Vapaa kuvaus

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Tulikärpästen polku-julkistamistilaisuus 7/05, klo 12:00 Kulttuurikulmassa, Liisankatu 19, Helsinki. Tervetuloa!

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

194

Kommenttia

5887

1. Hyvä kommentti, josta saa paljon ajattelemisen aihetta.
    Minua jää vaivaamaan pari asiaa tässä pohdiskelussa:
    En ole koskaan ollut tietoinen siitä että metsän omat, siellä luonnostaan asuvat hönteiset tuhoaisivat metsää, muuten kuin joitakin puita, joillakin alueilla. Metsä uudistuu luonnollisella tavalla, toistuvat, salaman sytyttämät metsäpalot eivät ole harvinaisuuksia ja luonnollinen, hoitamaton metsä ei ehkä tuota rahallisesti omistajalleen, mutta on ei kai metsää olekaan tarkoitettu ensisijaisesti tuottamaan omistajalleen rikkauksia? En usko oikein tuohon teoriaan että Jumala loi metsän että me saisimme siitä tuloja itsellemme. En voi nähdä metsäkoneen raiskaamaa aluetta, jossa mivet ja kannot on kaivettu maan pinnalle törröttämään kuin dinosauruksen luut osoituksena mistään jumalaisesta suunnitelmana, ainoastaan ihmisen ahneuden ja voitonhalun osoituksena..

Minä ajattelen evoluutiosta eri tavalla, en usko että Darwin tarkoitti teoriallaan lajien synnystä ihmisen aiheuttamaa lajien sukupuuttoon tappamista. Sanotaan vaikka Tyynen meren itärannan merisaukot, jotka tuhottiin turkismetsästäjien ja merkantilismin toimesta monilla alueilla jo parisataa vuotta sitten.. Nyt niitä on suojeltu ja palautettu takaisin pohjoiselle Tyynen meren rannalle ihmisen toimesta. Esimerkkejä ihmisen lähes sukupuuttoon metsästämistä eläimistä on monia, ei kai se voiolla Juamalan tarkoitus?
    Evoluutio tarkoittaa lajien kehittymistä ja sopeutumista elinympäristöönsä, ei niiden tuhoamista ihmisen ahneuden takia. Ei ainakaan minun mielestäni.

Ei-uskovaisena minua häiritse tuo sanamukainen tulkinta luomishistoriasta, jossa Jumala antoi kaikki valtuudet ihmiselle ottaa, käyttää ja tuhota tätä meidän yhteistä kotiamme ja sen eläinkuntaa ja kasvillisuutta mielensä mukaan. Lisääntykää ja täyttäkää maa on vastoin ihmisen omaa etua , siinä on ihmisrodun siemen kylvetty.

Teollisen metsänhoidon ja maanviljelyksen sijaan voisimme toki palata aikaan, jossa maasudun yhteisöt toimivat hyvin ilman miljardi-investointeja. Täällä Ruotsissa maanviljelijöiden keski-ikä aina vain kohoaa, nyt jo kolmannes viljelijöistä ovat eläkeiässä ja nuoria pelottaa maanviljely jätti-investoinneineen. Koneita pitää olla paljon ja kalliita, mikään pienessä mittkaavassa tehty viljely ei ole kannattavaa. Perityt maatilat menevät konkurssiin ja myyntiin. Silti omavaraisuus olisi toivottavaa, etenkin näinä levottomina aikoina, jolloin sodan ja kriisien uhka leijuu päämme päällä kuin Damokleen miekka. Onko kaikki kehitys sittenkään edes hyväksi?

Ei minulla mitään ratkaisuja ole, jokainen ilmaston kriisi, jokainen luonnonkatastrofi aiheuttaa minulle vaiin lisää kysymyksiä.
  2. Syy on yksinkertainen : kun muutin Ruotsiin ja minut kirjoitettiin täällä asuvaksi, niin vaadittiin virkatodistusta Suomesta. Olin rekisteröinyt avioliittoni kotipaikkakuntani kirkkoherranvirastossa ja he olivat kirjoittaneet aviomieheni kaksi sukunimeä minun sukunimikseni. Ei siis ollut oma valintani.
    Jälkeenpäin en katsonut mitään syytä korjata virhettä.