Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. alextahtoo tietää:
    // Miksi ja koska katumus on ok? Mitä sanotte ? //

    OIKEA vastaus on, että katumus on aina paikallaan. Jumalakin "katui tehneensä ihmisen", koska ihminen olisi paha, vaikka hän toki siitä huolimnatta olisi ihmisen luonut ja edeltä tiesikin ihmisen tulevan olemaan paha.

    Niinkuin on kahdenlaisia rukoilijoita - murtuneita / itseään ylentäviä - niin on myös katuvaisia kahta sorttia:

    MATT.21:29 'En minä halua', poika vastasi. Sitten hän kuitenkin tuli toisiin ajatuksiin ja meni.
    30 "Isä meni toisen pojan luo ja sanoi tälle saman. Poika vastasi: 'Menen kyllä, isä', mutta ei mennytkään.
    31 Kumpi näistä kahdesta teki, mitä hänen isänsä tahtoi?" "Edellinen", he vastasivat. Jeesus sanoi: "Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te.

    MATT.27:3 Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille
    4 ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
    5 Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.

    En ymmärrä tuota alexin filosofiaa, kun en ole semmoista opiskellut, mutta katumuksesta jotain tiedän. Katumuksella tavoitellaan anteeksisaamista ja rauhaa Jumalan sekä siinä sivussa omantunnon kanssa.

    Kun kadutaan esim. sitä, että ollaan katkeria toiselle jostain hänen tempauksestaan, niin on mentävä itseensä ja todettava Jumalalle ja itselle, ettei tuo henkilö ole koskaan sitä pahaa minulle tehnyt elikkä ei muistella pahalla. Näin saadaan rauha ja toinen, mahdollisesti vihollinen, saa osan siunauksesta.
    Kiroamisen muodossa heitetyt kivet joudutaan keräämään joskus takaisin, mutta siunaaminen koituu siunaukseksi itsellekin.

    Luuk. 16:9
    Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

    Rikkaan miehen olisi kannattanut hyvillä teollla siunata köyhää koditonta Lasarusta, jottei olisi ajan rajan tuolla puolen joutunut kodittomaksi.
    RIKAS MIES KATUI SIELLÄ, KUTEN MUISTATTE, MUTTA SE OLI MYÖHÄISTÄ. KORTIT OLI JO KATSOTTU KUOLINHETKELLÄ.

    antti
  2. Lapsiasiavaltuutetun mielestä
    avioliittolaki tulee muuttaa tasa-arvoiseksi eli sukupuolineutraaliksi.
    Hän ei näe ongelmaa myöskään adoptio-oikeuden antamisessa samaa
    sukupuolta oleville pareille.
    Kotimaa | Tasa-arvoinen avioliittolaki
    Lapsiasiavaltuutettu ottaa voimakkaasti kantaa tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.
    Avioliittolain muutosta vastustavat perustelevat toisinaan kantaansa
    lapsen edulla. Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila kuitenkin toteaa,
    että ”lapsi tarvitsee perheen”.
    – Yhteiskunnan on tuettava parisuhteen kestävyyttä ja pysyvyyttä
    riippumatta, onko kyseessä samaa vai eri sukupuolta olevien vanhempien
    liitto. Rakkaus on lapsen koti, tälle ei pidä luoda esteitä, tätä pitää
    tukea. Tasa-arvoisen avioliittolain hyväksyminen on lapsen etu, Kurttila
    sanoo tiedotteessaan.

    Lapsiasiavaltuutettu ei näe ongelmaa adoptio-oikeuden
    antamisessa samaa sukupuolta oleville pareille. Hänen mukaansa YK:n
    lapsen oikeuksien sopimus ei aseta estettä avioliiton solmineiden samaa
    sukupuolta olevien yhteiselle adoptiolle.
    – Pidän lapsen näkökulmasta erikoisena nykytilaa, jossa Suomessa
    esimerkiksi yksinäinen mies voi adoptoida lapsen, mutta miespari ei.
    Lapsen kannalta ei ole huonompi vaihtoehto elää perheessä, jossa on
    kaksi vanhempaa, jotka ovat sitoutuneet toisiinsa avioliiton kautta,
    Kurttila arvioi.
    Seksuaalivähemmistöihin kuuluvien lasten kannalta tasa-arvoinen avioliittolaki on viesti yhteiskunnan yhdenvertaisuudesta.
    – Seksuaalivähemmistöön kuuluvan lapsen on saatava kokea olevansa
    täydellinen juuri sellaisena kuin hän on. Lapsille perheen perustaminen
    on tärkeä tulevaisuuden tavoite. Myös seksuaalivähemmistöön kuuluvan
    lapsen on pystyttävä unelmoimaan perheen perustamisesta, avioliitosta.
    Nyt nämä unelmat eivät Suomessa toteudu, Kurttila lopettaa tiedotteensa.
  3. PE-LA ON PAASTO ENNALLEENASETTAMISEN PUOLESTA, MUTTA ...

    Minun kohdallani on myöhäistä taistella perinteisen avioliitto- ja perhekäsityksen puolesta. Silti on ihan kiva, että perinteestä ja ihanteesta muistutetaan. Myös Jeesus paastosi perinteisen avioliiton puolesta ja pahoitteli sitä, että siitä oli luovuttu. Näin soti Jeesus, Matt. 19:7 He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
    8 Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta ALUSTA ei niin ollut.
    9
    Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden
    ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin." On mukava tapella, mutta toisinaan ammutaan taistelutanner tyhjäksi; kaikki lakoon vaan, ja sitten kummastellaan sitä, että silmänkantamattomiin vain autiota tyhjyyttä, ei korvan korvaa näkösällä - voitettiin aatteemme kanssa, mutta menetettiin IHMISET. Pelkään sitä, että kristityt, islam ja Putin yhdistävät voimansa tässä tällä hetkellä maailman tärkeimmässä asiassa: vain hetero on oikeaoppinen - ja suorittavat etnisen puhdistuksen. Jeesus opetti, Matt.13:52 Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta
    varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa." Ei näet voida tukeutua pelkästään vanhaan, kun tahdotaan myös tavoittaa ihmiset. Mitä se hyödyttää, jos olemme oikeassa ja juuri oikeassa olemisen vuoksi menetämme uskottavuuden ja jäämme eristyksiin. Joka tapauksessa, toivotan siunausta ja voitelua niin paastoon kuin asiaan.

    antti
  4. // Lopettakaa jo! Oletteke tietoisia kolmen enkelin sanomasta //
    Muuten ... liko tuo uhkaus?

    Kirjoitit levollisin mielin:
    // hämmästellyt, että kuinka teillä on niin suuri kasvu, kun muut kirkot vain kutistuvat! //

    Kuitenkin virallisesti on näin ...
    "Suomen virallisten tilastojen mukaan adventistien määrä on pikkuhiljaa laskenut 1960- ja 70-lukujen ennätysmääristä nykyiseen noin 3800 jäseneen."
    http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html

    Toki vilpittömästi toivon, että adventtiseurakunnan menestyvät ja kasvavat, mutta ei adventtiliike ole ainoa kasvava, mikäli kasvussa on. Moni ns. uskonliikkeen tai karismaattinen seurakunta on varsin nuorta porukkaa ja lisääntyvää ja innokasta.

    Kolmen enkelin sanomaan viitatessasi lienet korostanut tätä kolmannen enkelin:

    KOLMEN ENKELIN SANOMA
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm.+14:1&rnd=1416688720398

    JOH.ILM.9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
    10
    niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
    11
    Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

    antti
  5. Hei, levollinen, tsemppiä vaan sinulle sinne Savoon ja tri Flinkille myös. Kaikki kristillinen työ on tarpeen ja arvokasta tänä jälkikristillisenä kautena maassamme.

    Tuota noin ... sinun mieltäsi tuskin voimme pahoittaa, sillä emme edes tiedä siniusta mitään, että voisimme henkilöön kohdistaa. Toki rekisteröityyn nimerkkiisi joku voisi jotain pilaa kohdistaa, mutta sinähän olet levollisin mielin ja väität rauhaisana pysyväsikin. En oikein tiedä, miten muka olemme arvojasi loukanneet tai tunteitasi.

    // ette pysty muuttamaan sitä, että olen silti aina levollinen. //

    J.Nasaretilainen ei ollut AINA levollinen. Ei kirkossakaan aina. Toisinaan ruoska heilui kirkossa ja sanan säilä baanalla. Kaikki fariseukset pahoittivat mielensä. Heillekin oli varmasti terapeuttista se, että yksi otti asian PUHEEKSI ...

    Luuk. 11:45 :
    Silloin eräs lainopettajista huomautti hänelle:
    "Opettaja, tuollaisella puheella sinä loukkaat myös meitä."
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk.+11:1&rnd=1416687868341
  6. Luonnollisesti rauha vallitsee ja synti on vähäistä, vaikkei olla vielä Taivaassa, koskapa Ssaatana on sidottu pois pelistä.
    Ilm. 20:2 :
    Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi,

    Tätä aforismiasi en käsitä, Jari:
    // Ellen G White selitti profetian merkitysken 1850 luvulla ja valmis profetia oli 1880 luvulla. //

    Sillä täällähän todettiin: EGW ennusti kuuluvansa niihin Ilmestyskirjan 144 000:een valittuun ja olevansa elossa, kun Kristus tulee takaisin – Early Writings, s.19, 40; Great Controversy, s. 649

    Vai tarkoitatko, että Ellen myöhemmin kumosi käsityksensä 144000:sta ja siitä, että hän on elossa, kun Jeesus saapuu? Eli tarkoitatko viitata Suureen Taisteluun, siinä kohtaan, jossa Ellen tekee selvää pesäeroa Jeesuksen tulopäivän ennustajiin ja toteavan niiden kulkevan pettymyksestä pettymyjkseen ja lopulta paatuvan?

    Siis vanhoissa painoksissa s.453 VALON PUOLUSTAJAT / valon hylkääminen:
    "Mitä useammin asetetaan määrätty aika Kristuksen tulemiselle ja mitä laajemmalla alueella tuota aikaa julistetaan, sitä paremmin se vastaa ssaatanan tarkoituksia. Ajan mentyä ohi hän herättää pilkkaa ja ylenkatsetta ajan määrääjiä kohtaan ja siten häpäisee myös vuosien 1943 ja 1944 suurta adventtiliikettä."

    Edellä mainitun perusteella Ellenin adventismilla ei todellakaan ole mitään tekemistä millerismin kanssa eikä jehovalaisten kanssa. EGW ja adventtiliike eivät asettele päivämäärää "toiselle adventille".

    antti
  7. Turkin valtio poistuu v. 1840
    Amerikan sisällissota päättyy Englannin voittoon.
    EGW on elossa, kun Jeesus palaa tänne sekä hänen kanssaan leirikokoukseen osallistuneet - elossa kaikki Herran päivänä.

    EGW yllättää ... sillä, että olisi nähnyt Turkin lakkauttamisen, muttei nähnyt paljon isompaa ja Raamattuun keskeisesti liittyvää asiaa: Israelin paluuta!

    Lähteitä:
    Turkin kansakunta loppuu 11. 8.1840 – Suuri Taistelu s.318-319, Alfa ja Omega, osa 7, s.290-292
    (Ilmestyskirjan) seitsemän viimeistä vitsausta vuodatettaisiin vuonna 1850 -Early Writings, s. 58,64
    ihmiset, jotka osallistuivat 27.5.1856 leirikokoukseen olisivat yhä elossa Jeesuksen tullessa maan päälle – 1T, s. 131-132
    ennustus USA:n sisällissodasta 1860-luvulta: Englanti valloittaa Yhdysvallat sisällissodan aikana – 1T, s. 258-259
    ennustus, että vanhaa Jerusalemia ei koskaan rakennettaisi – Early Writings, s. 75
    enkelit tulisivat tuhoamaan San Franciscon – 9T, s. 93
    EGW ennusti kuuluvansa niihin Ilmestyskirjan 144 000:een valittuun ja olevansa elossa, kun Kristus tulee takaisin – Early Writings, s.19, 40; Great Controversy, s. 649

    // TUHATKAUTISKAUDEN AIKANA (Ilm 20) SSAATANAN VAIKUTUS ON RAJOITETTU JA KRISTUS HALLITSEE PYHIENSÄ KANSSA (jae 1-4) // (Jarlau)

    Siltä näyttää, sillä mm. Jesaja 11. ennustus rauhanajasta on toteutumatta eli edessäpäin ... "Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa.
    9 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota " - Paratiisin käärme on tehoton!
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes.+11:1&rnd=1416683252969

    Niinmuodoin Jesaja 65 ilmenee synnin vähäisyys näin: "satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen."
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes.+65:1&rnd=1416683479115

    antti
  8. Paljon saa anteeksi mutta ei yhtä asiaa ..
    alex.kasi18.11.2014 00:05

    Matt. 12:32
    Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, EI TÄSSÄ EIKÄ TULEVASSA MAAILMANAJASSA.

    Tätä asiaa kommentoisin. Loppuosa alexin viestistä onkin jotain ihan muuta asiaa kuin otsakkeessa luvataan. Mitä siis on "Pyhän Hengen pilkka", josta Jeesus sanoo, että sitä ei anteeksi saa, vaikka kaiken muun voisi saada anteeksi. ASIAYHTEYS ratkaiskoon tämän. Katsotaanpa, missä yhteydessä Jeesus nämä kohtalokkaat ...

    Edeltävä jae, tottakai ... 31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta.

    Todellakin, Jeesusta saa herjata, sillä hänhän on sovitusuhri itsessään. Mutta mikä sitten on "Hengen herjaamista"? Edeltävistä jakeista näemme, että monet läsnäolijat väittivät Jeesuksen parantavan ja ajavan ulos pahoja henkiä Paholaisen voimalla, eikä Jumalan Hengessä. Tämä ei Jeesuksen mielestä ollut niinkään Jeesuksen pilkkaamista, vaan Pyhän Hengen herjaamista - kun väittää parantavaa Henkeä ssaatanan voimaksi. Jeesus toteaa, että ssaatanahan riitaantuisi itsensä kanssa ja tuhoutuisi, jos se alkaisi parantaa. Jumalan voimavaikutuksen halveksiminen on Pyhän Hengen pilkkaa ainakin sillä vakavuudella, että väitetään Hengen ihmeellistä työtä paholaisen aikaansaannokseksi. Se on armon hengen herjaamista pahimmillaan. Muistattehan ... eräässäkin sairastapauksessa todetaan vain, että Jeesus katsoi potilaaseen "ja armahti häntä". Sairas parani - sai armon.

    Ei Jeesus anteeksisaamattomaksi itseään koskevaa herjaa luonnehdi, ESIM. TÄTÄ:
    Joh. 8:52 : Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.

    MARKUKSEN evank:ssa Jeesus seikkaperäisemmin puolustaa Jumalan Henkeä, Pyhää Henkeä parantavana Henkenä ja taas muistuttaa, että on Hengen pilkkaamista, jos sanoo vapauttamistoimintaa paholaisen työksi ...

    Mark. 3:22 Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia".
    23 Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksilla: "Kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan?
    24 Ja jos jokin valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä.

    25 Ja jos jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.
    26 Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan ja riitautuu itsensä kanssa, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut.
    27 Eihän kukaan voi tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.

    28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
    29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
    30 Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".

    antti
  9. bush... // simpukoita ja muita meren otuksia on täytynyt olla jopa miljoonia vuosia aikaisemmin, joista ne kalkkikivijyrkänteet ovat hiljakseen muovautuneet. //

    Toki. Ja avaruusteleskoopilla on nähty enemmän kuin miljoonien vuosien taakse. Kosmos on vanha, mutta Jumala vielä vanhempi. Hän pystyy kelaamaan miljardit vuodet silmänräpäyksessä, jos tarvis on. Ei kaikkeuden ikä tai luonnon ankaruus poissulje Jumalan olemassaoloa. Raamattukin kuvaa myös luonnon kataluutta.

    // Kohdussa sikiöllä näkee hienosti koko tämän kauniin evoluution kaaren, eli aluksi sikiöllä on rypäs peräkkäisiä kudoksia, jotka avautuvat ruumiinonteloon täsmälleen samalla tavalla kuin leukaluuttomilla kaloilla. //

    Niinhän se on ja häntäluukin perittiin ahvenalta?
    Tosiasiallisesti ihminen on kehityksen huippu ja juuri siksi voidaan nähdä kehitysvaiheet - ei siinä ole kyse ihmisen kehittymisestä kalasta.

    Luonto on raadollinen, mutta me emme sitä puolta näe, vaan kauniita kaiken näemme, sillä Luoja suunnitteli sen niin. Lintu laula kauniisti ja oikeasti se pelottelee muita lintuja, esimerkiksi.
    Raamattu kertoo, että ihminen on surkuteltava, ellei hänellä ole iankaikkisen elämän toivoa.
    Jos olisin a-teistinen elämänkatsomukseltani, iloitsisin siitä kauneudesta, etät teistiset eli uskovat toivovat. Toivottomuus on kauheaa.

    antti