Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

245

Kommenttia

7322

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kyllähän Suomessa on kirjoitettu paljonkin luokkaeroista, nykykirjailijoista tulee nopeasti mieleen Sirpa Kähkönen, Anneli Kanto ja Kaija Kettu.

Tuon espanjalaisen sarjan "Kahden maan välissä" katsoimme pari vuotta sitten netflixistä. Siellä on koko joukko todella hyviä espanjalaisia sarjoja, joihin saa suomenkielisen tekstutyksen. Useinyhteiskunnallisia teemoja eikä vain romantiikkaa, sukudraamoja, historiallsia sarjoja...,

Kevät tulossa joenvarteen myös, emme enää ole uskaltautuneet kävelemään kevätjäälle. Joutsenia on jo saapunut saarien kupeelle, jossa ne pesivät joka vuosi. Teemme parin, kolmen kilometrin päiväkävelyitä joenrantaa vaellusreittiä myöten ja palaamme metsäpolkua ja kylätietä pitkin. Jäät ukhkuvat tummmina ja railoa näkyy jo.

Kirjoittelen pieniä parin liuskan lukuja sukuhistoriaani. Nyt kehittelen tarinaa tyttärestä. Keskustelin juuri toissapäivänä kirjoittajaryhmäni ja "koutsini" kanssa, sanoin teettäväni vain yhden kopion, itseäni varten, mutta sain heti tilauksia lisää...epäilen ja toin sen ilmi että miten tavallisen ihmisen elämä voisi edes kiinnostaa ketään lukijaa, mutta sain neuvon kirjoittaa se tarina niin hyvin ja eloisasti, että lukija kiinnostuu. Siinäpä se...

Kirjoittamisen ohella päiväni ovat täynnä rutiineja, pelargionioiden herättelemistä kevään lämpöön, ruuanlaittoa ja sen suunnittelemista, joka toinen päivä, miehen aikuispoika laittaa iltaruuan joka toinen päivä. Siivoamista, pyykinpesua, ulkoilua, niveljumppaa, nettisurffaamista, telkkarista sarjoja ja elokuvia illalla....

Tilasin helatorstainviikonloppuun (to-pe) sparisteilyn Turkuun tyttären kanssa, pieni prinsessani täyttää puoli vuosisataa . Ensi kuussa paras ystävättäreni täyttää 70 vuotta ja sinne on mietittävä lahjaa ja katsottava vaatteita. Toinen ystävätär täyttää 80 vuotta Kittilässä ja kutsuu sinne, tulee kuulemma vieraita Portugalista ja New Yorkista saakka ja ovat buukanneet vierailun Särestoniemen taidenäyttelyyn ja museoon. Emme varmaankaan lähde sinne Lappiin nyt.

Nyköpingiin menemmä varmaan loppukuusta tai ensi kuun alussa katsastamaan poikani uuden asunnon.
    Ihan tarpeeksi ohjelmaa kun vain saisi jostain lisää energiaa että jaksaisi.
    Hyvää alkuviikkoa !
  2. Minäkin olen seuraillut sitä keskustelua ja odotan jännityksellä koska tämä valittu ja läpivalaistu tulee esittelemään lisää näitä helmiään.
    Sillä välin siivoilen läävääni ja laittelen possunruokaa lättinini pesueelle.
    Röh, röh, nöf, nöf, oink oink ja ruf ruf.
  3. Äiti teki ristikoita siihen saakka kun sairastui Alzheimeriin, minä en ole harrastanut ristikoiden ratkomista, mutta kyllä sitä paljon suositellaan vanhenevien aivojen vireyden ylläpitoon.

Päivittäinen ulkoilu, riittävä uni ja terveellinen ravinto ovat perusta paitsi fyysiselle hyvinvoinnille myös aivojen ja mielenterveydelle ja itse ainakin huomaan, että jos en ole tehnyt päivittäistä kävelylenkkiäni, niin aivonikin laiskistuvat ja jumittavat varsinkin illalla.

Lukeminen (minulla on aina joku kirja menossa, nyt juuri Ann Napolitanon Kaunokaisia ), kirjoittaminen, ja kielten opiskelu kuuluvat päivittäisiin rutiineihin. Ruksaan kalentereeni ulkoilun, kirjoittamisen ja opiskelun joka päivälle.

Olen tehnyt italianopiskelustani vielä vähän vaikeamman valitsemalla siihen kotikielekseni ruotsin, joten joudun korjaamaan virheitäni myös ruotsinkielessä: tähön saakka lähinnä vain sanajärjestyksiä ja sen sellaista.

Hil-la ja Demeter kirjoittivat tuolla toisessa ketjussa kirjoittamisesta, miten tärkeää se on aivojen vireydelle ja olen todella iloinen siitä että hekin ovat tuoneet asian esille. Nyt kun olen kirjoittanut jo kuukausikaupalla eräänlaista sukuhistoriaa, omaelämänkertaa ja muiden sukuni naisten elämänkertaa kadun että en ollut aikanani tehnyt muistiinpanoja, viettänyt enempää aikaa heidän kanssaan silloin kun minulla oli vielä siihen mahdollisuus. Muistisairaus, vanhenevat aivot, heikompi terveys ja tietenkin välimatkat tekevät tietojen keruun ja dokumentoimisen aina vain hankalammaksi,

Onhan toki paljon muitakin harrastuksia, periaatteessa kaikki luova tekeminen, kädentaidoista musiikkiin, ruuanlaitosta runouteen ...aina kun tuo jonkun uuden elementin, joka ei ole pelkkää rutiinia, pelkkää reseptin toistamista, pelkkää mallin mukaan piirtämistä auttaa aivojen virkeyteen. Tässä avainsanana on juuri se uusien elementtien, uusien asioiden, uusien ajatuksien tuominen päivittäisiin rutiineihin,

Voisimme aloittaa vaikka tältä keskustelupalstalta, tuomalla uusia aiheita, uusia ideoita, uusia tapoja tännekin.