Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Paha eksytys tuo - oli muka "Joh 5", mutta ei ollutkaan sanan sanaa sieltä, vaan pupun puppua; omasta hatusta vedetty. Jännää, että Raamattua pyritään kumoamaan jopa jo ilman jakeen jaetta Raamatusta. Pelkästään oman järjen tai järjettömyyden varassa.
    Miksi et kysyisi Pyhältä Hengeltä - sehän on uskovien Neuvonantaja?

Jaa, olihan siinä jae 18. Se jae, joka siinä pyrittiin kumoamaan.
    Tuntuuko pahalta, kun yksin joutuu lauantait löhöämään? Siksikö on päällä sellainen pakkomielle, että muiden täytyy valita sama päivä?

On kuin susilauma ahdistelisi yhden lampaan erilleen ja sitten repisivät sen hajalle.
    Tuntematon susi veti 5 Joh 18. jakeen erilleen, oman seputuksensa ympäröimäksi ja sitten alkoi repimällä ja selittelemällä kumota sitä - kalvaa sen olemattomaksi, pelkäksi luuksi.

"Jeesus opetti, että sopii tehdä hyvää sapattina". Niin opetti. Mutta mitäs tällä on tekemistä sen kanssa, että pyhää olisi pakko viettää nimenomaan lauantaina, viikon 6. päivänä? Ja että pyhän vietto olisi ehdottoman pakollista - niin, pelastuksen ehto?

Sehän on kokonaan toinen asia ja sen suhteen on muita raamatunkohtia.

Eiköhän tuo parantaminen ja syntien anteeksi antaminenkin sentään ole isompi asia? Niiden vuoksi Jeesus ei ehtinyt sapattia viettämään lainkaan.
    Jeesus, muuten, rikkoi tahallaan todella monella tavalla sapattilakia - jotta asia tulisi kirjanoppineillekin selväksi.

Eipä tainnut siltikään tulla kirjanoppineiden jälkeläisille selväksi. On ilmeistä, että nämä yhä päättelevät fariseusten tapaan, ettei Jeesus myöskään ollut Jumalan Poika. Koskapa syyttävät Häntä sapattisynnistä, sikäli että JOS Hän todella rikkoi ja kumosi sapatin.
    Mutta Hän rikkoikin ihan tietensä. Niinpä Hän joidenkin mielestä oli valehtelija siinä, kun väitti Jumalaa Isäkseen?
    Eiväthän lainnoudattajat voi lainrikkojaa tunnustaa omakseen!
    --------------

TOTUUTTA JOH 5 LUVUSTA

"Nouse, ota vuoteesi ja käy!", Joh 5:8.
    Lue kokonaan Joh 5, niin sinua ei eksyttä ainakaan sapattiasiassa. Kun lisäksi perehdyt Joh 8:48-9:41. Luuk 13:10-17. Vielä Luuk 6:1-5. Sekä Mark 2:23- 3:6. Ja vielä Matt 21:12-17.

Koskapa oli sapatti, niin parantuneen olisi täytynyt jättää toistaiseksi patjansa sinne, sillä kaikki kantaminen oli kiellettyä - EHDOTTOMASTI. Ei suinkaan perinnäissääntöjen mukaan, vaan Jumalan antaman sapattilain mukaan. Kirjanoppineilla olisi vanhan liiton nojalla ollut täysi oikeus kivittää parantunut, mutta eivät uskaltaneet kansan tähden. Tämän nojalla:

Sapatin rikkojan rangaistus, 4. MOOS 15:32-36 :

4.Ms.15:32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.   
    33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.   
    34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.

35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."   
    36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman KÄSKYN MUKAISESTI.   

Parannettu halvaantunut ei tarvinnut enää tuota 38 vuotta vanhaa patjaa, mutta Jeesus käski häntä kantamaan sitä. Juuri siksi Jeesus valitsi lukuisten joukosta juuri tämän, kun tällä oli jotain, millä rikkoa sapattilakia. Jeesus tahtoi tämän ja monen muun tapauksen kautta konkreettisesti näyttää, että Hänellä on tahto ja valta kumota vanhat sapattilait.

_AnttiVKantola_
  2. Hyvinpä ymmärrät Kainia, tuntematon muukalainen! Kainistakin tuli muukalainen, vaan ei sentään tuntematon - Jumala merkitsi hänet, turvallisuuden vuoksi.
    Mutta Jumala ei ymmärtänyt Kainia yhtä hyvin kuin SINÄ! Vaan kysyi: miksi hahmosi synkistyy?

Sinun selostuksestasi saa sen käsityksen, että kuvaat Kainilla adventisteja, jotka itse haluavat määrätä pelastuksen, (armolahjan!), ehdot. (Lauantaisapatti).

Mutta kun ei Jumalakaan tiedä, niin minä en voi sinua uskoa, enkä niin muodoin voi tuosta mitään varmaa esikuvaa rakentaa - Kainin synkistymisestä. Olisi synti olla varma sellaisesta, jossa Jumalallakin on kysymysmerkki. Lusifer halusi kuin Jumala tietää kaiken, sinä luulet tietäväsi vielä enemmän! Se on syntiä, sellainen luulo.

Luokittelet kainilaisiin ja aabelilaisiin - mutta minä en ole kumpaakaan. Uhrasin Jeesuksen. Itse asiassa Jumala uhrasi puolestani.
    Vain sen uhrin puoleen Isä tänään katsoo. Tuo Kainin väärä uhraaminen on sinänsä sivuseikka. Sillä jo ennen Jumala jostain syystä "vihasi" Kainia. Se syykin on tässä sivuseikka, sillä Kain olisi voinut jo ennen uhraamsita välinsä selvittää Jumalan kanssa.

RATKAISEVAA on se, että Kain vihastui veljeensä, joka oli syytön siihen, että Jumala ei välittänyt Kainin uhrista. Synkeys ja synti väijyi ja sai kiinni siitä - kanssaihmisen kadehtimisesta. Isä meidän -rukoukseen liittyen Jeesus opettaakin, että jo ennen rukoilemista, ( tai ehtoollsita tms. ), tulisi sopia asiat KANSSAIHMISTEN kanssa.

Mahdollisesti Kain oli jo kauan vihannut veljeään, eikä edes tahtonut sopia. Vaan yritti mustalla sydämellä lähestyä Jumalaa.
    Tuo ainoa ehto: sopu kanssaihmisten kanssa, jotta Jumala kuulisi rukoukset, on juuri siksi, että olisimme pakotetut - rakkauden pakottamina - huomioimaan lähimmäinen.

Nyt katse pois omasta uhraamisesta - katse uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään! Hebrealaisten usko kuuluu meillekin - Hebrealaiskirjeestähän tämän keskustelun aloitekin on:

Kehotus kestävyyteen, HEBR 12:1-2 :

1 Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, [1. Kor. 9:24; Fil. 3:14]

2 katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. [Hepr. 3:1 | Hepr. 11:26 | Hepr. 1:3]   

antti
  3. ***Sapatinlepoon päässeen uskovan on syytä varjella itsensä joutumasta pois siitä levosta takaisin lain alle ja ihmistekoihin. Ellensapattiin ja muihin valheopetuksiin sortuva uskova on kuin pesty sika, joka rypee rapakossa (2 Piet 2:1-22) ja niinpä Pyhä Henki jättää hänet eikä hän enää ole Jumalan levossa.***
    =============

Kiitos, Uskova_1, syvällisesti rakentavasta mielipiteestä, käsityksestä! Yllä vain ote siitä.

Hepr. 4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.   

Jumalan valtakuntaan siirrytään uudestisyntymisen kautta jo ajassa, opettaa Sana. Se jo on melkoista sapatinlepoa ennen niin "työtätekeville ja raskautetuille".
    Jo tämänkin tosiasian vuoksi pitäisi jokaisen uskoon tulleen käsittää, että taivasten valtakunnassa ei viikonpäivillä ole sellaista isoa merkitystä, kuin oli Israelin ja Jumalan vanhoissa liitoissa.
    Joka arkipäiväkin levosta käsin kuljemme sitä ikuista sapatinlepoa kohden - ylösnousemusta.

On hyvä säännöllisesti - Jumalan tahto on, että löydämme itsellemme, ihmiselle, sopivan päöivän, jolloin mielellään säännöllisesti vietämme juhlaa sen kunniaksi, että vapauduimme "egyptin orjuudesta", synnin ja lain so. synnin lain vankeudesta. Sillä Egyptistä vapautumisen muistoksi - se oli sapattilainkin korkein TARKOITUS.

5 MOOS 5:15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. SEN tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]   

antti
  4. Oletko paholaisen
    Kirjoittanut: alainen, 23.4.2007 klo 08.04
       kun niin väität?
    Et ole lukenut edes mitä kirjoitin, vaan vääristelet.

Mistä ylimmästä tiedosta puhut?

”Mutta ei Jeesus suinkaan ainoastaan väittänyt, että Jumala on hänen Isänsä - vaan niin asia on.”
    =============== Etkö ymmärtänyt?

Joko fariseukset tai minä; päätelkää itse, kumpi on "paholaisen alainen". Mutta minä uskon vanhat sapattilait kumonneeseen Isän Poikaan, joka ruumiinsa kautta teki Uuden, paremman liiton.
    Joka lakiin katsahtaa, se katajaan kapsahtaa - joka Jeesukseen katsoo, sen Jeesus armahtaa.

Jeesus täytti koko lain puolestamme ristillä kertakaikkisesti ja aloitti armotalouskauden. Mutta me typerykset yhä kinastelemme, mitä kaikkea pitää täyttää, jotta tuon armon perisi. Niinkuin muka armolahjasta voisi jollain lailla maksaa!

Etkö ymmärtänyt omaa tekstiäsi, tuntematon?
    Kun väitit, että fariseukset VAIN väittivät Jeesuksen rikkoneen sapatin - niin samalla tulit väittäneeksi, että fariseukset vain väittivät Jeesuksen väittäneen Jumalaa Isäkseen.

Mutta Jeesuksen lähimmän opetuslapsen, Johanneksen tulkinta on oikea: Jeesus päätettiin tappaa, koska hän todella rikkoi sapatin ja todella väitti olevan Isän Poika. "Ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan (sen lisäksi) myös sanoi Jumalaa Isäkseen". Pojalla oli valta kumota, vaikka tuntematon herjaaja muuta väittää yhdessä entisaikojen fariseusten kanssa.

Fariseuksethan väittivät, että Jeesus ei ole Jumalan Poika ja näkivät Hänen TODELLA rikkovan sapattilain.

Joh 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".   
    18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.   

MATT 12:1-8 :

Sapatin herra   
    1 Niihin aikoihin Jeesus kerran kulki sapattina viljapellon laitaa. Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. [12:1-8: Mark. 2:23-28; Luuk. 6:1-5 : 5. Moos. 23:26]   
    2 Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: "Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä." [2. Moos. 20:8-10]

3 Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään? [1. Sam. 21:4-7]   
    4 Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. [2. Moos. 25:30; 3. Moos. 24:5-9]   
    5 Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? [4. Moos. 28:9,10]

6 Minä sanon: tässä teillä on enemmän kuin temppeli.   
    7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä. [Hoos. 6:6+; Matt. 9:13]   
    8 Ihmisen Poika on sapatin herra."   

Joka ei usko Kirjaan, (Kuvaannollisesti sanoen: Jeesuksen verellä kirjoitettuun Uuteen Testamenttiin), se on paholaisen alainen.

antti
  5. En tiedä, mistä puhut ja oletko tarkistanut asiat.
    Outoa on, että kannat huolta lestadiolaismummon erottamisesta.
    Etenkin, jos kerta lapset jo ovat ei-lestadiolaisia, niin turhaan mummo lestadiolaisissa roikkuisikin. ehkä lapset ovat näin halunneet.

Luterilaisessa kirkossa riittää vaihtoehtoja, hengellinen koti kullekin sopiva löytyy. Pohjois-Suomessakin on useita erilaisia luterilaisia yhteisöjä valittavana.
    Sitäpaitsi, helluntailaisuus ja vapaakirkollisuus ovat myös varteenotettavia vaihtoehtoja siellä.
    Pienellä paikkakunnalla ei taida niinkään olla.

Ongelmallista olisi se, että olisi vaikea erota.
    Joistakin uskonnollisista yhteisöistä on niin vaikea erota, että pitkä jälkihoito on tarpeen.
    Itsellänikin taannoin kesti masennus vuoden verran, kun vihdoin uskalsin erota eräästä ns. menestysteologi-srk:sta.

Peloteltiin kadotuksella ja jos vaikka millä. "Kuules, Antti, Jumala on tarkoittanut sinut juuri meidän seurakuntaamme. Jos nyt lähdet pois, luuletko, että Jeesus on kanssasi?"

Mutta tämä foorumi käsittelee lähinnä adventismiin liittyviä hyviä ja huonoja asioita. Joten olisi parempi, että vaihtaisit lestadiolaisuuteen liittyviä mielipiteitä sikäläisellä palstalla.

Jeesus lupaakin Sanassa, että "teidät erotetaan synagoogista". Jos joku jostain erotetaan, niin takana on se, että Jeesus on tarkoittanut, että nyt lähdet toiseen suuntaan. Toisinaan Jeesus "potkaisee" toisaalle, kun henkilö ei itse saa aikaiseksi tehdä päätöstä.

Ei elämä ole kirkossa vaan Kristuksessa. Meidät kaikki riisutaan ennemmin tai myöhemmin kaikesta muusta.

Vaikea on päästä irti ja vaikea päästä sisälle.
    2. Moos. 3:19
    Mutta minä tiedän, ettei Egyptin kuningas päästä teitä menemään muutoin kuin pakosta.

1. Moos. 19:16
    Kun hän vieläkin vitkasteli, miehet ottivat kädestä häntä, hänen vaimoaan ja molempia tyttäriään, veivät heidät ulos ja päästivät irti vasta kaupungin ulkopuolella -- Herra oli näet päättänyt säästää heidät. [Viis. 10:6; 2. Piet. 2:7]

Matt. 19:23
    Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. [1. Tim. 6:9,10; Jaak. 5:1-3]
    Matt. 19:24
    Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
  6. Ota neuvosta vaari mene pelastamaan
    Kirjoittanut: UnaFortuna 23.4.2007 klo 02.07

Hukkuvat veljesi. He ovat todella pulassa kasteineen. Muista
    Jeesus on vieläkin Herra!
    ================ Oudoksun neuvoa:

Enpä tuostakaan löydä mitään yhtymäkohtaa aiheeseeni. Kyllä tällaisella kristityllä foorumilla lukijoita käy - ei ole hukkaan heitettyä vaivannäköä saarnata täällä raamatullista uskoa; uskoa Jeesuksen Kristuksen täyttämään työhön.
    Voit oman osasi tehdä - haalia lisää lukijoita. Yhteisen uskomme päämäärä todelal on se mistä kannat huolta - että hukkuvat sielut pelastuisivat.

Jaksan, enkä heitä pois uskallustani, jonka palkka on suuri. Kestäväisyyttä rukoilen, jotta pystyisin täyttämään Jumalan tahdon - sillä uskon päämäärä on sielujen pelastus. (Lain päämäärä se ei koskaan ollut, eikä tule olemaankaan).

1. Piet. 1:9    sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.    

HEBR 10:35-39 :

Hbr.10:35 Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne, sillä se palkitaan kerran runsaasti. [Matt. 10:32]   
    36 Kestävyys on teille tarpeen, jotta pystyisitte täyttämään Jumalan tahdon ja siten saisitte omaksenne sen, minkä hän on luvannut. [Luuk. 21:19; Jaak. 5:8]   
    37 Onhan sanottu näin: -- Vähän aikaa vielä, vain vähän aikaa, niin tulee se, jonka on määrä tulla, eikä hän viivyttele. [10:37,38: Hab. 2:3,4]

38 Kun vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy. [Room. 1:17; Gal. 3:11]   
    39 Me emme ole niitä, jotka luopuvat ja joutuvat tuhoon, vaan niitä, jotka uskovat ja pelastavat sielunsa.   

antti
  7. TIEDÄN KYLLÄ MIKSI Paavali luki roskaksi kaiken lainnoudattamisen kautta saavuttamansa täydellisyyden ja alkoi luottaa yksin LAHJATÄYDELLISYYTEEN Kristuksessa, Fil 3:15.

Mieleni tekee jatkaa tuota "hirvaksen" aloituksen tekstiä Filippiläiskirjeessä. Elikkä mitä Paavali sanoi sen jälkeen, kun oli muistuttanut, miten tärkeää kristuksen sisäinen tunteminen on.

Tarvitaan jokin ohjenuora. Niinpä nöyrä Paavali rohkeasti suosittelee itseään esikuvana seuraavin sanoin:

FIL 3:12-21 :

Fil.3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,

14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on TÄYDELLISTÄ, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
    16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
    19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,

21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.

Paavali itse vastaa sanoistaan Herran armossa
  8. Adventismin opillinen virhe on siinä, että Uusi Testamentti ei ole se perusoppikirja, minkä pohjalta katsottaisiin toisarvoista kirjallisuutta. Tästä syntyy toivotonta soppaa.

Kuten että pyhittymisen sijasta pyhitetään jokin viikonpäivä.

Kuten myös, että Jeesus alennetaan enkeli Miikaeliksi.

Laki korotetaan jopa Jeesuksen yläpuolelle.

Raamattua tulkitaan Ellenin teosten pohjalta, vaikka tulisi olla toisin päin: Ellen tulisi kumota Raamatun nojalla.

Ellenillä ei ole enää kykyä rakastaa, mutta sapatin Herra, Ihmisen Poika, Jumalan Poika - Isä itse - rakastaa niinkuin entisaikoina.
  9. Pyhitä sinä - ja minä - jäsenesi ja sydämesi Herralle otolliseksi uhriksi. Kyllä Herra itse muusta pyhittämisestä huolehtii; itse asiassa siitäkin, jos luvan annat. Sapatin Herra pyhittää sapatin ja kaikki päivät sekä ottaa omansa ikuiseen sapatinlepoon lopussa.

1. Piet. 3:15
    vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

Hepr. 2:11
    Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,

Room. 6:22
    Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

Mark. 6:20
    Sillä Herodes pelkäsi Johannesta, koska tiesi hänet vanhurskaaksi ja pyhäksi mieheksi, ja suojeli häntä. Ja kun hän kuunteli häntä, tuli hän epäröivälle mielelle monesta asiasta; ja hän kuunteli häntä mielellään.
    Room. 12:1
    Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
    Ef. 2:21
    jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
    1. Piet. 2:5
    ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.