Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

245

Kommenttia

7319

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Harrastukset, kuten kirjoittaminen ja kirjojen julkaiseminen, taiteen tekeminen ja näyttelyjen pitäminen avaavat uusia ulottuvaisuuksia elämässä, ponkittävät itseluottamusta ja piristävät sosiaalista elämää uusilla tuttavuuksilla, ystävyyksillä ja taiteenharrastajilla/lukijoilla. Olen vasta sen jälkeen kun aloin julkaisemaan kirjojani ja käymään kirjaston lukupiirissä ja kirjailijavierailulla omassa kunnassa, läänissä, lähialueilla päässyt sisälle, integroitunut ikäisteni ruotsinsuomalisten piireihin ja sitten tietysti laajemmaltikin saanut lukijoita ja tuttuja ympäri Ruotsia ja Suomesta myös.
    Kauan poissa asuneena minusta on erityisen ilahduttavaa päästä kosketuksiin entisten naapureiden, kotikylän ja alakoulukavereiden kanssa, joista monet kukevat kirjojani, ovat kavereita Facebookissa ja seuraavat minua läheltä. Olen saanut paljon lämpöä. läheisyyttä ja kiinostavaa palautetta ihmisiltä jotka tunsin lapsina ja joita en enää edes tunnistaisi kylän raitilla kävellessäni.
    Juuri tämä kontakti oman kylän, syntymäpaikkani , ihmisiin ja samalla laajentunut sosiaaliverkosto, johon on liittynyt koko joukko minulle tuntemattomia tai vain nimellisesti tuttuja henkilöitä, kirjailijoita, lukijpita, paikallsia ruotsinsuomalaisia kulttuurihenkilöitä ovat sekä syventäneet että avartaneet, ajankäyttöni mielekkyyttä.
    Mielekkyyden kokee jokainen eri tavalla. En ole koskaan katsonut olevani mikään kulttuurihenkilö, vaikka ystäväpiirissäni onkin huomattavan iso osa taiteilijoita ja käyn aina silloin tällöin näyttelyissä, mutta olen aivan liian maanläheinen tullakseni miksikään batiikkinoidaksi, kuten kulttuuria harrastaviä vanhenpia rouvia täällä pilkallisesti nimitetään; tiedäthän tyypin.
    Maria ja martta, sulassa sovussa, narratiivi ja ihmiset aina sydämessä.
    Television katseluksi täällä illat menee: rikossarjoja, draamoja, uutisia, urheilua. En pidä tosi-TV:stä enkä etenkään ruotsalaisista huumoriohjelmista.Viihdyn aivan liian hyvin tv-tuolissani filtin sisälle kääriytyneenä.
    Voisi ajatella, että hedelmäpuiden istutus kun ikää alkaa olemaan lähempänä kahdeksaakymmentä ei ole mielekästä ajankäyttöä. Minulle kuitenkin se itse prosessi on usein tärkeämpää kuin hyöty mikä siitä voi tulla. Sama koskee taloremppaakin. Nyt kun olen päässyt eroon kolumbiantalostani haluan kunnostaa tätä missä asun, joten tämä kesää menee rakennustelineiden ja skyliftin (talossa on korkeutta: kaksi asuttavaa kerrosta, kellari ja vintti) koristaessa pihaa . Kasvimaanhoitoa ja kasvihuoneen kastelua; mielekkyyttä on taaskin itse prosessissa.
    Italianmatkaan neljä viikkoa, futiksen maailmanmestaruuskilpailuhuin kolme.
    Ruotsalainen äitienpäivä ensi sunnuntaina. Mielekästä!
  2. Olen 78-vuotias ja ikääntymisen merkit näkyvät lähinnä hiusten harmaudessa ja kävelyn hidastumisessa.
    Muistini on aina ollut hyvä, mutta kirjoitan kalenteriin tärkeät asiat ylös. Minulla on pöytäkalenteri,ns life planner, johon kirjoitan kaikki asiat mitä yritän saada tehtyä päivittäin: kirjoittaminen, liikunta, opiskelu, jne. ja sitten kaikki muut tärkeät tapaamiset, kuten lääkärinajat jne. Sen lisäksi kirjoitan vielä joka viikolle jonkunlaisen hahmotuksen viikon aktiviteeteistä.
    Lultavasti muistaisin muutenkin, mutta tuntuu paremmalta kun minulla on kontrolli siitä mihin käytän aikaani.
    Tasapainoni on heikentynyt sekä nivelien kangistumisen myötä myös käsittääkseni kaihileikkauksen jälkeen: silmiini asennetut akryylilinssit eivät sopeudeu yhtä sujuvasti esim tasoeroihin tai välimatkan eroon aiban yhtä hyvin kuin omat. Kävelen vaikeuksitta 6000 plus askelta, minulla on kävelyllä aina askelmittari mukana ja vaikka en aina kävelekään niin montaa askelta, noion yleensä teen puolen tunnin tai 45 minuutin lenkkejä lähes joka päivä.
    Kognitiiviset valmiuteni eivät ole sanottavasti heikentyneet, ajan autoa ja hoidan asiani itse ja koen itseni riittävän terveeksi.

Ikääntyessäni olen huomannut antavani itselleni enemmän aikaa, enemmän marginaaleja ja delegoimaan esim. huushollia ja kotitöitä yleensäkin, mies on auttavainen ja kantaa pyykkikassit ja kaupan raskaat ostoskassit, koska käsivoimani ovat selvästi heikentyneet.

Koska en usko ikuiseen elämään niin minua vaivaa tietty vanhemisen ja ajan loppumisen pelko. Rakastan tätä maailmaa ja tätä elämää aivan liian paljon, minulla on niin paljon vielä tekemättä ja näkemättä ja kokematta enkä haluaisi luopua mistään vielä pitkään, pitkään aikaan. Toisaalta, ikätovereitani ja jopa nuorempia poistuu tuonilmaisiin vähän väliä, rivimme harvenevat ja aiheuttaa surua ja stressiä.

Kirjoitan elämäni kirjaa, aion saada sen valmiiksi vielä tämän vuoden aikana, mutta en ole varma julkaisenko sen muiden luettavaksi, vai vain yhden kopion itselleni. Siitä tulee se sukuni neljän naisen tarina lähtemisestä ja jäämisestä. Maastamuutosta ja paluusta.