Paloma.se01

Paloma.se01 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/<br /><br />"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."<br /><br />Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.<br /><br />Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html<br /><br />Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)<br />Viimeisin:<br />"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."<br /><br />Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Liittynyt 7v sitten
254 aloitusta · 7529 kommenttia
Maanantaiaamu, sadepäivä Daalajoen laaksossa, syyskuu alkanut ja mieli on kevyt, koska olen viimeinkin saanut talokauppani onnelliseen päätökseen ja maksu tuli perille ilman kommervinkkejä. Kunhan olen maksanut verot jaan lapsilleni heidän isänperintönsä mahdollisimman pian.
Olen kirjannut "Life planneriin" elikkä kalenteriini kolme pitkää projektia tälle syksylle: kirjoittaa valmiiksi sukukronikkani, jossa on nyt löhes kaikki materiaali koossa, tarvitsee ankaraa työstämistä, maksullista oikolukua ja sitten kustantaminen, vaikka mahdollisesti teetätän vain muutaman kopion omiin tarpeisiini.
Toiseksi aion kirjoittaa jo aloittamaani kolmannen osan Kolumbia- trilogiaani, joka keskittyy maan kolmannen etnian, afrokolumbialaisen naisen tarinaan. Täysin fiktiivinen, mutta esikuvia ja inspiraatiota löytyy tosielämästä.
Kolmanneksi, aion lukea nauhalle Valkohaikaran, joka soveltuu kirjoistani parhaiten äänikirjaksi.

Nyt kun kesä alkaa olla loppuvaiheessaan, kasvimaa odottaa vain juurikasten ja perunoiden nostoa ja kasvihuoneessa kypsyvät viimeiset tomaatit niin on aika alkaa hahmottamaan syksyn aktiviteettejä. Sukulaiset on käyty moikkaamassa, sisarustapaaminen Suomessa oli antoisa ja syvältä luotaava.

Vaalit tulossa meillä, seuraavalla kauppareissulla käydään äänestämässä ennakkoon, kun tiedämme tarkkaan kuka ja ketkä tulevat saamaan äänemme.

Pihakoivut ovat kellastumassa, pihalla hyppelee harakka, joka ei ole lentokykyinen. Mikähän sen kohtaloksi lopuksi tulee? Keittiön ikkunan edessä on pari mäntyä ja toisessa niistä pesii harakat, joiden puuhailua seuraan, pihalla hiipii raidallisia kissoja, ja eilen näin jäniksen joka loikki pensasaidan vieressä. Mietin mitä kukkasipuleita voisin kylvää, joista peurat ja kauriit eivät välittäisi.
Kyllä Lipasti ihan asiaa puhuu minunkin mielestäni.

Mopo taitaa karanneen käsistä, rengistä on tehty isäntä. En ole itse pitänyt itseäni erityisen "kehitysvastaisena", mutta kyllä nyt tuntuu vauhti eteenpäin hirvittävältä. Onhan AI ja dugitalosointi/automatio helpottanut ja nopeuttanut asioiden hoitamista monessakin asiassa, ei sitä voi kieltää, mutta viime aikoina siitä näkyy tulleen itsetarkoitus.

Soitin hiljakkoin pankin neuvontaan ja pääsin kohtuullisen (n. neljän minuutin päästä) keskustelemaan ihan oikean elävän pankkivirkailijan kanssa. Ehdintuskin lopettaa puhelun kunphelin kilahti ja minua pyydettiin arvioimaan saamani palvelun laatu. Olisin ehtunyt vetämään henkeä välissä.

Siskoni ja hänen miehensä ovat olleet luomuviljelijöitä monta vuotta. Nyt he ovat joutuneet luopumaan luomuviljelystä byrokratian monimutkaisuuden takia. Kaikki koukerot on sitäpaitsi tehtävä älypuhelimella/tabletilla ja ne ovat tulleet entistäkiin monimutkaisimmiksi. Ei vanhat maanviljelijät pysy mukana. Drooni lentää heidän peltojensa yli huhtikuussa ja kuvaa kun maa on vielä savista ja sitten ilmoitetaan että teidän peltoalastanne ei näytä olevan 30 prosenttia viheralueena. No voi h....vetti, no ei tietenkään, kun ruoho ei ole vielä lähtenyt kasvamaan, liian aikaisin keväällä kuvaus tehtiin. Ala sitä sitten digitaalisesti selvittämään älypuhelimella, kun tekniikka ei ole hallussa ja näkökin huono.
(Tää on nyt vain yksi esimerkki siitä)

Hoidan omat asiani kyllä aika sutjakasti tietokoneella, mutta kun joka juttuun tarvitaan oma sovellus, niin älypuhelimella minullakin tulee jo vaikeuksia, kun lyö takaisin palkkiin tai ruutujen vaihtaminen menee pieleen ja vips olenkin ihan perussivulla taas.

Matkustamisessa on omat hankaluutensa, kun kaikki on digitalisoitu, maihinnousukortit apissa, tulevat viime hetkellä, mitään palvelua on turha odottaa missään, qr-koodeilla mennään, ja auta armias jos puhelimestasi loppuu virta. Antakaa minulle vanhanajan asiakspalvelua, koska maksan kuitenkin siitä, teen kaikki duunit teidän puolestanne ja hinnat vain nousee koko ajan.
"Tuosta Dolly Partonista virisi keskustelu, harmissani olen, kun niin vähän hänen elämäänsä seurasin, sama on muidenkin julkkisten kanssa, hyvin vähän heidän elostaan tiedän."

@Hil-la,
en minäkään ole hänen elämäänsä paljon seuraillut, ehkä joskus hymähtänyt hänen valtaville peruukeilleen tai painaville ryntäilleen, strassipuvuillee tai ikuisesti hymyileville kasvoilleen, mutta hänen herkkä, kaunis ja lämmin äänensä ja suuri lahjakkuutensa tekivät hänestä miljoonien idolin ja suuren hyväntekijän omassa maassaan.
Luin juuri hänen avioliitostaa Carl Deanin kanssa, jonka hän tapasi nuorena pesulan edessä Nashvillessä ja joka oli hänen uskollinen tukijansa ja miehensä siihen saakka kun hän kuoli, pari vuotta sitten. Aina taka-alalla, ei koskaan halunnut olla julkisuudessa,mies omisti pienen asfalttifirman, päällysti teitä. Dollysta kirjoitetaan juuri nyt todella paljon ja kaikki hyvää ja kaunista: en ole vielä lukenut yhtäkään negatiivista asiaa hänestä.

Perjantai-aamu valjennut Dalajoen alaviirralle, puolipilvistä, päivemmälle luvattu sadetta, joka onkin kovin tarpeellista.Olemme yrittäneet saada maalaushommia valmiiksi niin kauan kuin ilmoja riittää. Katto on nyt maalattu valmiiksi,samoin sivurakennulsen ovet. katon maalasi maalarifirma skyliftin avulla, ovia maalaili miehen aikamiespoika ja mieskin kävi vähän pensseliä heiluttamassa.

Kevyet mullat kuningas Haraldille jonka kuolemasta juuri ilmoitetaan radiossa.
"Rääsyistä strasseihin"-Dollylla oli mahtava huumorintaju ja hän oli hyvin maanläheinen ja suorapuheinen.
Mun suosikki "Dollysitaatti": Vaikka olen blondi en ole tyhmä. En ole myöskään blondi"