Vapaa kuvaus

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Tulikärpästen polku-julkistamistilaisuus 7/05, klo 12:00 Kulttuurikulmassa, Liisankatu 19, Helsinki. Tervetuloa!

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

202

Kommenttia

6071

1. Tuosta Sulasalmen kirjasta vielä sen verran, että aiheestahan on, kuten sanot, kirjoitettu paljon ja ehkä parempiakinkirjoja, mutta minua alkoi kiinnostamaan erityisesti tuo paluumuuttjan perspektiivi ja sitten tietenkin äijäperspektiivii. Luen ylivoimaisesti enemmän naiskirjailijoita ja miten mies kokee muuton toiseen maahan, mitä haasteita ja mahdollisuuksia hänelle siellä ilmaantuu ja miten hän ne käsittelee, ei ole minulle läheskään yhtä tuttua.

Parasta kirjassa lienee hänen keskustelunsa omatuntonsa, oman moraalisen kompassinsa kanssa, jota päähenkilö yrittää manipuloida, ettei valinnat ja tekemiset tuntuisi niin pahoilta.

Koska olen tavannut Sulasalmen (arvioin hänen kirjaansa mesessä sitä mukaa kun sitä luin) niin tunnen saaneeni käsityksen hänen mielenmaisemastaan, päässyt tavallaan sisälle hänen ajatuksiinsa .

Luin lähes samanaikaisesti toisenkin tuttavani, walesilaisen apteekkarin ja maailmankiertäjän kokoelman tarinoita hänen matkoiltaan. ilmestyi viime viikolla e-kirjana Amazon. comissa, nimeltään Pills and Presidents. Laurie Middleton on naimisissa hyvän ystäväni, kolumbialaisen Marcian kanssa ja he ovat olleet kylässä meilläkin täällä Ruotsissa. Etenkin hänen kertomuksensa Kolumbiasta ovat kiehtovia ja toivat koko joukon muistoja mieleen samanlaisista kokemuksista.

Aloitin eilen illalla lukemaan Isabel Allenden uunituoretta viimeistä nNimeni on Emilia del Valle, ilmestyy varmaanpian suomenkielisenä käännöksenä. Aloin miettimään, että edesmenneen mieheni veljen ja hänen lastensa vaihtelevat kohtalot Kolumbiassa, USA:ssa, Italiassa jne tarjoaisivat aivan riittävästi väriä, draamaa ja komiikkaakin sukuromaaniksi....
  2. Olen aina ollut sitä mieltä, että ruokavalioni on ollut riittävän vaihteleva ja monipuolinen, että en ole tarvinnut mitään ravintolisiä.
    Käytän runsaasti meijerituotteita, maitoa, juustoa, viiliä jne. päivittäinja luustoni on vahva; en ole koskaan taittanut mitään luuta mistään osasta kroppaa, enedes jäätikölle kaatuessani.
    Hedelmiä, kanamunia, kalaa ja täysviljatuotteita syön myös päivittäin, vihanneksia ja salaatteja vähemmän.
    Diabetes kakkonen diagnoosin sain sairaalassa parikymmentä vuotta sitten toisenpallolaajennukseni yhteydessä testattiin . Tupakoinnin olinlopettanut kymmenne vuotta aikaisemmin ja painoni pääsi siinä vaiheessa karkaamaan, pahimmillaanjopa parikymmentä kiloa ylipainoa, jotka sitten ovat hiljakseen lähteneet pois, kahdenkymmene vuoden aikana, viimeiset kymmenen kiloa ozempicin ansiosta. Painan nyt yhtä paljon kuin parikymmentävuotiaana, mutta , mutta koska lihasmassani on vain vähäisen vähentynyt ja iho kiinteä, niin en oikein vielä täytä vaatimuksia "kuihtuneesta, hauraasta vanhuksesta"..

Ravintolisät olisivat ehkä tarpeen nyt, erityisesti nuo aminohapot kiinnostavat, koska en syö punaista lihaa kuinkorkeintaan kerran viikossa ja silloinkin pienen määrän. Syön kalaa jossainmuodossa lähes päivittäin, mutta kananmunien ohella se on lähes ainoa proteiininlähde. Käyn verikokeissa säännöllisesti ja veriarvoni ovat olleet hyvät. hemoglobiini tosin viiterajalla ja pitkäaikaisglukoosi korkea, mutta laskussa ja lähestymässä viitearvoja nyt.

Liikuntaa minun tulisi lisätä, tiedän sen, mutta aikaisemmat pitkät kävelylenkkimme Upplandsstigeniä pitkin ovat jääneet artroosin alettua vaivaamaan aina vain enemmän lonkasassa. Leikkaukseen en aio ainakaan vielä pyrkiä; korppiksen huonot kokemukset lonkkaleikkauksesta pelottavat. Ja muutenkin, niin kauankun pystyn liikkumaan normaalisti, toimittamaan asiani, huushollin, kaupoissa käynnit ja sen sellaiset pienet kävelylenkit (2-3 km.) niin odottelen että vaiva pahenee. Treenaan niveliä päivittäinpuolen tunnin jumppasessiolla.

Elämä nyt on mitä se on ja näillä eväillä pärjätään tai sitten ei. Haluan kirjoittaa vielä monta vuotta ja olla liikuntakykyinen ja niin kauan kuinnuppi toimii ja aistini välittävät impulsseja neurroneille ja ajatus kulkee jota kuinkin, niin elämä on hyvää Dalajoen alavirrassa, satulakattoisessa talossa.
  3. Minulta tuo 34-vuoden ikä meni aivan huomaamatta, oli kai liian kiire kaiken muun kanssa niin että ei ehtinyt tuijotella omaa peilikuvaansa.
    Ikäni oli aina arvioitu nuoremmaksi, koska olen pienikokoinen ja nuorena varsinkin hoikka ja äidinperintönä rypytön iho. Hiukset olivat tuuheat ja luonnonkiharat, väri vähän vaihteli kastanjanruskeasta punertavaan, vaalean eri sävyjä , värjäsin tukkaani melkein koko ikäni.

Käännekohta ikääntymiselleni tapahtui juuri tuossa kuudenkymmenen ikävuoden korvilla, jolloin metabolinen syndrooma tuli esille ensin sydän-ja verisuonitautina ja sitten kakkostytypin diabeteksenä. Hiukseni alkoivat ohentua ja viiden viimeisen vuoden aikana myös harmaantua. Nyt en saa niistä edes rotanhäntää vahvempaa palmikkoa, vaikka rakastan pitkiä hiuksia. Iho on toistaiseksi vielä rypytön, paitsi kaulan ja käsivarsien ihossa huomaa jo vanhentumisen merkit, etenkin kun olen pudottanut paljon painoa. Olen lahtunut kolme kokoa vaatteissa, mutta reidet ja jalat ovat edelleen kiinteät. Artroosia on alkanut esiintymään lonkkanivelissä, mutta ei mitenkään pahana, vaivaa vain aika ajoin. Kävelen vielä muutaman kilometrin lenkkejä enkä käytä mitään apuvälineitä.

Suurin surunaiheeni mitä tulee terveyteen nyt juuri on paha energianvaje, etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Aamusta ja puoliväliin iltapäivää olen energinen ja jaksan vaikka mitä, sitten illalla en juuuri mitään. Uskon itse sen johtuvan sairauksistani ja etenkin vahvoista lääkkeistäni, mutta myös siitä että syön todella vähän ja lihaa en juuri ollenkaan.

Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.