Vapaa kuvaus

Towards the Great Midday

Aloituksia

5

Kommenttia

153

1. >>Ilmestyskirja+on+kokonaan+koodikieltä,+jota+meidän+on+turha+yrittää+enää+avata.+Se+jää+ikuiseksi+arvoitukseksi>>Ja+mistähän+nimenomaan+tähän+asiaan+tällainen+varmuus+on+mahtanut+löytyä?
  2. >>Kysymyksesi+pysyy+edelleen+tismalleen+yhtä+hölmönä+kuin+aiemminkin>>Mikäli+Raamattua+ei+olisi+olemassa,+niin+mistä+sinä+olisit+saanut+tietää+tästä+lohduttavasta+lupauksesta,+jonka+mukaan+jumala+on+sovittanut+kaikki+ihmiset+itsensä+kanssa?+Ja+kuitenkin+sinä+samaan+aikaa+myönnät+auliisti+Raamatun+olevan+kuin+seula,+virheitä+ja+ihmisten+vääryyksiä+täynnä.+Jos+sinä+et+osaa+arvostaa+kysymykseni+loogisuutta,+en+minä+sille+mitään+voi.+Voithan+toki+aina+myös+sivuuttaa+minun+kommenttini,+ei+niihin+mikään+pakko+ole+vastata.>>Sinä+raahaat+tuota+ääliöfundamentalismin+laahusta+perässäsi>>Sinä+se+olet+vaan+tykästynyt+tuohon+sanaan,+jota+yrität+nyt+tunkea+joka+paikkaan.+>>Ja+eivätkö+sanomalehdet+tosiaankaan+väitä+sisältävänsä+absoluuttisia+totuuksia>>Kerro+minulle+yksikin+sanomalehti,+joka+aivan+vakavissaan+väittää+esittävänsä+absoluuttisia+totuuksia.+Ellet+ole+huomannut,+tällaiset+ehdottomat+totuudet+kuuluvat+lähinnä++uskonnollisuuden+piiriin.+Tietysti+autoritaariset+diktatuurit+kuten+Pohjois-Korea+toimivat+samalla+logiikalla.+Sinä+väität+löytäneesi+Raamatun+tietyistä+jakeista+itsellesi+elämäntarkoituksen+ja+pelastuksen.+Mikä+sanomalehti+tarjoaa+tällaisia+totuuksia+ihmisille?+Että+tässä+kontekstissa+tuo+rinnastus+ei+ehkä+aivan+toimi.>>Usko+on+uskoa+ja+tieto+on+tietoa>>Mikäli+sinä+ainoastaan+uskot+eikä+tiedolla+ole+merkitystä,+niin+miksi+tähän+kuvioon+Raamatun+Paavalia+tarvittiin?+Voisithan+uskoa+ihan+muutenkin...+toki+voisit+(ainakin+periaatteessa)+uskoa+kokonaan+jonkun+toisenkin+tradition+lupauksiin.+Onko+se+sydämen+ääni,+joka+sinulle+kertoo+totuuden+näissä+asioissa?+Kun+et+ole+mistään+ilmestyksistä+tai+"jumalan+äänestä"+maininnut+mitään...
  3. >>Ikään+kuin+sinä+sanoisit:+"No,+ok.+Sinä+et+ole+fundamentalisti,+jonka+mielestä+Raamattu+on+erehtymätöntä+Jumalan+sanaa.+Mutta+onhan+sinun+helkkari+soikoon+oltava+fundamentalisti+EDES+SEN+VERRAN,+että+sinulle+muodostuu+ongelmaksi,+MISSÄ+MÄÄRIN+Raamattuun+voi+luottaa>>Niin.+Josko+vielä+uudelleen+yritettäisiin+tätä+kuviota+avata,+kun+sinulla+on+tuo+fundis-vaihde+nyt+pahasti+päällä+ja+yrität+sovittaa+sitä+joka+asiaan+(toki+aivan+ymmärrettävästi,+olethan+vapautunut+vuosikausien+fundamentalistisuudesta).1)+Sinä+olet+antanut+itsesi+ymmärtää,+että+Raamattu+kokonaisuutena+ei+ole+mitenkään+täydellinen,+luotettava+eikä+virheetön+kirjoituskokoelma.+Siellä+on+siis+perusteettomia+julistuksia+ja+katteettomia+lupauksia,+toisin+sanoen+runsaasti+pelkkää+ihmisen+tekstiä.2)+Olet+tehnyt+arvovalintasi+ottaa+erityisesti+Paavalin+tekstit+aivan+erityisen+tosissasi.+Siitä+huolimatta+tämä+kyseinen+Paavalikin+erehtyi+julistuksissaan+täydellisesti,+vaikka+nimenomaisesti+väitti+puhuvansa+Jumalan+nimessä.+Esimerkiksi+1.+Tess.++4:15-173)+Edellisiin+kohtiin+vedoten+olen+esittänyt+sinulle+aivan+loogisen+kysymyksen+(jolla+ei+ole+mitään+tekemistä+fundamentaalisuuden+kanssa):+Millä+perusteella+sinä+tiedät/uskot/olet+päätellyt,+että+JUURI+NÄMÄ+KOHDAT+RAAMATUSTA+OLISIVAT+TOTTA,+MUTTA+KAIKKI+MUUNLAISET+KOHDAT+EIVÄT+OLE+TOTTA?+Koska+Raamattu+ilmiselvästi+sisältää+huomattavan+paljon+monenlaisia+uskottavuusongelmia,+niin+on+aivan+loogista+kysyä,+miksi+Raamatussa+pitäisi+ylipäätään+mikään+olla+kirjaimellisesti+totta?+-+Onko+tämä+ehkä+se+risteyskohta,+jossa+uskova+ihminen+tekee+sen+kuuluisan+uskonloikan+ja+yksinkertaisesti+päättää+heittäytyä?+>>Olet+laatinut+mieleisesi+kristityn+karikatyyrin+etkä+millään+haluaisi+irrottaa+siitä+otettasi>>Mitähän+sinä+tällä+yrität+todistella?+En+minä+ole+sinua+kohdellut+fundis-kristittynä+missään+vaiheessa+sen+jälkeen,+kun+olet+kertonut+miten+sinä+Raamatun+näet.+Älä+ota+kaikkia++kommentteja+vastauksina+Sinulle,+puhun+täällä+ihan+yleisesti+kaikille+palstalaisille.
  4. >>Jos+omasta+mielestäsi+Hesari+on+jossakin+määrin+luotettava+aviisi,+niin+millä+perusteella+voit+päättää,+mikä+osuus+siitä+on+luotettavaa+ja+mikä+osuus+ei?>>Olisit+siis+rinnastamassa+tässä+Raamattua+sanomalehteen?+Ehkä+muutama+huomio+tähän.Ensinnäkään+sanomalehdet+eivät+väitä+sisältävänsä+absoluuttisia+totuuksia.+Ne+eivät+myöskään+esitä+ihmisille+sellaisia+Ainoita+Oikeita+Totuuksia+kuin+mitä+uskonnot+useimmiten+tuputtavat+ihmisille;+näitä+tällaisia+elämän+ja+kuoleman+kysymyksiä,+johon+olisi+olemassa+vain+yksi+oikea+vastaus+(tyyliin+"Jeesus+pelastaa!").+Edelleen,+sanomalehdet+kuvailevat+nykyisiä+tapahtumia,+joihin+ihmisillä+voi+muutenkin+olla+kosketusta+ja+joista+tapahtumista+he+voivat+helposti+saada+tietoa+myös+muista+lähteistä+ja+näin+verrata+ko.+sanomalehden+esittämiä+väitteitä+muuhun+tietämykseen.Raamattu+sen+sijaan+kuvailee+tilannetta+parin+tuhannen+vuoden+takaa.+Nyky-ihmisellä+ei+ole+paljoakaan+pääsyä+tietoja+tarkistamaan;+jäljelle+jää+vain+sokea+usko+Raamatun+teksteihin.+Jotka+Raamatun+tekstit+taas+ovat+(sinunkin+mielestäsi)+virheitä+täynnä.>>Sinä+raahaat+kysymystesi+mukana+kaiken+aikaa+sellaisen+luupääfundamentalistin+laahusta,+joka+seuraa+sinua+vähän+kaikkialle>>Ei,+vaan+olen+kohdistanut+kommenttini+yleensä+uskoville.+Kuten+varmasti+itsekin+tiedät,+suurin+osa+Raamattuun+tosissaan+uskovista+ei+kykene+suhtautumaan+tuohon+kirjaan+niin+kevyen+arkisesti+ja+valikoivasti+kuin+sinä+kykenet.+Sinulle+vastatessani+olen+kyllä+sisäistänyt,+että+sinä+et+ole+fundamentalisti.+Siksi+olen+lähestynyt+sinua+lähinnä+tällä+kysymyksellä:+jos+Raamattu+on+mielestäsi+suurimmaksi+osaksi+ihmisten+virheellisiä+kirjoituksia,+niin+miten+sinä+voit+luottaa+YHTEENKÄÄN+sen+julistukseen?+Miksi+juuri+tuolla+yhdellä+lohduttavalta+kuulostavalla+Korinttilaiskirjeen+julistuksella+olisi+tässä+reaalimaailmassa+katetta+yhtään+sen+enempää+kuin+millään+muullakaan+Raamatun+sisältämällä+julistuksella?