Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

206

Kommenttia

6185

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Täällä kirjoittelee ainakin yksi aamuvirkku, jolla näyttää olevan sellainen käsitys että nimimerkillä kirjoittavat rekisteröityneet palstalaiset ovat "vapaata riistaa", varsinkin jo he kertovat jotain yksityiselämästään; se on ikään kuin kutsu tulla riepottelemaan heidän asioitaan julkisesti.
    Tämä (nämä) henkilöt eivät ole ymmärtäneet, että jotkut meistä, minä mukaanluettuna, haluan kirjoittaa ajatuksiani ja kokemuksiani omista lähtökohdistani, omaan tietoon ja omiin kokemuksiin pohjautuen; juorulehtien ja lööppien asiat eivät kiinnosta eivätkä tunnu relevanteilta.

Se ei tarkoita sitä että tarjoilen huomionhakuisena makupaloja omasta elämästäni hyeenalauman revittäväksi. Olen ehkä alunperinkin väärässä siinä että tämä palsta koostuisi ainoastaan asiallisista tietyn kypsyyden saavuttaneista ikätovereistani. En odottanut tapaavani täällä hyeenalaumaa, vaan ihansamanlaisia, mukavia ja fiksuja suomalaisia kuin Suomessa käydessäni. Tulin siis ns. takki auki sosiaaliseen median, joka osoittautui paljon kolkommaksi paikaksi kuin mitä oletin.

Suuri valtaosa koostuu kyllä ns. tolkun ihmistä, anonyymit mukaanluettuna, mutta ei tarvitse muuta kuin yksi tai kaksi riidanhaluinen, kaunainen, kirjaava ja tilastoja laativa jäljittäjä, jonka hampaisiin on joskus muinoin joutunut rikkomaan koko keskusteluketjun rauhaa ja aiheuttamaan eripuraisuutta, manipoulointia, epäluuloja, oletuksia jne. palstalle kirjoittavien kesken.

Tiedän että minunkin olisi pystyttävä parempaan, kuin olla aina reagoimassa henkilööni kohdistuviin hyökkäyksiin. Se ei kuitenkaan ole helppoa, kun ajattelee että valhe, jota toistetaan tarpeeksi usein jää ihmisten mieliin totuutena. Esimerkiksi se että asun jonkun mutaisen joen mutkassa. Joessa ei ole mutkaa , kirjoitan aina joko "alajuoksulla" tai alavirrassa", kumpikaan sana ei sisällä oletusta mutkasta. Nyt vainoajani on kehittänyt sen mutkan siihen ainoastaan ärsyttääkseen minua ja nyt jopa palstatuttuni viittaavat "mutkaan". Siis tarkoitushakuinen valhe on monien mielissä muuttunut totuudeksi.

Näin varmaan valheista tehdään totuuksia monessakin asiassa, huomattavasti tärkeämmässä, kuin tässä :)
  2. Minä olen vielä aloittelija näissä hyötykasvien kasvatuksessa ja muutenkin pihan ja puutarhan hoidossa. Kotona maalla meillä oli tietenkin kasvimaat ja marjapuskia, etenkin herukoita, mutta opiskelemaan lähtöni jälkeen kaupunkilaistuin ja olin juuri ostanut mökin Uppsalan pohjoispuolelta metsän reunasta, kun tapasin nykyisen siippani. Istuin silloin somassa pikku mökissäni, keittelin ruokani puuhellassa ja tein halkoja ja raivasin lumeen käytäviä puuvajalle ja vierasmökille ihan itse omilla pikku kätösilläni, mutta puutarhanhoitoni rajoittui nokkosten kasvatteluun pihan reunassa ja pariin itse istuttamaani omenapuuhun ja kahteen mustaherukkapensaaseen, jotka olinistuttanut samana vuonna kun myin mökin. Ja kahteen mustikkapensaaseen, jotka oli jo alkaneet tuottamaan marjoja.

Minulla oli menossa jonkinlainen downsizing ja palaa luontoon-vaihe mutta vietin vapaa-aikani lähinnä keskustelufoorumeilla ja pelasin FB:n Farmvilleä ja kasvatin vain virtuaaliporkkanoita :)

Kun muutimme yhteen vihersormimieheni kanssa ja ostimme talon jossa on pihaa, kasvimaata ja hedelmäpuita minäkin hurahdin puutarhan hoitoon ja hankin jopa pikkuruisen kasvihuoneen. Nyt mies hoitaa lähinnä kasvimaan ja huolehtii perunamaasta ja ruohonleikkaamisesta, minun vastuullani on kivikkoyrttitarha, kasvihuone ja pihan kukkaistutukset. Apua saan toki milloin tarvitse esim. multasäkkien kantamiseen jne. Matka bloggaajasta ja nokkosfarmarista kurpitsanviljelijäksi on ollut lyhyt, kymmenisen vuotta kaiken kaikkiaan, mutta kuten mieheni sanoo, "ei olisi millään uskonut".
  3. Paloma kuittaa