Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Johan myrkyn lykkäs!
    Mutta uskovat eivät hyökkää ihmisten kimppuun, vaan arvostelevat profetioita sekä vähäisempiäkin kirjoituksia Raamatun valossa. Näin täytyykin tehdä.

Anan Herran parantaa sinut tuosta katkeruuden sapesta!

Jes 58:9
    Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: "Katso, tässä minä olen". Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen.

Herra kuulee rukouksiasi ja parantaa sinut, jos parannat tapasi edes senverran, että siunaat kiroamisen sijasta. Vaikka et olisi israelilainen.

Jes 58:4-11

4 Katso, riidaksi ja toraksi te paastoatte, lyödäksenne jumalattomalla nyrkillä. Te ette nyt paastoa niin, että teidän äänenne kuultaisiin korkeudessa.
    5 Tällainenko on se paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä? Jos kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot paastoksi ja päiväksi, joka on Herralle otollinen?
    6 Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?

7 Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?
    8 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.
    9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: "Katso, tässä minä olen". Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen,

10 jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä.
    11 Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu.
  2. Fil. 4:18
    TUNNUSTAN saaneeni kaiken ja enemmänkin. Minulla on kaikkea yllin kyllin nyt, kun olen saanut Epafroditokselta teidän lähettämänne lahjan, joka on hyvältä tuoksuva, otollinen, Jumalan mielen mukainen uhri. [Fil. 2:25 | Room. 12:1; Ef. 5:2; Hepr. 13:16; 1. Piet. 2:5].

Apt 24:12-16

12 Minun ei ole havaittu väittelevän kenenkään kanssa eikä kiihottavan kansaa, ei temppelissä, ei synagogissa eikä kaupungilla. [Ap. t. 25:8, 28:17]
    13 Liioin eivät nämä miehet voi edessäsi näyttää toteen sitä, mistä he nyt minua syyttävät.

14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon, [Ap. t. 9:2, 18:25 | Ap. t. 26:22]
    15 ja yhtä lailla kuin nämä tässä minä toivon ja odotan, että Jumala herättää kuolleista niin hurskaat kuin jumalattomat. [Ap. t. 23:6]
    16 Siksi teen kaikkeni, että minulla aina olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä. [Ap. t. 23:1+].

MM. NÄIN SANOTAAN "LAISSA JA PROFEETOISSA"

Laissa sanotaan:
    5.Ms.5:15
    MUISTA, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].

Profeetoissa sanotaan:
    Jes 53:5
    Vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26+; 1. Piet. 2:24]

Jes 53:10
    Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
  3. ERÄILLÄ ON SYYTÄ ILOITA

Jes. 49:13
    Riemuitkaa, taivaat! Iloitse, maa! Ratketkaa riemuun, te vuoret! Herra lohduttaa kansaansa, hän hoivaa köyhiä lapsiaan. [Jes. 44:23].

Sef. 3:14
    Iloitse, tytär Siion, huuda riemusta, Israel! Juhli ja laula täysin sydämin, tytär Jerusalem! [Jes. 12:6; Sak. 9:9].

LÄHELLÄ ON HERRA -NIIN KANSAANSA KUIN USKOVAISIA

Sak. 2:10
    (2:14) -- Iloitse ja riemuitse, tytär Siion! Katso, minä tulen ja asetun asumaan sinun luoksesi, sanoo Herra. [Jes. 12:6; Sef. 3:14; Sak. 9:9].

Sak 14:4
    Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

Sak 14:11
    Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24].

Sak 14:16
    Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23].

Jätin jumalattomia koskevat osuudet pois tästä ilolaulusta, sillä jotkut loukkaantuvat veren näkemiseen ja toisaalta - pitihän nyt vain iloita eikä itkeä! Tämä jos mikä on ILOVIRSI, eikä mikään itkuvirsi enää.

Sillä:
    Ilm 7:16
    Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
    17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

Ilm 21:3-5

3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
    4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
    5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
  4. ASIOIDEN TÄRKEYSJÄRJESTYS JUMALALLE

Jos ellen todellakin on vain yksi tavallinen poisnukkunut sisar - kuten toteat - joka näki tavallisen lapsen tavallisia unia 17-vuotiaana,

niin miksi

niitä unia ei saa arvioida, kuten Raamattu kehottaa julkisuuteen tuodut unet ja näyt ja profetiat arvioimaan?

Joel. 2:28
    (3:1) -- Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.

Alusta asti on käsketty noita Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen nähtäviä asioita arvostelemaan - julkisesti ja kuuluvasti. Miksi et älähdä, kun joku enkelikuoro laulaa, että Ellen-tyttösen unet ovat 100-% taattua tavaraa taivaasta?

Sinun hempeältä näyttävä puolustuspuheesi on loppujen lopuksi kiihkeää hehkutusta EGW:n auktoriteetin puolesta!

Mutta vastuussahan seuraamuksista ovat LEVITTÄJÄT JA KOROTTAJAT, ei se niinkään tuon lapsukaisen synti ole. Hänhän sanoi olevansa vain - sanojasi lainatakseni - "Jumalan sanansaattaja".

Niinhän evankeliumin saarnaajatkin ovat; vain sanansaattajia - kuitenkin heitä pilkataan jopa valehtelijoiksi tällä kristinuskon foorumilla.
    Miksi et heitä puolusta?

Eräskin kirjoitti minusta ihan otsikossaan: "Oletkin pelkkä vittuilija, etkä mikään uskovainen". Missä olit silloin? Et ainakaan puolustamassa Jumalan Sanan saarnaamista.
    Mutta ellenismin puolesta käytät vuolaasti sanoja.

OMATUNTO

Jos omantuntosi mukaan tekisit ja sinulla lienee terve omatunto, niin puolustaisit kristinoppia, sillä se on Jumalan tärkeysjärjestys, ennen profetoijia. Profetoiminenhan on vain yksi armolahjoista ja profetoijia on ties kuinka paljon.

Elleninkö kauta miljoonat ovat saaneet Jumalan armon? Armon parantua! Kyllä se on yksinomaan Pyhän hengen kautta!!
    Eikä sillä ole kummoistakaan merkitystä, kuka ihminen on siinä jotenkin ollut EHKÄ osallisena.

Nicky (Cruz) ja Israel olivat Paavalia pahempia tappajia, (Paavali tapatti, ei itse tapapnut), newyorkilaisia jengijohtajia. Ruipelo ja pelokas saarnamies, David Wilkerson, osallsitui jollain lailla heidän pelastus- ja parantumistapaukseensa.

Ja nyt nuo miehet saarnaavat sitä evankeliumia, mikä on "Jumalan VOIMA itsekullekin uskovalle pelastkseksi".
    Kääntävät maailmaa ylösalaisin elikkä oikeinpäin.
    Ei tulisi mieleenikään väittää, että HE - vaan Kristus tavallistakin surkeammassa ihmisessä.

Edellinen huomioon ottaen; en korottaisi yhtäkään ihmistä armon välikappaleena.
  5. Jos joku kirjoituksiisi loukkaantuu, niin se on hänen oma, itse valittu PÄÄTÖKSENSÄ. Olethan vain tuonut esiin lainattua faktaa heidän omasta pussistaan. Kun eivät itse tuota velvollisuutta täyttäneet.

Lisäksi olet pitänyt esillä kristinuskon keskeisiä totuuksia - ja niitähän lukijat odottavat kristinuskon alal toteutetulta palstalta.
    Vastustajat ovat itse pitäneet yllä riitelyä.

SE on ollut asiatonta, sillä he eivät ole perustelleet syytöksiään ja lähes poikkeuksetta nimettömästi toimineet.

Mutta mitään poissulkemisia ei tule, ellei Herra sitä vaikuta elikkä salli. Lukijat ovat tykänneet sinun avoimesta esiintymisestäsi ja varmasti näkevät, että Herra sen tekee.

Matt 6:4-13

4 jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
    5 "Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. [Matt. 23:5; Luuk. 18:13]
    6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11]

7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. [Saarn. 5:1,2; Sir. 7:14]
    8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. [Jes. 65:24; Matt. 6:32]
    9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. [6:9-13: Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, 29:23]

10 Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. [Dan. 7:27; Matt. 3:2+; Luuk. 17:20,21 | Ps. 103:21; 1. Makk. 3:60; Matt. 26:42; Ap. t. 21:14]
    11 Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. [Ps. 132:15; Sananl. 30:8; Fil. 4:6; 1. Tim. 6:8]
    12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. [Jer. 31:34 | Sir. 28:2-5; Matt. 18:35; Ef. 4:32; Kol. 3:13]

13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.* [Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."] [Matt. 4:1, 26:41 | 1. Moos. 48:16; Joh. 17:15; 2. Tim. 4:18; 2. Piet. 2:9].

ALKUKIRKON PERINTEESEEN PERUSTUVAT TEKSTIT -
    Apostolinen uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan, / Isään, Kaikkivaltiaaseen, / taivaan ja maan Luojaan,
    /
    ja Jeesukseen Kristukseen, / Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, / joka sikisi Pyhästä Hengestä, / syntyi neitsyt Mariasta, / kärsi Pontius Pilatuksen aikana, / ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, / astui alas tuonelaan, / nousi kolmantena päivänä kuolleista, / astui ylös taivaisiin, / istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella / ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
    /
    ja Pyhään Henkeen, / pyhän yhteisen seurakunnan, / pyhäin yhteyden, / syntien anteeksiantamisen, / ruumiin ylösnousemisen / ja iankaikkisen elämän.
  6. En rohkenisi väittää Jumalan väärentäneen sanansa.
    ellen väärin ymmärrä, niin Ellen se väärentäjä on tai pikemminkin hänen seuraajansa.
    Eihän tuo lapsukainen untaan lainkaan niin vakavasti ja 100 % totuutena ottanut kuin mitä jälestäpäin tulleet bisnesoivaltajat.

Kirjakauppa käy hyvin Aasiassa ... HEIDÄN unensa menestyvästä tuotteesta lienee sisi ollut oikea.

MUTTA VAKAVAMPAAN ASIAAN

Jokainen joka ymmärtää, mikä oikein on, eikä tee - se on hänelle synniksi. Opettaa Sana.

Ei Jumala, vaan EGW-oppi, uhkaa sunnuntain pyhittäjiä ikuisella kidutuksella.

Mitä Raamattuun tulee, niin jos et voi luottaa Jumalan vastaavan Raamatustaan, niin ei ole sinulla uskon häivääkään. Luotat vain siihen, että Ellenin teksteistä pidetään huolta.

Jumalan Sana ja Raamattu voidaan koetella. Ellenin teoksia ei voi koetella, sillä siellä ei ole, mihin tarttua.

Omalta kohdaltani olen Raamatun Sanan koetellun, niinkuin myös itseni ja uskoni - kuten Raamattu kehottaa - siksi julistan Raamattua ja Raamatun Isää. Ken ei usko, en siitä sen enempää ole vastuussa.

Jes. 34:3
    Surmatut jätetään hautaamatta, löyhkä nousee heidän raadoistaan, heidän verensä valuu pitkin vuoria. [Jer. 9:21, 25:33]

Jes. 63:6
    Ja minä tallasin kansat vihassani ja juovutin heidät kiivaudellani; minä vuodatin maahan heidän verensä."

Tuonkin aivan turhaan vuotavan veren Isä vaatii niiltä - tarkoittaa rangaistusta evankelioimisen laiminlyömisestä - jotka eivät julistaneet totuutta, vaikka tiesivät sen ja oli tilaisuus todistaa.
    Ei Jumala sadisti ole, mutta valtavan vastuun on antanut uskoville; antaa kyllä myös edellytykset.

Hes. 3:18
    Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.

KUULEMATON KUULIJA ON ITSE VASTUUSSA

Ei Jumala sadisti ole, vaan antaa oikeudenmukaiset mahdollisuudet - omavastuuosuutta ei voi poistaa.

Hes. 33:4
    ja joku kuulee pasunan äänen, mutta ei ota varoituksesta vaaria, ja miekka tulee ja ottaa hänet pois, niin hänen verensä tulee hänen oman päänsä päälle:
  7. MIKSI SITTEN opinkappaleisiin ei ole uskallettu laittaa uskoa uskovan ruumiin ylösnousemiseen - jos kerran "jokainen adventisti uskoo ruumiin ylösnousemiseen"?
    Ja mikseivät adv.pastorit omalla nimellään esiintyen voi foorumilla vahvistaa, että "uskon ruumiin ylösnousemiseen"? Onhan täällä moni adventisti kiistänyt ruumiin ylösnousemisen.

MIKSI ei koko Raamattua voida uskoa adventismissa?
    Kirjoitat, ettei kukaan adventisti usko Ilmestyskirjan 20. luvussa ja Sak 14 ynnä lähes kaikissa profeetoissa esitettyyn 1000-vuotiseen rauhanaikaan.

Oikeudenmukaisuudesta kuitenkin kovasti paasaatte - eikö sitten olisi oikein, että viimeiset tulisivat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi.
    Että vainottu kristillisyys ja vainottu israelilaisuus saa lopussa LUVATTUNA YHTENÄ LAUMANA toteuttaa vanhurskasta vaellusta, ilman kiusaajaa!

"Kunnes tuhannen vuoden lopussa...", sanot itsekin.
    Miksi ei sitten olisi kyse siitä 1000 vuodesta, josta RAAMATTU puhuu. Ette aki te jehovalaisten tuhatvuotiseen usko?

Just joo. Niinhän linkistänne käy ilmi, että ette usko tuhatvuotiseen - miksi sitten sanot, että valehtelen? Mutta te sanotte Jumalaa valehtelijaksi, kun uskotte vain siihen uuteen, taivalliseen Jerusalemiin - ettekä lainkaan tähän näkyvään!

SILLÄ Sak 14:21 ja moni muu profeetta puhuu temppelistä siellä vanhurskaassa valtakunnassa.
    Sensijaan puhuttaessa uudesta maasta, uusista taivaista ja uudesta Jerusalemsta - korostetaan Sanassa, ettei siellä ole lainkaan temppeliä eikä aurinkoakaan. Niitä ei tarvita, sillä onhan kyse taivaallisista.

ON SIIS maallisen Jerusalemin voitonpäivä tulossa (1000 vuotta, temppeleineen, lehtimajanjuhlineen, sapatteineen. Ja on taivaallinen Jerusalem, joka ylhäältä lasketaan, ilman temppeliä.

TUHAT VUOTTA "VANHURSKAUTTA, ILOA JA RAUHAA PYHÄSSÄ HENGESSÄ"!

Sak 14. luku Herran päivä - tuhat vuotta

1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
    2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.

3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
    5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]

6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.
    7 Kerran tulee aika -- milloin, sen Herra tietää -- jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene. [Ilm. 21:25]
    8 Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet. Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä. [Hes. 47:1; Joel 4:18; Ilm. 22:1]

9 Sinä päivänä Herra on oleva koko maanpiirin kuningas. Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala ja hänen nimensä ainoa, jota avuksi huudetaan. [Mal. 1:11]
    10 Koko maa Jerusalemin ympärillä Gebasta etelään, Rimmoniin saakka, on muuttuva tasangoksi. Mutta Jerusalem kohoaa korkealla, ja siellä asutaan niin kuin ennen. Kaupunki tulee ulottumaan Benjamininportilta entiselle Kulmaportille asti ja Hananelintornilta kuninkaan viininpuristamolle saakka. [Ps. 48:3; Jes. 2:2; Miika 4:1 | Jer. 31:38]
    11 Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24]

12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
    13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
    14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.

15 Sama vitsaus on kohtaava hevosia, muuleja, kameleita ja aaseja, kaikkia eläimiä, jotka ovat noissa leireissä.
    16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
    17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]

18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.
    19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.
    20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. [2. Moos. 28:36]

21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä. [Hes. 44:7; Joel 4:17 | Mark. 11:15,16].
  8. Vai olet havainnut, että minä olen hengellisesti köyhä! Olen aivan imarreltu niistä sanoistasi.

Matt. 5:3
    "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. [Ps. 40:18; Jes. 57:15, 61:1, 66:2; Jaak. 2:5].

Vieläpä olet senkin huomannut, että olen "ylen pienellä tiedolla varustettu". Pitää tuokin erinomaisesti paikkansa. Suurenmoisesti. Mieleni huojentuu tuosta, sillä kun paljon tutkii, tuntuu joskus että tietää liikaa, mutta se vain tuntuu.
    On niin helppo löytää Sanasta kieltoja ja estoja, mutta sehän on turhaa. Tieto vain paisuttaa entisstään, mutta rakkaus saa aikaan rakentavaa toimintaa.

1. Kor. 8:1
    Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.

Kol 2:20-21
    20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
    21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

1. Kor. 1:25-29

25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
    26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
    27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,

28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
    29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.

Sinulta sensijaan ei tunnu mitään puuttuvan, mitään tietoa.

Ilm 3:17-18

17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.