Säästäminen

uusi säästäjä

Miten kukanen säästää ja kuinka paljon kuukaudessa/vuodessa? Mihin niitä säästätte?

Minä aukaisin osuuspankissa tavoitetilin, kun minulla oli litran lasipurkki täynnä kolikoita, joten niille piti olla muu paikka kuin purkissa tai käyttötilillä tuhlattavana. Joten ne päätyivät uudelle tilille ja nyt on reilu 340€ siellä. Ja olen nyt töissä koko kesän, joten palkasta menee iso osa tavoitetilille säästöön.

Säästän rahaa pahan päivän varalle. Ja toisaalta myös haaveissa oma tietokone ja koira. Kolikoita edelleen säästän purkkiin kun niitä tulee. Pitäisi hommata iso säästöpossu noille kolikoille kun edellinen possu hajosi. No pitää hakea kunhan kerkeää :)

Säästäminen on alussa vasta minulla ja on vielä paljon opeteltavaa mutta hiljaa hyvä tuleepi =;D

11

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulot ja menot

      Minä laitan joka tilistä aina 1/3 säästöön, lisäksi pidän tilikirjaa tuloista ja menoista.
      Näin olen tehnyt siitä asti, kun muutin pois kotoa ja opiskelemaan.
      Nyt olen jo aikuinen, 45-vuotias :D
      Mutta tällä kotoa opitulla säästämisperiaatteella, eipä ole koskaan tullut vielä eteen tilannetta, että olisi aivan hädissään.
      Elämässä kun sattuu ja tapahtuu.
      Koskaan ei voi tietää, jos joutuu tapaturmaan, onnettomuuteen, sairastuu, työpaikka menee, pesukone hajoaa jne jne.
      Kerran vuodessa on myös kiva päästä edes pienelle matkalle, ostaa joskus jotain uutta kotiin ja muistaa läheisiä.
      Nyt avustan vanhaa äitiäni joka kk, koska hänen eläkkeensä on niin pieni.

      Sinulla ketjun aloittaja on hyviä tavoitteita ja säästökohteita.
      Olet esimerkkinä monelle ikäisellesi, kaikkia ei työnteko kiinnosta, tai kuvittelevat, että elämän rahahuolet haihtuu pikavippejä lainaamalla.

    • uusi säästäjä

      Totta. Elämästähän ei koskaan tiedä mihin se vie.

      Näin 28-vuotiaana asun vamhempien kanssa kahdesta syystä: Olen ollut työttömänä aikaisemmin jonka takia en ole hommannut vuokrakämppää ja toisaalta vanhempani asuvat vain 4km keskustasta, isossa omakotitalossa, joten pääsen pyörällä töihin ja asioilla käymään.

      Osallistun rahallisesti ruoka-, auto- yms kuluihin. Ja tietysti maksan omat laskut ja tarvittaessa vanhempien laskuja jos ei heillä riitä palkat. Osallistun myös isompiin hankintoihin tarvittaessa, esim me ostettiin kahdestaan pikkusiskon kanssa vuosi sitten uusi ruohonleikkuri vanhemmille.

      Kuten jo aikasemmin kirjoitin; palkasta menee säästöön iso osa. Ja osa jää sitten syksyksi kun sain opiskelupaikan sosiaali- ja terveyslinjalta. Opiskeluaikana yritän laitaa säästöön edes sen kympin-pari kuukaudessa.

    • Kitupiikki ajoittain

      Tilille säästyy se mitä en käytä...
      Tietokoneita on pitänyt jo ostaa useita, koiraa ei ole ei tule (yksi rahareikä sekin).

    • sdlkfjsdölkj

      Jos haluaa päästä tavoitteeseen, säästöt pitää budjetoida. Toisin sanoen, säästö otetaan oamssa budjetissa huomioon yhtenä menona.

      Monet ajattelevat, että säästävät sen, mitä tilistä jää. Ja kun ei jää mitään, ei tule säästöjäkään.

      Moni säästää pahan päivän varalle, toiset johonkin tavoitteeseen. Aina voi avata useita säästötilejä, joka tavoitteelle omansa.

    • nenäliinanen

      Aloitin säästämisen 16vuotiaana kun kävin töissä silloin tällöin. Ekat pari vuotta säästöön meni noin 150e kuussa. 18 vuotiaana aloin käydä säännöllisemmin töissä, jolloin otin lähtösummaksi 150e/kk ja joka kuukausi kymppi lisää (eli eka kk 150e, toka 160, kolmas 170 jne). Lukion jälkeen 19 vuotiaana kokopäivätöihin säästöön 400e/kk. opiskelin iltakoulutuksena ammatin. Nyt tienaan hyvin ja säästöön menee n.2000e/kk. Tavoite on säästää vielä vuosi ja sitten muuttaa omaa kotiin. ei vuokralle vaa omistusasuntoon, jolloin tietenkin jatkan säästämistä lainanmaksun ohessa. Ikää 22v, olen nainen. en käytä rahaa oikeastaan mihinkään. en omista autoa. En maksa vanhemmille asumisestani mitään, ehtona että autan kotitöissä ja säästän asuntoa varten ja käyn kokopäivätöissä. Ruuat, vaatteet, puhelinlaskut, vakuutukset ym mitä kulutan maksan kaiken itse.

      pienistä summistakin kertyy hyvin säästöön kunhan ne pitää muualla kuin käyttötilillä ja säästäminen on säännöllistä.

    • uusi säästäjä

      Vaikka olen vasta-alkaja säästämisessä, tavoitteena on toteuttaa omia haaveita, mm. tietokone, koira, oma asunto yms. Aikaahan siihen menee mutta suunta on oikea. Ja kuitenkin on hyvä olla pahan päivän varalle edes vähän rahaa, kun elämästä ei tiedä mihin se vie.

      Kuten aikaisemmin kirjoitin, olen aloittamassa opiskelun elokuussa, joten en pysty laittamaan kovinkaan paljon säästöön, mutta säästö se pienikin on eteenpäin ;)

      Löimme kaverin kanssa vetoa viime viikolla että kumpi säästää kolikoilla enemmän vuodessa, joka sekin kannustaa säästämään tavalla tai toisella :D

    • uusi säästäjä

      Hain viime viikolla uuden säästölippaan osuuspankista, tällaisen ison: http://www.huuto.net/kohteet/saastolipas-hippo-iso-todella-iso/181266402.

      Jouduin maksamaan 24€ hippolippaasta mutta se haukkunee hintansa takaisin kun saan sen täyteen. Joten nyt on paikka mihin tunkea niitä kolikoita :D Aikaahan tuossa täyttäessä menee yhden ihmisen taloudessa, mutta mukava miettiä täyttämisen aikana että mitä niillä rahoilla vois ostaa ;)

    • säästänyt

      Minä en pysty säästämään kuin pari euroa kuukaudessa. Olen tuhlari ja eläke on pieni. Haaveilen säästämisestä. Nyt kotona jättivaasissa jonkin verran rahaa eli se mitä sain säästöön.. On niin painava ettei sitä jaksa nostaa. Paljonko sinä olet säästänyt ja miten.

    • uusisäästäjä

      Nyt on aikaa kulunut aloituksesta. Omistan koiran, karvakorva on nyt 2v4kk ikäinen. Ja toinen tietokone jo menossa. Säästötili on edelleen ja nyt joulukuussa aukaisin asp-tilin omaa asuntoa varten. Edelleen säästän kolikoita ja joka kuukausi menee säästötilille vähän automaattisesti ja 3 kuukauden välein asp-tilille sen mitä laitan.

    • yutyutuy

      Kiva että joku palaa asiaan monen vuoden takaa, oma tarina, vanhemmat opetti elämään säästeliäästi, asuin kotona 30vuotta ja sitten ostin säästöillä uuden kaksion, osakesijoittaminen avitti aika paljon. Nyt ikää 33v, velaton kämppä, uusi auto(toyota kylläkin:) ja rahaakin joku euro. Nykyään säästän tulevaisuutta varten, koskaan ei tiedä jos sairastuu, työt loppuu tai vastaavaa. Tarkoitus myös elää niin että pääsee eläkkeelle ajoissa koska tiedän etten voi tehdä nyky työtäni 60vuotiaaksi. Palkka on tosi surkea, netto alle kaksi tonnia mutta jotenkin on yritettävä pärjätä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

    • abcabcabcabcd

      Minä avasin tilin osuuspankissa ja joka kuukausi siirrän tilille vähän rahaa. On tullut tuttujen kyselyjä jo, paljonko on säästössä, rivien välistä, mutta en kerro, ennen kuin siellä on niin paljon, että ilkiää sanoa ääneen eli ei kai vielä pitkään aikaan. Joka kuukausi otan käyttöön myös possupankin ja siitä on hyötyä säästämisessä. Tänään viimeksi otin pullosta kaupparahat. Näin yritän pikkuhiljaa kiriä isompia säästäjiä kiinni ja sain säästöön jo hätävararahaston, josta hätätilanteessa voi pikkuisen ottaa. Ei kottia kiitos heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe