Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

206

Kommenttia

6202

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Minusta on vaikeaa ajatella että ihmiset olisivat niin erilaisia että jonkin ihmisryhmän moraali sallisi toisten ihmisten vahingoittamisen, esim. sodassa siviilien pommittamisen, tappamisen, murhaamisen ja muun väkivallan ihmisiä kohtaan joilla ei ole osaa eikä arpaa, ovat vain väärän maan kansalaisia, asuvat väärässä paikassa, tunnustavat väärää uskontoa jne. Tai kuten Ukrainassa, veljeskansaa, puhuvat lähes samaa kieltä, sikulaisuussuhteita pitkin poikin rajan yli, yhteinen kulttuuriperimä.

Ajattelisin että moraali perustuu paitsi arvomaailmaan jonka ihmiset jakavat keskenään myös biologiseen ja ryhmän olemassaoloa tukevaan ja ryhmän ja yksilön hyvinvointia edistävään ja kannattavaan ajatteluun. Jos minä voin hyvin en tee pahaa muillekaan ja en halua tehdä pahaa kenellekään koska omatuntoni itsesäilytysviettini kieltävät sen. Heikointa tulee kantaa, sairasta hoitaa, nälkäistä ruokkia, lapsia suojella (koska se on moraalista, koska kristillinen etiikkamme vaatii sitä, koska huomenna itse voi olla avun tarrpeessa?).

Moraali on periaatteessa sama joka puolella, kaikissa uskonnoissa, kaikissa maissa, ihmisellä on omatunto kaikkialla, mutta jossain se on saatu turrutettua propagandalla, kiihoittamisella, pakotteilla jonkun moraalittoman valtaa käyttävän despootin taholta ja nuoret miehet lähetetään tapettavaksi sotaan mikä ei ole heidän syytänsä, heidän aiheuttamaansa eikä he oikeastaan haluaisi edes olla siellä. Moraalin turruttaminen ja omantunnon äänen vaientaminen on heidän ainoa tapansa selviytyä elävinä, joskaan ei aina ehjinä tällaisesta traumaattisesta tilanteesta.
  2. Minulla ei ole mitään katkeruutta, mutta tottakai haluan korjata väärät tietosi ja puhkaista kuplasi. Älä anna väärää todistusta olemattomien tietojen perusteella,
    Vastaan nyt kerralla moneen oletetukseesi mutta en aio jatkaa tätä keskustelua pitemmälle, koska olen jo sanonut sanottavani, eikä se siitä muutu. Minulla on vertauspintaa aivan riittävästi.
    Kirjoitin joskus aikaisemmin kerjäläisistä ja sairaista ihmisistä jalkakäytävillä. Joskus seitkytluvun alussa. Ne ovat olleet jo kauan poissa. Narkkarit ovat omaa keksintöäsi.
    Kun kävin laivalla ja junalla Suomessa kahdeksankymmentäluvun lopussa ja yhdeksänkymmentäluvulla niin laivajunat olivat täpötäynnä kännissä sekoilia nuoria. Vanhempiakin jtka mölysivät ja tuppautuivat seuraan. Hävetti ja säälitti.

Turussa Samppalinnanmäellä varhaisteinit tytöt ja pojat vetivät kaljaa ja ties mitä kaksin käsin. Tampereella oli myös paljon ylivilkasta nuorisoa jotka käyttivät runsaasti alkoholia, aivan liian lapsina. Pikkukaupungeissakin, taajamissa pultsareita hörhöili keskellä päivää kauppakeskuksissa ja puistoissa.

Nyt kuljen Suomessa miehen kanssa ja autolla ja liikun vähemmän kaupunkimiljöössä ja julkisissa, olen myös kuullut ja lukenut että alkoholinkäyttö on vähentynyt nuorison keskuudessa. Mikään ei minusta ole hienompaa.

Häriköitä, huumeiden ja alkoholin väärinkäyttäjiä on joka maassa ja en ihannoi latinokulttuuria muuten, kuin sosiaalisten kontaktien inhimillisyydessä, lämmössä ja spontaanisuudessa.

Ai niistä adoptoidusta lapsista (ne adoptoidaan erityisistä adoptiokeskuksista (half-way houses) ja he ovat heitteille jätettyjä tai orpoja. , siksi heitä annetaan adoptioon pitkän prosessin jälkeen, jossa tutkitaan tulevien adoptiovanhempien taustat jne. hyvon tarkkaan.

Viihdeartisteista tuli nyt mieleen nopeasti Jon Henrik Fjällgren ja Kristin Amparo, molemmat adoptoitu Calista.