Vapaa kuvaus

Suomen tubettajat on tubettajista koostuva, tube- ja videokulttuurin etua ajava yhdistys. Järjestämme tapahtumia tämän tavoitteen edistämiseksi niin pienessä mittakaavassa (illanistujaiset, workshopit, puhujakeikat) kuin stadion-mittakaavassa (Tubecon). Toimimme myös lainsäätäjien suuntaan tekijänoikeuslakien muuttamiseksi tubekulttuuria paremmin palvelevaan suuntaan. Jaamme tietoa sekä videontekijöille, vaikuttajille että medialle ja yrityksille. Luomme yksilöille mahdollisuuksia kasvaa sekä osaamisessa että taloudellisesti tubettajana ja yrityksille sekä organisaatiolle mahdollisuuksia hyödyntää vaikuttajia omassa toiminnassaan.

Aloituksia

0

Kommenttia

65

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Petteri:+Oma+lähi-+ja+tuttavapiirini+on+suhtautunut+tubettamiseen+hyvin+positiivisesti.+Uskon,+että+äitini+on+ainoa+henkilö,+joka+on+katsonut+kaikki+videoni+:)Ville:+Kun+aloitin+tubettamisen,+mua+jännitti+kaikkein+eniten,+mitä+mieltä+vaimoni+on+mun+videoista.+Läheisten+reaktioilla+on+yleensä+kaikista+eniten+väliä!+Onneksi+vaimoni+kuitenkin+reagoi+hommaan+tosi+positiivisesti+ja+lähti+itsekin+mukaan+tekemään+videoita.+Muutenkin+kaverit+ja+sukulaiset+ovat+suhtautuneet+tosi+positiivisesti+ja+antaneet+kivaa+palautetta.+Toki+on+varmaan+niin,+että+ihmiset+puhuvat+myös+selän+takana,+mutta+ne+palautteet+ei+ole+ainakaan+omiin+korviin+kantautuneet+:)+Läheisten+tuki+ja+keskusteluapu+auttaa+myös+jaksamaan,+jos+videoihin+tulee+ikäviä+kommentteja+tai+haluaa+muuten+vaan+purkautua+tubettamiseen+liittyvistä+stressitekijöistä.Heli:+Jos+nyt+vähän+yleistää,+niin+nuoret+ystävät+ovat+suhtautuneet+kannustavan+uteliaasti+ja+kyselevät+kysymyksiä+tyyliin:+"Mistä+sä+tubetat?"+ja+"Tiedätkö+sen+ja+sen+tubettajan?"Aikuiset+on+vähän+nihkeämpiä+ja+saattaa+tulla+kysymään+"Miks+sä+tubetat?"+ja+mukana+on+sellainen+vähän+"mikä+oikein+luulet+olevasi"+-äänenpaino.+Ei+nähdä+sitä,+että+tubettaa+voi+ihan+siksikin,+että+se+kehittää+omia+ilmaisutaitoja.Karri:+Oma+perhe+suhtautuu+aika+neutraalisti+tähän+omaan+tekemiseen.+Ystävät+eivät+heti+edes+tienneet+meikäläisen+tubekanavasta+ja+sitten+kun+tietävät,+niin+yllättyivät+siitä,+että+videoita+edes+joku+katsoo.+;)
  2. Itsellä+suurimmat+mokat+liittyy+siihen,+että+olen+tehnyt+joitain+asiavirheitä+tietovideoissani.+En+ole+näitä+sinänsä+anteeksi+pyydellyt,+mutta+kommenttikentässä+saatan+tehdä+videoon+korjauksia+ja+kiitän+ihmisiä,+jotka+ovat+huomanneet+videoistani+virheet.+Mielestäni+on+mahtava+asia,+että+ihmiset+katselevat+videoitani+kriittisesti+ja+opin+itsekin+ihmisten+kommenteista+uutta!Yleisesti+ottaen+minulla+on+tapana+etukäteen+harkita+aika+tarkkaan,+miten+käsittelen+sellaisia+aiheita,+joissa+voisi+potentiaalisesti+mokata.+Erityisesti+arkojen+aiheiden+kohdalla+on+tärkeää,+että+käsittelee+niitä+kaikkia+kunnioittavasti+ja+mahdollisimman+ymmärtävästi+ja+oikeudenmukaisesti.+Kannattaa+siis+miettiä+tarkkaan+ennen+kuin+kuvaa+ja+julkaisee+videon,+että+onko+se+mahdollisesti+loukkaava+tai+ongelmallinen+joidenkin+ihmisten+näkökulmasta.+Tubettamisessa+on+mielestäni+hyvä+pitää+mukana+sellainen+eettinen+ulottuvuus,+että+puhuu+aina+ihmisistä+kunnioittavasti.On+kuitenkin+hyvä+olla+armollinen+ja+tunnustaa,+että+kaikki+me+tehdään+virheitä+ja+mokataan.+Jos+moka+tai+virhe+sattuu,+sitä+kannattaa+vaan+vilpittömästi+ja+kaartelematta+pyytää+vaikkapa+seuraavalla+videolla+anteeksi.+Joskus+julkisissa+anteeksipyynnöissä+tehdään+se+virhe,+että+selitellään+liikaa+tai+ehdollistetaan+anteeksipyyntöä+("JOS+joku+koki+tämän+loukkaavana,+niin+anteeksi...")+Kannattaa+siis+suoraan+myöntää,+että+"toimin+tässä+väärin+ja+pyydän+sitä+anteeksi".+Anteeksipyynnössä+kannattaa+osoittaa,+että+on+kuullut+kritiikin+ja+ottaa+sen+vastaan.+Tämä+siis+siinä+tapauksessa,+että+on+todella+tehnyt+omasta+toiminnasta+johtuvan+virheen.-Ville
  3. Se+mikä+YouTubessa+on+hienoa,+on+että+se+mahdollistaa+ns.+passiivisen+tulon+tienaamisen.+Tämä+tarkoittaa+sitä,+ettei+tarvitse+vaihtaa+aikaansa+rahaan+(vrt.+esim.+perinteinen+palkkatyö).Esim.+itse+olen+tehnyt+niin,+että+olen+luonut+maksullisen+verkkokurssin,+josta+olen+myös+tehnyt+videoita+ja+aina+välillä+joku+sattuu+ostaamaan+sen,+koska+näkee+sen+esim.+videolta.+Joskus+kun+herään+aamulla+niin+olen+saanut+ilmoituksen,+että+kauppa+tuli:+tienasin+rahaa+nukkuessani.Lisäksi+YouTubessa+on+hienoa,+se+että+yllä+mainittua+passiivista+tuloa+voi+hyödyntää+useiden+lähteiden+avulla.+Esim.+ns.+kumppanuusmaininonnan+avulla+eli+jos+ohjaat+videollasi+katsojan+ostamaan+jotain+niin+yleensä+saat+pienen+komission.+Myös+fanituotteiden+myynti+esim.+Printmotorin+kautta+on+helppoa+ja+mahdollistaa+helpon+lisätienestin.Kaikki+yllä+mainittu+vaatii+toki+työtä,+mutta+kun+järjestelmän+saa+pyörimään,+niin+sieltä+voi+saada+mukaavaa+passiivista+lisätienestiä.+Jossain+vaiheessahan+tämä+voi+kasvaa+niin+suureksi,+ettei+välttämättä+palkkatöissä+tartte+käydä,+mutta+se+vaatii+tietyisti+reippaasti+pohjatyötä.-Aleksi
  4. Ville:+Seuraan+itse+eniten+erityisesti+englanninkielisiä+tieto-/tiedekanavia.+Suosikkeihini+lukeutuu+muun+muassa+Vsauce,+SciShow+Psych,+Crash+Course,+Thoughty2,+Matthew+Santoro,+Physics+Girl,+Alltime10s+ja+AsapSCIENCE.+Myös+mielenkiintoisia+suomalaisia+tietokanavia+seuraan:+esimerkiksi+Petteri+Mikkonen,+Samun+tiedekanava+ja+Antroblogi.+Tykkään+myös+Pastorificin+ja+Roni+Backin+sisällöstä.+Muutoin+seuraan+suomalaisia+kanavia+melko+satunnaisesti,+mutta+yritän+pysyä+säännöllisesti+perillä+siitä,+mitä+suomitubessa+tapahtuu.Heli:+Mun+tämän+hetken+suosikkeja+ovat+Jalmari+Siili,+Paulin+Pelivideot,+A+Kind+of+Adventurous+life,+Timo+Wilderness+ja+She+Lives+Her+Dream.+Lisäksi+katson+paljon+musiikkivideoita+ja+lauluvalmentajien+oppitunteja+sekä+reaktiovideoita.Krista:+Seuraan+laidasta+laitaan+sekä+suomalaisia,+pohjoismaalaisia+että+muita+ulkomaalaisia.Pääosin+seuraa+sellaisia+joiden+videosisältö+tai+ajatusmaailma+on+samaa+tai+edes+läheltä+omaani.+Suomalaisista+seuraan+mm.+Anniina+Jalkanen,+Annika,+Kalenterikarju,+Janita+K.+Ulkomaalaisista+mm.+Rachel+Aust,+Jonna+Jinton.Petteri:+Koska+oma+videoharrastus+vie+niin+paljon+aikaa,+niin+aktiivisesti+tulee+seurattua+lähinnä+erilaisia+tuben+ja+ylipäätänsä+someen+liittyviä+asiavideoita.+Hyviä+kanavia+ovat+esimerkiksi+Videoneuvos,+Roberto+Blake,+Think+Media,+Peter+Mckinnon,+Matti+Haapoja.Velogi:+Videoiden+tekoon+liittyen+seuraan+Creator+Insider,+Tim+Schmoyer+(Video+Creators),+Nick+Nimmin,+Drone+Valley,+Derral+Eves,+ja+pyöräilykanavia+Global+Cycling+Network,+BKXC+ja+GCN+Tech.+Kotimaisista+satunnaisesti+Beyond+the+press,+Vinkare,+Tapio+on+the+move+ja+Ville+Mäkipelto