naapurit saavat nukkua jos kävelette yöllä tömistellen.

        matot kyllä lattialla ja koiralla lyhyet kynnet. se eukko nyt hyvä ettei valittanu siitä että hengität. seinänaapurissa oli myös koira, mutta eipä siitä valittanut koska siinä asu vanhempi pariskunta. auta armias ku nuoria muutti rappuun nii jo oli akka torikokouksia pitämässä pihalla et saa nuoret v*ttuun siltä kadulta..
        en oo ikinä valituksia saanu ja tuo että koiran askeleista valitetaan, meni jo oikeesti yli ymmärryksen..


      • Jarmo vaan
        kauris_tyttö kirjoitti:

        matot kyllä lattialla ja koiralla lyhyet kynnet. se eukko nyt hyvä ettei valittanu siitä että hengität. seinänaapurissa oli myös koira, mutta eipä siitä valittanut koska siinä asu vanhempi pariskunta. auta armias ku nuoria muutti rappuun nii jo oli akka torikokouksia pitämässä pihalla et saa nuoret v*ttuun siltä kadulta..
        en oo ikinä valituksia saanu ja tuo että koiran askeleista valitetaan, meni jo oikeesti yli ymmärryksen..

        Etkö sä likka tajua, että KOIRAA EI OTETA JOS SIITÄ EI OSATA HUOLEHTIA!


      • Jarmo vaan kirjoitti:

        Etkö sä likka tajua, että KOIRAA EI OTETA JOS SIITÄ EI OSATA HUOLEHTIA!

        joo taidat itekki olla sellanen ihminen joka valittaa joka ikisestä narahuksesta mikä naapurista kuuluu!! jos sul on iso koira jolla massaa löytyy luonnostaan (50kg), mutta hei haloo! jos se vaan kävelee ja askeleet kuuluu alakertaan nii oisko mun pitäny sitoo se koira hihnaan kiinni et se ei saa kävellä asunnossa sen takia et naapuri ei häiriinny??

        naapurin valituksiin vaikutti vielä se että se ei tykänny isoista koirista. ja enköhän oo ihan sen takia koirastani joutunu luopumaan et naapuri saa rauhas olla, oon sentään asialle tehny jotain!! ja se ei oo tod. helppoo et joudut omasta rakkaasta lemmikki eläimestäs luopuu jonku saatanan valittavan vanhan kääkän takia!! kannattasko jollaki kahtoo peiliin?!!


      • Pants on fire
        kauris_tyttö kirjoitti:

        joo taidat itekki olla sellanen ihminen joka valittaa joka ikisestä narahuksesta mikä naapurista kuuluu!! jos sul on iso koira jolla massaa löytyy luonnostaan (50kg), mutta hei haloo! jos se vaan kävelee ja askeleet kuuluu alakertaan nii oisko mun pitäny sitoo se koira hihnaan kiinni et se ei saa kävellä asunnossa sen takia et naapuri ei häiriinny??

        naapurin valituksiin vaikutti vielä se että se ei tykänny isoista koirista. ja enköhän oo ihan sen takia koirastani joutunu luopumaan et naapuri saa rauhas olla, oon sentään asialle tehny jotain!! ja se ei oo tod. helppoo et joudut omasta rakkaasta lemmikki eläimestäs luopuu jonku saatanan valittavan vanhan kääkän takia!! kannattasko jollaki kahtoo peiliin?!!

        Idiootti, luovuit koirastasi tuommosen takia. Taidat valehdella.. Mikä mahtoi olla oikea syy koirasta luopumiseen?


    • Korpeen

      Meidän talossa on niin hiljaista että tekisi mieli kiljaista!
      Normaalia elämisen ääniä ei kuulu, karmivaa. Sitten vielä kaiken lisäksi joku valittaa, laulunäänistä, kävelemisestä ym. norm.äänistä.
      Sitä pitää muuttaa korpeen, jos ei siedä minkäänlaisia ääniä. Tai hautausmaalle.

    • yks mummo

      kauheaa todella kun hiljasta, parempi on kun kuuluu elämää, ja silloin voi itsekkin olla vapaasti.

    • Normaali elämää

      Normaalit elämän äänet varmasti saa kuulua. Omassa taloyhtiössä joutui suitset laittamaan jakuvaan musiikin kuunteluun joka kuului jopa toiseen taloon saakka!! Eli haloo, basso jumputus ainkain kymmenen jälkeen on todellakin kielletty.

    • lilliputti0000

      Hei ihan oikeesti oot varmaan joku heebo joka on asunu koko lapsuutensa omakotitalossa. Siis ihan ymmärrettävää... Ei semmoset ihmiset tajua että ne kerrostalon seinät on paperia. Juu ja puhun ite ihan kokemuksesta. Ite on tullu asuttua monissa kerrostaloasunnoissa ja aina joka rappukäytävästä on samanlainen yönyskä löytyny kun SINÄ! kiitos.

    • Elä elä elämää, elä

      Voi teitä poloisia kerrostaloasukkaita. Onpa teillä kurjaa kun on mölyäviä naapureita. Taidatte suorastaan vihata jopa heitä. Oletteko ajatelleet, että ne naapurit voivat olla teille se elämän suola, mikä antaa teille aihetta kommunikoida toisten naapureiden kanssa. Pitäähän sitä olla joku musta lammas aina, josta voi puhua naapureiden kanssa. Toista se on täällä maalla, saa huutaa oli yö tai päivä. Saa tulla kapakista, vaikka kuinka ison "remmin" kanssa ja juhlia vaikka aamuun asti. Stereoita saa huuvattaa ikkunat ja ovet auki, eikä kukaan tule valittamaan, vaikka naapuriin kuuluiskin. Asuu täällä sen verran toiset huomioon ottavaa porukkaa. Eri asia kestääkö kenenkään kunto sitten sellasta elämää, mutta periaatteessa ainakin ei kukaan elämöinnistä nalkuta.Kerran täällä vain eletään ja loppu on joka päivä aina lähempänä jokaisella. Niin, että elä ja anna toistenkin elää.

    • Abraxas

      Ihmeellisiä niuhottajia täynnä tämäkin keskustelu. Ymmärrän täysin että ei yöllä ole järkevää metelöidä millään tavalla mutta että pitäisi huopatossut jalassa kävellä ja jättää suihkussa käynti väliin? Aikamoista pelleilyä. On myös keksitty korvatulpat, niitä saa varsin mukavasti istuviakin nykyään.

    • Hillevi10

      Valitetavasti täällä on aika monissa taloissa surkeat äänieristykset, vaikka kyseessä olisi vanhempikin talo. Itse olen asunut tällaisessa talossa, jossa ulkoseinät olivat kyllä paksut, mutta jotkut väliseinistä aivan uskomattomat ohuet, eivät eristäneen yhtään mitään, kaikki kuului. (eli jos kyseessä on seinänaapurisi, kaikki kuuluu hänelle erityisen voimakkaana, ei välttämättä muille). Asuin vuosia tällaisessa talossa ja ikinä ei ollut mitään ongelmia eikä valittamista. Kunnes asuntoon muutti nuorempi kaveri, jonka luona kävi porukkaa ja mekastivat viikonloput ja väliin viikollakin aamupuolelle yötä. Luonani käyneet kaveritkin kummastelivat samaa möykkää ja huonoa käytöstä. Eipä vaan tälle kaverille millään tavoin tuntunut menevän jakeluun, miten kerrostalossa eletään. Muutin myöhemmin sitten pois ja nykyään asun kerrostalossa, joka ei tämäkään äänieristyksellä voi juhlia ja välistä kuuluu jotain, mutta täällä asuu fiksuja ihmisiä ja yönsä saa nukkua rauhassa!

    • Normaali ihminen

      Sille joka vinkkasi että kannattaisi kirjoittaa jonnekin tasokkaammalle foorumilille: Kun suodattaa häiriintyneiden ja kyylien ja muuten selvästi rajoittuneiden kommentit, tässä on kasassa ihan hyvä keskustelu puolesta ja vastaan.
      Hyvää ajanvietettä lukea kokemuksia kun on sattunu epäyhteensopiva naapuri kohdalle. Välillä jopa nauratti. Niitä joilla tilanne on akuutti, ei varmaan niin paljon.

      Täytyy kyllä ihmetellä miksei me suomalaiset mennä puhumaan asioista vaan mieluummin pähkäillään itse mitä seinien takana tapahtuu ja kasvatellaan ilman parempaa tietoa vaikka mitä demoneita päissämme! En ymmärrä.

      Itsellä tosiaan tuosta ongelmaisesta naapurista on aikaa reilu kymmenen vuotta, mutta muistan vieläkin hyvin sen epäuskon tunteen siitä miten herkkiä jotkut voivat olla. Nythän siihen on helpompi suhtautua kun omakotitaloasukkina ei tartte miettiä koko asumismuotoa, mutta sillon ei välillä ollut itku kaukana kun uhkailtiin häädöllä jne. Eipä omakotitaloasuminenkaan tosin mitään auvoa välttämättä ole, kun ei tässäkään naapureitansa pysty valitsemaan. Nytkin asuu naapurissa eläkeikäinen kyylä joka tietää koko kadun asiat ja meidän erityisesti. Mua se ei tosin haittaa, mutta vaimoa välillä minunkin edestä.

      Hallituksen puheenjohtaja taisi olla väärä termi. Koska oli kyseessä Saton vuokra-asunto, niin asukastoimikunnan PJ lienee lähempänä oikeaa. Sellaiseksi pääsee ihan helposti parikymppisenäkin.

      • Kerran soitin itse poliisit hiljentämään yläkerran biletystä, kun kahdelta yöllä popittivat täysillä ja bileet olivat levinneet raapukäytäväänkin. Tiesin asukkaat ja sen, että siellä huumeitakin käytettiin. En ihan oikeasti uskaltanut mennä ovelle sanomaan, kun edellistä sanojaa oli tietämäni mukaan heitetty pullolla kohti...


    • SUATANAN PERKULE

      KYRVÄN EHDOILLA !

    • kerrostaloasuja

      Ihmisiä on niin monenlaisia! Muutin itse teini-ikäisen tytön kanssa asumaan kerrostaloon, kolmanteen kerrokseen. Omaan asuntoon! Jo alkoi kyttäys
      ja kellon vahtiminen, minuttiakaan yli kymmenen ei saanu kuulua ääntäkään, varsinkaan nuorison!!!! Mielellään ei koskaan! Aikaa kului ja taistelin, nyt asun yksin ja naapurustossa usein nuoret pitää Karkeloita, eikä haittaa minua!
      Puoli kolmeltakin joskus musa soi, mutta kuuntelen vain! Ja tarinan opetus
      on se, että miksei muita naapureita nyt haittaa! Siksi koska nyt tässä talossa asuu muitakin ku vain känttyjä:-) Että älä välitä! Toki aina pitää ajatella muitakin ihmisiä, mutta maalaisjärjellä pärjäät varmasti!

      • Kevyt uni

        Olet varmaan työtön, eli sinun ei tarvitse herätä aikaisin aamulla töihin? Maalaisjärki kun ei auta siihen että päätä särkee, on hajamielinen ja toistaitoinen huonosti nuutun yön jälkeen.


    • omakokemus

      Musta oli oikeestaan vaan mielenkiintoista kuunnella sängyssä aamukahdeksalta kun naapuri katsoo seinän takana elokuvaa. Kuulin sen niin selvästi että tiesin mikä elokuva on kyseessä, se oli Tuntematon Sotilas.

      Joskus sängyllä lekotellessa (usein sunnuntaisin) oli kova älämölö naapurissa kun siellä oli ilmeisesti sukulaiset käymässä. Sekin oli mukavaa kuunneltavaa. Sitten joskus semmoset lempimisen äänet yöllä. Sehän nyt ei haitannut kun minunkin luonani poikaystävä vieraili. Kerran tuli sellanen kilpailutilannekin ihan :D

      Pari kertaa heräilin myös naapurin herätyskelloon aamulla.

      Kerran tuli saamarin iso palkka ja huusin itsekseni: "Ihan SIKANA rahaa!" ja kuulin selvästi kun naapuri tokaisi siihen että "hyvä homma". Että melkoset pahviseinät oli entisessä asunnossani. Se oli suurilta osin vain viihdyttävää, vaikka joskus keskellä yötäkin möykkäsivät niin ei se minua häirinnyt. Ei tullut niin yksinäinen olo kun kuuli että muutkin siellä elää ja liikkuu ja mölisee :)

    • Ongelma tuntuu olevan että ihmiset eivät osaa ottaa kanssaeläjiään huomioon ollenkaan. Mennään asenteella MINÄ! MINÄ! MINÄ! MINÄ! Tämä johtuu varmaankin nykyaikaisista kasvatusmenetelmistä, missä pehmoisukit ja äitylit taputtelevat lasta päälaelle ja hankkivat lapselle kaiken mahdollisen ettei vain tarvisi hoitaa vanhempien velvollisuuksia ja niitä ikäviäkin kasvatuksellisia toimenpiteitä millä nuoresta ihmisestä tehdään toiset huomioon ottava yhteiskuntakelpoinen aikuinen.

      Minulla on ollut täällä kaupungin vuokra-asunnossa myös ongelmia metelöivien mölyapinoiden kanssa. On se helvetti kumma että työttömillä ja juopoilla on varaa ryypätä joka viikonloppu ja viikollakin aamusta iltaan. Yläkertaan muutti oikein lauma nuoria apinoita elämöimään usein viikollakin ja aloittivat elämisen tosiaan siinä alkuillasta ja jatkoivat aamuun asti. Itsellä oli usein herätys viiden jälkeen aamusta niin samaan aikaan nämä apinat alkoivat siirtyä yöpuulle. Yhtenä yönä kuului äänistä päätellen siltä kuin kirjahylly olisi kaadettu ja joku apina juossut ainakin pari kertaa lasioven läpi. Taidettiinpa vähän nuorta miehistä urhoollisuutta todistella nyrkinvaihdon merkeissäkin. Onneksi tuon yön jälkeen apinalauma hävisi kuin pieru saharaan. Sitten on vielä tämä seinänaapurien juoppo pariskunta jonka luona tuntuu vierailevan kaikki kaupungin alkkikset. Sielläkin on usein juhlittu aamuun asti. Muija on ottanut tasaisesti turpaankin juoponmullikka ukoltaan. Poliisit on vieraillut ainakin pari kertaa mutta eipä vain ole saatu tilannetta kuriin. Ilmeisesti tämä juoppo ukonmullikka on kuitenkin saanut asunnosta häädön koska ovesta on toinen sukunimi hävinnyt. Silti ukonmullikka tunkee itsensä asuntoon tasaisen tappavaan tahtiin ja muijja ottaa turpaan taas ja taas uudestaan. Olen vain hymyillyt ja ajatellut että jos akka on noin tyhmä niin ottakoot turpaan. Täytyy vain toivoa että saisivat sen akankin vielä kömmettyä pihalle vaikka eipä siihen varmasti paljon parempaa naapuria tule kuitenkaan tilalle. No toivossa on hyvä elää.

      • Nauraja...

        Tossahan tulikin mukava läpivalaisu normaaliin suomalaiseen kerrostaloelämään. Kuin Kaurismäen elokuvasta.


    • yhtyisinmäkin

      Juu, asuin ammoin sitten vuoden talossa jossa kuuli naapurin puhuvan muttei saanu selvää sanoista ja sekös kismitti.

    • kiroileva siili...

      Itse myös asunut joskus muinoin kyttääjän naapurissa. Se oli aika helvettiä kun ei uskaltanut enää edes pierasta ettei olis tullu varotusta. Yhden varoituksen sain, ja sekin varoitus oli aiheeton kun marssin isännöitsijän puheille ja kerroin etten ollut edes kotona kyseisenä aikana vaan 300 km päässä. Meteli oli kuulunu sinä kyseisenä vkl. ihan eri talosta. Kyttääjät muuttivat sitten pois ja minunkin elämäni rauhoittui kun pystyi elämään normaalia elämää.
      Nykyään asun maalla ja taas on kyttääjä naapurissa, mutta se kyttää vain kuka tulee milloinkin kylään. Harmiton siis.

    • normaali_ihminen

      Pari tarkennusta tähän kun kukaan ei jaksa kuitenkaan lukea kaikkea mitä on kirjoitettu.
      - Talo oli silloin (90-luvun lopulla) uusi kun siihen muutettiin, joten äänieristys oli mielestäni hyvä. Meille ei kuulunut juuri mitään häiritseviä ääniä.
      - Iltojen alotusten jälkeen lähdettiin yleensä kippaamaan halpakaljaa paariin ja se oli aina reilusti ennen klo 22.
      - Koskaan luonani ei ollut jatkoja
      - Muut naapurit, isännöitsijä ja poliisi oli sitä mieltä että en ole häirikkö
      - Myöhemmin asuttamissani kerrostalo(vuokra)huoneistoissa minulla ei ollut naapureiden kanssa mitään ongelmia vaikken tottumuksiani muuttanut mihinkään.
      - Asun nykyään omakotitalossa

    • Onnekas tapaus

      Meillä oli varmaan vieläkin ärhäkkäämpi naapuri.
      Taas kerran oli tehnyt ilmoituksen yöllisestä metelistä.
      Olimme kuitenkin juuri silloin todistetusti ulkomailla.
      Valituksista ei meille asti ainakaan sen jälkeen tietoa enää tullut.
      Itse yritin tavatessamme pitää ilmeeni peruslukemilla parhaan kykyni mukaan, tai ainakin melkein.

    • ironman-1986

      Tässä koko viestiketjussa ei oo mitään järkee kun ihmiset ymmärtää "metelöinnillä" eri asioita. Toiset pitää klo 22 alkavaa hiljaisuutta ehdottomana ja toiset ovat sitä mieltä, että kellonajasta riippumatta saa elää normaalia elämää. Kummatkin ovat kuitenkin oikeassa. Normaaliäänellä puhumista omassa kodissa ei voi kukaan kieltää mihinkään kellonaikaan. Samoin suihkussa ja vessassa saa käydä kellonajasta riippumatta. Musiikkia kenenkään ei kuitenkaan klo 22 jälkeen kuulla asuntoonsa. Musiikkia ei muutenkaan tulisi kantautua toisten asuntoihin. Vaikka taloyhtiössä on määritelty hiljaisuus, se ei tarkoita, että muuna aikana saisi metelöidä miten huvittaa. Edes keskellä päivää musiikkia ei saa kuunnella niin kovalla, että se häiritsee naapureita. Ja helppohan se on täällä kaikkien kehua miten kerrostalossa tulisi elää. Monet tuntuivat ajattelevan vain omia oikeuksiaan ja tulkitsevan säännöt omalta kantiltaan edullisesti. Itse voin myöntää olleeni välillä se vittumainen naapuri, joka kuuntelee vielä klo 5 aamulla musiikkia muutaman ryyppykaverin kanssa. Siitä on tullut huomautus ja olen kokenut sen aiheelliseksi. Sitten on taas mennyt pitkän aikaa siististi eläen ja valituksia ei ole tullut. Ei täällä ainakaan kukaan turhasta valita. Ja toisaalta vaikka valituksia ei tulisi niin ei voi ajatella, etteikö oma eläminen häiritsisi ketään. Kaikki eivät välttämättä kehtaa valittaa. Silti omia elintapojaan voi miettiä, vaikka siihen ei puututtaisikaan.

      • Petun Visu!

        Poikapoika! vehe pitää olla pestynä ENNEN klo: 22:a! PISTE!!!


    • paska haisee...

      joo mulla asuu naapurissa joku työtön avohoitopotilas, joka polttaa ketjussa tupakkaa koko hereillä oloajan. Koko rappu haisee tupakalle. Talo on suomalaista laatua eli savu menee huoneistojen seinien läpi. Avohoidokki saa polttaa asunnossa kun sillä on siihen yksityisen suojan määräämä oikeus.

    • Koettu on

      Perheellämme (olen työssäkäyvä kahden teinin yksinhuoltajaäiti) oli kerrostalossa aika erikoinen mummeli naapuri: hän teki useamman kerran lastensuojeluun ilmoituksen lasten kaltoin kohtelusta.

      Mitään aihetta ei ollut, ei meteliä, ei päihdeongelmia, ihan tavallista elämää vain.

      Muuten olisi ollut harmitonta, mutta ei ollut mukavaa rampata turhan takia sosiaaliviranomaisten puhuttelussa - täysin turhan takia.

      Myöhemmin, jo muualle muutettuamme, kuulin, että muutkin, varsinkin ykinhuoltajaperheet, olivat joputuneet vanhanemännän vainon kohteiksi, aiheetta.

      Ehkä se oli iäkkäälle yksineläjälle harrastus.

      Juusi ennen muuttamistamme poikani kiinnitti huomiota rapussa olevaan hirveään lemuun - joka tuli naapurista. Huolestuimme siitä, ettei vanhalle rouvalle tai neidille ollut sattunut mitään ja kutsuimme huoltomiehen.

      Vanharouva oli täydessä unessa ja asunto kuvaamattoman saastainen.

      Tarkoitus ei mitenkään ollut kytätä, vaikka mistäs sen tietää, tarttuuko toisten tarkkaileminen jollain tavoin. Idea oli kyllä ihan vain auttaa. Rouva/neiti oli hyvin loukkaantunut hänen elämäänsä puuttumisesta.

      Ehkä se oli vanhan naisenkin tarkoitus, mutta luojan kiitos pääsimme pois tästä "huolenpidosta".

      Aina ollaan tultu naapurien kanssa muuten hyvin juttuun.

    • PelottavaMies_

      Eikö sun nössö miehes uskalla puhua tuolle naapurille? Mä menisin ottamaan riveleistä kiinni ja korottaisin ääntä niin loppuisi se turha itku ja menisi paskat housuun isukilla. Toisaalta kuka uskaltaa isolle jätkälle joka lusinut vankilassa vuosia vittuilla? Se on nopeasti turpa reissu.

    • Kerrostaloperhe

      Meistä ei kerrostaloasukkeina ole valitettu, mutta jos (lähinnä nuorten) metelöinti keskellä työviikkoa on mennyt hirveäksi myöhäiseksi möykkäämiseksi (töihin kun pitäisi pirteänä päästä), olemme jonkun kerran käyneet kysymässä naapureilta, voisiko sitä volyymiä saada vähän hiljemmälle.

      Aina on saanut. Kun on ystävällisesti ehdottanut, kukaan ei ole pannut hanttiin.

      Se on selvä, että kerrostalossa on aina pelattava yhteen, myös vähän äänekkäämpienkin naapureiden kanssa, muute täydellinen rauha ei taida olla mahdollinen kuin omakotitalossa.

      En usko, että kukaan on varsinaisesti kytännyt ketään, miksi olisi?

      On kyllä joskus koettu vähän muunkinlaista: pyykkejä ei saanut ripustaa ulos, koska ne olisivat voineet vahingossa koskettaa alakerran vanhan naisen pyykkejä. Hohhoijaa, neiti ei tainnut olla ihan terve. Hänellä oli tapana myös postata rappukäytävän liikennettä ja raportoida siitä talonmiehelle, joka joviaalina miehenä suhtautui valituksiin huvittuneena ja mukavakavissaan.

      Samassa talossa kiersi samaisen naisen lanseeraama adressi, jossa haluttiin nimiä katutason ulkomaalaistaustaisten koiskinpitäjien häätämiseksi - ihmisten ja liiketoimen, joista ei ollut kenellekään haittaa.

      Kioski pysyi, totta kai. En tiedä, allekirjoittiko adressia kukaan.

    • kissojen ystävä

      Musta on hauska kuunnella kun alakerran naapuri komentaa niiden kissaa. Itse olen yöeläjä kun käyn iltatöissä, ja aamuyöstä saattaa kuulla tällaisen keskustelun:

      "Mau."
      "Hyss nyt."
      "... mau."
      "Misu hiljaa."
      *hetken hiljaisuus*
      "...mau?"
      "Misu nyt hiljaa."
      "MROAAR??"
      "Misu hiljaa nyt!"

      • kissojen ystävä

        Tämän siis voi kuulla patterin kautta kun on huoneisto meidän alla. Yleensä kun on justiin menossa nukkumaan kun on muutenkin hiljaista.


      • VOI HYVÄ HYTTYNEN

        OLET SITTEN TODISTAMASSA SULOISTA KESKUSTELUA, IHMISEN JA KISSAN VÄLISTÄ NEUVONPITOA. MROAAAR,MROAAR MISU :)


    • Pussikenguru11

      Kirjoituksesi oli kuin omasta elämästäni vuoden takaa. Ongelmana oli "alakerran mummo" joka hakkasi patteria mm siksi että laitoin kotioven kiinni, tiputin lusikan tms. Valituksien, keskusteluyrityksien, isännöitsijän ja vuokran antajien keskustelujen yms. poliisikäyntien jälkeen
      kaikki päättyi siihen että hän puri minua käteen erään keskustelun jälkeen. Tästä sitten tein rikosilmoituksen, muutimme pois ja sain rahaa häneltä päälle 400e.
      Olemme siis reilu parikymppinen hoitajapariskunta joka on kotona silloin kun sattuu töiltä ehtimään. Valituksia tuli mm ajoilta jolloin emme olleet edes kotona. Älkää antako periksi, pidä vaikka kirjaa milloin he sinua moittivat ja oletko tehnyt oikeasti jotain meteliä tuottavaa. Myös se että yritin aina patterin napautuksen jälkeen mennä hänen kanssaan keskustelemaan, hiljensi kyllä tilannetta sillä hän ei halunnut selitellä omaa typeryyttään.

    • möykkääjät RAUS!

      Olet vastenmielinen möykkääjä. Toivon että häätö saa pian lainvoiman.

    • Aloittaja.

      Myöntää juhlineensa joka toinen viikonloppu. Juhliin on kutsuttu muita nuoria ja musiikkia on soitettu kovaäänisesti myöhään illalla ja tottakai puhuttu kännissä kovaäänisesti. Eli naapurisi on toiminut oikein,koska käytöksesi on häiritsevää. Kerrostalossa ei pidä elää,kuin pellossa.

    • AJATUKSENI

      Heipatiii! JOO, asia on niin yksinkertainen, ME SUOMALAISET IHMISET varsinkin haluamme elää vain oman perheemme kanssa. Kerrostaloasumisessa KUULUU NS. NAAPURISTA,eikä kukaan senkummemmin kyttäile toisiaan. Ei Suomalaista kiinnosta seinänaapureiden elämä.
      Muutto silloin tällöin saattaa piristääkkin kummasti,jos sallitaan huumorinpoikanen.!!!!!
      Hyvää kevään jatkoa ns.naapureille! :o))

    • nainen 53 v

      Minäkin asun kaupungin vuokra-asunnossa, sellaisessa luhtitalossa. Heti muutettuani naapurin vanha pariskunta sanoi ettei klo 19 jälkeen saa kulkea luhdissa, koska joudun ohittamaan heidän asuntonsa ja he häiriintyvät siitä. Minä omistan koiran ja kissan ja koiraani kyllä käytin klo 22 aikaan ulkona iltalenkillä, hiljaisuus alkaa talossamme klo 23 ja loppuu klo 7.00. Kolmestaan elukoitten elellään ihan rauhaisaa elämää, en käytä viina enkä käy baarissa kuin korkeintaan kerran vuodessa. Tupakkaa poltan ja sen teen omalla parvekkeellani. Kaikki mitä tein häiritsi heitä, vaikka kuinka hiljaa olin, jopa parvekkeen oven aukaisusta olivat taloyhtiöön valittaneet. Palaveria pidettiin ja lopulta päädyttiin siihen että kaupunki antaa heille asunnon muualta. Ennen muuttoa kuitenkin naapurin mies alkoi käydä väkivaltaiseksi, kun kuuli että lähden koiran kanssa ulos, hän hyökkäsi luhtiin ja potki koiraani ja töni minua vasten kiviseinää niin että käsivarteni olivat mustelmilla, ei taloyhtiö tähän mitään kantaa ottanut, mutta jaksoin koska tiesin että muuttavat jonkin ajan päästä. Pääsivät sitten asumaan paikkakuntamme parhaaseen taloon, keskustaan, lähelle palveluja ja kuinkas ollakaan sieltä soittaa minulle nainen joka joutui tämän samaisen pariskunnan kiusan kohteeksi, koputteluja oveen, tönimistä, huutelua ja taloyhtiö antoi heille taas uuden asunnon, nyt vastavalmistuneesta talosta. Tämän laiset pariskunnat pitäisi laittaa asumaan sellaiseen kaupungin osaan, missä huumehörhöt ja muutenkin kriminaalit asuvat eikä aina päästää parempaan ja parempaan asuntoon. kai taloyhtiö armahti koska olivat niin vanhoja, kahdeksan kymppisiä ja tosi kovassa kunnossa, saa nyt nähdä minne seuraavaksi joutuvat, kaiken kaikkiaan tämän pariskunnan ovat siirtäneet 6 kertaa parempaan asuntoon, koska eivät tule naapureitten kanssa toimeen....joten voidaan todeta ettei se josta valitetaan ole välttämättä syyllinen mihinkään, vaan naapurin sairaasta päästä lähtöisin pirullinen kiusan teko ja turhasta valittaminen...ja olen kyllä sitä mieltä että normaalit elämisen äänet kyllä saavat ja pitääkin kuulua, olipa seinän takana kuka tahansa....Leppoisaa kesän odotusta kaikille

    • SAMAN KOKENUT

      HEI,

      MIKÄLI KOET, ETTÄ NAAPURISI KIUSA ON HENKILÖKOHTAISTA VOIT YRITTÄÄ TEHDÄ RIKOSILMOITUKSEN POLIISILAITOKSELLA.
      JOKAISELLA ON OIKEUS NORMAALIIN ELÄMÄÄN MYÖS KERROSTALOSSA.
      EIHÄN SITÄ VOI ODOTTAAKAAN, ETTEI ÄÄNIÄ KUULUISI.
      ASUIN ITSE N. KYMMENEN VUOTTA SITTEN KERROSTALOSSA, ALAKERRASSA ASUI KYTTÄÄJÄ MUMMO. HÄN VIHASI MINUA JA TYTÄRTÄNI HETI KUN MUUTIMME. HÄN SANOI MINULLE, ETTÄ TIETÄJÄ ON SANONUT ETTEMME ASUA KAUAN TÄSSÄ. TIETÄJÄ OLI OIKEASSA, EI SIINÄ TODELLAKAAN PYSTYNYT ASUMAAN.
      KUN IRTISANOIN VUOKRASOPIMUKSENI VUOKRANANTAJAN KANSSA,
      HÄN YMMÄRSI MIKSI EDELLEKIN VUOKRALAINEN OLI ASUNUT VAIN VÄHÄN AIKAAN.
      ÄLÄ ALISTU KIUSAAMISEEN.
      TSEMPPIÄ !!

    • V''''ileva naapuri..

      Meillä samaa vikaa!! melkein ku meidän ois kertomus! Otan osaa ääliöihin naapureihin!

    • Anssin Jukka

      Jos haluat möykätä ja tömistellä hanki omakotitalo siellä ei valita ainakaan naapurit. Yleiset järjestyssäännöt sanovat kerrostaloissa HILJAISUUS KLO 22:00 - 06:00 VÄLILLÄ!!!! Ja siitä ei ole tinkiminen koita naisihminen pistää se asia sinne yläpäähäsi.

      Jos olisit minun naapurini olisit oppinut elämään ihmisten lailla jo ennen näitä päiviä - TAKAAN SEN.

      • JUSSIN ANKKA

        jos olisit minun naapurini olisit oppinut jo pitämään turpasi tukossa pikku jutuista ja elämään kuin normaali ihminen! TAKAAN JUMALAUTA SEN


      • Pete Vantaalta
        JUSSIN ANKKA kirjoitti:

        jos olisit minun naapurini olisit oppinut jo pitämään turpasi tukossa pikku jutuista ja elämään kuin normaali ihminen! TAKAAN JUMALAUTA SEN

        Jos te idiootit asuisitte minun naapurissani. niin saisitte varttimetristä parrua takaressuun joka ilta!


    • pois talosta!!!!

      jos haluat elää kuin haluat - muutta omakotitaloon metsään kesken. ennen siitä elä kuin muut normali ihmiset - töihin käyvä ihmiset haluavat nukkua kello 22.

    • morgan-kane

      naapurillasi mitta täysi silloin tällöin biletystäsi laitetaan sinut asumaan rantojen reiskojen naapuriksi katotaan miltä elämä maistuu ehkäpä sitten ymmärrät naapuriasi paremmin suklaa rikasta pääsiäistä

    • tässä yksi teoria

      Ei tää ole henkilökohtaista sua kohtaan noiden naapureiden osalta, joitakin ihmisiä vain yksinkertaisesti vituttaa se kun ei enää itse ole parikymppinen eikä ole elämää. Itsekin sain vaikka mitä paskaa niskaan kun asuin keski-ikäisten kansoittamassa kerrostalossa (enkä koskaan mitään bileitä pitänyt), en tosin pitänyt asiallista linjaa kuten sinä, vaan lähdin "hyökkäys on paras puolustus"- taktiikalla ja vittuilin takaisin. Kodin pitäisi olla sellainen paikka, missä voi rentoutua eikä elää jatkuvasti suurennuslasin alla, joten muutin lopulta opiskelija-asuntoon (voin sanoa että kukaan ei valita IKINÄ mistään). En tosin edelleenkään pidä mitään bileitä kovin usein, naapurit pitää minunkin puolestani ja voin sanoa ettei todellakaan mitenkään hiljaisesti, lähinnä kuulostaa kun hevoslauma hyppisi yläkerrassa. Mutta eipä haittaa, sillä nukun todella sikeästi ja minulla on ELÄMÄ, joten en edes huomaa.

      Ymmärrän miten oikeasti voi jurppia se, ettei voi elää rauhassa ilman että naapuri kyttää jatkuvasti. Vaihtoehdoiksi jää muutto tai se että jätät moiset omaan arvoonsa ja nautit siitä kun olet nuori (etkä vanha elämäänsä kyllästynyt kalkkis). Toisaalta voit myös miettiä naapurin kannalta: kertomastasi päätellen he ovat keski-ikäisiä, asuvat kerrostalokämpässä ja ajavat paskalla autolla - kuka ihan oikeasti haluaa elää tuollaista elämää keski-ikäisenä. Yleensä ihminen toivoisi tuossa iässä asuvansa omakotitalossa ja ajavan Volvolla, joten naapuri purkaa pahaa oloa ja kateutta sinuun jolla on vielä mahdollisuudet avoinna.

    • *M.28*

      Tosiasia on että osa vanhemmista ihmisistä on töykeitä/veemäisiä urputtajia nuorempia kohtaan.
      Se asia on ilmaantunut vuosien varrella monen monta kertaa töissä kuin myös vapaa aikana ja joka paikassa.
      Ei muutakuin samalla mitalla takasi ja kunnolla kans!
      Kyyläiliävalittelijoita löytyy joka huudeilta.
      Tottakai asiasta saa sanoa/valittaa jos oikeasti on tarvetta.
      Ja senkin valittamisen asian voi aluksi ilmaista ihan asiallisesti hyvässä hengessä,jos ei tepsi ni sitte voi rueta aukoo päätä jos siltä tuntuu.

    • Yhtiöasumisen ihanuu

      Jos olet asumismuodoksi valinnut kerrostalon - on siinä tietyt säännöt. Asujilla on oikeus elää rauhassa ja siksi on 22.00 hiljaisuus. Mikä oikeus sinulla on metelöidä joka toinen viikonloppu - eikö muilla asukkailla ole oikeus elää rauhassa sääntöjen mukaan!!!! Meteli voi kuulua naapureille eri tavalla - toinen häiriintyy enemmän kuin toiset.

      Todella itsekästä ajatella, että minulla on oikeus juhlia ja pitää meteliä joka toinen viikonloppu!!!!! Eihän ne bileet harvoin haittaa, etenkin jos vaikka jo etukäteen naapurille ilmoittaa!!!!

      Joo jokaisella on oikeus normaaliin elämään - mutta yhtiöasumisessa on omat sääntönsä ja turha sitä on poliisille mennä valittamaan, jos ei itse elä sääntöjen mukaan - esim pitää meteliä klo 22.00 jälkeen.

    • häirikköäpelkäämätön

      mitä jos järjestäisitte naapurin ympärillä olevissa asunnoissa yhtäaikaa bileeyt ?ja kun se soittaa poliisit niin eikun kaikki naapurit yhdessä sille häirikölle kylään keskustelemaan asiat halki,luulis sen tehoavan siihen ja asioitten asettuvan kohdalleen.itse koitan olla normaalisti ja jos pidän juhlat niin kunnioitan naapureitani sen verran et musiikki loppuu viimeistään kello 23 ja sen jälkeen jos jotain ääniä kuuluu niin saan ne anteeksi.
      tai laita sen naapusit sivikkiin kanamuna tuulilasiin niin johan on hiljaa.

    • .

      Taloyhtiön säännöt sanovat hyvin yksi selitteisesti:

      Pyykkikoneen käyttö klo 22.00-06.00 on kielletty.
      Se on pieni melu siihen nähden, että naapuribileiden aikana, jos haluat kuulla TV uutiset, on ääni säädettävä isommalle.

      Puhe muuttuu tasaiseksi mölyksi, kun puhuu useampi ja alkoholin vaikutus alkaa. Siihen kun laittaa musiikin päälle, joka koko bileporukan on kuultava alkaa desibelit olla tuolla 100 ja yli.

      Mielestäni naapurilla ei ole oikeutta aiheuttaa tarvetta lisäämään oman TV radion tai soittimen tehoa, että sen kuulisin, naapurin äänien YLI.

      Kävelyn ääntä voi vaimentaa, jos haluaa, pehmeillä jalkineilla tai sukilla.

      Kun ei huomiota saa hyvällä, ottaa sen pahalla...Väliä kuka kuulee kunhan joku meillä on niin hauskaa, kun biletetään ja viinaa riittää..

      • bailataan rankasti

        Hyvä pointti! Viinan on riitettävä, jos biletetään.


    • SAKUPOJU

      SÄÄNTÖJEN MUKAAN ON ELETTÄVÄ TAI ULOS!
      NIIN HELPPOA SE ON. JOS EI KIINNOSTA ELÄÄ SÄÄNTÖJEN MUKAAN JA KUNNIOITTAA MUIDEN RAUHAA NIIN PARAS MENNÄ PELLOLLE ASUMAAN.
      JOKAISELLA OIKEUS KOTIRAUHAAN JA VARSINKIN ÖISIN OLTAVA NS. KUSI SUKASSA. HÄÄTÖKÄYTÄNTÖ PITÄISI SAADA NOPEAMMAKSI, SAATAISIIN NOPEAMMIN HÄIRIKÖT ULOS. MEIDÄN TALOSSA RIITTÄÄ KAKSI VAROITUSTA, KOLMAS VAROITUS TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ KAUPUNGIN PAKETTIAUTO TILATAAN PIHAAN JA MIEHET KANTAVAT ASUKKAAN TAVARAT POIS. NÄKEMIIN.

    • *M.28*

      "SÄÄNTÖJEN MUKAAN ON ELETTÄVÄ TAI ULOS!
      NIIN HELPPOA SE ON."

      Niin vaa entäpä jos elää oikeasti niiku kunnon kansalainen mutta naapuri onkin täys V***UPÄÄ / kyylä ja urputtaa pienimmästäki asiasta ja saa sen takia häädön tai jotai.Nii onko se nyt oikein?TÄH?HÄH?VAI...?

      Kuulutko sinä juuri SAKUPOJU kenties niihin "urputtajanaapureihin"?

      • Ääliöitä riittää

        Ei kukaan saa pelkän urputuksen takia häätöä. Kyllä siinä aina on aihetta - valitukseen pitää olla useamman naapurin todistus metelistä. Ne sinun mielestäsi 'urputtajat' ehkä vaan haluaisivat olla kotonaan rauhassa mutta sinä siis et suo sitä niille?


    • sietävä

      Tapahtui seuraavaa ,omistus kerrostaloon muutti vuokralle mieshenkilö joka ilmeisesti teki pientä remppaa joka lipsahti yhtenä iltana noin klo 23 paikkeille.Sahasi jotain lautaa poikki ,minä en siitä siuvaantunut vaan repesin nauruun.Mutta sitten helvetti alkoi joku (jotkut ) alkoivat hakata vesipattereita voimakkaasti.Seuraavana päivänä oli keskustelua asiasta pihalla,niin nämä pattereihin hakkaajat pitivät tekoaan oikeutettuna, voi vittu mitä porukkaa.Eli nämä herättivät koko talon tai ainakin ne jotka jo nukkuivat.

      • pyhä yksinkertaisuus

        Nuoret voivat olla todella ajattelemattomia eivätkä oikein ymmärrä mihin sitoutuvat kun allekirjoittavat vuokrasopimuksen. Aloittaja kuitenkin kirjoittaa tänne jo aikamiehenä eikä vieläkään tajua missä vika oli.

        Mielestäni biletyksestä ei tarvi mennä erikseen ovikelloa soittelemaan ja keskustelemaan, kun kerran järj.säännöt selvästi sellaisen kieltää. Valitus suoraan isännöitsijälle vaan.


    • tee sinäkin poliiseille ilmoitus häirtsevästä naapurista, ja kuittaa seuraavan kerran, saadaan se sullekkin kaverit käymään kylässä vaikka joka ilta, niin eiköhän dille tajua että turha on alkaa vittuileen.

    • Hahaa!

      Juupas eipäs juupas eipäs! XD

    • rantamuori

      Kerrostaloissa on säännöt ihan aiheesta, joten kun niihin muuttaa, pitää luopua monista ok- talon ihanuuksista ja huolettomuuksista...kuitenkin eräs asia pitäisi korjata vaikka lakimuutoksella: kerrostaloihin ei pitäisi saada asentaa lauta / parkettilattioita ! Ovat vihonviimeisiä kolinan aiheuttajia...

    • ei-päästäny-sisälle!

      Meiänkii naapurissa asuu juoppopariskunta, jolla 2teinihirviötä. Kesät ajelee mopoilla ikkunan alla ja mölisee pihakiikussa puolille öin asti. Se naapurin ukko on sekasin ku seinäkello. Lähin talvella käyttää n.klo 21.40 koiraa pihalla, joka tietty vähän haukku rapussa. Melkein alastomana ukko avas oven ja rupes huutaa jotain sekoo. En päässyt sisälle, niin piti soittaa poliisit, jotka päästi mut sisälle. Ne kävi ukkookii jututtamassa ja olis kirjottanu sakotkii, mutta minäkin olin sanonu sille, että ''painu v****uun alaston juoppo'', niin sit niitten olis pitäny kuulemma kirjottaa mullekin sakko. Tehtiin me kuitenkin rikosilmotus, kun paska ei päästäny sisälle. Ja sisko kerto, että eilen kuulemma olivat kyseisen ukon partio hakenut mukaansa.

    • Näitä kun lueskelee

      Tulee mieleen että hulluja on kaikkialla. -Mielisairaaloissakin. Muutama kirjoittaja toi esiin että todella paljon kyttäävillä ihmisillä ei ole ihan tervettä nuppia. Näin varmasti on osassa tapauksista. Paska valuu tunnetusti alaspäin: milloin lapsiin, puolisoon tai naapureihin. Tottakai on hullusti meluavia naapureitakin. Joskus osansa on heikoilla äänieristeillä.

      Minusta on hieman omituista järjestää meluajalle ensimmäisenä varoitus. Ihan asiallinen sanominen aiheesta voisi toimia joissain tapauksissa paremmin. Toki ei aina.

      Mitä aloittajan tapaukseen tulee:

      "Ukko sähähteli vain välillä jotain elämöinnistä ja yötöistä ja perheen kärsimisestä. Kovaäänisestä puhumisesta jne. Lopuksi hampaitaan yhteen purren käänsi päänsä minuun päin edelleen kuitenkaan ottamatta katsekontaktia ja sanoi: "hommattiin me häätö naapureille edellisessäkin asunnossa"."

      Mikäli kyseinen asia pitää paikkansa, on syytä epäillä aloittajan naapurin motiiveja toiminnalleen. On kumma jos aikuiset ihmiset eivät onnistu saamaan tosiinsa edes auttavan asiallista puheyhteyttä. On mahdollista ja todennäköistäkin, että aloittaja piti varsin railakasta elämää. Mutta miksi naapuri halusi täsmentää hommanneensa häädön edellisille naapureilleen? Sitä sopii pohtia pariinkin kertaan. Varsinkin mikäli muut naapurit eivät bileistä häiriintyneet.

    • trollollo

      trololololoooooo

    • LoL!
    • sukat, sukat....

      laita sukat tai tossut,olipa kommentti! talossamme asuu liikuntarajoitteinen kolmannessa kerroksessa (talossamme on hissi), hänellä on avustajakoira joka hyppää laittamaan yöllä valot jos avustettavalla on esim. vessassa käynti. Kuulu aivan selvästi kolinaa koiran hyppäämisestä seinää vasten. Rajoitteisen liikkumisen takia asukas käyttää keppejä ja niitten äänihän kuuluu joka kerrokseen koska asunnossa ei voi olla mattoja. Ei minulla ainakaan tulisi pieneen mieleenkään valittaa näistä öisistä äänistä, eikä toisestakaan naapurista joka herää klo 4 keretäkseen kuudeksi töihin. ei aina näitä sääntöjä voi kirjaimellisesti noudattaa, on erilaisia elämän tilanteita.....sellainen ihminen jota elämisen äänet ärsyttää joutaisi muuttaa maalle jossa ei kävisi kun piru ja palokärki ja nekin vain kerran kuukaudessa...että on asialla toinenkin puoli

    • nyt_okt

      Itsehän lähdin juuri viime viikolla (rivitalosta tosin) asunnosta pois 2 vuotta siinä asuneena, kun en enää yksinkertaisesti jaksanut naapureita. Valittivat milloin siitä että ruoho on nyt liian pitkää kuin muilla, lumet omalta pihalta kolaamatta, piha on tylsä kun en kukkia kasvata ja roskiakin pengottiin roskalaatikoissa ja valitettiin jopa, ettenkö voisi ulosottolaskuani maksaa kun näytti roskiksessa olevan.. Ja tämä lasku tasan tarkkaan oli suljetussa pussissa (ei oo erikseen paperikierrätystä niin sekaroskiin laitettava) muiden roskien seassa. Eikä ole kyllä ainut kerta tää roskien kaivaminen. Noh, sen siitä saa kun muuttaa 60 asukkaiden sekaan nuorena ihmisenä, ihan sama ootko asiallinen työssäkävijä vai et. Ei tullut koskaan huomenta tai päivää -tervehdyksiin vastausta. Valitukset kuitenkin olivat melkein joka päiväisiä. Kerran jopa koiranpaskasta tultiin huutamaan, että keräisin pois, vaikka itselläni ei edes koiraa ole :-) Vanhemmat jos oli kylässä ja joku naapureista käveli ohi, kyllä sitten tuli tervehdyksiäkin.. mut se riittää että on nuori.

      Yksinään kun asuu ja käy 4pvää viikosta 200km päässä töissä (eli olin vain 3pvää kotona viikosta), ei tuu ihan joka päivä sitä pihaa hoidettua eikä kiinnosta mitään kukkiakaan pistää kasvamaan.. Koskaan en sen enempää metelöinyt, kotona halusi vaan rankan työviikon jälkeen ottaa rennosti, mutta eipä tuota itse saanut nukuttua kun aloittavat kaikenmaailman matontamppaamiset ja pyykinpesut heti klo.6 alkaen.

      Yötyöläisilläkään ei ole mitään "oikeuksia" saada nukkua rauhassa yötöiden jälkeen, mutta kaikilla muilla on oikeus olla rauhassa 22-06? Epäreilua, mutta eihän ne nallikarkit tasan menekään ikinä..

      • sairasta porukkaa

        Ei ole todellista... Että joskus vanhemmat ihmiset osaakin olla sairaita, näin käy kun on liian paljon luppoaikaa ja liian vähän tekemistä. Täytyy olla aika helvetin sekaisin että menee jonkun roskia penkomaan ja vieläpä kehtaa siitä mainostaa. Millonhan sitä ihmiset oppii pitämään huolen omista asioistaan?


    • normaali_ihminen

      Olispa mukava ajatella että jotkut häiriköiksi, kyttääjiksi, yliherkiksi jne. lueteltavat olisivat lukeneet tämän viestiketjun läpi ajatuksella ja pysähtyneet hetkeksi miettimään, onko toimintani oikeutettua ja/tai välttämätöntä. Näkisi sen vastapuolen aseman.
      Voisinko natusen verran muuttaa omaa käyttäytymistäni ja estää sillä konfliktit ja turhan mielipahan aiheuttamisen?

      Naapurirauhan nimissä, en hakkaisikaan patteria mielenosoituksellisesti ja herättäisi kaikkia muita talossa vaan kävisin naapurin ovella asiallisesti huomauttamassa itseäni häiritsevistä äänistä.
      Tai kirjoittaisin asiallisen kirjeen jos kohtaaminen pelottaa. Vaikka anonyymina.

      Ihmisyyden nimissä, jättäisin naapurin tekemiset omaan arvoonsa enkä huomauttelisi asioista jotka eivät minulle kuulu. Kuten esim. ketä vieraita käy kylässä.

      Säätäisin sitä subbaria pienemmälleen koska ei se musiikintekijäkään ole tarkoittanut että sitä korostetaan liikaa.

      Lähtisin baariin ajoissa, ettei tartte niin paljon jonottaa.

      Minä ainakin haluan uskoa että osasta niilläkin joilla "kaikki muumit ei aina ole laaksossa", on kuitenkin älyä sen verran ettei tekemällä tehtäisi muiden ja monesti sitä kautta omaakin elämistä hankalammaksi.

    • oma elämä

      Turpaan sellasia kusipäitä joiden elämäntehtävä on muiden kyttääminen. Erään ystäväni naapuri on juuri sellainen, haukkuu kaikki vierailijat narkkareiksi ja huligaaneiksi vaikka ihan tavallisia ihmisiä olemme. Ainakin 3 ihmistä kaveripiiristämme on hakannut kyseisen pellen, mutta vittuilu vain jatkuu.. Minulle jos vielä jotain sanoo kun kaverilleni menen, otan sen äijän kävelykepin ja hakkaan sen papan sillä maanrakoon.

    • Aivot käyttöön

      Mistä tiedät keitä kaikkia ystävälläsi käy? Jospa siellä käy myös narkkareita. 'Hakkaaminen' kuulostaa siltä että olet nuori. Taidatte bilettää ja musiikki sekä kovaääninen puhe kuuluu naapuriin häiritsevästi. Eikö siitä saisi sanoa?
      'Oma elämä' viittaa siihen että saat tehdä mielestäsi mitä haluat ja muiden täytyy vaan kuunnella.
      Jos hakkaat vanhan miehen, joudut poliisin kanssa tekemisiin. Ehkä sitten alat ajatella.

    • Moukista yliherkkä

      Ettäkö normaali.Luulenpa,että teikäläisten normaali on melua joka ylittää ärsytyskynnyksen.Melu sinänsä on saastetta ja kun vielä tiedetään nykyisen elementtitalon äänieristykset=nolla.Melupeikot,he normaalimölisijät,bilettäjät yms. pitäisi koota samaan taloon ja fiksut ihmiset omaansa.Siinä se ratkaisu!

    • Bencha

      Mites sitten niin, kun nämä bileet oli... Niin kävikö vieraasi pimputtelemassa ovikelloa ja huutelemassa törkeyksiä tälle yliherkälle naapurille, vähemmän

    • pena_kvanntti

      Tämä on loputon kysymyksien aihe.
      Yhteisöasuminen on meille ihmisille hankala paikka.
      Miksi?
      Koska on sellainen asia kuin yksilönvapaus.
      Ja sen lisäksi myös MINÄ -kuva ihmisen mielessä.
      Meitä on kaiken ikäisiä mutta me kaikki...
      Olemme erilaisia.
      Parikymppinen ja Kasari -liito ja Suksi -sukupolvi (siis silloin kun suksia tervattiin).
      Meitä on moneen junaan.

      Silti se ei ole kovin vaikeaa.
      Käytetään se energia mitä "akusta" löytyy...
      Siihen mihin se kuuluu.
      Ei siihen mikä muita ärsyttää.

      On olemassa "olettamuksia" siitä, että toinen ihminen "tajuaa".
      Järkeä :-)
      Järki on monesti hukassa?
      Tämä menee siihen...
      Kenen järki on suurin?
      Se on yleensä sillä, kellä on kovimmat "munat".
      Nuoriso bilettää.
      Mummo haluasi nukkua.
      Ja keski-ikäinen menee rinta rottingilla jotta saa olla Suomalinen Netto Maksaja.
      Ja jotta "libido" löytyisi (tai edes osa siitä).
      Tässä on vaikea yhtälö.
      Miten tämä kaikki voi koskaan olla "yhtä"?
      Koska yhdessä he asuvat.
      Saman katon päällä.
      Samoissa käytävissä...
      Joskus...
      Samoissa työpaikoissa?

      Lopulta tulemme samaan.
      Mikä on "normaalia elämää".
      Ihminen on aina auttanut toista.
      Jos ei olisi niin meitä ei olisi.
      Me emme olisi täällä...
      Nyt ollaan väittelemässä siitä...
      Kumman "luola" on liian lähellä toisen "luolaa".
      Jos luolat ovat liian lähellä niin...
      Pahasti käy?
      Entä jos jää vain "luu" käteen?".
      "Maistuis varmaan sullekin!"
      Sitten alkaa Stanley Kubrick -show...
      Kertoa ihmisen ajasta kohti jotain...
      Apinat hakkaa toisiaan reisiluulla kunnes "voitto" on selvä.
      Niin se meni.
      Muutaman miljoona vuotta sitten.
      Miten on nyt?
      Yhteisöasumisessa?
      Luolan jakajissa?

      -p

      • homo.hiljaa

        Turpa kiinni vitun apinan karvainen perseenreikä.


    • ääntäsekinon

      mites kun kovat ilmavaivat ja usein herään itsekkin omaan lärryttelyyn, pitääkö käydä naapurilta pyytämässä anteeksi..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe