Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2422

  1. Hyvä aloitus. Olen surullinen ja pahoillani, jos olette saaneet kohdata outoa kohtelua seurakunnassa. Jeesus opetti, että taivaassa ei mennä naimisiin, vaan siellä ollaan kuin enkelit. Muutenkin kristinuskon perusopetus sanoo, että pelastus ja iankaikkinen elämä saadaan uskolla Jeesukseen Kristukseen. Muistaakseni Apostolien Teoissa kuvataan positiivisesti jopa eunukin uskoon tuleminen. Usko on siis tärkeämpi asia kuin sukupuoli.

    En tiedä tarkkaan kromosomeista yksityiskohtia ja usein mielestäni keskustelut menevät helposti pseudotieteellisiksi aivan tarpeettomasti. Tarkoitan, että ne kromosomit eivät näy ulospäin. Sara Forsberg näyttää naiselta, jota voisi kutsua "komeaksi", eli pitkä ja iso vartalo jossa suuripiirteiset kasvot. Hän ei ole minun silmiin ainakaan mitenkään ruma vaan ihan viehättävän näköinen nuori nainen, vaikka onkin kromosoimeltaan mies. Sama tuntuu pätevän Ruskaan.

    Swyerin oireyhtymä aiheuttaa kuitenkin hedelmättömyyttä, koska sukurauhaset ovat kehittymättömät. Ja lisäksi murrosikä myöhästyy ilman hormonihoitoja. Eli sellainen tilanne, jossa naisen näköisellä ihmisellä on miehen kromosomit ei ole toivottava tai terve tilanne. Sara voi vaikuttaa ulkoisesti täysin naiselta, mutta se on saatu aikaan hiukan keinotekoisesti. Se ei ole täysin luomua niin sanoakseni.

    Olisin taipuvainen kutsumaan Saraa ja "Ruskaa" naisiksi. He ovat tarvinneet hormonihoitojen apua murrosiässä, jotta luonnollinen kehitys pääsisi etenemään terveellä tavalla, mutta kromosomeja ei voi niillä muuttaa ja sen takia heidän kehityksensä naiseksi on jäänyt joiltain oleellisilta osilta kesken.

    Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että he olisivat kolmatta sukupuolta. Koko termi on mielestäni harhaanjohtava ja hiukan sekava. Lapsen tekeminen ei onnistu ilman miehen ja naisen sukusoluja. Kolmas sukupuoli viittaisi tilanteeseen, jossa lapsen tekemiseen tarvittaisiin vielä jokin kolmas ihminen, joka tuottaisi jonkinlaisen aivan elintärkeän ja tarpeellisen kolmannen sukusolun.

    Mutta vaikka luonto on tietyssä määrin monimuotoinen, se tavallisesti pyrkii myös olemaan tehokas, varsinkin lisääntymiseen liittyvissä asioissa. Ja jos ihmisen lisääntyminen olisi aina kolmen kauppa, niin vallan kauhistuttaa kuinka vaikeaa ja monimutkaista se olisi, kun jokainen ihmissuhde ja avioliitto olisi automaattisesti kolmio-tragedian kaltainen.

    Kolmas sukupuoli tai trans-seksuaalisuus ei mielestäni olisi mikään ongelma, jos siihen ei liittyisi paljon kaikkea muuta, lähinnä ei-kristillistä, joka pyrkii väheksymään ja häivyttämään Jumalan luomistyöhön kuuluvan kahtiajaon mieheen ja naiseen. Mutta koska väheksytään ja häivytetään, minun on parempi puolustaa perinteistä sukupuolirooliajattelumallia, koska en voi kristittynä nousta omaa vakaumustani ja Jumalan sanaa vastaan.

    Teen kuitenkin eron ihmisten olemuksen ja tekojen välillä. Kaikkinaiset seksuaaliset vähemmistöt ja sukupuolen kehityshäiriöt sinänsä ovat vain ihmisiä ihmisten joukossa, mutta Jumalan luomistyön ja siitä nousevien seksuaalimoraalisäädösten ja avioliiton vääristäminen voi olla väärää opetusta ja usein jopa syntiä. Ihmisiä pitää kohdella kunnioittavasti ja inhimillisen lempeästi, mutta synti tulee tuomita selväsanaisesti. Oppi tulee säilyttää puhtaana, koska se on Jeesuksen oppi ja Jumalan oppi. Ja vain se oppi pelastaa ihmisen, Muuta tietä totuuteen ei ole annettu.
  2. Minä vain silmäilin tätä aloitusta sieltä täältä. Otsikko vaikutti lupaavalta, mutta jo ensimmäinen kappale oli lievä pettymys. Siinä ensin esitetään tietynlainen tulkinta Raamatun sanomasta ja kristinuskon keskeisestä sisällöstä, joka minun korviini kuulostaa tosi oudolta ja sitten kappaleen lopussa aloittaja ihmettelee: "Miksi kristinuskon perustana on tällainen oppi - viattoman ihmisen kuoliaaksi kiduttaminen ja teurastus?!" No, lienee selvää, että outo tulkinta johtaa outoon lopputulokseen. Siinä mielessä osallistun aloittajan hämmästykseen: lopputulos on kummallinen.

    Täytyy ottaa kuppi kahvia tässä välissä. Ulkona sataa ja koti on hiljainen vaihteeksi. Pyykit on eilen pesty ja tänään pitäisi jonkun silittää. Kaikki on kohdallaan ja arki sujuu kuten aina ennenkin. Olen lukemassa Psalmeja läpi ja koko Raamattua seitsemännen kerran. Mieleni täyttää rauha ja sellainen pieni kristillinen ilo väreilee sydänalassa.

    Olen sitä mieltä, että kristinuskon oppi on yksinkertainen. Sen voi selittää lapsellekin ymmärrettävästi. Lapsethan tekevät tarkkoja huomioita maailmasta ja kysyvät hyviä kysymyksiä, kuten "mistä minä olen tullut?" ja "miksi minä olen olemassa?". Oikeudenmukainen kohtelu on heille tärkeää. He vertailevat jäätelöannoksiaan ja huomaavat heti jos toinen saa enemmän. Suloista se itsekeskeinen vakavuus, josta he toivon mukaan kasvavat joskus ulos.

    He myös päättelevät järjellään, että maailmassa näyttää olevan jokin järjestys. Aikuiset sanoisivat, että maailmassa näyttää olevan jokin järki, eli älykkyys. Aivan kuin jokin suurempi voima olisi kaiken takana, esim. Jumala. Mutta niinhän se onkin, sanoo Raamattu.

    Jeesushan kuoli ristillä vapaaehtoisesti. Hän antoi henkensä, häntä ei olisi muuten voitu tappaa. Jeesus ei puolustautunut, kun hänet vangittiin Getsemanen puutarhassa, vaikka hän olisi voinut "pyytää Isääni avuksi lähettämään turvakseni enemmän kuin kaksitoista legioonaa enkeleitä."

    Jeesus teki Isänsä tahdon, ei omaansa. Jeesus myös rakasti kaikkia ihmisiä silloin kun nämä vielä olivat syntisiä ja kurjia, ilman uuden elämän mahdollisuutta. Hän kuoli meidän syntiemme sovittamiseksi. Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus on evankeliumien ydinsanoma. Se on suurta rakkautta.

    Aloittaja käsittää Jeesuksen vain ihmiseksi. Mutta ihmisen rakkaudessa on aina ripaus itsekkyyttä, itsesuojeluvaistoa tms. Ihminen on aina synnin tahrima ja siksi sielumme tarvitsee kipeästi puhtaaksi pesemistä, anteeksiantoa ja Jumalan armoa. Siksi tiedämme, että ihminen ei voi kantaa koko ihmiskunnan syntejä. Monet ymmärtävät, että isät ja äidit ovat valmiita kuolemaan jopa vain yhden ihmisen puolesta, esim. oman lapsen. Siinä ei siis ole mitään epätavallista.

    Mutta se on ainutlaatuista, että Jumala kuolee ihmisten puolesta. Vain täysin viaton ja täydellinen sijaiskärsija voi sovittaa synnit. Silloin siinä on järkeä. Se rauhoittaa mielen. Jumalan jäätelöannos on isompi kuin ihmisen. Siitä riittää kaikille eikä annos pienene kun sitä jaetaan toisille, vaan se vain kasvaa.

    Yksi keskeinen syy sille, miksi minä olen uskovainen, on Raamatun ja koko kristinopin keskeisen ytimen järkähtämätön johdonmukaisuus. Jeesus todella kuoli ristillä meidän jokaisen syntien sovittamiseksi. Jeesus on historiallinen henkilö ja Raamattu on todettu luotettavaksi silminnäkijäin todistukseksi. Kaikki on jo valmista, pelastus kurjasta elämästä on kaikkien saatavilla, sodat ovat jo loppuneet ja rauha on maassa.

    Jaaha, kahvi loppu. Taidan ottaa vielä yhden suklaakeksinkin. Toivotan kaikille hyvää sunnuntain jatkoa. Rukoilen aloittajan mielenrauhan puolesta ja uskon että kaikki kääntyy vielä parhain päin. Lukekaa Raamattua ja tulkaa uskoon. Kyllä se siitä.
  3. Kiitos kommentistasi. Esittämäsi avioliittokäsitys muistuttaa enemmän roomalais-katolista käsitystä kuin luterilaista.

    Protestanttinen tulkinta Raamatusta on, että eroaminen ja uudelleennaiminen ovat täysin sallittuja joissain tapauksissa.

    Itse olen esittänyt luterilaista näkemystä sellaisessa muodossa, että esimerkiksi aviopuolison uskottomuus voi olla pätevä syy avioeroon ja että uskollisena pysynyt aviopuoliso saa puhtaalla omallatunnolla mennä uusiin naimisiin. Jumala on oikeudenmukainen. Hän ei anna viattoman osapuolen kärsiä vaan sallii tämän mennä uusiin naimisiin.

    Lisäksi Jumala on tarkoittanut avioliiton hyväksi ja siunatuksi asiaksi miehelle ja naiselle, ei miksikään raskaaksi velvollisuudeksi ja pakkopullaksi. Mielestäni avioliiton elinikäisyys korostaa siis Jumalan hyvää tarkoitusta elinikäisestä siunauksesta, turvasta ja onnesta. Se vain pitää ottaa vastaan Jumalan tarkoittamalla tavalla.

    Samaa sukupuolta olevilla pareilla tilanne on tietenkin aivan toinen. Kun kerran avioliiton yksi keskeinen ehto, mies ja nainen, ei alunperinkään toteudu, silloin on kyseenalaista voidaanko edes puhua samaa sukupuolta olevien avioliitosta. Onko sellaista olemassa Jumalan silmissä?

    Jeesus mainitsee aviorikoksen ( kreikaksi porneia ) pätevänä avioeron syynä. Porneia tarkoittaa kaikkea Raamatussa kiellettyä seksuaalista toimintaa. Ja kuten kaikki jo tietävät, seksi saman sukupuolen kanssa on Raamatussa kielletty. Tällaisessa avioliitossa molemmilla olisi pätevä syy erota, vaikka he olisivat uskollisia toisilleen ja harrastaisivat seksiä vain keskenään koko elämänsä.

    Ihmisen välinen armo ja syntien anteeksi antaminen voisivat tietenkin tulla kyseeseen. Eli molemmat osapuolet voisivat pyytää ja antaa anteeksi toisilleen, aina kun harrastaisivat seksiä keskenään. Tämä ei kuitenkaan poistaisi sitä syntiä, mikä "avioliitossa" tapahtuu Jumalaa vastaan.

    Ja olisihan se hiukan kyseenalainen "avioliitto", jos sen syvimmässä olemuksessa olisi pätevä syy avioeroon.

    Miehen ja naisen avioliitossa tätä vastaisi täysin avoin avioliitto, jossa molemmilla puolisoilla olisi säännöllisesti avioliiton ulkopuolisia suhteita. Se tuskin on mitenkään luterilainen tai edes kristillinen avioliitto, ainakaan minun mielestäni.
  4. Oikein hyvä ja perusteellinen kuvaus Raamatun suhteesta moniavioisuuteen. Vaikka tämä itsessään onkin aivan tarpeeksi hyvä syy torjua liberaali käsitys siitä, että Raamattu sallii tai kehoittaa moniavioisuuteen, haluan lisätä tähän Jeesuksen opetuksen avioliitossa olevien ihmisten lukumäärästä.

    Jeesus toteaa Markus 10:nessä: "Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

    Pasi Turunen on tätä kohtaa kommentoinut, ja löytänyt siitä moniavioisuuden kiellon, koska Jeesus siteeraa 1.Mooseksen kirjan avioliiton määritelmää, mutta lisää siihen: "He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

    Kun Aatami luotiin, hän oli ainoa ihminen koko maailmassa. Jumala loi hänelle naisen, Eevan. Paratiisissa ei ollut ketään muuta ihmistä kuin nämä kaksi. Moniavioisuus ei siis ollut edes fyysisesti mahdollista, koska Jumala loi vain yhden miehen ja yhden naisen. Jumalan tahto on siis kiistatta, että avioliitto on miehen ja naisen välinen, ja vain yhden miehen ja vain yhden naisen välinen.
  5. No en tiedä, mutta luulisin, että juuri luterilaiset ovat erityisen perehtyneitä lain ja evankeliumin suhteeseen niin teologisessa mielessä, eli opillisesti, kuin myös konkreettisesti omassa arkipäivän elämässään. Parannusta tehdään joka päivä ja evankeliumi otetaan vastaan samoin joka päivä.

    Itse olen täällä silloin tällöin tuonut esille lakia ja evankeliumia esim. homokeskusteluissa. Olen todennut, että seksi saman sukupuolen kanssa on synti. Näin sanoo laki. Mutta sen synnin saa anteeksi, jos tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana. Tämä on evankeliumi.

    Nämä keskustelut eivät kuitenkaan ole saaneet kovinkaan hyvää vastaanottoa, vaan useimmiten keskustelu on jämähtänyt siihen, että kanssakeskustelijat eivät hyväksy Raamatun sanaksi edes sitä lain käskyä, että "mies ei saa maata miehen kanssa". Jo se on koettu loukkaavana ja jopa vihamielisenä. En muista, että olisi useinkaan päästy keskustelemaan evankeliumista, vaikka sehän se tässä tärkein pointti on aina ollut.

    Toivon todella, että ihmiset lukisivat linkatun Olavi Peltolan kirjoituksen. Se on hyvä kirjoitus. Peltolahan itse tuntui eräässä haastattelussa olevan samaa sukupuolta olevien parien avioliittoa vastaan. En ole ihan varma miten sellainen näkemys pitää suhteuttaa lain ja evankeliumin oppiin, mutta käsittääkseni hän ei kuitenkaan ole aivan liberaali pastori kuitenkaan. Tämä Peltolan kommentti avioliitosta on tosin muutaman vuoden vanha. En ole hänen kommenttejaan aktiivisesti seurannut sen jälkeen.

    Juu, ja en halua kaapata tätä ketjua ja muuttaa sitä homoseksuaalisuusketjuksi, mutta kun aloittaja ei rajannut aihettaan mitenkään muuten kuin vain vihjaili, että juuri luterilaiset olisivat jotenkin tietämättömiä asiasta, niin ajattelin että keskustelu on muilta osin muiden kirjoittajien päätettävissä. Rukoilen aloittajan hengenelämän puolesta ja toivotan hänelle kaikkea hyvää.
  6. Olisin toivonut, että aloittaja olisi referoinut artikkelia hänen mielestään keskeisillä kohdilla, koska se on kokonaisuudessaan luettavissa vain tilaajille. Eikä minua kiinnosta tilata Hesaria edes ilmaiseksi. Mutta sanotaan nyt jotain, vaikka en artikkelia lukenutkaan.

    Eli 24 vuotta meni nuorelta naiselta "hukkaan". Sen jälkeinen elämä lesbona ei sitten mennyt hukkaan? Tämä on mielenkiintoinen väite, sillä Raamatun mukaan sellainen elämä on aina heitetty hukkaan.

    Ja oikeastaan olisi ollut parempi olla siinä epävarmuuden tilassa, mikä lie se sitten olikin, ennen lesboksi ryhtymistä, koska silloin ehkä olisi vielä ollut jokin mahdollisuus katua syntejään ja kääntyä pois siltä tieltä, joka vie kadotukseen.

    Tähän varmaan sopii hyvin Raamatun ajatus:

    "Jeesus kutsui väkijoukon ja opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava."

    Monet ihmiset, eivät ainoastaan homot, mutta ehkä erityisesti he, ajattelevat, että ihminen itse tietäisi mikä hänelle on parasta, mikä hän on ja että hänen omat ajatuksensa ja tunteensa ovat jotenkin hyvin itsestäänselvällä ja yksinkertaisella tavalla selviä "totuuksia" hänestä itsestään.

    Monet filosofiset ja psykologiset teoriat ovat yrittäneet jo vuosituhansia selvittää mikä on ihmisen olemus, hänen "oikea" persoonallisuutensa ja identiteettinsä. Näihin pohdiskeluihin on ihmiskunnan historian aikana osallistunut suuri joukko hyvin syvällisiä ja älykkäitä ajattelijoita. He kaikki olisivat varmaan aika yllättyneitä nykyajan tavasta ratkaista ihmisen identiteetin pitkäaikainen ja monimutkaisena pidetty mysteeri: ihmisen identiteetti onkin seksuaalinen suuntaus!

    Tällainen seksuaalikeskeinen ajattelu vetää kyllä monet mutkat turhan suoriksi. Mutta kai sillä jokin lohduttava tarkoitus on. Käytännössä seksuaalisuudesta ja sen ilmaisemisesta tai siitä paljon puhutusta "rakkaudesta" ei ole elämän perustaksi. Kristinuskon näkemyksen mukaan ihmisen polttavin ja ensisijaisin ongelma on ihmisen sisäinen heikkous ( eli pahuus ) ja siitä johtuva syyllisyys.

    Jeesus Kristus on ratkaisu tähän kaikkeen. Jumala auttaa oman heikkoutensa kanssa kamppailevaa ihmistä ja uskomalla Jeesuksen ristinkuoleman syntejä sovittavaan voimaan ihminen voi vapautua syyllisyydestään. Ja kaikki ihmiset tulevat uskoon pohjimmiltaan samalla tavalla. On se uskoon tuleminen vaikeaa heteroille siinä kuin homoillekin. Oli se minullekin vaikeaa, mutta jos alkaisin kuvailemaan sitä iloa ja henkistä kasvua mikä minuakin odotti tällä uskon tiellä, siihen eivät sanat riittäisi.

    Ottakaa jo hyvät ihmiset Jeesus vastaan. Kaikki on valmista. Jeesus on jo sovittanut jokaisen heteron ja homot synnit. Ei tarvitse muuta kuin avata sydämensä. Rukoilen teidän ja tämän nuoren lesbonaisen kääntymisen puolesta.