Vapaa kuvaus

Towards the Great Midday

Aloituksia

5

Kommenttia

153

1. >>Ei+Jeesus+opettanut+mistään+helvetistä.+Nyt+sä+potkit+olkiukkoa.+Helvettikäsite+on+lainattu+jostain+helvetin+pakanamytologiasta>>Hehhee,+tervehdys+sullekin!+Taidettiin+tuossa+taannoin+jo+toisessa+ketjussa+tästä+aiheesta+vähän+keskustellakin.>>Näkisit+edes+pikkuisen+vaivaa+noiden+helvettikohtien+alkukielisten+merkitysten+suhteen+etkä+jauhaisi+tuommoista+halpahintaista+hevonpaskaa>>Sinä+itse+saatat+olla+helvetinpelosta+vapaa,+ja+oikein+hyvä+niin.+Se+mitä+sinun+tulisi+kuitenkin+ymmärtää,+on+se+että+nostan+näitä+aiheita+esiin+YLEISELLÄ+TASOLLA.+Kuten+tiedät,+huomattava+osa+kristityiksi+uskoviksi+itsensä+mieltävistä+ihmisistä+yhä+edelleen+uskoo/pelkää+jollain+tasolla+helvetti-oppia.+Me+pääsimme+sinun+kanssasi+jonkinlaiseen+kompromissiin+aiheesta.+Mutta+aivan+samaa+mieltä+en+ole+kanssasi+siitä,+mitä+Raamatun+teksti+sanoo+ja+mitä+se+ei+sano+helvetistä.+Tuo+esittämäsi+on+_sinun+tulkintasi_+asiasta.+En+tässä+kohtaa+nyt+viitsi+tuoda+esiin+raamatullisia+perusteita+sille,+miksi+katolilaiset+saattoivat+opettaa+ikuista+helvettiä+Raamatusta,+koska+edellisessä+keskustelussamme+toin+käsittääkseni+riittävän+selkeästi+noita+nimenomaisia+kohtia+esille.>>Se,+että+sä+jauhat+loputtomiin+jostain+kuolemattomista+madoista>>Loputtomasti?+Tässä+ketjussa+mainitsin+asian+tasan+yhden+kerran.+Ja+madoista+en+sanonut+sanaakaan;+sen+sijaan+Sinä+pelmahdit+paikalle+jankuttamaan+samaa+asiaa.+Miksi+et+ottaisi+asiaa+sillä+tavalla+katsoaksesi,+että+meillä+kahdella+on+yhteinen+tavoite:+auttaa+ihmisiä+pääsemään+turhista+uskonnollisista+peloista+eroon.+Sinua+ei+koske+helvetinusko,+minä+taas+olen+vapaa+koko+tarinasta.+Mutta+joka+tapauksessa,+se+mikä+meillä+on+kanssasi+yhteistä:+näemme+jotakin+moraalitonta+näissä+tarinoissa...>>Jeesuksen+suuhun+tungettu+helvetti-idea+on+täysin+järjetön+ja+tekee+hänestä+jakomielitautisen>>Samoin+kolmiyhteinen+jumalakäsitys+tekee+jumalasta+jakomielitautisen.+Toki+en+ole+lainkaan+varma,+uskotko+sinä+kolminaisuuteenkaan.+Mutta+yleisesti+ottaen:+uskonasiat+eivät+ole+aina+kovin+loogisia.+Useimmiten+ne+saattavat+arkikatsannossa+ja+tavan+logiikalla+näyttää+jakomielitautisilta.+Se,+ovatko+ne+tosiasiassa+jakomielitautisia,+jää+jokaisen+omaksi+harkittavaksi.Mikäli+haluat+ottaa+varsinaisesti+kantaa+tämän+aloituksen+aiheeseen,+niin+kommentoi+ihmeessä+aloituksessa+esitettyjä+raamatunkohtia,+tai+joitakin+näitä+muita+moraalisia+ongelmia,+joita+Raamattu+on+väärällään:https://www.evilbible.com/
  2. >>Jotkut+Uuden+testamentin+kirjoittajat+pitävät+Vanhan+liiton+jumalakäsitystä+tietämättömyytenä>>Tästä+huolimatta+useat+Uuden+testamentin+kirjoittajat+viittasivat+sekä+vetosivat+Lakiin+ja+Profeettoihin.+Myös+UT:n+päähenkilön+väitettiin+vedonneen+useasti+Vanhan+testamentin+tapahtumiin+ja+puhuneen+täytenä+totena+esimerkiksi+Nooan+ajan+tulvasta,+jossa+Jeesuksen+Isä+massamurhasi+käytännössä+katsoen+koko+tuolloin+eläneen+ihmiskunnan.Vaikka+juutalaisuus+ja+kristinusko+ovat+kaksi+eri+uskontoa+eri+aikakausilta,+niin+kyllä+viimeksi+mainittu+rakentuu+vahvasti+ensinmainitun+varaan.+Ne+ovat+osa+Yhtä+suurta+judeokristillistä+Kertomusta,+vaikka+tuossa+kertomuksessa+paljon+sisäisiä+ristiriitaisuuksia+onkin.>>Jos+hetkenkin+pohtii,+mitä+on+varjo>>Hah!+On+tosiaan+helppoa+nähdä,+kuinka+näitä+kaikkia+Lähi-Idän+aavikko+uskontoja+riivaa+sama+jungilainen+varjo,+primitiivisen+ihmiskunnan+kollektiivinen+Varjo.+>>Vanhan+testamentin+heimojumalalla+ole+paljoakaan+tekemistä+Kristuksen+paljastaman+Jumalan+kanssa>>Paljon+on+näillä+eroa,+mutta+myös+jotakin+samaakin.+Esimerkiksi+Jeesuksen+(ja+"rakkauden+apostoli"+Johanneksen)+opettama+käsitys+helvetistä+jatkaa+Vanhan+liiton+jumalan+kostonkierrettä.+Eli+vaikka+Jeesuksen+moni+opetus+kohosikin+moraalisesti+VT:n+Jumalan+näkemysten+yläpuolelle,+löytyi+hänenkin+monista+opetuksista+ja+vertauksista+lopulta+vaatimus+väkivallasta.+Raamatun+mukaan+konfliktitilanteet+tulee+aina+viime+kädessä+ratkaista+väkivaltaisesti+eli+siten,+että+voimakkaampi+jyrää+toisinajattelijat+pois+näyttämöltä.
  3. >>Niin,+miksei+näistä+enemmän+puhuta?+Miksei+näistä+saada+artikkeleita+sanomalehtiin,+että+tavallinenkin+kansa+tietäisi,+miten+saatanallisia+asioita+se+kirja+sisältää>>Kyllähän+näistä+on+viimeisten+muutaman+vuosikymmenen+aikana+puhuttukin+aina+enenevässä+määrin.+Kirkon+yhteiskunnallinen+valta-asema+on+ollut+johdonmukaisesti+laskusuunnassa,+ja+myös+lainsäädäntö+on+hiljalleen+muuttunut+tasa-arvoisempaan+eli+ihmisyksilöä+huomioivampaan+suuntaan.+Erilaisuuden+salliminen+on+yksi+yhteiskunnan+moraalin+mitta.Tietysti+ihmisoikeuksiin+liittyen+täällä+skandinaviassa+asiat+ovat+erityisen+hyvin+suurimpaan+osaan+maailmaa+verrattuna.+Mutta+aina+niitä+fanaattisesti+uskovia+ryhmittymiä+sekä+dogmaattisia+liikkeitä+vain+jostain+riittää;+valtakirkon+vallan+hupenemisen+myötä+kristillisyyden+kenttä+on+pirstaloitunut+pienempiin+kuppikuntiin,+seurakuntiin.+Tällaisissa+kuplissa+laumauskon+sakeus+voi+olla+todella+käsinkosketeltavaa.+Lisäksi+on+hyvä+erottaa+ihmisen+henkilökohtainen+usko+ja+dogmaattiset+uskonyhteisöt+toisistaan.+Sinänsä+se+ei+ole+keneltäkään+pois,+jos+ihminen+saa+omista+uskomuksistaan+voimaa+ja+merkitystä+elämäänsä.+Kokonaan+toinen+asia+on+jäseniään+painostavat+ja+kontrolloivat+kirkkokunnat+ja+muut+uskonauktoriteetit.+Ja+kuten+ollaan+havaittu,+Isosta+Kirjasta+löytyy+paljon+sellaista+materiaalia,+jolla+voidaan+oikeuttaa+melko+lailla+mitä+hyvänsä.+Tässä+linkki+varsin+kattavalle+sivustolle,+linkkiä+SAA+JAKAA!https://www.evilbible.com/>>Esim,+niilläkään,+jotka+itseään+uskovaisiksi+nimittävät,+ei+ole+näistä+mitään+tietoa>>Väittäisin+kyllä,+että+suurimmalla+osalla+on+ainakin+jonkinlainen+tieto.+Raamattu+on+sen+verran+yleinen+teos,+että+se+löytyy+yhä+edelleen+lähes+joka+kodista.+Jokaisella+ihmisellä+-+niin+ateistilla,+agnostikolla+tai+jollakin+tavalla+uskovalla+-+on+vapaa+pääsy+lukemaan+Raamattua.+Nykyään+netti-aikana+kaikki+on+vielä+entistä+helpompaa.+Että+se+on+kyllä+aivan+uskovasta+itsestään+kiinni,+mikäli+hänellä+ei+olisi+tietoa+siitä+mitä+Raamatussa+lukee...+toki+minä+ja+monet+muut+autamme+paikkaamaan+tällaisia+mahdollisia+aukkoja+sivistyksessä,+hehhee>>Sinun+täytyy+tuntea+raamattua+joltisestikin,+niin+että+oletko+lukenut+sen+kokonaan?>>On+luettu+etu-+ja+takaperin,+ja+vieläpä+useammasta+eri+näkökulmasta+käsin.
  4. >>Minähän+en+TIEDÄ+Kristuksen+olevan+totta,+vaan+uskon>>Tämä+kiteyttääkin+asian+hyvin.+Olet+oman+elämäsi+tietä+kulkiessasi+tullut+tajuamaan+sen+mitä+usko+todella+on.+Tuollaista+minä+kutsuisin+terveeksi+uskonnollisuuden+ilmentymäksi.Kuten+varmasti+hyvin+tiedät,+valitettavan+monet+kristityiksi/uskoviksi+tunnustautuvat+ovat+aivan+kokonaan+unohtaneet+uskon+merkityksen;+sen+sijaan+he+tietävät+ja+julistavat.+Vain+heillä+on+Totuus,+ja+helvettiin+jokainen+joka+ei+usko+samalla+tavalla+kuin+he!>>Toisaalta+väitän+(tietäväni),+että+jos+Kristus+nousi+kuolleista,+Hänen+on+oltava+totta+ja+vieläpä+perimmäinen+todellisuus>>Kyllä.+Mutta+tuossa+on+kyse+jostakin+aivan+muusta+kuin+klassisesta+totuusväittämästä.+Se+on+totta+Sinulle.+Tuo+totuus+ei+tarvitse+tuekseen+objektiivisia+todisteita,+ja+mikä+ehkä+kaikkein+kauneinta+tässä+keskustelussa:+sinä+auliisti+myönnät+kritiikin+edessä,+että+sinulla+ei+ole+objektiivisia+todisteita+uskosi+kohteesta.+Sinulle+riittää+oma+uskosi.>>Itselleni+evankeliumi+sellaisena+kuin+Paavali+sitä+julistaa,+on+koko+Raamatun+ylin+auktoriteetti.+Eli+ei+siis+Raamattu+itse+(mitä+ihmettä+se+edes+tarkoittaisi>>Taidatpa+hyvinkin+tietää,+mitä+Raamatun+tekstin+nostaminen+ylimmäksi+auktoriteetiksi+tarkoittaa.+Viittaan+mainitsemaasi+kolmeenkymmeneenviiteen+vuoteen,+ja+ennen+kaikkea+siihen,+että+sinä+olet+vihdoin+vapauttanut+itsesi+epäterveestä+uskonnollisuudesta.+Sellaisesta+kollektiivisesta+systeemistä,+jossa+Viralliset+Opit+jyräävät+ja+jossa+yksilön+oma+usko+ei+ole+kovinkaan+vahvaa+valuuttaa.
  5. >>Tuossa+ei+luetteloida+kyseisenlaisia+kirjoituksia+vaan+korostetaan+Jumalan+henkeyttämien+kirjoitusten+hyödyllisyyttä+(mistä+lienee+lupa+päätellä,+että+kirjoitukset,+joita+Jumala+EI+ole+inspiroinut,+eivät+ole+välttämättä+hyödyllisiä)>>Toki+näin.+Sitten+jää+enää+jäljellä+se+kysymys,+että+kuka+ja+millä+valtuudella+osaa+kertoa+mikä+osa+Raamatun+kansien+välistä+on+jumalallista+ilmoitusta+ja+mitkä+osat+eivät+ole.>>Eikä+tuossa+toki+väitetä+Jumalan+automaattikirjoituttaneen+esim.+kokonaisia+kirjeitä+Raamattuun>>Eli+sinun+näkemyksesi+mukaan+Raamatun+kansien+välistä+löytyy+myös+pitkiä+pätkiä+pelkkiä+ihmisten+kirjoituksia?+Hyvä,+olen+itse+samaa+mieltä...+Sillä+pienellä+erotuksella,+että+minun+nähdäkseni+tuon+kanonisoidun+Kirjan+kansien+välistä+ei+löydy+mitään+ihmistä+korkeampaa.>>Eikä+ylipäätään+missään+kohtaa+Raamattua+puhuta+TÄYDELLISESTÄ+VIRHEETTÖMYYDESTÄ+minkään+sellaisen+yhteydessä,+missä+ihmiset+ovat+sohlaamassa>>No+itse+asiassa+Ilmestyskirjassa+on+kyllä+jotain,+mistä+jotakin+tuonsuuntaista+voisi+päätellä..."Minä+olin+hengessä+Herran+päivänä,+ja+kuulin+takaani+suuren+äänen,+ikäänkuin+pasunan+äänen,+joka+sanoi:+"Kirjoita+kirjaan,+mitä+näet,+ja+lähetä+niille+seitsemälle+seurakunnalle"+-+Ilmestys+1:10,+11"Minä+todistan+jokaiselle,+joka+tämän+kirjan+profetian+sanat+kuulee:+Jos+joku+panee+niihin+jotakin+lisää,+niin+Jumala+on+paneva+hänen+päällensä+ne+vitsaukset,+jotka+ovat+kirjoitetut+tähän+kirjaan;+ja+jos+joku+ottaa+pois+jotakin+tämän+profetian+kirjan+sanoista,+niin+Jumala+on+ottava+pois+sen+osan,+mikä+hänellä+on+elämän+puuhun+ja+pyhään+kaupunkiin,+joista+tässä+kirjassa+on+kirjoitettu"+-+Ilmestys+22:18,+19Toki+nuo+kohdat+koskevat+ainoastaan+Johanneksen+Ilmestystä.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+mainita+"täydellistä+virheettömyyttä",+mutta+kyllä+siellä+aika+monessa+kohtaa+tuodaan+esiin+ajatus+Jumalan+henkeytyksestä.+Ja+Vanhan+testamentin+puolella+Jumalan+suuhun+on+laitettu+sanatarkasti+pitkiä+lauseitakin+liittyen+naapurikansoille+kostamiseen+ja+muuhun+Jumalan+pyhittämiseen...+Pelkkiä+ihmisten+juttuja+nämäkin+sinun+mielestäsi?Jos+näin,+niin+MIKÄ+OSA+RAAMATUSTA+olisi+jumalallista+ja+mikä+osa+ei+?+Miten+sinä+osaat+erotella+tämän?