Siirry sisältöön
Suomi24
ValikkoSulje

Suomi24-palvelut

• 24KeskusteluAiheet ja ketjutOlet täällä
  • 24TreffitSeuranhaku
  • 24ViihdeTV ja elokuvat
  • 24ChatJuttele reaaliajassa

Keskustelun aiheet

Kaikki aihealueetAloita keskustelu

Suosituimmat

• Paikkakunnat
  • Suhteet
  • Yhteiskunta
  • Terveys
  • Viihde ja kulttuuri

Kaikki aiheet A–Ö

• Ajanviete
  • Ajoneuvot ja liikenne
  • Harrastukset
  • Koti ja rakentaminen
  • Lemmikit
  • Matkailu
  • Muoti ja kauneus
  • Nuoret
  • Paikkakunnat
  • Perhe
  • Ruoka ja juoma
  • Ryhmät
  • SeksiK18
  • Suhteet
  • Suomi24 Blogi ★
  • SuomiAreena
  • Talous
  • Terveys
  • Tiede ja teknologia
  • Työ ja opiskelu
  • Urheilu ja kuntoilu
  • Viihde ja kulttuuri
  • Yhteiskunta

Muuta Suomi24:ssä

• Lainaa
  • Reseptit
  • Horoskooppi
  • Hyötylinkit

Ohjeet ja palaute

• Säännöt
  • Opastus
  • Palaute
  • Keskustelu Suomi24:stä
KirjauduRekisteröidy

Ilmoitukset

Ladataan…

Näytä kaikki
    Muokkaa profiiliaJulkinen profiiliAsetukset
    Kirjaudu ulos
    • Keskustelu
    • Viihde
    • Lainaa
    • Treffit
    • Säännöt
    • Chat
    • Keskustelun etusivu
    • Aiheet listaus
    • Paikkakunnat
      • Suhteet
        • Terveys
          • Viihde ja kulttuuri
            • Yhteiskunta
              Näytä lisää
              • Ajanviete
                • Ajoneuvot ja liikenne
                  • Harrastukset
                    • Koti ja rakentaminen
                      • Lemmikit
                        • Matkailu
                          • Muoti ja kauneus
                            • Nuoret
                              • Perhe
                                • Ruoka ja juoma
                                  • Ryhmät
                                    • Seksi
                                      • Suomi24 Blogi ★
                                      • SuomiAreena
                                      • Talous
                                        • Tiede ja teknologia
                                          • Työ ja opiskelu
                                            • Urheilu ja kuntoilu
                                                1. Keskustelu24
                                                2. LukasWiltzon
                                                1. Keskustelu24
                                                2. LukasWiltzon

LukasWiltzon

LukasWiltzon profiilikuva
                                                Joulu 2024
                                                Vapaa kuvaus

Oletko 100% varma, että pääsisit Taivaaseen, jos kuolisit tänään? Haluatko elää ikuisesti? Näin se onnistuu: https://www.youtube.com/watch?v=SApM-HaFo60

Liittynyt 5 v sitten
                                                Muokkaa profiilia
                                                5 aloitusta · 244 kommenttia
                                                Uusimmat aloituksetAloituksetSuosituimmat aloituksetSuosituimmatUusimmat kommentitKommentit
                                                • Kuuntelitko tuon aloituspostauksen saarnan?22.11.2025 04:45
                                                • Mihin jakeeseen viittaat? Yleensä nämä "jos jakeet" ovat preskriptiivisiä jakeita, joissa vain kuvaillaan sitä, miten aidot uskovat toimivat.

Tällä videolla selitetään evankeliumi selkeästi:
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=yJTh1fbpfmk22.11.2025 00:40
                                                • Katsoitko videon?22.11.2025 00:11
                                                • Tästä voit katsoa tuon saman saarnan (ilman suomenkielistä tekstitystä) YouTubesta:
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=qqu7jlbSKIg13.11.2025 02:51
                                                • Se, että joku asia on vaikea ymmärtää, ei tarkoita sitä, että tuo kyseseinen asia ei ole totta.13.11.2025 01:36
                                                • Miksi kysymys Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä on niin tärkeä? Mitä väliä sillä on, onko Jeesus Jumala vai ei? Jeesuksen on oltava Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen (Room. 5:8; 2. Kor. 5:21). Jeesuksen oli oltava Jumala, niin että hän voi maksaa velkamme. Jeesuksen oli oltava ihminen, niin että hän voi kuolla. Pelastus on tarjolla vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen! Juuri Jeesuksen jumaluus on se syy, miksi hän on ainoa tie pelastukseen. Jumaluutensa vuoksi Jeesus julisti: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6).

https://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-Kristus.html19.10.2025 08:06
                                                • Heprealaiskirje on kirjoitettu VT:n ja UT:n välisen muutosajan Jerusalemin seurakunnalle (VT oli tuolloin vielä osittain voimassa, koska osa uskovista oli pelastunut sen aikana), joka koostui pääosin aidoista uskovista, mutta josta löytyi myös ihmisiä, jotka eivät olleet aidosti kääntyneet kristinuskoon. Kirjeen kirjoittaja varoittaa seurakuntaa tälläisten ihmisten läsnäolosta monessa jakeessa ja kehottaa sen jäseniä tarkastelemaan omaa hengellistä tilaansa. Hepr. 3:12 on yksi näistä jakeista. Samankaltaisia tekstejä löytyy myös muista Raamatun kirjoista.

Esim. 2. Kor. 13:5 sanoo näin:

2. Kor. 13:5
                                                  "Koetelkaat teitänne, jos te olette uskossa, kokekaat teitänne: eli ettekö te itsiänne tunne, että Jesus Kristus on teissä? ellei niin ole, että te kelvottomat olette."

"Olenko oikeasti uskossa vai esitänkö vain uskovaa syystä tai toisesta?" Tällaisia kysymyksiä kirjeen kirjoittaja pyrkii seurakunnan jäsenten mielissä herättelemään. Mikään näistä varoitusjakeista ei kuitenkaan opeta, että aidosti uskoon tullut ja vanhurskautettu ihminen voisi menettää pelastuksensa.

Hepr. 3:14 mukaan aidosti Kristuksesta osallisiksi tulleet pysyvät uskossa loppuun asti:

Hepr. 3:14
                                                  "Sillä me olemme Kristuksesta osallisiksi tulleet, jos me muutoin aljetun uskon loppuun asti vahvana pidämme,"

Mikäli joku ei pysy uskossa loppuun asti, niin se on vain ulkoinen merkki siitä, että kyseinen ihminen ei koskaan ollut aidosti uskossa.

Tästä saarnasta löytyy (aloituspostauksen jakeiden lisäksi) monia jakeita, jotka todistavat monin eri tavoin, että pelastusta ei voi menettää:
                                                  https://rumble.com/v6191n5-kerran-pelastettu-aina-pelastettu.html?e9s=src_v1_cbl,src_v1_upp_a15.10.2025 16:37
                                                • Room 11: 20-22 puhuu ihmisryhmistä (pakanoista ja israelista), ei yksittäisistä ihmisistä. Paavali vastaa (Room. 11:19) hypoteettiselle pakana-henkilölle, joka edustaa kollektiivisesti kaikkia pakanoita. Jakeessa 13 tälle "henkilölle" vastattiin taas monikossa, joten jokainen "sinä" tässä luvussa ei ole viesti yksittäiselle uskovalla. Paavali selittää tässä luvussa erillaisia vertauskuvia käyttäen Israelin ja pakanoiden suhdetta/rooleja Jumalan suunnitelmassa. Hän kuvaa kollektiivin yksilönä, monistaa "yksilön" oksiksi, ja vastaa sitten taas "oksille" yksilönä. Jos tätä Paavalin kollektiivin ja yksilön vaihtelua ei pidä mielessä, niin tätä lukua ei ymmärrä oikein.

Room. 11 ei missään kohdassa opeta, että yksittäinen ihminen voi menettää pelastuksensa. Se olisi räikeästi ristiriidassa aloituspostauksen jakeiden kanssa. Raamatusta löytyy monia selkeitä kohtia, jotka opettavat, että pelastusta ei voi menettää. Kryptisempiä Raamatun kohtia tulee tulkita niiden selkeiden valossa, eikä toisin päin.

Maailmassa on Raamatun mukaan vain kahdenlaisia ihmisiä, niitä, jotka uskovat, ja niitä, jotka eivät ole uskoneet:

>Joh. 3:18 "Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainosyntyisen Pojan nimeen."

Aidot kristityt uskovat Jeesukseen elämänsä loppuun saakka.
                                                  14.10.2025 06:36
                                                • "En ole koskaan ymmärtänyt, miten joku voi uskoa noin"

Katsoitko tuon aloituspostauksen videon? Siinä käydään läpi monia raamatullisia argumentteja tämän opin puolesta.

"Raamatussa on niin monia kertomuksia uskosta luopuneista ihmisistä ja niin monta varoitusta luopumisesta ja paatumisesta"

Uskolla voidaan Raamatussa viitata myös oppiin/doktriiniin (esim. Fil. 1:27 ja Juud. 1:3), ei ainoastaan Jeesukseen uskomiseen/luottamiseen pelastus-kontekstissa. Kristitty voi harhautua oikeasta opista johonkin väärään oppiin, mutta kukaan aidosti Jeesuksen uskonut ihminen ei koskaan lakkaa luottamasta Jeesukseen pelastajanaan.

Mikäli joku "kristitty" rupeaa vaikkapa ateistiksi, niin se on ulkoinen merkki siitä, että tämä ihminen ei ikinä ollut aidossa uskossa:
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=7ORZFrFG8Xo

Maailmassa on Raamatun mukaan vain kahdenlaisia ihmisiä, niitä, jotka uskovat, ja niitä, jotka eivät ole uskoneet:

Joh. 3:18
                                                  "Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainosyntyisen Pojan nimeen."

Mitä tuohon kylväjävertaukseen tulee, niin siinäkään ei opeteta, että pelastuksen voisi menettää. Tässä on hyvä video aiheesta:
                                                  https://rumble.com/v5gu2k5-luke-8-the-parable-of-the-sower-pastor-steven-anderson.html?e9s=src_v1_s,src_v1_s_o18.08.2025 23:15
                                                • Haluatko ennemmin viettää ikuisuuden tulisessa järvessä kärsien?12.07.2024 01:25
                                                • En voi enää joutua Helvettiiin. Minulla on jo ikuinen elämä:

Joh. 11:25-26 "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Se, joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?""
                                                  11.07.2024 21:39
                                                • Tulet kuitenkin viettämään ikuisuuden jossakin, halusit tai et.11.07.2024 20:08
                                                • Vaikuttaako ikuinen kärsimys Helvetin liekeissä houkuttelevammalta? Se on se toinen vaihtoehto.11.07.2024 20:06
                                                • Raamattu opettaa ihmisen pelastuvan, vaikka hän ei tekisi yhtään hyviä tekoja, jos hän uskoo/luottaa Jeesukseen pelastajanaan:

Room. 4:4-5 "Mutta työtä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta sille, joka ei tee työtä, vaan uskoo häneen, joka julistaa jumalattoman vanhurskaaksi, luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi."

Gal. 2:16 "Mutta koska tiedämme, ettei ihmistä julisteta vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, mekin olemme uskoneet Kristukseen Jeesukseen, että meidät julistettaisiin vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska mitään lihaa ei julisteta vanhurskaaksi lain teoista."

Yksikään niistä jakeista, joiden ihmiset väittävät opettavan jotain muuta kuin Yksin Uskosta -pelastusoppia, ei niin tee.

Tältä sivustolta löytyy selitys kaikkiin niihin jakeisiin:
                                                  https://www.allthepreaching.com/11.07.2024 19:00
                                                • Sinun pitää vain luottaa Jumalan sanaan:

Hepr. 11:1-3" Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, todiste tosiasioista, jotka eivät näy. Sillä sen kautta annettiin todistus vanhoille. Uskon kautta ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole tullut näkyvästä."

Hepr. 11:6 "Mutta ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen, sillä sen, joka Jumalan luo tulee, täytyy uskoa, että hän on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
                                                  09.07.2024 23:09
                                                • Taivas ja Helvetti ovat molemmat todellisia paikkoja.

Suosittelen katsomaan aloituspostauksen videon, jolla selitetään, miten voit välttää Helvettiin joutumisen.
                                                  09.07.2024 22:54
                                                • Katso sitten vaikka huomenna. Ei se kestä kuin 7 minuuttia.09.07.2024 22:49
                                                • Katsoitko aloituspostauksen videon?09.07.2024 22:41
                                                • Nuo 144 000 ovat VT:n ajan israelilaisia, jotka tulevat takaisin maan päälle kristittyjen ylöstempauksen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=6RsIhkK1DIQ10.04.2024 22:44
                                                • Maininta #16 - Jesaja 65

Jes. 65:9 Vaan johdatan Jakobista siemenen, ja Juudasta sen, joka minun vuorellani asuman pitää; sillä minun valittuni pitää sen omistaman, ja minun palveliani siinä asuman.

Gal. 3:16 Lupaukset ovat tosin Abrahamille ja hänen siemenellensä annetut; ei hän sano: ja siemenille, niinkuin monesta, vaan niinkuin yhdestä: ja sinun siemenessäs, joka on Kristus.

Gal. 3:29 Mutta jos te olette Kristuksen, niin te olette myös Abrahamin siemen ja lupauksen jälkeen perilliset.

Jesaja 65 viittaa Jeesus Kristuksen toiseen tulemiseen, ja tuhatvuotiseen valtakauteen.

Jes. 65:25 Susi ja lammas pitää ynnä laitumella käymän, jalopeura ja härkä yhdessä korsia syömän, ja kärmeet pitää maata syömän. Ei heidän pidä vahinkoa tekemän, eikä turmeleman koko minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.

Jes. 65:22 Ei heidän pidä muiden asua rakentaman, eikä istuttaman muiden syödä; sillä minun kansani päivät pitää oleman niinkuin puun päivät, ja heidän käsialansa pitää vanheneman minun valittuini tykönä.

Luvun ensimmäisen jakeen mukaan, se EI viittaa juutalaisiin hänen kansanansa, vaan pikemminkin uskoviin, jotka eivät ole Israelin kansasta:

Jes. 65:1 Minä etsitään niiltä, jotka ei kysyneet minua; minä löytään niiltä, jotka ei minua etsineet; ja pakanoille, jotka ei rukoilleet minun nimeäni, sanon minä: tässä minä olen, tässä minä olen.

Room. 9:24 Jotka hän myös kutsunut on, nimittäin meitä, ei ainoasti Juudalaisista, vaan myös pakanoista,
                                                  Room. 9:25 Niinkuin hän myös Hosean kautta sanoo: minä tahdon kutsua sen minun kansakseni, joka ei ollut minun kansani, ja minun rakkaakseni, joka ei minun rakkaani ollut.
                                                  Room. 9:26 Ja pitää tapahtuman, että siinä paikassa, missä heille sanottiin: ette ole minun kansani, siellä pitää heitä elävän Jumalan lapsiksi kutsuttaman.

Room. 9:20 Mutta Jesaias on rohkia ja sanoo: minä olen niiltä löydetty, jotka ei minua etsineet, ja olen niille ilmaantunut, jotka ei minua kysyneet.
                                                  Room. 9:21 Mutta Israelille hän sanoo: koko päivän olen minä käteni ojentanut tottelemattomalle ja vastahakoiselle kansalle.

Täten, kun luet Jesaja 65:n kontekstissaan, on selkeää, että se viittaa Jumalan valittuina millenniumin kristittyihin eikä juutalaiseen kansaan.

Matt. 21:43 Sentähden sanon minä teille: Jumalan valtakunta pitää teiltä otettaman pois ja annettaman pakanoille, jotka sen hedelmän tekevät.

Yhteenveto

Termin "valittu" 16:sta maininnasta Raamatussa:

10 viittaa uskovaisiin yleisesti
                                                  2 viittaa uskovaisiin, jotka ovat pakanoita
                                                  1 viittaa uskovaisiin, jotka ovat juutalaisia
                                                  2 viittaa Jeesukseen Kristukseen itseensä
                                                  1 viittaa henkilöön Jaakob, joka oli uskovainen

Näetkö sinä kaavan?

https://ihanjarkevablogi.blogspot.com/2020/08/keita-ovat-matteus-24ssa-mainitut.html20.11.2022 20:51
                                                Edellinen
                                                Sivu 7 / 13

Siirry sivulle

• 1
                                                • 2
                                                • 3
                                                • 4
                                                • 5
                                                • 6
                                                • 7
                                                • 8
                                                • 9
                                                • 10
                                                • 11
                                                • 12
                                                • 13
                                                Seuraava

Osallistu keskusteluun

• Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."8

Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…

• Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttää12

Elämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …

• Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!188

Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…

• Omenamuffinsit - Tämä vinkki saa leivonnaiset sulamaan suussa1

Omenamuffinsit on maistuva tapa saada omenasato talteen. Herkku onnistuu mainiosti myös kaupan omenoista. Mehevät omenamuffinsit syntyvät helposti muokkaamalla tavallista muffinssitaikinaa, et tarvitse herkulliseen lopp…

• Suomi24:n uudistuksia 202672

Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…

Suomi24 Viihde

• Danny, 84, teki hätkähdyttävän ratkaisun – Missä on 25-vuotias Helmi Loukasmäki?Ilkka ”Danny” Lipsanen on musiikkineuvos ja musiikkilegenda.
                                                • Ellinoora saa rajua ryöpytystä TTK:sta – Erityisesti yksi ele saa suomalaisten veren kiehumaanEllinoora on mukana Tanssii Tähtien Kanssa -kisassa.
                                                • Sutinaa TTK-kulisseissa! Nämä kaksi ovat rakastavaiset – Eikä kyseessä ole Erkku ja VeronicaTanssii Tähtien Kanssa on täynnä yllätyksiä.

Stara

• Perheitä pelotellaan lastensuojeluilmoituksellaVerkossa on lukuisia eri tapoja huijata, ja nyt tuohon joukkoon
                                                • Mallorca ryhtyy rajoittamaan turismiaVuosikymmenten ajan suomalaisten matkailijoiden kärkikohteisiin lukeutunut Mallorcan saari ryhtyy nyt
                                                • Muistatko Katri Sorsan? Pyysi tekoälyä tuunaamaan poseerauksiaanMoni suomalainen muistaa vielä kohujulkkis Katri Sorsan, joka täytti viihdelehtien

Etkö löytänyt etsimääsi?

Aloita keskustelu
                                                Suomi24

Suomen suurin keskustelupalvelu

Palvelut

• 24Keskustelu
                                                • 24Treffit
                                                • 24Viihde
                                                • 24Chat
                                                • Hyötylinkit
                                                • Reseptit
                                                • Horoskooppi
                                                • Lainaa

Ohjeet ja palaute

• Palautelomake
                                                • Opastus
                                                • Säännöt
                                                • Keskustelu Suomi24:stä

Kaupallinen yhteistyö

• Auto1 Vaihtoautot
                                                • TV-ohjelmat
                                                • Sanakirja
                                                • Tietosuojaseloste
                                                • Käyttöehdot
                                                • Evästeasetukset

© 2026 Suomi24, osa City Digitalia