Vapaa kuvaus

Suomen tubettajat on tubettajista koostuva, tube- ja videokulttuurin etua ajava yhdistys. Järjestämme tapahtumia tämän tavoitteen edistämiseksi niin pienessä mittakaavassa (illanistujaiset, workshopit, puhujakeikat) kuin stadion-mittakaavassa (Tubecon). Toimimme myös lainsäätäjien suuntaan tekijänoikeuslakien muuttamiseksi tubekulttuuria paremmin palvelevaan suuntaan. Jaamme tietoa sekä videontekijöille, vaikuttajille että medialle ja yrityksille. Luomme yksilöille mahdollisuuksia kasvaa sekä osaamisessa että taloudellisesti tubettajana ja yrityksille sekä organisaatiolle mahdollisuuksia hyödyntää vaikuttajia omassa toiminnassaan.

Aloituksia

0

Kommenttia

65

1. En+nyt+juuri+muista+yksittäisiä+kommentteja,+mutta+kaikista+mukavimpia+ovat+ne+kommentit,+joissa+ihmiset+jakavat+pidemmin+omia+kokemuksiaan+tai+ajatuksiaan.+Minun+aihevideoihin+tulee+usein+ihmisiltä+tosi+mielenkiintosia+kommentteja.+Parasta+on,+kun+kommentin+kautta+löytää+itse+jonkun+uuden+näkökulman+aiheeseen!+Rakastan+sitä,+jos+videoni+herättää+ihmisissä+uusia+ajatuksia+ja+he+alkavat+itse+kriittisesti+pohtimaan+videon+aiheita.Ilkeimpiä+kommentteja+ovat+sellaiset,+joissa+on+ollut+henkilöön+käyvää+haukkumista.+Jos+niissä+käytetään+solvaavaa+kieltä,+poistan+ne+yleensä+kommenteista+kokonaan.+Useimmiten+mun+kohdalla+ilkeät+kommentit+liittyy+mun+puheääneen.+Asiallinen+kritiikki+toki+otetaan+ilolla+vastaan.-Ville
  2. Videoiden+ja+kanavan+näkyvyyden+lisäämiseen+ei+ole+mitään+yksinkertaista+tai+helppoa+keinoa.+YouTubessa+on+tänä+päivänä+varsin+kova+kilpailu+ja+videoiden+joukosta+saattaa+olla+vaikea+erottua.+Jokaisen+näkyvyyttä+saaneen+tubettajan+polku+on+myös+ollut+hyvin+erilainen:+jollain+yksittäinen+video+on+saattanut+nousta+yllättäen+suureen+suosioon+ja+joku+toinen+on+tehnyt+vuosia+pitkäjänteistä+työtä.Tässä+joitain+vinkkejä,+joilla+oman+kanavan+näkyvyyden+lisääntymisen+todennäköisyyttä+voi+lisätä:1.+Kannattaa+panostaa+videon+laatuun.+Teknisesti+ja+sisällöllisesti+hyvin+tehty+video+erottuu+joukousta.+Erityisesti+videon+valaistukseen,+äänen+laatuun+ja+esteettisesti+miellyttävään+kokonaisuuteen+kannattaa+panostaa.2.+Kannattaa+panostaa+videon+otsikkoon+ja+kansikuvaan.+Jos+otsikko+ja+kansikuva+ovat+koukuttavia,+ihminen+todennäköisemmin+huomaa+sen+videovirrasta+ja+klikkaa+sen+auki.+Suurin+osa+uusista+katsojista+tulee+sitä+kautta,+että+tube+suosittelee+videotasi+satunnaiselle+tuben+käyttäjälle+-+silloin+juuri+otsikko,+kansikuva+ja+videon+aihe+on+se,+joka+koukuttaa+uudet+katsojat.+Kannattaa+kuitenkin+myös+välttää+"klikkiotsikoita",+joissa+otsikko+ei+vastaa+sisältöä.3.+Videon+metatiedot+kannattaa+olla+kunnossa.+Toisin+sanoen,+kannattaa+kirjoittaa+kuvaileva+videon+kuvausteksti+ja+lisätä+hakusanoja+niille+varattuun+ruutuun.+Näiden+tietojen+perusteella+tube+myös+suosittelee+videoitasi+käyttäjille,+jotka+katsovat+samankaltaisia+videoita.4.+Mitä+selvemmin+rajaa+ja+brändää+oman+kanavan+sisällön+(esim.+pelivideot,+kissavideot,+tietovideot),+sitä+todennäköisemmin+katsojat+löytävät+sen+ja+katsovat+sitä+myös+pitkässä+juoksussa.5.+Mikä+on+juuri+se+sinun+oma+juttu,+joka+erottaa+sinut+kaikista+muista+tubettajista?+Puuttuuko+suomitubesta+joku+sisältö,+jota+juuri+sinä+voisit+tuottaa?+Tätä+kannattaa+miettiä+ja+sitä+kannattaa+omassa+sisällössä+korostaa.+"Se+juttu"+voi+olla+vaikkapa+mitä:+saatat+olla+Suomen+ainoa+poliittikkavideoiden+tekijä+tai+persoonaltasi+poikkeuksellisen+räiskyvä.6.+Kannattaa+verkostoitua.+Kun+tutustut+toisiin+tubettajiin,+saatat+esimerkiksi+tehdä+heidän+kanssaan+yhteistyövideoita.+Yhteistyövideoiden+kautta+eri+kanavien+katsojat+löytävät+toisensa.7.+Kannattaa+pitää+videoita+esillä+sosiaalisessa+mediassa+ja+muissa+väylissä.+Sen+lisäksi,+että+jaat+videoita+omassa+somessasi,+voit+miettiä,+löytyisikö+muita+sisältöösi+sopivia+kohdennettuja+kanavia.+Jos+teet+esimerkiksi+vlogin+häistäsi,+sen+voisi+jakaa+jossain+Facebookin+hääaiheisessa+kanavassa.8.+Pitkäjänteinen+ja+säännöllinen+julkaisu+on+kaiken+a+ja+o.+Kannattaa+valita+tietty+päivä+ja+aika,+jolloin+videon+julkaiset+ja+julkaista+säännöllisesti+tuohon+aikaan.+Kannattaa+myös+antaa+asialle+aikaa:+mitä+kauemmin+ja+enemmän+tuotat+kanavallesi+sisältöä,+sitä+suuremmat+mahdollisuudet+ihmisillä+on+myös+löytää+se.Lopuksi+kannattaa+löytää+motivaatio+videoiden+tekemiseen+muualta+kuin+siitä,+että+saat+mahdollisesti+suosiota+tai+näkyvyyttä.+Jos+nautit+videoiden+tekemisestä+itsessään,+saat+itse+tekemisestä+paljon+enemmän+irti.+Suurin+osa+kanavista+ei+myöskään+koskaan+nouse+suureen+suosioon,+mutta+kun+löydät+sen+oman+yleisösi,+se+tuo+lisää+motivaatiota+tekemiseen.+Lisäksi+ihmiset+nauttivat+katsoa+sellaisia+videoita,+joissa+videon+tekijä+selvästi+itse+nauttii+tekemisestä.+Sisäinen+motivaatio+pitää+yllä+jaksamista+pitkällä+tähtäimellä+:)-Ville
  3. Myös+oma+huomioni+on,+että+suurin+osa+kommenteista+on+positiivisia+ja+rakentavia.+Valitettavasti+ilkeitäkin+kommentteja+välillä+tulee+ja+kyllähän+se+tietyssä+mielentilassa+alkaa+harmittamaan.+Itseäni+ainakin+auttaa,+kun+ajattelee,+että+kommentoija+ei+oikeasti+tunne+sinua+ja+todennäköisesti+purkaa+jollain+tavalla+pahaa+oloaan.+Itse+yritän+luoda+YouTubeen+parempaa+henkeä+puhumalla+aina+itse+positiiviseen+sävyyn+ja+rohkaisemalla+ihmisiä+kommenttikentässä+rakentavaan+keskusteluun.Tubettaminen+ei+ole+muuttanut+mielipidettäni+suomalaisista+ihmisistä,+eikä+sen+pitäisikään.+Ensinnäkin+tubeen+kommentoi+vain+hyvin+pieni+osa+suomalaisista+eikä+tästä+"otoksesta"+voi+tehdä+mitään+luotettavia+johtopäätöksiä+suomalaisista.+Toiseksi+me+emme+koskaan+näe+ihmistä+kommentin+takana.+Kommentin+taustalla+on+aina+ihminen,+jonka+ainutlaatuiseen+elämäntilanteeseen+me+ei+päästä+käsiksi.+Parempi+siis+olla+tuomitsematta+tai+tekemättä+liikaa+johtopäätöksiä,+vaikka+kommentti+olisi+itsessään+ilkeä.Lopuksi+on+vielä+syytä+huomauttaa,+että+henkilöön+käyviä+ilkeitä+kommentteja+ei+tarvitse+kestää.+Tubettajalla+on+täysi+valta+moderoida+omaa+kommenttikenttäänsä+ja+vaikka+blokata+käyttäjiä.+Henkilöön+käyvät+ja+negatiiviset+kommentit+kannattaa+poistaa.+On+myös+syytä+huomata,+että+ilkeät+ja+uhkailevat+viestit+saattavat+joissain+tapauksissa+ylittää+rikoksen+tunnusmerkit.+Joissain+tapauksissa+rikosilmoitus+voi+siis+tulla+kysymykseen.-Ville