Vapaa kuvaus

Tuuli lakaisee jäljet ja aikanaan kaikki muistotkin unohtuvat.
Kuinka turhaa onkaan sinun stalkkauksesi.
Eikö ole jo aika polttaa muistiinpanosi ja vain elää se aika mitä on jäljellä.

Kaikki ihmiset asiat unohtuvat, vain Jumalan sana pysyy.

Aloituksia

319

Kommenttia

23342

1. "Onhan muitakin vaihtoehtoja.."
    Onhan niitä. Rajat kiinni vaan. Se tosin tietää käpertymistä paikalleen.

Mutta ehkä me suomalaiset selviäisimme myös uudesta tuohivirsujen ja pärevalon aikakaudesta.

Nauretaan yhdessä. ;)
  2. "Sodan syttyessä suomalaiset lähtevät rintamalle..."
    Tähän samaa ongelmaa liittyy vielä sekin, että aivan liian moni suomalainen ei lähde. Isänmaallisia kyllä ollaan, mutta vain juhlapuheissa.

Nykyisin ikäluokasta varusmiespalveluksesta vapautetaan terveyssyiden vuoksi noin 25% nuorista miehistä. Siellä on aivan liian paljon mielenterveysongelmaisia, päihteiden väärinkäyttäjiä ja sairaalloisen ylipainosia nuoria miehiä. Toki mukana on myös pistoshoitoa tarvitsevia diabeetikkoja ja tuki- ja liikuntaelinongelmaisia.

Tähän päälle on laskettava vielä ne lukuisat jussit, sebut ja ollit, jotka hakeutuvat siviilipalvelukseen, kun ei vaan kiinnosta.

Meillä on myös alati kasvava ryhmä niitä, jotka pyrkivät pääsemään mahdollisimman helpolla. Kun kovakuntoinen ja tervejärkinen ylioppilaspoika haluaa väkisin suorittaa vain 6 kuukauden palveluksen, kysy on vakavasta lieveilmiöstä.

Pahimmat keplottelijat suorittavat vain 6 kuukautta ja sitten vielä siviiliin päästyään ilmoittavat olevansa sivareita. Näin CV:hen voi kirjoittaa, että varusmiespalvelu on kunnialla suoritettu ja Rukkiin olisin päässyt, mutta kun oli silloin marssimurtuma jalassa. CV:ssä ei tarvitse kertoa sitä, että olenpa nykyään sivari. Tämä on sitä "rusinat pullasta"- taktikointia. Kaikki hyvä minulle, mutta minä itse en lähde rintamalle.

Tässä mielessä puolustusvoimien nykyisen ylipäällikön varusmiespalvelus ei ole sekään ihan kiitoksen arvoinen suoritus. Parempaa olisi pystynyt, vaan kun ei halunnut.

Parhain terveisin, Moktar. ;)
  3. Avaajalta puuttuvat perustiedot aiheesta, minkä vuoksi koko kirjoitus on varsin harhaanjohtava. Korjaan tässä hieman avaajan väitteitä.

Perustuslain 127 §:n mukaan maanpuolustusvelvollisuus koskee jokaista Suomen kansalaista. Se tarkoittaa, että kansalaisella on velvollisuus osallistua isänmaan puolustamiseen tai avustaa sitä laissa säädetyllä tavalla. Emme siis voi olettaa, että jokainen maassa oleskeleva pakolainen osallistuisi Suomen puolustamiseen, ellei hän ole saanut kansalaisuutta.

Asevelvollisuuslaki koskee kaikkia miespuolisia Suomen kansalaisia. Asevelvollisuus alkaa sen vuoden alusta, jona nuori täyttää 18 vuotta. Varusmiespalvelus on puolestaan aloitettava viimeistään sinä vuonna, kun täyttää 29 vuotta. Nämä säännökset koskevat myös henkilöitä, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden vasta aikuisiällä.

On huomionarvoista, että kansalaisuuslain muutos vuonna 2024 (asumisaikavaatimus piteni 8 vuoteen 1.10.2024 alkaen) vaikuttaa prosessiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi 15-vuotiaana Suomeen saapunut saa kansalaisuuden aikaisintaan 23-vuotiaana. Tällöin suurin osa hänen ikätovereistaan on jo suorittanut palveluksen. Nuorelle on usein tärkeää olla siellä, missä muutkin ikätoverit ovat.

Ajatus siitä, etteivät ulkomaalaistaustaiset nuoret haluaisi puolustaa Suomea, on kummallinen. Se ei vastaa sitä, mitä olen itse nähnyt: varusmiespalveluksen suorittaminen on monelle ulkomaalaissyntyiselle nuorelle tärkeä asia. Se on osoitus siitä, että hän on yhtä pystyvä ja tärkeä suomalainen kuin kuka tahansa muu. Nuorelle miehelle palveluksen kunnialla suorittaminen on usein myös merkittävä aikuistumisriitti.

Olen itsekin tavannut useita ulkomaalaissyntyisiä varusmiehiä, jotka ovat olleet ylpeitä sotilaspuvustaan. Seurasin muutama vuosi sitten Santahaminassa kaupunkitaistelunäytöstä, jossa rakennusta valtaavaa ryhmää johti somalitaustainen alikersantti. Ryhmä toimi sellaisella taidolla ja ripeydellä, että minulle jäi vahva luottamus heidän osaamiseensa.

Ehkä meidän ei kannattasi leimata meidän varusmiehiä ja reserviläisiä ihan noin räikeän yksisilmäisesti, kuten avaaja nyt teki. Suomi on puolustamisen arvoinen ja Suomea puolustaa Suomen armeija. Luottakaamme siihen, että meidän varusmiehet ja reserviläiset tekevät sen, mihin heidät on koulutettu.

Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)
  4. ”Moniko maahan tunkenut turvapaikkahuijari on rokotettu?”
    Kiitos kysymyksestä. Tässä hieman lisää tietoa asiasta.

Usein Suomeen saapuneet turvapaikanhakijat, varsinkin lapset, rokotetaan vasta Suomessa. Kehitysmaista tulevat suhtautuvat kuitenkin hyvin myönteisesti rokotuksiin, sillä he ovat usein nähneet pienten lasten kuolevan lastentauteihin. Meiltä tämä kokemustieto on jo unohtunut, ja niinpä nuorten äitien on kovin helppo uskoa netissä olevaa rokotevastaista näennäistietoa.

Itse muistan omasta lapsuudestani, että kotikylässäni asui parikin polion vammauttamaa naista, joiden liikuntaa sairastettu polio oli vaikeuttanut. Tämä lapsuudenmuisto aiheutti sen, että otin itsekin empimättä polion vastaisen "sokeripala"tehosteen vuonna 1985. Omakohtainen kokemus on aina tehokas motivaattori.

Laumasuojan kannalta kuitenkin vain kantaväestön käytöksellä on merkitystä. Jos Suomessa on hyvä rokotuskattavuus hinkuyskää vastaan, sillä ei ole merkitystä, vaikka Suomeen saapuisi kerralla satoja rokottamattomia pakolaisia. Laumasuoja on aina suurten lukujen matematiikkaa.

Ystävällisin terveisin, Moktar. ;)