Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. SYNTI SAA PALKKANSA ILMAN LAKIAKIN - AJASSA

Synti oli jo aatamin aikaan, mutta laki "lisättiin jälestäåäin OSOITTAMAAN rikkomukset", "ettei mikään liha kerskaisi".
    Joten käskyjen ja lain kumoamisella ei silläkään sen kummempaa tarkoitusta ole, kuin että kuolemantumio on poistettu. Sillä Jeesus on sijaiskuolija.

Kun armo lopulta kelpaa, se merkitsee myös lain so. lain tuomion alta pois tulemista. Uusi Testamentti pitää hulluna sellaista asiaa, että yhä jäisit tappavan lain alle, sillä silloin lain tuomiokin on.
    Se että Jumala rakasti ensin, vielä ollessamme vihan alla, se saa pyrkimään pyhyyteen - kohti Jeesuksen jo hankkimaa pyhyyttämme.

Ei sovitus auta meitä noudattamaan lakia, mutta velan anteeksi saanut rakastaa paljon. Ja niin sitten huomioi kanssaihmistä paremmin kuin lakimies koskaan.
    Armosta on hyötyä vain sille, joka on syntinen. Lainnouattaminen edistää omahyväisyyttä ja pitää kaukana Jumalan sydämestä, Luuk 18:11.

Luuk 18:11 :
    Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]

RIITTÄÄ, ETTÄ ANNAT ITSESI

Käskyjen mitta on jo puolestasi täytetty ja rikkomuksesi sovitettu sekä tekemättömät työt, tulevatkin. Riittä, kun kadotat elämäsi Jeesuksen tähden, sillä SITÄ Hän ei voi puolestasi tehdä.

Matt. 19:20    
    "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?"
    Mark. 10:21    
    Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]

SAPATTI EI OLE HISTORIAA

Sapatti EI Uudessa Liitossa ole vain luomisen historiallinen "muistomerkki", sillä Herra uudestisynnyttää alati ja yhäti Isä ja Poika tekevät työtä - yötä päivää.

Jo lakiliiton aikaan sapatti alkoi olla VAPAUTEEN PÄÄSEMISEN JA SOVITUKSEN VASTAANOTTAMISEN MERKKI. Ei monumentti, vaan tekojen kautta pidettävä.
    Ei ole mitään merkittävämpää kuin sovitus, sillä Jeesus tulee sen kautta yhdistämään ihan kaiken hyvän ja Jumalasta syntyneen.
    Vuotuisena sovituspäivänä sinun on annettava läheistesi levätä täysin. Kuningassapattipäivänä - suurena sovituspäivänä, 10.7.

5.Ms.5:13-15 : viikkosapatti

13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
    14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.

15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]

SAPATTIEN KUNINGAS - SUURI SOVITUSPÄIVÄ

3. Moos. 23:27
    "Saman seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä. Kokoontukaa silloin pyhään juhlakokoukseen, paastotkaa ja uhratkaa Herralle tuliuhri.

3. Moos. 23:28
    Sinä päivänä ette saa tehdä mitään työtä; se on sovituspäivä, jolloin toimitetaan teidän syntienne sovitus Herran, teidän Jumalanne edessä.

3. Moos. 23:32
    Sovituspäivä on teille lepopäivä, ja teidän on silloin paastottava. Yhdeksännen päivän illasta seuraavaan iltaan saakka teidän tulee viettää täydellistä sapatinlepoa."

Mutta, kuten sanottu, omantunnonvapaus on voimassa tänään, jotenka tämän voi määrätä vain itselleen. Se kannattaisi tehdä.
    Kellään, muuten, ei ole oikeutta käyttää nimimerkkiä "ylifariseus", sillä Jeesus takavarikoi sen ja hyllytti.

Jaak 2:12-13
    12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]

Vähäisin veli; sapatin hengessä, vaan ei kirjaimessa
  2. Tuohon mainioon todistukseen ei ole mitään lisättävää, eikä missään tapauksessa pois otettavaa. Me uskovaiset olemme Jumalan Israel ja vain me. Kuitenkin tahtoisin lisätä yhden pointin juuri tähän yhteyteen, uskon vahvistukseksi. Nomittäin maallisen näkökohdan.

MIKSI JUMALA TARVITSEE YHÄ ISRAELIA?

Nyky-Israel on itse asiassa tuore ilmiö, mutta ikivanha ennustus - exodus. Näen, että Herra tarvitsee Israelia monestakin syystä. Raamatun mukaan se on "oleva merkkinä kansoille" - merkkinä armosta, mutta myös tuomioista. Tuskin löytyy syntisempää kansaa, mutta Jumala aina sen pelastaa pinteestä, vaikka langettaa kovat rangaistukset.

Me vastaamme aina teoistamme, vaikka armahduksen saammekin. Tehtyä lastakaan ei saa tekemättömäksi. Aabrahamin hetkellinen epäusko ja Ismael on raskas sovittelun paikka koko maailmalle, yhä tänään. Vaikka Muhammed sanoi, että kristityt, juutalaiset ja islam eivät saa taistella keskenään.

KUN Israel lopussa avaa silmänsä ja korvansa Jeesukselle, silloin on Israelin vastustajien tuomion aika.

Sak 12:7-10 :

7 (12:7-8) "Sinä päivänä Herra on kilpenä Jerusalemin asukkaiden ympärillä, ja silloin heikoinkin heistä on kuin Daavid, ja Daavidin suku heidän johdossaan on kuin Jumala, kuin Herran enkeli.
    8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda.

Koko maa valittaa häntä, joka on lävistetty
    9 "Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
    10 Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan. [Hes. 39:29; Joel 3:1 | Jer. 6:26; Aam. 8:10].

TÄMÄ TUOMIO ON EDESSÄPÄIN

Jer 12:14-17 :

Naapurikansat pelastuvat, jos palvelevat Herraa
    14 Näin sanoo Herra: "Totisesti, minä tempaan kaikki kelvottomat naapurikansat pois maastaan! Ne ovat kajonneet siihen maahan, jonka minä olen antanut kansalleni Israelille pysyväksi perinnöksi. Myös Juudan heimon minä tempaan maastaan.

15 Mutta sen jälkeen kun olen temmannut ne pois, minä armahdan niitä. Minä annan jokaisen kansan palata omaan maahansa ja omalle perintömaalleen.
    16 Jos ne sitten minun kansani tavoin oppivat palvelemaan minua, oppivat vannomaan minun nimeeni: 'Niin totta kuin Herra elää' -- aivan niin kuin ne aikaisemmin olivat opettaneet minun kansaani vannomaan Baalin nimeen -- niin ne saavat sijan minun kansani keskellä. [5. Moos. 6:13, 10:20; Jer. 4:2]
    17 Mutta jos jokin kansa ei tottele minua, minä tempaan sen pois ja teen siitä lopun." Näin sanoo Herra.
    (Tuonhan täytyy tapahtua pian Herran päivän jälkeen, koska ei vielä ole toteutunut).

HERRAN PÄIVÄÄ VALMISTELLAAN

Sillä kansat masinoidaan Israelia vastaan - saatana näet tahtoisi hävittää tuon Israel-merkin.
    Sakarja 14 puhuu tästä Herran päivästä, jolloin kolmannes (Sakaraj 13:8) Israelista uskoo Kristukseen ja Israeliin hyökkäävät Herra tuhoaa hetkessä. Nimenomaan Messias toteuttaa sen.
    Jeesus viittaa siihen päivään Matt 24:15-44.

Hesekiel myös todistaa, että maantieteellinen Israel tulee alati olemaan huomion ja toiminnan keskipiste. Se on sitä paljolti jo tänään, mutta enimmäkseen ikävässä mielessä; siksi että israel ei vielä usko.

Hes 38:12
    Minä ryöstän sieltä kaiken ryöstettävän, rosvoan mitä on rosvottavissa.' Sinä kohotat kätesi raunioita vastaan, jotka on jälleen asutettu, kohti kansaa, joka on koottu takaisin toisten kansojen keskeltä ja joka nyt asuu maan navalla ja on hankkinut karjaa ja vaurastunut.
  3. Mikäli Sanaan on uskominen ja elävään Sanaan, Jeesukseen - niin OKSASTETUT ovat osa puuta, johon heidät on uudestisyntymisessä liitetty.

ROOM 11:11-36 : USKOVIEN ISRAEL - mitä se on?

11 Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
    12 Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!

13 Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
    14 sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
    15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
    16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.

17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
    18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.

19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
    20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
    21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
    22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
    24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
    26 ja niin KAIKKI ISRAEL ON PELASTUVA, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
    27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
    29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
    30 Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
    31 samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.

32 Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
    33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
    34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
    35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
    36 Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.
  4. "Yleinen syyttäjä" jäi sanattomaksi, taas. Ja taas hyökkää henkilöä vastaa asialinjan sijaan.

** Miksi johdat
    harhaan? 22.7.2007 klo 15.27
       Miten jakelet noin väärää opetusta, eihän Antti ole israelilainen! **

Mihin harhaan minä johdan? Onko vapaus Krsituksessa sinusta harhaa? Viittaan Jeesuksen veljen, Jaakobin luotettavaan todistukseen Jaakobin kirjeessä.

Joh. 18:23
    Jeesus sanoi miehelle: "Jos puhuin väärin, osoita, mikä puheessani oli sopimatonta. Jos taas puhuin oikein, miksi lyöt minua?"

Evankeliumiu on Jumalan voima itse kullekin USKOVALLE pelastukseksi. Eräs Mies on todella tyrmistynyt, kun tuomarin paikalta sijaiskärsijäksi siirtyneen Vaaphtajan sana ei kelpaa, "uskossa sulautuen". Hän ei voi mitään tehdä epäuskoisen hyväksi, kun tämä vastoin parempaa tietoaan hylkää avoimen oven vapauteen, (Apt 15. luku sekä Joh 3:16).

Jer. 14:9

Minkätähden sinä olet kuin tyrmistynyt mies, kuin sankari, joka ei voi auttaa? Ja kuitenkin sinä olet meidän keskellämme, Herra, ja me olemme otetut sinun nimiisi; älä meitä jätä.

"ETHÄN, ANTTI, OLE ISRAELILAINEN"

Tanskan kuningas sanoi A.Hitlerille, että tanskassa on vain tanskalaisia. Laittoi Daavidin tähden hihaansa ja kaikki laittoivat - eikä juutalaisia voitu erotella kaasukammioon vietäväksi.

Minäkin olen israelilainen silloin, kun tuota Jumalan omaisuuskansaa pyritään tuomitsemaan. Aadamista ja Aadamin Isästä lähtien jos lasketaan, niin olen Israelin sukua, Luuk 3:38. Jumalan lapsena niinikään olen israelilainen, sillä Jeesus ja "pelastus on juutalaisista", Joh 4:22.

Koskapa Isäni on Aabrahamin, Jaakobin ja Iisakin Jumala, en ainakaan hylätä voi Israelia tahi nousta sitä vastaan. Vaan elää tai kuolla yhdessä Israelin kera, Room 11:24

Room. 11:24
    Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

EN täten johda harhaan, vaan opastan oksastettavaksi jaloon ja jumaliseen.
  5. MENE POIS SAATANA - HELPPOHEIKKI

Voi teitä kuiskuttelijoita! Onko Jumala todella sanonut, että elämässä on tarkoitus päästä helpolla? Eikö ennemminkin tule antaa henkensä - ei ystävien puolesta - vaan vihamiesten? Kuten Jeesus teki syntisten suhteen!

Mark. 8:33
    Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, SAATANA, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

**Sinä
    Kirjoittanut: Antti..... 22.7.2007 klo 15.16
    Pääset paljon vähemmällä kun uskot sapatin sellaisenaan Jumalan antamana käskynä meille itsekullekin.**    

Voi teitä vielä toistamiseen!

Gal 2:10-14
    10 Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
    11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
    12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,

13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
    14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"

Mutta voi minua, ellen Vapahtajan evankeliumia julista!

1. Kor. 9:16    
    Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista; minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!

"Pääset paljon vähemmällä". Mutta kuoleman hetkellä olen vastuussa tekemättä jättämisistäni! "vähemmällä"-kuiskaus kuulostaa kuin, että "vedä liipasinta!". Mutta niin on, että "vapauden lain" alla pääsee vähemmällä kuin Mooseksen talutusnuorassa. Vapaus Kristuksessa tuo myös vastuun; sensijaan Moosesta kuulevat sysäävät vastuun Moosekselle.

Sunnuntain valitsemisessa pyhityspäiväksi ei tuota minulle vaikeuksia, sillä kunnioitan Jumalan asettamaa esivaltaa. Mutta ilman autoa en pärjää ja moottorissa palaa 4 kynttilää. Taakkoja myös kannan, henkisiä ja fyysisiä, joten Mooseksen silmissä olisin henkipatto. Mutta minäpä ripustaudun Jeesuksen veljen asiantuntevaan oppiin, (Jaak 2:6-13, 1:25-27).

Jaak. 1:25
    Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Jaak. 2:12    
    Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.

(VAPAUDEN) LAIN NIMESSÄ: NOUE JA KÄY!

Jaak 1:25-27 :

25 Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee. [Jaak. 2:12]

Oikea jumalanpalvelus
    26 Jos joku luulee olevansa Jumalan palvelija mutta ei pysty hillitsemään kieltään, hän pettää itsensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha. [Ps. 39:2; 1. Piet. 3:10]
    27 Puhdasta, Jumalan ja Isän silmissä tahratonta palvelusta on huolehtia orvoista ja leskistä, kun he ovat ahdingossa, ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta. [Matt. 25:35,36; Joh. 17:15; Room. 12:2]
  6. Etkö tiennyt, että kristillisen kirkon toisessa pääkonferenssissa julistettiin UUSI VAPAUDEN LAKI ?
    Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, vaan kuinka kauan?

Apt 17:30
    Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen. [Luuk. 24:47; Ap. t. 14:16; Tit. 2:11]

PARANNUS 2. KIRKOLLISKOKOUKSEN MUKAAN

APT 15:1-33 :

1 Ja Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: "Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua".
    2 Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.
    3 Niin seurakunta varusti heidät matkalle, ja he kulkivat Foinikian ja Samarian kautta ja kertoivat pakanain kääntymyksestä ja ilahuttivat sillä suuresti kaikkia veljiä.
    4 Ja kun he saapuivat Jerusalemiin, niin seurakunta ja apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan; ja he kertoivat, kuinka Jumala oli ollut heidän kanssansa ja tehnyt suuria.

5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
    6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
    8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
    9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
    10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
    11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
    12 Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.

13 Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
    14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
    15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
    16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
    17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
    18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.

19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
    20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
    21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
    22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;

23 ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
    24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
    25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
    26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
    27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.

28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
    29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
    31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
    32 Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat profeettoja, kehoittivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä.
    33 Ja heidän viivyttyään siellä jonkin aikaa veljet laskivat heidät rauhassa palaamaan niiden tykö, jotka olivat heidät lähettäneet.
  7. UnaFortuna kysyy TEKOPYHÄSTI: "Pyhitätkö sunnuntain?" Ilmenee, että hän tarkoittaakin vain tiettyä päivää viikkokierrossa. Kelle lie suunnattu tuo UnaFortunan ylimielinen teksti, mutta minäkin vastaan siihen. En kerro viikonpäivää, tuota ulkonaista seikkaa, vaan sisällöstä.

Minä sytytän tulen sapattina ja kannan tavaroita sapattina, sillä minun Herrani ja Jumalani "on vapauttanut minut synnin ja kuoleman LAISTA" niin, että palvelen nyt Jumalaa "Hengen uudessa tilassa enkä kirjaimen vanhassa". Toki Jumalalle voi olla kiitollinen vanhassakin tilassa, mutta käytäntö osoittaa, että lain kirjaimen vanhassa tilassa kiitelllään vain itseään.

Luuk 18:11
    Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili ITSEKSEEN: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17].

Room. 7:6
    Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

1. Tess. 5:18    
    Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.

TEEN JUMALAN ARMOSTA MUUTAKIN SAPATTINA

Tarkemmin en kerro, sillä ihmisiltä en palkkaa odota, vaan Isältä.

1. Kor. 9:23    
    Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

Matt. 6:4    
    Että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Matt. 6:6    
    Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Matt. 6:18    
    Etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Luuk. 6:35
    Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.

YMMÄRTÄVÄINEN?

UnaFortuna kertoo olevansa "ymmärtäväinen". No, miksi hän sitten ei nuhdellut tuota "tuomaria", joka oli väärämielisempi kuin Raamatun väärämielinen tuomari? Jeesukselta tivattiin merkkiä ja UnaForttuna tivaa minulta merkkiä "sunnuntain pyhyydestä". Annan vain tämän merkin, tämän ulkokuoresta piittaamattoman, mutta sisältöä korostavan merkin.

Luuk. 11:41    
    Mutta ANTAKAA almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.

Antaminen sapattina on tärkeämpää kuin että muistaa, mikä viikonpäivä on meneillään tai laittaa päivät arvojärjestykseen. Sillä jälkimmäinen tapahtuu vain omassa ajatusmaailmassa.

Jaak. 4:17
    Joka siis YMMÄRTÄÄ tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

Päivän valintahan on vain oppikysymys, mutta sisältö on tekoja.

Ymmärrys tulee Ylhäältä
  8. NIIN - KIROTTU KANSA, KUN EI LAKIA TUNNE

Te lainkiivailijat sommittelette viekkaita taruja saalistaaksenne sieluja palvelukseenne. Järkeilette, mitä sanoa tai olla sanomatta. Vain herjaatte silloin, kun suunne on tukittu.
    Teidän kauttanne Herra ei voi luoda mitään uutta, sillä ette kykene omaksumaan uutta - vanha sitoo teitä.

Luuk. 19:48
    He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä.

Luuk. 13:17
    Jeesuksen vastauksen kuullessaan kaikki hänen vastustajansa olivat häpeissään, mutta kansa iloitsi kaikista ihmeteltävistä teoista, joita hän teki.

Luuk 20:1-8 :

Jeesukselta kysytään valtuuksia
    1 Kun Jeesus eräänä päivänä taas opetti temppelissä kansaa ja julisti hyvää sanomaa, ylipapit ja lainopettajat tulivat yhdessä vanhimpien kanssa hänen luokseen [20:1-8: Matt. 21:23-27; Mark. 11:27-33]
    2 ja sanoivat hänelle: "Kerro meille, millä valtuuksilla sinä tällaista teet. Kuka on valtuuttanut sinut tähän?" [Joh. 2:18; Ap. t. 4:7]
    3 Jeesus vastasi heille: "Minäkin teen teille kysymyksen. Sanokaa te minulle,
    4 oliko Johanneksen kaste peräisin taivaasta vai ihmisistä."
    5 He neuvottelivat keskenään: "Jos sanomme: 'Taivaasta', hän sanoo: 'Miksi sitten ette uskoneet häntä?' [Luuk. 7:30]
    6 Jos taas sanomme: 'Ihmisistä', kansa kivittää meidät, se kun uskoo lujasti, että Johannes oli profeetta." [Luuk. 1:76]
    7 Niin he vastasivat, etteivät tienneet sitä.
    8 Silloin Jeesus sanoi: "En minäkään sitten sano teille, millä valtuuksilla minä kaikkea tätä teen."

Joh 7:44-53 :

44 Ja muutamat heistä tahtoivat ottaa hänet kiinni. Mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi.
    45 Niin palvelijat palasivat ylipappien ja fariseusten luo, ja nämä sanoivat heille: "Miksi ette tuoneet häntä tänne?"
    46 Palvelijat vastasivat: "Ei ole koskaan ihminen puhunut niin, kuin se mies puhuu".
    47 Niin fariseukset vastasivat heille: "Oletteko tekin eksytetyt?
    48 Onko kukaan hallitusmiehistä uskonut häneen tai kukaan fariseuksista?
    49 Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu."
    50 Niin Nikodeemus, joka ennen oli käynyt Jeesuksen luona ja joka oli yksi heistä, sanoi heille:
    51 "Tuomitseeko lakimme ketään, ennenkuin häntä on kuulusteltu ja saatu tietää, mitä hän on tehnyt?"
    52 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Oletko sinäkin Galileasta? Tutki ja näe, ettei Galileasta nouse profeettaa."
    53 Ja he menivät kukin kotiinsa.

HYVÄ OSA

Luuk 10:36-42 :

36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
    37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

Martta ja Maria
    38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. [10:38,39: Joh. 11:1, 12:2,3]
    39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.

40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."

41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
    42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa: "Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."] [Matt. 6:33]

TUOMARI SEISOO OVELLA - JA ARMAHTAA

Raamatun väärämielinenkin tuomari on oikeampi kuin se "tuomari", jolle tässä vastaan.

LUUK 18:1-14 :

Leski ja väärämielinen tuomari
    1 Jeesus esitti opetuslapsille vertauksen opettaakseen, että aina tulee rukoilla, koskaan lannistumatta: [Luuk. 3:21+]
    2 "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei pelännyt Jumalaa eikä piitannut ihmisistä.
    3 Samassa kaupungissa eli myös leskivaimo, joka tavan takaa tuli tuomarin luo pyytämään: 'Ratkaise jo asiani, tuomitse riitapuoleni.'

4 Pitkään aikaan tuomari ei suostunut. Sitten hän kuitenkin ajatteli: 'Kaukana siitä, että pelkäisin Jumalaa tai piittaisin ihmisistä,
    5 mutta tästä leskestä on minulle vaivaa. Minä autan häntä saamaan oikeuden, muuten hän ennen pitkää repii minulta silmät päästä.'"

6 Herra sanoi: "HUOMATKAA: noin ajatteli väärämielinen tuomari.
    7 Tottahan sitten Jumala hankkii oikeuden valituilleen, jotka päivin ja öin huutavat häntä avuksi. Hänkö viivyttäisi apuaan? [Ps. 88:2]
    8 Minä sanon teille: hän hankkii heille oikeuden viipymättä. Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä?" [2. Tim. 3:1-5]

Fariseus ja publikaani
    9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
    10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]

11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
    12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14+ | Matt. 23:23+].

13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3].

14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12+]

Hyväosainen vaikka vähäosainen
  9. "Sapattisaarna n:o7" - Jeesus julistaa sinut autuaaksi Pietarin lailla.

MATT 16:12-19 :

12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt varoa leipätaikinan hapatetta, vaan fariseusten ja saddukeusten opetusta. [Matt. 5:20, 23:3]

Pietari tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi:
    13 Kun Jeesus oli tullut Filippoksen Kesarean seudulle, hän kysyi opetuslapsiltaan: "Kuka Ihmisen Poika* on? Mitä ihmiset hänestä sanovat?" [Ihmisen Poika on Jeesuksen messiaaninen arvonimi. Lähtökohtansa Dan. 7:13 mukaisesti nimi kuuluu ennen muuta viimeisten tapahtumien yhteyteen, mutta se liittyy myös Jeesuksen kärsimysennustuksiin sekä hänen ilmoituksiinsa jo tässä ajassa saamistaan toimintavaltuuksista.] [16:13-20: Mark. 8:27-30; Luuk. 9:18-21]
    14 He vastasivat: "Toisten mielestä hän on Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, joidenkin mielestä Jeremia tai joku muu profeetoista." [Matt. 14:2].

15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?"
    16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika." [Matt. 14:33; Joh. 6:69, 11:27; Ap. t. 9:20; 1. Joh. 5:5]
    17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. [Matt. 11:27; Gal. 1:15,16]
    18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. [Nimi Pietari, kreikaksi Petros, pohjautuu sanaan petra 'kallio'.] [Joh. 1:42; Ef. 2:20; Ilm. 21:14]
    19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." [Jes. 22:22; Matt. 18:18; Joh. 20:23; Ilm. 3:7].
  10. TOTUUS PYSYY, VAIKKA MINUT LEIMAISIT

Mitäs tuollainen mustamaalaaminen on ja mitähän asiaa se edesauttaa? Sairaan mielikuvituksensa tuotteilla nimim. "värväämään" pyrkii värväämään ihmismieliä ihmistä vastaan. Miksi hän ei tutki Sanasta, onko antti oikeassa sittenkin tai miksei Sanalla kumoa sitä totuuden sanaa, jota antti jakaa? "Värvääjän" teksti on yhtä sekasotkua ja syntynyt vain ihmisen mustamaalaamiseksi. Jos esiintuomani totuudet eivät olisi koskettaneet häntä, niin hän ei olisi vaivautunut vastaamaan.

Kerron lyhyesti Sapattisaarnani oleellisimmat totuudet, pysyttäen otsikot. Uusin sanoin nyt, sillä totuutta voidaan käsitellä lukemattomista näkökulmista. Sensijaan "sommitellut tarut" kumoavat itse itsensä ja "raukeavat tyhjiin"..

KRISTUS ON SEKÄ LOUKKAUSKIVI ETTÄ KULMAKIVI

JOS Jeesus olisi pitänyt sapatin ynnä muun Mooseksen ja olisi ollut hiljaa siitä, että Hän on Jumalan vertainen, ei kellään olisi ollut aihetta loukkaantua Häneen. Mutta nytpä lainvaatijat loukkaantuivat tuohon syntisten ystävään. Jumalan ihmeellistä viisautta se, että vain nöyrät saavat armon.

1. Piet. 2:7
    Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

Rakentajat - nuo lainvaatijat - kompastuivat Jeesukseen ja kuolivat. Mutta monet syntiset kansalaiset antavat murskata itsensä. Sillä joka kadottaa elämänsä Jeesuksen tähden, hän löytää sen.

Luuk. 20:18
    Jokainen, joka kaatuu siihen kiveen, ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."

JEESUKSEN TOIMESTA RIKKOONTUI LAKIJÄRJESTELMÄ

Jeesus mainitsee Johannes Kastajan olevan pienin Jumalan valtakunnassa. Ainoa selitys voi olla se, että Johannes romutti vanhan pappisjärjestelmän kastamalla Jeesuksen uudeksi ylipapiksi, vanhurskauden voimaansaattajaksi - uusi liitto Jeesuksen veressä tuli lainvoimaiseksi. "Täten kyllä entinen säädös kumotaan", Hepr 7:18.

JUMALAN VERTAINEN

Jeesus ei todellakaan ole ruhtinas Miikael, kuten ellenistisessä adventismissa väitetään. Vaan Jumalan vertainen, jonka asian todistamisesta Hän maksoi kovan hinnan. Lusifer päätti itse nousta Jumalan vertaiseksi, Jes 14:14. Mutta Jeesus on Isän vertainen Isän päätöksen nojalla.

Lakiin pitäytyvät tietysti antoivat oikeudenmukaisen tuomion, sillä ei Ihmisen Poika lakia tutkivan silmissä voi olla Jumalan Poika. Jumala on yksi. Lainvaatijat siis kompastuivat Jeesukseen, omaksi kadotuksekseen. Mutta ne, jotka eivät lakiin pitäytyneet, vaan USKOIVAT Jeesuksen olevan Jumalan vertainen Jumalan Poika, vaikka Hän oli avioton Marian poika - ne saivat elämän Hänessä. Ne ovat itsekin, lainvastaisesti, Jumalasta syntyneitä, ne jotka uskovat.

JOH 1:12-14 :

12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
    13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
    14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Voimme todeta, että evankelista Johannes syyllistyi lain rikkomiseen, todistaessaan Jeesuksen olevan Jumalan vertainen. Me kaikki, jotka uskomme, teemme Jeesuksesta Jumalan vertaisen, vastoin lakia ja rikkoen siten koko lain, kaikki 10 käskyä. Onhan tunnettua, että yhden kohdan rikkonut on rikkonut koko lain.

Joh 5:18
    Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Joh 19:7
    Juutalaiset vastasivat: "Meillä on lakimme, ja lain mukaan hän on ansainnut kuoleman, koska hän väittää olevansa Jumalan Poika." [Joh. 5:18].

LUUK 22:69-71 :

69 Mutta tästedes Ihmisen Poika on istuva Kaikkivaltiaan oikealla puolella." [Ps. 110:1; Mark. 13:26+; Ap. t. 7:56; Room. 8:34; Hepr. 1:3]
    70 Silloin he kaikki kysyivät: "Oletko sinä siis Jumalan Poika?" Jeesus vastasi heille: "Itsepä te niin sanotte."
    71 Silloin he sanoivat: "Mitä me enää todisteita tarvitsemme! Mehän olemme kuulleet sen hänen omasta suustaan."

JUMALANPILKKA

ELLENISMI on jumalanpilkkaa, koskapa eivät usko, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen ja sai siitä lain vaatiman rangaistuksen. Ellenismi on myös Hengen pilkkaamista, koskapa pitäytyvät siinä, ettei ole ketään Jumalan vertaista, vaikka Jeesus sitä on, vastoin lakia. Kaiketi tämän epäuskoisuuden vuoksi väitttävät Jeesusta ruhtinas Miikaeliksi. Jumalanpilkka annetaan anteeksi, mutei Hengen pilkkaa so. epäuskoisuutta.

MIKSI adventismin puolesta kiivailevat herjaavat niitä, jotka todistavat Jeesuksen olevan Jumalan vertainen vastoin Mooseksen lakia? Miksi he kompastuvat Jeesukseen?
    Vastaus on Sanassa: "Laki ei perustaudu uskoon, vaan "joka ne täyttää, on niistä elävä", Gal 3:12. Samaa sanoo Room 11:6, Room 14:23, Ef 2:9. Kuten opettaa koko Raamattu, mutta kaikki ei tähän mahtuisi.

Sana tosin sanoo ihan selkeästi Hengen pilkaksi vain sitä, kun ihmeparantumisia väitetään saatanan työksi. Eihän paholainen voisikaan mitään uutta luoda, joten ne ovat aina Herrasta, Luuk 12:4-12. Epäuskoisuudestahan tuossa on kyse, kun ei uskota Jumalan tekoja. Jeesus opettaa, että juuri ne todistavat Hänestä.

LAKI VAATII YHÄ NOUDATTAJILTAAN

Jotka siis lakiin pitäytyvät, ovat yhä velvolliset sen pienintä piirtoa myöden täyttämään. On hyvä muistaa Pietarin toteamus, etteivät isämme emmekä mekään moiseen pysty. Siksi onkin luonnollista, että Apt 15. luvussa sanoudutaan irti laista.

Se on ihmeellistä, että lain taakan alta vapautunut täyttää yhdessä Kristuksen kanssa enemmän kuin lain. Lainaa, toivomatta saavansa takaisin. Rukoilee salassa pahantekijäin puolesta ja uskoo Isältä saavansa armopalkan siitä. Julistaa evankeliumia ja siten tulee siitä osalliseksi. Saa anteeksi, kun armahtaa muita. Kaikki on hänelle puhdasta, kun hän lahjoittaa itsestään rakakuden voimalla. Täyttäessään rakkauden vaatimuksia hän on täyttänyt enemmän kuin lain. Unetkin puhdistuvat, pyyteettömyys ja vilpittömyys täyttävät mielen.

Veljistä vähäisin
  11. Onhan meillä kaikilla Novum ja IRT. Mutta "kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi". Varmasti IRT vastaa esitettyyn kysymykseen paremmin kuin SANAHAKU Novumista. Ennen muuta Raamattu selittää itse itseään ja Raamatun hengessä. Jaehan on aivan selkeä:

1.Kor.14:34
    Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. [1. Moos. 3:16; Ef. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1. Piet. 3:1]

KOKOUKSESSA naisten tuli olla vaiti. Sillä he olivat häirinneet kyselemällä toisiltaan - miehet olivat toisella puolen salia, eikä sinne asti voinut huudella.
    Niinpä Paavali kehottaa olemaan vaiti ja sitten kotona kysymään mieheltään, mikä heiltä jäi ehkä ymmärtämättä pastorin saarnassa.
    Seuraava jaehan tuossa selittää edellisen; niin helppoa on Raamatun totuuden toteamine
    n, jos omaa rakkauden totuuteen.

EI Paavali sitä korosta, että nainen vaietkoon, vaan järjestyksen puolesta hän puhuu kaikki 15 jaetta.

1.Kor.14:35
    Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]

KOKO ASIAYHTEYS -JÄRJESTYKSENPITO KOKOUKSISSA

"Järjestys seurakunnan kokouksissa"
    1.Kor.14:26-40:

26 Mitä tämä siis tarkoittaa, veljet? Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi. [1. Kor. 12:7]
    27 Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta.
    28 Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle.
    29 Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 4:1]
    30 Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta.
    31 Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua.
    32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
    33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
    34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. [1. Moos. 3:16; Ef. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1. Piet. 3:1]
    35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]
    36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
    37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. [2. Kor. 10:7]
    38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
    39 Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. [1. Tess. 5:20]
    40 Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä. [Kol. 2:5]
  12. JULKINEN SALAISUUS - ESIKOISUUS

Lainaus adventtikirkon 144 000 valittujen opista: "Adventistit ovat maailman hallitsijoita yhdessä Jeesuksen kanssa." - Kiitokset lainaajalle!

EGW ei ole milloinkaan kuollut tuon oppinsa lunastamiseksi. Niinpä siihen luottavat pettävät itseään täydellisesti ja lainomaisesti.

Eräs juutalainen antoi Johanneksen nähdä Ilmestyksessään, että 12 juutalaisesta sukukunnasta - 12000 kustakin=144000 - muodostavat "esikoisjoukon”. ”Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle”, Ilm 14:4b. Tämä juutalainen, joka itse on esikoinen ennen esikoisia, hallitsee esikoisjoukon kanssa. Toki muutkin uudestisyntyneet tässä ”uudestisyntymisessä”, (Matt 19:28), ovat mukana:

ESIKOISTEN ESIKOINEN

Ilm. 1:5
    ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme, [Ps. 89:38 | 1. Kor. 15:20 | 1. Kor. 15:25 | Room. 8:25 | 1. Piet. 1:19]

Ilm 7:4-9 = SINETÖIDYT 144 000 JUUTALAISTA ESIKOISINA

4 Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:
    5 Juudan heimosta sai sinetin kaksitoistatuhatta, Ruubenin heimosta kaksitoistatuhatta, Gadin heimosta kaksitoistatuhatta,
    6 Asserin heimosta kaksitoistatuhatta, Naftalin heimosta kaksitoistatuhatta, Manassen heimosta kaksitoistatuhatta,
    7 Simeonin heimosta kaksitoistatuhatta, Leevin heimosta kaksitoistatuhatta, Isaskarin heimosta kaksitoistatuhatta,
    8 Sebulonin heimosta kaksitoistatuhatta, Joosefin heimosta kaksitoistatuhatta ja Benjaminin heimosta kaksitoistatuhatta.
    9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa [Ilm. 3:5, 4:4, 6:11]

Jumalan armosta saan – uskon niin – olla mukana, hännänhuippuna tietysti.
  13. HENKILÖKUVAT KIRKASTUVAT

alex-kasi inttää, että antti kirjoitti "sanasta sanaan" seuraavanlaisesti:
    "Antti uskoo, että Jumala tuomitsi Jeesuksen lainrikkojana - se on pointtini."

Ei kuitenkaan löydy eikä voikaan Antin teksteistä, ei tässä keskustelussa eikä muissakaan.
    Sensijaan Antti kyseisessä tekstissään, ihan loppukaneetissakin vielä, korosti sitä, että Jumalan edessä Jeesus oli ja on täysin synnitön. Lainsärkeminen kun ei ollut synti, sillä Hän todella ON Jumalan vertainen ja todelal ON sapatin Herra.

Kun joku ottaa pääpointikseen muiden kirjoittajien panettelemisen, silloin mennään jyrkkää alamäkeä, kuin sikalauma Palestiinassa konsanaan.

On niin, että ME tuomitsimme Jeesuksen Jumalan antamien käskyjen mukaisesti - se oli Hänen oma suunnitelmansa - kuolemaan, Mutta koska Hän ei ollut itseään vastaan rikkonut, vaan todella ON Jumala ja sapatinkin Herra, Hän kaikkivaltiaana ja kaiken isänä, oli oikeutettu nostamaan Hänet, Jeesuksen kuolleista ylös, sovittajana.

- - - - -

MINUN POINTTINI OLI JA ON HARHAOPIN TYRMÄÄMINEN

alex-kasi julkisti vaarallisen harhaoppinsa: "Jeesus oli lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu, vastasin minä. Sillä eihän ketään voida lainpitämisestä tuomita. Sanakin sanoo, että laki on pahantekijöitä varten. Ja sanoohan sen järkikin.

Kun Jumala oli Kristuksessa ja verellään osti meidät eksyneet takaisin omakseen, Hän sai juridisesti pätevän aiheen tuomioon sapatin rikkomisesta ja Jumalan vertaiseksi itsensä tekemisestä. Näin Hän kirjoittamansa lain edessä oli rikkoja, mutta ei tietenkään itseään vastaan rikkonut. Sillä hänhän ON Herra. ja hän ON myös sapatin Herra.

OIKAISU

alex-kasi kirjoittaa, että tässä on mainio mahdollisuus oikaista ja siinä hän onkin oikeassa.
    Kun alex-kasi kysyy, että pahuusko Jeesuksen tuomitsi vaiko Jumala, niin oikaisen oitis alex-kasin käsityksen, että pahuus.
    Sillä Jumalahan ristillä tuomitsi itsensä - tuomari meidän syyllisten puolesta.

Hän myönsi syyllisyytensä - ei suinkaan inttänyt olevansa lainpitäjä. Mikäs se sellainen temppu olisi, että ottaa syyllisyyden ja samalla inttäisi, että ei ole syyllinen? Niinpä on ristintyön tyhjäksi tekemistä sellainen hourailu, että muka pahuus tuomitsi Jumalan ristille ja siksi, että tämä oli lainpitäjä.

SITÄPAITSI; VAIN JUMALA VOI KADOTUSTUOMION LAUSUA. "Jumalani, Jumalani; miksi minut hylkäsit?". Mutta vain vähäksi aikaa. Meidän tähtemme Hänet syyllisenä tuomittiin, eikä lainpitäjänä.
  14. VALITSE TÄMÄ PUHDAS EVANKELIUMI

Jerusalemin kokous
    1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." [Luuk. 1:59, 2:21; Gal. 5:2; Fil. 3:2,5]
    2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä. [Gal. 2:1,2]
    3 Seurakunnan varustettua heidät matkalle he kulkivat Foinikian ja Samarian halki ja kertoivat veljille pakanoiden kääntymisestä. Kaikki ilahtuivat suuresti kuulemastaan.
    4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan, ja he kertoivat niistä suurista teoista, joita Jumala heidän matkallaan oli tehnyt. [Ap. t. 14:27, 21:19]

5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
    6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.

PIETARI PERKAA

7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
    8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
    9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
    10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
    11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]

PAAVALI PERKAA

12 Koko joukko vaikeni. Kaikki kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, kun nämä kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli kansojen keskuudessa tehnyt heidän kättensä kautta. [Ap. t. 15:4]

JAAKOB PERKAA

13 Kun he olivat lopettaneet, alkoi Jaakob puhua. Hän sanoi: "Veljet, kuulkaa mitä sanon. [Gal. 2:9]
    14 Simon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan.
    15 Tämä käy yksiin sen kanssa, mitä profeetat ovat kirjoituksissa sanoneet:
    16 -- Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen taas rakennan, minä pystytän sen uudelleen, [15:16,17: Aam. 9:11,12]
    17 jotta kaikki muutkin ihmiset etsisivät Herraa, kaikki kansat, jotka olen omikseni ottanut. Näin sanoo Herra,
    18 joka on antanut tästä tiedon jo ammoin. [Jes. 45:21]

19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.
    20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja, ks. 3. Moos. 18:6--18.] [1. Moos. 9:4; 2. Moos. 20:3; 3. Moos. 17:13; 4. Moos. 25:1]
    21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina." [Ap. t. 13:15]

APOSTOLIT PERKAAVAT

Kokouksen päätös
    22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.
    23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
    24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
    25 Siksi olemme YKSIMIELISESTI päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
    26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
    27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.

PYHÄ HENKI PERKAA

28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
    29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]

30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
    31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]

Pyhä Henki

(= Jeesuksen Henki, Apt 16:7)
  15. VASTAANOTTAMISEN ARVOISTA

Meille on lähetetty todellakin mielenkiintoinen, lyhyt Luojan tervehdyskirje: kirje; Room 2:1 ja Room 1:20.

ROOM 2:1
    Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

1:20
    Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa.

---------------

Voidaan opastaa, ojentaa ja opettaa. Mutta kun tuomitsemme, niin Jumala katsoo meidän itse syyllistyneen. Sitäpaitsi rangaistus siitä saattaa olla, että todella lankeamme samaan syntiin, josta toista tuomitsemme.

Oman Jumalansa edessä kukin seisoo tai kaatuu, mutta Jumala voi yhtä hyvin toisen pitää pystyssä kuin sinut, ehkä paremminkin.

Itse asiassa Jeesuskaan ei tuomitse, sillä Hänet on jo tehty synniksi puolestamme. Niinpä tuomitsemme itsemme itse siinä, jos emme ota vastaan pelastuksen sanaa Kristuksessa.

Kadotustuomio näet koituu vain siitä, ettei sovitus Kristuksessa kelpaa meille. Voimme rakastaa syntiä tai omahyväistä lainnoudattamista niin paljon, että emme tiedä tarvitsevamme Kristusta todella.

JEESUSKAAN EI TUOMITSE

Joh 12:42
    Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
    43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
    44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
    45 Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
    46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
    47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
    49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
    50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

Room. 14:4
    Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Joh. 8:24
    Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."