Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. " Jumala on suuri, vai onko? " - tiedustelee bushmanni meiltä muilta kirjolittajilta.

EI, JUMAKA EI OLE ISO VAAN ON NIIN PIENI, ETTÄ MAHTUU BUSHMANNIA YMPÄRÖIVÄN MUURIN HIUSHALKEAMASTA SISÄÄN

Jumala ei myöskään asustele tavoittamattomassa ylhäisydyessä, vaan niin alhaalla, ettei kukaan muu niin alas edes voisi vajota. Raamattu on tosi näissäkin asioissa, sillä kukaan ei koskaan voisi tuonkaltaista satua keksiä ja eihän sellainen satu edes myisi. Todellisuus on tarua ihmeellisempi.

Fil.2:5
    Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
    6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
    7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
    8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

Hepr. 2:7
    Lyhyeksi aikaa sinä asetit hänet enkeleitä alemmaksi, mutta sitten seppelöit hänet kirkkaudella ja kunnialla,

Hepr. 2:9
    Sen kuitenkin näemme, että tuo "lyhyeksi aikaa enkeleitä alemmaksi asetettu", Jeesus, on kuoleman tuskat kärsittyään "seppelöity kirkkaudella ja kunnialla". Armollisen Jumalan tahto näet oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta.

Jes. 57:15
    Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.
  2. Baskeri aloutuksessaan kyselee itseltään, vai muiltako: " MIKSEMME HYVÄKSY ADVENTISTEJA? "

Baskeri toteaa itsestään - ja adventisteistakin - erityisesti mm. seuraavaa:

1. " Normina yleensä pidetään sitä, voiko ihminen yhtyä kolmeen vanhan kirkon uskontunnustukseen. Jos hän voi, hän on kristitty. Adventistit voivat. "

2. " Nuorena oikeaoppisuuden kiihkossani tunsin palavaa, lakihenkistä halua käännyttää muita, kuten meillä viidesläisillä on usein tapana, "

3. " Adventisteissa on paljon mielestäni väärää oppia ... "

4. " Adventisti on minulle rakas veli tai sisar Kristuksessa.
    Näitä ihmisiä on aikaisemmin lähelläni ollut, nyt ei ole. "

ENSIMMÄISEEN Baskerin väittämään toteaisin, etten ole koskaan kuullut ainakaan johtavien adventistien yhtyvän "vanhan kansan" uskontunnustuksiin kaikilta osin ja silti pidän uskovaisia adventisteja "normien mukaisina" kristittyinä yksilöinä.
    ( http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ekumeeni.html )

Opinkohdista voi olla eri mieltä ja silti olla yhtä ja aidossa uskossa.

TOISEEN baskerin väittämään - siihen että hän on viidesläinen ja että on käännyttäjä - toteaisin, että eiköhän niin adventistien kuin viidesläisten ja joka uskovan tulisi käännyttää ihmisiä kuoleman teiltä elämän tielle.

KOLMAS baskerilainen väitös: "Adventisteissa on paljon väärää oppia".
    Tuohon sanosiin, että eiköhän viidesläisissäkin ole paljon väärää OPPIA ja meissä kaikissa. Mutta ei väärä oppi ole edes niin paha kuin väärä asenne ja esim. rakkaudettomuus. Meillä ei ole taistelu opettamista vastaan vaan väärää ELÄMÄÄ vastaan. Sanoohan Jeesus itsekin sen, että oikein eläminen on kaiken aja o ... -->

Matt. 23:3
    Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

NELJÄNNEKSI baskeri valittaa, että ennenvanhaan oli, mutta nykyajassa ei hänen elämänpiirissään ole mukana adventisteja.

Se oh huono juttu, sillä uumoilen, että se on hänestä itsestään kiinni. ehkä adventisti ei viihdy hänen seurassaan, kenties vaistoaa joko tekopyhyyttä tai ylemmyydentunnetta. Ellei sitten äitelää mielistelyä, joka on todellakin etovaa.

Puntaroi aloittajan esitystä,
    Antti
  3. Aloittaja:
    ### Mooseksen laki - vaiko armoliitto? ###

Armoliitto on niille - avautuu niille - jotka tahtovat noudattaa Moosesta, mutteivät voi.
    Se mitä jää uupumaan - ja se on paljon - sen armo peittää, sillä Jeesus täytti kaiken lain ja rakkauden lain. Joka tunnustaa täydellisen mahdottomuutensa ja kuitenkin tahtoo vain hyvää tehdä sekä rakastaa - se saa armon. Ja niin on, että armahdettuna, levosta käsin, voi paljon enemmän kuin pinkottamalla väkisin, hampaat irvessä, vailla rakkauden häivääkään.

Tuhlaajapojan veli oli lainkiivailija - siksi rakkaudeton ja onneton ja kelvoton.

LUUKAS 15.

Tuhlaajapoika ja hänen veljensä
    11 Jeesus jatkoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa.
    12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken.
    13 Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. [Sananl. 29:3]

14 Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. [Sananl. 23:21]
    15 Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi.
    16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.

17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. [1. Kun. 8:47]
    18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. [Ps. 51:6]
    19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.'

20 Niin hän lähti isänsä luo. "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. [Hes. 33:11]
    21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.'
    22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. [Jes. 61:10]

23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa!
    24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla. [Ef. 2:1]
    25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin.

26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä.
    27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.'
    28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä,

29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa.
    30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!'
    31 Isä vastasi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun.

32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'"

antti
  4. Bushmanni on käsittänyt ihan väärin, tapansa mukaan. Jumalalta varastaminen nimittäin on sitä, ettei anna Hänelle. Adventistithan korostavat Jumalalle antamista mm. kymmenysopetuksessaan.

PROFEETTA MALAKIA 3. LUKU

8 Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.
    9 Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.
    10 Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.

11 Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.
    12 Ja teidän onneanne kiittävät kaikki pakanat, sillä te tulette olemaan ihasteltu maa, sanoo Herra Sebaot.
    13 Ynseät ovat teidän puheenne minua vastaan, sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Mitä me olemme puhuneet sinua vastaan?"

14 Te sanotte: "Herran palveleminen on turha; ja mitä hyötyä siitä on ollut, että me olemme hänelle suorittaneet säädetyt tehtävät ja että olemme vaeltaneet murheellisina Herran Sebaotin kasvojen edessä.
    15 Nyt me kiitämme julkeitten onnea. Ne, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ne tulevat raketuiksi. He kiusaavat Jumalaa, mutta pelastuvat."
    16 Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä kunniassa pitävät.

antti