Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Epäjumalienkieltäjä
profiilit
Epäjumalienkieltäjä
Epäjumalienkieltäjä
Vapaa kuvaus
Ateisti, humanisti ja vastuullisuuteen pyrkivä hedonisti.
Aloituksia
18
Kommenttia
2759
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
<<Humalahakuinen+juominen+ja+huumeet+lisäävät+aineiden+käyttäjien+onnellisuutta+...>>
Jos+se,+että+ryhdyt+huùmeriippuvaiseksi+lisää+yhteisösi+onnellisuutta,+niin+miksi+et+ryhdy?+Etkö+tahdo+yhteisöllesi+hyvää?
<<Sukupuolinen+vapaus+mahdollistaa+seksuaalisen+nautinnon+hankkimisen+monilla+eri+tavoilla.+Ovatko+kaikki+ne+tavat+hyviä?>>
Uskovaisten+suhde+seksuaalisuuteen+on+usein+traumatisoitunut,+mutta+yleisemminkin+kaikki+vapaus+tuo+myös+vastuun.+Ei+sekään+että+saamme+ja+voimme+valita+vapaasti+mitä+syömme,+johda+pelkästään+positiivisiin+seuraamuksiin+kansanterveydelle+tai+ympäristölle,+jos+emme+tee+vastuullisia+valintoja.+Vastuulliset+valinnat+lisäävät+pitkäjänteisesti+yhteisön+onnellisuutta+ja+vähentää+kärsimystä+ja+siksi+vastuullisuus+on+moraalisesti+oikein.
Lähtökohtaisesti+kahden+(tai+useamman)+aikuisen+vapaaehtoisuuteen+perustuva+seksuaalinen+kanssakäyminen++on+näiden+ihmisten+asia.+Jos+pidät+siitä,+että+vaimosi+piiskaa+sinua+korkeavartisiin+nahkasaappaisiin+pukeutuneena+ja+vaimosi+haluaa+niin+tehdä,+niin+mitä+pahaa+siinä+olisi?+Tämä+vain+esimerkkinä.
Ei+laki+kiellä+orgioita+tai+polyamorisia+suhteita.+Eikä+taida+Raamattukaan+yksiselitteisesti+kieltää+moniavioisuutta.
03.06.2018 11:18
<<Tuskinpa+se+moraali+ainakaan+biologiasta+tulee+vai+tuleeko+sittenkin?>>
Biologiassa+on+pohjimmiltaan+kyse+suvunjatkamisesta.+Jos+mietit+minkälaisten+arvojen+ja+moraalin+mukaan+toimivassa+yhteisössä+lastenlastesi+olisi+hyvä+kasvattaa+omaa+jälkikasvuaan+saa+käsityksen+biologian+ja+moraalin+suhteesta.+Tietenkin+vain,+jos+haluaa+asiaa+ajatella.
<<Amalekilaisten+surmaa+en+pidä+niin+pahana+asiana+kuin+nykyään+elävien+kansojen+surmaa,+sillä+amalekilaiset+uhrasivat+esikoisensa+epäjumalilleen,+...>>
Jumala+"pelasti"+esikoiset+uhratuksi+tulemiselta++tapattamalla+paitsi+nämä+esikoiset,+niin+myös+näiden+erikoisten+pikkusiskot,+pikkuveljet,+isät,+äidit+jne.+Parasta+mihin+hyvä+kaikkivaltias+pystyi?
Mielenkiintoista+muuten,+että+Raamatun+tarinassa+Jahve+sanoo+Moosekselle:+"Jokainen,+joka+ensimmäisenä+tulee+ulos+äitinsä+kohdusta,+kuuluu+minulle,"+Ettei+vain+Amalekilaisten+tavat+olisi+tarttuneet...
03.06.2018 10:27
<<On+tullut+aika+lopettaa+älyllinen+laiskuus+ja+viitsimättömyys.>>
Tästä+olen+samaa+mieltä.+Vaikka+toimimme+etupäässä+tunteen+voimalla,+niin+järjen+ääntä+olisi+hyvä+pysähtyä+säännöllisesti+kuuntelemaan.
03.06.2018 10:09
<<Atristien+vain+oli+ihan+pakko+keksiä+joku+selitys+dinojen+joukkokuolemalle.>>
Miten+niin+oli+pakko?+Ja+miksi+juuri+ateistien?+Fossiiliaineistosta+tiedämme,+että+dinosauruksia+on+elänyt+ja+katselemalla+ympärille+havaitsemme,+että+dinosauruksia+ei+enää+ole+(jos+lintuja+ei+lasketa),+joten+dinosaurusten+sukupuutto+on+fakta.+Miksi+joku+syy+sukupuuttoon+olisi+"haluttavampi"+kuin+joku+muu?
03.06.2018 10:04
<<On+mahdollista+olla+skeptinen+Jumalan+suhteen+ja+skeptinen+ateismin+suhteen.>>
Ei+kysymys+ole+skaptisyydestä+vaan+neutraalista+ja+avoimesta+suhtautumisesta.+Jos+jumalia/keijukaisia/vihreitä+marssilaisia+yms.+ei+oleta+lähtökohtaisesti+olemassaoleviksi+niin+havainnoista+ei+voi+päätyä+loogiseen+johtopäätökseen,+että+ne+ovat+olemassa.
03.06.2018 09:38
<<kuka+on+uudestisyntynyt+kristitty+ja+kuka+ei?>>
Omasta+mielestäsi+varmasti+sinä+olet+parempi+arvioimaan+tämänkin+kuin+ihmiset+itse,+mutta+USA:n+tilastot+perustuvat+ihmisten+omaan+ilmoitukseen.
<<+Mikä+on+se+moraalinen+koodisto,+johon+ateisti+tämän+väitteensä+perustaa?>>
Itse+olen+ajatusmaailmaltani+lähinnä+utilaristi.+Teot+ovat+oikein+silloin+kun+ne+edistävät+yhteisössä+onnellisuutta+ja/tai+vähentävät+kärsimystä++ja+väärin+silloin+kun+ne+vähentävät+yhteisön+onnellisuutta+ja/tai+lisäävät+kärsimystä.+Yleisellä+tasolla+moraali+on+aika+yksinkertaista,+kun+sen+nojaa+järkeen+eikä+pyhien+kirjoitusten+sekaviin+tulkintoihin.
03.06.2018 09:32
Googlaa+"Russelin+teekannu"+äläkä+enää+puhu+läpiä+päähäsi.
03.06.2018 09:11
NoMitenOn:+"Samoin+kreationisteille+vaikuttaa+olevan+aivan+mahdotonta+käsittää+mikä+ero+on+subjektiivisilla+uskomuksilla+ja+objektiivisilla+havainnoilla+ja+päättelyllä."
Unitaari:+"Objektiivinen+havainto+ja+päättely+on+se,+että+kaikki+on+luotua+ja+luoja+on+sen+takana.+Tällaiseen+objektiiviseen+havaintojen+tekemiseen+ja+päätelmiin+ateistit+eivät+kykene.+He+ovat+ennakko-oletustensa+ja+maailmankuvansa+vankeja."
M.O.T.
Aika+hilpeää.
03.06.2018 08:11
Yrität+varmaankin+selittää+että+moraali+tulee+Jumalalta.+Esimerkki:
"Mene+siis+nyt+ja+kukista+amalekilaiset.+Julista+heidät+ja+heidän+omaisuutensa+Herralle+kuuluvaksi+uhriksi.+Älä+sääli+heitä+vaan+tapa+kaikki,+miehet+ja+naiset,+lapset+ja+imeväiset,+härät+ja+lampaat,+kamelit+ja+aasit.'"
Ero+petoeläimiin,+jotka+tappavat+oman+lajinsa+edustajia+oli+siis+mikä?
03.06.2018 08:06
Lähteenä+esimerkiksi+tämä:
https://findikaattori.fi/fi/97
"Vuonna+2016+Suomessa+surmattiin+kuolemansyytietojen+mukaan+63+ihmistä.+Määrä+oli+pienin+sitten+vuoden+1895.+Väestöön+suhteutettu+kuolleisuus,+1,14+uhria+100+000+asukasta+kohti,+oli+matalin+tilastoitu+vuoden+1782+jälkeen."
03.06.2018 08:01
Raamattu+kertoo+liiton+uudistamisesta+2.+Mooseksen+kirjassa+luvussa+34,+joka+alkaa:
"1+Herra+sanoi+Moosekselle:+"Tee+kaksi+entisten+kaltaista+kivitaulua,+niin+minä+kirjoitan+niihin+sanat,+jotka+olivat+entisissä+tauluissa,+niissä,+jotka+sinä+murskasit.
2+Tee+ne+valmiiksi+aamuun+mennessä,+nouse+aamulla+Siinainvuorelle+ja+jää+vuoren+huipulle+odottamaan+minua."
Sitten+seuraa+liiton+ehtoja+kuten+esimerkiksi:
"11+Noudata+tarkoin+niitä+käskyjä,+jotka+minä+sinulle+nyt+annan,+niin+minä+karkotan+sinun+tieltäsi+amorilaiset,+kanaanilaiset,+heettiläiset,+perissiläiset,+hivviläiset+ja+jebusilaiset.
12+Varokaa+tekemästä+mitään+liittoa+sen+maan+asukkaiden+kanssa,+johon+olette+matkalla.+Jos+liittoudutte+heidän+kanssaan,+te+joudutte+heidän+pauloihinsa.+
13+Repikää+maahan+heidän+alttarinsa,+murskatkaa+heidän+kivipatsaansa+ja+hakatkaa+poikki+heidän+asera-+paalunsa*.+[Asera-paalu+edusti+kanaanilaisten+jumalatarta.]
14+Älkää+kumartako+mitään+muuta+jumalaa,+sillä+Herra,+joka+on+kiivas+Jumala,+ei+suvaitse+muita+jumalia+rinnallaan.+"
"18+"Vietä+happamattoman+leivän+juhlaa+ja+syö+happamatonta+leipää+seitsemänä+päivänä,+kuten+olen+sinua+käskenyt,+säädettyyn+aikaan+abib-kuussa,+sillä+siinä+kuussa+sinä+lähdit+Egyptistä.+"
Lopuksi+annetaan+vieläkatitsan+keitto-ohje+ja+kerrotaan,+että+nämä+käskyt+kaiverrettiin+kivitauluihin:
"26+"Tuo+joka+vuosi+peltosi+ensimmäisistä+antimista+parhaat+Herran,+Jumalasi,+pyhäkköön.+"Älä+keitä+karitsaa+emänsä+maidossa."+
27+Herra+sanoi+Moosekselle:+"Kirjoita+muistiin+nämä+käskyt,+sillä+ne+ovat+sinun+ja+Israelin+kanssa+tekemäni+liiton+ehdot."+
28+Mooses+viipyi+vuorella+Herran+luona+neljäkymmentä+päivää+ja+neljäkymmentä+yötä+syömättä+ja+juomatta.+Ja+hän+kirjoitti+tauluihin+liiton+ehdot,+nuo+kymmenen+käskyä."
Tietenkin+kun+Raamatussa+lukee,+että+"noudata+tarkoin+käskyjä+jotka+sinulle+NYT+annan"+ja+ohjelistan+jälkeen+"Kirjoita+muistiin+NÄMÄ+käskyt",+niin+kunnon+uskova+lukee+rivien+välistä,+että+Mooses+kirjoitti+kivitauluihin+ihan+eri+käskyt+kuin+mistä++tässä+34.+luvussa+kerrotaan.
03.06.2018 07:51
<<Yhteiskunta+on+järjestynyt+hierarkkisesti>>
Oletko+selittämässä,+että+eläinten+laumahierarkia+on+merkki+"alkeellisuudesta",+mutta+ihmisellä+sama+ilmiö+merkitsee+järjestäytyneisyyttä+ja+sivistystä?
<<Mitä+muuten+yrität+todistaa+puhumalla+eläinten+keskuudessa+esiintyvästä+altruismista+(onko+hienoa+käyttää+sivistyssanoja?)>>
Anteeksi,+jos+käytin+sanoja,+jotka+ylittivät+sivistystasosi.+Altruismille+ei+vain+löydy+tarkkaa+selkokielistä+vastinetta.
<<Yritätkö+pimittää+sen+tosiasian,+että+eläinten+keskuudessa+on+petoja+ja+saaliseläimiä>>
Itsekin+syön+lihaa+ja+kalaa+ja+jopa+metsästän+ja+kalastan+myös+itse,+joten+en+osaa+nähdä+ongelmaa+siinä,+että+on+olemassa+myös+petoeläimiä.+Ekosysteemi+ei+myöskään+toimi+ilman+petoeläimiä.
<<Mitä+jos+kehitys+kulkisi+toiseen+suuntaan?+....+Silloin+raiskaukset,+huoraaminen,+varastaminen,+valehtelu,+toisten+hyväksikäyttäminen,+väkivalta+ja+murhat+olisivat+"hyväksyttyjä"+asioita,...>>
Todellisuus+on+kuitenkin+se,+että+samalla+kun+Suomi+on+sekularisoitunut,+niin+omaisuus+kuin+väkivaltarikoksetkin+ovat+vähentyneet.
Ps.+Jos+sivistyssanat+ovat+ongelma,+niin+sekularismi+tarkoittaa+irrottautumista+uskonnosta+ja+sekulaari+tarkoittaa+"maallista"+ja+uskonnoista+vapaata.
02.06.2018 20:52
En+ateistina+haluaisi+opettaa+uskovaiselle,+mitä+Raamatussa+lukee,+mutta+2.+Mooseksen+kirjan+34.+luvusta+jokainen+voi+lukea+mitkä+ovat+laintauluihin+kaiverretut+käskyt.
02.06.2018 20:33
<<Ovatko+kateus+ja+ahneus+paheita+tai+tuomittavia+asioita+ateistien+enemmistön+mielestä?>>
Ainakin+minun+mielestäni+ovat.+Elääkö+uskovaisten+enemmistö+vailla+ahneutta+ja+kateutta?+(Odotellen+"true+Scotsman"+argumenttia).
<<Sanopa+se+niille+kymmenille+ja+sadoille,+joiden+parisuhde+on+päättynyt+ja+perhe+hajonnut...>>
Meillä+ei+avioeroja+tilastoida+uskontokunnittain,+mutta+USA:ssa+rekisteröidään+ja+siellä+ns.+"uudestisyntyneet+kristityt"+eroavat+huomattavasti+useammin+kuin+ateistit.
Suomessa+kristittyjen+avioliiton+pyhyyttä+korostava+asenne+näkyy+esimerkiksi+siinä,+että+kun+Matti+Nykänen+meni+seitsemättä+kertaa+naimisiin+ja+myi+häänsä+Suomen+niljakkaimmalle+juorulehdelle,+niin+kirkko+mielellään+hoiti+vihkimisen.
02.06.2018 20:23
<<Kristinuskon+korkeasti+moraaliset+ihanteet+ja+kymmenen+käskyn+joukosta+kuusi+viimeistä+ovat+edelleen+hyviä+käskyjä...>>
Ne+ovatkin+hyvin+yleisiä+useimmissa+kulttuureissa+eikä+mitään+juutalaiskristillisyyden+uniikkeja+keksintöjä.+Nuo+kymmenen+käskyä,+joista+sinä+puhut+eivät+muuten+ole+ne+kymmenen+käskyä,+jotka+Jumala+katsoi+Raamatun+tarinan+mukaan+aiheelliseksi+kaivertaa+kivisiin+laintauluihin.+Niihin+kaiverrettiin+mm.+Ohjeita+mm.+lampaan+keittämiseen.
<<Kateus+ja+ahneus+eivät+ole+hyveitä+kenenkään+muun+kuin+ateistin+mielestä,+>>
Kiitos+kun+muistutat,+mitä+kiihkokristittyjen+"lähimmäisenrakkaus"+on+käytännössä:+katkeraa+toisinajattelijoiden+demonisointia.
<<Eläinten+keskuudessa+vallitsee+vahvimman+laki+ja+tiukka+hierarkia.>>
Useat+laumaeläimet+ovat+hierarkkisia,+mutta+voi+kysyä+eikö+ihmisyhteisöt+ole.+Kirkossakin+on+arkkipiispa,+piispat,+tuomiorovastit,+kirkkoherrat+jne.+Hierarkkia+ei+kuitenkaan+tarkoita+etteikö+myös+muilla+eläimillä,+kuin+ihmisillä+esiintyisi+altruismia.
02.06.2018 18:42
Ainakin+minä+olen+opiskellut+filosofisessa+tiedekunnassa,+joten+miksi+filosofia+ei+olisi+tiedettä?+Jos+haluat+ymmärtää+filosofian+ja+etiikan+/+moraalin+(moraalifilosofian)+suhdetta+niin+lue+vaikka+Airaksisen+tai+Niiniluodon+kirjoituksia.
02.06.2018 18:23
Juuri+näin.+Jos+Marsista+löytyy+todisteita+siellä+olleesta+elämästa,+niin+se+on+kretun+mukaan+täysin+Raamatun+mukaista.+Jos+paljastuu,+että+siellä+tuskin+on+ollut+koskaan+elämää,+niin+kretu+sanoo+tiennensä+tämän+jo+etukäteen.
02.06.2018 17:11
Uskovaisten+harjoittama+syyllistäminen+toimii+sikäli+huonosti,+että+aina+jos+manailen+ylpeyttäni+tai+itsekeskeisyyttäni,+niin+lukemalla+pari+uskovaisten+kirjoitusta+tältä+palstalta+huomaan+olevani+aivan+amatööri+ylpeilyssä+ja+itsekeskeisyydessä.
02.06.2018 16:59
<<Se,+että+todellisuus+on+totuuden+kriteeri+on+tieteen+perusta,+ei+ateismin.>>
Minä+sanoinkin+että+se+on+minun+ateismini+perusta.++Vaikka+uskovaisilla+on+vimma+väittää+että+todellisuus+noudattaa+heidän+mielikuvitustaan,+niin+älä+nyt+kuitenkaan+ala+kertomaan+minulle+mitä+minä+ajattelen.
<<Usko+on+uskoa+totuuteen,+oikeaan+kuvaan+todellisuudesta,+ei+mihinkään+väärään+kuvaan;+myös+uskossa+todellisuus+on+totuuden+kriteeri.>>
Ei+jumalista+ole+havaintoja+todellisuudessa.+On+vain+uskomuksia+ja+tarkoitushakuisia+tulkintoja.+Asiaperusteilla+ei+jumalien+olemassaolosta+saa+edes+väittelyä+aikaa,+koska+asia-argumentteja+ei+jumalien+olemassaolon+puolesta+ole.+On+vain+"fiiliksiä".+
<<Tiede+tietää+niin+vähän+moraalista,+henkimaailmasta+ja+taivaista.>>
Filosofiakin+on+tiede+vaikka+ei+luonnontiede.+Uskonnon+panos+moraaliin+on+tänään+olematon.+Moraalin+perusta+on+biologinen+eikä+vasta+uskonnon+keksintöä.+Älykkäiden+eläinten+lauma+ei+tule+toimeen+ilman+yhteisiä+sääntöjä.
Ateistien+moraalittomuus+on+tyypillinen+osa+lähimmäisiään+"rakastavien"+uskovaisten+artisteista+luomaa+viholliskuvaa+ja+useiden+vastenmielisten+vihakirjoitusten+aihe.
02.06.2018 16:30
<<Uskossa+pyritään+totuuteen+niissä+asioissa,+joista+tieteellistä+tietoa+ei+vielä+ole.>>
Miksi+pitää+leikkiä,+että+tietää+jotain+mitä+ei+tiedä?+Uskonnon+avulla+on+"tiedetty",+että+Zeus+viskoo+salamat+tai+että+lapsen+polio+on+palkka+vanhempien+tai+isovanhempien+synneistä.+Mikä+arvo+moisilla+uskomuksilla+on?
<<Se+ei+ole+huono+tai+hyvä+menetelmä+vaan+ainoa+menetelmä.>>
Se+ei+ole+menetelmä+ensinkään.+Yhtä+hyvin+voi+laatia+horoskooppeja+tai+ennustaa+tarot-korteista.
<<Useimmat+uskonnot+nimenomaan+erehtyvät,+mikä+missäkin+asiassa.>>
Entäpä+jos+kaikki+uskonnot+erehtyvät+kaikessa?+Miksi+kuvittelet+että+sinun+uskontosi+ei+olisi+erehtynyt+vähintään+yhtä+paljon+kuin+muutkin+uskonnot?
02.06.2018 16:05
43 / 138