Vapaa kuvaus

Aloituksia

375

Kommenttia

1317

1. Kriittisyys ei aina tarkoita turhuutta vaan epäoikeudenmukaisuuden ja kärsimyksen kokemusta. Silloin minä olen loistovanhempi ja arvosteluni tyranneja vastaan ei tee minusta huonoa vanhempaa lasta kohtaan
  2. Harju8:ssa Sörkässä on pystypiano. Menin tapailemaan soivaa bluegrass-jazzia. Kosketin hiljaa sormenpäillä, seurasin sävellajissa ja teemassa. Tarjoilija tuli sanomaan: "Hei, anteeksi". Vastasin, no älä nyt tule valittamaan ja menin takaisin istumaan. Sitten konfrontoin häntä. Miksi ei? Se meni melkein oikein. Se ei ollut kovaa. Hän vastasi "meille on sanottu, että siihen ei saa koskea". Minua ei kiinnosta, mitä teille on sanottu. Se ei häirinnyt ketään. "Vaikka Elton John menisi soittamaan, silti tuohon ei saa koskea". Te ette voi sanoa noin, ettei edes ammattainen saa koskea siihen. Sehän lisäisi teidän viihtyvyyttänne. "Mutta meillä on jazz-päiviä. Tule silloin". Minua ei kiinnosta mitä teillä päiviä on. Teidän pitäisi rohkaista ihmisiä viihtymään.

On typerää ajatella, että tapaileva amatööri osallistuu ammattilaisten päiville, jossa yleisö katsoo kilpailevia taitureita, ja rajata pianon soitto vain niille. Ympärillä istuneet ihmiset hymyilivät ja sanoivat toisilleen, "no niin, nyt...". Ulkomaalainen otti paitansa pianopallilta ja pyysi istumaan. Yritin seistä, jotta en olisi tunkeileva.

Tämä on drakoninen ja holhoava ilmapiiri, jossa saa vain istua ja juoda. Amatöörin soitto on terve ja iloinen asia. Hakkaaminen tai möly olisi huono juttu. Henkilökunnan reaktio pilasi tunnelman ja teki siitä tylsää.

Harju8 on viinibaari, jossa on aina kova musiikki ja ihmiset huutavat. Pyysin aiemminkin laskemaan musiikin tasoa, koska se laskisi keskustelun volyymia. Se on tunnelmallinen ja tosi suosittu. Sieltä voisi tavata yksinäisen ihmisen ja aloittaa juttelun. Se on lisäksi remuinen eikä mikään rauhassa syömiseen tarkoitettu paikka
  3. 40 / 66