Vapaa kuvaus

2Lesken

Aloituksia

467

Kommenttia

6302

1. KtJoku+viisas+tutkija+kirjoittaa+näin.Kofeiini+stimuloi+(kiihottaa)+keskushermostoa,+mikä+ilmenee+piristävänä+vaikutuksena.+Vaikutus+on+aikuisilla+nähtävissä+1–2+kahvikupillisen+Keskushermostoa+kiihottavan+vaikutuksen+vuoksi+kofeiini+vaikeuttaa+nukahtamista,+heikentää+unen+laatua.
  2. Alkoholijuomissa+hurjat+määrät+sokeria+–+tässä+pahimmat+energiapommit!Sokerinsaannin+kannalta+on+suurta+merkitystä+tilaatko+baarissa+rommikolan+vai+lasillisen+viiniä.+Tiesitkö,+että+näiden+kahden+juoman+sokerimäärissä+voi+olla+eroa+jopa+kahdeksan+teelusikallisen+verran!Harva+on+tullut+ajatelleeksi+kuinka+paljon+sokeria+alkoholijuomat+oikein+sisältävät.+Tämä+tieto+on+erityisen+tärkeää+laihduttajille+ja+terveellistä+elämäntapaa+noudattaville,+mutta+jokaisen+meistä+on+hyvä+käsittää+kuinka+paljon+sokeria+kulutammekaan+yhden+baari-illan+aikana.++Suositus+täyteen+yhdestä+juomastaWHO:n+päivittäinen+sokerinsaantisuositus+on+50+grammaa+päivässä.+Vaikka+luku+kuulosta+paljolta,+se+täyttyy+yllättävän+nopeasti,+jopa+yhdestä+juomasta.Jos+haluat+välttää+runsasta+sokerinsaantia,+olut+ja+kuivat+viini+ovat+ehdottomasti+parhaita+vaihtoehtoja.+Jos+olut+ei+maistu,+valitse+lasiisi+sokerittomia+virvoitusjuomia+tai+kivennäisvesiä+sisältäviä+drinkkejä.+Näin+paljon+juomat+sisältävät+sokeria:Gin+&+Tonic4+teelusikallista+sokeria/+annos40+prosenttia+päivittäisestä+saantisuosituksesta.Vaikka+tämä+läpinäkyvä+juoma+näyttääkin+melko+viattomalta,+tonic-vesi+sisältää+yllättävän+paljon+sokeria,+noin+9+grammaa+desilitraa+kohden.+Rommikola7+teelusikallista+sokeria/+annos56+prosenttia+päivittäisestä+saantisuosituksesta.Lasillinen,+2,5+desiä,+kolajuomaa+sisältää+noin+28+grammaa+sokeria.+Jo+yksi+drinkki+nostaa+päivittäistä+sokerinsaantia+huomattavasti.Sokerimäärä+riippuu+täysin+viinin+makeudesta.+Esimerkiksi+makea+punaviini+sisältää+3,5+grammaa+sokeria+desilitraa+kohden,+kun+taas+puolikuiva+valkoviini+1,8+grammaa.+Viinit+ovat+kuitenkin+yleensä+vähäsokerisia+vaihtoehtoja.+Makea+kuohuviini,+esimerkiksi+Fresita1,5+tl+sokeria/+desilitra13+prosenttia+päivittäisestä+saantisuosituksestaSokerimäärä+nousee+kuohuviinin+makeuden+mukaan.+Desilitra+makeaa+kuohuviiniä+sisältää+jo+noin+6,5+grammaa+sokeria.+Kuiva+siideri2,5+teelusikallistas+sokeria+/annos24+prosenttia+päivittäisestä+saantisuosituksestaMakea+siideri8+teelusikallista+sokeria+/+annos90+prosenttia+päivän+saantisuosituksestaPuoli+litraa+makeaa+siideriä+sisältään+jopa+45+grammaa+sokeria.+Makeilla+siidereillä+päivän+sokerinsaantisuositus+täyttyy+helposti.Keskiolut4+teelusikallista+sokeria/+puoli+litraa40+prosenttia+päivän+saantisuosituksestaOluen+sisältämät+hiilihydraatit+ovat+sokereita,+joita+keskiolut+sisältää+noin+4+grammaa+desilitraa+kohden.
  3. KtIsäntä+hommaa+itselleen+koiran.Hoitaa+ja+ulkoiluttaa.Sosiaalisena+ihmisenä+tutustuu+porukoihin.Moni+kävelee+hänen+ja+koiran+kanssa+heidän+lenkillään.Isäntä+sairastuu,+jaloistaan.Joutuu+käyttämään+keppejä,talvella.Kertoo+jo+monelle,+että+joutuu+luopumaan+koirasta,+hänelle+maailman+tärkeimmästä.Kertoo+sen+myös+minulle.Sanon,+että+alan+ulkoiluttamaan+koiraa.Että+hän+saa+levätä+kipeiden+jalkojen+takia.Haen+pitkät+lenkit+ja+mies+vaivalloisesti+lyhyet+pissalenkit.Kukaan+muu+ei+tullut+avuksi,+vaikka+taputtelijoita+on+riittänyt.Ei+aikuiset+lapset,ei+kukaan+auttanut.Kuin+ihmeen+kaupalla,+mies+sai+jalkansa+parempaan+kuntoon.Tuli+kevät+ja+kesä+ja+lenkittäminen+oli+hänelle+helpompaa.Me+olimme+koiran+kanssa+niinpaljon+yhdessä,+että+väkisinkin+meistä+tuli+mitä+parhaimmat+kaverit.Kiitollisuudenvelkaa+ei+tullut,+koska+koira+ja+mies+pelastivat+minut+mieheni+kuoleman+jälkeen+syvästä+ahdingosta.Olen+monta+kertaa,+toivonut++että+tulisi+joku+muukin+kuvioon+ja+vapaaehtoiseksi+lenkittäjäksi.Itselläni+on+ollut+palvelukoteihin+niin+paljon+menoja.Nyt+sitten+ilmaantui+henkilö,+mutta+kun+ei+ole+koiraihminen.Mies+pitää+varmasti+hänestä+ja+päättää+kaikesta.Minähän+olen+sivullinen.Mutta.Aloitin+tämän+ketjun+siksi,+kun+en+keksinyt+muuta+keinoa+purkaa+koiratunteitani.Ehkä+minusta+tuli+miehen+sairauden+myötä+jonkinlainen+päättäjä.Olosuhteet+huomioon+ottaen.Olin+pettynyt+siihen,+että+kukaan+muu+ei+ottanut+mitään+kantaa+miehen+sairauteen.Ei+lapset,+ei+lapsenlapset+edes+käyneet+katsomassa.Eikä+ollut+koronaaNiin,+en+minä+myöskään+halunnut,+että+mies+joutuu+luopumaan+aivan+ihanasta+koirasta.Puhumattakaan,+että+minä+en+olisi+enää+koiraa+nähnyt.Nyt+tilanne+on+auki.Muutaman+yön+nukuttuani+ja+yksin+lenkillä+käydessäni+mietin+uusiksi+tämän+kuvion."Haistelen+ilmaa"+ja+katselen+ja+kuuntelen+missä+mennään..