Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

206

Kommenttia

6182

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Meillä on huomattavasti vaatimattomampi puutarha ja tontti, kun ostimme tämän talon niin sekä piha että istutukset olivat tosi kurjassa kunnossa. Talon omistaja, vanha miesja hänen sisarensa eivät olleet jaksaneet enää kunnostaa eikä kasvattaa mitään ja meillä oli suuri työ raivata tontti pihaksi, kasvimaaksi ja istuttaa uusia puita ja marjapensaita. Nyt, kymmenen vuoden jälkeen meillä on pihanurmikko, jota mies hoitaa, pensaita, perennoja, pikkuruinen kasvihuone, jossa kasvatan pitkää kurkkua ja tomaatteja, milloin mitäkin ja pieni kasvimaa ja liiterin takana pieni perunamaa, pikkuruinen kukkaniitty, johon kylvämme vain kesäkukkia tuomaanmehiläisiä ja muita pölyyttäjiä pihapiiriin, Mansikkamaa on villiintynyt ja hoidamme sitä vain noin nominaalisesti.

Vanha omenapuu tuottaa edelleen hyvää satoa ja teen kaiken omenahillon ja omenavoin kotona. Olemme istuttaneet kolme uutta omenapuuta, jotka ovat kärsineet pahasti talvisin peurojen vierailuista, kunnes viime syksynä mies teki nillee verkkosuojukset. Vähäinen ryytimaani kivikkoringissä tuottaa lähes kaikkia kesän yrttejä, joita sitten kuivailen talvea varten. Nyt jännittää ovatko kaksi viiniköynnöstäni selviytyneet talven ankarista pakkasista.

Kurpitsoja minäkin kasvattelen, kompostilla rikastamalla maalla, kompostoimme kaiken puutarhajätteen ja käytämme myös samantyyppistä puolittain maatunutta kompostia kasvimaalla ja kukkapenkeissäkin. Sain kolme kurpitsaa viime syksynä Japanin jättikurpitsastani, en punninnut, mutta suurin niistä oli oli niin painava etten itse jaksanut edes kantaa. Kesäkurpitsaa minulla on joka vuosi, sekä vihreää että keöltaista sorttia ja olen onnistuny saamaan jopa pari kappaletta ns. myskikurpitsaa (butternutsquashia), jotka vaativat pitkän kasvuajan ja lämpimät pitkät syksyt.

Keinolannoitteita emme myöskään käytä, mutta mies heittelee talikolla maatunutta lehmänlantaa kaupan säkeistä mullan joukkoon kasvimaalla.

Mikään sen mukavampaa kuin harrastuksenomainen puutarhan hoito, etenkin kun meillä mieheni on se varsinainen viherpeukalo. Minä kasvatin vain nokkosia, kun tapasimme 12 vuotta sitten.
  2. Arvelinkin, että edelliseen kommenttiini tulee paljon eriäviä mielipieitä.
    Minäkin ajattelin noin tuosta yhteenkasvamisesta kunmentiinnuorina naimisiin. Useinhan se onnistuukin; minäkin tunnen monia pariskuntia jotka ovat menneet naimisiin nuorina ja ovat edelleenyhdessä ja onnellisia. Uskoisin, että ensimmäinen avioliittoni oli juuri tällainen; olimme nuoria, mutta emme enää ihan lapsia, minä olin 26, mieheni vähän vanhempi. Muovasimme ja muokkasimme toisiamme, kasvoimme yhdessä, puhalsimme yhteiseen hiileen. Tämähän on se ihanteellisin avioliitto; yhdessä koska kaikki stemmaa ja rakkautta riittää.

Mutta:
    aina ei suinkaan käy näin ruusuisesti. Sanotaan, että kaikkea katuu paitsi ei nuorena naimistaan. Olen hiemaneri mieltä. Tiedän että etenkin uskovaiset ihmiset haluavat että varsinkin tyttäret menisivät melkein lapsenkengistä naimisiin, etteivät tytöt tulisi liian itsenäisesiksi ja huonosti sopeutuvaisiksi perinteiseen kristilliseen avioliittoon, jossa mies on perheen pää ja vaimon tulee totella miestään.
    Saanen olla eri mieltä.

Uskon avio/avoliittoon kahden itsenäisen aikuisen ihmisen välillä, jossa kukaan ei määrää toistaan, molemmat auttavat ja tukevat toisiaan ja jossa kakilla, myös lapsilla perheessä on hyvä olla. Jos sitten tapahtuu kasvua eri suuntiin, ei haluta enää jatkaa yhteistä taivalta, niin sitten erotaan, ilman traumoja ja riitoja ja jatketaan yhteishuoltajoina lapsille eri asunnoista.
    Omaisuus ja talous luonnollisestikin molempien nimissä ja tasan.
  3. Netflixissä on uusi dokumenttidraama Mooseksesta
    Testament: the Story of Moses. Katsoin eilen ensimmäisen osan ja on kyllä ehdottomasti katsomisen arvoinen, jos on kiinnostunut raamatullisista teemoista.