Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "Juu,+paitsi+että+painotukset+menevät+siten,+että+avioliittoa+tulee+välttää.+Se+on+ensi+sijalla.+Näin+siksi,+että+mies+ei+voi+keskittyä+tehtäväänsä,+jos+perhe+vaatii+muuta.1.Korinttolaiskirje:7:32+Soisin,+ettei+teillä+olisi+huolia.+Naimaton+mies+huolehtii+siitä,+mikä+on+Herran,+kuinka+olisi+Herralle+mieliksi;7:33+mutta+nainut+huolehtii+maailmallisista,+kuinka+olisi+vaimolleen+mieliksi,7:34+ja+hänen+harrastuksensa+käy+kahtaanne.+Samoin+vaimo,+jolla+ei+enää+ole+miestä,+ja+neitsyt+huolehtivat+siitä,+mikä+on+Herran,+että+olisivat+pyhät+sekä+ruumiin+että+hengen+puolesta;+mutta+naimisissa+oleva+huolehtii+maailmallisista,+kuinka+olisi+mieliksi+miehellensä.Tuossa+on+joustettu+siten,+että+koska+moni+mies+ei+kykene+elämään+ilman+seksiä,+hän+heikkoutensa+vuoksi+saa+mennä+avioon.Erikseen+on+mainittu+se,+että+hengenmiehillä+ei+saa+olla+useampaa+vaimoa+kuten+muilla.+Silloin+maalliset+asiat+veisivät+häneltä+aivan+liikaa+aikaa.Muita+tuo+kieltä+ei+oikeastaan+koske,+tosin+yksiavioisuutta+alettiin+arvostamaan+enemmän.+"Kiitos+kommentistasi.+Jo+Korinttilaiskirjeessä+on+montakin+tasapuolisempaa+ja+vapaaehtoisuuteen+viittaavaa+kohtaa.+Luomiskertomuksessa+nainen+luotiin+miehelle+sopivaksi+kumppaniksi,+koska+ei+ole+hyvä+ihmisen+olla+yksin.+Ja+kuten+olen+sanonut+aikaisemmin,+Jeesus+vahvisti+Luomiskertomuksen.+Mies+ja+nainen+on+siis+luotu+toisiaan+varten+ja+luotu+myös+avioliittoon.+Paavali+ei+voi+Korinttilaiskirjeessä+kumota+Jeesuksen+opetusta.+Raamattu+selvästi+painottaa,+että+on+hyvä+mennä+naimisiin+ja+sillä+on+Jumalan+siunaus.+Naimattomuus+on+vapaaehtoinen+valinta+niille,+joille+se+sopii.+Haureuden+välttäminen+on+tietenkin+itsestäänselvä+tavoite+jo+kymmenessä+käskyssä,+mutta+jos+menee+naimisiin+välttääkseen+haureuden,+se+on+Jumalan+tahdon+mukaista,+eikä+se+mitenkään+vähennä+avioliiton+arvoa.+Eihän+se+tarkoita,+että+pitää+mennä+kenen+tahansa+kanssa+naimisiin,+vaan+saa+vapaasti+valita+jonkun+vastakkaista+sukupuolta+olevan+"sopivan+kumppanin",+jonka+kanssa+haureus+tai+avioero+ei+ole+todennäköinen.+Eihän+siinä+mitään+järkeä+olisikaan,+että+menisi+haureuden+välttämiseksi+kurjaan+avioliittoon,+joka+johtaisi+ennen+pitkään+haureuteen.Sinun+tulkintasi+on+liian+yksipuolinen.+Minä+mieluummin+painottaisin+suvaitsevaisuutta+tässä+asiassa:+naimisiin+saa+mennä,+se+on+hyvä+asia,+mutta+naimatonkin+saa+olla,+ja+sekin+on+hyvä,+jos+se+sopii+itse+ihmiselle.+Naimattomuus+ei+voi+olla+pakko,+jos+se+ei+sovi+ihmiselle.+Silloin+se+voi+johtaa+haureuteen+ja+haureus+ei+ole+hyvä+asia."+Tuossa+tuotiin+esiin+se,+että+koska+Raamattua+ei+muutenkaan+noudateta+kirjaimellisesti,+niin+ei+ole+tarvetta+tätäkään+kohtaa+noudattaa.+Näin+siksi,+että+ajat+ovat+muuttuneet,+tietomme+ja+ymmärryksemme+ovat+huomattavan+palon+paremmat+kuin+tuolloin.+"Perustelusi+ovat+yksipuolisia+Raamatun+tulkintoja+tai+kokoaan+ei-Raamatullisia.+Sinä+käytännössä+myönnät,+että+Raamattua+ei+tarvitse+noudattaa+tässä+asiassa.+Ja+aikaisempien+kommenttien+perusteella+ei+tarvitse+noudattaa+monessa+muussakaan+asiassa.+Sen+luulisi+olevan+pienoinen+ristiriita+kristitylle.+Minä+olen+sitä+mieltä,+että+kristittyjen+ei+tule+mukautua+maailman+menoon,+että+Jumalan+sana+on+ikuista+ja+ristiriidatonta+tässä+asiassa,+että+laista+ei+katoa+kirjainkaan+ja+että+meidän+ymmärryksemme+ja+tietomme+eivät+voi+olla+paremmat+kuin+Jumalan.+Sen+luulisi+olevan+ihan+Jumalankin+tahdon+mukaista+ajattelua.
  2. "+Olet+ehkä+ymmärtänyt+pieleen.+Voi+olla,+että+koet+sosiaalista+painetta,+koska+me+ihmiset+olemme+sellaisia.+Jos+omat+mielipiteet+ovat+kovin+poikkeavia,+silloin+ei+saa+sitä+hyväksyntää,+mitä+ehkä+kaipaa?+"Kiitos+kommentistasi.+Eivät+uskovaiset+kaipaa+ihmisten+hyväksyntää,+vaan+Jumalan+hyväksyntää.+Mitä+kukaan+uskovainen+tekee+edes+oman+perheensä+hyväksynnällä,+jos+se+estää+häntä+seuraamasta+Jeesusta?+Jeesus+itse+käytti+aika+kovaa+kieltä+tässä+asiassa.+"Jos+joku+tulee+minun+tyköni+eikä+vihaa+isäänsä+ja+äitiänsä...""Tässä+on+se+perus+juttu.+Tee+sitä,+mitä+toivoisit+itsellesi+tehtävän.+Tämän+on+myös+suvaitsevaisuuden+peruskivi.+"Kun+Jeesus+kohtasi+syntisiä+sairaita+ihmisiä,+hän+paransi+heidät.+Hän+ei+muuttanut+Jumalan+lakia+heidän+takiaan.+Jeesus+on+itse+sanonut,+että+laista+ei+muutu+kirjainkaan,+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat.+Kun+Jeesus+siis+opetti,+että+"tee+sitä,+mitä..."+hän+ei+ole+voinut+tarkoittaa,+että+sillä+perusteella+voitaisiin+äänestää+Raamatun+käskyt+olemattomiksi.+Jeesus+kuoli+ristillä+juuri+siksi,+koska+Jumalan+laki+on+ikuinen.+Vain+Jeesuksen+täydellisen+uhrin+takia+meillä+on+armo+ja+vain+siksi+me+voimme+saada+syntimme+anteeksi.+Lain+muuttaminen+ei+tuo+meille+armoa.+Vain+Jumalan+rakkaus+ja+Jeesuksen+lain+täyttävä+uhri+tuo+meille+armon.+Jos+Jeesuksen+opetus+johtaa+Jumalan+lain+muuttamiseen,+miksi+Jeesus+ylipäätään+kuoli+ristillä?+Eihän+hänen+olisi+tarvinnut+kuolla+ja+kärsiä,+koska+me+voimme+nyt+kumota+Jumalan+lain+ja+julistaa+ihmiset+synnittömäksi+ilman+Jeesuksen+ristinkuolemaakin.+Jos+siis+"suvaitsevaisuuden+peruskivi"+pitää+sisällään+vaatimuksen+samaa+sukupuolta+olevien+seksuaalisten+tekojen+ja+halujen+sallimisesta+ja+kirkkohäistä,+se+on+ristiriidassa+Jeesuksen+sanojen,+tekojen+ja+ristinkuoleman+kanssa,+ja+myös+Jumalan+lain,+rakkauden+ja+armon+kanssa.+Se+on+siis+pohjimmiltaan+ihmisoppia+ja+harhaoppia.+Ei+mitään+muuta.
  3. "+Joten+Raamatusta+on+löytynyt+vuosisatojen+ajan+perus+avioeron+kieltämiselle!+"Kiitos+kommentistasi.+Kaikkihan+nyt+tuon+tietää.+Minä+vain+puutuin+artikkelin+kömmähdykseen.+Avioliiton+elinikäisyys+ja+avioeron+kieltäminen+eivät+ole+ristiriidassa+keskenään.+"Mutta+”opetuksen”+kanssa+se+on+ristiriidassa.+Avioliitto+ei+ollut+hyvä+asia,+etenkään+hengenmiehille.+Sitä+tuli+karttaa,+ja+jos+oli+niin+heikko,+ettei+siihen+kyennyt,+annettiin+armo+harrastaa+seksiä+avioliitossa.+Uuskonservatiivit+unohtavat+tämän+aivan+täysin.+"On+harmi,+että+et+tarkenna,+mihin+"opetuksella"+viittaat.+Jos+viittaat+Raamatun+opetuksiin,+Paavali+vastusti+oppia,+joka+kieltää+menemästä+naimisiin+(+1.+Tim.+4:3+).+Hän+opetti,+että+"seurakunnan+kaitsijan"+tuli+olla+yhden+vaimon+mies+(+1.Tim.+3:2+).+En+osaa+sanoa+varmaksi,+voidaanko+tätä+soveltaa+hengenmiehiin,+koska+en+tiedä+mihin+viittaat.+Minulle+on+aika+selvää,+että+Raamattu+kokonaisuudessaan+opettaa+sekä+avioliiton,+että+naimattomuuden+vapaaehtoisuutta.Artikkeli+puolestaan+väittää,+että+avioliiton+karttaminen+voisi+aivan+yhtä+lailla+kuulua+kirkon+avioliittokäsitykseen.+Minä+vain+totesin,+että+todellisuudessa+mitään+ristiriitaa+ei+ole,+koska+kirkon+avioliittokäsityksen+mukaan+avioliittoon+meneminen+on+vapaaehtoista,+samoin+kuin+naimattomana+eläminenkin.+Jopa+kirkkoon+kuuluminen+on+vapaaehtoista,+ja+se+entisestään+vahvistaa+ristiriidan+olemattomuutta.Artikkeli+on+siis+kaikissa+esittämissäni+perusoletuksissaan+väärässä.+Moniavioisuus,+avioeron+kieltäminen+ja+avioliiton+karttaminen+eivät+perustele+Raamatullisesti+tarvetta+vaatia+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkkovihkimisiä.+Artikkeli+kyllä+yrittää+perustella+tarvetta+muilla+perusteilla,+mutta+Raamatullisia+perusteita+se+ei+löydä.+Koska+niitä+ei+ole.
  4. "Unohdat+sen+olennaisimmat.+Hierarkkian.+Miehen+katsottiin+olevan+aina+ylempi+kuin+naisen.+Jos+mies+otti+naisen+roolin,+hän+siis+alensi+itsensä+ja+toinen+mies+alisti+miehen.+Se+oli+suuri+häpeä!+Eikä+vain+näissä+seksi+jutuissa."Kiitos+kommentistasi.+Paavali+juutalaisena+oppineena+varmasti+tiesi+mitä+3.+Mooses+18:22+tarkoitti.++Roomalaiskirjeessä+hän+tuomitsi+naisten+välisen+seksin+himoineen+ja+sitten+miesten+välisen+seksin+himoineen.+Jos+jae+22+kieltää+kuvaamasi+tapaisen+hierarkisen+alistamisen,+niin+on+hassua,+että+Paavali+kieltää+naisten+välisen+seksin.+Senhän+pitäisi+olla+kahden+alistetun+välisenä+seksinä+ilman+hierarkiaa.+Väkivaltainen+ja+alistava+anaaliyhteyskin+tuntuu+vaikealta+heidän+välillään.On+tietysti+mahdollista,+että+jae+22+tarkoitti+alunperin+hierarkista+alistamista.+Mutta+ilmeisesti+Paavali+sitten+muutti+tämän+käskyn+tai+yleensä+laajensi+käskyä+toimimaan+ilman+hierarkiaa,++siis+sellaiseksi,+että+sitä+voidaan+soveltaa+nykyajan+homoihin+ja+lesboihin.+Toinen+mahdollisuus,+paljon+todennäköisempi+ja+järkevämpi,+on+se,+että+jae+22+ei+ole+alunperinkään+liittynyt+niinkään+hierarkiaan,+vaan+seksiin.+Seksi+on+sallittua+vain+miehen+ja+naisen+välillä.++Jakeessa+22+käsky+annetaan+kirjaimellisesti+vain+miehille,+mutta+kyllähän+se+nyt+itsestäänselvästi+pitää+sisällään+myös+saman+kiellon+naisille,+koska+luomiskertomuksessa+mies+ja+nainen+luotiin+toisiaan+varten.+Tämä+luomisen+myös+Jeesus+vahvisti.Paavali+puhuessaan+miehen+ja+naisen+avioliitosta+mainitsi,+että+naisen+ruumis+on+miehen+vallassa+ja+päinvastoin+(+1.+Kor.7:4+).+Tässä+ei+ole+paljoa+hierarkiaa,+vaan+enemmänkin+tasa-arvoa.Joten+hierarkia+ei+näytä+olevan+kovin+hyvä+lähestymistapa+homoseksuaalisuuteen+tai+samaa+sukupuolta+olevien+avioliitolle.+Se+näyttää+olevan+ristiriidassa+Raamatun+kanssa,+kun+Raamattua+luetaan+kokonaisuutena.+Edes+kyseisessa+jakeessa+22+ei+ole+mitään+kirjaimellista+mainintaa+alistamisesta+tai+väkivaltaisuudesta,+joten+artikkelin+kirjoittajat+ovat+otaksuneet+sen+ja+leiponeet+sen+sisään+tulkinnassaan.Minun+esittämäni+tulkinta+hylkää+artikkelin+"hierarkian"+ja+se+on+yksinkertainen,+selkeä+ja+ristiriidaton.+Se+perustuu+sekä+Vanhaan+että+Uuteen+Testamenttiin.+Tilanne+on+edelleen+se+yksi+ja+sama.+Kyllä+me+tiedämme,+että+Raamattu+tuomitsee+seksin+ja+himot+samaa+sukupuolta+olevien+kesken.+Kyllä+me+tiedämme,+että+se+käytännössä+tekee+avioliitot+heidän+välillään+Raamatun+vastaisiksi.+Kyllä+me+tiedämme,+että+homojen+ja+lesbojen+uskollisiin+ja+rakastaviin+ihmissuhteisiin+kuuluu+myös+seksuaaliset+teot+ja+himot.Mutta+kun+tämä+tieto+vain+halutaan+kieltää.+Ihmiset+eivät+halua+elää+Raamatun+opetusten+mukaan,+vaan+vain+oman+pään+mukaan.+Ne+homojen+kirkkohäät+nyt+vaan+pitää+saada+ja+sillä+selvä.+Raamatun+kanssa+asialla+ei+ole+mitään+tekemistä+ja+olisi+jo+korkea+aika+myöntää+se,+että+kyse+on+vain+siitä+mitä+tietyt+suvaitsevaiset+ihmiset+haluavat,+ei+siitä+mitä+Jumala+tahtoo.
  5. "+OK,+eli+sinulle+määrittelee+sen,+mitä+Suomen+evankelisluterilainen+kirkko+opettaa+sen,+mikä+on+syntiä+ja+mikä+ei?+Vaikka+Raamattu+määrää+yhdynnän+kuukautisten+aikana+olevan+syntiä,+miten+se+on+sinun+näkemyksissäsi?+Kirkko+ei+pidä+sitä+syntinä.+"Kiitos+kommentistasi.+Minä+vain+vastasin+kysymykseesi+aihevalinnoistani.+En+ymmärrä+miten+vastaukseni+johtaa+esittämiisi+kysymyksiin.Itse+en+harrasta+kuukautisveriseksiä.+Siitä+rangaistaan:+"+Heidät+on+poistettava+kansansa+keskuudesta.+"+(+3.Mooses+20:18+).+Tutkimusten+mukaan+se+voi+vahingoittaa+naista.+En+suosittele+kenellekään:+hepatiitit+ja++HIV.+Rakkaus+on+kärsivällinen.+Kirkon+kantaa+en+tiedä,+mutta+laita+linkkiä."+:D+Miksi+pitäisi?+Tuon+tässä+vain+esille+sen,+ettei+Raamattu+puhu+homoseksuaalisesta+mitään.+Miksi+nämä+pitäisi+nostaa+jotenkin+erityisesti+esille,+kun+myös+muut+–+kuten+heterot+–+syyllistyvät+noihin+synteihin?"+Siksi+tietenkin+pitäisi,+koska+"miesten+kanssa+makaavat+miehet"+rinnastetaan+noihin+muihin.+Sitä+ei+tehdä+suuntauksen+mukaan,+vaan+syntisyyden+mukaan.+Miesten+kanssa+makaavat+miehet+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa.+Jumalan+Laki+on+säädetty+heitä+varten,+ei+kunnon+ihmisten+takia.+Ja+nyt+tätä+lakia+ollaan+kumoamassa.+Siksi+pitäisi.Käsitykseesi+homoseksuaalisuudesta+ei+tunnu+sisältyvän+ollenkaan+samaan+sukupuoleen+kohdistuvia+seksuaalisia+tekoja+ja+haluja.+"Raamattu+puhuu+tuon+aikuisen+kultuurikontekstin+mukaan+ja+tuo+koskee+kaikkia+miehiä.+Ketään+ei+erotella.+"Jeesuksen+mukaan+laki+on+voimassa,+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat.+(+Matteus+5:18+)+Se+ei+siis+voi+olla+kulttuurisidonnaista.+"+Tiesithän+että+miesten+välisten+avioliitto+sallittiin+1000+vuotta,+mutta+niissä+ei+saanut+harrastaa+seksiä?+"Laita+linkkiä+tai+Raamatun+jaetta,+niin+keskustellaan.+"+Aivan,+ja+varsinkin+kun+noukitaan+tarkoituksenmukaisesta+VT:stä+kohtia,+joihin+halutaan+vedota.+Näin+aikoinaan+perusteliin+Raamatulla+orjuuttakin+–+sekä+monia+muita+juttuja,+joissa+on+tultu+aivan+toisiin+johtopäätöksiin+myöhemmin.+"Jaa-a.+Luetteloin+enemmän+Uuden+Testamentin+kohtia.+Raamatulla+voi+perustella+väärin+paljonkin.+Jopa+samaa+sukupuolta+olevien+kirkkovihkimiset.Uudessa+Testamentissa+mainitaan+ihmiskauppiaat+-+ja+muuten+heti+miehimysten+jälkeen+(+1.+Tim.+1:10+).+Orjuuden+ja+samasukupuoliseksin+välillä+näyttäisi+siis+olevan+päinvastainen+suhde+kuin+esittämäsi.+Meidän+tulisi+kieltää+molemmat.+Ei+ole+johdonmukaista+sallia+yhtä+nyt,+sen+perusteella,+että+joskus+on+sallittu+toinen,+joka+on+kielletty+nyt.+Jos+samaa+sukupuolta+olevien+parien+avioliitot+sallitaan,+tulisi+orjuuskin+sallia.
  6. "+Omassa+kirkossamme+raamatullisena+avioliittokäsityksenä+on+perinteisesti+pidetty+kahden+ihmisen,+miehen+ja+naisen,+välistä+virallistettua,+elinikäistä+suhdetta,+jonka+tarkoitus+on+tuottaa+jälkeläisiä.+Avioliitto+esiintyy+todellakin+tällaisena+niin+Vanhan+kuin+Uuden+testamentinkin+teksteissä+sekä+eksplisiittisesti+että+implisiittisesti."Artikkeli+myöntää+suoraan,+että+kirkon+voimassa+oleva+avioliittokäsitys+vain+miehen+ja+naisen+välisenä+liittona+perustuu+Raamattuun.+Artikkeli+ei+kuitenkaan+tee+erottelua+Jumalan+opetusten+ja+ihmisten+käytännön+tekemisten+välillä.+Luomiskertomuksen,+Jeesuksen+ja+Paavalin+opetusten+ytimessä+on+vain+yksi+avioliittomalli:+miehen+ja+naisen+välinen.+Ja+tarkemmin+sanottuna+yhden+miehen+ja+yhden+naisen.+Se+siis+sulkee+Jumalan+tahdon+mukaisesta+avioliitosta+moniavioisuuden+pois.+Kuten+myös+avioliitot+samaa+sukupuolta+olevien+kesken."+Yhtä+lailla+raamatullisena+avioliittokäsityksenä+voisi+kuitenkin+pitää+moniavioisuutta,+avioeron+kieltämistä+tai+avioliiton+karttamista+–+niille+kaikille+löytyy+perusteluja+Raamatusta.+"Moniavioisuutta+voidaan+perustella+puolesta+ja+vastaan+Raamatun+perusteella.+Tämä+on+suhteellisen+selvää.+Jeesus+kuitenkin+opettaa,+että+avioliitto+oli+alunperin+tarkoitettu+vain+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+liitoksi.+(+Matteus+19:4-7+)Ja+vaikka+kirkko+nyt+sallisi+moniavioisuuden,+se+voisi+sallia+sen+vain+miehen+ja+naisten+välillä,+koska+Raamatusta+löytyy+perusteluita+vain+sille,+ei+samaa+sukupuolta+olevien+ihmisten+moniavioisuudelle.Avioeron+kieltäminen.+Onkohan+tässä+nyt+artikkelissa+joku+kömmähdys?+Siinä+ensin+sanotaan,+että+kirkon+avioliittokäsitykseen+kuuluu+"elinikäinen+suhde".+Ja+nyt+väitetään,+että+myös+"avioeron+kieltämiselle"+olisi+perusteita.+Mutta+eiväthän+nämä+kaksi+asiaa+ole+ristiriidassa+keskenään.+Elinikäinen+suhde+tarkoittaa+juuri+sitä,+että+pari+ei+eroa.+Avioeron+kieltäminen+on+siis+turha.Kirkko+voisi+aivan+hyvin+kieltää+avioerot,+jos+sille+löytyy+Raamatusta+perusteet,+kuten+artikkeli+olettaa,+mutta+perusteita+samaa+sukupuolta+olevien+avioliitolle+tämä+ei+tarjoa.Avioliiton+karttaminen.+Tämäkään+ei+ole+ristiriidassa+kirkon+avioliittokäsityksen+kanssa.+Mies+ja+nainen+voivat+mennä+avioliittoon+jos+haluavat.+Se+on+vapaaehtoista.+Samoin+kuin+naimattomana+eläminen.+Miten+se+perustelee+samaa+sukupuolta+olevien+parien+avioliitot,+jos+kirkko+alkaisi+vaatimaan+kaikilta+avioliiton+karttamista?+Eikö+kirkon+silloin+tulisi+vain+luopua+vihkimisistä+kokonaan?+Avioliiton+karttaminen+on+siis+erityisen+huono+perustelu+artikkelissa+esitetetylle+avioliittokäsityksen+laajentamisen+vaatimukselle.+"+Raamatun+teksteissä+lukija+kohtaa+yhteiskunnan,+jonka+hierarkia+perustuu+erilaiseen+sukupuolentulkintaan+kuin+mihin+nykyinen+länsimainen+raamatunlukija+on+tottunut.+Raamatun+taustalla+olevien+yhteiskuntien+avioliitto+ei+ole+yhdenvertaisten+kumppanien+yhteenliittymä+eivätkä+sukupuolisuhteen+osapuolet+ole+lähtökohtaisesti+tasa-arvoisia.+"Artikkeli+on+mustavalkoisin+ja+pelaa+kielipelejä+tehdessään+laajoja+yleistyksiä,+jotka+eivät+ole+totuudenmukaisia.+Raamatun+lukija+kyllä+kohtaa+yhteiskunnan,+joka+poikkeaa+nykyisestä.+Mutta+kohtaamisen+tulkinta+voi+jäsentyä+muillakin+tavoilla.+Ensiksikin+lukija+voi+tehdä+erottelun+Raamatun+yhteiskunnan+ja+Raamatun+opetusten+välillä.+Itse+Raamatun+teksti+ja+kerrontapa+kertoo+aivan+tarpeeksi+selvästi,+missä+raja+kulkee.+Esim.+seksi+ja+seksuaaliset+himot+saman+sukupuolen+välillä+on+selvästi+kielletty.+Ne+esiintyvät++Raamatussa+vain+käskyjen+ja+kieltojen+muodossa.+Jopa+moniavioisuus+ja+myös+leviraattiavioliitto+esiintyy+Raamatussa+positiivisemmassa+valossa+kuin+samaa+sukupuolta+olevien+seksi+ja+halut.+Avioliittoa+heidän+välillään+ei+edes+mainita,+joka+selvästikin+johtuu+juuri+edellä+mainituista+käskyistä+ja+kielloista.+Ei+Raamatussa+löydy+kieltoa+ihmisen+ja+eläimen+väliselle+avioliitollekaan,+mutta+seksi+ja+halut+kyllä+kielletään.Ensin+artikkeli+kritisoi+kirkon+avioliittokäsitystä+väittämällä,+että+myös+moniavioisuutta+voisi+pitää+siihen+kuuluvana.+Artikkeli+kokonaisuudessaan+ei+kuitenkaan+ala+vaatimaan,+että+moniavioisuus+pitäisi+lisätä+kirkon+avioliittokäsitykseen.+Sen+sijaan+se+vaatii+vain+saman+sukupuolen+välistä+avioliittoa.+Tämä+on+hieman+ristiriitaista.+Artikkelin+itsensä+mukaan+moniavioisuudelle+löytyy+"yhtä+lailla"+perusteita+Raamatusta,+mutta+se+ei+edes+yritä+väittää+samaa+koskien+samaa+sukupuolta+olevien+avioliittoa.+Moniavioisuudelle+löytyy+perusteet,+"homoliitoille"+ei.+Ja+tästä+huolimatta+vain+jälkimmäistä+vaaditaan.Kun+artikkeli+kritisoi+kirkon+avioliittokäsitystä,+se+vetoaa+Raamatullisiin+perusteisiin.+Mutta+itse+pääasian+puolesta,+samaa+sukupuolta+olevien+avioliiton+puolesta,+artikkeli+ei+esitä+yhtään+Raamatullista+perustetta.
  7. "+Näin+arvelinkin,+että+tuo+perustui+omiin+luuloihisi+sekä+oletuksiin,+joita+teit+artikkelin+pohjalta.+Vaikkei+missään+eikä+millään+tavalla+siihen+viitata.+"Kiitos+kommentistasi.+Nyt+sinä+tulkitset+minun+sanomisia+liian+kirjaimellisesti.+Kun+joku+aloittaa+väitteensä+"Minä+luulen..."+se+on+vain+kohteliaasti+pehmennetty+tapa+sanoa,+että+"Olen+sitä+mieltä,+että..."+Minä+olen+siis+vain+kohtelias.+Kokeilen+tällaista+uutta+keskustelutapaa.+Artikkelissa+ei+käytetä+sanaa+"raiskaus",+mutta+siihen+juuri+nimenomaan+viitataan.+Tulkintasi+on+liian+kirjaimellinen+tässä+asiassa.Jos+minä+sanon,+että+alistin+juuri+vaimoni+väkivaltaisesti+yhdyntään,+niin+sinulle+ei+tule+mieleen+raiskaus?Sinä+voit+heti+lopettaa+tämän+kiistelyn+tarkoittiko+artikkeli+raiskausta+vai+ei.+Kerrot+vain+mihin+"alistaminen"+ja+varsinkin+"väkivaltainen+toteuttaminen"+viittaavat,+jos+eivät+viittaa+raiskaukseen.+"+Ei+sieltä+löydy,+koska+Raamattu+ei+ole+historian+oppikirja.+Nämä+löytyvät+muista+sen+aikuisista+lähteistä."Esittämäsi+ajatus,+että+miehellä+oli+seksuaalinen+oikeus+kaikkiin+kotitaloutensa+jäseniin+jne,+saa+siis+tukea+Raamatun+ulkopuolisista+lähteistä.+Mutta+ei+Raamatusta+itsestään.+Minusta+Jumalan+sana+on+ensisijainen+ja+korkeampi+auktoriteetti,+kuin+muut+lähteet,+olivat+ne+miltä+ajalta+tahansa."+Ajattelen+omilla+aivoillani.+Jos+sattuu+eteen+teksti,+jossa+asiat+on+hyvin+ilmaistu,+toki+silloin+sellaisen+viitteen+tänne+tuon.+Asia+pysyy+samana,+vaikka+lauserakennetta+tai+sanoja+toiseen+järjestykseen+laittaisikin.+"Samalla+vaivalla+kun+tuot+kirjoitit,+olisit+voinut+selittää+miksi+sinun+mielestä+"alistaminen"+ja+"väkivaltainen+toteuttaminen"+ei+voi+viitata+raiskaukseen.+Asia+on+ilmeisesti+sinulle+niin+itsestäänselvä,+ettei+se+kaipaa+lisäselvitystä.+En+väitä+näin,+tämä+on+vain+puhdas+oletus.+Minun+on+kuitenkin+vähän+vaikea+keskustella+sinun+kanssasi+niistä+asioista,+joista+sinä+vaikenet,+ja+joita+sinä+pidät+itsestäänselvyyksinä+ja+minä+taas+en.+Ymmärrät+varmaan,+että+tämä+tilanne+ei+mahdollista+asiallista+ja+tasapuolista+keskustelua.
  8. "+Oikeastaan+vain+mainitset+nuo,+et+puutu+sillä+tavoin,+että+eri+ketjuissa+nostaisit+noita+muita+syntejä+esille+yhtä+vahvasti.+"Kiitos+kommentistasi.+Alan+nostamaan+noita+muita+syntejä+vahvasti+esiin,+kun+aletaan+vaatimaan+seuraavaa:+kirkon+pitää+opettaa,+että+tappaminen,+aviorikos,+varastaminen,+jne.+on+Jumalan+hyväksymää,+koska+niistä+Raamattukaan+ei+sano+mitään.+Sovitaanko+sillä+välin,+että+kaikki+saavat+kirjoittaa+vapaasti+ja+valita+aiheensa.+Kuulostaako+reilulta?"Esimerkiksi+tämä+kohta+on+meille+aivan+turha,+ja+sillä+ei+ole+oikein+mitään+pohjaa:3Moos.+20:18+Jos+joku+makaa+kuukautistilassa+olevan+naisen+kanssa+ja+paljastaa+hänen+häpynsä,+avaa+hänen+lähteensä,+ja+nainen+paljastaa+verensä+lähteen,+niin+heidät+molemmat+hävitettäköön+kansastansa.+"Asia+ei+ole+aivan+noin+yksinkertainen+kuin+esität.+Ennen+kuin+annan+perusteluita,+voitko+vielä++kyseenalaistaa+seuraavat+teot+ja+ihmiset,+jotka+rinnastetaan+"miesten+kanssa+makaaviin+miehiin"+:+"insesti,+aviorikos,+lasten+uhraaminen+Molokille,+eläimiin+sekaantuminen,+isän+ja+äidin+kiroaminen,+huorintekijät,+epäjumalanpalvelijat,+hekumoitsijat,+varkaat,+ahneet,+juomarit,+pilkkaajat,+niskoittelevat,+jumalattomat,+syntiset,+epähurskaat,+epäpyhät,+isänsä+tappajat,+äitinsä+tappajat,+murhamiehet,+haureelliset,+ihmiskauppiaat,+valhettelijat+ja+valapatot?+(+3.Moos.18+&+20,+1.Korint.+6+ja+1.Timoteus+1+)Sitten+pitää+vielä+kumota+Roomalaiskirje,+Luomiskertomus+ja+Jeesuksen+opetukset+avioliitosta+ja+haureudesta.+Jos+näin+ei+tapahdu,+vaatimus+homouden+synnittömyydestä+ja+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkkovihkimisestä+vaikuttaa+vähintäänkin+ongelmalliselta.++Vaatimukseni+on+tietenkin+kohtuuton.+Se+veisi+liikaa+aikaasi.+Tarkoitukseni+onkin+vain+osoittaa,+kuinka+paljon+Raamatusta+löytyy+kumottavaa,+jos+tälle+tielle+lähdetään.