Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Sitoutunut+tai+rakastunut+ihminen+ei+halua+muita,+vaikka+ei+olisi+rajoja.+Unohdat,+että+sama+koskee+suhdetta,+jossa+on+sovittu+keskinäisestä+uskollisuudesta.+Ei+sillonkaan+halua+muita.+Vapaa+suhde+tarkoittaa,+että+muita+saa+olla.+Vapaa+suhde+EI+tarkoita,+että+muita+silti+olisi.+Jos+rajoitteita+ei+ole,+eikö+se+nimeen+omaan+ole+vapaa+suhde?+Yksi+ero+noissa+on.+Ilman+rajoja+saa+halutessaan+panna+ketä+haluaa+tai+aloittaa+uuden+suhteen+koska+vaan+salaa+tai+avoimesti.+(Eikä+siinä+ole+mitään+väärää+silloin).+Suhteessa+jossa+on+sovittu+uskollisuudesta+tai+vapaudesta,+ihminen+voi+tehdä+täysin+samoin.+Se+ei+vain+ole+hyväksyttävää+keskinäisen+sopimuksen+suhteissa.+Eikä+ketään+voi+parisuhteessa+voi+väkisin+pitää+tai+omistaa,+eli+lähteä+voi+vaikka+olisi+yhteisiä+sääntöjä.+Sinänsä+se+ettei+ole+sopimusta+ei+muuta+perusasetelmaa+mitenkään:+suhde+kestää+ja+jatkuu+vain+jos+kummankin+perustarpeet+täytyy+tyydyttävästi+pitkällä+aikavälillä.+Iso+osa+pettämisestä+ja+suhteen+ulkopuolelle+tapahtuvasta+rakastumisesta+johtuu+siksi,+että+perustarpeissa+on+useita+isoja+aukkoja.+Perustarpeiden+vajeen+takia+ihminen+on+altis+ihastumaan.+Itse+olen+tyytyväisempi,+että+suhteessa+on+selvät+rajat.+En+tarkoita+sillä+kontrollointia+tai+naimisiin/kihloihin+menoa+tai+pikkuasioiden+vääntämistä+vaan+suuria+linjoja.+Ulospäin+näkyvä+sitoumus+ei+merkitse+vaan+se+henkinen+ja+sisäinen.+Ja+väitän,+että+itselläni+kun+tietää+toisen+olevan+tosissaan+ja+haluavan+vain+minut,+suhteeseen+panostaa+enemmän+kuin+johonkin+satunnaiseen+säätämiseen.+Se,+että+suhteessa+on+turvallinen+olla+ja+tulee+hyväksytyksi+itsenään,+ovat+tärkeitä+arvoja.
  2. Parisuhteet+on+helpompia+kun+on+kokemusta,+kun+tuntee+itsensä+ja+valitsee+ihmisen,+jonka+kanssa+on+syvät+tunteet+molemmin+puolin,+jonka+kanssa+luonne+osuu+hyvin+yhteen.+Lisäksi+tarvitaan+keskinäistä+arvostusta++ja+samaa+aaltopituutta+ja+paljon+muutakin.+Olen+taas+siinä+mielessä+eri+mieltä,+että+parisuhteessa,+siis+jos+haluaa+sen+kestävän,+pitää+pystyä+ja+myös+haluta+puhua+asioista.+Aina+se+ei++ole+helppoa!+Jos+lataa+panoksia+maton+alle,+kyllä+ne+sieltä+räjähtää+esiin+ennen+pitkää.+Jos+vaikka+jostain+loukkaantuu,+pitää+se+ottaa+esiin+ja+sanoa+asia+suoraan+(taidan+tässä+ominaisuudessa+olla+enemmän+mies+kuin+nainen).+Eikä+voi+vain+ajatella,+että+toinen+lukee+epämääräisten+rivien+välistä.+Asia+voi+olla+jopa+pohjimmiltaan+myös+väärinymmärryskin.+Tarvitaan+läsnäoloa,+kykyä+kuunnella+aidosti+ja+halua+avautua+pintaa+syvemmälle.+Väkisin+puolisoa+ei+saa+puhumaan+(jää+monologiksi).+Jos+reagoi+johonkin,+vaikka+3+vuoden+selibaatilla+++läheisyysselibaatilla,+ilman+että+vastapuolella+on+mitään+hajua+mistä+on+kyse,+on+parisuhde-+ja+vuorovaikutustaidoissa+paljon+harjoittelun+varaa.+Itselläni+pitkien+erojen+syyt+(3)+on+täysin+erilaisia.+Ensimmäisessä+tunnistan+paljon+mitä+olisi+pitänyt+tehdä+toisin.+Nuoruuden+kokemattomuutta.+Paljon+hyvääkin+oli+ja+nuoruuden+ex+soittaa+n.10-15v+välein+vieläkin+ja+kysyy+olisiko+kiinnostusta.+Ei+ole+löytynyt.+😂+Toisessa+pääsyy+eroon+oli+vakavan+mt-sairauden+puhkeaminen+(eikä+hoitoon+myöntyvyyttä+ollut)+ja+sen+lieveilmiöt+kuten+järjettömät+raivarit+ja++ex:n+itä-eurooppalainen+haaremi.++Ilman+sairautta+eroa+tuskin+olisi+tullut,+luulen.+Tuon+suhteen+jälkeen+olin+myös+2v+yksin+ennen+kuin+lähdin+ulos+miehiä+katsomaan.+Silti+se+vaikutti,+että+taisin+etsiä+alitajuisesti+korostetun+rauhallista,+staattista,+vähän+ilmaisevaa+ja++reagoivaa+miestä.+Vikassakin+suhteessa+oli+myös+hyvää,+vaikka+ero+oli+oikea+ratkaisu.+Jos+eron+syy+olisi+aina+sama,+olisi+helpompi+löytää+yhteinen+tekijä+itsestään+muuta+kuin+että+olen+ollut+liian+ennakkoluuloton+optimisti+suhteeseen+lähtoessä+(vahvuus+ja+heikkous).+Löydätkö+sinä+itsesi+aina+samanlaisesta+lopusta?
  3. Omalla+kohdalla+aikaisemmat+pitkät+suhteet+on+olleet+hyvinkin+aktiivisia,+eikä+kummallakaan+ole+ole+ollut+haasteita+halun+vähenemisen+kanssa.+Silloin+olisin+sanonut,+kuten+sinä+nyt+sanot:+”+Itelle+ainakin+nimenomaan+tunneyhteys,+ylipäänsä+vuorovaikutus+ja+hyvä+kommunikointi+on+tärkeää+parisuhteessa,+kantavat+elementit+ei+seksi.+Ilman+seksiä+pärjään+hyvin,+ilman+tuota+muuta+läheisyyttä+ja+tunneyhteyttä+heikosti.+”+Kun+on+oikeasti+ollut+pakotettu+elämään+kuin+nunna,+olen+vaihtanut+mielipiteeni!!!+Kyllä+seksillä+on+parisuhteessa+iso+merkitys,+kun+se+puuttuu+kokonaan.+Oma+tunteeni+ex+kohtaan+pysyi+aika+pitkään,+vaikka+suhde+oli+huono.+Mutta+tilanteen+pitkittyessä+ja+kun+tunneyhteys+koko+ajan+kärsi+nälkää,+eikä+ex+reagoinut+hätähuuutoni+millään+lailla+(en+voi+hyvin+sellaisessa+suhteessa),+alkoi+rakkauteni+kuihtua+vähitellen+pois.+Ero+oli+minulle+helppo,+koska+olin+ollut+jo+2-3v+valmis.+Ex+taas+ei,+hönestä+kaikki+oli+ihan+normaalisti.+Nyt+välimme+on+ok+ja+lapsen+asiat+hoituu+sutjakkaasti+ja+keskinäinen+arvostus+on+palanut.+Voisin+siis+tiivistää:+harkittu+ero+ei+ole+aina+pahasta.
  4. Voin+kertoa,+että+huonomminkin+voi+olla….Itselläni+tuli+raja+vastaan,+kun+monta+vuotta+olin+100%+aloitteen+tekijä+halauksessa,+kosketuksessa,+seksissä+ja+vastaanotto+oli+19+pakkia/20++lähestymistä.+Ja+tähänkin+tilanteeseen+jätin+puolet+omista+hetkistä,+jolloin+olisin+kaivannut+lähelle+ilmaisematta,+koska+yritin+välttää+painostamatta.+Ex+olisi+sitä+mieltä,+hänen+haluissaan+ei+ole+mitään+vikaa+eikä+muutenkaan+ole+mitään+ongelmaa+eikä+keskusteltavaa.+2-3v+jälkeen+sanoin+että+menetän+naiseuteni,+jos+jatkan+tätä,+enkä+halua+missään+nimessä+ahdistaa+ja+tästä+lähtien+hän+saa+tehdä+aloitteet+sekä+läheisyyteen+ja+seksiin.+Siihen+se+sitten+loppui.+😂+Kolmen+vuoden+saldo+oli+yksi+taputus+olalle+kun+olin+tukenut+hänelle+vaikeassa+tilanteessa.+Laskin+vain+päiviä,+koska+pienin+on+riittävän+iso,+jotta+ei+kärsi+liikaa+vuoroasumisesta.+Jos+olisin+ollut+lapseton+sinkku,+en+tietenkään+olisi+jäänyt+alkua+pidemmälle.+Kun+on+lapsia,+joutuu+tasapainoilemaan+eri+asioiden+kesken.+Ironista,+elämäni+pisin+selibaatti+on+parisuhteessa+(moraali+ei+anna+pettää).+Ja+siitä+olen+tyytyväinen,+että+olen+malttanut+käsitellä+vanhat+asiat+liiankin+puhki+(ei+aiheuta+enää+tunnereaktioita),+enkä+ole+lähtenyt+paikkaamaan+vajetta+millään+älyttömällä+bilettämisellä+tai+miessekoilulla.+Sorry,+meni+vähän+henkilökohtaiseksi+osat+jutut,+mutta+tykkään+puhua+asioista+mielummin+avoimesti.+Pitäisi+nyt+kyllä+ruveta+nukkumaan.+Hyvää+Yötä!
  5. Ex+suhteessani+aika+sama+tilanne.+Kun+toinen+tuli+kotiin,+hyvä+että+edes+tervehti+ja+hävisi+autotalliin++tai+makkariin+ovi+kiinni+ja+palasi+23-01.+Ex+osaa+kyllä+keskustella,+älykäs+ja+keskustelutaitoinen+ihminen,+mutta+ei+vaan+kokenut+tarvetta+ekan+2-3+vuoden+jälkeen+puhua+muusta+kuin+työstään+tai+lapsen+asioita.+Eikä+kokenut+tarvetta+henkiseen+tai+fyysiseen+läheisyyteen+oikeastaan+millään+tasolla.+Eikä+tunneyhteyteen+sillä+tavalla+kuin+itse+sen+ymmärrän.+Liian+monta+vuotta+jaksoin+ja+yritin.+Ja+samaan+aikaa+olin+itse+totaalisen+vailla+monia+perustarpeita.+Jos+olisin+vielä+jäänyt+pidempään,+olisin+katkeroitunut+ja+kadottanut+itseni+ja+naiseuteni.+Hänelle+tunneyhteys+oli+sitä,+että++kuuntelin+läsnäollen+selostuksia+mitä+oli+töissä+tehnyt+1-2+krt/kk.+Itse+taas+tarvitsen+päinvastaista+suhdetta:+ollaan+paljon+lähellä,+kosketaan+paljon,+jaetaan+asioita,+jutellaan,+jaetaan+tärkeitä+asioita,+tuetaan+toista,+tehdään+yhdessä+tai+lasten+kanssa++juttuja+ja+erillisyyttä+saa+sitten+tasapainoksi+omilla+harrastuksilla+ja++omalla+elämällä+(työ,+ystävät,+oma+aika).+Tarvitsen+molemmat+puolet!++Nyt+on+helppo+nähdä+reilu+2v+erosta,+että+perustarpeemme+oli+aivan+LIIAN+erilaisia.+Alussa+kyselin+paljon+mikälaisena+ex+näkee+itsensä+ja+mitä+haluaa+parisuhteelta.+Se+omakuva+oli+hyvin+kaukana+siitä+minkälainen+hän+arjessa+puolisona+oli+ja+halusi+olla.+Ex+on+ääriujo+introvertti+ja+aika+pitkään+luulin,+että+hän+tarvitsee+vain+aikaa+ollakseen+oma+itsensä,+vaikkei+se+siitä+ollutkaan+kyse.+Ymmärrän+siis+oikein+hyvin,+mitä+sinulle+palata+tarjoaa!+Ja+ymmärrän+sen,+että+hyvissä+suhteissani+tarvitaan+erillisyyttä,+mutta+jos+joutuu+jakamaan+ajan+työn-lasten-puolison-kotitöiden-oman/omien+harrastusten-ystävien-omien+vanhempien-+oman+ajan+kesken,+on+siinä+jo+aika+niukasti+aikaa+S24+ellei+jätä+puolisoa+tai+muita+omia+juttuja+pois.